PMAE/1953
ID intern unic:  357292
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
PROTOCOL Nr. 1953
din  17.10.1953
REFERITOR LA CONFERINŢA EUROPEANĂ
A MINIŞTRILOR DE TRANSPORT*
Publicat : 30.12.1999 în Tratate Internationale Nr. 11     art Nr : 111     Data intrarii in vigoare : 30.08.1996
    ________________________________
    *În vigoare pentru Republica Moldova din 30 august 1996



    Guvernele reprezentate la Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport, reunite la Bruxelles în perioada 13—17 octombrie 1953,
    în dorinţa de a institui o procedură care să permită luarea de măsuri eficace legate de coordonarea şi raţionalizarea transporturilor interioare europene de importanţă internaţională,
    au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport
    Prin prezenta este organizată o Conferinţă Europeană a Miniştrilor de Transport, denumită conferinţă.
Articolul 2
Structura conferinţei
    Conferinţa va cuprinde:
    a) un consiliu de miniştri de transport, denumit în cele ce urmează consiliu;
    b) un comitet al supleanţilor, denumit în cele ce urmează comitet.
    Aceste două organisme vor fi asistate de un secretariat administrativ.
Articolul 3
Obiectivele conferinţei
    Conferinţa are ca obiective:
    a) să ia toate măsurile destinate utilizării maxime şi dezvoltării raţionale a transporturilor interioare europene de importanţă internaţională, într-un cadru general sau regional;
    b) să coordoneze şi să promoveze lucrările organizaţiilor internaţionale interesate în transporturile interioare europene, ţinând cont de activitatea autorităţilor supranaţionale din acest domeniu.
Articolul 4
Membrii şi membrii asociaţi ai conferinţei
    1. Părţile contractante la prezentul protocol sunt membri ai conferinţei.
    2. Membrii asociaţi ai conferinţei sunt Guvernul Statelor Unite ale Americii şi Guvernul Canadei, dacă cer aceasta, şi oricare alt guvern, după ce cererea sa de asociere a primit aprobarea în unanimitate a consiliului.
    3. Membrii asociaţi pot fi reprezentaţi de observatori la toate întâlnirile consiliului şi ale comitetului. Toate documentele iniţiate de conferinţă trebuie să fie comunicate membrilor asociaţi.
Articolul 5
Consiliul de miniştri de transport
    Consiliul se compune din acei miniştri care răspund de transporturile interioare în guvernele lor. În acele cazuri în care, într-un guvern, probleme diferite ale transporturilor interioare sunt de competenţa a doi sau mai multor miniştri, oricare dintre aceşti miniştri pot participa la lucrările consiliului, cu condiţia ca guvernul membru respectiv sa aibă un singur vot în consiliu.
Articolul 6
Comitetul supleanţilor
    1. Comitetul este format din funcţionari desemnaţi pe baza principiului asigurării unui supleant pentru fiecare ministru, înţelegându-se prin aceasta că fiecare guvern membru nu are decât un singur vot în comitet.
    2. Rolul comitetului este:
    a) de a pregăti fiecare întâlnire a consiliului;
    b) de a trata problemele pe care consiliul i le încredinţează;
    c) de a informa în legătură cu măsurile luate în diferite ţări pentru a implementa concluziile la care s-a ajuns în cadrul conferinţei.
Articolul 7
Dispoziţii administrative
    a) Sediul administrativ al conferinţei va fi la Paris.
    Consiliul se va întruni la sediul administrativ al conferinţei sau în orice alt loc, după cum se va hotărî.
    Comitetul se va întruni în mod normal la sediul administrativ al conferinţei. Totuşi, el se poate întruni şi în altă parte, dacă consiliul decide aceasta, cu acordul guvernului interesat.
    b) Secretariatul administrativ este integrat din punct de vedere administrativ Secretariatului Organizaţiei Europene pentru Cooperarea Eco-nomică, dar în exercitarea funcţiilor sale el depinde exclusiv de conferinţă.
