AMAE/1998
ID intern unic:  359055
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 1998
din  11.09.1998
cu privire la formarea şi statutul programelor şi proiectelor
 inovaţionale interstatale
n sfera ştiinţei şi tehnologiilor*
Publicat : 30.12.2001 în Tratate Internationale Nr. 25     art Nr : 222
    _______________________

    * Se aplică cu titlu provizoriu din 11 septembire 1998.


    Guvernele statelor participante la prezentul Acord, denumite în continuare "Părţi”,
    remarcînd rolul determinant al programelor şi proiectelor inovaţionale interstatale în sfera ştiinţei şi tehnologiilor pentru acţiunea mecanismului realizării intereselor statelor membre ale Comunităţii Statelor Independente în domeniul colaborării ştiinţifico-tehnologice,
    conştiente de necesitatea susţinerii de către stat a activităţii inovaţionale comune în sfera ştiinţei şi tehnologiilor pe direcţiile prioritare interstatale ale dezvoltării ştiinţei, tehnicii şi tehnologiilor,
    în scopul realizării dispoziţiilor articolului 4 al Acordului cu privire la crearea spaţiului ştiinţifico-tehnologic comun al statelor membre ale Comunităţii Statelor Independente, din 3 noiembrie 1995,
    au convenit asupra următoarelor:
Articolul 1
    În scopurile prezentului Acord termenii prezentaţi mai jos au următoarea semnificaţie:
    program inovaţional interstatal în sfera ştiinţei şi tehnologiilor – un complex de acţiuni vizînd cercetări ştiinţifice, experimentale şi de construcţie, tehnologice, de producţie, social-economice, organizatorico-economice şi de alt ordin, concordate după resurse, executanţi şi termene de realizare, orientate spre utilizarea eficientă a potenţialului ştiinţifico-tehnologic în scopul obţinerii unui produs nou sau al îmbunătăţirii unui produs deja realizat cerut de piaţă, perfecţionării metodei de fabricaţie a lui şi/sau îmbunătăţirii deservirii sociale, care prezintă interes pentru două sau mai multe state participante ale Acordului şi care au rezervat resurse financiare şi/sau alte feluri de resurse în scopul realizării lor;
    proiect inovaţional interstatal în sfera ştiinţei şi tehnologiilor – complex de măsuri concordat în privinţa resurselor, executorilor şi termenelor de realizare, necesar atingerii pe căile cele mai eficiente a unei ţinte (probleme) locale. Totodată, aceste proiecte pot avea şi semnificaţie de sine stătătoare, precum şi să se realizeze în cadrul unui program interstatal concret ca una din măsurile programatice necesare atingerii scopurilor fixate;
    direcţii prioritare interstatale ale ştiinţei, tehnicii şi tehnologiei – domenii tematice concordate de către Părţi ale dezvoltării ştiinţii, tehnicii şi tehnologiilor, care să asigure aportul de bază la dezvoltarea ştiinţifico-tehnologică şi atingerea unor scopuri curente şi de lungă durată de dezvoltare social-economică reciproc avantajoasă pentru toate Părţile.
Articolul 2
    1) Hotărîrea cu privire la aprobarea programului (proiectului) inovaţional interstatal în sfera ştiinţei şi tehnologiilor (în continuare – program (proiect) interstatal) la propunerea Comitetului Economic Interstatal al Uniunii Economice (în continuare – CEI) se adoptă de către guvernele statelor participante la program (proiect) şi se perfectează într-un acord (hotărîre) interguvernamental pentru fiecare program (proiect) concret aparte.
    2) Programul (proiectul) interstatal obţine statut de interstatal în urma intrării în vigoare a acordului (hotărîrii) interguvernamental cu privire la realizarea lui.
    3) Comitetul Interstatal pentru dezvoltarea ştiinţifico-tehnologică (în continuare - CI DŞT), împreună cu organele colaborării ramurale ale Comunităţii şi cu Asociaţia Internaţională a Academiilor de Ştiinţe, organizează formarea programelor (proiectelor) interstatale.
