AMAE/1998
ID intern unic:  358744
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 1998
din  23.10.1998

dintre Republica Moldova şi Ucraina privind

colaborarea economică pe anii 1998-2007*

 

Publicat : 30.12.1999 în Tratate Internationale Nr. 23     art Nr : 319     Data intrarii in vigoare : 16.07.1999
    __________________________
    *Semnat la Chișinău, la 23 octombrie 1998.
      În vigoare din 16 iulie 1999.

    Republica Moldova şi Ucraina, denumite în continuare «Părţi Contractante»,
    călăuzindu-se de Acordul de prietenie, bună vecinătate şi colaborare între Republica Moldova şi Ucraina din 23 octombrie 1992,
    reieşind din necesitatea întăririi şi dezvoltării în continuare a relaţiilor comercial-economice şi de producţie bazate pe drepturi egale şi reciproc avantajoase, utilizării eficiente a potenţialului economic şi tehnico-ştiinţific al ambelor state şi ridicării bunăstării popoarelor lor,
    acordînd o importanţă majoră armonizării desfăşurării reformelor economice, creării condiţiilor pentru trecerea pe etape la circulaţia liberă a mărfurilor, serviciilor, capitalului şi forţei de muncă,
    luînd în considerare interacţiunea în baza înţelegerilor în cadrul Comunităţii Statelor Independente,
    au convenit următoarele:
Articolul 1
    Părţile Contractante realizează Programul interstatal de colaborare economică de lungă durată dintre Republica Moldova şi Ucraina pe anii 1998-2007 (în continuare - Programul), care este parte integrantă a prezentului Acord.
Articolul 2
    Colaborarea economică a Părţilor Contractante se efectuează prin conlucrarea agenţilor economici, indiferent de forma lor de proprietate şi subordonare, cu respectarea normelor dreptului internaţional şi a legislaţiei naţionale.
    Părţile Contractante, apreciind necesitatea formării şi dezvoltării pe etape a spaţiului economic comun, vor crea condiţii benefice pentru coordonarea principalelor direcţii ale transformărilor social-economice, apropierea bazei normativ-legislative în domeniul activităţii economice externe, politicii tarifar-vamale şi fiscale, reglementării antimonopol; elaborarea de proiecte şi programe, acordarea sprijinului necesar pentru dezvoltarea cooperaţiei, crearea structurilor comune de producţie, participarea reciprocă la privatizare, în conformitate cu legislaţia naţională.
Articolul 3
    Guvernele Părţilor Contractante coordonează executarea Programului, exercită controlul pe etape al realizării lui şi, în caz de necesitate, introduc modificări.
Articolul 4
    Mersul îndeplinirii Programului se va discuta la nivel înalt cel puţin o dată pe an.
Articolul 5
    Litigiile referitoare la interpretarea şi aplicarea prevederilor prezentului Acord vor fi reglementate prin consultări şi negocieri.
Articolul 6
    În prezentul Acord pot fi introduse modificări şi completări ce se perfectează în protocoale, care sunt părţi integrante ale prezentului Acord şi intră în vigoare în conformitate cu articolul 8 al prezentului Acord.
Articolul 7
    Îndeplinirea clauzelor prezentului Acord nu aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor care reies din alte acorduri internaţionale.
Articolul 8
    Prezentul Acord intră în vigoare din data ultimei notificări, în scris, cu privire la îndeplinirea de către Părţile Contractante a procedurilor interne necesare intrării lui în vigoare şi este valabil pînă la 31 decembrie 2007.
    Fiecare dintre Părţile Contractante poate sista acţiunea prezentului Acord prin notificarea, în scris, a celeilalte Părţi Contractante. În acest caz, Acordul îşi pierde puterea juridică după 6 (şase) luni din data unei astfel de notificări.
    Încetarea acţiunii prezentului Acord nu afectează îndeplinirea proiectelor, care se realizează în corespundere cu Programul.
    Încheiat în or. Chişinău, la 23 octombrie 1998, în două exemplare originale, fiecare în limbile moldovenească, ucraineană şi rusă, toate textele fiind egal autentice.
    În cazul apariţiei unor divergenţe de interpretare sau aplicare a prevederilor prezentului Acord, textul în limba rusă va fi de referinţă.


