AMAE/1998
ID intern unic:  359059
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 1998
din  25.11.1998
privind principiile perceperii impozitelor indirecte la
exportul şi importul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) dintre
statele participante la Comunitatea Statelor Independente*
Publicat : 30.12.2001 în Tratate Internationale Nr. 25     art Nr : 243     Data intrarii in vigoare : 03.12.1999
    ____________________

    * În vigoare pentru Republica Moldova din 03 decembrie 1999.


    Statele părţi la prezentul Acord, în persoana guvernelor lor, denumite în continuare "Părţi”,
    contribuind la aprofundarea integrării economice a statelor membre ale Comunităţii Statelor Independente,
    conducîndu-se de normele şi reglementările general acceptate în comerţul internaţional,
    au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Termenii principali
    În scopurile prezentului Acord, termenii de mai jos sunt utilizaţi cu următoarea semnificaţie:
    impozite indirecte semnifică taxa pe valoarea adăugată (în continuare — TVA) şi accizul (impozitul de acciz sau taxa de acciz);
    cota zero înseamnă impunerea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) la cota zero procente, ceea ce înseamnă pentru contribuabil trecerea în cont sau compensarea din buget a sumelor taxei pe valoarea adăugată, achitată mai înainte pentru aceste mărfuri (lucrări, servicii);
    scutirea de impozit înseamnă scutirea de la impunere în cazul vînzării mărfurilor (lucrărilor, serviciilor). În acest caz ultimul vînzător nu are dreptul la trecere în cont sau compensarea taxei pe valoarea adăugată achitată anterior;
    marfă semnifică orice bunuri mobile sau imobile, toate tipurile de energie, precum şi mijloace de transport, cu excepţia oricăror mijloace de transport utilizate în scopul transporturilor internaţionale de pasageri şi mărfuri, inclusiv containere şi alte utilaje de transport;
    export înseamnă scoaterea mărfurilor (lucrărilor, servciilor) de pe teritoriile vamale ale Părţilor fără angajamentul de returnare a lor pe aceste teritorii;
    import semnifică introducerea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) pe teritoriile vamale ale Părţilor fără obligaţia de a le scoate ulterior de pe aceste teritorii;
    pseudoexport înseamnă vămuirea fictivă a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) ca fiind exportate de pe teritoriul vamal al Părţii, în care caz nu se produce scoaterea efectivă a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) dincolo de hotarele teritoriului vamal al acestei Părţi;
    ţara de destinaţie a mărfii semnifică statul, pe teritoriul vamal al căruia au fost importate mărfurile;
    principiul ţării de destinaţie înseamnă aplicarea cotei zero (scutirea de impunere a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) în cazul exportului lor de pe teritoriul vamal al unei Părţi şi impunerii la cotele în vigoare, în conformitate cu legislaţia naţională a altei Părţi, a mărfurilor (lucrărilor, servciilor), care se importă (sau care au fost importate);
    autorităţi competente înseamnă organe ale administrării statului, determinate de legislaţia Părţilor.
Articolul 2
Principiul perceperii la export
    Nici una dintre Părţi nu va impune la impozite indirecte mărfurile (lucrările, servciile), care se exportă pe teritoriul altei Părţi.
    Această reglementare înseamnă impunerea la TVA la cota zero, precum şi scutirea de accize a mărfurilor care se exportă. În statele participante ale prezentului Acord, în care legislaţia naţională nu prevede impunerea la TVA la cota zero, se va aplica scutirea de la TVA a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor).
    Fiecare dintre Părţi este în drept să reglementeze ordinea compensării sumelor taxei pe valoarea adăugată la export, în conformitate cu legislaţia sa.
Articolul 3
Principiul perceperii la import
    Mărfurile (lucrările, serviciile), care se importă pe teritoriul vamal al unei Părţi şi care au fost exportate de pe teritoriul vamal al altei Părţi, se supun impozitelor indirecte în statul importator, în conformitate cu legislaţia lui naţională.
Articolul 4
Controlul asupra trecerii mărfurilor
şi achitării impozitelor indirecte