    În acest caz programele (proiectele) interstatale se grupează după orientarea lor finală comună, îndreptată spre creşterea nivelului calitativ al dezvoltării ştiinţifico-tehnologice şi social-economice al statelor participante la prezentul Acord.
    În programul (proiectul) interstatal se pot opera modificări şi completări cu acordul comun al statelor participante la realizarea lui, în conformitate cu procedura prevăzută de acordul interguvernamental respectiv cu privire la realizarea lui.
    4) CEI înfăptuieşte evidenţa şi controlul indicatorilor tehnico-economici cumulaţi ai programelor (proiectelor) interstatale, precum şi coordonează activitatea de perfecţionare a mecanismelor de reglare a proceselor de dezvoltare a colaborării ştiinţifico-tehnologice.
Articolul 3
    1) Părţile adoptă Regulile formării şi realizării programelor şi proiectelor inovaţionale interstatale în sfera ştiinţei şi tehnologiilor (în continuare – Reguli), care este parte inseparabilă a prezentului Acord.
    2) CI DŞT se va conduce de Reguli în timpul pregătirii propunerilor de perfecţionare a bazei metodologico-normative a spaţiului ştiinţifico-tehnologic comun.
Articolul 4
    În scopul creării unui sistem cît mai eficient de realizare a programelor (proiectelor) interstatale statele participante la prezentul Acord, în ordinea prevăzută de legislaţia lor naţională, îşi asumă următoarele obligaţiuni:
    – să contribuie la schimbul de experienţă şi informaţie referitoare la starea şi dezvoltarea sistemelor inovaţionale naţionale ale statelor participante la prezentul Acord;
    – să stimuleze activitatea inovaţională comună în sfera ştiinţei şi tehnologiilor, în particular prin intermediul sistemului de înlesniri fiscale, creditare, vamale şi a altor tipuri de înlesniri cu caracter economic, stipulate în acordurile încheiate pentru fiecare program (proiect) interstatal concret;
    – să faciliteze crearea infrastructurii inovaţionale, inclusiv la formarea unor programe şi proiecte concrete interstatale care trebuie realizate neapărat, a unor fonduri inovaţionale şi de asigurare, precum şi la realizarea unor expretize independente.
Articolul 5
    Părţile vor lua măsurile necesare pentru elaborarea principiilor şi implementarea mecanismelor de susţinere de către stat a programelor (proiectelor) interstatale la toate etapele procesului inovaţional, care presupune:
    – efectuarea investigaţiilor ştiinţifice şi de marketing în scopul înfăptuirii modificărilor calitative în starea forţelor de producţie;
    – crearea unor tipuri principial noi de tehnică şi tehnologii;
    – organizarea producţiei şi asigurarea fabricării produsului marfă competitiv;
    – realizarea comercială sau oricare alt tip de difuzare a produsului marfă.
Articolul 6
    Părţile vor examina problema cu privire la constituirea Fondului interstatal de susţinere a activităţii inovaţionale în sfera ştiinţei şi tehnologiilor şi organizarea pe lîngă acesta a Centrului Ştiinţifico-Metodologic în scopul creşterii eficienţei programelor (proiectelor) interstatale din contul concentrării resurselor intelectuale, financiare şi de alt fel pe direcţiile prioritare interstatale ale dezvoltării ştiinţei, tehnicii şi tehnologiilor, care prezintă interes reciproc.
Articolul 7
    Procedurile importului, exportului şi transportării pe teritoriile statelor participante la prezentul Acord a mijloacelor tehnico-materiale, care asigură realizarea programelor (proiectelor) interstatale, se va înfăptui în conformitate cu legislaţia naţională a acestor state şi cu acordurile (hotărîrile) interstatale vizînd respectivul program. Hotărîrea despre oferirea dreptului de trecere fără impedimente şi fără perceperea taxelor în cadrul numitelor proceduri se va adopta separat pentru fiecare program (proiect) concret aparte.
