HCNPFM33/1/2015
ID intern unic:  360112
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 33/1
din  16.06.2015
cu privire la aprobarea Regulamentului privind
ofertele publice de cumpărare
Publicat : 31.07.2015 în Monitorul Oficial Nr. 197-205     art Nr : 1346     Data intrarii in vigoare : 31.07.2015
    MODIFICAT
   
HCNPF19/14 din 23.04.18, MO157-166/18.05.18 art.669
    HCNPF42/1 din 25.09.17, MO356-359/06.10.17 art.1815
    HCNPF11/8 din 18.03.16, MO123-127/06.05.16 art.757; în vigoare 06.05.16



    În temeiul art.20 alin.(9), art.22 alin.(2) din Legea nr.171 din 11.07.2012 „Privind piața de capital” (publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193-197, art.665), art.78 alin.(1) din Legea nr.1134-XIII din 02.04.1997 ,,Privind societăţile pe acţiuni” (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.1-4, art.1) şi art.162 alin.(7) lit.e) din Codul civil al Republicii Moldova nr. 1107 – XV din 06.06.2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 82-86, art. 661),
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind ofertele publice de cumpărare, conform anexei.
    2. Se abrogă Instrucţiunea cu privire la oferta publică a valorilor mobiliare pe piaţa secundară, aprobată prin Hotărîrea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr. 64/4 din 31.12.2008, cu modificările și completările ulterioare, înregistrată la Ministerul Justiției al Republicii Moldova cu numărul de înregistrare 661 din 6 martie 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 53-54, art. 215).
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    VICEPREŞEDINTELE COMISIEI
    NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIARE                          Iurie FILIP

    Nr. 33/1. Chişinău, 16 iunie 2015.

Anexă
la Hotărîrea Comisiei
Naţionale a Pieţei Financiare
nr. 33/1 din 16 iunie 2015

REGULAMENT
privind ofertele publice de cumpărare
    Prezentul Regulament transpune parțial Directiva nr.2004/25/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumpărare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.L 142/12 din 30 aprilie 2004.
Capitolul I
DISPOZIȚII GENERALE
    1. Regulamentul privind ofertele publice de cumpărare (în continuare - Regulament) stabileşte modul și procedurile de efectuare a ofertelor de preluare, de achiziționare și de retragere a valorilor mobiliare deținute de acționarii minoritari.
    [Pct.1 modificat prin HCNPF42/1 din 25.09.17, MO356-359/06.10.17 art.1815]
    2. Prevederile prezentului Regulament cu privire la ofertele de preluare se aplică valorilor mobiliare emise de entităţile de interes public, și nu se aplică în cazul:
    1) unităţilor de fond și acțiunilor emise de organismele de plasament colectiv în valori mobiliare;
    2) ofertei, avînd ca obiect achiziţionarea de acţiuni sau alte valori mobiliare proprii de către emitent, respectiv a ofertei în care calitatea de ofertant este deţinută de emitent.
    [Pct.3 abrogat prin HCNPF42/1 din 25.09.17, MO356-359/06.10.17 art.1815]
    4. Oferta de preluare se efectuează în cazurile prevăzute de Legea nr.171 din 11.07.2012 privind piața de capital (în continuare - Legea privind piaţa de capital) și Legea nr.1134-XIII din 02.04.1997 privind societățile pe acțiuni și poate fi benevolă sau obligatorie.
    5. Dispoziţiile cuprinse în prezentul Regulament referitor la oferta de preluare se aplică atît ofertelor de preluare benevole, cît şi ofertelor de preluare obligatorii. Dispoziţiile speciale privind un anumit tip de ofertă de preluare vor include referire expresă la respectivul tip de ofertă de preluare.
    6. La derularea ofertei de preluare se vor respecta următoarele principii:
    1) toți deținătorii de valori mobiliare ale emitentului trebuie să beneficieze de tratament echivalent; în cazul în care o persoană preia controlul unei societăți, ceilalți deținători de valori mobiliare urmează a fi protejați;
    2) deținătorii de valori mobiliare ai emitentului trebuie să dispună de suficient timp și de suficiente informații pentru a putea lua o decizie privind oferta de preluare în deplină cunoștință de cauză;
    3) organele de conducere ale emitentului trebuie să acționeze în interesul acestuia și nu pot să le refuze deținătorilor de valori mobiliare posibilitatea de a decide asupra avantajelor ofertei;
    4) pînă la derularea ofertei de preluare, ofertantul este obligat să dispună de mijloacele de plată necesare pentru finanțarea ofertei;
    5) emitentul nu trebuie perturbat în activitățile sale pe motivul existenței unei oferte pentru valorile sale mobiliare.
    7. Oferta de preluare benevolă se efectuează în cazul în care ofertantul, neavînd această obligaţie, adresează o ofertă de preluare referitoare la cumpărarea unui număr de valori mobiliare cu drept de vot ale unui emitent care urmăreşte sau are ca obiectiv obţinerea a mai mult de 50% din numărul total al acestor valori mobiliare.
    8. Oferta de preluare obligatorie se efectuează de către persoana care, ca urmare a unei achiziții făcute de ea însăși sau de persoanele care acționează în mod concertat cu ea, deține, direct sau indirect, singură sau împreună cu persoanele care acționează în mod concertat cu ea, mai mult de 50% din volumul total de valori mobiliare cu drept de vot ale unui emitent sau din valorile mobiliare ce pot fi convertite sau oferă dreptul de procurare a valorilor mobiliare cu drept de vot.
    9. Prin deţinere indirectă se înţelege deţinerea unei cote de participare în capitalul social al unei societăţi pe acţiuni prin intermediul unei persoane asupra căreia deţinătorul, inclusiv beneficiarul efectiv al acestuia, exercită controlul.
    10. Oferta de preluare obligatorie se inițiază de fiecare dată cînd se vor schimba fondatorii acționarilor - persoanelor juridice care, împreună cu persoanele cu care aceştia acţionează în mod concertat, deţin majoritatea drepturilor de vot în această persoană juridică.
    11. Oferta de preluare poate fi iniţiată de orice persoană fizică sau persoană juridică, singură sau împreună cu alte persoane fizice/juridice.
    12. În cazul în care oferta de preluare este iniţiată de mai multe persoane, acestea vor fi considerate a fi un ofertant multiplu.
    13. În cazul ofertelor de preluare cu ofertant multiplu vor fi respectate cumulativ următoarele condiţii:
    1) fiecare dintre ofertanţi răspunde solidar faţă de persoanele care vînd valori mobiliare în cadrul ofertei, faţă de intermediar şi faţă de Comisia Naţională a Pieței Financiare (în continuare – C.N.P.F.);
    2) cota parte din valorile mobiliare care fac obiectul ofertei de preluare ce urmează a fi achiziţionată de fiecare dintre ofertanţi va fi indicată în prospectul ofertei de preluare.
