HGM368/2015
ID intern unic:  359380
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 368
din  12.06.2015
pentru aprobarea Reglementării tehnice privind punerea
la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune
Publicat : 19.06.2015 în Monitorul Oficial Nr. 150-159     art Nr : 411
    MODIFICAT
    HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460
    HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212

    NOTĂ:
   
în tot textul hotărîrii și al anexelor, cuvîntul, „conex”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „armonizat”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460
    În hotărîre,cuvintele „Ministerul Economiei”,la orice formă gramaticală,se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212
   Pe tot parcursul textului Reglementării tehnice și al anexei nr. 2 la Reglementarea tehnică, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212



     În conformitate cu prevederile art.18 alin. (1) şi poziţiei 2 din anexa nr.3 la Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 46-47, art. 136), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Reglementarea tehnică privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune (se anexează).
    2. Ministerul Economiei și Infrastructurii, în termen de 6 luni de la data publicării, va elabora şi va aproba lista standardelor armonizate şi planul de implementare a Reglementării tehnice privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune.
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 24 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia punctelor 70-73, 104-108, 112, 113, 130, 131, 135, 136 din Reglementarea tehnică privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune, care vor intra în vigoare la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană.
    [Pct.3 modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    4. Pînă la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului privind evaluarea conformității și acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană:
    [Pct.4 modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    1) se admite punerea la dispoziţie pe piaţă şi punerea în funcţiune a recipientelor cu marca de conformitate SM (în continuare – marca SM), aplicată conform prevederilor prevăzute în Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii;
    2) producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, aplică marca SM în situaţia în care evaluarea conformităţii recipientelor destinate pieţei naţionale se realizează de către organismele de evaluare a conformităţii recunoscute prin utilizarea procedurilor prevăzute la capitolul III din Reglementarea tehnică privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune. Se interzice, în condiţiile prevăzute de prezenta hotărîre, aplicarea pe acelaşi recipient a mărcii SM şi a marcajului CE;
    3) prevederile Reglementării tehnice privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune referitoare la marcajul CE se aplică suplimentar mărcii SM;
    4) Ministerul Economiei și Infrastructurii recunoaşte organismele care realizează evaluarea conformităţii recipientelor destinate pieţei naţionale, în concordanţă cu procedurile prevăzute în capitolul III din Reglementarea tehnică privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune. Procedura de notificare se efectuează ca urmare procedurii de recunoaștere specificată în capitolul IV1 din Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activitățile de acreditare și evaluare a conformității;
    [Pct.4 subpct.4) modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    5) cerinţele cu privire la organismele de evaluare a conformităţii notificate se aplică şi organismelor de evaluare a conformităţii recunoscute, care au regim juridic similar, conform prevederilor Legii nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activitățile de acreditare și evaluare a conformității. La desfăşurarea procedurilor de evaluare a conformităţii, organismele de evaluare a conformităţii recunoscute care realizează evaluarea conformităţii recipientelor vor întocmi certificate de examinare de tip;
    [Pct.4 subpct.5) modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    6) lista ce cuprinde organismele de evaluare a conformității recunoscute şi numerele lor de identificare se gestionează de Centrul Național de Acreditare „MOLDAC” și se publică pe pagina oficială web a acestuia.
    [Pct.4 subpct.6) în redacția HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    5. Obligaţiile şi răspunderea producătorului, a reprezentantului său autorizat, a importatorului sau a distribuitorului, persoane juridice cu sediul în Republica Moldova, privind recipientele puse la dispoziţie pe piaţă şi puse în funcţiune cu marca SM corespund celor prevăzute de prezenta hotărîre pentru recipientele cu marcajul CE.
    6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei și Infrastructurii.

    PRIM-MINISTRU                                                         Chiril GABURICI

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                       Stephane Christophe Bride

    Nr. 368. Chişinău, 12 iunie 2015.


Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 368
din 12 iunie 2015

REGLEMENTAREA TEHNICĂ
privind punerea la dispoziţie pe piaţă a
recipientelor simple sub presiune

