AMAE/1995
ID intern unic:  357984
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 1995
din  30.01.1995
ÎNTRE GUVERNUL STATELOR UNITE ALE AMERICII
ŞI GUVERNUL
REPUBLICII MOLDOVA CU PRIVIRE LA
COOPERAREA ÎN CADRUL
PROGRAMULUI "GLOBE"*
Publicat : 30.12.1999 în Tratate Internationale Nr. 21     art Nr : 345     Data intrarii in vigoare : 30.01.1995
    __________________
    *Semnat la Washington, la 30 ianuarie 1995.
    În vigoare din ziua semnării.

PREAMBUL
    Guvernul Statelor Unite ale Americii şi Guvernul Republicii Moldova, (numite în continuare "Părţi"),
    intenţionând să sporească cunoştinţele studenţilor din întreaga lume privind mediul ambiant,
    căutând să contribuie la o cunoaştere mai bună a Pământului, şi
    dorind să sprijine realizările studenţilor în ştiinţă şi matematică,
    au convenit să coopereze în studierea şi supravegherea globului pământesc pentru a contribui la programul mediului ambiant "Globe",
    precum urmează:
Articolul 1
Programul "Globe"
    "Globe" este un program internaţional pentru ştiinţă şi studii în domeniul mediului ambiant care va reuni studenţi, profesori şi savanţi pentru studierea mediului ambiant global. "Globe" va crea o reţea internaţională de studenţi din grupa K-12 (sau echivalentă) care va studia problemele mediului ambiant, va efectua observări asupra mediului ambiant şi va face schimb de informaţie utilă privind mediul ambiant cu comunitatea ştiinţifică internaţională pentru mediul ambiant.
Articolul 2
    Responsabilităţile respective
    A. Partea americana îşi asumă drept sarcină:
    1. Stabilirea instituţiilor de învăţământ din SUA care vor participa la programul "Globe" (detalii privind şcolile menţionate în Anexa A);
    2. Selectarea, după consultări cu savanţi şi profesori din alte ţări, a unităţilor de măsură şi tipurilor de echipament de măsurare pentru programul "Globe"/descrise în Anexa B/;
    3. Selectarea principalelor echipe de cercetători pentru măsurările mediului înconjurător şi sprijinirea membrilor americani ai echipelor;
    4. Ajustarea, în caz de necesitate, a echipamentului de măsurare care nu poate fi ajustat de către profesorii şi studenţii participanţi la programul "Globe";
    5. Perfecţionarea, după consultări cu savanţii şi profesorii din alte ţări, a materialelor didactice pentru programul "Globe";
    6. Traducerea materialelor instructive ale "Globe" privind procedurile de măsurare şi Protocoalele dărilor de seamă în cele şase limbi ale ONU, punerea acestor materiale la dispoziţia Părţii moldoveneşti, precum şi a tuturor materialelor didactice generale ale programului "Globe" pentru multiplicare ulterioară în cazul necesităţii;
    7. Organizarea sesiunilor anuale regionale de instruire pentru coordonatorii şi profesorii din ţările particulare la programul "Globe" care vor instrui profesori recrutaţi suplimentar şi punerea la dispoziţia Moldovei a copiilor materialelor didactice ale programului "Globe";
    8. Elaborarea, dezvoltarea, operarea şi menţinerea instrumentelor pentru prelucrarea informaţiei programului "Globe" şi a altor tehnologii şi echipament necesar;
    9. Asigurarea programelor de computer, conform necesităţilor, pentru a fi folosite la computerele programului "Globe" în măsura posibilităţilor maxime, textele apărute pe ecranele computerelor vor fi accesibile, la opţiunea studentului, în una din cele şase limbi ale ONU;
    10. Colectarea informaţiei privind mediul ambiant de la şcolile programului "Globe" din toată lumea şi dezvoltarea imaginilor şi produselor vizuale, privind mediul ambiant şi punerea lor la dispoziţia Moldovei;
    11. Evaluarea periodică a aspectului general al programului "Globe", după consultări cu coordonatorii din celelalte ţări participante la programul "Globe", şi modificarea aspectului general conform cerinţelor.
