SMAEIE/1974
ID intern unic:  357030
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE ŞI INTEGRĂRII EUROPENE
STATUT Nr. 1974
din  14.11.1974

CENTRULUI INTERNAŢIONAL DE ÎNREGISTRARE
A PUBLICAŢIILOR SERIALE, PARIS, IANUARIE 1976
*

Publicat : 01.01.2009 în Tratate Internationale Nr. 43     art Nr : 158     Data intrarii in vigoare : 29.12.2004
    _______________
    *Încheiat la Paris la 14 noiembrie 1974.
    În vigoare din 29 decembrie 2004.

    Centrul Internaţional de înregistrare a publicaţiilor seriale a fost fondat la Paris în baza unui acord semnat între UNESCO şi Guvernul Republicii Franceze (ref. doc. SC-76/WS/4, Paris, ianuarie 1976). Scopul acestui Centru este crearea şi funcţionarea unui sistem automatizat de înregistrare a ediţiilor periodice din diferite domenii, cunoscut sub denumirea de "Sistem Internaţional de date asupra publicaţiilor seriale" (ISDS). La prima sesiune, care s-a petrecut la Paris, între 11-12 octombrie 1976, Asambleea Generală a ISDS a adoptat textul Statutului Centrului Internaţional, care constituie o anexă a acordului sus-menţionat. Textul statutului adoptat este reprodus în prezentul document.
Articolul 1
    1. În funcţiile Centrului creat la Paris intră asigurarea creării şi funcţionării unui sistem automatizat de înregistrare a periodicilor de toate domeniile. El cooperează cu Centrele naţionale sau regionale având aceleaşi atribuţii.
    2. Centrul constituie o instituţie autonomă a cărei activitate se exercită spre beneficiul statelor membre cât şi a membrilor asociaţi ai Organizaţiei UNESCO în condiţiile stipulate de prezentul Statut.
Articolul 2
    Statele membre, cât şi membrii asociaţi ai Organizaţiei UNESCO, în continuare „Organizaţie”, care doresc să beneficieze de activităţile Centrului, adresează în acest sens, Directorului General al „Organizaţiei” o notificare, în care declară aderarea lor la prezentul statut. Directorul General informează despre aceasta Centrul, cât şi statele membre şi membrii asociaţi.
Articolul 3
    Organele Centrului sunt:
    1. Asambleea (adunarea generală);
    2. Consiliul administrativ;
    3. Comitetul de experţi;
    4. Directorul.
Articolul 4
    Asambleea (adunarea generală) este compusă din câte un reprezentant din partea fiecărui stat membru sau a membrilor asociaţi ai Organizaţiei care au aderat la prezentul statut şi un reprezentant al Directorului general. Asambleea: Se convoacă o dată la 2 ani. Stabileşte Regulamentul său interior. Desemnează membrii în Consiliul administrativ, vizaţi în art. 5.1.c. Defineşte direcţiile generale ale activităţii Centrului. Stabileşte contribuţiile statelor membre sau ale membrilor asociaţi ai Organizaţiei care au aderat la prezentul Statut. Poate adopta amendamente la prezentul Statut printr-un vot majoritar inclusiv şi votul reprezentantului (statului) ţării gazdă, cât şi votul reprezentantului Directorului general al Organizaţiei (UNESCO).
Articolul 5
    1. Centrul este administrat (condus) de Consiliul administrativ. Drept membri ai Consiliului sunt:
    a) un reprezentant al ţării gazdă (Franţa);
    b) un reprezentant al Directorului general al organizaţiei (UNESCO);
    c) zece reprezentanţi ai Statelor care au aderat la prezentul Statut, aleşi de către Adunarea Generală la fiecare 2 ani;
    d) un reprezentant al Consiliului Interguvernamental al Programului general de informaţie.
    onsiliul poate admite participarea, tară drept de vot, la şedinţele sale, a reprezentanţilor oricărei alte organizaţii interguvernamentale sau ale organizaţiilor nonguvernamentale care îşi aduc aportul la funcţionarea Centrului.
    2. Consiliul administrativ îşi alege preşedintele său.