    14. Persoanele fizice şi/sau persoanele juridice care alcătuiesc ofertantul multiplu în cadrul unei oferte de preluare benevole sunt considerate ca fiind persoane care acţionează în mod concertat.
    15. Oferta de preluare va fi efectuată doar prin intermediul societăţilor de investiţii sau al persoanelor acceptate care sunt autorizate de către C.N.P.F. să presteze servicii și activități de investiţii financiare pe teritoriul Republicii Moldova (în continuare – intermediari).
    16. Durata ofertei de preluare, calculată de la data iniţierii ofertei şi pînă la data închiderii ofertei, nu poate fi mai mică de două săptămîni şi nu poate depăşi zece săptămîni, cu excepţia cazului prevăzut la pct.17.
    17. Durata ofertei de preluare poate fi prelungită cu pînă la 60 zile din ziua în care s-a solicitat prelungirea, cu aprobarea prealabilă a C.N.P.F., în cazul în care emitentul ale cărui valori mobiliare constituie obiectul ofertei de preluare convoacă adunarea generală a acţionarilor pentru examinarea ofertei respective, comunicînd despre avizul de convocare în maximum o săptămînă de la iniţierea ofertei de preluare.
    18. Orice plăţi ce ţin de transferul mijloacelor băneşti pentru achiziţionarea valorilor mobiliare şi alte cheltuieli ce ţin de pregătirea şi desfăşurarea ofertelor de preluare, de cererile de retragere obligatorie şi de cererile de achiziţionare obligatorie se efectuează de către ofertant.
    19. În condițiile prezentului Regulament, vor fi prelucrate doar date cu caracter personal strict necesare și neexcesive scopului determinat, asigurîndu-se un nivel de securitate și confidențialitate corespunzător în ceea ce privește riscurile prezentate de prelucrare și caracterul datelor prelucrate, conform principiilor statuate de Legea nr.133 din 08.07.2011 privind protecția datelor cu caracter personal.
    20. În scopul supravegherii respectării condiţiilor de efectuare a ofertelor de preluare prevăzute de legislaţie, C.N.P.F. poate solicita informaţii şi explicaţii verbale sau scrise referitor la documentele prezentate conform prezentului Regulament.
Capitolul II
ETAPELE OFERTEI DE PRELUARE
    21. Oferta de preluare include următoarele etape:
    1) adoptarea de către ofertant a deciziei privind efectuarea ofertei de preluare;
    2) încheierea contractelor cu intermediarii ofertei de preluare;
    3) înregistrarea la C.N.P.F. a prospectului ofertei de preluare;
    4) informarea şi publicitatea asupra ofertei de preluare;
    5) recepționarea de către intermediar a cererilor înaintate de către deținătorii valorilor mobiliare care acceptă condițiile ofertei de preluare;
    6) adoptarea de către ofertant a deciziei privind satisfacerea propunerilor înaintate în cadrul ofertei de preluare;
    7) înregistrarea tranzacțiilor de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare negociate în cadrul ofertei de preluare;
    8) publicarea rezultatelor ofertei de preluare;
    9) prezentarea la C.N.P.F. a avizului privind rezultatele ofertei de preluare.
Capitolul III
DECIZIA PRIVIND EFECTUAREA OFERTEI
DE PRELUARE
    22. Decizia ofertantului privind efectuarea ofertei de preluare va conține date necesare întocmirii prospectului ofertei de preluare, inclusiv:
    1) denumirea emitentului;
    2) numărul de valori mobiliare deținute de ofertant și persoanele cu care acționează în mod concertat;
    3) tipul ofertei de preluare;
    4) durata ofertei de preluare;
    5) modul de stabilire a prețului propus în cadrul ofertei de preluare;
    6) informații privind finanțarea ofertei de preluare;
    7) modul de informare asupra ofertei de preluare;
    8) modul de satisfacere a cererilor înaintate de deținătorii valorilor mobiliare;
    9) persoanele împuternicite să semneze prospectul ofertei de preluare și contractele cu intermediarii.
    23. În cazul în care ofertantul este o persoană juridică, decizia privind efectuarea ofertei de preluare se aprobă de către organul de conducere împuternicit conform prevederilor statutului acesteia, se semnează de președintele și secretarul ședinței, semnăturile fiind autentificate în modul prevăzut de legislație.
    24. În cazul ofertantului multiplu, decizia privind efectuarea ofertei de preluare va fi semnată de către toate persoanele implicate, specimenul semnăturilor fiind autentificat în modul prevăzut de legislație.
Capitolul IV
ÎNCHEIEREA CONTRACTELOR CU
INTERMEDIARII OFERTEI DE PRELUARE

    25. Ofertantul este în drept să încheie contractul privind deservirea ofertei de preluare cu orice societate de investiții/persoană acceptată autorizată în conformitate cu legislația privind piața de capital.
    26. Contractul încheiat cu intermediarul ofertei de preluare conţine prevederi privind angajamentul acestuia:
    1) de a deservi oferta de preluare în strictă conformitate cu prevederile legislației și ale prospectului ofertei de preluare;
    2) de a nu divulga informații referitoare la oferta de preluare pînă la anunțarea oficială a acesteia;
    3) de a nu utiliza informația confidențială, obținută în cadrul negocierii contractului, în scopuri personale, inclusiv la efectuarea tranzacţiilor de vînzare-cumpărare cu valorile mobiliare care constituie obiectul ofertei de preluare, atît direct, cît și prin intermediul persoanelor terţe, cu scopul de a obține profit.
    27. În contractul încheiat cu intermediarul ofertei de preluare vor fi incluse şi prevederi ce se referă la respectarea termenelor de transfer a mijloacelor băneşti de către ofertant în contul intermediarului ofertei de preluare, precum și de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare din cadrul ofertei de preluare pe piaţa reglementată.
    28. La încheierea contractului cu intermediarul ofertei de preluare va fi evidențiată lipsa existenței conflictelor de interese între intermediarul ofertei de preluare și ofertant și/sau alți clienți.
Capitolul V
OFERTA DE PRELUARE OBLIGATORIE
    29. Obligaţia de iniţiere a ofertei de preluare obligatorie, în condiţiile menţionate la pct.8, există indiferent de modul de dobîndire a valorilor mobiliare (cumpărare, subscriere, fuziune, donaţie, moştenire, conversie sau altă modalitate), cu excepţia cazurilor prevăzute de art.21 alin.(6) din Legea privind piaţa de capital şi de Legea nr.121-XVI din 04.05.2007 privind administrarea și deetatizarea proprietății publice.
    30. Obiectul ofertei de preluare obligatorie este reprezentat de toate valorile mobiliare din clasa respectivă aflate în circulaţie la momentul iniţierii ofertei şi care nu sunt deţinute de persoana/persoanele care acţionează în mod concertat obligată/obligate să iniţieze oferta.
