HCNAJGS16/2014
ID intern unic:  357416
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU ASISTENŢĂ JURIDICĂ GARANTATĂ DE STAT
HOTĂRÎRE Nr. 16
din  15.07.2014
cu privire la aprobarea Codului deontologic
al parajuristului
Publicat : 13.03.2015 în Monitorul Oficial Nr. 59-66     art Nr : 509
    În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. a) şi b), alin. (2) lit. j) şi art. 13 alin. (5) din Legea nr. 198-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la asistenţa juridică garantată de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.157-160, art.614), Consiliul Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Codul deontologic al parajuristului, conform anexei.
    2. Prezenta hotărîre se publiсă în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE CONSILIULUI                                           Victor ZAHARIA

    Secretarul Consiliului                                                                Olga Rabei

    Nr. 16. Chişinău, 15 iulie 2014.


Anexă

CODUL DEONTOLOGIC
al parajuristului
I. Prevederi generale
    1. Codul deontologic al parajuristului reprezintă ansamblul de norme de conduită şi responsabilităţi etice stabilite de Consiliul Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat (în continuare - CNAJGS), în scopul creării unui sistem de repere etice de care parajuristul urmează să se conducă în activitatea pe care o desfăşoară în calitate de parajurist.
    2. Prezentul cod completează standardele de activitate şi de perfecţionare profesională a parajuristului, aprobate de CNAJGS, formînd împreună cu acestea un corp unitar de linii directoare obligatorii în activitatea parajuristului.
    3. Prevederile Codului deontologic se bazează pe prevederile Legii cu privire la asistenţa juridică garantată de stat, Regulamentului de activitate a parajuriştilor şi ale altor acte normative aprobate de CNAJGS, care reglementează activitatea parajuriştilor şi urmează a fi citite şi interpretate în lumina actelor normative respective.
II. Rolul şi principiile de activitate
ale parajuristului
    4. Activitatea parajuristului este una de interes public, contribuind la asigurarea de către stat a accesului la servicii juridice eficiente fiecărei persoane, indiferent de statutul financiar al acesteia.
    5. În acordarea serviciilor de asistenţă juridică primară, parajuristul tinde să ajute cei mai dezavantajaţi membri ai comunităţii în care activează să înţeleagă drepturile garantate de lege, în vederea prevenirii apariţiei problemelor juridice, să înţeleagă care sunt căile legale de soluţionare a problemelor lor, precum şi să-şi recapete încrederea în posibilitatea de a-şi soluţiona problemele prin intermediul căilor legale existente.
    6. Parajuristul, în virtutea funcţiei sale de a acorda asistenţă juridică primară, trebuie să cunoască problemele persoanelor ce locuiesc în comunitatea în care activează parajuristul. Pentru aceasta, parajuristul va analiza permanent problemele din localitate, intervenind, în măsura posibilităţilor, cu propuneri de soluţii de ordin individual şi general.
    7. Parajuristul oferă consultaţii ajutînd beneficiarii de asistenţă juridică primară să înţeleagă problemele cu care se confruntă, astfel ca ultimii să poată alege soluţiile cele mai potrivite şi să acţioneze în vederea realizării acestora. Parajuristul nu substituie beneficiarul, ci doar îl susţine şi îl îndrumă în efortul său de a rezolva problemele, avînd drept obiectiv edificarea la beneficiar a  simţului responsabilităţii pentru propria existenţă.
    8. Misiunea parajuristului este nu doar informarea juridică, explicarea legii şi oferirea consultaţiilor, ci şi cultivarea respectului beneficiarilor faţă de lege vizavi de răspunderea pentru propriile decizii şi acţiuni.
    9. Parajuristul se conduce de principiul că interesele legitime ale beneficiarului de asistenţă juridică primară sunt prioritare în raport cu dorinţa de a menţine relaţii bune cu subiectele de drept public sau privat cu care colaborează parajuristul.
