SMAE/1961
ID intern unic:  357321
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
STATUT Nr. 1961
din  01.01.1961
COMISIEI CODEX ALIMENTARIUS
Publicat : 30.12.1999 în Tratate Internationale Nr. 14     art Nr : 85
    ________________________
    *Adoptat în 1961-1962 și revizuit în 1966


    Statutul şi Regulile de Procedură ale Comisiei Codex Alimentarius au fost instituite pentru prima dată de către Conferinţa OAA şi Adunarea Mondială a Sănătăţii în 1961/1962, când însăşi Comisia a fost înfiinţată. Statutul a fost revizuit în 1966. Regulile de Procedură au fost rectificate de mai multe ori, ultima dată fiind în 1995. Statutul constituie baza legală a activităţii Comisiei şi stabileşte mandatul sau termenii de referinţă ai acesteia. Regulile de Procedură descriu procedurile oficiale de lucru corespunzătoare unui organ interguvernamental.
STATUTUL COMISIEI CODEX ALIMENTARIUS
Articolul 1
    Potrivit Articolului 5 de mai jos, Comisia Codex Alimentarius va avea obligaţia de a înainta propuneri către şi de a consulta Directorii Generali ai Organizaţiei Alimentaţiei şi Agriculturii (OAA) şi ai Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), în toate problemele legate de implementarea Programului comun OAA/OMS pentru Standardele Alimentelor, scopul căruia îl constituie:
    a) protecţia sănătăţii consumatorilor şi asigurarea practicilor loiale în comerţul cu alimente;
        b) promovarea coordonării activităţii tuturor standardelor alimentare întreprinse de organizaţiile internaţionale guvernamentale şi neguvernamentale;
    c) stabilirea priorităţilor, precum şi iniţierea şi ghidarea pregătirii stan-dardelor de proiect prin intermediul şi cu ajutorul organizaţiilor corespunzătoare;
    d) definitivarea standardelor elaborate în temeiul punctului c) de mai sus şi, după aprobarea de către guverne, publicarea lor într-un Codex Alimentarius, fie în calitate de standarde regionale, fie mondiale, împreună cu standardele internaţionale definitivate deja de alte organe, în temeiul punctului b) de mai sus, oriunde acest lucru e realizabil;
    e) rectificarea standardelor publicate după o examinare corespunzătoare prin prisma dezvoltărilor.
Articolul 2
    Calitatea de membru al Comisiei este deschisă tuturor Naţiunilor Membre şi Membrilor Asociaţi ai OAA şi OMS, care sunt interesaţi în standardele internaţionale ale produselor alimentare. Oricare dintre aceste naţiuni, care a notificat Directorului General al OAA sau al OMS despre dorinţa sa de a fi considerată Membru, va avea calitatea de membru.
Articolul 3
    Orice Naţiune Membru sau Membru Asociat al OAA sau OMS care nu este membru al Comisiei dar nutreşte un interes deosebit pentru activitatea Comisiei, poate, după comunicarea solicitării către Directorul General al OAA sau al OMS, să asiste în calitate de observatori, în măsura necesară, la şedinţele Comisiei şi ale organelor sale auxiliare şi la întrunirile ad-hoc.
Articolul 4
    În conformitate cu prevederile OAA şi OMS referitoare la acordarea statutului de observator pentru naţiuni. Naţiunile care nu sunt Naţiuni Membre sau Membri Asociaţi ai OAA şi OMS, dar sunt membri ai Naţiunilor Unite, pot fi invitate, la solicitarea lor, să asiste la şedinţele Comisiei în calitate de observatori.
Articolul 5
    Comisia va formula rapoarte şi recomandări pentru Conferinţa OAA şi organul corespunzător al OMS, prin intermediul Directorilor Generali respectivi. Copii ale rapoartelor, inclusiv orice concluzii şi recomandări, vor fi repartizate pentru informare, imediat ce devin disponibile, Naţiunilor Membre şi organizaţiilor internaţionale interesate.
Articolul 6
    Comisia va institui un Comitet Executiv, a cărui componenţă trebuie să asigure o reprezentare echitabilă a diferitelor zone geografice ale lumii din care provin Membrii acestei Comisii, între şedinţe, Comitetul Executiv va funcţiona în calitate de organ executiv al Comisiei.