    3. Consiliul administrativ dispune de toată puterea necesară administrării Centrului. El adoptă programele de activitate a Centrului precum şi bugetul acestuia. El aprobă dările de seamă anuale care-i parvin din partea Directorului Centrului.
    4. Consiliul administrativ se reuneşte în sesiune ordinară o dată pe an, iar în sesiunea extraordinară la cererea Preşedintelui, sau la iniţiativa lui, sau a directorului general al Organizaţiei sau la cererea a jumătate din membrii săi.
    5. Consiliul administrativ întocmeşte Regulamentul interior. Deciziile sale sunt primite cu o majoritate de voturi, în afară de cazul când se aprobă bugetul cât şi deciziile prevăzute în articolul 10, paragraful 2 care cere o majoritate de 2 treimi, cuprinzând şi voturile reprezentantului ţării gazdă şi a Directorului general al Organizaţiei.
Articolul 6
    Directorul Centrului este asistat de către un comitet de experţi. Membrii acestui Comitet sunt aleşi şi numiţi de către Directorul Centrului prin consultări cu Directorul General al Organizaţiei (UNESCO). Numirile trebuie să fie aprobate de către Consiliul administrativ al Centrului.
Articolul 7
    1. Centrul este condus de director asistat de personalul necesar la îndeplinirea funcţiilor Centrului şi numiţi în dependenţă de condiţiile prevăzute în paragraful următor.
    2. Directorul este numit de către Guvernul ţării gazdă de comun acord cu Directorul General al Organizaţiei.
    3. Membrii secretariatului sunt persoane numite de către Director, în conformitate cu procedurile stabilite de către Consiliul administrativ.
Articolul 8
    Directorul exercită următoarele funcţii:
    1. Conduce (dirijează) lucrările Centrului supunându-se programelor sau directivelor primite de Consiliul administrativ.
    2. Prezintă Consiliului administrativ proiectele de program şi proiectul bugetului anual.
    3. Convoacă Adunarea generală, consultându-se cu Directorul general al Organizaţiei, şi pregătind ordinea de zi provizorie.
    4. Convoacă Consiliul administrativ, pregăteşte ordinea de zi provizorie a sesiunilor şi prezintă toate propunerile pe care le consideră utile pentru administraţia Centrului.
    5. Stabileşte şi prezintă Consiliului administrativ, cât şi adunării generale dările de seamă asupra activităţii Centrului.
    6. Reprezintă Centrul în justiţie cât şi în alte activităţi ale vieţii publice.
Articolul 9
    1. Bunurile Centrului sunt constituite din contribuţiile pe care le primeşte de la „Organizaţie” şi de la Guvernul ţării gazdă, din contribuţiile pe care ar putea să le primească de la alte state membre, membrii asociaţi ai Organizaţiei, cât şi recompensele pe care le va căpăta în urma prestării serviciilor în cadrul misiunii sale.
    2. Contribuţiile respective acordate de ţara gazdă şi de Organizaţie sunt fixate de perioadele bienale prin schimburi de scrisori între Centru şi contribuabilii săi, după fiecare sesiune a Conferinţei generale a Organizaţiei.
    3. Contribuţiile altor state membre sau ale membrilor asociaţi ai Organizaţiei vizate în art. 2 ale prezentului Statut vor fi fixate de către Adunarea generală la propunerea Consiliului administrativ.
Articolul 10
    1. Statele membre şi membrii asociaţi ai Organizaţiei, care au aderat la prezentul Statut, au dreptul să se retragă printr-o înştiinţare în scris adresată Directorului Centrului, acesta din urmă va anunţa toate ţările şi membrii asociaţi, care au aderat la prezentul Statut, despre primirea acestei înştiinţări (cereri). Anunţul va fi acceptat la sfârşitul anului bugetar în curs. Partea care face denunţul renunţă la orişice cotă-parte din averea Centrului.
    2. Dacă Organizaţia sau ţara gazdă se retrage din Centru, acesta va fi pus spre lichidare şi Consiliul administrativ va lua toate măsurile ca el să ia decizii corecte, mai ales în ce priveşte moştenirea bunurilor Centrului.