    Reglementarea tehnică privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune transpune parţial Directiva 2014/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 96, 29 martie 2014, p. 45-78.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Reglementarea tehnică privind punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientelor simple sub presiune (în continuare – Reglementare tehnică) stabileşte cerinţele pe care trebuie să le satisfacă acestea în vederea punerii lor la dispoziţie pe piaţă şi/sau punerii în funcţiune, pentru a asigura un nivel ridicat de protecţie a intereselor publice, cum ar fi sănătatea şi siguranţa persoanelor, protecţia animalelor domestice şi a bunurilor, garantînd o concurenţă loială pe piaţă.
    2. Prezenta Reglementare tehnică se aplică recipientelor simple sub presiune (în continuare – recipiente) care, la introducerea lor pe piaţă, sînt noi, fiind fabricate de un producător înregistrat pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi recipientelor simple sub presiune noi sau care au fost în folosinţă, importate din alte ţări.
    3. În sensul prezentei Reglementări tehnice se utilizează noţiunile definite în Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, în Legea nr. 422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor.
    [Pct.3 modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    4. Toţi agenţii economici care intervin în lanţul de aprovizionare şi de distribuţie trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că pun la dispoziţie pe piaţă numai recipiente conform cu prezenta Reglementare tehnică.
    [Pct.4 modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    5. Importator sau distribuitor se consideră orice producător, în sensul prezentei Reglementări tehnice, care este supus obligaţiilor ce revin producătorului în temeiul pct.15-27 atunci cînd introduce pe piaţă un recipient sub denumirea sau marca sa ori modifică un recipient deja introdus pe piaţă într-o manieră care poate afecta conformitatea cu prezenta Reglementare tehnică.
    6. Evaluarea conformităţii recipientelor este exclusiv obligaţia producătorului.
    7. Agenția pentru Supraveghere Tehnică (în continuare – autoritatea de supraveghere a pieţei) este autoritatea responsabilă pentru controlul respectării prezentei Reglementări tehnice.
    [Pct.7 modificat prin HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212]
Secţiunea 1
Domeniul de aplicare
    8. Prezenta Reglementare tehnică se aplică recipientelor produse în serie cu următoarele caracteristici:
    1) recipientele sînt sudate, proiectate pentru a fi supuse unei presiuni manometrice interioare mai mari de 0,5 bar şi sînt destinate umplerii cu aer sau azot şi nu sînt destinate expunerii la foc;
    2) părţile şi ansamblurile ce contribuie la rezistenţa recipientului se realizează fie din oţel nealiat fie din aluminiu nealiat fie din aliaje de aluminiu necălite;
    3) recipientele se compun din oricare dintre următoarele elemente:
    a) o parte cilindrică cu secţiunea transversală circulară, închisă la capete, cu funduri bombate spre exterior şi/sau plane, care au aceeaşi axă de revoluţie ca şi partea cilindrică;
    b) din două funduri bombate, care au aceeaşi axă de revoluţie;
    c) presiunea maximă de lucru a recipientului este mai mică sau egală cu 30 bari, iar produsul dintre această presiune şi capacitatea recipientului (PS × V) este mai mic sau egal cu 10 000 bar·l;
    d) temperatura minimă de lucru nu este inferioară valorii de 50°C, iar temperatura maximă de lucru nu este superioară valorii de 300°C pentru recipientele din oţel şi de 100°C pentru recipientele din aluminiu sau aliaje de aluminiu.
    9. Prevederile prezentei Reglementări tehnice nu se aplică:
    1) recipientelor proiectate special pentru uz nuclear, a căror defectare poate să provoace o emisie radioactivă;
    2) recipientelor destinate special pentru instalarea în nave şi aeronave sau pentru propulsarea acestora;
    3) stingătoarelor de incendiu.
Secţiunea a 2-a
Punerea la dispoziţie pe piaţă
şi punerea în funcţiune a recipientelor
    10. Recipientele sînt puse la dispoziţie pe piaţă şi/sau sînt puse în funcţiune numai dacă satisfac cerinţele prezentei Reglementări tehnice atunci cînd sînt instalate, întreţinute corespunzător şi utilizate conform destinaţiei lor.
    11. Autorităţile competente pot emite, dacă este necesar, reglementări ce ce cuprind cerinţe specifice de protecţie pentru lucrătorii care utilizează recipientele, cu condiţia ca aceasta să nu implice modificarea lor într-un mod care nu este specificat în prezenta Reglementare tehnică.
Secţiunea a 3-a
Cerinţe esenţiale şi libera circulaţie
    12. Recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l trebuie să satisfacă cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.
    13. Recipientele la care produsul PS x V este mai mic sau egal cu 50 bar·l trebuie să fie proiectate şi fabricate în conformitate cu cele mai bune practici tehnologice.
    14. Punerea la dispoziţie pe piaţă şi punerea în funcţiune a recipientelor care sînt conforme cu prevederile prezentei Reglementări tehnice şi actelor legislative aplicabile nu poate fi interzisă, restrînsă sau împiedicată din considerentul siguranţei şi/sau inofensivităţii acestora.
Capitolul II
OBLIGAŢIILE AGENŢILOR ECONOMICI
Secţiunea 1
Obligaţiile producătorilor
    15. Atunci cînd introduc pe piaţă propriile recipiente la care produsul PS × V este mai mare de 50 bar·l, producătorii trebuie să se asigure că ele au fost proiectate şi fabricate în conformitate cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.
    16. Atunci cînd introduc pe piaţă propriile recipiente la care produsul PS × V este mai mic sau egal cu 50 bar·l, producătorii garantează că ele au fost proiectate şi fabricate în conformitate cu cele mai bune practici tehnologice.
    17. Pentru recipientele la care produsul PS × V este mai mare de 50 bar·l, producătorii întocmesc documentaţia tehnică menţionată în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică şi efectuează procedura relevantă de evaluare a conformităţii menţionată la pct.53-56 sau solicită efectuarea acesteia.
    18. În cazul în care s-a demonstrat conformitatea unui recipient la care produsul PS × V este mai mare de 50 bar·l cu cerinţele aplicabile prin procedura menţionată la pct. 53-56, producătorii întocmesc o declaraţie de conformitate şi aplică marcajul CE şi inscripţiile prevăzute la pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică.
    19. Producătorii se asigură că recipientele la care produsul PS × V este mai mic sau egal cu 50 bar·l poartă inscripţiile prevăzute la pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică.
    20. Producătorii păstrează documentaţia tehnică şi declaraţia de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului.
    21. Producătorii se asigură că există proceduri care să garanteze conformitatea continuă a producţiei în serie cu prezenta Reglementare tehnică. Modificările în proiectare sau cele referitoare la caracteristicile recipientului şi modificările standardelor armonizate sau ale altor specificaţii tehnice în raport cu care se declară conformitatea recipientului se iau în considerare în mod corespunzător.
    22. Ori de cîte ori acest lucru este justificat de riscurile prezentate de un recipient, producătorii testează prin eşantionare recipientele puse la dispoziţie pe piaţă, pentru a proteja sănătatea şi siguranţa utilizatorilor finali, investighează şi, după caz, ţin un registru de plîngeri, de recipiente neconforme şi de rechemări ale unor recipiente, precum şi informează distribuitorii cu privire la orice astfel de activităţi de monitorizare.
    23. Producătorii se asigură că recipientele pe care le introduc pe piaţă poartă o menţiune a tipului şi a seriei sau a lotului care permite identificarea acestora.
    24. Producătorii indică pe recipient denumirea lor, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor înregistrată, şi adresa poştală la care pot fi contactaţi. Adresa indică un singur punct de contact pentru producător. Datele de contact sînt comunicate în limba de stat.
    25. Producătorii se asigură că recipientul este însoţit de instrucţiunile şi informaţiile privind siguranţa menţionate la pct.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, în limba de stat. Instrucţiunile şi informaţiile privind siguranţa, precum şi orice text imprimat pe etichete trebuie să fie clare, uşor de înţeles şi inteligibile.
    26. Producătorii care consideră sau au motive să creadă că un recipient pe care l-au introdus pe piaţă nu este conform cu cerinţele esenţiale iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce respectivul recipient în conformitate cu cerinţele esenţiale, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. De asemenea, în cazul în care recipientul prezintă un risc, producătorii informează imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieţei, indicînd detaliile, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate.
    27. Producătorii, în urma unei cereri motivate din partea autorităţii de supraveghere a pieţei, furnizează acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesară, pe suport de hîrtie sau în format electronic, pentru a demonstra conformitatea recipientului cu prezenta Reglementare tehnică, în limba de stat. Aceştia cooperează cu autoritatea de supraveghere a pieţei cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de recipientele pe care aceştia le-au introdus pe piaţă.
Secţiunea a 2-a
Reprezentanţii autorizaţi
    28. Un producător poate numi, printr-un mandat scris, un reprezentant autorizat.
    29. Obligaţiile stabilite la pct.15 şi obligaţia de a întocmi documentaţia tehnică menţionată la pct.17 nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat.
    30. Reprezentantul autorizat îndeplineşte sarcinile prevăzute în mandatul primit de la producător. Mandatul permite reprezentantului autorizat să îndeplinească cel puţin următoarele:
    1) să menţină declaraţia de conformitate şi documentaţia tehnică la dispoziţia autorităţii de supraveghere a pieţei timp de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului;
    2) la cererea motivată a autorităţii de supraveghere a pieţei, să furnizeze acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea unui recipient;
    3) să coopereze cu autoritatea de supraveghere, la cererea acesteia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de recipientele care fac obiectul mandatului reprezentantului autorizat.
Secţiunea a 3-a
Obligaţiile importatorilor
    31. Importatorii trebuie să introducă pe piaţă numai recipiente conforme.
    32. Înainte de introducerea pe piaţă a unui recipient la care produsul PS × V este mai mare de 50 bar·l, importatorii garantează că procedura corespunzătoare de evaluare a conformităţii prevăzută la pct.53-55 a fost îndeplinită de către producător. Aceştia garantează că producătorul a întocmit documentaţia tehnică, că recipientul poartă marcajul CE şi inscripţiile prevăzute în pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică şi este însoţit de documentele necesare, precum şi că producătorul a respectat cerinţele prevăzute la pct.23 şi 24.
    33.  Dacă importatorul consideră sau are motive să creadă că un recipient la care produsul PS × V este mai mare de 50 bar·l nu este conform cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, acesta nu introduce recipientul pe piaţă înainte ca el să fie adus în conformitate. În plus, atunci cînd recipientul prezintă un risc, importatorul informează producătorul şi autoritatea de supraveghere a pieţei în acest sens.
    34. Înainte de a introduce pe piaţă un recipient la care produsul PS × V este mai mic sau egal cu 50 bar·l, importatorii se asigură că el a fost proiectat şi fabricat în conformitate cu cele mai bune practici tehnologice, că poartă inscripţiile prevăzute la pct.1.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică şi că producătorul a respectat cerinţele stabilite la pct. 23 şi 24.
    35. Importatorii indică pe recipient denumirea lor, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor înregistrată, şi adresa poştală la care pot fi contactaţi sau, dacă acest lucru nu este posibil, într-un document care însoţeşte recipientul. Datele de contact sînt comunicate în limba de stat.
    36. Importatorii se asigură că recipientul este însoţit de instrucţiunile şi informaţiile de siguranţă menţionate la pct.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, în limba de stat.
    37. Importatorii se asigură că, atît timp cît un recipient la care produsul PS × V este mai mare de 50 bar·l se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport al acestuia nu periclitează conformitatea sa cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.