    B. Partea Moldovenească îşi asumă drept sarcină:
    1. Selectarea instituţiilor de învăţământ moldoveneşti pentru participarea la programul "Globe" (Detalii privind instituţiile de învăţământ din programul "Globe" în Anexa A) şi punerea la dispoziţia Părţii Americane a unei liste curente a instituţiilor de învăţământ moldoveneşti cuprinse în programul "Globe" la începutul fiecărui an de studii;
    2. Asigurarea exercitării de către instituţiile de învăţământ moldoveneşti din cadrul programului "Globe" a activităţilor fundamentale descrise în Anexa A (a efectua măsurările mediului ambiant, a furniza informaţia, a colecta şi folosi imaginile globale obţinute, folosind materialele didactice ale "Globe" sub conducerea profesorilor antrenaţi în exercitarea programului "Globe");
    3. Instituirea unui punct guvernamental moldovenesc de contact responsabil pentru coordonarea la nivelul Directorului programului "Globe";
    4. Desemnarea unui coordonator al ţării responsabil pentru gestiunea, supravegherea şi facilitările zilnice ale programului "Globe" în Moldova;
    5. Asigurarea participării coordonatorului ţării şi a unor profesori din cadrul programului "Globe" la cursurile regionale şi organizarea de către aceştia a cursului programului "Globe" pentru cel puţin un profesor din fiecare instituţie de învăţământ moldovenească participantă la programul "Globe";
   6. Asigurarea utilizării materialelor didactice privind procedurile de măsurare şi a protocoalelor de dare de seamă de către instituţiile de învăţământ ale programului "Globe" din Moldova, precum şi traducerea corespunzătoare, adaptarea, reproducerea şi distribuirea materialelor didactice generale tuturor instituţiilor de învăţământ ale programului "Globe" din Moldova;
    7. Asigurarea instituţiilor de învăţământ din cadrul programului "Globe" din Moldova cu echipamentul metrologic necesar efectuării măsurărilor din cadrul programului "Globe" (descrise în Anexa B);
   8. Asigurarea ajustării de către profesorii şi studenţii din programul "Globe" din Moldova a echipamentului pentru efectuarea măsurărilor în Conformitate cu procedurile indicate în materialele didactice ale programului "Globe";
    9. Asigurarea instituţiilor de învăţământ din cadrul programului "Globe" din Moldova cu reţeaua de computere şi telecomunicaţii corespunzătoare (descrise în Anexa C) necesare transmiterii rezultatelor măsurărilor mediului ambiant din cadrul programului "Globe", primirii şi folosirii produselor vizuale din cadrul programului "Globe", sau întreprinderea măsurilor alternative corespunzătoare pentru o astfel de transmitere şi recepţionare. (Coordonatorul din Moldova va avea nevoie, cel puţin, de acces la reţeaua internaţională “Internet" astfel încât toate datele obţinute în rezultatul măsurărilor de către instituţiile de învăţământ moldoveneşti din cadrul "Globe" să fie transmise la "Internet"; şi
    10. Evaluarea periodică a activităţilor din cadrul programului "Globe" în Moldova şi acordarea de asistenţă SUA în efectuarea evaluării periodice generale a programului "Globe".
Articolul 3
Aranjamente financiare
    Fiecare Parte îşi asumă cheltuielile legate de realizarea responsabilităţilor sale ce rezulta din acest Acord. Obligaţiunile fiecărei Părţi conform prezentului Acord sunt coordonate cu procedurile de finanţare respective şi cu disponibilitatea fondurilor personalului şi altor resurse corespunzătoare, îndeplinirea activităţilor prevăzute de prezentul Acord va fi supusă legilor în vigoare şi altor legi ale celor două Părţi.