    10. Parajuristul apără interesele legitime ale beneficiarului  în mod conştiincios şi fără teamă, chiar dacă protejarea intereselor legitime ale beneficiarului ar putea implica afectarea intereselor altor membri ai comunităţii, inclusiv prieteni sau vecini ai parajuristului sau reprezentanţi ai autorităţilor publice.
    11. Acordînd asistenţă juridică primară, care este o responsabilitate a statului ce a fost delegată parajuristului de către  CNAJGS,  parajuristul nu reprezintă nemijlocit statul şi nu se va identifica cu statul în activitatea sa.
    12. Parajuristul îşi exercită activitatea în mod independent, ghidîndu-se de legislaţia relevantă, fără a accepta anumite ordine sau instrucţiuni de la autorităţi publice sau persoane private. În cazul în care  o persoană terţă exercită influenţă improprie asupra activităţii parajuristului, acesta va informa imediat Oficiul teritorial CNAJGS corespunzător în vederea soluţionării problemei invocate.
    13. Parajuristul tinde să indentifice cît mai exact şi multi- aspectual problema beneficiarului, în vederea identificării spectrului de soluţii ce reflectă cel mai bine interesele beneficiarului. În cazul în care parajuristul nu este sigur de conţinutul consultanţei pe care urmează să o acorde beneficiarului, acesta va consulta Oficiul teritorial al CNAJGS sau un avocat cu care colaborează.
    14. Parajuristul face o distincţie clară între ceea ce prevede legea şi doleanţele beneficiarului, ghidîndu-se întotdeauna de prevederile legislaţiei în procesul de acordare a serviciilor de asistenţă juridică primară.
    15. Parajuristul va corecta orice eroare comisă în cadrul activităţii, indiferent de faptul dacă aceasta vizează consultaţia oferită beneficiarului, comunicarea cu colegii sau cu autorităţile publice.
    16. Parajuristul va sesiza autorităţile publice despre încălcările de lege care i-au devenit cunoscute în virtutea activităţii de parajurist, inclusiv abateri disciplinare, contravenţii şi infracţiuni, în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
    17. Parajuristului îi este interzis să utilizeze limbaj ofensator şi va utiliza totdeauna un limbaj decent în orice comunicare.
    18. Parajuristul va depune eforturi de autoinstruire şi instruire  continuă pentru creşterea calităţii prestaţiei sale profesionale.
    19. Parajuristul acordă servicii de asistenţă primară gratuit pentru beneficiari. Parajuristul nu trebuie să pretindă sau să accepte bani, cadouri, moşteniri, împrumuturi sau alte favoruri în legătură cu serviciile de asistenţă juridică primară acordate beneficiarilor sau cu acţiunile întreprinse în interesul membrilor comunităţii.
III. Relaţiile parajuristului cu beneficiarii
    20. Parajuristul acţionează cu responsabilitate şi diligenţă, avînd în vedere permanent că acţiunile şi cuvintele sale pot avea efect asupra intereselor şi situaţiei persoanelor.
    21. Parajuristul tratează fiecare beneficiar în mod obiectiv, imparţial, nediscriminatoriu şi echitabil, fără a acorda prioritate unor persoane sau grupuri în funcţie de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, orientare sexuală, apartenenţă politică, starea sănătăţii, avere sau origine socială.
    22. Parajuristul tratează beneficiarul cu respect, manifestînd demnitate şi încredere.
    23. Relatările parajuristului trebuie să fie depersonalizate şi echidistante.
    24. În cazul în care problema beneficiarului vizează un conflict care poate fi soluţionat pe cale amiabilă, parajuristul va tinde să creeze contextul în care părţile ar ajunge la o înţelegere. Despre posibilitatea unei soluţii amiabile parajuristul va informa beneficiarul, iar în momentul oportun, cu acordul beneficiarului, şi cealaltă persoană (persoane) implicate în conflict.