Articolul 7
    Comisia poate institui alte organe auxiliare de acest fel considerate necesare pentru îndeplinirea sarcinii sale, în funcţie de disponibilitatea fondurilor necesare.
Articolul 8
    Comisia poate adopta şi rectifica propriile Reguli de Procedură care vor intra în vigoare după aprobarea de către Directorii Generali ai OAA şi OMS, în funcţie de aprobarea dictată de procedurile acestor organizaţii.
Articolul 9
    Cheltuielile operaţionale ale Comisiei şi ale organelor sale auxiliare, altele decât cele pentru care un Membru a acceptat postul de preşedinte, vor fi suportate de bugetul Programului Comun al OAA/OMS pentru Standardele Alimentelor, care va fi administrat de către OAA în numele ambelor organizaţii, în conformitate cu regulamentele financiare ale OAA. Directorii Generali ai OAA şi OMS vor hotărî de comun acord partea din costurile programului suportată de fiecare organizaţie în parte şi vor pregăti estimările cheltuielilor anuale corespunzătoare pentru includerea lor în Bugetele Totale ale celor două organizaţii pentru aprobarea de către organele de guvernământ corespunzătoare.
Articolul 10
    Toate cheltuielile (inclusiv cele ce ţin de întruniri, acte şi interpretare) necesare pentru procesul de pregătire a standardelor de proiect întreprins de Membrii Comisiei, fie în mod independent, fie la recomandarea Comisiei, vor fi achitate de guvernul implicat, în cadrul calculelor bugetare aprobate, Comisia poate, totuşi, recomanda ca o anumită parte a costurilor activităţii de pregătire întreprinse de guvern în numele Comisiei să fie considerate ca fiind cheltuieli operaţionale ale Comisiei.
REGULI DE PROCEDURA ALE COMISIEI
 CODEX ALIMENTARIUS

Regula I
Calitatea de membru
    1. Calitatea de membru al Comisiei Comune OAA/OMS Codex Alimentarius, numită în continuare Comisia, este deschisă tuturor Naţiunilor Membre şi Membrilor Asociaţi ai OAA şi/sau OMS.
    2. Calitatea de membru va cuprinde acele naţiuni eligibile care au adus la cunoştinţa Directorului General al OAA sau al OMS dorinţa lor de a fi considerate Membre ale Comisiei.
    3. Fiecare Membru al Comisiei va comunica Directorului General al OAA sau al OMS numele reprezentanţilor, iar în cazul în care este posibil, şi ale altor membri ai delegaţiei sale înainte de deschiderea fiecărei şedinţe a Comisiei.
Regula II
Funcţionari
    1. Comisia va alege un Preşedinte şi trei vice-preşedinţi din rândurile reprezentanţilor, supleanţi şi consilierilor (numiţi în continuare delegaţi) Membri ai Comisiei; înţelegându-se că nici un delegat nu va fi eligibil fără acordul conducătorului delegaţiei sale. Ei vor fi aleşi la fiecare şedinţă şi vor deţine această funcţie de la sfârşitul şedinţei la care au fost aleşi până la sfârşitul şedinţei ordinare următoare. Preşedintele şi vice-preşedinţii pot rămâne în funcţie numai cu aprobarea continuă a respectivului Membru al Comisiei de care au fost delegaţi la momentul alegerii. Directorii Generali ai OAA şi OMS vor declara un post ca fiind vacant numai când vor fi anunţaţi de către Membrul Comisiei că o atare aprobare a încetat să existe. Preşedintele şi vice-preşedinţii vor putea fi realeşi, dar după exercitarea funcţiei pe perioada a două termene consecutive nu vor mai avea dreptul de a fi aleşi în acest post pentru termenul imediat următor.
    2. Preşedintele, sau în absenţa acestuia, un vice-preşedinte, va prezida şedinţele Comisiei şi va exercita orice altă funcţie necesară pentru a facilita activitatea Comisiei. Un vice-preşedinte care acţionează în calitate de preşedinte va avea aceleaşi împuterniciri şi îndatoriri ca preşedintele.