    Secretarii administrativi vor fi numiţi cu acordul conferinţei. Ei sunt răspunzători de pregătirea ordinii de zi, de întocmirea proceselor-verbale ale întâlnirilor consiliului sau ale comitetului. Ei consemnează concluziile conferinţei şi răspund de difuzarea documentelor şi de păstrarea în siguranţă a arhivelor conferinţei.
Articolul 8
Grupurile restrânse
    a) Grupurile pot fi constituite în scopul iniţierii de studii şi discuţii, în cadrul conferinţei, în legătură cu probleme de interes special pentru anumiţi membri şi care fac parte din obiectivele conferinţei.
    b) Consiliul trebuie să fie anunţat de formarea oricărui grup restrâns şi ţinut la curent în legătură cu progresele înregistrate.
    c) Dacă ceilalţi membri consideră că interesele lor sunt implicate, ei sunt admişi să urmărească studiile şi discuţiile din cadrul grupurilor restrânse, dar nu se pot opune acelora care sunt urmărite în cadrul conferinţei.
Articolul 9
Concluziile conferinţei
    a) Concluziile la care s-a ajuns în cadru conferinţei sunt puse în aplicare în ţările la care se referă; în acest scop, miniştrii de transport interesaţi iau sau propun toate măsurile adecvate, fiecare individual şi în limita competenţei sale naţionale.
    b) Dacă încheierea unui acord internaţional general sau restrâns apare necesară, fiecare ministru de transport interesat cere guvernului său depline puteri pentru el sau pentru mai multe persoane special desemnate pentru aceasta, pentru a încheia acest acord internaţional. Orice acord internaţional astfel încheiat între un număr limitat de guverne membre este deschis aderării celorlalte guverne membre.
    c) În anumite cazuri particulare, conferinţa sau un grup restrâns poate printr-un vot unanim, contrar dispoziţiilor alin. a) şi b) de mai sus, să trans-mită concluziile sale unei organizaţii internaţionale învestite cu putere de decizie, cerându-i să adopte această concluzie cu titlu de decizie proprie.
    d) Orice guvern membru al conferinţei, dar care nu este membru al unei organizaţii internaţionale care ar fi putut lua o hotărâre în conformitate cu prevederile alin. c) de mai sus, poate anunţa conferinţa în legătură cu intenţia sa de a acţiona ca şi cum ar fi legat de această decizie.
Articolul 10
Responsabilităţi financiare
    a) Organizaţia pentru Cooperare Economică Europeană va fi invitată să ia în sarcina sa salariile şi cheltuielile Secretariatului administrativ şi să furnizeze toate facilităţile care sunt cerute pentru buna funcţionare a conferinţei. Ori de câte ori un organism al conferinţei se întâlneşte în altă parte decât la sediul administrativ al conferinţei, ţara gazdă va plăti toate cheltuielile ocazionate de întâlnire, cu excepţia salariilor Secretariatului administrativ, care vor fi plătite de Organizaţia pentru Cooperare Economică Europeană.
    b) Guvernele membre ale conferinţei, care nu sunt membre ale Organizaţiei pentru Cooperare Economică Europeană, vor contribui la cheltuielile conferinţei în baza unor înţelegeri încheiate între ele şi Organizaţia pentru Cooperare Economică Europeană.
    c) Condiţiile de aplicare a prezentului articol şi a art. 7 de mai sus fac obiectul unei înţelegeri între conferinţă şi Organizaţia pentru Cooperare Economică Europeană.
Articolul 11
Relaţii cu organismele internaţionale
    a) Conferinţa poate stabili relaţii cu organizaţiile internaţionale, supranaţionale şi neguvernamentale, interesate de problema transporturilor interioare.
    b) Ori de câte ori probleme tehnice deosebite, în discuţie în cadrul conferinţei, necesită un studiu particular, consiliul sau comitetul invită, ori de câte ori este posibil şi în maniera care i se pare cea mai potrivită, o organizaţie interguvernamentală sau neguvernamentală internaţională, com-petentă să întocmească studiile necesare. Pe baza acestor studii, comitetul va supune spre aprobare consiliului concluziile sale.
    c) (i) Conferinţa are un interes major în consultarea Organizaţiei Europene pentru Cooperare Economică în probleme legate de transportul european interior de importanţă economică generală şi, de asemenea, în consultarea altor organizaţii la care se face referire în alin. a) de mai sus în legătură cu probleme legate de transportul în domeniile respec-tive. Această consultare se realizează, pe cât posibil, pe bază de reciprocitate.