PROGRAMUL INTERSTATAL
DE LUNGĂ DURATĂ (10 ANI) DE COLABORARE ECONOMICĂ
DINTRE REPUBLICA MOLDOVA ŞI UCRAINA

I. STAREA ŞI PROBLEMELE DEZVOLTĂRII COLABORĂRII
ECONOMICE DINTRE REPUBLICA MOLDOVA ŞI UCRAINA

    Relaţiile comercial-economice, tehnico-ştiinţifice şi culturale tradiţionale dintre Republica Moldova şi Ucraina, dintre poporul moldovenesc şi poporul ucrainean se află la un nivel destul de înalt şi sunt în permanentă dezvoltare.
    De către Republica Moldova şi Ucraina au fost semnate şi sunt în curs de realizare o serie de acorduri şi contracte, care creează o bază bună pentru extinderea continuă a colaborării fructuoase de lungă durată. Printre acestea, cele mai importante sunt:
    — Tratatul dintre Republica Moldova şi Ucraina cu privire la buna vecinătate, prietenie şi colaborare;
    — Convenţia consulară dintre Republica Moldova şi Ucraina;
    — Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei cu privire la funcţionarea transportului feroviar;
    — Acordul privind comerţul liber;
    — Acordul privind colaborarea comercial-economică;
    — Acordul privind promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor;
— Convenţia cu privire la evitarea dublei impunei a veniturilor şi bunurilor, prevenirea evaziunii fiscale ş.a.
    La 11 martie 1997 Preşedintele Republicii Moldova şi Preşedintele Ucrainei au semnat în or. Chişinău Declaraţia cu privire la principiile de bază ale creării Uniunii Vamale bilaterale.
    Totodată, modificările radicale care au avut loc în economia Republicii Moldova şi a Ucrainei, după declararea independenţei de către ambele state, stabilirea unor noi mecanisme de piaţă în condiţiile de destrămare a relaţiilor de cooperare tradiţionale, instabilitatea sistemelor bancare naţionale şi agravarea situaţiei financiare a întreprinderilor, imperfecţiunea sistemelor de decontări reciproce, lipsa simetriei sistemelor de impozitare, au fost însoţite de înrăutăţirea relaţiilor economice şi de cooperare, agravarea structurii circulaţiei de mărfuri şi creşterea operaţiilor de import-export tip barter.
    În ultimii ani s-a dezvoltat insuficient una dintre cele mai importante direcţii ale colaborării Republicii Moldova şi Ucrainei în sfera economică, şi anume - crearea unor structuri mixte de producţie, în primul rînd, în domeniul prelucrării produselor agricole, ceea ce va contribui la restabilirea şi dezvoltarea relaţiilor tehnologice şi de cooperare a întreprinderilor şi ramurilor, menţinerea şi utilizarea mai eficientă a specializării formate anterior în cadrul întreprinderilor.
    Între Republica Moldova şi Ucraina nu au fost pe deplin reglementate problemele legate de proprietate, sunt insuficient folosite posibilităţile de colaborare reciproc avantajoasă în domeniul navigaţiei comerciale, creării întreprinderilor mixte.
    Problemele existente în relaţiile economice dintre Republica Moldova şi Ucraina necesită o soluţionare adecvată, elaborarea strategiei de lungă durată de colaborare economică recirpoc avantajoasă, realizarea prezentului Program.
II. SCOPURILE ŞI SARCINILE PROGRAMULUI
    Programul a fost elaborat în scopul efectuării de către Republica Moldova şi Ucraina a unui complex de măsuri coordonate de lungă durată, inclusiv juridico-normative, pentru acordarea sprijinului în dezvoltarea relaţiilor economice şi tehnico-ştiinţifice reciproc avantajoase între cele două ţări.
    Pentru realizarea acestor scopuri Programul prevede interacţiunea dintre organele de stat ale Republicii Moldova şi Ucrainei, în următoarele direcţii principale:
    — căutarea în comun a căilor ce asigură dezvoltarea colaborării economice, orientate spre relansarea economiilor ambelor state în scopul ridicării nivelului de trai al populaţiei;
    — crearea stimulentelor pentru agenţii economici cu scopul creşterii producţiei, alocarea investiţiilor în sfera productivă, implementarea realizărilor ştiinţifice în domeniul ştiinţei şi tehnologiilor de vîrf, ridicarea calităţii şi competitivităţii producţiei fabricate;
    — prevenirea, limitarea şi suspendarea activităţii monopoliste şi a concurenţei neloiale a agenţilor economici, în cazul cînd aceste acţiuni conduc la limitarea concurenţei;