STATUTES OF THE
INTERNATIONAL CENTRE
FOR THE REGISTRATION OF
SERIAL PUBLICATIONS,
Paris, january 1976

    The International Centre for the Registration of Serial Publications was established in Paris as a result of an agreement between UNESCO and the Government of the French Republic (ref document SC-76/WS/4, Paris, January 1976) with the aim of introducing and operating an automated system for the registration of serials, covering the full range of recorded knowledge known as the International Serials Data System (ISDS). At its first meeting in Paris on 11 and 12 October 1976, the ISDS General Assembly amended the text of the Statutes of the International Centre which form Annex I to the above-mentioned agreement. The amended text of the Statutes is reproduced in this document.
Article 1
    1. The Centre established in Paris shall be responsible for the introduction and operation of an automated system for the registration of periodicals in all branches of knowledge. It shall co¬operate, to the extent necessary, with national and regional centres working in the same field.
    2. The Centre shall be an autonomous institution whose activities are conducted for the benefit of the Member States and Associate Members of the Organization in -the manner laid down in these Statutes.
Article 2
    Member States and Associate Members of the Organization wishing to benefit from the work of the Centre shall send to the Director-General of the Organization a notification to this effect, in which they announce their accession to these Statutes. The Director-General shall inform the Centre and the Member States and Associate Members of such notification.
Article 3
    The organs of the Centre shall be:
    1. the General Assembly;
    2. the Governing Board;
    3. the Technical Advisory Committee;
    4. the Director.
Article 4
    The General Assembly shall consist of one representative of each of the Member States and Associate Members of the Organization which have acceded to these Statutes and one representative of the Director-General. It shall meet every two years. It shall draw up its own rules of procedure. It shall appoint the members of the Governing Board referred -to in Article 5(1) (c). It shall lay down the general policy governing the Centre's activities.
    It shall fix the amount of the contributions of the Member States and Associate Members of the Organization which have acceded to these Statutes. In no case should the financial contribution of any Member State, with the exception of voluntary contributions, exceed 20 per cent of that part of the budget not covered by the contributions of both the Organization and the host State.
It may adopt amendments to these Statutes by majority vote including the votes of the representative of the host State and the representative of the Director-General of the Organization.
Article 5
    1. The Centre shall be controlled by a Governing Board composed of:
    (a) one representative of the host State;
    (b) one representative of the Director-General of the Organization;
    (c) ten representatives of the States which have acceded to these Statutes, who shall be elected by the General Assembly. Half of the States represented in the Governing Board are renewable every two years;
    (d) one representative of the Intergovernmental Council for the Central Information Programme.
Representatives of any other intergovernmental or non-governmental organization contributing to the operation of the Centre may be allowed by the Board to attend its sessions, without the right to vote.
    2. The Governing Board shall elect its own Chairman.
    3. The Governing Board shall be endowed with all powers necessary for the administration of the Centre, it shall adopt the Centre's programmes of work and its budget. It shall approve the annual reports submitted to it by the Director of the Centre.
    4. The Governing Board shall meet in ordinary session once a year and in extraordinary session if summoned by the Chairman, either on his own initiative or on that of the Director-General of the Organization, or on demand of half of its members.
    5. The Governing Board shall draw up its own rules of procedure. Its decisions shall be taken by simple majority vote, except in respect of approval of the budget and the decisions provided for in Article 10 (2) which shall require a two-thirds majority, including the votes of the representative of the host State and the representative of the Director-General of the Organization.
Article 6
    The Director of the Centre shall be assisted by a Technical Advisory Committee. The members of this Committee shall be chosen and appointed by the Director of the Centre, in consultation with the Director-General of the Organization. These appointments must be approved by the Governing Board of the Centre.
Article 7
    1. The Centre shall be administered by a Director assisted by the staff required to carry out the responsibilities of the Centre and appointed in the manner laid down in the following paragraph.
    2. The Director shall be appointed by the Government of the host State, in agreement with the Director-General of the Organization.
    3. The Secretariat shall consist of persons appointed by the Director, in accordance with the procedures laid down by the Governing Board.
Article 8
    The Director shall exercise the following responsibilities:
    1. He shall direct the work of the Centre in conformity with the programmes or directives adopted by the Governing Board.
    2. He shall submit to the Governing Board the draft programmes and the draft annual budget.
    3. He shall convene the General Assembly, in consultation with the Director-General of the Organization, and shall prepare its provisional agenda.
    4. He shall convene the Governing Board, prepare the provisional agenda for its sessions and submit to it any proposals which he considers desirable for the running of the Centre.
    5. He shall draw up and submit to the Governing Board and to the General Assembly the reports on the activities of the Centre.
    6. He shall represent the Centre in legal proceedings and in all its actions as a legal entity.
Article 9
    1. The resources of the Centre shall consist of the contributions which it receives from the Organization and from the Government of the host State, of any contributions which it may receive from other Member States or Associate Members of the Organization or from any other organization and of any remuneration which it may receive for the supply of services in the course of its work.
    2. Contributions other than those of Member States and Associate Members will be submitted to the Governing Board for approval.
    3. The respective contributions of the host State and of the Organization shall be fixed for two-year periods by exchange of letters between the Centre and its contributories after each session of the General Conference of the Organization.
    4. The amount of the Contributions of the other Member States or Associate Members of the Organization referred to in Article 2 of these Statutes shall be determined by the General Assembly on a proposal of the Governing Board according to the dispositions of Article 4.
Article 10
    1. The Member States and Associate Members of the Organization which have acceded to these Statutes may withdraw from them by notifying the Director of the Centre in writing; the latter shall inform all the Member States and Associate Members which have acceded to these Statutes of the receipt of such notification. That decision shall take effect as from the receipt of notification by the Director of the Centre unless a later date is specified in the notification. The party withdrawing from these Statutes shall renounce all share in the assets of the Centre.
    2. If the Organization or the host State withdraws from the Centre, the latter shall be put into liquidation and the Governing Board shall take all measures which it considers suitable, particularly as regards disposing of the Centre's assets. Before putting the Centre into liquidation, the Governing Board shall consider all possibilities of transferring it to another Member State or Associate Member of the Organization.