AMAE/1992
ID intern unic:  357474
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 1992
din  06.06.1992
CU PRIVIRE LA ÎMPĂRŢIREA ÎNTREGII PROPRIETĂŢI
DE PESTE HOTARE A FOSTEI UNIUNI RSS*

Publicat : 01.01.1999 în Tratate Internationale Nr. 16     art Nr : 158
    Statele Părţi ale prezentului Acord, numite în continuare "Părţi",
    recunoscând că încetarea existenţei Uniunii RSS ca stat subiect al dreptului internaţional dictează necesitatea reglementării rapide a întregului complex de probleme, ce ţin de proprietatea de peste hotare a fostei Uniuni RSS, între statele succesoare de drept în persoana Republicii Azerbaidjan, Republicii Armenia, Republicii Belarusi, Republicii Kazahstan, Republicii Kârgâzstan, Republicii Moldova, Federaţiei Ruse, Republicii Tadjikistan, Turkmenistanului, Republicii Uzbekistan şi Ucrainei,
    confirmând dreptul fiecărei Părţi la posesiune, folosire şi dispunere de partea fixată echitabilă din proprietatea de peste hotare a fostei Uniuni RSS care i se cuvine, în condiţiile respectării drepturilor şi intereselor altor Părţi, precum şi respectării legilor statelor pe teritoriul cărora se află această proprietate,
    tinzând să creeze condiţii adecvate înfăptuirii sarcinilor practice ale politicii externe ale fiecărei Părţi,
    consemnând însemnătatea mare a respectării condiţiilor mai sus numite pentru onorarea garantată de către Părţi a angajamentelor internaţionale care derivă pentru ele din tratatele şi acordurile fostei Uniuni RSS, aşa cum s-a fixat aceasta în Tratatul cu privire la succesiunea de drept relativă la fosta datorie de stat şi activele Uniunii RSS, din 4 decembrie 1991, şi întru dezvoltarea Acordului şefilor de state membre ale CSI "Cu privire la proprietatea de peste hotare a fostei Uniuni RSS", din 30 decembrie 1991,
    au convenit asupra următoarelor:
Articolul 1
    Drept obiect al prezentului Acord este proprietatea mobilă şi imobilă a fostei Uniuni RSS aflată dincolo de hotarele teritoriului ei, precum şi investiţiile făcute peste hotare şi care se aflau la momentul succesiunii de drept în posesiunea, folosirea şi dispunerea fostei Uniuni RSS, a organelor ei de stat şi a altor structuri de însemnătate unională aflate sub jurisdicţia sau controlul ei.
    Mai sus numită proprietate urmează a fi împărţită şi trece la Părţi conform următoarei scări a cotelor fixate din activele fostei Uniuni RSS în temeiul unui indicator unic agregat:
    Statul membru al CSI                 Cota (în %)
    Republica Azerbaidjan               1,64
    Republica Armenia                     0,86
    Republica Belarusi                      4,13
    Republica Kazahstan                  3,86
    Republica Kârgâzstan                 0,95
    Republica Moldova                    1,29
    Federaţia Rusă                            61,34
    Republica Tadjikistan                  0,82
    Turkmenistan                              0,70
    Republica Uzbekistan                 3,27
    Ucraina                                      16,37
    TOTAL                                     95,23
    * Cota cumulată a Georgiei, Letoniei, Lituaniei şi Estoniei, care alcătuieşte 4,77 procente, nu se examinează de prezentul Acord.
    Această scară urmează a se realiza imediat în politică practica a Părţilor, în acest proces Părţile vor reieşi din interdependenţa existentă între obligaţia de a participa la stingerea şi de a suporta cheltuieli pentru deservirea datoriei de stat externe a fostei Uniuni RSS în cotele stabilite de scara de mai sus şi posibilitatea realizării dreptului de proprietate al fiecărei Părţi pentru cota ce i se cuvine din toată proprietatea de peste hotare a fostei Uniuni RSS.
    Cota fiecărei Părţi din proprietatea de peste hotare a fostei Uniuni RSS se exprimă în procente faţă de întregul volum al acestei proprietăţi amplasate în fiecare ţară concretă aparte.
Activele fostei Uniuni RSS, în afara celor numite în prima parte a prezentului Acord şi care nu fac obiectul prezentului Acord, urmează a fi împărţite în conformitate cu un acord separat.