    3. În cazul în care nici Preşedintele, nici vice-preşedintele nu-şi pot exercita funcţiile şi, la solicitarea Preşedintelui care a demisionat, în timpul alegerilor Preşedintelui, Directorii Generali ai OAA şi OMS vor desemna un membru al personalului să acţioneze în calitate de Preşedinte până va fi ales fie un Preşedinte temporar, fie unul nou. Orice Preşedinte temporar ales în acest mod va deţine funcţia până Preşedintele sau unul din vice-preşedinţi îşi va putea prelua funcţia.
    4. În baza propunerii înaintate de majoritatea Membrilor Comisiei ce constituie o regiune sau un grup, Comisia poate desemna un Coordonator din rândul delegaţilor Membrilor Comisiei pentru oricare din aşezările geografice enumerate în regula III l (numite în continuare regiuni) sau pentru orice grup de ţări enumerate în mod expres de către Comisie (numite în continuare grup de ţări), oricând aceasta consideră acest lucru necesar pentru buna activitate a Codex Alimentarius în ţările respective.
    5. Desemnarea coordonatorilor va fi făcută în exclusivitate în baza propunerii majorităţii Membrilor Comisiei care constituie regiunea sau grupul de ţări vizate. Coordonatorii vor deţine funcţia începând cu sfârşitul şedinţei Comisiei la care au fost desemnaţi şi nu mai târziu de sfârşitul celei de a treia şedinţe ordinare, termenul exact fiind stabilit de Comisie în fiecare caz aparte. După expirarea a două termene consecutive, coordonatorii nu vor putea deţine această funcţie pentru termenul imediat următor.
    6. Funcţiile Coordonatorilor vor fi:
    a) de a asista şi a coordona activitatea Comitetelor Codex-ului instituite în conformitate cu regula IX. l b)(i) în regiunea lor sau grupul lor de ţări în vederea pregătirii standardelor de proiect, a principiilor şi a altor recomandări pentru a fi înaintate Comisiei din regiune sau din grupul de ţări;
    b) de a acorda asistenţă Comitetului Executiv şi Comisiei, la solicitarea acestora, consultându-i în ceea ce priveşte opiniile ţărilor şi organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale regionale recunoscute în regiunile re-spective, asupra problemelor puse în discuţie sau a celor ce prezintă interes.
    7. Acolo unde Comitetul Coordonator a fost constituit în baza regulii IX.l.b)(ii), coordonatorul regiunii va deţine funcţia de preşedinte al Comitetului.
    8. Acolo unde coordonatorul nu poate exercita această funcţie, acel Membru al Comisiei al cărui coordonator a fost delegat la momentul numirii în funcţie va informa Secretarul Comisiei şi va desemna un coordonator interimar până când Coordonatorul îşi va putea prelua funcţiile sau până la următoarea şedinţă a Comisiei.
    9. Comisia are dreptul de a desemna unul sau mai mulţi raportori din rândul delegaţilor Membrilor Comisiei.
    10. Directorilor Generali ai OAA şi OMS li se va solicita să numească din rândul personalului acestor organe Secretarul Comisiei şi alţi funcţionari cu responsabilitate similară, care vor acorda asistenţă funcţionarilor şi Secretarului în executarea obligaţiunilor ce ţin de activitatea Comisiei.
Regula III
Comitetul Executiv
    1. Comitetul Executiv va fi constituit din Preşedintele şi vicepreşedintele Comisiei, împreună cu şase viitori membri, aleşi de Comisie la şedinţele ordinare din rândul Membrilor Comisiei, câte unul din următoarele zone geografice:
    Africa, Asia, Europa, America Latină şi Caraibele, America de Nord, Pacificul de Sud-Vest; înţelegându-se că nu mai mult de un delegat din fiecare ţară va fi membru al Comitetului Executiv. Membrii aleşi pe principii geografice îşi vor exercita funcţia începând cu sfârşitul şedinţei Comisiei la care au fost aleşi, până la sfârşitul celei de-a doua şedinţe consecutive ordinare şi vor avea dreptul de a fi realeşi, însă după ce vor fi deţinut această funcţie două termene consecutive nu vor putea fi aleşi pentru a deţine funcţia respectivă pentru termenul imediat următor.