    38. În cazul în care acest lucru este considerat adecvat în raport cu riscurile prezentate de un recipient, importatorii testează prin eşantionare recipientele puse la dispoziţie pe piaţă, pentru a proteja sănătatea şi siguranţa utilizatorilor finali, investighează şi, după caz, ţin un registru de plîngeri, de recipiente neconforme şi de rechemări ale unor recipiente şi informează distribuitorii cu privire la orice astfel de activităţi de monitorizare.
    39. Importatorii care consideră sau au motive să creadă că un recipient pe care l-au introdus pe piaţă nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce respectivul recipient în conformitate cu cerinţele esenţiale, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. În plus, în cazul în care recipientul prezintă un risc, importatorii informează imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieţei, indicînd detaliile, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate.
    40. Pentru recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l, importatorii păstrează, pentru o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului, o copie a declaraţiei de conformitate la dispoziţia autorităţii de supraveghere a pieţei şi se asigură că documentaţia tehnică poate fi pusă la dispoziţia acestei autorităţi, la cerere.
    41. Importatorii, în urma unei cereri motivate din partea autorităţii de supraveghere a pieţei, furnizează acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesară, pe suport de hîrtie sau în format electronic, pentru a demonstra conformitatea recipientului, în limba de stat. Aceştia cooperează cu autoritatea de supraveghere a pieţei, la cererea acestuia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de recipientele pe care aceştia le-au introdus pe piaţă.
Secţiunea a 4-a
Obligaţiile distribuitorilor
    42. Distribuitorii pun la dispoziţie pe piaţă recipiente care satisfac cerinţele prezentei Reglementări tehnice.
    43. Înainte de a pune la dispoziţie pe piaţă un recipient la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l, distribuitorii verifică dacă recipientul poartă marcajul CE şi inscripţiile prevăzute la pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, dacă acesta este însoţit de documentele necesare şi de instrucţiunile şi informaţiile privind siguranţa menţionate la pct.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, în limba de stat, precum şi dacă producătorul şi importatorul au respectat cerinţele prevăzute la pct. 23, 24 şi 35.
    44. Dacă un distribuitor consideră sau are motive să creadă că un recipient la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l nu este conform cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1, acesta nu pune la dispoziţie pe piaţă recipientul înainte ca el să fie adus în conformitate. Mai mult, atunci cînd recipientul prezintă un risc, distribuitorul informează producătorul sau importatorul în acest sens, precum şi autoritatea de supraveghere a pieţei.
    45. Înainte de a introduce pe piaţă un recipient la care produsul PS x V este mai mic sau egal cu 50 bar·l, distribuitorii se asigură că acesta poartă inscripţiile prevăzute la pct.1.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică şi este însoţit şi de instrucţiunile şi informaţiile privind siguranţa menţionate la pct.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, în limba de stat, şi că producătorul şi importatorul au respectat cerinţele stabilite la pct. 23, 24 şi 35.
    46. Distribuitorii se asigură că, atît timp cît un recipient la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport al acestuia nu periclitează conformitatea sa cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică.
    47. Distribuitorii care consideră sau au motive să creadă că un recipient pe care l-au pus la dispoziţie pe piaţă nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce respectivul recipient în conformitate, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz. În plus, în cazul în care recipientul prezintă un risc, distribuitorii informează imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieţei, indicînd detaliile, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate.
    48. Distribuitorii, la cererea motivată a autorităţii de supraveghere a pieţei, furnizează acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesară, pe suport de hîrtie sau în format electronic, pentru a demonstra conformitatea recipientului, în limba de stat. Aceştia cooperează cu autoritatea de supraveghere a pieţei la cererea acesteia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de recipientele pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţă.
Secţiunea a 5-a
Identificarea agenţilor economici
    49. Agenţii economici transmit, la cerere, către autoritatea de supraveghere a pieţei datele de identificare ale:
    1) oricărui agent economic care le-a furnizat un recipient;
    2) oricărui agent economic căruia i-au furnizat un recipient.
    50. Agenţii economici trebuie să poată prezenta informaţiile prevăzute la pct.49 timp de 10 ani după ce le-a fost furnizat recipientul sau după ce au furnizat recipientul.
Capitolul III
CONFORMITATEA RECIPIENTELOR LA CARE
PRODUSUL PS x V ESTE MAI MARE DE 50 bar·l
Secţiunea 1
Prezumţia de conformitate a recipientelor la care
produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l
    51. Recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l, care sînt conforme cu standardele armonizate sau cu părţi ale acestora, ale căror referinţe se aprobă de Ministerul Economiei și Infrastructurii şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, sînt considerate a fi conforme cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la Reglementarea tehnică respectivă.
    52. Lista standardelor armonizate, care adoptă standardele europene armonizate referitoare la recipiente, se aprobă prin ordinul ministrului economiei şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Această listă se actualizează ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar de o dată în an.
Secţiunea a 2-a
Procedurile de evaluare a conformităţii
    53. Procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute în prezenta Reglementare tehnică se efectuează de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    54. Înainte de fabricarea lor, recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bar·l fac obiectul examinării CE de tip (modulul B) prevăzute la pct.1 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică, după cum urmează:
    1) pentru recipientele fabricate în conformitate cu standardele armonizate prevăzute la pct.51 şi 52, la alegerea producătorului, prin oricare dintre următoarele două modalităţi:
    a) evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al recipientului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor justificative fără examinarea unui model (modulul B – tip de proiect);
    b) evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al recipientului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor justificative, precum şi examinarea unui prototip, reprezentativ pentru producţia preconizată, al recipientului complet (modulul B – tip de producţie);
    2) pentru recipientele nefabricate sau fabricate numai parţial în conformitate cu standardele armonizate prevăzute la pct.51 şi 52, producătorul prezintă în vederea examinării un prototip, reprezentativ pentru producţia preconizată, al recipientului complet, precum şi documentaţia tehnică şi documentele justificative pentru examinarea şi evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al recipientului (modulul B – tip de producţie).
    55. Înainte de introducerea pe piaţă, recipientele sînt supuse următoarelor proceduri:
    1) dacă produsul PS x V este mai mare de 3 000 bar·l, conformităţii cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercării supravegheate a recipientului (modulul C1) prevăzut la pct.2 din anexa nr.2;
    2) dacă produsul PS x V este mai mic sau egal cu 3 000 bar·l, dar mai mare de 200 bar·l, la alegerea producătorului, oricăreia dintre următoarele:
    a) conformităţii cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercărilor supravegheate ale recipientului (modulul C1) prevăzut la pct.2 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică;
    b) conformităţii cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercărilor supravegheate ale recipientului la intervale aleatorii (modulul C2) prevăzut la pct.3 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică;
    3) dacă produsul PS x V este mai mic sau egal cu 200 bar·l, dar mai mare de 50 bar·l, la alegerea producătorului, oricăreia dintre următoarele:
    a) conformităţii cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercării supravegheate a recipientului (modulul C1) prevăzut la pct.2 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică;
    b) conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei (modulul C) prevăzut la pct.4 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
    56. Documentaţia şi corespondenţa referitoare la procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute la pct.54 şi 55 se redactează într-o limbă oficială a statului în care este stabilit organismul notificat sau într-o limbă acceptată de organismul respectiv.
Secţiunea a 3-a
Declaraţia de conformitate
    57. Declaraţia de conformitate atestă faptul că îndeplinirea cerinţelor esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică a fost demonstrată.
    58. Declaraţia de conformitate se structurează după modelul prevăzut în anexa nr.4 la prezenta Reglementare tehnică, conţine elementele specificate în modulele relevante din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică şi se actualizează constant. Aceasta se traduce în limba de stat.
    59. În cazul în care un recipient intră sub incidenţa mai multor reglementări tehnice prin care se solicită o declaraţie de conformitate, se redactează o singură declaraţie de conformitate în temeiul tuturor acestor reglementări tehnice. Declaraţia respectivă conţine identificarea reglementărilor tehnice în cauză, inclusiv referinţele de publicare ale acestora.
    60. Prin redactarea declaraţiei de conformitate, producătorul îşi asumă responsabilitatea pentru conformitatea recipientului cu cerinţele stabilite în prezenta Reglementare tehnică.
Secţiunea a 4-a
Principiile generale ale marcajului CE
    61. Conformitatea unui recipient cu prezenta Reglementare tehnică este indicată prin prezenţa pe recipient a marcajului CE.
    62. Marcajul CE se aplică doar de producător sau de reprezentantul său autorizat pe recipientele ce cad sub incidenţa prezentei Reglementări tehnice.
    63. Prin faptul că a aplicat sau a cerut aplicarea marcajului CE, producătorul indică faptul că îşi asumă responsabilitatea pentru conformitatea recipientelor cu toate cerinţele aplicabile prevăzute de prezenta Reglementare tehnică.
    64. Se interzice aplicarea pe recipiente a unor marcaje, însemne sau inscripţii care pot induce în eroare părţile terţe în ceea ce priveşte marcajul CE.
Secţiunea a 5-a
Norme şi condiţii pentru aplicarea marcajului CE
şi a altor inscripţii
    65. Marcajul CE şi inscripţiile menţionate în pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică se aplică în mod vizibil, lizibil şi indelebil pe recipient sau pe plăcuţa cu date a recipientului.
    66. Marcajul CE se aplică înainte ca recipientul să fie introdus pe piaţă.
    67. Marcajul CE este urmat de numărul de identificare al organismului notificat implicat în faza de control a producţiei.
    68. Numărul de identificare al organismului notificat se aplică chiar de către organismul respectiv sau, conform instrucţiunilor acestuia, de către producător sau reprezentantul său autorizat.
    69. Marcajul CE şi numărul de identificare al organismului notificat pot fi urmate de orice alt însemn care indică un risc special sau o utilizare specială.
Capitolul IV
NOTIFICAREA ORGANISMELOR DE
EVALUARE A CONFORMITĂŢII
Secţiunea 1
Notificarea şi autoritatea de notificare
    70. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică Comisiei Europene şi celorlalte state membre organismele notificate să îndeplinească sarcini de evaluare a conformităţii ca părţi terţe în temeiul prezentei Reglementări tehnice.
    71. Ministerul Economiei și Infrastructurii este autoritatea de notificare responsabilă pentru instituirea şi îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii acreditate şi pentru monitorizarea organismelor notificate, inclusiv a filialelor organismelor notificate.
    72. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează Comisia Europeană în legătură cu procedurile de evaluare şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a organismelor notificate, precum şi în legătură cu orice modificări ale acestora.
    73. Ministerul Economiei îşi asumă întreaga răspundere pentru sarcinile îndeplinite de organismul de evaluare a conformităţii.
Secţiunea a 2-a
Cerinţe faţă de autoritatea de reglementare responsabilă pentru
notificarea organismelor de evaluare a conformităţii