    31. Termenul maxim în care trebuie iniţiată oferta de preluare obligatorie este de trei luni şi începe să curgă din momentul în care persoana obligată să efectueze oferta de preluare obligatorie este înregistrată în registrul deținătorilor de valori mobiliare cu deţinerea de valori mobiliare care determină obligaţia de efectuare a ofertei.
    32. În cazul în care obligaţia de iniţiere a unei oferte de preluare obligatorie este generată ca urmare a deţinerii cumulate a unui grup de persoane care acţionează în mod concertat, momentul la care începe să curgă termenul de trei luni este momentul înregistrării în registrul deținătorilor de valori mobiliare a ultimei achiziţii de valori mobiliare care determină depăşirea pragului menţionat la pct.8.
    33. În cazul în care obligaţia de iniţiere a unei oferte de preluare obligatorie este generată ca urmare a deţinerii cumulate a unui grup de persoane care acţionează în mod concertat, această obligaţie se consideră executată cu privire la toate persoanele care acţionează în mod concertat, dacă oferta în cauză este iniţiată de oricare, una sau mai multe dintre persoanele care acţionează în mod concertat.
    34. În cazul în care ulterior ofertei de preluare obligatorie o persoană din grupul de persoane care acţionează în mod concertat îşi majorează numărul valorilor mobiliare cu drept de vot ale emitentului din contul valorilor mobiliare achiziţionate de la o altă persoană din acest grup şi procentul deţinut în comun de grupul de persoane care acţionează în mod concertat nu se modifică, persoana în cauză nu este obligată să iniţieze oferta de preluare.
    35. În cazul în care în perioada cuprinsă între momentul achiziției pachetului de valori mobiliare care generează obligaţia iniţierii unei oferte de preluare obligatorie şi momentul în care această ofertă trebuie iniţiată, persoana/persoanele în cauză înstrăinează un număr de valori mobiliare care conduce la deţinerea unui pachet inferior pragului menţionat la pct.8, obligaţia de a face ofertă de preluare obligatorie încetează.
Capitolul VI
PREŢUL ECHITABIL
    36. În cadrul ofertelor de preluare, la retragerea obligatorie sau la achiziționarea obligatorie se aplică prețul echitabil, stabilit în conformitate cu art.23 alin.(1) din Legea privind piața de capital, după cum urmează.
    Preţul echitabil este preţul egal cel puţin cu:
    1) preţul cel mai mare plătit de ofertant sau de persoanele cu care acesta acţionează în mod concertat în decurs de 12 luni anterioare ofertei; sau
    2) preţul mediu ponderat de tranzacţionare pe piaţa reglementată aferent ultimelor 6 luni anterioare ofertei, în cazul în care prevederile subpct.1) nu pot fi aplicate.
    37. Determinarea preţului echitabil, conform prevederilor pct.36, va avea loc în cazul în care în perioada respectivă tranzacţiile cu valorile mobiliare ale emitentului, efectuate pe piaţa reglementată, au întrunit volumele menţionate în art.23 alin.(7) din Legea privind piața de capital.
    38. În cazul în care criteriile de determinare a preţului echitabil menţionat la art.23 alin.(1) din Legea privind piaţa de capital nu pot fi aplicate, preţul echitabil în cadrul ofertei de preluare este cel puţin egal cu cea mai mare dintre următoarele valori:
    1) preţul mediu ponderat de tranzacţionare prin intermediul pieţei reglementate aferent ultimelor 12 luni anterioare derulării ofertei;
    2) valoarea activelor nete pe o acţiune a societăţii, conform ultimei situaţii financiare auditate;
    3) valoarea acţiunii rezultată dintr-o expertiză efectuată de un evaluator independent în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare; data raportului de evaluare respectiv nu poate depăşi 12 luni din momentul depunerii la C.N.P.F. a cererii de aprobare a prospectului ofertei de preluare.
    39. Perioadele anterioare ofertei de preluare menţionate în pct.36 și pct.38 se determină prin luarea în consideraţie a zilei lucrătoare imediat anterioare datei depunerii cererii de aprobare a prospectului la C.N.P.F.
    40. În cazul în care persoana/persoanele obligate să deruleze oferta de preluare obligatorie nu iniţiază oferta în cauză în termenul legal, ci la o dată ulterioară, preţul echitabil se determină potrivit regulilor de fond menţionate la art.23 alin.(1) și alin.(2) din Legea privind piaţa de capital, urmînd ca preţul de ofertă să fie cel mai mare preţ obţinut prin raportare la momentul la care oferta de preluare obligatorie trebuia iniţiată sau la momentul la care oferta de preluare obligatorie a fost efectiv iniţiată.
    41. C.N.P.F. este în drept să ceară aplicarea unui nou preţ în cazul cînd preţul a fost format ca urmare a:
    1) nerespectării prevederilor pct.36 şi pct.38;
    2) activităţilor de manipulare.
    42. Orice decizie a C.N.P.F. cu privire la aplicarea unui nou preț va fi motivată şi făcută publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    43. În cazul în care, după inițierea ofertei şi înainte de expirarea acesteia, ofertantul sau persoanele cu care acesta acţionează în mod concertat cumpără valori mobiliare din aceeaşi clasă cu cele care fac obiectul ofertei de preluare la un preţ mai mare decît preţul de ofertă, ofertantul este obligat să modifice preţul de ofertă astfel încît acesta din urmă să fie cel puţin egal cu cel mai mare preţ la care a cumpărat valorile mobiliare în această perioadă.
    44. Toţi deţinătorii de valori mobiliare care depun contraoferte de vînzare în cadrul unei oferte de preluare vor vinde acţiunile la acelaşi preţ, respectiv la preţul de ofertă. În cazul în care se modifică preţul de ofertă, toţi investitorii care depun contraoferte de vînzare în cadrul ofertei de preluare vor vinde acţiunile la preţul astfel modificat.
    45. Achitarea valorilor mobiliare tranzacţionate în cadrul ofertei de preluare poate fi efectuată numai cu mijloace băneşti.