Articolul 4
Schimbul de informaţie şi bunuri materiale
   Informaţia privind probele mediului ambiant în cadrul programului "Globe", produsele vizuale, programele de computer şi materialele didactice vor fi general accesibile, fără restricţii privind utilizarea sau redistribuirea lor.
Articolul 5
Difuzarea informaţiei privind programul "Globe"
    Fiecare Parte poate difuza informaţia privind programul "Globe" aşa cum găseşte de cuviinţă, fără consultare prealabilă cu cealaltă Parte.
Articolul 6
Procedurile vamale şi imigraţia
    Fiecare Parte va facilita, în măsura legilor şi reglementărilor proprii în vigoare, deplasarea în ţară şi din ţară a persoanelor şi bunurilor materiale, necesare pentru realizarea prevederilor prezentului Acord, autorizând intrarea în ţară a unor asemenea bunuri materiale fără taxe vamale sau alte plăţi similare.
Articolul 7
Intrarea în vigoare, amendamente, denunţarea
    Prezentul Acord va intra în vigoare după semnarea lui de către ambele Părţi şi va rămâne valabil timp de 5 ani. El va fi prelungit în mod automat pentru următorii 5 ani dacă una dintre Părţi nu va lua decizia de a-1 denunţa şi nu va notifica celeilalte Părţi în scris cu cel puţin 3 luni în prealabil. Prezentul Acord poate fi anulat oricând de una dintre Părţi care previne Partea opusă în scris, cu 3 luni în prealabil. Prezentul Acord poate fi amendat prin acord în scris între ambele Părţi.

    Semnat la Washington, la 30 ianuarie 1995, în două exemplare, în limbile engleză şi moldovenească, ambele texte fiind egal autentice.

ANEXA A
INSTITUŢIILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
 DIN CADRUL PROGRAMULUI "GLOBE"

    Fiecare ţară-partener va fi responsabilă de stabilirea instituţiilor de învăţământ participante. Instituţiile de învăţământ urmează să fie alese pentru a contribui la realizarea scopurilor programului "Globe", în particular, ţările vor acorda o atenţie deosebită selectării instituţiilor de învăţământ, care vor maximaliza numărul studenţilor participanţi la program, în afară de aceasta, ţările urmează a include instituţiile de învăţământ din localităţile, unde pot fi, obţinute date de măsurare importante pentru comunitatea ştiinţifică de studiere a mediului.
    Studenţii tuturor instituţiilor din lume incluse în programul "Globe" vor desfăşura următoarele activităţi de bază: vor efectua măsurări asupra mediului la instituţiile de învăţământ sau în apropierea lor; vor transmite datele obţinute la un centru de prelucrare a datelor al programului "Globe"; vor recepţiona imaginile grafice reale ale mediului global (produse vizuale), cre-şte pe baza datelor lor şi pe baza datelor altor instituţii de învăţământ din toată lumea; vor studia mediul, comparând observaţiile proprii şi produsele vizuale rezultante cu alte imagini mai largi ale mediului. Toate aceste activităţi vor fi realizate sub conducerea unor profesori special instruiţi. (Profesori antrenaţi în realizarea programului "Globe").
    Materialele didactice ale programului "Globe" vor fi folosite în instituţiile de învăţământ participante la program sub conducerea persoanelor special instruite. Aceste materiale vor conţine o explicaţie detaliată a modului în care urmează a fi efectuate măsurările asupra mediului şi a modului de perfectare a protocoalelor de dare de seamă; o descriere a importanţei măsurărilor; vor servi drept îndrumar pentru folosirea produselor vizuale şi vor integra aspectele experimentale ale programului într-un studiu mai larg asupra mediului.
    Instituţiile de învăţământ din SUA şi din toată lumea care nu participă la programul "Globe" se pot afilia programului "Globe", urmărind funcţionarea acestuia prin intermediul "Internet"-ului. Studenţii acestor instituţii de învăţământ vor beneficia de produsele vizuale obţinute în cadrul programului "Globe" şi de materialele didactice accesibile la moment. Instituţiile de învăţământ afiliate programului "Globe" vor fi încurajate să se încadreze în program.

