AMAE/2000
ID intern unic:  358745
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 2000
din  29.06.2000
ÎNTRE GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA ŞI GUVERNUL
REPUBLICII BELARUSI PRIVIND COLABORAREA ŞI ASISTENŢA
 RECIPROCĂ ÎN PROBLEMELE RESPECTĂRII LEGISLAŢIEI FISCALE*
Publicat : 30.12.2001 în Tratate Internationale Nr. 24     art Nr : 41     Data intrarii in vigoare : 20.11.2000
    ———————————————————
    * Semnat la Minsk, la 29 iunie 2000.
    Aprobat prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 822 din 14 august 2000 ("Monitorul Oficial al Republicii Moldova" nr.106-108 din 24.08.2000).
    În vigoare din 20 noiembrie 2000.


    Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Belarusi, numite în continuare "Părţi",
    pornind de la importanţa colaborării internaţionale între Republica Moldova şi Republica Belarusi şi a asistenţei reciproce în problemele respectării legislaţiei fiscale,
    dorind să-şi acorde în acest scop unul altuia o cât mai vastă susţinere,
    au convenit asupra celor ce urmează;
Articolul 1
Definiţii
    În sensul prezentului Acord, termenii folosiţi au următoarele semnificaţii:
    legislaţia fiscală — totalitatea normelor juridice, care stabileşte tipurile impozitelor şi modul de percepere a acestora în teritoriul Republicii Moldova sau Republicii Belarusi şi care reglementează relaţiile ce ţin de apariţia, modificarea şi suspendarea obligaţiunilor fiscale;
    încălcarea legislaţiei fiscale — o acţiune sau inacţiune ilicită, care se exprimă prin neexecutarea sau executarea inadecvată de către contribuabil a obligaţiunilor faţă de buget, pentru care este stabilită răspundere juridică;
    organele fiscale competente:
    - în cazul Republicii Moldova - Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de
pe lângă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova;
    - în cazul Republicii Belarusi - Comitetul Fiscal de Stat al Republicii Belarusi;
    serviciul fiscal solicitant - organul fiscal competent al Părţii, care înaintează cererea cu privire la acordarea asistenţei necesare în probleme fiscale, numită în continuare "cerere de asistenţă";
    serviciul fiscal solicitat - organul fiscal competent al Părţii, care primeşte cererea de asistenţă.
Articolul 2
Domeniul de aplicare
    Părţile, prin intermediul organelor fiscale competente şi în scopul asigurării executării legislaţiei fiscale, îşi vor acorda reciproc asistenţa la:
    - prevenirea şi reprimarea încălcărilor legislaţiei fiscale;
    - furnizarea, în baza cererii de asistenţă sau în calitate de iniţiativă, a informaţiei privind respectarea legislaţiei fiscale de către persoanele juridice şi fizice;
    - furnizarea informaţiei privind sistemele fiscale naţionale şi modificările curente ale legislaţiei fiscale;
    - crearea şi funcţionarea sistemelor computerizate, care ar asigura activitatea organelor fiscale;
    - organizarea lucrului cu contribuabilii şi organele fiscale, inclusiv elaborarea recomandărilor metodice în problemele asigurării controlului asupra respectării legislaţiei fiscale;
    - instruirea cadrelor şi schimbul de specialişti;
    - alte probleme, care necesită acţiuni comune.
    Prevederile prezentului Acord nu vor împiedica realizarea acţiunilor de colaborare a organelor fiscale competente, în conformitate cu alte acorduri încheiate de Părţi.
Articolul 3
Forma şi conţinutul cererii de asistenţă
    Cererea de asistenţă se remite în scris, anexându-se documentele necesare examinării ei. În situaţii excepţionale, cererea de asistenţă poate fi făcută oral, cu confirmarea ei ulterioară în scris în cele mai reduse termene.
    Cererea de asistenţă va include:
    - denumirea serviciului fiscal solicitant;
    - denumirea serviciului fiscal solicitat;
    - scopul şi motivul cererii;
    - denumirea (numele) şi adresa contribuabilului, referitor la care se face cererea;
    - expunerea concisă a esenţei cererii şi a circumstanţelor juridice aferente, cu indicarea perioadei examinate şi a tipurilor concrete de impozite.
    Cererea trebuie prezentată în limba rusă.
    Referitor la cererea de asistenţă primită, serviciul fiscal solicitat are dreptul să solicite informaţii suplimentare.
Articolul 4
Modul de executare a cererii de asistenţă
    Organele fiscale competente îşi vor acorda reciproc asistenţă, în conformitate cu legislaţia lor naţională şi prezentul Acord.
    Serviciul fiscal solicitant, la rugămintea lui, poate fi înştiinţat despre timpul şi locul acţiunilor ce se vor desfăşura în scopul executării cererii de asistenţă, iar reprezentanţii lui, potrivit înţelegerii prealabile, pot fi prezenţi la derularea lor.