    25. Parajuristul nu poate accepta să consulte un beneficiar nou, dacă această consultaţie vine în contrazicere cu obligaţia de păstrare a confidenţialităţii informaţiilor încredinţate de alt beneficiar consultat anterior, cu excepţia situaţiei în care parajuristul îşi va asuma rolul de mediator sau negociator. Obligaţia de confidenţialitate va rămîne valabilă în orice caz.
IV. Relaţiile parajuristului cu colegii săi
    26. Relaţiile dintre parajurişti sunt fundamentate pe încredere, colaborare şi lucru în echipă. Parajuriştii colaborează între ei şi acordă suport colegilor care solicită asemenea suport, prin diferite mijloace de comunicare (la telefon, prin email, întîlniri etc.). Încrederea semnifică şi respectarea confidenţialităţii informaţiei. Orice informaţie confidenţială obţinută de la beneficiar sau din altă sursă va fi tratată ca atare de toţi parajuriştii.
    27. În relaţiile dintre colegi se va evita orice comportament susceptibil să afecteze reputaţia sistemului, a unui grup de colegi sau a unui parajurist în parte. Aceasta semnifică şi intolerarea comportamentului impropriu al unui parajurist sau al unui grup de parajurişti, manifestat prin încălcarea legislaţiei sau a regulilor deontologice. Faptele ce pun la îndoială calitatea prestaţiei sau ţinuta morală a oricărui dintre colegi reprezintă preocuparea întregii comunităţi de parajurişti.
    28. În cazul în care parajuristul identifică o abatere de la normele legale sau cele etice în activitatea unui coleg, acesta va informa colegul respectiv, recomandîndu-i să corecteze sau să prevină situaţia. În cazul în care colegul nu va răspunde recomandării, parajuristul va informa Oficiul teritorial respectiv al CNAJGS.
V. Relaţiile parajuristului cu membrii comunităţii
    29. Parajuristul va construi poziţia sa în comunitatea în care activează şi comunicarea cu membrii acesteia avînd în vedere faptul că relaţiile dintre oamenii din comunitate nu sunt ocazionale, fragmentare sau independente una de alta.
    30. Respectul în comunitate este condiţia primară pentru eficienţa activităţii parajuristului. Respectul se obţine nu doar prin calitatea sfaturilor oferite de parajurist, dar şi prin modalitatea de comunicare cu beneficiarii şi în interacţiunea cotidiană cu membrii comunităţii, atît în biroul parajuristului, cît şi în afara acestuia. Respectiv, parajuristul urmează să respecte bunele maniere în orice comunicare, în timpul exercitării funcţiei, cît şi în afara acesteia.
    31. Implicarea efectivă şi profesionistă în chestiunile comunitare contribuie în modul cel mai elocvent la crearea imaginii pozitive şi a respectului faţă de parajurist din partea membrilor comunităţii. Respectiv, parajuristul va tinde să se implice activ în viaţa comunităţii prin iniţierea activităţilor de interes comun.
    32. Modul în care parajuristul se prezintă în faţa comunităţii este important pentru imaginea acestuia. Din aceste considerente, parajuristul va tinde ca în timpul exercităţii funcţiei sale să aibă o ţinută vestimentară decentă.
VI. Relaţiile parajuristului cu avocaţii şi
 reprezentanţii autorităţilor publice

    33. Parajuristul tratează avocaţii şi reprezentanţii autorităţilor publice cu respect.
    34. În comunicarea cu autorităţile publice parajuristul urmează să aibă o ţinută corectă şi profesionistă. În cazul în care un reprezentant al autorităţilor publice are un comportament inadecvat faţă de parajurist, acesta va informa imediat conducerea autorităţii respective şi Oficiul teritorial al CNAJGS respectiv.
    35. Parajuristul trebuie să aibă în vedere că autorităţile publice sunt obligate să răspundă la solicitările parajuristului doar în limita competenţei lor.