ANEXA B
MĂSURĂRILE ASUPRA MEDIULUI ŞI ECHIPAMENTUL
NECESAR PENTRU PROGRAMUL "GLOBE".
    Măsurările asupra mediului din cadrul programului "Globe" vor contribui în mare măsură la o înţelegere ştiinţifică a dinamicii mediului global. Fiecare instituţie de învăţământ încadrată în programul "Globe" va efectua o serie de măsurări de bază asupra mediului în următoarele domenii critice: atmosferă (clima), hidrologie (chimia apei) şi biologie, geologie. Acolo unde este posibil, instituţia de învăţământ încadrată în programul "Globe" îşi poate coordona activităţile cu activităţile altor instituţii de învăţământ, astfel încât dintr-o singură localitate să fie obţinută o serie completă de măsurări pentru programul "Globe". Pe parcursul desfăşurării programului unele măsurări facultative neindicate iniţial ar putea să fie propuse pentru a cerceta unele particularităţi locale ale mediului.
    Studenţi de toate vârstele vor participa activ la programul "Globe"; participarea curentă va fi prevăzută astfel încât să corespundă nivelelor K-5, 6—8 şi 9—12 sau unor nivele echivalente. Studenţii mai tineri vor face măsurări limitate, care vor fi mai curând calitative decât cantitative. Studenţii mai experimentaţi vor face măsurările suplimentare şi pe cele mai complicate, ce corespund nivelului lor. Standardizarea echipamentului de măsurare nu este strict necesară, mai curând vor fi furnizate caracteristicile tehnice.
    În continuare se prezintă o listă — exemplu al măsurărilor şi a utilajului necesar pentru efectuarea acestor măsurări. Lista întreagă va fi determinată iniţial şi completată periodic, conform articolului 2.A.2., pe baza experienţei acumulate pe parcursul realizării programului "Globe".
Măsurări (utilaj necesar) pentru clasele K-5:
    — Studii asupra atmosferei (climei):
    — Temperatura aerului (termometru max/min)
    — Precipitaţii (pluviometru)
    — Presiunea (barometru)
    — Observarea norilor (echipament pentru nori/scheme convenţionale, diapozitive, etc.)
    — Analiza imaginii vremii (fotoimagini — vezi nota de mai jos)
    Studii de hidrologie/chimie a apelor:
    — Temperatura apei (termometru)
    — PH al apei (hârtie lacmus/colorimetru)
    — Chimia apei (aparat pentru probe de apă)
    — Evaluare hidrologică (fotoimagini)
    Studii de biologie/geologie
    — Biometria (clinometre simple, etaloane)
    — Identificarea speciilor (atlase de dihotomee)
    — Temperatura solului (termometru)
    — Evaluarea acoperirii solului (fotoimagini)
Măsurări (utilaj necesar) pentru clasele 6—12
    Studii asupra atmosferei/climei:
    — Temperatura aerului (termometru max/min)
    — Precipitaţii (pluviometru)
    — Presiune (barometru)
    — Punctul de rouă (psichrometru)
    - Direcţia/viteza vântului (anemometru, giruleta)
    — Urme de gaze (urmează a fi stabilit)
    - Observaţii asupra norilor (echipament de nori)
    — Analiza imaginii climei (fotoimagini)
    Studii de hidrologie/chimie a apei
    — Temperatura apei (termometru)
    — PH al apei (PH-metru)
    — Chimia apei (echipament pentru analiza apei)
    — Probe de sol (urmează a fi definit)
    — Evaluarea hidrologică (fotoimagini)
    Studii de biologie/geologie:
    — Biometria (clinometru, etaloane)
    — Identificarea speciilor (coduri, dicţionar taxonomic)
    — Fenologie (aparat foto, filme)
    — Starea sănătăţii (texte, planşe colorate, surse locale)
    — Temperatura solului (termometru)
    — Tipul solului (hărţi de soluri, etaloane)
    Măsurări cu ajutorul sistemelor de regionare globală (în caz de necesitate vor fi efectuate de către Partea Americană pentru a determina locul punctelor cercetare din cadrul Programului "Globe"). Studierea folosirii pământului (fotoimagini).