    În scopul asigurării perceperii complete a impozitelor indirecte în cazul importului mărfurilor (lucrărilor, serviciilor), precum şi în scopul evitării pseudoexportului, organele vamale şi fiscale ale Părţilor vor pune în aplicare mecanismul controlului asupra trecerii mărfurilor peste frontierele vamale ale Părţilor şi achitării impozitelor indirecte, expus în Regulamentul cu privire la mecanismul perceperii impozitelor indirecte şi controlului asupra strămutării efective a mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) în cazul trecerii la perceperea lor după principiul ţării de destinaţie, care este parte integrantă a prezentului Acord.
Articolul 5
Relaţia Acordului cu tratatele internaţionale
    Prezentul Acord nu aduce atingere dispoziţiilor altor tratate internaţionale, participante ale cărora sunt Părţile.
Articolul 6
Procedura intrării în vigoare a Acordului
    Prezentul Acord urmează a fi ratificat de statele semnatare şi va intra în vigoare din ziua remiterii depozitarului a celui de-al treilea instrument de ratificare.
    Pentru Părţile, care îl vor ratifica mai tîrziu, el va intra în vigoare din ziua remiterii de către ele pentru păstrare depozitarului a instrumentelor lor de ratificare.
Articolul 7
Termenul valabilităţii Acordului
    Prezentul Acord va fi valabil pe parcursul a cinci ani din ziua intrării lui în vigoare. După expirarea acestui termen Acordul în mod automat se va prelungi de fiecare dată pentru termene următoare de cinci ani, dacă Părţile nu vor decide altfel.
Articolul 8
Denunţarea Acordului
    Fiecare dintre Părţi poate denunţa prezentul Acord, expediind depozitarului o notificare, în scris, cu nu mai puţin de şase luni pînă la data denunţării.
Articolul 9
Procedura aderării la Acord
    Prezentul Acord rămîne deschis pentru aderarea altor state, care împărtăşesc scopurile şi principiile lui, dar cu consimţămîntul tuturor Părţilor, expediind depozitarului documentele respective de aderare. Aderarea se consideră intrată în vigoare din data primirii de către depozitar a ultimei notificări cu privire la Acordul Părţilor de a se produce aderarea.
Articolul 10
Procedura operării de modificări şi completări în Acord
    Cu consimţămîntul tuturor Părţilor, prezentului Acord i se pot aduce modificări şi completări, perfectate în protocoale separate, care vor intra în vigoare în conformitate cu procedura prevăzută de articolul 6 al prezentului Acord.
Articolul 11
Procedura soluţionării diferendelor
    Divergenţele legate de aplicarea şi interpretarea prezentului Acord se vor soluţiona prin consultări şi negocieri ale Părţilor interesate.
    În cazul imposibilităţii reglementării problemelor litigioase prin negocieri Părţile, aşa cum vor consimţi, vor apela la Tribunalul Economic al Comunităţii Statelor Independente sau la alte instanţe judiciare internaţionale competente.

    Încheiat la Moscova, la 25 noiembrie 1998, într-un singur exemplar original, în limba rusă.
    Exemplarul original se păstrează la Secretariatul executiv al Comunităţii Statelor Independente, care va expedia fiecărui stat semnatar al prezentului Acord copia lui certificată.


ANEXĂ
la Acordul privind principiile perceperii impozitelor indirecte
la exportul şi importul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor)
dintre statele membre ale Comunităţii Statelor Independente,
din 25 noiembrie 1998

REGULAMENTUL
cu privire la mecanismul perceperii impozitelor indirecte
şi controlului asupra strămutării efective a mărfurilor
(lucrărilor, serviciilor) în cazul trecerii la perceperea lor
în conformitate cu principiul ţării de destinaţie