Capitolul VII
CONŢINUTUL PROSPECTULUI ŞI PROCEDURA
 DE APROBARE A PROSPECTULUI

    46. Prospectul ofertei de preluare va conţine cel puţin următoarele informaţii:
    1) condiţiile ofertei de preluare, inclusiv detalii privind tipul acesteia, derularea ofertei de preluare cu utilizarea mecanismului de tranzacţionare al unei pieţe reglementate;
    2) numele ofertantului, în cazul persoanei fizice, sau denumirea completă şi adresa juridică, în cazul persoanei juridice;
    3) datele de identificare a emitentului ale cărui valori mobiliare se intenționează a fi procurate de ofertant (denumirea deplină, adresa juridică, numărul înregistrării de stat, numele și prenumele administratorului, genurile principale de activitate); caracteristica clasei valorilor mobiliare care constituie obiectul ofertei de preluare (tipul valorilor mobiliare, codul ISIN, valoarea nominală, drepturile acordate, numărul de valori mobiliare de clasa dată emise de emitent);
    4) preţul oferit pentru o valoare mobiliară şi modul de stabilire a acestuia, inclusiv modalitatea de achitare a preţului;
    5) indemnizația propusă pentru compensarea drepturilor care ar putea fi eliminate în aplicarea normei privind nulitatea restricțiilor enunțată la art.29 alin.(3) din Legea privind piaţa de capital, precum și modalitățile de plată a respectivei indemnizații și metoda folosită pentru a o determina;
    6) procentajul sau numărul maxim şi minim de valori mobiliare care constituie obiectul ofertei de preluare; procentajul sau numărul minim de valori mobiliare pot fi incluse doar în cazul ofertelor de preluare benevole;
    7) în cazul ofertei de preluare benevole - descrierea condiţiilor ofertei pentru satisfacerea şi respingerea contraofertelor de vînzare a acţiunilor, inclusiv specificarea nivelului minim de acţiuni admis de către ofertant pentru procurare, descrierea procedurii de alocare a acţiunilor vîndute;
    8) informaţii detaliate cu privire la numărul valorilor mobiliare de aceeaşi clasă pe care le deţine ofertantul şi persoanele ce acţionează în mod concertat cu acesta (împreună și separat pe fiecare persoană în valoare absolută și relativă);
    9) condiţiile pe care trebuie să le întrunească contraofertele deţinătorilor de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei; se vor include informaţii precum locurile unde pot fi depuse contraofertele de vînzare, programul de lucru cu publicul, documentele care trebuie ataşate contraofertelor de vînzare;
    10) specificarea cazurilor, modului și termenelor de revocare a propunerilor înaintate de către deținătorii de valori mobiliare în cadrul ofertei de preluare;
    11) intenţiile ofertantului în privinţa activităţii ulterioare a emitentului ale cărui valori mobiliare constituie obiectul ofertei şi, în măsura în care este afectată de ofertă, activitatea viitoare a ofertantului persoană juridică, incluzînd informaţii privind menţinerea locurilor de muncă ale angajaţilor şi ale organelor de conducere, schimbarea condiţiilor de muncă, a planurilor strategice şi posibilele efecte asupra angajărilor şi asupra locului de activitate al societăţii;
    12) durata ofertei de preluare, cu indicarea datei calendaristice în care aceasta este iniţiată şi a datei calendaristice la care se încheie;
    13) informaţii privind regimul fiscal al veniturilor realizate ca urmare a contraofertelor de vînzare;
    14) informaţii referitoare la finanţarea ofertei, cum ar fi mărimea fondurilor folosite pentru efectuarea achiziţiilor în cadrul ofertei de preluare, precum și modul de executare de către ofertant a obligațiilor sale asumate în cadrul ofertei de preluare;
    15) datele de identificare (numele, prenumele/denumirea persoanei juridice, numărul înregistrării de stat/cod fiscal, adresa juridică) a persoanelor care acţionează în mod concertat cu ofertantul sau cu emitentul ale cărui valori mobiliare constituie obiectul ofertei în cazul în care dețin astfel de valori mobiliare, precum şi relaţiile acestora cu ofertantul şi cu emitentul, după caz;
    16) menţiunea că toate contractele încheiate în cadrul ofertei vor fi guvernate de legislaţia aplicabilă în Republica Moldova şi orice litigii în legătură cu oferta vor fi soluţionate de instanţele judecătoreşti competente din Republica Moldova;
    17) modul de informare asupra ofertei de preluare, inclusiv cu specificarea locurilor unde poate fi consultat prospectul ofertei de preluare, cu menţiunea că acesta va fi disponibilizat la cerere în formă tipărită, cel puţin la sediul ofertantului şi al intermediarului;
    18) datele de identificare ale intermediarilor care deservesc oferta de preluare (denumirea deplină, adresa juridică, numărul licenței și data eliberării acesteia, numele și prenumele administratorului, telefonul de contact, fax, adresa eletronică);
    19) formularul de depunere a contraofertelor de vînzare şi formularul de revocare a contraofertelor de vînzare vor constitui anexe la prospectul ofertei de preluare.
    47. Orice ofertă de preluare va fi derulată pe baza unui prospect aprobat de C.N.P.F.
    48. Prospectul ofertei de preluare întocmit în două exemplare originale de către ofertant în conformitate cu prevederile Legii privind piaţa de capital şi ale prezentului Regulament se depune la C.N.P.F. spre aprobare, însoţit de următoarele documente:
    1) cererea de aprobare a prospectului, semnată de către ofertant/reprezentanţii legali ai ofertantului; în cazul în care ofertantul este persoană juridică, cererea de aprobare a prospectului se prezintă ştampilată şi în original;
    2) avizul privind oferta de preluare, în două exemplare originale;
    3) extrasul din registrul deţinătorilor de valori mobiliare care confirmă numărul valorilor mobiliare deţinute de ofertant şi de persoanele cu care acesta acţionează în mod concertat; în cazul în care ofertantul şi persoanele cu care acesta acţionează în mod concertat nu deţin valori mobiliare care fac obiectul ofertei, se va prezenta o declaraţie în acest sens;
    4) copia deciziei ofertantului persoană juridică privind inițierea ofertei de preluare;
    5) documente care să ateste că ofertantul dispune de mijloacele de plată necesare pentru finanţarea ofertei, respectiv:
    a) certificatul eliberat de către o bancă privind existenţa mijloacelor băneşti ale ofertantului, necesare achitării obligaţiunilor asumate în cadrul ofertei publice, în original; şi/sau
    b) confirmarea eliberată de către intermediarul care deserveşte oferta de preluare privind transferul de către ofertant în contul companiei a mijloacelor băneşti necesare, în original; şi/sau
    c) scrisoarea de garanţie emisă de către o bancă sau de către un alt garant în favoarea intermediarului care va efectua achitările cu deţinătorii de valori mobiliare în suma ce va acoperi întreaga valoare a ofertei sau în suma necesară suplinirii mijloacelor băneşti ale ofertantului (în cazul în care valoarea ofertei depăşeşte suma mijloacelor băneşti ale ofertantului), în original; şi/sau
    d) poliţa de asigurare de garanţii, în original;
    6) în cazul ofertantului persoană fizică se va prezenta copia documentului de identitate; în cazul ofertanţilor persoane juridice străine se vor prezenta extrasul din Registrul național din țara de reşedință, în cazul în care nu este posibil se va prezenta copia unui document similar extrasului din Registrul național, eliberat de o autoritate similară din țara de reşedință, autentificat în modul prevăzut de legislaţie;
    [Pct.48 subpct.6) modificat prin HCNPF11/8 din 18.03.16, MO123-127/06.05.16 art.757; în vigoare 06.05.16]
    7) copia procurii ce confirmă împuternicirile reprezentantului ofertantului și copia actului de identitate al acestuia în cazul în care ofertantul deleagă astfel de împuterniciri;
    8) declaraţia referitoare la activitatea concertată care identifică toate persoanele care acţionează în mod concertat şi deţinerile individuale ale acestora de valori mobiliare din aceeaşi clasă cu cele care fac obiectul ofertei de preluare.