    Remarcă: Referinţele la "Fotoimagini" - aceste studii, acolo unde e posibil, vor fi făcute cu ajutorul imaginilor obţinute de la sateliţi meteo ca GOES/ METEOSAT şi baza datelor sistemelor de cercetare a suprafeţei Pământului LANDSAT/SPOT, care vor fi furnizate de către SUA.

ANEXA C
SISTEME DE COMPUTERE ŞI DE COMUNICAŢII
PENTRU PROGRAMUL "GLOBE"
   Pentru a obţine un beneficiu maxim din programul "Globe", toate instituţiile de învăţământ vor fi încurajate să folosească o reţea internaţională de informaţii utilizând pentru început "Internet"-ul, împreună cu computerele şcolare, care folosesc un soft capabil de prezentări multimedii. Tehnologiile asociate programului "Globe" vor evolua continuu spre un nivel mai înalt, precum şi participanţii vor fi încurajaţi să progreseze pe parcurs, în continuare urmează o descriere a sistemelor de computere şi comunicaţii pentru programul "Globe", care corespund cerinţelor actuale ale programului "Globe".
   Partea Americană va adopta sau va elabora softul pentru computerele compatibile cu IBM sau pentru computerele APPLE MACINTOSH pentru întreţinerea activităţii instituţiilor de învăţământ, încadrate în programul "Globe", legate de introducerea, analiza datelor şi folosirea produselor vizuale. Planificarea curentă impune limitarea eforturilor de elaborare a softului numai pentru computerele compatibile cu IBM sau APPLE MACINTOSH, care pot conduce TCP/IP şi care acceptă WORLD WIDE WEB CLIENT SOFTWARE, ca, de exemplu, MOSIAC cu derivaţii pentru "Globe". Atribuţiile generale ale acestei configuraţii de computere şcolare pentru programul "Globe" sunt următoarele:
    A) Pentru computere compatibile cu IBM:
    386 SX PROCESSOR, WINDOWS 3.1 în ENHANCED MODE, 4MB of RAM, 6OMB of AVAILABLE HARD DISK SPACE şi DIRECT INTERNET CONNECTION sau DIAL -UP CONNECTION folosind SLIP sau PPP şi 14,400 BPS MODEM, de preferinţă cu V.42 BIS, care pot opera 57,600 BPS folosind compresionarea informaţiei; şi
   B) Pentru computere APPLE MACINTOSH: 68030 20 MHZ PROCESSOR, 4 MB OF RAM, 60 MB of AVAILABLE HARD DISK SPACE, şi DIRECT INTERNET CONNECTION sau DIAL -UP CONNECTION folosind SLIP sau PPP şi 14,400 BPS MODEM, de preferinţă cu V.42 BIS, care pot opera 57,600 BPS folosind compresionarea informaţiei.
    Un sistem de computere pentru instituţiile de învăţământ din cadrul "Globe" cu o performanţă sporită este dezvoltată şi pentru următoarele configuraţii: A 486/66 PROCESSOR, 16 MB of RAM, 500 MB of AVAILABLE HARD DISK SPACE, SUPER VGA MONITOR, DOUBLE-SPEED CP-ROM READER, SOUND CÂRD şi MPEG SPEED-UP BOARD.
    Se ştie că instituţiile de învăţământ potenţiale din cadrul programului "Globe" dispun de un spectru larg de capacităţi tehnologice. Diversitatea tehnologiilor accesibile instituţiilor de învăţământ din toată lumea poate solicita în unele cazuri ca măsurările mediului ambiant să fie transmise sub formă de HARD COPY şi să fie folosite diverse mijloace mass-media pentru distribuirea produselor vizuale, inclusiv fotografia şi televiziunea. Toate instituţiile de învăţământ, care doresc să participe la program, vor fi acomodate.