    (ii) Dacă Organizaţia Europeană pentru Cooperare Economică con-sideră că o problemă studiată de către conferinţă este de interes economic general, ea poate cere în unanimitate să fie consultată, înţelegându-se că şi conferinţa poate cere, în aceleaşi condiţii, să fie consultată de către Organizaţia Europeană pentru Cooperare Economică în probleme care sunt de competenţa sa.
Articolul 12
Reguli de procedură
    1. Regulile de procedură anexate la prezentul protocol vor guverna lucrările conferinţei.
    2. Prin decizie unanimă consiliul poate revizui sau completa regulile de procedură.
Articolul 13
Amendamente
    Orice amendamente aduse acestui protocol pot fi adoptate de către consiliu, miniştrii trebuind să se pronunţe în unanimitate şi având depline puteri din partea guvernelor lor.
    Orice astfel de amendamente vor intra în vigoare când toate guvernele membre le vor aproba.
Articolul 14
Semnarea, ratificarea şi intrarea în vigoare
    1. Prezentul protocol va fi deschis spre semnare, la Bruxelles, până la l mai 1954, tuturor guvernelor reprezentate la Conferinţa Europeana a Miniştrilor de Transport, ţinută la Bruxelles în perioada 13—17 octombrie 1953.
    2. Oricare dintre aceste guverne poate deveni parte contractantă a prezentului protocol:
    a) prin semnare fără rezervă de ratificare;
    b) prin semnare sub rezerva ratificării, urmată de ratificare.
    3. În cazurile la care se referă paragraful 2 b) de mai sus, instrumentele de ratificare vor fi depozitate pe lângă Guvernul belgian şi vor intra în vigoare după depozitare. Guvernul belgian va anunţa guvernele la care se face referire în paragraful l de mai sus în legătură cu depozitarea instrumentelor de ratificare.
    4. Prezentul protocol va intra în vigoare când 6 (şase) guverne 1-au aprobat fie prin semnare fără rezerva ratificării, fie prin semnare urmată de ratificare, după caz. Pentru fiecare guvern care, după intrarea în vigoare a prezentului protocol, îl va semna fără rezerva ratificării sau îl va ratifica, protocolul va intra în vigoare în momentul semnării sau al ratificării.
    5. Cu toate acestea, până la intrarea în vigoare a acestui protocol, acele guverne care 1-au semnat sub rezerva ratificării convin, pentru a evita orice întârziere, să îl pună în aplicare de la semnarea sa, cu titlu provizoriu, în măsura în care reglementările lor constituţionale permit aceasta.
Articolul 15
Aderare
    1. Oricare guvern european nesemnatar poate deveni parte contractanta la prezentul protocol prin aderare la acesta, după ce cererea sa de a deveni membru al conferinţei a fost aprobată în unanimitate de către consiliu.
    2. Instrumentele de aderare vor fi depuse pe lângă Guvernul belgian şi aderarea va produce efecte după depozitare.
Articolul 16
Denunţare
    Oricare guvern membru poate denunţa prezentul protocol prin prezentarea unui preaviz de 6 (şase) luni Guvernului belgian, care îl va notifica celorlalte guverne membre.
    Faţă de cele de mai sus, plenipotenţiarii desemnaţi mai jos, pe deplin autorizaţi în acest scop, au semnat prezentul protocol.
    Încheiat la Bruxelles la 17 octombrie 1953, în limbile engleză şi franceză, ambele texte având aceeaşi autenticitate, într-un singur exemplar care va fi depozitat în arhivele Guvernului belgian, prin intermediul căruia copiile certificate vor fi comunicate tuturor guvernelor participante.