    2. Între şedinţele Comisiei, Comitetul Executiv va acţiona în numele Comisiei în calitate de organ executiv al acesteia, în special, Comitetul Executiv poate înainta propuneri Comisiei privind orientarea generală şi programul de lucru al Comisiei, poate studia probleme speciale şi ajuta la implementarea programului aprobat de Comisie. Comitetul Executiv poate, deasemenea, exercita, când va considera esenţial, şi poate supune confirmării de către următoarea şedinţă a Comisiei, a împuternicirilor Comisiei prevăzute de regula IX.l b)(i), regula IX.5, în măsura în care se referă la organele înfiinţate în baza regulii IX.l b)(i) şi regulii IX.10, în măsura în care se referă la desemnarea Membrilor care vor fi responsabili de desemnarea Preşedinţilor pentru organele auxiliare instituite în baza regulii IX.l b)(i).
    3. Preşedintele şi vice-preşedinţii Comisiei vor fi Preşedinte şi, respectiv, vice-preşedinţi ai Comitetului Executiv.
    4. Şedinţele Comitetului Executiv pot fi convocate cât de frecvent necesar de către Directorii Generali ai OAA şi OMS, în urma consultării cu Preşedintele. Comitetul Executiv se va întruni în mod obişnuit imediat anterior fiecărei şedinţe a Comisiei,
    5. Comitetul Executiv va raporta Comisiei.
Regula IV
Şedinţe
    1. În principiu Comisia va convoca o şedinţă ordinară în fiecare an, fie la sediul OAA, fie la cel al OMS. Şedinţe suplimentare vor fi convocate dacă Directorii Generali ai OAA şi OMS, în urma consultării cu Preşedintele Comitetului Executiv, le vor considera ca fiind necesare.
    2. Şedinţe ale Comisiei vor fi convocate şi locul adunării va fi stabilit de către Directorii Generali ai OAA şi OMS în urma consultării, în cazul în care se impune acest lucru, cu autorităţile ţării gazdă.
    3. Un anunţ privind data şi locul desfăşurării fiecărei şedinţe a Comisiei va fi comunicată Membrilor Comisiei cu cel puţin două luni înainte de şedinţă.
    4. Fiecare Membru al Comisiei va avea un reprezentant care poate fi însoţit de unul sau mai mulţi supleanţi sau consilieri.
    5. Convocările Comisiei vor fi ţinute public, cu excepţia cazurilor când Comisia hotărăşte altfel.
    6. Majoritatea Membrilor Comisiei va constitui quorumul necesar pentru a înainta recomandări de amendamente la Statutele Comisiei şi pentru a adopta amendamente sau completări la prezentele Reguli în conformitate cu regula XIII 1. În celelalte scopuri, majoritatea Membrilor Comisiei prezenţi la şedinţă va constitui quorumul, cu condiţia ca această majoritate să nu fie mai mică de 20 procente din numărul total al Membrilor Comisiei, şi nu mai mică de 25 de Membri. Pe lângă aceasta, în cazul amendării sau adoptării unui standard propus pentru o anumită regiune sau un anumit grup de ţări, quorumul Comisiei va include o treime din Membrii ce aparţin regiunii sau grupului de ţări vizate.
Regula V
Ordinea de zi
    1. Directorii Generali ai OAA şi OMS, în urma consultării cu Preşedintele Comisiei sau cu Comitetul Executiv, vor pregăti ordinea de zi provizorie pentru fiecare şedinţă a Comisiei.
    2. Primul subiect din ordinea de zi provizorie va fi adoptarea ordinei de zi.
    3. Orice Membru al Comisiei este în drept să solicite Directorilor Generali ai OAA sau OMS includerea în ordinea de zi provizorie a unor subiecte concrete.
    4. Ordinea de zi provizorie va fi adusă la cunoştinţa Membrilor Comisiei de către Directorii Generali ai OAA sau OMS cu cel puţin două luni înainte de deschiderea şedinţei.