I. Dispoziţii generale
    Prezentul Regulament a fost elaborat în scopul realizării Acordului cu privire la ordinea perceperii impozitelor indirecte la exportul şi importul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) între statele membre ale Comunităţii Statelor Independente (în continuare — Acord) şi are menirea să asigure deplinătatea achitării la timp a impozitelor indirecte, în conformitate cu principiile ţării de destinaţie, în bugetele statelor participante la Acord.
    Relativ la mărfurile, care urmează a fi importate pe teritoriile statelor participante la Acord cu condiţia vămuirii lor şi controlului vamal, impozitele indirecte sunt percepute de organele vamale ale ţării, pe teritoriul vamal al căreia se înfăptuieşte importul mărfurilor (în continuare — ţara de destinaţie), în ordinea stabilită de legislaţia naţională.
    Relativ la mărfurile, care pot fi importate pe teritoriile statelor participante la Acord fără vămuire şi control vamal, precum şi relativ la lucrări şi servicii impozitele indirecte vor fi percepute de organele fiscale ale ţării de destinaţie.
II. Perceperea impozitelor indirecte la import
    1. Perceperea impozitelor indirecte de organele vamale
    În cazul efectuării controlului vamal şi vămuirii între statele participante la Acord, impozitele indirecte, care se percep la importul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor), se vor percepe de organele vamale ale ţării importatoare în ordinea stabilită de legislaţia lor naţională.
    1.1) Pentru vămuire organele vamale vor aplica formulare unice ale declaraţiei vamale de încărcături (în continuare — DVI) de tipul DV1, DV2 în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la completarea declaraţiilor vamale pentru încărcături, aprobată prin Hotărîrea Consiliului conducătorilor serviciior vamale ale statelor membre ale CSI, din 15 februarie 1996, care se completează în conformitate cu aceeaşi Instrucţiune.
    1.2) Copia exemplarului al patrulea al declaraţiei vamale pentru încărcături la exportul mărfurilor se autentifică cu ştampila cu număr personal al colaboratorului organului vamal, unde s-a făcut vămuirea în conformitate cu regimul vamal al exportului (în continuare — exemplarul de control), se trece peste frontieră împreună cu marfa (cu excepţia mărfurilor, care se trec peste frontiera vamală a statelor participante la Acord cu transportul prin conducte şi prin liniile de transport a energiei electrice, sau a mărfurilor care se trec peste frontieră cu aplicarea schemei declarării periodice) şi se va prezenta în momentul vămuirii mărfurilor în ţara de destinaţie.
    1.3) În procesul trecerii mărfii, cu excepţia trecerii cu transportul prin conducte şi prin linii de transport a energiei electrice, pe exemplarul de control se aplică însemnele organelor vamale ale ţărilor de expediere, de destinaţie şi de tranzit. Amintita excepţie se aplică şi în cazul declarării periodice.
    1.4) După încheierea vămuirii mărfurilor în ţara de destinaţie pe declaraţiile de import se înregistrează numărul indicator al exemplarului de control; pe exemplarul de control colaboratorul organului vamal va face o însemnare prin fixarea numărului şi datei DVI de import şi o va autentifica cu ştampila personală cu număr, în conformitate cu regimul vamal stabilit. În cazul perfectării mai multor declaraţii de import numerele lor, de asemenea, se vor nota în exemplarul de control.
    1.5) Copiile declaraţiilor de import, autentificate cu ştampilele personale cu număr ale colaboratorilor organelor vamale din ţara de destinaţie, împreună cu exemplarul de control se vor transmite declarantului.
    1.6) Documentele amintite mai sus vor constitui confirmarea scoaterii/introducerii efective a mărfurilor şi vor servi drept temei pentru compensarea (scutirea) impozitelor indirecte în ţara exportatoare.
II. Perceperea impozitelor indirecte
de către organele fiscale