    — colaborarea în domeniul soluţionării eficiente a problemelor economice şi tehnico-ştiinţifice prin aplicarea tehnologiilor moderne;
    — dezvoltarea colaborării în domeniul standardizării, metrologiei, certificării, acreditării şi simplificării procedurilor de recunoaştere reciprocă a rezultatelor lucrărilor de certificare şi verificare.
    În procesul realizării Programului se preconizează soluţionarea următoarelor sarcini:
    — ajustarea bazei normativ-juridice naţionale în domeniul reglementării activităţii economice externe şi sistemului fiscal, efectuarea măsurilor de protecţie reciprocă a producătorilor autohtoni;
    — utilizarea eficientă şi dezvoltarea infrastructurii de transport şi comunicaţii;
    — perfecţionarea relaţiilor de achitare şi financiar-creditare;
    — crearea condiţiilor pentru dezvoltarea cooperării de producţie, investirea reciprocă şi crearea grupurilor financiar-industriale transnaţionale, întreprinderilor mixte, dezvoltarea colaborării economice în zonele de frontieră;
    — crearea unui sistem sigur de asigurare reciprocă a riscurilor comerciale, creditare şi investiţionale;
    — crearea condiţiilor pentru întreprinderile şi organizaţiile de diverse forme de proprietate întru desfăşurarea contactelor de afaceri;
    — formarea euroregiunilor «Prutul de sus» şi «Dunărea de jos», crearea zonei economice libere Reni (Ucraina) - Giurgiuleşti (Moldova) - Galaţi (Rom`nia);
    — tranzitul gazelor naturale din Rusia în Bulgaria şi Romînia.
III. APROPIEREA PRINCIPALELOR DIRECŢII
DE PROMOVARE A REFORMELOR ECONOMICE
ŞI DEZVOLTAREA COLABORĂRII ECONOMICE
    Programul prevede efectuarea apropierii principalelor direcţii de promovare a reformelor de piaţă în Republica Moldova şi Ucraina în scopul sincronizării condiţiilor de activitate economică şi punerii temeliei pentru dezvoltarea în continuare a proceselor de integrare în economie.
    Crearea condiţiilor pentru integrarea mai intensă a economiilor Republicii Moldova şi Ucrainei, dezvoltarea eficientă şi extinderea comerţului reciproc vor servi drept bază pentru trecerea ulterioară pe etape la o Uniune Vamală. Părţile vor contribui la armonizarea bazei normativ-juridice, creînd condiţii reciproc avantajoase pentru agenţii economici din ambele state, în primul rînd referitoare la:
    — formarea modului unic de efectuare a livrărilor prin cooperare a producţiei, inclusiv aplicarea impozitelor indirecte;
    — armonizarea bazei normativ-legislative a statelor în domeniul creării grupurilor interstatale financiar-industriale şi a altor structuri comune;
    — efectuarea măsurilor coordonate de pregătire pentru aderarea Republicii Moldova şi a Ucrainei la Convenţiile vamale ale Organizaţiei Vamale Mondiale şi acordurile Organizaţiei Mondiale al Comerţului (O.M.C.);
    — ajustarea şi armonizarea bazei normative de drept în sistemul activităţii financiar-bancare.
    În cadrul realizării coordonării direcţiilor prioritare ale modificărilor structurale în economii, se prevede efectuarea coordonării modalităţilor conceptuale faţă de Programele pe termen lung de modificare structurală a economiei, elaborate în ambele state.
    Principalele obiective strategice se consideră: obţinerea stabilizării în sfera productivă şi a creşterii economice, ridicarea competitivităţii producţiei, dezvoltarea potenţialului de export al Părţilor.
    Transformările care urmează să fie efectuate în Republica Moldova şi Ucraina în cadrul promovării unei politici structurale coordonate sunt legate de transformarea profundă şi calitativă a potenţialului existent de producţie şi ating interesele ambelor state.
    În acest context, Părţile vor examina propunerile privind crearea în comun şi dezvoltarea întreprinderilor care formează structura producţiei, căile şi formele de participare activă la asigurarea acestor întreprinderi cu resursele necesare, păstrarea profilului de producţie al întreprinderilor, care au o importanţă deosebită în asigurarea securităţii economice a Republicii Moldova şi Ucrainei.