Articolul 8
    1) CEI, în comun cu CI DŞT, în termen de 3 luni din momentul semnării prezentului Acord, va alcătui lista documentelor interguvernamentale şi interstatale în vigoare, care nu mai corespund condiţiilor actuale şi necesită reexaminare, precum şi lista actelor normative şi de drept noi, necesare realizării prezentului Acord.
    În temeiul numitelor liste CEI, împreună cu Centrul ştiinţifico-consultaiv de drept privat, va elabora modelele proiectelor recomandate ale acestor acte normative şi de drept.
    2) Părţile vor însărcina respectivele ministere şi departamente să examineze modelele proiectelor de acte normative şi de drept recomandate de CEI, care au menirea să reglementeze:
    – ordinea atragerii şi utilizării investiţiilor, inclusiv a investiţiilor din ţări terţe, de la organizaţii internaţionale şi fonduri de binefacere, a vărsămintelor organizaţiilor economice şi a donaţiilor pentru crearea de tehnică, tehnologii şi materiale noi;
    – statutul de drept al participanţilor la activitatea inovaţională comună în sfera ştiinţei şi tehnologiilor, inclusiv relaţia lor cu proprietatea intelectuală nou creată;
    – problemele de drept ale transmiterii şi realizării producţiei marfă, create în cadrul activităţii inovaţionale comune în sfera ştiinţei şi tehnologiilor, ale compensării posibilelor pierderi, ale participării la beneficii, inclusiv ale reinvestirii beneficiului în dezvoltarea activităţii inovaţionale comune;
    – mecanismele transmiterii obiectelor proprietăţii intelectuale şi determinării costului lor în calitate de aport la activitatea inovaţională comună în sfera ştiinţei şi tehnologiilor;
    – drepturile şi ordinea transmiterii obiectelor proprietăţii intelectuale unor părţi terţe;
    – aspectele de drept ale protecţiei secretelor ştinţifico-tehnologice şi ale altei informaţii confidenţiale a partenerilor de activitate inovaţională comună în sfera ştiinţei şi tehnologiilor.
    3) Elaborarea bazelor normative şi de drept ale activităţii inovaţionale comune în sfera ştiinţei şi tehnologiilor Părţile o vor realiza în strînsă legătură cu procesul formării bazei normative şi de drept, care reglementează activitatea grupelor financiar-industriale transnaţionale, precum şi a organizaţiilor şi centrelor de cercetări ştiinţifice internaţionale.
Articolul 9
    Părţile, în fiecare stat aparte, vor determina organul responsabil pentru coordonarea acţiunilor organelor naţionale în domeniul activităţii inovaţionale comune în sfera ştiinţei şi tehnologiilor.
Articolul 10
    Dispoziţiile prezentului Acord nu aduc atingere obligaţiunilor adoptate de Părţi în conformitate cu alte acorduri internaţionale.
Articolul 11
    Prezentul Acord se aplică cu titlu provizoriu din ziua semnării, dacă aceasta nu contravine legislaţiei statelor participante la prezentul Acord, şi intră în vigoare din ziua remiterii pentru păstrare depozitarului a celei de-a treia notificări cu privire la realizarea de către Părţile semnatare a procedurilor interne de stat necesare intrării lui în vigoare.
    Pentru Părţile care au îndeplinit necesarele proceduri mai tîrziu, el va intra în vigoare din ziua remiterii de către ele depozitarului pentru păstrare a respectivei notificări.
Articolul 12
    Prezentului Acord i se pot aduce modificări şi completări cu acordul tuturor Părţilor. Modificările şi completările se perfectează în protocoale separate, care vor fi parte inseparabilă a Acordului şi vor intra în vigoare în ordinea stipulată în articolul 11 al prezentului Acord.
Articolul 13
    Diferendele, care ţin de aplicarea sau interpretarea prezentului Acord, se vor soluţiona prin consultări şi tratative ale Părţilor interesate. În cazurile în care reglementarea problemelor litigioase pe calea tratativelor este imposibilă, Părţile se vor adresa Tribunalului Economic al Comunităţii Statelor Independente sau altor tribunale internaţionale competente.