    36. Orice solicitare de informaţie/ajutor adresată de parajurist unui avocat sau reprezentant al organelor de drept (poliţist, procuror, judecător) va fi făcută doar atunci cînd parajuristul va epuiza posibilităţile sale legale disponibile de a contribui la soluţionarea problemei beneficiarului.
    37. Înainte de a se adresa după ajutor, parajuristul va efectua o analiză minuţioasă a problemei, ce include, dar nu se limitează la determinarea naturii şi structurii logice a problemei în speţă, stabilirea modului în care situaţia este reglementată de legislaţia în vigoare, identificarea căilor de soluţionare a problemei şi a instituţiilor responsabile. Ulterior, parajuristul va stabili întrebările la care parajuristul doreşte să primească răspuns de la avocat (reprezentantul autorităţii publice).
    38. Solicitarea va fi formulată pe calea cea mai potrivită în circumstanţele date (direct, la telefon, prin e-mail, altfel). După soluţionarea problemei în speţă, parajuristul va trimite un mesaj de mulţumire avocatului, specificînd contribuţia acestuia. În orice caz, parajuristul va lua în consideraţie că avocatul nu are obligaţia să consulte parajuristul şi ajutorul acestuia este un act de bunăvoinţă.
    39. Parajuristul trebuie să se abţină de la comentarii neprofesioniste, generalizări nejustificate, etichetări şi învinuiri faţă de sistemul de justiţie din Republica Moldova. Înainte de a face o apreciere a situaţiei specifice, parajuristul se va documenta, va colecta şi analiza toată informaţia disponibilă pentru a înţelege dacă este sau nu capabil să comenteze o anumită situaţie. Parajuristul se va abţine de la comentarii pripite în toate situaţiile în care nu posedă informaţie deplină şi nu a analizat minuţios situaţia discutată. Intervenţiile/comentariile parajuristului în raport cu activitatea reprezentanţilor organelor de drept întotdeauna trebuie să fie argumentate şi imparţiale chiar şi în discuţiile private.
    40. Nici într-un caz parajuristul nu va comunica/furniza informaţii care afectează onoarea sau demnitatea lucrătorilor organelor de drept, decît dacă o cer interesele cetăţenilor, ale  comunităţii, ale justiţiei sau aceasta este în cadrul apărării drepturilor beneficiarului.
VII. Evitarea conflictului de interese
    41. Parajuristul nu va permite ca relaţiile sale de familie, sociale sau alte relaţii similare să influenţeze calitatea serviciilor de asistenţă juridică primară acordată.
    42. Parajuristul nu va utiliza şi nu va permite utilizarea funcţiei sale pentru a rezolva interesele sale private, interesele personale ale membrilor familiei sale sau ale altor persoane şi nici nu va lăsa impresia sau nu va permite altora să lase impresia că ar exista o persoană cu o poziţie specială care i-ar putea influenţa activitatea.
    43. În cazul în care soţul/soţia sau rudele sau afinii pînă la gradul al patrulea ale parajuristului activează în autoritatea publică locală din comunitatea în care activează parajuristul, ultimul trebuie să informeze Oficiul teritorial CNAJGS respectiv şi beneficiarul vizat. Informînd despre acest fapt, parajuristul urmează să explice beneficiarului că legăturile de rudenie sau afinitatea nu îi vor afecta calitatea şi obiectivitatea serviciilor prestate, încercînd să stabilească o relaţie de încredere cu beneficiarul respectiv. În cazul în care beneficiarul îşi exprimă neîncrederea în parajurist, ultimul urmează să-i explice posibilitatea de a se adresa la un parajurist din altă localitate.
    44. În cazul în care beneficiarul s-a adresat la parajurist cu o problemă care ţine de parajurist sau de rudele sau afinii pînă la gradul al patrulea al acestuia, parajuristul urmează să explice beneficiarului că există un conflict de interese şi să se abţină de la consultarea beneficiarului.