Problema evaluării şi împărţirii Fondului de diamante al URSS se va reglementa de un acord special.
Articolul 2
    Împărţirea proprietăţii ce ţine de la imobilele utilizate de reprezentanţele diplomatice, consulare etc. ale fostei URSS, precum şi ce ţine de proprietatea mobilă care deserveşte aceste reprezentanţe, se va înfăptui în ordine prioritară.
    Aplicarea cotelor fixate prezentate în art. l al prezentului Acord vizează, de asemenea:
    — toate tipurile de infrastructuri aparţinând fostei URSS peste hotare şi beneficiile obţinute în urma exploatării lor;
    — veniturile provenite din realizarea tuturor tipurilor de proprietate aparţinând fostei URSS peste hotare;
    — proprietatea şi beneficiile provenite din activitatea fostei URSS, precum şi a persoanelor juridice aflate sub jurisdicţia sau controlul ei, inclusiv băncile sovietice de peste hotare;
    — proprietatea fostei URSS, a departamentelor unionale, precum şi a tuturor organizaţiilor neguvernamentale cu statut unional şi care realizau funcţii de stat;
    — beneficiul provenit în urma realizării tuturor tipurilor de contracte şi alte lucrări conform acordurilor bilaterale şi multilaterale ale fostei URSS, inclusiv cele interguvernamentale şi interdepartamentale;
    — sistemele cosmice, aeriene, maritime, terestre etc. şi infrastructurile lor, precum şi beneficiile provenite din exploatarea lor ţinându-se cont de acordurile în vigoare sau care au putut fi încheiate referitor la această proprietate şi specificul propriu acestei proprietăţi.
    Prezenta scară se va aplica, de asemenea, tuturor celorlalte tipuri de proprietate de peste hotare a fostei URSS nenominalizate aici, dar referitor la care poate apare necesitatea examinării.
Articolul 3
    Fiecare dintre Părţi are dreptul la posesiune, folosire şi dispunere de sine stătătoare de partea fixată din întreaga proprietate a fostei URSS care i se cuvine şi care i-a revenit, precum şi dreptul de a o obţine în natură. Posibilitatea împărţirii în natură a proprietăţii de peste hotare a fostei URSS se va înfăptui ţinându-se cont de asigurarea funcţionării normale a obiectelor proprietăţii.
Articolul 4
    Ieşirea din indiviziune în natură a cotei de proprietate de peste hotare a fostei URSS care a revenit fiecărei Părţi pentru posesiune, folosire şi dispunere de sine stătătoare se va înfăptui în temeiul unor acorduri separate între Părţile interesate.
Articolul 5
    În scopul asigurării succesiunii legăturilor internaţionale constituite şi creării condiţiilor pentru dezvoltarea lor cât mai bună Părţile vor încheia între ele acorduri bilaterale şi multilaterale, care vor reglementa ordinea acumulării cotelor fiecărei Părţi în statul străin, diferitele forme de compensare pentru cota care i se cuvine sau în scopul utilizării în comun a proprietăţii.
Articolul 6
    Reglementarea tuturor diferendelor ce ţin de realizarea prezentului Acord se pune pe seama Comisiei pentru succesiunea de drept relativă la tratatele de comun interes, la arhivele de stat, la proprietatea de stat, la datoriile şi activele fostei URSS creată conform Hotărârii Consiliului Şefilor de State ale Comunităţii, din 20 martie 1992.
    În procesul evaluării proprietăţii de peste hotare a fostei URSS se vor angaja organizaţii internaţionale de audit.
Articolul 7
    Diferendele dintre Părţi referitoare la interpretarea sau aplicarea prezentului Acord se vor soluţiona, în măsura posibilului, pe calea tratativelor între guvernele tuturor Părţilor.
    Dacă diferendul nu va putea fi soluţionat astfel, atunci, la cererea uneia dintre Părţi, el va fi transmis pentru soluţionare tribunalului arbitral, care funcţionează conform Convenţiei de la Viena din 1965.
    Făcut în or. Moscova, la 6 iulie 1992, într-un singur exemplar original, în limba rusă.
    Exemplarul original se va păstra în Arhiva Guvernului Republicii Belarusi, care va remite statelor semnatare ale prezentului Acord copia lui certificată.
    ______________
    * Acordul a fost semnat de Republica Uzbekistan cu remarca: "Ţinându-se cont de necesitatea reexaminării indicatorului agregat care determină cota statului".