    Persoanele care acționează în mod concertat cu ofertantul vor fi identificate în conformitate cu noțiunea stabilită în art.6 din Legea privind piața de capital, conform modelului elaborat de C.N.P.F., și va include:
    a) date despre denumirea deplină a persoanei juridice, numărul înregistrării de stat, adresa, legătura de afiliere și, dacă aceasta deține valori mobiliare care constituie obiectul ofertei, se indică și numărul de valori mobiliare deţinute;
    b) numele, prenumele persoanei fizice, codul personal, adresa, legătura de afiliere și numărul de valori mobiliare deținute, care constituie obiectul ofertei.
    În cazul în care persoanele conform criteriilor stabilite de lege lipsesc la rubrica corespunzătoare se va indica mențiunea „nu sunt”. Documentul se semnează de către ofertant în modul prevăzut la subpct.1).
    9) declaraţia ofertantului privind modalitatea de stabilire a preţului ofertei de preluare şi documentele care atestă fiecare dintre valorile care au stat la baza determinării preţului (certificatul eliberat de operatorul de piaţă, expertiza realizată de un evaluator independent, raportul financiar al emitentului valorilor mobiliare care constituie obiectul ofertei de preluare la ultima dată de gestiune cu concluzia unui auditor independent), precum și informația privind cel mai mare preț plătit de către ofertant sau de persoanele cu care acesta acționează în mod concertat sau, după caz, privind neparticiparea în tranzacții;
    10) în cazul ofertelor de preluare cu ofertant multiplu, documentul semnat de persoanele care alcătuiesc ofertantul multiplu care atestă cota ce va fi achiziţionată de fiecare dintre acestea;
    11) copia contractului de intermediere;
    12) declaraţia pe răspunderea reprezentantului legal al intermediarului că nu există conflict de interese prin intermedierea ofertei de preluare, în original;
    13) copia permisiunii eliberate de Banca Națională a Moldovei în cazurile stabilite de legislația privind instituțiile financiare;
    14) informaţia privind structura acţionarilor/asociaţilor ofertantului pînă la nivel de persoană fizică în cazul în care ofertantul este o persoană juridică nerezidentă, cu excepţia instituţiilor financiare internaţionale (Banca Europeană pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare. Banca Internaţională pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare, Corporaţia Financiară Internaţională, etc.) şi societăţilor listate la bursele internaționale;
    15) copia ordinului de plată privind achitarea de către ofertant a plăţii pentru aprobarea prospectului ofertei de preluare în mărimea stabilită în hotărîrea C.N.P.F. cu privire la aprobarea bugetului C.N.P.F.;
    [Pct.48 subpct.15) modificat prin HCNPF19/14 din 23.04.18, MO157-166/18.05.18 art.669]
    16) declaraţia pe propria răspundere a ofertantului, conform căreia documentele prezentate pentru aprobarea prospectului ofertei de preluare conţin informaţie veridică despre ofertant şi persoanele cu care acționează în mod concertat;
    17) informaţia privind modalităţile de publicitate cu privire la oferta de preluare (prezentări, spot publicitar etc.).
    49. În cazul ofertelor de preluare cu ofertant multiplu, documentele referitoare la ofertant se depun pentru fiecare dintre persoanele care alcătuiesc ofertantul multiplu.
    50. Toate documentele prevăzute se vor depune la C.N.P.F. în limba de stat însoţite de un borderou care indică denumirea documentului şi numărul de pagini al acestuia, cu mențiunea dacă documentul este prezentat în copie autentificată sau original.
    51. Prospectul ofertei de preluare va fi semnat de către toate persoanele împuternicite la data la care documentaţia de ofertă este depusă la C.N.P.F. spre aprobare, respectiv de către reprezentanţii ofertantului (reprezentanţii fiecăreia dintre persoanele care alcătuiesc ofertantul multiplu, dacă este cazul) şi ai intermediarului.
    52. C.N.P.F. se va pronunţa în privinţa aprobării prospectului ofertei de preluare printr-o decizie, în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete menţionate la pct.48.
    53. Dacă C.N.P.F. consideră, în mod rezonabil, că documentaţia de ofertă depusă în vederea aprobării unei oferte de preluare este incompletă, incorectă sau sunt necesare informaţii suplimentare, termenul stabilit va începe să curgă de la data la care aceste informaţii, modificări şi/sau documente sunt puse la dispoziţia C.N.P.F. de către ofertant.
    54. C.N.P.F. refuză aprobarea prospectului în cazurile prevăzute la art.24 alin.(5) din Legea privind piaţa de capital.
    55. În cazul în care C.N.P.F. nu aprobă prospectul ofertei de preluare în conformitate cu termenele stabilite, aceasta informează în scris solicitantul şi comunică motivele refuzului de aprobare a prospectului ofertei de preluare.
    56. În cazul refuzului de aprobare a prospectului ofertei de preluare, documentele depuse de ofertant vor fi returnate acestuia la solicitare. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru refuzul de aprobare a prospectului, ofertantul poate prezenta repetat cererea de aprobare a prospectului, care se examinează în termenul stabilit la pct.52.
    57. Decizia C.N.P.F. de aprobare a prospectului ofertei de preluare nu reprezintă o analiză sau evaluare a C.N.P.F. cu privire la caracterul corect, complet şi real al informaţiilor incluse în prospect, responsabilitatea cu privire la informaţiile incluse în prospect fiind exclusiv a persoanelor responsabile care semnează prospectul ofertei de preluare şi, după caz, a emitentului.
Capitolul VIII
INFORMAREA ȘI PUBLICITATEA
ASUPRA OFERTEI DE PRELUCRARE

    58. Ofertantul este obligat să asigure accesul publicului la prospectul ofertei de preluare în forma și conținutul aprobat de C.N.P.F.
    59. În termen de maximum 3 zile lucrătoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a deciziei C.N.P.F. privind aprobarea prospectului ofertei de preluare, ofertantul va publica în unul sau în mai multe ziare cu difuzare naţională şi va prezenta emitentului ale cărui valori mobiliare constituie obiectul ofertei, pieţei reglementate în a cărei cadru sunt admise spre tranzacţionare aceste valori mobiliare, un aviz privind intenţia de a efectua oferta de preluare.
    60. În termen de maximum 7 zile lucrătoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a deciziei C.N.P.F. privind aprobarea prospectului ofertei de preluare, ofertantul face public prospectul ofertei de preluare în conformitate cu art.16 alin.(2) din Legea privind piaţa de capital.
    61. La publicarea în unul sau mai multe ziare a avizului sau a prospectului ofertei de preluare, cel puțin unul dintre ziare va fi organul de presă stabilit în statutul emitentului.