    74. Ministerul Economiei și Infrastructurii este abilitat cu funcţii care nu creează conflicte de interes cu organismele de evaluare a conformităţii.
    75. Ministerul Economiei și Infrastructurii funcţionează în aşa fel încît să garanteze obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale.
    76. Ministerul Economiei și Infrastructurii asigură luarea fiecărei decizii cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformităţii de persoanele competente, altele decît cele care au efectuat evaluarea organismului de evaluare a conformităţii.
    77. Ministerul Economiei și Infrastructurii nu oferă şi nu prestează activităţi pe care le prestează organismele de evaluare a conformităţii şi nici servicii de consultanţă în condiţii comerciale sau concurenţiale.
    78. Ministerul Economiei și Infrastructurii garantează confidenţialitatea informaţiilor obţinute, cu excepţia informaţiilor care afectează asigurarea securităţii naţionale, protecţia vieţii şi sănătăţii oamenilor şi protecţia mediului.
    79. Ministerul Economiei și Infrastructurii are la dispoziţie personal competent suficient în vederea îndeplinirii corespunzătoare a atribuţiilor sale în scop de recunoaştere şi supraveghere.
    80. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică Comisiei Europene procedurile de evaluare şi notificare a organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a organismelor notificate şi orice modificări ale acestora. Comisia Europeană pune la dispoziţia publicului informaţiile respective.
Secţiunea a 3-a
Cerinţe cu privire la organismele
de evaluare a conformităţii notificate
    81. În scopul notificării, un organism de evaluare a conformităţii trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute în standardele de referinţă aplicabile acestora, care se confirmă prin acreditare în condiţiile Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
    811. În cazul în care un organism de evaluare a conformității își demonstrează conformitatea cu criteriile prevăzute în standardele armonizate relevante sau în părți din acestea, ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și aprobate de Ministerul Economiei și Infrastructurii, cu ulterioara publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, se consideră că organismul de evaluare a conformității este în conformitate cu cerințele prevăzute la pct. 82-96 în măsura în care standardele armonizate aplicabile vizează aceste cerințe.
    [Pct.811 introdus prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    82. Organismul de evaluare a conformităţii este înfiinţat conform cadrului legal naţional în vigoare şi are personalitate juridică.
    83. Organismul de evaluare a conformităţii este un organism terţ, independent de organizaţia sau de recipientul pe care îl evaluează.
    84. Un organism care aparţine unei asociaţii de întreprinderi sau unei federaţii profesionale care reprezintă întreprinderile implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau întreţinerea recipientelor pe care le evaluează poate fi considerat a fi un astfel de organism, cu condiţia să se demonstreze că este independent şi că nu există conflicte de interese.
    85. Organismul de evaluare a conformităţii, personalul de conducere şi personalul responsabil de îndeplinirea atribuţiilor de evaluare a conformităţii nu trebuie să acţioneze ca proiectant, producător, furnizor, instalator, cumpărător, proprietar, utilizator sau operator de întreţinere a recipientelor pe care le evaluează şi nici ca reprezentant al vreuneia din aceste părţi. Acest lucru nu împiedică utilizarea recipientelor evaluate care sînt necesare pentru operaţiunile organismului de evaluare a conformităţii sau utilizarea unor astfel de recipiente în scopuri personale.
    86. Organismul de evaluare a conformităţii, personalul său de conducere şi personalul responsabil de îndeplinirea atribuţiilor de evaluare a conformităţii nu sînt direct implicaţi în proiectarea, fabricarea sau construcţia, comercializarea, instalarea, utilizarea sau întreţinerea recipientelor respective şi nu reprezintă părţile angajate în acele activităţi. Aceştia nu se implică în activităţi care le-ar putea afecta imparţialitatea sau integritatea în ceea ce priveşte activităţile de evaluare a conformităţii pentru care sînt notificaţi. Aceste dispoziţii se aplică în special serviciilor de consultanţă.
    87. Organismul de evaluare a conformităţii se asigură că activităţile filialelor sau ale subcontractanţilor lor nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea sau imparţialitatea activităţilorlor de evaluare a conformităţii.
    88. Organismele de evaluare a conformităţii şi personalul acestora îndeplinesc activităţile de evaluare a conformităţii la cel mai înalt grad de integritate profesională şi de competenţă tehnică necesare în domeniul respectiv şi trebuie să fie liberi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, care le-ar putea influenţa aprecierea sau rezultatele activităţilor lor de evaluare a conformităţii, în special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane cu un interes pentru rezultatele acelor activităţi.
    89. Organismul de evaluare a conformităţii are capacitatea să îndeplinească atribuţiile de evaluare a conformităţii care îi sînt atribuite prin pct.3.2 din anexa nr.1 şi anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică şi pentru care a fost notificat, indiferent dacă acele atribuţii sînt îndeplinite chiar de către organismul de evaluare a conformităţii sau în numele şi sub responsabilitatea acestuia.
    90. De fiecare dată şi pentru fiecare procedură de evaluare a conformităţii şi pentru fiecare tip sau categorie de recipiente pentru care a fost notificat, organismul de evaluare a conformităţii are la dispoziţie:
    1) personalul necesar avînd cunoştinţe tehnice şi experienţă suficientă şi corespunzătoare pentru a îndeplini atribuţiile de evaluare a conformităţii;
    2) descrierile procedurilor în conformitate cu care se realizează evaluarea conformităţii, asigurîndu-se transparenţa şi posibilitatea de a reproduce procedurile în cauză. Acesta dispune de politici şi proceduri adecvate, care fac o distincţie clară între atribuţiile îndeplinite ca organism notificat şi orice alte activităţi;
    3) procedurile necesare pentru a-şi desfăşura activitatea, ţinînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate şi de structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei utilizate pentru recipientele în cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.
    91. Organismul de evaluare a conformităţii trebuie să aibă mijloacele necesare pentru a îndeplini în mod corespunzător atribuţiile tehnice şi administrative legate de activităţile de evaluare a conformităţii şi trebuie să aibă acces la toate echipamentele sau facilităţile necesare.
    92. Personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii trebuie să posede următoarele:
    1) o pregătire tehnică şi profesională solidă, care să acopere toate activităţile de evaluare a conformităţii pentru care organismul de evaluare a conformităţii a fost notificat;
    2) cunoştinţe satisfăcătoare privind cerinţele evaluărilor pe care le realizează şi autoritatea corespunzătoare pentru realizarea acestor evaluări;
    3) cunoştinţe şi înţelegere corespunzătoare a cerinţelor esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1, a standardelor armonizate la prezenta Reglementare tehnică, a documentelor normative şi a dispoziţiilor relevante din legislaţia naţională;
    4) abilitatea necesară pentru a elabora certificate, evidenţe şi rapoarte, în vederea demonstrării că evaluările au fost îndeplinite.
    93. Imparţialitatea organismelor de evaluare a conformităţii, a personalului cu funcţii superioare de conducere al acestora şi a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii trebuie să fie garantată.
    Remuneraţia personalului cu funcţii superioare de conducere şi a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii din cadrul organismului de evaluare a conformităţii nu depinde de numărul de evaluări realizate sau de rezultatele acestor evaluări.
    94. Organismele de evaluare a conformităţii încheie o asigurare de răspundere în cazul în care răspunderea nu este asumată de stat, în conformitate cu legislaţia naţională.
    95. Personalul organismului de evaluare a conformităţii păstrează secretul profesional referitor la informaţiile obţinute în îndeplinirea sarcinilor sale în conformitate cu pct.3.2 din anexa nr. 1 şi anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică sau al oricărei dispoziţii din legislaţia naţională de punere în aplicare a acesteia, excepţie făcînd relaţia cu autorităţile de reglementare sau cu funcţie de supraveghere a pieţei. Drepturile de autor trebuie să fie protejate.
    96. Organismele de evaluare a conformităţii participă sau se asigură că personalul lor responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii este informat în legătură cu activităţile de standardizare relevante.
Secţiunea a 4-a
Filialele organismelor notificate şi subcontractarea
de către organismele notificate