Articolul 14
    Prezentul Acord rămîne valabil pentru un termen de 5 ani din data intrării lui în vigoare. După expirarea acestui termen Acordul, în mod automat, se va prolonga de fiecare dată pentru perioade ulterioare de cinci ani, dacă Părţile nu vor decide altfel.
Articolul 15
    Fiecare dintre Părţi poate denunţa prezentul Acord, expediind o notificare, în scris, despre aceasta depozitarului în termen de nu mai puţin de şase luni pînă la momentul denunţării, reglementîndu-şi obligaţiunile financiare şi alte obligaţiuni care au apărut pe parcursul valabilităţii Acordului. În acest caz fiecare Parte, care participă la realizarea programelor şi proiectelor interstatale, are dreptul asupra cotei sale din mijloace şi patrimoniu, precum şi asupra cotei din beneficiile rezultate din implementarea rezultatelor lucrărilor comune în cadrul acestor programe şi proiecte.
Articolul 16
    Prezentul Acord rămîne deschis pentru aderarea altor state, care împărtăşesc scopurile şi principiile lui, pe calea remiterii către depozitar a documentelor care certifică o atare aderare.

    Încheiat la Moscova, la 11 septembrie 1998, într-un singur exemplar original, în limba rusă.
    Exemplarul original se păstrează la Secretariatul executiv al Comunităţii Statelor Independente, care va remite fiecărui stat semnatar al prezentului Acord copia lui certificată.

ANEXA
la Acordul cu privire la formarea şi statutul
programelor şi proiectelor inovaţionale interstatale
în sfera ştiinţei şi tehnologiilor,
din 11 septembrie 1998


Regulile
formării şi realizării programelor şi proiectelor inovaţionale
interstatale în sfera ştiinţei şi tehnologiilor

I. Noţiuni generale
    1) Programul inovaţional interstatal în sfera ştiinţei şi tehnologiilor (în continuare – program interstatal) include:
    – conţinutul problemei şi fundamentarea soluţionării ei prin metode de program;
    – scopurile şi sarcinile principale, termenele şi etapele realizării programului;
    – sistemul măsurilor de program cu indicarea termenelor şi surselor de asigurare cu toate cele necesare a programului;
    – mecanismul realizării programului;
    – sistemul de organizare a dirijării programului şi controlului asupra realizării lui;
    – evaluarea eficienţei, a consecinţelor social-economice şi ecologice ale realizării programului;
    – business-planul programului;
    – paşaportul programului.
    2) Programul interstatal poate include proiecte concordate, care se realizează şi se finanţează completamente, sau sunt stipulate în respectivele acorduri ca părţi ale fiecărui stat participant la program, precum şi ca proiecte comune.

II. Propunerea şi preselecţia problemelor pentru
elaborarea programului

    3) Fiecare stat participant la Acordul cu privire la formarea şi statutul programelor şi proiectelor inovaţionale interstatale în sfera ştiinţei şi tehnologiilor (în continuare – Acord) are dreptul, prin intermediul reprezentantului său din Comitetul Interstatal pentru dezvoltarea ştiinţifico-tehnologică (în continuare – CI DŞT) să vină cu propuneri referitoare la formarea oricărui program (proiect) interstatal concret. Respectivele propuneri pot fi făcute de asemenea de organismele interguvernamentale şi interstatale, de Asociaţia Internaţională a Academiilor de Ştiinţe.
    4) Propunerile despre elaborarea problemei (concepţiei) de program trebuie să conţină:
    – denumirea problemei şi analiza cauzelor apariţiei ei;
    – posibilele metode de soluţionare a problemei, lista propusă a măsurilor, care trebuie înfăptuite în sfera ştiinţei, tehnicii, tehnologiilor, producţiei şi realizării producţiei (lucrărilor, serviciilor), relaţiilor organizaţionale, de muncă, economice şi de drept în scopul soluţionării problemei, precum şi eventualele termene de realizare a lor;
    – fundamentarea necesităţilor de resurse financiare şi indicarea posibilelor surse de asigurare a lor;
    – evaluarea prealabilă a eficienţei social-economice şi a consecinţelor realizării programului (proiectului) interstatal, a conformităţii măsurilor de program cu rigorile ecologice şi alte rigori;
    – lista clienţilor de stat, a elaboratorilor programului (poriectului) de stat, a principalilor furnizori şi antreprenori;
    – indicarea termenelor şi costurilor pregătirii programului (proiectului) interstatal.