    Din asemenea sectoare de producţie fac parte în primul rînd construcţia de maşini agricole, complexele metalurgic, energetic şi de combustibil, industria chimică şi alimentară.
    Este necesar de a dezvolta şi aprofunda în continuare colaborarea privind livrarea agenţilor energetici, produselor industriei constructoare de maşini, industriei chimice şi metalurgice şi produselor alimentare.
    În scopul ridicării competitivităţii producţiei fabricate de întreprinderile din aceste ramuri se preconizează examinarea posibilităţilor de menţinere şi dezvoltare a celor mai preţioase elemente ale potenţialului acumulat şi folosirea lui în interesele dezvoltării economiei ambelor state, crearea pentru producătorii de mărfuri autohtoni a condiţiilor prioritare pentru producerea şi realizarea producţiei pe pieţele Republicii Moldova şi Ucrainei, acordarea ajutorului în creşterea cererii solvabile la producţia fabricată de întreprinderile ambelor state, protecţia spaţiului comercial comun contra concurenţei neloiale.
    Un mecanism de importanţă majoră pentru promovarea transformărilor structurale coordonate în economia Republicii Moldova şi Ucrainei va fi crearea unor structuri comune transnaţionale moldo-ucrainene. Formarea acestor structuri, în primul rînd în ramurile prioritare şi complexele industriale (industria constructoare de maşini, energetică, transporturi, telecomunicaţii şi informatică, agricultură), creează premise pentru investirea eficientă şi transvazarea interramurală a capitalului, formarea şi dezvoltarea unor relaţii raţionale de colaborare, accelerarea progresului tehnico-ştiinţific, creşterea potenţialului de export, realizarea transformărilor structurale progresive în economie.
    În procesul realizării Programului vor fi întreprinse măsuri eficiente pentru consolidarea şi dezvoltarea cooperării în sfera producţiei reciproc avantajoase şi legăturilor directe între întreprinderile Republicii Moldova şi ale Ucrainei, orientate spre creşterea fabricării celor mai progresive tipuri de utilizare eficientă şi complexă a resurselor de materie primă.
IV. COORDONAREA MĂSURILOR PENTRU
SOLUŢIONAREA PROBLEMELOR SOCIALE COMUNE
    Programul prevede colaborarea în sfera socială şi, în primul rînd, în domeniul protecţiei sociale şi ocrotirii sănătăţii.
    În perioada prevăzută pentru realizarea Programului se va efectua coordonarea eforturilor în dezvoltarea colaborării reciproc avantajoase în domeniul ocrotirii sănătăţii şi îmbunătăţirii situaţiei sanitaro-epidemiologice, producerii preparatelor şi tehnicii medicale, în sfera pregătirii cadrelor de înaltă calificare pentru diverse ramuri şi schimbului de specialişti, savanţi, aspiranţi, stagiari şi studenţi, precum şi în domeniul culturii şi artei, culturii fizice şi sportului, balneo-sanatorial şi tursimului.
    Dezvoltarea colaborării în domeniul turismului prevede renovarea spaţiului turistic comun, introducerea standardelor unice de deservire, impozitului turistic unic şi preţurilor identice la serviciile turistice, simplificarea şi unificarea procedurilor de frontieră şi vamală.
    O dezvoltare continuă va fi obţinută în colaborarea în domeniul protecţiei şi îmbunătăţirii stării mediului înconjurător, preîntîmpinării poluărilor transfrontaliere, uzitării raţionale a naturii, resurselor naturale şi conservării lor, protecţiei şi păstrării monumentelor de istorie, cultură şi arhitectură în oraşele de frontieră, legate de istoria comună a popoarelor Moldovei şi Ucrainei.
V. DEZVOLTAREA RELAŢIILOR COMERCIALE
    Dezvoltarea şi aprofundarea colaborării comerciale între Republica Moldova şi Ucraina va fi efectuată cu liberalizarea ulterioară a regimului comerţului liber stabilit între state şi trecerii pe etape la principiile şi regulile RIC, trecerea la principiile unice de încasare a impozitelor indirecte în comerţul reciproc, perfecţionarea sistemului de decontări, crearea unui climat de încredere reciprocă faţă de activitatea economică externă în ansamblu.