    97. În cazul în care organismul de evaluare a conformităţii subcontractează anumite sarcini specifice referitoare la evaluarea conformităţii sau recurge la o filială, un organism notificat se asigură că subcontractantul sau filiala îndeplineşte cerinţele stabilite la pct.81-96 şi informează Ministerul Economiei și Infrastructurii în acest sens.
    [Pct.97 modificat prin HG411 din 08.05.18, MO150-155/11.05.18 art.460]
    98. Organismele notificate preiau întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanţi sau filiale, oriunde ar fi acestea stabilite.
    99. Activităţile pot fi subcontractate sau realizate de o filială numai cu acordul clientului.
    100. Organismele notificate pun la dispoziţia Ministerului Economiei și Infrastructurii documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului sau filialei şi a activităţilor executate de către aceştia în conformitate cu pct. 3.2 din anexa nr.1 şi pct.3.2 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
Secţiunea a 5-a
Cererea de notificare şi procedura de notificare
    101. Un organism de evaluare a conformităţii depune o cerere de notificare către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    102. Cererea de notificare este însoţită de o descriere a activităţilor de evaluare a conformităţii, a modulului/modulelor de evaluare a conformităţii şi a recipientului/recipientelor pentru care organismul se consideră a fi competent, precum şi de un certificat de acreditare, eliberat de organismul naţional de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformităţii satisface cerinţele aplicabile acestora stabilite în prezenta Reglementare tehnică.
    103. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică numai organismele de evaluare a conformităţii care au îndeplinit toate cerinţele aplicabile acestora, stabilite în prezenta Reglementare tehnică.
    104. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică statele-membre ale Uniunii Europene, şi Comisia Europeană despre organismele de evaluare a conformităţii pe care    le-a recunoscut pentru îndeplinirea sarcinilor legate de modulele de evaluare a conformitatii prevazute la capitolul III din prezenta Reglementare tehnică, precum şi numerele de identificare atribuite de Comisia Europeană, publicate în conformitate cu pct.112.
    105. Notificarea include detalii complete ale activităţilor de evaluare a conformităţii, modulului sau modulelor de evaluare a conformităţii şi recipientului sau recipientelor în cauză şi atestarea relevantă de competenţă.
    106. Organismul în cauză poate îndeplini activităţile unui organism notificat numai dacă Comisia Europeană şi celelalte state-membre nu au ridicat obiecţii în termen de două săptămîni de la notificare.
    107. Numai un astfel de organism este considerat organism notificat în sensul prezentei Reglementări tehnice.
    108. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică Comisiei Europene şi celorlalte state-membre orice modificări ulterioare relevante aduse notificării.
    109. În cazul în care Ministerul Economiei și Infrastructurii a constatat sau a fost informat că un organism notificat nu mai respectă cerinţele aplicabile acestora sau că acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile, Ministerul Economiei restricţionează, suspendă sau retrage notificarea, după caz, în funcţie de gravitatea nerespectării cerinţelor sau a neîndeplinirii obligaţiilor.
    110. În caz de restricţionare, suspendare sau retragere a notificării sau în cazul în care organismul notificat şi-a încetat activitatea, Ministerul Economiei ia măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv sînt fie prelucrate de un alt organism notificat, fie sînt puse la dispoziţia autorităţii de supraveghere a pieţei, la cererea acestuia.
    111. Ministerul Economiei și Infrastructurii prezintă Comisiei Europene, la cerere, toate informaţiile referitoare la temeiul notificării sau la menţinerea competenţei organismului notificat în cauză.
    112. Lista organismelor notificate, informaţiile privind domeniul notificării prevazut la pct.104 se publică şi se actualizează periodic în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    113. În cazul în care Comisia Europeană constată că un organism notificat nu respectă sau nu mai respectă cerinţele pentru a fi notificat, aceasta adoptă un act de punere în aplicare prin care solicită Ministerul Economiei și Infrastructurii să ia măsurile corective necesare, inclusiv retragerea notificării, dacă este necesar.
Secţiunea a 6-a
Obligaţiile operaţionale în
sarcina organismelor notificate
    114. Organismele notificate efectuează evaluări ale conformităţii în concordanţă cu procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
    115. Evaluările conformităţii sînt realizate în mod proporţional, evitînd sarcinile inutile pentru agenţii economici.
    116. Organismele de evaluare a conformităţii îşi desfăşoară activitatea ţinînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate şi structura acesteia, de gradul de complexitate a tehnologiei recipientului în cauză, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie.
    117. Organismele de evaluare a conformităţii trebuie să respecte gradul de precizie şi nivelul de protecţie necesare pentru conformitatea recipientului cu prezenta Reglementare tehnică.
    118. În cazul în care un organism notificat constată că cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică sau în standardele armonizate, documentele normative sau alte specificaţii tehnice corespunzătoare nu sînt îndeplinite de către un producător, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi nu emite un certificat de conformitate.
    119. În cazul în care, pe parcursul monitorizării conformităţii, după eliberarea certificatului, un organism notificat constată că un recipient nu mai este conform, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare şi suspendă sau retrage certificatul, dacă este necesar.
    120. În cazul în care nu se iau măsuri corective sau acestea nu au efectul necesar, organismul notificat restricţionează, suspendă sau retrage orice certificat, după caz.
Secţiunea a 7-a
Obligaţiile de informare în sarcina organismelor notificate
    121. Organismele notificate informează autoritatea de notificare în legătură cu:
    1) orice refuz, restricţie, suspendare sau retragere a certificatelor;
    2) orice circumstanţe care afectează domeniul de aplicare sau condiţiile notificării;
    3) orice cerere de informare cu privire la activităţile de evaluare a conformităţii primită de la autoritatea de supraveghere a pieţei;
    4) la cerere, activităţile de evaluare a conformităţii realizate în limita domeniului de aplicare a notificării şi în legătură cu orice altă activitate realizată, inclusiv în legătură cu activităţile transfrontaliere şi subcontractare.
    122. Organismele notificate în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică oferă celorlalte organisme notificate care îndeplinesc activităţi similare de evaluare a conformităţii vizînd aceleaşi recipiente informaţii relevante cu privire la  aspecte legate de rezultatele negative ale evaluărilor conformităţii şi, la cerere, de rezultatele pozitive ale evaluărilor conformităţii.
Capitolul VI
SUPRAVEGHEREA PIEŢEI
Secţiunea 1
Procedura aplicabilă recipientelor
care prezintă un risc la nivel naţional
    123. Supravegherea pieţei se efectuează conform cadrului legal privind supravegherea pieţei.
    124. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei are suficiente motive să considere că un recipient care intră sub incidenţa prezentei Reglementări tehnice prezintă un risc pentru sănătatea sau siguranţa persoanelor sau pentru animalele domestice sau bunuri, acestea efectuează o evaluare cu privire la recipientul în cauză, acoperind toate cerinţele relevante stabilite în prezenta Reglementare tehnică. Agenţii economici relevanţi cooperează cu autoritatea de supraveghere a pieţei în acest scop, dacă este necesar.
    125. În cazul în care, pe parcursul evaluării menţionate în pct.124, autoritatea de supraveghere a pieţei constată că recipientul nu este conform cerinţelor stabilite în prezenta Reglementare tehnică, aceasta solicită de îndată agentului economic relevant să întreprindă toate măsurile corective adecvate pentru a aduce recipientul în conformitate cu acele cerinţe sau să retragă recipientul de pe piaţă sau să îl recheme în decursul unei perioade rezonabile, proporţionale cu natura riscului, stabilită de către autoritatea de supraveghere a pieţei.
    126. Autoritatea de supraveghere a pieţei informează organismul notificat relevant.
    127. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei consideră că neconformitatea nu se limitează la teritoriul lor naţional, aceasta informează Ministerul Economiei și Infrastructurii cu privire la rezultatele evaluării şi la acţiunile pe care le-au solicitat din partea agentului economic.
    128. Agenţii economici se asigură că sînt întreprinse toate măsurile corective adecvate pentru toate recipientele vizate pe care acesta le-a pus la dispoziţie pe piaţă.
    129. În cazul în care agentul economic relevant nu întreprinde măsurile corective, autoritatea de supraveghere a pieţei ia toate măsurile provizorii corespunzătoare pentru a interzice sau a restrînge punerea la dispoziţie a recipientului pe piaţă ori pentru a retrage sau a rechema recipientul de pe piaţă.
    130. Ministerul Economiei și Infrastructurii, la propunerea autorităţii de supraveghere a pieţei, informează de îndată Comisia Europeană cu privire la astfel de măsuri.
    131. Informaţiile menţionate la pct.130 includ toate detaliile disponibile, în special cu privire la datele necesare, pentru a identifica recipientul neconform, originea recipientului, natura neconformităţii invocate şi riscul implicat, natura şi durata măsurilor naţionale luate, precum şi argumentele prezentate de agentul economic relevant. Autoritatea de supraveghere a pieţei indică, în special, dacă neconformitatea se datorează uneia dintre următoarele situaţii:
    1) recipientul nu îndeplineşte cerinţele cu privire la sănătatea sau siguranţa persoanelor, la protecţia animalelor domestice sau a bunurilor; sau
    2) există deficienţe ale standardelor armonizate menţionate la pct.51 şi 52 care conferă prezumţia de conformitate.
Secţiunea a 2-a
Recipientele conforme care prezintă un risc
    132. În cazul în care, în urma efectuării unei evaluări în conformitate cu pct.123, se constată că un recipient, deşi este în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică, prezintă un risc pentru sănătatea sau siguranţa persoanelor, pentru animalele domestice sau bunuri, autoritatea de supraveghere a pieţei solicită agentului economic respectiv să ia toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că recipientul în cauză, în momentul introducerii pe piaţă, nu mai prezintă respectivul risc sau pentru a retrage recipientul de pe piaţă sau a-l rechema într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului, indicat de statul-membru în cauză.
    133. Agentul economic garantează că sînt întreprinse măsuri corective cu privire la toate recipientele vizate pe care le-a pus la dispoziţie pe piaţă.
    134. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează de îndată Comisia Europeană şi celelalte state-membre. Informaţiile includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru identificarea recipientului respectiv, originea şi lanţul de aprovizionare aferent recipientului, natura riscului implicat, natura şi durata măsurilor naţionale luate.
Secţiunea a 3-a
Neconformitatea formală
    135. Fără a aduce atingere pct.123-131, autoritatea de supraveghere a pieţei solicită agentului economic vizat să pună capăt neconformităţii respective în cazul în care constată una dintre următoarele situaţii:
    1) marcajul CE a fost aplicat prin încălcarea prevederilor Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii sau ale pct.61-69 din prezenta Reglementare tehnică;  
    2) marcajul CE nu a fost aplicat;
    3) numărul de identificare al organismului notificat, dacă organismul respectiv intervine în etapa de control al producţiei, a fost aplicat prin încălcarea pct.61-69 sau nu a fost aplicat;
    4) inscripţiile menţionate în pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică nu au fost aplicate sau au fost aplicate prin încălcarea pct.61-69 sau a pct.1 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică;
    5) declaraţia de conformitate nu a fost întocmită;
    6) declaraţia de conformitate nu a fost întocmită corect;
    7) documentaţia tehnică nu este disponibilă sau este incompletă;
    8) informaţiile menţionate la pct.24 sau la pct.35 lipsesc, sînt false sau incomplete;
    9) nu sînt îndeplinite orice alte cerinţe administrative prevăzute la pct.15-27 sau la pct.31-41.
    136. În cazul în care neconformitatea menţionată la pct.145 se menţine, autoritatea de supraveghere a pieţei ia toate măsurile corespunzătoare pentru a restricţiona sau a interzice punerea la dispoziţie pe piaţă a recipientului sau pentru a se asigura că acesta este rechemat sau retras de pe piaţă.