    5) Preselecţia problemelor pentru elaborarea lor programatică şi soluţionarea la nivelul interstatal se înfăptuieşte de către CI DST în baza evaluării următorilor factori:
    – direcţiile prioritare interstatale ale ştiinţei, tehnicii şi tehnologiilor;
    – importanţa economică şi socială a problemei;
    – interesul Părţilor pentru soluţionarea în complex a problemei în termene acceptabile din contul potenţialului ştiinţific, de producţie şi de resurse al unuia dintre statele participante la Acord şi necesitatea cumulării forţelor a două sau mai multe state în scopul soluţionării ei;
    – caracterul principial inovator şi înalta eficienţă a măsurilor de ordin tehnic, tehnologic şi de alt fel, necesare în scopul implementării de proporţii a realizărilor tehnico-ştiinţifice eficiente şi sporirii în acest temei a eficienţei economice a producţiei sociale;
    – necesitatea coordonării relaţiilor interramurale ale ramurilor şi întreprinderilor conexe sub aspect tehnologic ale statelor participante la programul interstatal.
    În timpul fundamentării necesităţii soluţionării problemei cu metode programatice la nivel interstatal trebuie să se ţină cont de direcţiile prioritare comune ale statelor participante la Acord de dezvoltare a ştiinţei, tehnicii şi tehnologiilor.
    6) CI DŞT, în temeiul direcţiilor prioritare interstatale ale dezvoltării ştiinţei, tehnicii şi tehnologiilor şi analizei materialelor obţinute, va pregăti propunerile pentru soluţionarea problemei date prin metode programatice la nivel interstatal şi le va prezenta CEI.
    7) CEI, în baza propunerilor prezentate de CI DŞT şi a analizei concepţiei programului, va adopta hotărîrea despre formarea programelor (proiectelor) interstatale.

III. Formarea programelor şi proiectelor
    8) CI DŞT, ţinînd cont de propunerile statelor participante la Acord interesate de soluţionarea problemelor ştiinţifico-tehnologice care urmează a fi elaborate sub aspect programatic, va înfăptui formarea proiectelor programelor (proiectelor) interstatale.
    9) Proiectul programului (proiectului) interstatal, avînd anexate un memoriu explicativ, business-planul împreună cu fundamentarea tehnico-economică şi pronosticul consecinţelor social-economice, va fi expediat de CI DŞT către CEI.
IV. Analiza şi evaluarea programelor şi proiectelor
    10) CEI va organiza activitatea de analiză şi evaluare a proiectului propus al programului (proiectului) interstatal, abordînd cu deosebită atenţie următoarele aspecte:
    – caracterul prioritar al problemei lui;
    – gradul de fundamentare, complexitate şi securitate ecologică a măsurilor programatice, termenele realizării lor;
    – necesitatea atragerii mai întîi de toate a mijloacelor extrabugetare în scopul realizării lui în strînsă legătură cu posibilităţile susţinerii de către stat din contul resurselor centralizate şi oferirii diferitelor înlesniri organizaţiilor-executori;
    – eficienţa mecanismului realizării programului;
    – eficienţa lui social-economică generală, rezultatele finale preconizate şi influenţa lor asupra proceselor restructurării structurale a economiei statelor participante la Acord.
    În caz de necesitate CEI va organiza o expertiză specializată.
    11) CEI va organiza concordarea termenelor şi volumelor participării cu cote a statelor interesate de realizarea programului (proiectului) interstatal, ţinîndu-se cont de aportul lor cu proprietate intelectuală.
    12) În caz de necesitate, CI DŞT va organiza finisarea proiectului de program (proiect) interstatal, ţinînd cont de observaţiile şi propunerile statelor participante la respectivul program (proiect) şi îl va remite CEI.