    5. Orice Membru al Comisiei, precum şi Directorii Generali ai OAA şi OMS, după expedierea ordinii de zi, au dreptul să propună pentru a se include în ordinea de zi chestiuni specifice de strictă necesitate. Aceste chestiuni vor fi incluse într-o listă suplimentară, care, dacă timpul dinaintea deschiderii şedinţei o va permite, va fi distribuită de către Directorii Generali ai OAA şi OMS tuturor Membrilor Comisiei; în cazul când acest lucru nu va fi posibil, lista suplimentară va fi adusă la cunoştinţa Preşedintelui pentru ca acesta s-o prezinte Comisiei.
    6. Nici o chestiune inclusă în ordinea de zi de către organele de conducere sau de către Directorii Generali ai OAA şi OMS nu va fi exclusă ulterior. După adoptarea ordinii de zi Comitetul poate, cu o majoritate de două treimi din voturile celor prezenţi, rectifica ordinea de zi prin excluderea, adăugarea sau modificarea oricăreia dintre chestiuni.
    7. Actele distribuite Comisiei la orice şedinţă vor fi furnizate de către Directorii Generali ai OAA şi OMS tuturor Membrilor Comisiei, altor Naţiuni eligibile participante la şedinţe în calitate de observatori, naţiunilor şi organizaţiilor ce nu sunt membri ai Comisiei, dar care au fost invitate în calitate de observatori, în principiu cu cel puţin două luni înainte de şedinţa în cadrul căreia acestea vor fi discutate.
Regula VI
Procedura de votare şi alte proceduri
    1. În conformitate cu prevederile paragrafului 3 al prezentei reguli, fiecare Membru al Comisiei va avea un singur vot. Supleantul sau consilierul nu va avea drept de vot, cu excepţia cazului în care îşi înlocuieşte reprezentantul.
    2. Cu excepţia cazului când regulile prevăd altfel, hotărârile Comisiei vor fi adoptate cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
    3. La solicitarea majorităţii Membrilor Comisiei dintr-o anumită regiune sau unui anumit grup de ţări, de a elabora un standard, respectivul standard va fi destinat, în primul rând, acelei regiuni sau grupului de ţări vizat.
    Elaborarea, amendarea şi adoptarea unui astfel de proiect de standard pentru o regiune sau un grup de ţări se va face cu participarea numai a membrilor acestei regiuni sau acestui grup de ţări. Adoptarea standardului poate avea loc doar după ce textul proiectului a fost înmânat tuturor Membrilor Comisiei pentru comentarii. Prevederile acestui paragraf nu vor aduce atingere elaborării sau adoptării unui standard corespunzător unui alt teritoriu.
    4. Conform prevederilor paragrafului 5 al acestei reguli, oricare Membru al Comisiei are dreptul să solicite votarea nominală, caz în care votul fiecărui Membru va fi înregistrat.
    5. Alegerile se vor face prin vot secret, cu excepţia cazului când numărul de candidaţi nu întrece numărul locurilor vacante, iar Preşedintele poate propune Comisiei ca alegerile să aibă loc cu consimţământul liber exprimat al fiecăruia. Orice altă chestiune va fi hotărâtă prin vot secret, în cazul în care Comisia decide astfel.
    6. Propunerile oficiale privind chestiunile din ordinea de zi şi amendamentele vor fi prezentate în scris şi vor fi înmânate Preşedintelui, care le va distribui reprezentanţilor Membrilor Comisiei.
    7. Prevederile regulii XII a Regulilor Generale ale OAA se vor aplica mutatis mutandis în toate cazurile la care nu se face referinţă în mod expres în regula VI ale prezentelor reguli.
Regula VII
Observatori
    1. Orice Naţiune Membru ori alt Membru Asociat al OAA sau OMS care nu este Membru al Comisiei, dar manifestă un deosebit interes faţă de activitatea acesteia, poate solicita, printr-un comunicat adresat Directorului General al OAA sau OMS, permisiunea de a participa la şedinţele Comisiei sau ale organelor auxiliare ale acesteia în calitate de observator. Acesta are dreptul de a înainta memorandumuri şi de a participa la discuţii fără drept de vot.