    62. Informarea asupra ofertei de preluare poate fi efectuată suplimentar și prin înştiinţarea personală a deţinătorilor de valori mobiliare de către persoana care ține registrul deținătorilor de valori mobiliare, în conformitate cu contractul încheiat cu ofertantul, cu respectarea în mod corespunzător a prevederilor stabilite de Capitolul IV din prezentul Regulament.
    63. Oferta de preluare se va considera inițiată din data publicării avizului privind oferta de preluare și a prospectului. În cazul în care avizul privind oferta de preluare și prospectul nu sunt publicate în termenele indicate în pct.59 şi pct.60, oferta devine caducă.
    64. Avizul privind intenţia de a efectua oferta de preluare va conţine cel puţin următoarele:
    1) numele ofertantului, în cazul persoanei fizice, sau denumirea completă şi adresa juridică, în cazul persoanei juridice;
    2) datele de identificare ale emitentului de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei;
    3) clasa şi numărul de valori mobiliare deţinute de ofertant şi de către persoanele cu care acționează în mod concertat;
    4) numărul de valori mobiliare ce constituie obiectul ofertei;
    5) preţul propus pentru o valoare mobiliară;
    6) termenul de acţiune a ofertei;
    7) datele de identificare a intermediarilor care vor deservi oferta de preluare şi telefoanele de contact;
    8) date despre locul şi perioada de timp în care doritorii pot lua cunoştinţă cu prospectul ofertei de preluare.
    65. Emitentul care a recepţionat avizul privind oferta de preluare este obligat să informeze salariaţii despre existenţa ofertei în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la recepţionarea avizului.
    66. În cazul în care ofertantul este persoană juridică, acesta îşi va informa proprii salariaţi despre oferta de preluare în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la publicarea avizului.
    67. Prospectul ofertei de preluare poate fi modificat exclusiv în condiţiile prevăzute la art.26 din Legea privind piaţa de capital.
    68. Materialele publicitare cu privire la o ofertă de preluare reprezintă orice documente, prezentări, afişe, spot publicitar sau orice alte mesaje emise, inscripţionate, difuzate în scopul promovării, marketingului sau publicităţii unei oferte de preluare într-o formă verbală, scrisă, video, audio sau sub orice altă formă şi pe orice suport.
    69. Orice formă de publicitate a ofertei, anterioară emiterii deciziei de aprobare a prospectului ofertei de preluare, este interzisă.
    70. Informaţiile furnizate în cadrul materialelor publicitare trebuie să fie în concordanţă cu cele precizate în cadrul prospectului ofertei de preluare. În cadrul acestor materiale trebuie să se precizeze dacă prospectul ofertei de preluare aprobat de C.N.P.F. a fost făcut public, precum şi modalităţile prin care acesta este disponibil publicului. Fără a aduce atingere celor prevăzute mai sus, toate informaţiile cu privire la o ofertă de preluare diseminate sub formă scrisă, verbală sau în orice altă formă, chiar dacă nu sunt diseminate în scop publicitar, vor fi în concordanţă cu informaţiile incluse în prospect şi cu prevederile legislaţiei cu privire la publicitate.
    71. Orice material publicitar referitor la o ofertă de preluare trebuie să includă următorul avertisment: “Citiţi prospectul înainte de a vinde”, într-un mod care să asigure observarea sa imediată. În cazul materialelor publicitare transmise prin mijloace audiovizuale, acest avertisment trebuie menţionat cel puţin verbal.
    72. Transmiterea, difuzarea, prezentarea sau diseminarea unor materiale publicitare neautentice condiţiilor din prospectul ofertei de preluare echivalează cu nerespectarea condiţiilor de autorizare a ofertei publice.
Capitolul IX
RESPONSABILITĂŢILE EMITENTULUI
    73. Emitentul valorilor mobiliare ce constituie obiectul ofertei de preluare va respecta cerințele stabilite de prevederile art.28 din Legea privind piața de capital cu privire la responsabilitatea acestuia în cazul ofertei de preluare.
    74. Emitentul valorilor mobiliare care sunt obiectul unei oferte de preluare este obligat să pună la dispoziţia ofertantului informaţiile necesare pentru întocmirea prospectului ofertei de preluare, în termen de 5 zile lucrătoare de la recepţionarea cererii formulate de către ofertant, fiind responsabil în mod individual pentru acurateţea şi caracterul complet şi real al informaţiilor şi documentelor primare puse la dispoziţia ofertantului.
    75. Oricînd după data recepţionării avizului privind oferta de preluare, dar nu mai tîrziu de 7 zile calendaristice de la data iniţierii ofertei de preluare, organul competent al emitentului acţiunile căruia fac obiectul ofertei de preluare poate solicita şi obţine aprobarea adunării generale a acţionarilor pentru dejucarea ofertei de preluare (în special la emiterea unor acţiuni noi).
    76. În lipsa aprobării adunării generale a acţionarilor organul executiv nu poate implementa niciun fel de strategii de dejucare a ofertei de preluare.
    77. După recepţionarea de către emitent a avizului privind oferta de preluare benevolă, continuarea implementării deciziilor care îl privesc şi care îndeplinesc cumulativ condiţiile menţionate mai jos nu este posibilă decît sub condiţia reconfirmării acestora de către adunarea generală a acţionarilor:
    1) nu se circumscriu desfăşurării activităţii curente a emitentului;
    2) au fost adoptate anterior recepţionării avizului privind oferta de preluare benevolă;
    3) la data recepţionării avizului privind oferta de preluare benevolă nu sunt implementate integral;
    4) dacă ar fi implementate integral, ulterior recepţionării avizului privind oferta de preluare benevolă, ar putea conduce la dejucarea ofertei de preluare benevole.
CAPITOLUL X
DERULAREA OFERTEI DE PRELUARE
    78. Derularea ofertei de preluare se va efectua prin sistemul de tranzacţionare al unei pieţe reglementate în conformitate cu reglementările proprii.
    79. După inițierea ofertei de preluare, deţinătorul de valori mobiliare, care acceptă condițiile ofertei de preluare, prezintă intermediarului ofertei de preluare propunerea de vînzare a valorilor mobiliare. Propunerile de vînzare a valorilor mobiliare, înaintate de deţinătorii acestora, se înregistrează de către intermediar în mod gratuit. Concomitent, se perfectează dispoziţiile de transmitere a valorilor mobiliare în custodie pe numele intermediarului.
    80. Pe parcursul întregii perioade de valabilitate a ofertei de preluare, intermediarul prezintă ofertantului informaţia privind propunerile de vînzare a valorilor mobiliare recepționate.
    81. În ziua următoare zilei expirării termenului ofertei publice, intermediarul prezintă ofertantului informaţia privind propunerile de vînzare a valorilor mobiliare acumulate şi neretrase pe parcursul ofertei.
    82. În baza informaţiei prezentate de către intermediar, ofertantul adoptă decizia privind satisfacerea propunerilor de vînzare, care include lista propunerilor satisfăcute cu indicarea denumirii complete sau numelui, prenumelui vînzătorului și numărului de valori mobiliare acceptate spre cumpărare.