    13) Condiţiile participării la realizarea programului (proiectului) interstatal şi ordinea finanţării lui se vor perfecta într-un acord interguvernamental separat, care se va încheia între statele participante la programul (proiectul) interstatal dat, în urma semnării căruia acest program va fi adoptat pentru finanţare şi realizare.
V. Finanţarea programelor şi proiectelor
    14) Finanţarea programelor (proiectelor) interstatale se va înfăptui în conformitate cu acordul interguvernamental cu privire la programul (proiectul) respectiv din contul mijloacelor bugetelor de stat ale statelor participante la program (proiect) în limitele mijloacelor prevăzute în aceste scopuri şi/sau din surse extrabugetare.
    15) Mecanismul finanţării programelor (proiectelor) interstatale va funcţiona în conformitate cu acordurile interstatale după una din schemele prezentate mai jos sau combinarea lor:
    – statele participante la programul interstatal vor asigura cu resurse financiare şi alte resurse partea lor din valoarea proiectelor, care constituie programul interstatal;
    – statele participante la programul interstatal vor forma din contul cotelor lor un fond centralizat al finanţării programului.
    16) Investitorii statelor, care nu sunt participante la Acord, pot participa la finanţarea programelor (proiectelor) interstatale pe bază de contract. Atragerea capitalului străin pentru realizarea acţiunilor de program se va înfăptui în conformitate cu legislaţia naţională a statelor participante la programul (proiectul) respectiv.
VI. Dirijarea procesului de realizare
a programelor şi proiectelor
    17) Formele şi metodele de organizare a dirijării procesului de realizare a programului (proiectului) interstatal se vor determina în acordul (hotărîrea) interstatală cu privire la programul (proiectul) respectiv. Totodată, responsabilitatea pentru realizarea la timp a programului (proiectului) interstatal, pentru dirijarea activităţii executorilor de lucrări în cadrul programului (proiectului) respectiv, pentru asigurarea utilizării eficiente a mijloacelor cumulate în scopul realizării programului (proiectului) se va pune pe seama coordonatorului principal al programului (proiectului) respectiv.
    În cazul în care programul de stat constă din cîteva proiecte separate, realizarea cărora se finanţează de respectivele state participante la programul interstatal, rolul de coordonatori ai unor asemenea proiecte îl vor realiza clienţii de stat naţionali ai acestor proiecte sau alte întreprinderi şi organizaţii mandatate de guvernele statelor participante la programul (proiectul) respectiv.
    În rolul de coordonator principal al programului (proiectului) interstatal se pot prezenta întreprinderi şi organizaţii-executori ai lucrărilor din cadrul programului (proiectului), precum şi organe ale administraţiei publice ale statului participant la program.
    18) Realizarea programelor (proiectelor) interstatale se va înfăptui în bază de contracte, încheiate de coordonatorul principal cu organizaţiile-executori de lucrări, determinate, de regulă, pe bază de concurs.
    19) Distribuirea rezultatelor lucrărilor comune, inclusiv a venitului rezultat din realizarea mărfurilor (serviciilor), între statele participante la programul (proiectul) interstatal respectiv se va înfăptui, de regulă, în conformitate cu cota de participare a lor la programul (proiectul) respectiv, ţinîndu-se cont şi de aportul cu proprietate intelectuală, şi se va perfecta într-un acord interguvenamental respectiv vizînd acest program (proiect).
    20) Totalurile intermediare şi finale ale realizării programelor (proiectelor) interstatale se vor examina de către statele participante la program în conformitate cu clauzele acordului interguvernamental pe acest program (proiect), utilizîndu-se, în caz de necesitate, expertiza independentă.
    21) CI DŞT, în baza analizei dărilor de seamă prezentate de coordonatorii principali ai programelor (proiectelor) interstatale, va pregăti şi va remite CEI propuneri referitoare la continuarea realizării lucrărilor şi finanţării programelor (proiectelor) interstatale sau la sistarea lor.
    La cererea CI DŞT, programele (proiectele) interstatale pot fi completate cu direcţii şi proiecte noi.