    În cazul inexistenţei controlului vamal şi vămuirii între statele participante la Acord, precum şi în cazul exportului şi importului de lucrări şi servicii impozitele indirecte se vor percepe de către organele fiscale ale ţării importatoare în ordinea următoare.
    2.1) Exportatorul mărfii (lucrărilor, serviciilor) va perfecta un certificat fiscal de forma stabilită (a se vedea Anexa) la sediul organului fiscal de la locul înregistrării sale, în şase exemplare. Primul exemplar va rămîne la organul fiscal al ţării exportatoare. Celelalte cinci exemplare se vor transmite importatorului pentru a fi prezentate organului fiscal din ţara de destinaţie.
    2.2) În conformitate cu contractul de import al mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) importatorul contribuabil va prezenta organului fiscal certificatul fiscal. Organul fiscal este obligat să facă însemnările necesare pe certificatul fiscal despre primirea mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) de către importator şi să-şi ia exemplarul al doilea al documentuilui.
    2.3) Importatorul îşi va lasă sie exemplarul al treilea al certificatului fiscal, iar exemplarele al patrulea, al cincilea şi al şaselea ale certificatului fiscal cu însemnările organului fiscal al ţării importatoare le va transmite exportatorului. Exportatorul îşi va lăsa sie exemplarul al patrulea al certificatului fiscal cu însemnările organelor fiscale ale ţării exportatoare şi ale ţării importatoare, iar exemplarele al cincilea şi al şaselea ale acestui document le va transmite organului fiscal de la locul înregistrării sale.
    2.4) Organul fiscal al ţării exportatoare îşi va lăsa sie al cincilea exemplar al documentului şi va expedia exemplarul al şaselea organului naţional de statistică.
    2.5) În scopurile impunerii, cu condiţia prezentării documentelor necesare organelor fiscale de la locul înregistrării, se consideră exportate lucrările şi serviciile determinate în lista de mai jos:
    a) serviciile de transport şi de deservire a încărcăturilor exportate dincolo de hotarele teritoriilor statelor membre ale Acordului, inclusiv serviciile de expediere, încărcare, descărcare şi tansbordare (cu excepţia transportului prin conducte);
    b) servciile de transportare a petrolului, produselor petroliere şi gazelor cu transportul prin conducte, exportate peste hotarele teritoriului statului participant la Acord;
    c) serviciile de transport şi de deservire a încărcăturilor străine în tranzit prin teritoriile statelor membre ale Acordului, inclusiv serviciile de expediere, încărcare, descărcare şi transbordare;
    d) serviciile de transport al pasagerilor şi bagajelor dincolo de hotarele teritoriului statului participant la Acord;
    e) serviciile de comunicaţii internaţionale (poştale, telefonice, telegrafice, cosmice etc.), care se prestează parţial dincolo de hotarele statului participant la Acord. În acest caz ele nu urmează a fi impuse la taxa pe valoarea adăugată doar în privinţa circuitelor de realizare a lor dincolo de hotarele teritoriului statului participant la Acord;
    f) prelucrarea materiilor prime ale clientului, introduse pe teritoriului statului participant la Acord în scopul prelucrării lor ulterioare şi fabricării producţiei finite, care urmează a fi exportată dincolo de hotarele statului, unde s-a realizat prelucrarea;
    g) lucrările realizate nemijlocit în spaţiul cosmic, cu condiţia utilizării rezultatelor acestor lucrări (servicii) dincolo de hotarele statului exportator al lucrării realizate;
    h) serviciile (lucrările) de deservire a navelor străine;
    i) serviciile prestate pe teritoriile aeroporturilor statelor participante la Acord pentru deservirea navelor străine, inclusiv deservirea aeronautică;
    j) lucrările de construcţie, de montaj, de reparaţie, de restaurare, lucrările de înverzire şi alte servicii similare;
    k) lucrările (serviciile) legate de averea mobiliară;
    l) lucrările (serviciile) realizate în sferele culturii, artei, învăţămîntului, culturii fizice şi sportului sau în oricare altă sferă de activitate analoagă;