    83. În termen de maximum 3 zile lucrătoare din data expirării termenului de acţiune a ofertei de preluare, intermediarul, în baza deciziei ofertantului privind satisfacerea propunerilor de vînzare a valorilor mobiliare în cadrul ofertei de preluare şi în temeiul dispoziţiilor de transmitere în custodie, derulează tranzacţia iniţiată prin oferta de preluare pe piața reglementată.
    84. După finalizarea decontărilor, în cadrul realizării condiţiilor ofertei, intermediarul eliberează ofertantului raportul privind valorile mobiliare înscrise pe contul lui şi privind decontarea mijloacelor băneşti în cadrul achitării valorilor mobiliare respective.
    85. Intermediarii poartă răspunderea prevăzută de legislaţie pentru daunele cauzate deţinătorilor de valori mobiliare prin executarea neadecvată a obligaţiunilor sale în cadrul desfăşurării ofertei de preluare.
    86. Pentru neexecutarea, executarea necorespunzătoare sau tardivă a obligaţiunilor asumate, ofertantul poartă răspundere conform legislaţiei.
Capitolul XI
AVIZUL PRIVIND REZULTATELE OFERTEI
DE PRELUARE
    87. Ofertantul notifică C.N.P.F. cu privire la rezultatele ofertei de preluare în termen de maximum 7 zile calendaristice de la data expirării duratei ofertei de preluare. Avizul va fi făcut public în aceleaşi condiţii ca prospectul ofertei de preluare şi va conţine următoarele informaţii:
    1) data notificării (în format ZZ/LL/AA);
    2) tipul ofertei de preluare - benevolă sau obligatorie;
    3) perioada de derulare a ofertei de preluare;
    4) numărul şi data hotărîrii C.N.P.F. privind aprobarea prospectului ofertei de preluare;
    5) datele de identificare ale ofertantului şi ale persoanelor care acţionează în mod concertat cu ofertantul, dacă este cazul;
    6) datele de identificare a emitentului valorilor mobiliare care au făcut obiectul ofertei de preluare;
    7) deţinerea de valori mobiliare a ofertantului (şi, dacă este cazul, a persoanelor cu care acesta acţionează în mod concertat) anterior iniţierii ofertei de preluare, precum şi procentul reprezentat de acesta;
    8) datele de identificare ale intermediarului ofertei;
    9) locul de derulare a ofertei de preluare (identificarea pieţei reglementate);
    10) numărul de valori mobiliare care au făcut obiectul ofertei de preluare, precum şi procentul reprezentat de acestea din numărul total de valori mobiliare din aceeaşi clasă;
    11) preţul valorilor mobiliare în cadrul ofertei;
    12) numărul de valori mobiliare propuse spre vînzare și efectiv achiziţionate în cadrul ofertei de preluare, precum şi procentul reprezentat de acestea din numărul total de valori mobiliare din aceeaşi clasă;
    13) suma totală plătită pentru valorile mobiliare achiziţionate în cadrul ofertei de preluare;
    14) deţinerea de valori mobiliare ale ofertantului (şi, dacă este cazul, a persoanelor cu care acesta acţionează în mod concertat), separat pe fiecare persoană și cumulativ, în valoare absolută și relativă, după derularea ofertei de preluare.
    88. Dacă după derularea ofertei de preluare, ofertantul deține singur sau împreună cu persoanele care acționează în mod concertat cel puțin 90% din valorile mobiliare ce constituie obiectul ofertei, avizul va conține suplimentar informațiile specificate la art.31 alin.(3) din Legea privind piața de capital.
    89. Avizul se semnează de către ofertant şi/sau reprezentantul legal al acestuia. Ofertantul persoană juridică va perfecta avizul pe antetul societății.
    90. Avizul privind rezultatele ofertei de preluare se prezintă și se publică şi în cazul în care n-au fost procurate valori mobiliare.
    91. La avizul prezentat C.N.P.F. vor fi anexate documente justificative privind informarea asupra ofertei de preluare și publicarea prospectului.
Capitolul XII
REVOCAREA OFERTEI
    92. Ofertantului din cadrul unei oferte de preluare îi este interzis să revoce oferta începînd cu data la care avizul şi/sau prospectul a fost publicat sau dezvăluit publicului.
    93. Deţinătorul de valori mobiliare care a depus o contraofertă de vînzare în cadrul unei oferte de preluare are dreptul să revoce propria contraofertă de vînzare în orice moment înainte de închiderea ofertei de preluare. Revocarea contraofertei de vînzare se realizează prin depunerea formularului de revocare a contraofertei de vînzare în condiţiile indicate în prospectul ofertei de preluare.
    94. Satisfacerea de către ofertant a propunerilor de vînzare înaintate de către deţinătorii de valori mobiliare în cadrul ofertei de preluare se realizează după cum urmează:
    1) la oferta de preluare obligatorie, ofertantul este obligat să achiziţioneze pe deplin şi în condiţiile înscrise în prospect toate valorile mobiliare care au făcut obiectul unor
contraoferte de vînzare depuse în cadrul ofertei, indiferent de faptul că numărul total de valori mobiliare astfel cumpărate este mai mic decît numărul total de valori mobiliare care au făcut obiectul ofertei de preluare obligatorii;
    2) la oferta de preluare benevolă, dacă numărul de valori mobiliare care au fost depuse în cadrul contraofertelor de vînzare este egal cu numărul de valori mobiliare care face obiectul ofertei de preluare, ofertantul este obligat să procure pe deplin valorile mobiliare care fac obiectul contraofertelor de vînzare;
    3) la oferta de preluare benevolă, dacă numărul de valori mobiliare care au fost depuse în cadrul contraofertelor de vînzare este mai mic decît numărul de valori mobiliare care fac obiectul ofertei de preluare sau procentul minim indicat în prospectul ofertei de preluare benevolă, ofertantul este în drept să respingă executarea obligaţiilor care derivă din oferta de preluare benevolă sau să procure valorile mobiliare care fac obiectul contraofertelor de vînzare în condiţiile indicate în prospectul ofertei de preluare benevolă;
    4) la oferta de preluare benevolă, dacă numărul de valori mobiliare care au fost depuse în cadrul contraofertelor de vînzare este mai mare decît numărul de valori mobiliare care fac obiectul ofertei de preluare, ofertantul este obligat să procure, în bază proporţională, valorile mobiliare care fac obiectul contraofertelor de vînzare; numărul de valori mobiliare care va fi cumpărat de la un deţinător de valori mobiliare va fi determinat ca produsul dintre numărul de valori mobiliare obiect al contraofertei de vînzare a deţinătorului de valori mobiliare în cauză şi raportul dintre numărul total de valori mobiliare ce face obiectul ofertei de preluare şi numărul total de valori mobiliare oferite la vînzare în cadrul ofertei de preluare benevole; prin prospectul ofertei de preluare ofertantul îşi poate rezerva dreptul de a achiziţiona toate valorile mobiliare oferite spre vînzare chiar dacă numărul acestora este mai mare decît numărul de valori mobiliare care fac obiectul ofertei de preluare.