    Dacă cererea de asistenţă nu poate fi satisfăcută, serviciul fiscal solicitat, în termen de o lună din ziua primirii cererii, va înştiinţa în scris despre acest fapt serviciul fiscal solicitant, indicând cauza refuzului.
    Executarea cererii de asistenţă poate fi respinsă, dacă aceasta contravine legislaţiei naţionale sau practicii administrative a Părţii solicitate.
    Partea solicitată suportă toate cheltuielile, ce ţin de executarea cererii de asistenţă în teritoriul ei.
Articolul 5
Conţinutul informaţiei furnizate
    Organele fiscale competente, din proprie iniţiativă sau conform cererii de asistenţă, vor furniza unul altuia informaţii referitoare la:
    - înregistrarea întreprinderilor, filialelor şi reprezentanţelor lor, inclusiv datele despre sediul, subordinea, tipul proprietăţii şi altele;
    - deschiderea conturilor în băncile de stat şi comerciale de către persoanele juridice şi fizice, precum numerarul şi circulaţia mijloacelor băneşti pe aceste conturi;
    - toate tipurile de venituri şi obiectele impozitării ale persoanelor juridice şi fizice, realizate în teritoriul Părţii respective, sumele impozitelor plătite sau orice alte informaţii, ce ţin de impozitare.
Articolul 6
Prezentarea documentelor şi a altor materiale
    Serviciul fiscal solicitat va prezenta, potrivit cererii de asistenţă, actele normative, copiile autentificate ale documentelor şi alte materiale necesare executării cercetării fiscale.
    Originalele documentelor şi ale altor materiale pot fi solicitate în cazul în care pentru cercetare copiile autentificate sunt insuficiente. Originalele documentelor şi ale altor materiale transmise trebuie remise în termenele convenite.
    Materialele pot fi prezentate în formă de informaţie computerizată, cu transmiterea suplimentară a informaţiei însoţitoare, necesare interpretării acestor materiale.
    În caz de necesitate, organele fiscale ale unei Părţi vor legaliza documentele persoanelor juridice şi fizice, care le sunt necesare impozitării în teritoriul statului celeilalte Părţi, fără a le coordona suplimentar cu organele fiscale ierarhic superioare.
Articolul 7
Modul de transmitere a informaţiei
    Cererea de asistenţă, documentele, materialele şi alte informaţii se vor transmite în modul convenit de Părţi.
    Asistenţa se va acorda în cadrul legăturilor directe ale persoanelor oficiale, determinate de conducătorii organelor fiscale competente.
Articolul 8
Respectarea confidenţialităţii
    Informaţiile referitoare la anumiţi contribuabili sunt confidenţiale şi se supun unui regim de protecţie, în conformitate cu cerinţele serviciului fiscal solicitat.
    Informaţiile primite pot fi utilizate de Părţi doar în scopurile prevăzute de prezentul Acord, inclusiv pentru dezbateri administrative sau judiciare. Pentru alte scopuri atare informaţii pot fi utilizate numai cu acordul Părţii solicitate.
Articolul 9
Realizarea prezentului Acord
    Părţile vor tinde să soluţioneze pe cale amiabilă diferendele, care pot apărea la interpretarea sau aplicarea prezentului Acord.
    Părţile, după caz, vor efectua consultări pentru a evalua gradul de realizare a prezentului Acord şi oportunitatea introducerii modificărilor în el. Termenele unor atare consultări se vor determina suplimentar de către Părţi.
    Pentru realizarea prevederilor prezentului Acord, Părţile pot încheia acorduri adiţionale pe probleme separate.
Articolul 10
Modificări şi completări
    Conform înţelegerii reciproce în scris, Părţile pot efectua în prezentul Acord modificări şi completări, care se operează prin protocol, acesta fiind parte integrantă a prezentului Acord.
Articolul 11
Intrarea în vigoare şi încetarea acţiunii
    Prezentul Acord intră în vigoare din data ultimei înştiinţări, în scris, prin canale diplomatice, privind îndeplinirea de către Părţi a procedurilor interne necesare intrării lui în vigoare.
    Prezentul Acord se încheie pentru un termen de cinci ani. Acţiunea lui se va prelungi în mod automat pentru următoarele termene consecutive de cinci luni, dacă nici una dintre Părţi nu va înştiinţa, în scris, cealaltă Parte, prin canale diplomatice, cu nu mai puţin de şase luni până la expirarea termenului de acţiune a prezentului Acord, intenţia sa de a-1 denunţa.
    Întocmit la Minsk, la 29 iunie 2000, în două exemplare, fiecare în limbile moldovenească, belarusă şi rusă, ambele texte având aceeaşi valoare juridică.
    În cazul apariţiei unor diferende privind interpretarea prevederilor prezentului Acord, textul în limba rusă va prevala.