    m) lucrările (serviciile) de transmitere în proprietate sau de recedare a breveteor, licenţelor, mărcilor comerciale, drepturilor de autor sau a altor drepturi analoage;
    n) serviciile de consulting, juridice, de engineering, de reclamă, precum şi serviciile de prelucrare a informaţiei despre alte servicii analoage;
    o) serviciile de furnizare a personalului, în cazul în care personalul lucrează la locul desfăşurării activităţii economice a cumpărătorului;
    p) serviciile de dare în arendă a bunurilor mobiliare (cu excepţia mijloacelor de transport ale întreprinderilor de transport) ;
    q) serviciile agentului, care angajează, în numele participantului principal al contractului, o persoană (organizaie, întreprindere sau persoană fizică) în scopul prestării de servicii cumpărătorului, dacă locul de aflare al cumpărătorului acestor servicii se află într-un stat, iar al vînzătorului — în alt stat.
    2.6) Achitarea impozitelor de către importator pentru măruri (lucrări, servicii) se face în conformitate cu legislaţia naţională a statului participant la Acord.
    În calitate de loc de furnizare (realizare) a lucrărilor (serviciilor) se va recunoaşte:
    a) locul aflării bunurilor imobiliare, dacă lucrările (serviciile) ţin nemijlocit de aceste bunuri. În categoria acestor lucrări intră lucrările de construcţie, de montaj, de reparaţie, de restaurare, lucrările de înverzire şi alte servicii analoage;
    b) locul realizării efective a lucrărilor (serviciilor), dacă ele ţin de bunurile mobiliare;
    c) locul realizării efective a serviciilor, dacă ele se dovedesc a ţine de sfera culturii, artei, învăţămîntului, culturii fizice şi sportului sau de altă sfera de activitate analoagă;
    d) locul activităţii economice al cumpărătorului de servicii, dacă reşedinţa cumpărătorului acestor servicii se află într-un stat, iar a vînzătorului — în alt stat.
    Dispoziţiile subparagrafului d) se vor aplica faţă de lucrările şi serviciile:
    — de transmitere în proprietate sau de recedare a brevetelor, licenţelor, mărcilor comerciale, drepturilor de autor sau a ator drepturi analoage;
    — de consulting, juridice, de ingeneering, de reclamă, precum şi de servicii de prelucrare a informaţiei despre alte servicii analoage (în scopurile aplicării prezentei Instrucţiuni, de serviciile de engineering ţin: serviciile de consultanţă inginerească pentru pregătirea procesului de producţie şi de realizare a produselor obiectelor industriale, agricole şi alt fel, serviciile preproiect şi de proiect, pregătirea argumentărilor tehnico-economice, a business-planurilor, a elaborărilor de proiect şi construcţie şi alte servicii analoage);
    — de serviciile de prelucrare a informaţiei ţin serviciile de acumulare şi generalizare, de sistematizare a masivelor informaţionale şi de punere la dispoziţia utilizatorului a rezultatelor prelucrării informaţiei date;
    — de oferire a personalului, în cazul în care personalul lucrează la locul de desfăşurare a activităţii economice a cumpărătorului;
    — de dare în arendă a bunurilor mobiliare (cu excepţia mijloacelor de transport ale întreprinderilor de transport);
    — agentului care angajează, în numele participantului principal la contract, o persoană (organizaţie, întreprindere sau persoană fizică) în scopul prestării serviciilor prevăzute la subparagraful d).
    În calitate de loc de realizare a lucrărilor, serviciilor, care nu au fost amintite la subparagrafele de la a) la d), se va recunoaşte locul înfăptuirii activităţii economice a organizaţiei (întreprinderii), care realizează aceste lucrări (servicii).
    Dacă realizarea lucrărilor (serviciilor) poartă un caracter auxiliar în comparaţie cu realizarea lucrărilor (serviciilor) principale, atunci drept loc de realizare auxiliară se va recunoaşte locul realizării lucrărilor (serviciilor) principale.
III. Confirmarea efectivă a exportului mărfurilor
(lucrărilor, serviciilor)