    În domeniul promovării unei politici vamale coordonate pe măsura creării Uniunii Vamale, unificării legislaţiei vamale, asigurării intercaţiunii strînse dintre toate organele de control la hotarele comune, creării condiţiilor favorabile pentru circulaţia mijloacelor de transport, a mărfurilor şi pasagerilor, optimizarea controlului vamal va avea loc dezvoltarea treptată şi consecventă a interacţiunii organelor vamale, de drept, de frontieră şi altor organe pe baza documentelor bilaterale de reglementare în direcţia:
    — asigurării libertăţii şi condiţiilor nediscriminatorii a tranzitelor de mărfuri;
    — ridicării eficienţei controlului vamal la transporturile în tranzit;
    — crearea unor organe comune şi programelor speciale pentru combaterea încălcărilor legislaţiei vamale, mai ales în ce priveşte reprimarea transportării ilegale a substanţelor narcotice, armelor şi muniţiilor, a substanţelor explozibile şi toxice, altor materiale periculoase pentru sănătatea populaţiei şi mediului înconjurător;
    — perfecţionarea modului de asigurare cu programe a necesităţilor vamale;
    — introducerea modalităţilor unice de organizare a controlului vamal asupra dislocării mărfurilor supuse plăţii de acciz;
    — perfecţionarea controlului vamal în cazul livrărilor producţiei în cadrul cooperaţiei de producţie a agenţilor economici;
    — perfecţionarea controlului vamal privind obiectele proprietăţii intelectuale şi industriale;
    — elaborarea şi promovarea măsurilor coordonate la hotarele comune, orientate spre accelerarea şi simplificarea operaţiilor de perfectare a documentelor vamale.
    Organizarea şi efectuarea relaţiilor comerciale între state presupune un schimb energic de informaţii statistice necesare, în primul rînd, compararea datelor privind comerţul exterior. Se prevede schimbul de ediţii şi publicaţii statistice, precum şi de experienţă în organizarea observaţiilor statistice, recensămintelor, cercetărilor, coordonarea principiilor de formare a statisticii comerţului exterior.
    O dezvoltare continuă trebuie să capete colaborarea interregională în zonele de frontieră ale Republicii Moldova şi Ucrainei, obiectivele principale ale căreia va fi crearea condiţiilor favorabile pentru relansarea social-economică a acestor teritorii, ţinîndu-se cont de relaţiile economice tradiţionale, păstrarea obiceiurilor şi valorilor spirituale ale populaţiei locale.
    Se prevede exploatarea în comun a porturilor dunărene Reni şi Ismail, precum şi a portului Mării Negre Belgorod-Dnestrovsk, construcţia în comun a automagistralelor şi a magistralelor feroviare, în special dezvoltarea «Coridorului-crit nr. 7» de transport internaţional, a reţelelor auto şi feroviare în cadrul «Coridorului-crit nr. 9», pentru tranzitul mărfurilor din ţările Baltice, Federaţia Rusă şi Belarusi.
VI. MECANISMUL DE REALIZARE A PROGRAMULUI
    Realizarea Programului va fi efectuată prin executarea de către organele economice şi agenţii economici ai Republicii Moldova şi Ucrainei a acţiunilor concrete stipulate în Program şi în măsurile anexate la acesta.
    În scopul îndeplinirii prezentului Program în cadrul Comisiei interguvernamentale moldo-ucrainene mixte pentru problemele colaborării comercial-economice se creează un Consiliu coordonator responsabil de realizarea Programului şi grupuri de lucru pe compartimentele principale ale Programului.
    Consiliul coordonator (în continuare - C.C.) include partea moldovenească şi partea ucraineană de membri, în frunte cu preşedintele ei, desemnat de către şefii de guverne ai Părţilor.
    În componenţa C.C. intră conducătorii grupurilor de lucru din Partea moldovenească şi din Partea ucraineană.
    Şedinţele C.C. se convoacă pe măsura necesităţilor, însă cel puţin o dată pe semestru, pe rînd, în Republica Moldova şi în Ucraina. Şedinţa C.C. este prezidată de preşedintele Părţii gazdă.
    Funcţiile de bază ale C.C. sunt:
    — coordonarea activităţii pentru realizarea Programului în cadrul părţilor naţionale;
    — organizarea elaborării Planului anual de măsuri pentru realizarea Programului pe anul respectiv, fiind ulterior prezentat spre discuţie la şedinţa Comisiei moldo-ucrainene pentru problemele colaborării comercial-economice, a unor probleme legate de realizarea Programului, precum şi alte funcţii stabilite prin Regulamentul C.C.. Regulamentul C.C. se examinează şi se aprobă la şedinţa C.C.

    anexa