    2. Naţiunile care nu sunt Naţiuni Membre sau Membri Asociaţi ai OAA sau OMS, dar sunt Membri ai Naţiunilor Unite, au dreptul, în cazul când acestea solicită acest lucru şi potrivit prevederilor referitoare la acordarea statutului de observator naţiunilor prevăzute de Conferinţa OAA şi Adunarea Mondială a Sănătăţii de a fi invitate, să participe, în calitate de observator, la şedinţele Comisiei şi ale organelor sale auxiliare. Statutul naţiunilor invitate la astfel de şedinţe va fi reglementat de prevederile relevante adoptate de către Conferinţa OAA.
    3. Orice Membru al Comisiei poate asista în calitate de observator la şedinţele organelor auxiliare şi sunt în drept să înainteze memorandumuri şi să participe la discuţii fără a avea drept de vot.
    4. Conform prevederilor regulii VII.5 Directorii Generali ai OAA sau OMS pot invita organizaţii interguvernamentale şi neguvernamentale inernaţionale pentru a participa în calitate de observatori la şedinţele Comisiei şi ale organelor auxiliare ale acesteia.
    5. Participarea organizaţiilor internaţionale la activitatea Comisiei şi raporturile dintre Comisie şi astfel de organizaţii vor fi reglementate de prevederile relevante ale Constituţiilor OAA sau OMS şi de dispoziţii ale OAA sau OMS aplicabile la raporturile cu organizaţiile internaţionale; astfel de raporturi vor fi administrate de către Directorul General al OAA sau al OMS, după cum este necesar.
Regula VIII
Procese verbale şi rapoarte
    1. La fiecare şedinţă Comisia va aproba un raport cuprinzând opinii, recomandări şi concluzii, iar în caz de necesitate şi declaraţii ale părţii minoritare.
    Vor fi menţionate, deasemenea, şi alte documente de care ar putea avea nevoie Comisia în scopuri personale.
    2. Raportul Comisiei va fi transmis Directorilor Generali ai OAA şi OMS la finele fiecărei şedinţe, care îl vor distribui tuturor Membrilor Comisiei, altor ţări şi organizaţii reprezentate la şedinţă pentru informarea acestora, precum şi altor Naţiuni Membre şi Membrilor Asociaţi ai OAA şi OMS la solicitarea acestora din urmă.
    3. Recomandări ale Comisiei privind politica, programul sau implicări financiare ale OAA şi/sau OMS vor fi aduse la cunoştinţa organelor de conducere ale OAA şi/sau OMS de către Directorii Generali ai acestora.
    4. Conform prevederilor paragrafului precedent, Directorii Generali ai OAA şi OMS le pot solicita Membrilor Comisiei să informeze Comisia despre acţiunile întreprinse în baza recomandărilor înaintate de către Comisie.
Regula IX
Organele auxiliare
    1. Comisia poate institui următoarele tipuri de organe auxiliare:
    a) organe auxiliare pe care le consideră necesare la realizarea activităţii de finalizare a standardelor de proiect;
    b) organe auxiliare în următoarele forme:
    (i) Comitete Codex pentru pregătirea standardelor de proiect înaintate Comisiei, fie că acestea sunt de uz internaţional, fie că sunt prevăzute pentru o regiune sau un grup de ţări expres enumerate de către Comisie;
    (ii) Comitete de Coordonare pentru regiuni şi grupuri de ţări care vor coordona pregătirea standardelor corespunzătoare acestor regiuni sau grupuri de ţări sau vor îndeplini alte funcţii ce le vor fi încredinţate.
    2. Conform paragrafului 3 de mai jos, calitatea de membru în astfel de organe auxiliare va fi atribuit Membrilor Comisiei desemnaţi de către Directorii Generali ai OAA sau OMS la dorinţa primilor de a fi consideraţi în continuare Membri sau din Membrii selectaţi, desemnaţi de către Comisie.
    3. Calitatea de membru al organelor auxiliare stabilită de regula IX.l b)(i) pentru pregătirea standardelor de proiect destinate în primul rând unei regiuni sau unui grup de ţări va fi deschisă doar pentru Membrii Comisiei ce aparţin acestei regiuni sau acestui grup de ţări.
    4. Reprezentanţii membrilor unor astfel de organe auxiliare vor activa în continuare, pe cât e posibil, în această calitate şi vor fi specialişti activi în domeniile organelor auxiliare respective.