    3.1) În procesul perceperii impozitelor indirecte în conformitate cu principiul ţării de destinaţie exportatorii mărfurilor au dreptul la o înlesnire la achitarea impozitelor indirecte (impunerea la TVA la cota zero şi/sau scutirea de la achitarea TVA şi a accizelor).
    3.2) Confirmarea exportului mărfurilor.
    La exportul mărfurilor subiecţii economici vor prezenta organului fiscal de la locul înregistrării lor următoarele documente:
    a) contractul (copia contractului, autentificată în ordinea stabilită) de livrare a mărfii;
    b) declaraţia vamală de încărcături pentru export (cu menţiunea organelor vamale la frontiera ţării exportatoare),
    c) declaraţia vamală de încărcături pentru importul mărfurilor, autentificată de organul vamal al ţării importatoare (în prezenţa frontierelor vamale, a controlului vamal şi a vămuirii);
    d) certificatul fiscal completat dipă o formă unică (a se vedea Anexa), concordată cu statele participante la Acord (relativ la mărfurile care pot fi introduse pe teritoriile statelor participante la Acord fără vămuire).
    Certificatul se va completa în şase exemplare:
    — exemplarele 1 şi 5 — pentru organul fiscal al ţării exportatoare;
    — exemplarul 2 — pentru organul fiscal al ţării importatoare;
    — exemplarul 3 — pentru subiectul economic al ţării importatoare;
    — exemplarul 4 — pentru subiectul economic al ţării exportatoare;
    — exemplarul 6 — pentru organele de statistică;
    e) factura de expediţie (copia facturii de expediţie) relativă la mărfurile care pot fi importate pe teritoriile statelor participante la Acord fără vămuire);
    f) documentele care confirmă achitările pe contract pentru livrarea mărfurilor exportate. Iată aceste documente:
    — dacă achitarea se face în bani, se vor prezenta documentele bancare, ce confirmă intrarea efectivă în cont a incasărilor provenite din realizarea mărfurilor;
    — pentru contractele de schimb cu mărfuri se va prezenta declaraţia vamală de încărcături sau copia acesteia, autentificată de organul vamal, care a înfăptuit vămuirea la intrarea mărfurilor;
    — pentru contractele care prevăd achitarea pentru exportul mărfurilor prin realizarea de lucrări sau servicii se va prezenta actul de primire (predare) a lucrărilor (serviciilor).
    Documentele enumerate mai sus constituie confirmarea intrării/ieşirii efective a mărfurilor şi pot servi drept temei pentru compensarea (scutirea) impozitelor indirecte în cazul exportului.
    3.3) Confirmarea exportului lucrărilor şi serviciilor.
    În cazul exportului de lucrări şi servicii subiecţii economici vor prezenta organului fiscal de la locul înregistrării lor următoarele documente:
    a) contractul (copia contractului, autentificată în modul stabilit) de realizare a lucrărilor şi serviciilor;
    b) certificatul fiscal, completat după o formă unică, concordată cu statele participante la Acord (a se vedea Anexa). El se va prezenta în lipsa frontierelor vamale, efectuării controlului vamal şi vămuirii. Certificatul se va completa în şase exemplare:
    — exemplarele 1 şi 5 — pentru organul fiscal al ţării exportatoare;
    — exemplarul 2 — pentru organul fiscal al ţării importatoare;
    — exemplarul 3 — pentru subiectul economic al ţării importatoare;
    — exemplarul 4 — pentru subiectul economic al ţării exportatoare;
    — exemplarul 6 — pentru organul de statistică;
    c) extrasul din documentele de bancă, ce confirmă intrarea efectivă a încasărilor provenite din lucrările realizate şi serviciile prestate în contul din banca contribuabilului, înregistrat la organele fiscale;
    d) documentele, care confirmă exportul efectiv al mărfurilor în cazul în care realizarea lucrărilor (serviciilor) ţine de exportul mărfurilor;
    e) acte, adeverinţe şi alte documente, care confirmă faptul utilizării rezultatelor lucrărilor realizate în spaţiul cosmic (vizînd lucrările şi serviciile fixate la subparagraful g) al paragrafului 2.6).
    3.4) Valuta de completare a certificatului fiscal este valuta contractului şi valuta liber convertibilă la cursul oficial (cros-cursul valutei contractului faţă de valuta liber convertibilă), stabilit de Banca Naţională (centrală) a cumpărătorului la data completării certificatului fiscal.
IV. Organizarea schimbului de informaţie între organele fiscale
şi vamale
ale statelor participante la Acord
    4.1) În scopul intensificării controlului în cazurile trecerii mărfurilor în cadrul comerţului reciproc organele vamale vor ţine registre ale declaraţiilor de import (în continuare — registre). Forma şi conţinutul registrelor se stabileşte cu consimţămîntul serviciilor vamale ale statelor participante la Acord. Serviciile vamale vor face lunar schimb de forme ale acestor registre.
    4.2) La solicitările organelor fiscale organele vamale ale ţărilor exportatoare, în temeiul registrelor primite, vor confirma faptul vămuirii mărfurilor în ţara importatoare. În cazuri de necesitate organele vamale ale ţările expeditoare vor solicita, iar organele vamale ale ţărilor de destinaţie a mărfurilor vor prezenta informaţii mai complete referitoare la operaţiunile de export-import.
    4.3) Serviciile vamale ale ţărilor participante la Acord vor face schimb de specimene ale ştampilelor utilizate de organele vamale în procesul vămuirii mărfurilor.
    4.4) La solicitarea statelor participante la Acord organele fiscale vor prezenta registrul numerelor de codificare, conferite subiecţilor economici, şi informaţia cu privire la achitarea impozitelor, precum şi oricare altă informaţie necesară în scopul excluderii cazurilor de eschivare de la achitarea lor.
V. Însemnele de conformitate
    În scopul evitării reexportului şi a pseudoexportului organele competente ale statelor participante la Acord, pe parcursul a şase luni din momentul intrării în vigoare a Acordului, vor consimţi şi vor pune în acţiune sistemul cifric de conformitate după statul şi locul destinaţiei mărfii exportate.