Anexa nr.1
la Reglementarea tehnică
privind punerea la dispoziţie pe piaţă
a recipientelor simple sub presiune

CERINŢE ESENŢIALE DE SIGURANŢĂ
1. Materiale
    Materialele sînt selectate în funcţie de destinaţia recipientelor şi în conformitate cu punctele 1.1-1.4 din prezenta anexă.
    1.1. Componentele sub presiune
    Materialele utilizate pentru producerea părţilor sub presiune îndeplinesc următoarele condiţii:
    1) pot fi sudate;
    2) sînt ductile şi rezistente, astfel încît o rupere la temperatura minimă de lucru să nu permită fragmentarea sau o rupere de tip fragil;
    3) nu sînt afectate intens de procesul de îmbătrînire.
    În plus, pentru recipientele din oţel, materialele respectă cerinţele formulate la pct. 1.1.1, iar pentru recipientele din aluminiu sau din aliaj de aluminiu, cerinţele menţionate la pct. 1.1.2.
    Materialele sînt însoţite de un certificat de inspecţie, după cum este definit la pct.3.1 lit.a) din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, întocmit de producătorul materialelor.
    1.1.1. Recipientele din oţel
    Oţelurile nealiate respectă următoarele cerinţe:
    1) sînt calmate şi livrate după un tratament de normalizare sau într-o stare echivalentă;
    2) conţinutul de carbon pe produs este mai mic de 0,25 %, iar conţinutul de sulf şi cel de fosfor este, fiecare, mai mic de 0,05 %;
    3) fiecare produs are următoarele calităţi mecanice:
    a) rezistenţa la tracţiune maximă (Rm,max) trebuie să fie mai mică de 580 N/mm2;
    b) alungirea la rupere este:
    – dacă piesele pentru testare sînt prelevate paralel cu direcţia de laminare, conform tabelului 1:
Tabelul 1
grosimea ≥ 3 mm
A
≥ 22 %
grosimea ≥ 3 mm
A80 mm
≥ 17 %
     – dacă piesele pentru testare sînt prelevate perpendicular pe direcţia de laminare, conform tabelului 2:
Tabelul 2 
grosimea ≥ 3 mm
A
≥ 20 %
grosimea ≥ 3 mm
A80 mm
≥ 15 %
    c) valoarea medie a energiei de încovoiere prin şoc (KCV) pentru trei piese testate longitudinal la temperatura minimă de lucru nu este mai mică de 35 J/cm2. Cel mult una dintre cele trei valori măsurate la testare poate fi mai mică de 35 J/cm2, cu un minim de 25 J/cm2. Această proprietate este verificată în cazul oţelurilor care se intenţionează a fi utilizate la fabricarea recipientelor a căror temperatură minimă de lucru este mai mică de 10°C şi care au grosimea pereţilor mai mare de 5 mm.
    1.1.2. Recipientele din aluminiu
    Aluminiul nealiat are un conţinut de aluminiu de minimum 99,5 % şi aliajele descrise la pct.8 subpct.2) din prezenta Reglementare tehnică prezintă o rezistenţă adecvată la coroziunea intercristalină la temperatura maximă de lucru.
    În plus, aceste materiale respectă următoarele cerinţe:
    1) sînt furnizate în stare recoaptă;
    2) fiecare produs are următoarele caracteristici mecanice:
    a) rezistenţa la tracţiune maximă (Rm,max) trebuie să fie mai mică de 350 N/mm2;
    b) alungirea la rupere este:
    - A ≥ 16 %, dacă piesele pentru testare sînt prelevate paralel cu direcţia de laminare;
    - A ≥ 14 %, dacă piesele pentru testare sînt prelevate perpendicular pe direcţia de laminare.
    1.2. Materialele de sudură
    Materialele de sudură utilizate la sudarea unor accesorii pe recipient sau la execuţia recipientului respectiv sînt adecvate şi compatibile cu materialele care se sudează.
    1.3. Accesoriile care contribuie la rezistenţa recipientului
    Accesoriile menţionate (de exemplu şuruburi şi piuliţe) sînt executate dintr-un material specificat la pct. 1.1 sau din alte tipuri de oţel, aluminiu sau un aliaj de aluminiu corespunzător compatibile cu materialele utilizate la fabricarea părţilor sub presiune.
    Aceste materiale au la temperatura minimă de lucru alungire la rupere şi energie de încovoiere prin şoc adecvate.
    1.4. Părţile care nu sînt sub presiune
    Toate părţile nepresurizate ale recipientelor sudate sînt din materiale care sînt compatibile cu materialele componentelor pe care sînt sudate.
    2. Proiectarea recipientului
    1) La proiectarea recipientului, producătorul defineşte destinaţia utilizării acestuia şi selectează:
    a) temperatura minimă de lucru (Tmin);
    b) temperatura maximă de lucru (Tmax);
    c) presiunea maximă de lucru (PS).
    Cu toate acestea, chiar dacă se selectează o temperatură minimă de lucru mai mare de 10°C, calităţile cerute materialelor sînt respectate pentru temperatura de 10°C.
    2) De asemenea, producătorul ţine seama de următoarele dispoziţii:
    a) să poată fi inspectat interiorul recipientelor;
    b) să poată fi drenate recipientele;
    c) calităţile mecanice să fie menţinute de-a lungul perioadei de utilizare a recipientului în scopul în care a fost proiectat;
    d) în funcţie de destinaţie, recipientele trebuie să fie protejate în mod corespunzător împotriva coroziunii.
    3) Producătorul ţine seama de faptul că, în condiţiile de utilizare avute în vedere:
    a) recipientele nu sînt supuse unor sarcini care ar putea să afecteze siguranţa acestora în funcţionare;
    b) presiunea interioară nu depăşeşte în mod permanent presiunea maximă de lucru (PS), totuşi se pot admite creşteri de moment cu maximum 10 %.
    4) Cordoanele de sudură circumferenţiale şi longitudinale sînt făcute utilizîndu-se suduri cu pătrundere totală sau suduri cu efect echivalent. Fundurile convexe, altele decît cele emisferice, sînt prevăzute cu o margine cilindrică.
    2.1. Grosimea peretelui
    Dacă produsul PS x V nu este mai mare de 3 000 bar·l, producătorul alege una dintre metodele descrise la pct. 2.1.1 şi 2.1.2 pentru determinarea grosimii peretelui recipientului; dacă produsul PS x V este mai mare de 3 000 bar·l sau dacă temperatura maximă de lucru este mai mare de 100°C, această grosime se determină prin metoda descrisă la pct. 2.1.1.
    Grosimea reală a peretelui recipientului în secţiunea cilindrică şi a capacelor nu poate fi mai mică de 2 mm pentru recipientele din oţel şi mai mică de 3 mm pentru recipientele din aluminiu sau aliaje de aluminiu.
    2.1.1. Metoda de calcul
    Grosimea minimă a componentelor sub presiune este calculată avîndu-se în vedere intensitatea sarcinilor şi următoarele dispoziţii:
    1) presiunea de calcul adoptată nu este mai mică decît presiunea maximă de lucru (PS) selectată;
    2) efortul unitar de membrană admisibil nu este mai mare decît cea mai mică dintre valorile 0,6 ReT sau 0,3 Rm. Producătorul utilizează valorile minime ale ReT şi Rm garantate de producătorul materialului pentru a determina sarcina admisibilă.
    Cu toate acestea, dacă porţiunea cilindrică a recipientului are una sau mai multe suduri longitudinale executate printr-un procedeu de sudură neautomat, grosimea calculată prin metoda descrisă la alineatul întîi este multiplicată cu un coeficient egal cu 1,15.
    2.1.2. Metoda experimentală
    Grosimea peretelui este determinată pentru a permite recipientelor să reziste la temperatura ambiantă la o presiune egală cu cel puţin de cinci ori presiunea maximă de lucru, cu un factor permanent de deformare pe circumferinţă de maximum 1 %.
    3. Procesele de fabricaţie
    Recipientele sînt construite şi verificate în procesul de fabricaţie în conformitate cu pct. 2, 3 sau 4 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
    3.1. Pregătirea părţilor componente
    Pregătirea părţilor componente (de exemplu formarea şi şanfrenarea) nu generează defecte de suprafaţă, fisuri sau modificări ale caracteristicilor mecanice care să afecteze siguranţa recipientelor.
    3.2. Sudurile pe părţile sub presiune
    Caracteristicile sudurilor şi zonelor adiacente sînt similare cu cele ale materialelor sudate şi nu prezintă nici un defect de suprafaţă sau intern care să afecteze siguranţa recipientelor.
    Sudurile sînt executate de sudori sau operatori calificaţi care posedă nivelul corespunzător de competenţă, în conformitate cu procedeele de sudură autorizate. Autorizarea şi testele de calificare sînt realizate de către organismele notificate.
    De asemenea, în timpul fabricaţiei, producătorul asigură o calitate constantă a sudurii, prin teste de control specifice, folosind proceduri adecvate. Aceste teste fac obiectul unui raport.
    4. Punerea în funcţiune a recipientelor
    Recipientele sînt însoţite de instrucţiuni elaborate de către producător conform cerinţelor din pct.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică.