REGULI DE PROCEDURA ALE CONFERINŢEI
EUROPENE A MINIŞTRILOR DE TRANSPORT
Regula l
Consiliul
    a) Consiliul va alege, cu acordul majorităţii membrilor prezenţi, un birou compus dintr-un preşedinte şi doi vicepreşedinţi.
    Acest birou va fi, în principiu, reales anual şi va rămâne în funcţie până la alegerea noului birou.
    b) În mod normal, preşedintele anterior va fi înlocuit de vicepreşedintele anului precedent, iar acesta, de al doilea vicepreşedinte.
    c) Dacă în perioada mandatului său, unui membru al biroului îi încetează calitatea de ministru al transporturilor în cadrul propriului guvern, va fi înlocuit de ministrul care îl succede în funcţie.
Regula 2
    În principiu, consiliul se va reuni cel puţin o data pe an, la cererea preşedintelui, în plus, o întrunire a consiliului va fi convocată de către preşedinte la cererea expresă a nu mai puţin de o treime din membri.
Regula 3
Comitetul
    Biroul comitetului este compus dintr-un preşedinte şi doi vicepreşedinţi. Pentru a asigura strânsa cooperare între biroul consiliului şi comitet, preşedintele şi vicepreşedinţii comitetului vor fi adjuncţii preşedintelui şi ai vicepreşedintelui consiliului.
Regula 4
    Comitetul se va întruni cât de des consideră necesar şi, în orice caz la fiecare sesiune a consiliului.
    În plus, o întâlnire a comitetului se va stabili de către preşedinte la cererea sau cu acordul a nu mai puţin de o treime din membri.
Regula 5
    În afară de cazul în care consiliul decide altfel, întâlnirile atât ale consiliului, cât şi ale comitetului nu vor fi publice.
Regula 6
Grupurile restrânse
    Grupurile restrânse formate conform art. 8 al protocolului vor determina propriile lor metode de lucru.
Regula 7
Ordinea de zi
    a) Înainte de orice întâlnire a consiliului sau a comitetului, biroul interesat va redacta o ordine de zi provizorie.
    b) La primul punct al ordinii de zi va fi o discuţie asupra măsurilor luate de către ţările membre de a implementa concluziile conferinţei.
    c) Ordinea de zi provizorie va fi la dispoziţia tuturor membrilor cu minimum 6 săptămâni înainte de data fiecărei sesiuni a consiliului şi cu minimum 3 săptămâni înainte de data fiecărei sesiuni a comitetului.
    d) La deschiderea fiecărei sesiuni, fiecare membru va avea dreptul să facă o propunere pe ordinea de zi provizorie. După aceasta, ordinea de zi va fi adoptată de majoritatea membrilor prezenţi.
Regula 8
Votarea
    Rezoluţiile adoptate de consiliu sau de comitet privind probleme de procedură în legătură cu progresul obţinut în muncă vor fi adoptate de majoritatea membrilor prezenţi, dacă nu există alte dispoziţii contrare.
Regula 9
Cvorumul
    Pentru orice reuniune a consiliului sau a comitetului, cvorumul este îndeplinit atunci când două treimi din membri sunt prezenţi sau reprezentaţi.
Regula 10
Procese-verbale
    Vor fi întocmite procese-verbale la toate întâlnirile consiliului şi ale comitetului.
Regula 11
Audieri
    În cazul în care conferinţa ia în discuţie un subiect care intră în competenţa unei organizaţii internaţionale, pot fi făcute aranjamente de către comitet, cu aprobarea majorităţii acestuia, pentru a lua cunoştinţă de punctul de vedere al acestei organizaţii.
Regula 12
Dispoziţii diverse
    Cu excepţia cazului în care biroul consiliului sau al comitetului nu decide altfel, documentele elaborate nu sunt comunicate decât guvernelor membre sau asociate.
Regula 13
    Biroul consiliului poate, cu acordul consiliului, să publice comunicate de presă privind lucrările conferinţei.