    5. Organele auxiliare pot fi instituite numai de către Comisie cu excepţia cazurilor când Regulile prevăd altfel. Termenele de referinţă şi procedurile de dare de seamă vor fi stabilite de Comisie, cu excepţia cazurilor când Regulile prevăd altfel.
    6. Şedinţele organelor auxiliare vor fi convocate de către Directorii Generali ai OAA şi OMS:
    a) în cazul organelor stabilite în conformitate cu regula IX.l a), în urma consultării cu Preşedintele Comisiei;
    b) în cazul organelor stabilite în conformitate cu regula IX.l b)(z) (Comitetele Codex), în urma consultării cu Preşedintele Comitetului Codex respectiv şi, deasemenea, în cazul Comitetului Codex pentru pregătirea standardelor de proiect pentru o regiune sau un grup de ţări, cu coordonatorul, dacă a fost numit un Coordonator pentru regiunea sau grupul vizat de ţări;
    c) în cazul organelor instituite în acord cu regula IX.l b)(ii) (Comitete de Coordonare), în consultare cu Preşedintele Comitetului de Coordonare.
    7. Directorii Generali ai OAA şi OMS vor fixa locul întrunirii organelor instituite în conformitate cu regula IX. l a) şi regula IX.l b)(ii), în urma consultării, când situaţia o cere, cu ţara gazdă vizată şi, în cazul organelor instituite în conformitate cu regula IX.l b)(ii), după consultarea cu Coordonatorul pentru regiunea sau grupul vizat de ţări, dacă e cazul, sau cu Preşedintele Comitetului de Coordonare.
    8. Un preaviz conţinând data şi locul fiecărei şedinţe a organelor instituite în conformitate cu regula IX.l a) va fi comunicat tuturor Membrilor Comisiei cu cel puţin două luni înaintea sesiunii.
    9. Instituirea organelor auxiliare în conformitate cu regula IX.l a) şi regula IX.l b)(ii) va depinde de disponibilitatea fondurilor necesare, la fel ca şi instituirea organelor auxiliare în conformitate cu regula IX.I b)(i) atunci când oricare din cheltuielile lor sunt propuse spre a fi recunoscute ca fiind cheltuieli operaţionale în cadrul bugetului Comisiei în conformitate cu articolul 10 al Statutelor Comisiei, înaintea luării oricărei decizii privind cheltuielile în legătură cu instituirea a astfel de organe auxiliare, Comisia va primi un raport din partea Directorului General al OAA şi/sau al OMS, despre implicaţiile administrative şi financiare de aici.
    10. Membrii responsabili de desemnarea Preşedinţilor organelor auxiliare instituite conform regulii IX.I b)(i) vor fi desemnaţi de Comisie la fiecare şedinţă, cu excepţia cazurilor în care regulile prevăd altfel, şi vor putea fi realeşi. Toţi ceilalţi funcţionari ai organelor auxiliare vor fi aleşi de către organul respectiv şi vor putea fi realeşi.
    11. Regulile de Procedură ale Comisiei se vor aplica mutatis mutandis organelor sale auxiliare.
Regula X
Elaborarea standardelor
    Conform prevederilor prezentelor Reguli de Procedură, Comisia poate stabili procedurile de elaborare a standardelor internaţionale sau a celor ce se referă la o anumită regiune sau la un anumit grup de ţări şi, atunci când e necesar, să rectifice asemenea proceduri.
Regula XI
Buget şi cheltuieli
    1. Directorii Generali ai OAA şi OMS vor pregăti o evaluare a cheltuielilor bazată pe programul propus de activitate a Comisiei şi organelor sale auxiliare, împreună cu informaţia despre cheltuielile pentru perioada financiară prece-dentă pentru a fi studiate de Comisie la şedinţele ordinare ale acesteia.
    Această estimare, cu modificările considerate necesare de Directorii Generali în conformitate cu recomandările Comisiei, va fi ulterior incorporată în Bugetele Ordinare ale celor două organizaţii pentru a fi aprobate de organele de conducere corespunzătoare.