Anexa nr.2
la Reglementarea tehnică
privind punerea la dispoziţie pe piaţă
a recipientelor simple sub presiune

PROCEDURI DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII
    1. Examinarea CE de tip (modulul B)
    1.1. Examinarea CE de tip este acea parte a procedurii de evaluare a conformităţii prin care un organism notificat examinează proiectul tehnic al unui recipient, verifică şi atestă dacă proiectul tehnic al recipientului corespunde cerinţelor prezentei Reglementări tehnice care i se aplică.
    1.2. Examinarea CE de tip se realizează prin una dintre metodele prezentate mai jos, în conformitate cu pct.54 din prezenta Reglementare tehnică:
    1) evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al recipientului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor justificative prevăzute la pct.1.3 din prezenta anexă, fără examinarea unui prototip reprezentativ pentru producţia preconizată a recipientului complet (tip de producţie);
    2) evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al recipientului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor justificative prevăzute la pct.1.3, fără examinarea unui prototip de recipient (tip de proiect).
    1.3. Producătorul înaintează o cerere pentru examinarea CE de tip către un singur organism notificat, ales de către acesta.
    Cererea cuprinde:
    1) numele şi adresa producătorului şi, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, se precizează, de asemenea, numele şi adresa acestuia;
    2) declaraţia scrisă care atestă că această cerere nu a mai fost înaintată către nici un alt organism notificat;
    3) documentaţia tehnică. Documentaţia tehnică permite evaluarea conformităţii recipientului cu cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice şi include o analiză adecvată şi o evaluare a riscului (riscurilor).
    Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi acoperă, în măsura în care acest lucru este relevant pentru evaluarea, proiectarea, fabricarea şi exploatarea recipientului. De asemenea, cuprinde, unde este cazul, cel puţin următoarele elemente:
    a) descrierea generală a recipientului;
    b) desenele de proiectare şi de fabricare şi schemele componentelor etc.;
    c) descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor respective, precum şi a funcţionării recipientului;
    d) lista standardelor armonizate aplicate integral sau parţial, iar în cazurile în care aceste standarde armonizate nu au fost aplicate, descrierile soluţiilor adoptate pentru a satisface cerinţele esenţiale de siguranţă din prezenta Reglementare tehnică, inclusiv o listă a altor specificaţii tehnice relevante aplicate. În cazul unor standarde armonizate aplicate parţial, documentaţia tehnică menţionează acele părţi care au fost aplicate;
    e) rezultatele calculelor de proiectare, examinărilor efectuate etc.;
    f) rapoartele de testare;
    g) instrucţiunile şi informaţiile de siguranţă menţionate în pct.2 din anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică;
    h) un document care să descrie:
    - materialele alese;
    - procedeele de sudură alese;
    - verificările alese;
    - orice detaliu pertinent referitor la proiectarea recipientului;
    4) dacă este cazul, prototipurile de recipiente reprezentative pentru producţia preconizată. Organismul notificat poate solicita prototipuri suplimentare de recipiente, în cazul în care acest lucru este necesar pentru realizarea programului de încercare;
    5) documentele justificative privind caracterul adecvat al soluţiei proiectului tehnic. Aceste documente justificative menţionează orice document care a fost utilizat, în special atunci cînd standardele relevante armonizate nu au fost aplicate în întregime. Documentele justificative includ, în cazul în care este necesar, rezultatele testelor efectuate, în conformitate cu alte specificaţii tehnice relevante, de laboratorul corespunzător al producătorului sau de un alt laborator de testare în numele producătorului şi pe răspunderea acestuia.
    Atunci cînd se examinează un prototip de recipient, documentaţia tehnică include, de asemenea:
    a) certificatele referitoare la alegerea potrivită a procedeelor de sudură şi a sudorilor sau a operatorilor;
    b) certificatul de inspecţie pentru materialele utilizate la fabricarea părţilor şi componentelor care contribuie la rezistenţa recipientului;
    c) raportul examinărilor şi al încercărilor realizate sau descrierea verificărilor propuse.
    1.4. Organismul notificat:
    1) în cazul recipientului, examinează documentaţia tehnică şi documentele justificative, pentru a evalua caracterul adecvat al proiectării tehnice a recipientului;
    2) în cazul prototipului (prototipurilor) de recipient(e):
    a) verifică dacă prototipul (prototipurile) de recipient(e) a (au) fost produs(e) în conformitate cu documentaţia tehnică şi se pot utiliza în siguranţă în condiţiile de exploatare proiectate şi identifică elementele proiectate conform dispoziţiilor aplicabile ale standardelor armonizate relevante, precum şi elementele proiectate în conformitate cu alte specificaţii tehnice relevante;
    b) efectuează examinările şi încercările corespunzătoare sau dispune efectuarea lor, pentru a verifica, în cazul în care producătorul a ales să aplice soluţiile din standardele armonizate relevante, dacă acestea au fost aplicate corect;
    c) efectuează examinările şi testele corespunzătoare sau dispune efectuarea lor, pentru a verifica, în cazul în care nu au fost aplicate soluţiile din standardele armonizate, dacă soluţiile adoptate de către producător de aplicare a altor specificaţii tehnice relevante satisfac cerinţele esenţiale de siguranţă corespunzătoare ale prezentei Reglementări tehnice;
    d) stabileşte de comun acord cu producătorul locul unde vor fi efectuate examinările şi testele.
    1.5. Organismul notificat întocmeşte un raport de evaluare care evidenţiază activităţile întreprinse, conform pct.1.4, precum şi rezultatele acestora. Fără a aduce atingere obligaţiilor sale faţă de autorităţile de notificare, organismul notificat transmite conţinutul acestui raport, în întregime sau parţial, numai cu acordul producătorului.
    1.6. Dacă tipul respectă cerinţele prezentei Reglementări tehnice, organismul notificat eliberează producătorului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul respectiv cuprinde denumirea şi adresa producătorului, concluziile examinării, condiţiile (în cazul în care există) pentru valabilitatea sa şi datele necesare pentru identificarea tipului certificat.
    Certificatul de examinare CE de tip poate avea ataşată una sau mai multe anexe.
    Certificatul de examinare CE de tip şi anexele sale conţin toate informaţiile relevante care permit evaluarea conformităţii cu tipul examinat al recipientelor fabricate şi care permit controlul în utilizare. El indică, de asemenea, condiţiile în care se poate emite şi este însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru identificarea tipului aprobat.
    În cazul în care tipul nu satisface cerinţele specificate în prezenta Reglementare tehnică, organismul notificat refuză emiterea unui certificat de examinare CE de tip şi informează solicitantul în consecinţă, motivînd refuzul său în mod amănunţit.
    1.7. Organismul notificat se va informa permanent în legătură cu orice modificări ale stadiului actual al tehnologiei general recunoscut care indică faptul că tipul aprobat poate să nu mai fie conform cu cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice şi stabileşte dacă aceste modificări necesită investigaţii aprofundate. În acest caz, organismul notificat informează în consecinţă producătorul.
    Producătorul informează organismul notificat care deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de examinare CE de tip în legătură cu toate modificările tipului aprobat ce ar putea afecta conformitatea recipientului cu cerinţele de siguranţă esenţiale din prezenta Reglementare tehnică sau cu condiţiile de valabilitate a certificatului respectiv. Astfel de modificări necesită aprobare suplimentară, sub forma unei completări la certificatul iniţial de examinare CE de tip.
    1.8. Organismul notificat informează Ministerul Economiei și Infrastructurii cu privire la certificatele de examinare CE de tip şi/sau orice completări aduse acestora pe care le-a emis sau le-a retras şi pune la dispoziţia Ministerului Economiei și Infrastructurii, periodic sau la cerere, lista acestor certificate şi/sau a oricăror completări ale acestora refuzate, suspendate sau restricţionate în alt mod.
Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate în legătură cu certificatele de examinare CE de tip şi/sau cu orice suplimente la acestea pe care le-a refuzat, retras, suspendat sau le-a restricţionat în alt mod şi, la cerere, în legătură cu astfel de certificate şi/sau suplimentele la acestea pe care le-a emis.
Organismele notificate pun la dispoziţie, la cerere, o copie a certificatelor de examinare CE de tip şi/sau a suplimentelor la acestea, o copie a documentaţiei tehnice şi a rezultatelor examinărilor efectuate. Organismul notificat păstrează un exemplar al certificatului de examinare CE de tip, al anexelor şi suplimentelor acestuia, precum şi dosarul tehnic incluzînd documentaţia depusă de producător, pînă la expirarea valabilităţii certificatului respectiv.
    1.9. Producătorul păstrează la dispoziţia organului de supraveghere a pieţei un exemplar al certificatului de examinare CE de tip, al anexelor şi suplimentelor acestuia, împreună cu documentaţia tehnică, pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului.
    1.10. Reprezentantul autorizat al producătorului poate depune cererea menţionată la pct.1.3 şi poate îndeplini obligaţiile menţionate la pct.1.7 şi 1.9, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.
    2. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercarea supravegheată a recipientului (modulul C1)
    2.1. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercarea supravegheată a recipientului este acea parte a procedurii de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct.2.2- 2.4, garantează şi declară pe răspunderea sa exclusivă că recipientele în cauză sînt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.
    2.2. Fabricaţia
    Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea recipientelor fabricate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.
    Înainte de începerea fabricaţiei, producătorul oferă unui organism notificat ales de el toate informaţiile necesare, în special:
    1) documentaţia tehnică, care include, de asemenea:
    a) certificatele referitoare la alegerea potrivită a procedeelor de sudură şi a sudorilor sau a operatorilor;
    b) certificatul de inspecţie pentru materialele utilizate la fabricarea părţilor şi componentelor care contribuie la rezistenţa recipientului;
    c) raportul privind examinările şi încercările realizate;
    2) documentul de inspecţie care să descrie examinările şi încercările corespunzătoare urmează să fie efectuate în cursul producţiei, împreună cu procedurile şi frecvenţa de efectuare a acestora;
    3) certificatul de examinare CE de tip.
    2.3. Controlul recipientelor
    2.3.1. Pentru fiecare recipient individual fabricat, organismul notificat efectuează examinările şi încercările corespunzătoare pentru a verifica dacă recipientele corespund tipului descris în certificatul de examinare CE de tip şi cerinţelor din prezenta Reglementare tehnică, în conformitate cu următoarele puncte:
    1) producătorul îşi prezintă recipientele sub forma unor loturi de producţie uniforme şi ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie să asigure uniformitatea fiecărui lot de producţie fabricat;
    2) la examinarea unui lot, organismul notificat se asigură că recipientele au fost fabricate şi verificate în conformitate cu documentaţia tehnică şi efectuează o încercare hidrostatică sau o încercare pneumatică cu efect echivalent asupra fiecărui recipient din lotul de producţie la o presiune Ph egală cu de 1,5 ori presiunea de proiectare a recipientului, în scopul verificării rezistenţei acestuia. Încercarea pneumatică este supusă acceptării procedurilor privind siguranţa încercării;
    3) mai mult, organismul notificat efectuează încercări pe piesele pentru testare prelevate, la alegerea producătorului, dintr-o probă reprezentativă pentru producţie sau dintr-un recipient, în scopul verificării calităţii sudurii. Încercările se efectuează pe sudurile longitudinale. Cu toate acestea, atunci cînd pentru sudurile longitudinale şi cele circulare se folosesc tehnici de sudură diferite, încercările se repetă pe sudurile circulare;
    4) pentru recipientele care fac obiectul metodei experimentale prevăzute în pct.2.1.2 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, aceste încercări pe piesele pentru testare sînt înlocuite printr-o încercare hidrostatică efectuată pe cinci recipiente luate la întîmplare din fiecare lot de producţie în scopul verificării conformităţii cu cerinţele esenţiale de siguranţă prevăzute în pct.2.1.2 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică;
    5) în cazul loturilor acceptate, organismul notificat aplică sau dispune aplicarea numărului său de identificare pe fiecare recipient şi întocmeşte un certificat de conformitate scris referitor la încercările efectuate. Toate recipientele din lot pot fi introduse pe piaţă, cu excepţia celor care nu au trecut cu succes o încercare hidrostatică sau o încercare pneumatică;
    6) dacă un lot este respins, organismul notificat ia măsurile adecvate pentru a împiedica introducerea lotului respectiv pe piaţă. În cazul unor respingeri frecvente ale loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistică;
    7) producătorul trebuie să fie în măsură să prezinte, la cererea organului de supraveghere a pieţei, certificatele de conformitate, întocmite de organismul notificat.
    2.3.2. Organismul notificat furnizează Ministerului Economiei și Infrastructurii şi, la cerere, celorlalte organisme notificate, celorlalte state membre şi Comisiei Europene o copie a raportului de inspecţie pe care l-a emis.
    2.3.3. Pe răspunderea organismului notificat, producătorul aplică numărul de identificare al organismului notificat în cursul procesului de fabricaţie.
    2.4. Marcajul CE şi declaraţia de conformitate
    2.4.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare recipient în parte care este în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi care satisface cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.
    2.4.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă pentru fiecare model de recipient şi o păstrează la dispoziţia autorităţii de supraveghere a pieţei pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului. Declaraţia de conformitate identifică modelul de recipient pentru care a fost întocmită.
    2.4.3. O copie a declaraţiei de conformitate este pusă la dispoziţia Ministerului Economiei și Infrastructurii sau autorităţii de supraveghere a pieţei, la cerere.
    2.5. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului stabilite la pct.2.4 pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.
    3. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercările supravegheate ale recipientului la intervale aleatorii (modulul C2)
    3.1. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei şi încercările supravegheate ale recipientului la intervale aleatorii este acea parte din procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 3.2-3.4, garantează şi declară pe răspunderea sa exclusivă că recipientele în cauză sînt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.
    3.2. Fabricaţia
    3.2.1. Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea recipientelor fabricate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.
    3.2.2. Înainte de începerea fabricaţiei, producătorul oferă unui organism notificat, ales de el toate informaţiile necesare, în special:
    1) documentaţia tehnică, care include, de asemenea:
    a) certificatele referitoare la alegerea potrivită a procedeelor de sudură şi a sudorilor sau a operatorilor;
    b) certificatul de inspecţie pentru materialele utilizate la fabricarea părţilor şi componentelor care contribuie la rezistenţa recipientului;
    c) raportul privind examinările şi încercările realizate;
    2) certificatul de examinare CE de tip;
    3) documentul care descrie procesele de fabricaţie şi toate măsurile sistematice prestabilite, adoptate pentru asigurarea conformităţii recipientelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip.
    Organismul notificat examinează, înainte de data începerii oricărei fabricaţii, documentele respective în scopul certificării conformităţii lor cu certificatul de examinare CE de tip.
    3.2.3. Documentul menţionat la pct.3.2.2 subpct.3):
    1) descrierea mijloacelor de producţie şi verificare adecvate pentru construcţia recipientelor;
    2) documentul de inspecţie care să descrie examinările şi încercările corespunzătoare care urmează să fie efectuate în cursul producţiei, împreună cu procedurile şi frecvenţa de efectuare a acestora;
    3) angajamentul de a efectua examinările şi încercările în conformitate cu documentul de inspecţie şi de a realiza pentru fiecare recipient fabricat o încercare hidrostatică sau o încercare pneumatică, la o presiune de încercare de 1,5 ori mai mare decît presiunea de proiectare; examinările şi încercările menţionate se efectuează sub responsabilitatea unui personal calificat, avînd independenţă faţă de personalul de producţie şi fac obiectul unui raport;
    4) adresele locurilor de producţie şi depozitare şi data la care urmează să înceapă fabricaţia.
    3.3. Controlul recipientelor
    Organismul notificat realizează controlul recipientelor sau dispune efectuarea controlului unor mostre luate la întîmplare la intervale aleatorii determinate de el, pentru verificarea calităţii controalelor interne ale recipientului, ţinînd seama, în particular, de complexitatea tehnologică a recipientelor şi de volumul producţiei. Se examinează un eşantion adecvat de recipiente în stare finită, prelevate la faţa locului de către organismul notificat înainte de a fi introduse pe piaţă, şi efectuează testele corespunzătoare, astfel cum sînt menţionate în părţile relevante ale standardelor armonizate, şi/sau teste echivalente prevăzute în alte specificaţii tehnice relevante, avînd ca scop verificarea conformităţii recipientului cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele relevante ale prezentei Reglementări tehnice.
    Organismul notificat se asigură, de asemenea, că producătorul verifică efectiv recipientele produse în serie, în conformitate cu pct.3.2.3. subpct.3).
    Atunci cînd un eşantion nu este conform cu nivelul de calitate acceptabil, organismul notificat ia măsurile care se impun.
    Procedura de eşantionare care va fi aplicată este menită să stabilească dacă procesul de fabricaţie a recipientului se încadrează în limitele acceptabile, în vederea garantării conformităţii recipientului.
    Organismul notificat furnizează Ministerului Economiei și Infrastructurii şi, la cerere, celorlalte organisme notificate, celorlalte state membre şi Comisiei Europene o copie a raportului de inspecţie pe care l-a emis.
    Producătorul, în timpul procesului de fabricaţie şi pe răspunderea organismului notificat, aplică numărul de identificare al organismului notificat.
    3.4. Marcajul CE şi declaraţia de conformitate
    3.4.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare recipient în parte care este în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi care satisface cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.
    3.4.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă pentru fiecare model de recipient şi o păstrează la dispoziţia autorităţii de supraveghere a pieţei pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului. Declaraţia de conformitate identifică modelul de recipient pentru care a fost întocmită.
    3.4.3. O copie a declaraţiei de conformitate este pusă la dispoziţia Ministerului Economiei și Infrastructurii sau autorităţii de supraveghere a pieţei, la cerere.
    3.5. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului stabilite la pct.3.4 pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.
    4. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei (modulul C)
    4.1. Conformitatea cu tipul bazată pe controlul intern al producţiei este acea parte din procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct.4.2 şi 4.3, garantează şi declară că recipientele în cauză sînt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.
    4.2. Fabricaţia
    Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea recipientelor fabricate cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice care se aplică acestora.
    Înaintea începerii fabricaţiei, producătorul oferă organismului notificat care a eliberat certificatul de examinare CE de tip toate informaţiile necesare, în special:
    1) certificatele referitoare la alegerea potrivită a procedeelor de sudură şi a sudorilor sau a operatorilor;
    2) certificatul de inspecţie pentru materialele utilizate la fabricarea părţilor şi componentelor care contribuie la rezistenţa recipientului;
    3) raportul privind examinările şi încercările realizate;
    4) documentul care descrie procesele de fabricaţie şi toate măsurile sistematice prestabilite, adoptate pentru asigurarea conformităţii recipientelor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip.
    Documentul respectiv include:
    a) descrierea mijloacelor de producţie şi verificare adecvate pentru construcţia recipientelor;
    b) documentul de inspecţie care să descrie examinările şi încercările corespunzătoare care urmează să fie efectuate în cursul producţiei, împreună cu procedurile şi frecvenţa de efectuare a acestora;
    c) angajamentul de a efectua examinările şi încercările în conformitate cu documentul de inspecţie şi de a realiza pentru fiecare recipient fabricat o încercare hidrostatică sau o încercare pneumatică, la o presiune de încercare de 1,5 ori mai mare decît presiunea de proiectare.
    Examinările şi încercările menţionate se efectuează sub responsabilitatea unui personal calificat independent faţă de personalul de producţie şi fac obiectul unui raport;
    d) adresele locurilor de producţie şi depozitare şi data la care urmează să înceapă fabricaţia.
    Organismul notificat examinează, înainte de data începerii oricărei fabricaţii, documentele respective pentru certificarea conformităţii lor cu certificatul de examinare CE de tip.
    4.3. Marcajul CE şi declaraţia de conformitate
    4.3.1. Producătorul aplică marcajul CE pe fiecare recipient în parte care este în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi care satisface cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.
    4.3.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă pentru fiecare model de recipient şi o păstrează la dispoziţia Ministerului Economiei și Infrastructurii pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piaţă a recipientului. Declaraţia de conformitate identifică modelul de recipient pentru care a fost întocmită.
    4.3.3. O copie a declaraţiei de conformitate este pusă la dispoziţia Ministerului Economiei și Infrastructurii sau autorităţii de supraveghere a pieţei, la cerere.
    4.4. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului stabilite la pct.4.3 pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.