ANEXĂ

COMUNITATEA STATELOR INDEPENDENTE
ZONA DE COMERŢ LIBER
CERTIFICAT FISCAL
Exemplarul nr. ______________
Data completării certificatului fiscal "___”__________
    Vînzătorul ______________________         Cumpărătorul ____________________
                                      (denumirea, adresa)                                                          (denumirea, adresa)
    UNN (INN) al vînzătorului __________       UNN (INN) al cumpărătorului ________
    Denumirea organului fiscal                              Denumirea organului fiscal
    al vînzătorului                                                 al cumpărătorului
    ______________________________ ________________________
    Condiţiile vînzării__________________________________________
                                                                                (tipul contractului)
    Forma efectuării decontării___________________________________
                                                                                (troc, decontări)
    Numărul şi data contractului__________________________________

şi data FE

Denu-mirea mărfii (lucrărilor, servicii-lor)

Cantitatea (volumul, masa) mărfii (lucrărilor, serviciilor)

Preţul unităţii de marfă, lucrări, servicii
Valoarea

Cota impozitului în %, în calcul absolut

Suma impozitului (TVA, accize) în VLC

 
 
 
Valuta contractului
VLC
Valuta contractului
VLC
TVA
Accize
TVA
Accize
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 
    Valuta contractului ___________________________________________________
    Cursul oficial (cros-cursul valutei contractului faţă de VLC al Băncii Naţionale (centrale)
    a cumpărătorului la data completării certificatului fiscal
    __________________________________________________________________


    Data expedierii mărfurilor                             Data primirii mărfurilor
    (lucrărilor, serviciilor) ________________   (lucrărilor, serviciilor)_______________
    Anexe____________________________________________________________  
                                                                        Declaraţia fiscală Nr. ______________
                                                                        şi marfa (lucrări, servicii)
                                                                        conform FE Nr. __________________
                                                                                                                                            a primit
                                                                        de la __________________________

    Directorul                                                     Directorul
    întreprinderii vînzătorului                                înreprinderii cumpărătorului
    _________________________                  _________________________
          (Semnătura, numele, prenumele)                                   (Semnătura, numele, prenumele)

    Contabil-şef                                                  Contabil-şef
    al întreprinderii vînzătorului                             al întreprinderii cumpărătorului
    ___________________________               ____________________________
    (Semnătura, numele, prenumele)                                           (Semnătura, numele, prenumele)

    "____”_____________________                 "____”______________________
                                (Data)                                                                                     (Data)

        L.Ş.                                                                           L.Ş.

    Menţiunea organului                                        Menţiunea organului
    fiscal al vînzătorului                                          fiscal al cumpărătorului
    ___________________________                ___________________________
               (Semnătura, numele, prenumele)                                 (Semnătura, numele, prenumele)

    "____”_____________________                 "____”______________________
                    (Data)                                                                                             (Data)

                L.Ş.                                                                             L.Ş.

    ______________________
    * Republica Armenia, în timpul semnării Acordului, a făcut următoarea propunere: "Alineatul al doilea al articolului 2 se va completa cu fraza: "În aceste cazuri în relaţiile cu aceste state alte Părţi ale prezentului Acord de asemenea pot aplica principiul scutirii de la TVA, independent de dispoziţiile legislaţiei naţionale”.
    ** Rezervele Ucrainei la punctul III-2 al ordinii de zi a şedinţei Consiliului Şefilor de Guverne ale statelor membre ale CSI: "Cu privire la principiile perceperii impozitelor indirecte la exportul şi importul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) între statele membre ale Comunităţii Statelor Independente”:
    "Cu excepţia cuvintelor din alineatul al doilea al articolului 11: "Tribunalul Economic al Comunităţii Statelor Independente şi alte”.