    2. Estimarea cheltuielilor va prevedea toate cheltuielile funcţionale ale Comisiei şi ale organelor auxiliare ale acesteia, stabilite conform regulii IX.I a) şi regulii IX. l b)(ii), precum şi cheltuielile ce ţin de personalul desemnat pentru Program şi alte cheltuieli ce ţin de funcţionarea celui din urmă.
    3. Costurile funcţionale ale organelor auxiliare instituite în conformitate cu regula IX.I b)(i) (Comitetele Codex) vor fi suportate de fiecare Membru care va accepta preşedinţia acestui organ. Proiectul devizului de cheltuieli poate prevedea astfel de cheltuieli ce se referă la activitatea de pregătire şi care pot fi recunoscute ca cheltuieli operaţionale ale Comisiei în conformitate cu prevederile articolului 10 al Statutelor Comisiei.
    4. Cheltuielile ce ţin de participarea la şedinţele Comisiei şi ale organelor auxiliare, cât şi călătoriile delegaţiilor Membrilor. Comisiei şi a observatorilor la care se face referinţă în regula VII, vor fi suportate de guvernele sau organizaţiile vizate, în cazul în care Directorii Generali ai OAA şi OMS vor invita experţi să asiste la şedinţele Comisiei şi ale organelor auxiliare ca persoane individuale, cheltuielile vor fi suportate de fondurile bugetare ordinare necesare pentru activitatea Comisiei.
Regula XII
Limbile
    1. Limbile Comisiei şi ale organelor auxiliare prevăzute de regula IX l a) vor fi nu mai puţin de trei dintre limbile de lucru stabilite de Comisie, care sunt limbi de lucru atât pentru OAA, cât şi pentru Adunarea pentru Sănătate a OMS.
    2. Contrar prevederilor paragrafului l de mai sus, alte limbi ce sunt limbi de lucru fie pentru OAA, fie pentru Adunarea pentru Sănătate a OMS, pot fi introduse de către Comisie dacă:
    a) Comisia dispune de un raport al Directorilor Generali ai OAA şi OMS privind politica, implicaţiile financiare şi administrative în cazul introducerii acestor limbi; şi.
    b) introducerea acestor limbi este aprobată de către Directorii Generali ai OAA şi OMS.
    3. În cazul când un reprezentant doreşte să utilizeze o altă limbă decât cea a Comisiei, el va asigura interpretarea sau/şi traducerea necesară în una din limbile Comisiei.
    4. Fără a aduce atingere prevederilor paragrafului 3 al prezentei reguli, limbile organelor auxiliare stabilite conform regulii X.l b) vor include cel puţin două dintre limbile Comisiei.
Regula XIII
Amendamente şi suspendarea regulilor
    1. Amendamente sau completări la aceste Reguli pot fi adoptate cu o majoritate de două treimi din voturile celor prezenţi, cu condiţia ca avizul privind propunerea acestei completări să fie prezentat cu 24 de ore înainte.
    Amendamentele sau completările la aceste Reguli vor intra în vigoare odată cu aprobarea lor de către Directorii Generali ai OAA şi OMS în conformitate cu procedurile prevăzute de cele două organizaţii.
    2. Regulile Comisiei, cu excepţia regulii I, regulii II.l, 2, 3 şi 6, regulii III, regulii IV, 2 şi 6, regulii V.l, 4 şi 6, regulii VI.l, 2 şi 3, regulii VII, regulii VIII. 3 şi 4, regulii IX. 5, 7 şi 9, regulii XI, regulii XIII şi regulii XIV, pot fi suspendate de către Comisie cu o majoritate de două treimi din voturile celor prezenţi, cu condiţia ca un aviz despre această suspendare să survină în timp de 24 de ore. Se poate renunţa la un astfel de aviz dacă nici un reprezentant al Membrilor Comisiei nu va avea obiecţii.
Regula XIV
Intrarea în vigoare
    1. Conform articolului 8 din Statutele Comisiei, aceste Reguli de Procedură vor intra în vigoare numai după aprobarea de către Directorii Generali ai OAA şi OMS, conform confirmării prevăzute de procedurile celor două organizaţii. Până la intrarea lor în vigoare, aceste Reguli vor fi aplicate în mod provizoriu.