Anexa nr.3
la Reglementarea tehnică
privind punerea la dispoziţie pe piaţă
a recipientelor simple sub presiune

INSCRIPŢII, INSTRUCŢIUNI, DEFINIŢII ŞI SIMBOLURI

    1. Marcajul CE şi inscripţii
    1.1. Recipientele la care produsul PS x V depăşeşte 50 bari·l trebuie să poarte marcajul CE.
    1.2. Recipientele sau plăcuţele cu datele tehnice trebuie să poarte cel puţin următoarele informaţii:
    1) presiunea maximă de lucru (PS în bar);
    2) temperatura maximă de lucru (Tmax în °C);
    3) temperatura minimă de lucru (Tmin în °C);
    4) capacitatea recipientului (V în l);
    5) numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată şi adresa producătorului;
    6) tipul şi identificarea seriei sau a lotului de producţie a recipientului.
    1.3. Atunci cînd se utilizează o plăcuţă cu date tehnice, aceasta este proiectată în aşa fel încît să nu poată fi reutilizată şi cuprinde un spaţiu liber pentru a putea fi înscrise şi alte informaţii.
    2. Instrucţiuni şi informaţii de siguranţă
    Instrucţiunile cuprind următoarele informaţii:
    1) caracteristicile menţionate la pct.1.2, cu excepţia seriei sau a lotului de identificare a recipientului;
    2) destinaţia recipientului;
    3) condiţiile de instalare şi întreţinere pentru siguranţa recipientului.
    3. Definiţii şi simboluri
    3.1. Definiţii
    1) presiunea de proiectare (P) este presiunea manometrică aleasă de producător şi utilizată pentru determinarea grosimii părţilor recipientului sub presiune;
    2) presiunea maximă de lucru (PS) este presiunea manometrică maximă care poate fi exercitată în condiţii normale de utilizare a recipientului;
    3) temperatura minimă de lucru (Tmin) este temperatura stabilizată cea mai mică în peretele recipientului, în condiţii normale de utilizare;
    4) temperatura maximă de lucru (Tmax) este temperatura stabilizată cea mai ridicată pe care o poate atinge peretele vasului în condiţii normale de utilizare;
    5) limita de curgere (ReT)= este valoarea la temperatura maximă de lucru (Tmax) a oricăruia dintre următoarele elemente:
    a) limita de curgere în punctul superior ReH pentru un material care are atît punct de curgere inferior, cît şi superior;
    b) limita de elasticitate de încercare la 0,2 % (Rp0,2);
    c) limita de elasticitate de încercare la 1,0 % (Rp1,0) pentru aluminiul nealiat;
    6) familii de recipiente:
    Recipientele fac parte din aceeaşi familie, dacă diferă de prototip doar în privinţa diametrului, cu condiţia respectării cerinţelor admisibile menţionate la pct.2.1.1 şi 2.1.2 din anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, sau a lungimii porţiunii cilindrice, în următoarele limite:
    a) dacă un prototip are una sau mai multe virole adăugate la capete, variantele din cadrul familiei au cel puţin o virolă;
    b) dacă un prototip are doar două capete elipsoidale, variantele din cadrul familiei nu au nici o virolă.
    Variaţiile de lungime care determină modificarea crăpăturilor sau a penetrărilor sînt indicate în desen pentru fiecare variantă;
    7) un lot de recipiente conţine cel mult 3 000 de recipiente cu acelaşi tip de model;
    8) se consideră fabricaţie în serie, în înţelesul prezentei Reglementări tehnice, dacă cel puţin un recipient de acelaşi tip este fabricat într-o perioadă dată printr-un proces continuu de fabricaţie, conform unui proiect comun, utilizîndu-se acelaşi proces de fabricaţie;
    9) certificat de inspecţie – documentul prin care producătorul materialelor certifică faptul că produsele livrate îndeplinesc cerinţele comenzii şi în care acesta prezintă rezultatele verificării curente de fabricaţie, în special compoziţia chimică şi caracteristicile mecanice, realizate pe produsele obţinute din acelaşi proces de producţie cu cel al comenzii, dar nu în mod special pe produsele livrate.
    3.2. Simboluri
                                                                                                                                         Tabelul 3
A
alungirea la rupere (Lo = 5,65 √So)
%

A 80 mm

alungirea la rupere (Lo = 80 mm)
%
KCV
energia de încovoiere prin şoc
J/cm2
P
presiunea de proiectare
bar
PS
presiunea maximă de lucru
bar
Ph
presiunea de probă hidraulică sau pneumatică
bar
Pp 0,2
limita de elasticitate la 0,2%
N/mm2
ReT

limita de curgere la temperatura maximă de lucru

N/mm2
ReH
limita de curgere în punctul superior
N/mm2
Rm
rezistenţa la tracţiune
N/mm2
Rm,max
rezistenţa maximă la tracţiune
N/mm2
Rp1,0
limita de elasticitate la 1,0 %
N/mm2
Tmax
temperatura maximă de lucru
0C
Tmin
temperatura minimă de lucru
0C
V
volumul recipientului
l
Anexa nr.4
la Reglementarea tehnică
privind punerea la dispoziţie pe piaţă
a recipientelor simple sub presiune

DECLARAŢIA DE CONFORMITATE (Nr. XXXX) (1)

    1. Recipientul/Modelul recipientului (produs, tip, lot sau număr de serie)
    2. Denumirea şi adresa producătorului sau, unde e cazul, a reprezentantului său autorizat:
    3. Declaraţia de conformitate este emisă pe răspunderea exclusivă a producătorului
    4. Obiectul declaraţiei (identificarea recipientului permiţînd trasabilitatea; dacă este necesar pentru identificarea unui recipient, se poate adăuga o imagine)
    5. Obiectul declaraţiei descris mai sus este în conformitate cu reglementarea tehnică aplicabilă
    6. Referinţele standardelor armonizate relevante folosite sau referinţele specificaţiilor în legătură cu care se declară conformitatea
    7. Organismul notificat … (nume, număr) a efectuat …
        (descrierea intervenţiei)
        şi a emis certificatul

    8. Informaţii suplimentare ___________________________________

    Semnat pentru şi în numele  __________________________________

    (locul şi data emiterii)    _________________________________________________
    (numele, funcţia) (semnătura) _____________________________________________

    Notă: (1) Atribuirea sau nu a unui număr declaraţiei de conformitate rămîne la atitudinea producătorului.