Capitolul XIII
OFERTA DE PRELUARE COMPETITIVĂ
    95. Orice persoană, cu excepţia emitentului, poate anunța o ofertă de preluare competitivă în condiţiile prevăzute la art.22 din Legea privind piaţa de capital.
    96. Ofertele de preluare competitive pot fi înaintate pentru înregistrare C.N.P.F. în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a deciziei C.N.P.F. prin care a fost înregistrată prima ofertă de preluare benevolă. Termenul stabilit începe să curgă din ziua imediat următoare datei publicării deciziei C.N.P.F.
    97. În cazul în care după înregistrarea primei oferte de preluare benevolă la C.N.P.F. sunt înaintate şi alte oferte care întrunesc criteriile ofertei competitive, determinarea preţului la care urmează a fi efectuată oferta va avea loc prin metoda licitaţiei.
    98. Abaterile şi neajunsurile constatate de C.N.P.F. în rezultatul examinării documentelor prezentate pentru înregistrarea ofertei de preluare competitive urmează să fie înlăturate în termen de o zi din data comunicării.
    99. După expirarea termenului indicat în pct.98 şi verificarea îndeplinirii condiţiilor de înregistrare a ofertei de preluare competitive, în cazul în care cererea de înregistrare a acesteia, precum şi documentele prezentate corespund întocmai cerinţelor stabilite de legislația privind piața de capital, C.N.P.F. aprobă decizia de suspendare a derulării ofertei iniţiate şi stabileşte data la care va avea loc, la sediul C.N.P.F., licitaţia privind stabilirea preţurilor oferite de ofertanţi în cadrul ofertelor iniţiate.
    100. Despre data şi ora desfăşurării licitaţiei ofertanţii şi/sau intermediarii ofertelor de preluare se informează în scris cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de desfăşurarea licitaţiei.
    101. La data şi ora stabilită, la sediul C.N.P.F. se prezintă ofertanţii şi/sau reprezentanţii acestora, împuterniciţi să majoreze preţurile din ofertele înaintate. Ofertantul şi/sau reprezentantul acestuia care nu se vor prezenta la licitaţie vor fi descalificaţi.
    102. Ofertanţii pot majora preţurile oferite prin completarea unui formular, în cadrul unei runde de licitaţie de
maximum 5 minute.
    103. În cadrul unei runde de licitaţie, noile preţuri sunt mai mari cu cel puţin 5% decît preţul maxim oferit de oricare dintre ofertanţi în runda precedentă.
    104. La finalul fiecărei runde de licitaţie sunt comunicate participanţilor noile preţuri, după care urmează o nouă rundă de licitaţie.
    105. Licitaţia continuă pînă cînd, în cursul unei runde, nu mai are loc nicio modificare a preţului oferit.
    106. Procesul-verbal al licitaţiei se semnează de către toţi ofertanţii participanţi la licitaţie şi de către membrii Comisiei de licitaţie, desemnaţi prin decizia C.N.P.F.
    107. Ofertantul care a oferit cel mai mare preţ este obligat, în cel mult 24 de ore de la finalizarea licitaţiei, să depună la C.N.P.F. amendamentele la prospectul ofertei publice şi documentele care garantează onorarea obligaţiunilor asumate, reieşind din preţul majorat.
    108. În cazul în care în termenul stabilit nu se prezintă documentele nominalizate în pct.107, ofertantul este descalificat, procedura de licitaţie urmînd a fi reluată cu participarea celorlalţi ofertanţi.
    109. În cazul în care preţul oferit în prima ofertă va fi majorat în cadrul licitaţiei şi va deveni cel mai mare preţ, la determinarea termenului de acţiune a ofertei perioada în care aceasta a fost suspendată nu se va lua în calcul.
    110. În cazul în care mai mulţi ofertanţi oferă acelaşi preţ, ofertele respective se vor derula în paralel, avînd un termen unic de încheiere a ofertelor care nu va depăşi 10 săptămîni de la data anunţării primei oferte.
    111. Ofertele în care au fost propuse preţuri mai mici sau la care ofertanţii au fost descalificaţi urmează a fi revocate. Intermediarul care a deservit oferta revocată este obligat, în termen de 3 zile din data publicării deciziei C.N.P.F. privind înregistrarea ofertei competitive, să informeze C.N.P.F. şi intermediarul care deserveşte oferta competitivă despre cererile înaintate de către deţinătorii valorilor mobiliare care au acceptat condiţiile primei oferte.
Capitolul XIV
NULITATEA RESTRICŢIILOR
    112. Prospectul ofertei de preluare va conţine toate detaliile necesare cu privire la mecanismul de determinare şi de plată a indemnizaţiilor echitabile şi/sau a avantajelor pecuniare cuvenite deţinătorilor care au vîndut valori mobiliare în cadrul ofertei în cazul în care ofertantul face uz de nulitatea restricţiilor prevăzute la art.29 din Legea privind piaţa de capital.
    113. Plata indemnizaţiilor echitabile şi/sau acordarea avantajelor pecuniare se realizează de ofertant în condiţiile prospectului ofertei aprobat de C.N.P.F., în termen de maximum două săptămîni de la data la care ofertantul face uz de nulităţile menţionate de art.29 din Legea privind piaţa de capital.
    114. Ofertantul are obligaţia să notifice C.N.P.F. cu privire la faptul că a făcut uz de nulităţile menţionate la art.29 din Legea privind piaţa de capital în termen de maximum două săptămîni de la momentul în care s-a prevalat de nulităţile în cauză.
    115. În termen de maximum două săptămîni de la expirarea termenului pentru plata indemnizaţiilor echitabile şi/sau acordarea avantajelor pecuniare, ofertantul va depune la C.N.P.F. un raport privind modul în care şi-a executat obligaţiile respective.
Capitolul XV
EFECTUAREA PLĂŢILOR
    116. Plata acţiunilor depuse în cadrul ofertelor de preluare se va realiza în conformitate cu art.32 din Legea privind piaţa de capital.
    117. Este interzis ofertantului să facă orice plată în contul ofertei de preluare înainte de data închiderii ofertei de preluare.
    118. Toate costurile legate de pregătirea şi derularea ofertei de preluare vor fi suportate de ofertant.
Capitolul XVI
CEREREA DE RETRAGERE OBLIGATORIE
    119. Dacă, în urma derulării unei oferte de preluare obligatorie sau benevole, adresată tuturor deținătorilor de valori mobiliare și pentru toate valorile mobiliare deținute de către aceștia, ofertantul, împreună cu persoanele cu care acționează în mod concertat, dețin cel puțin 90% din valorile mobiliare care au făcut obiectul ofertei de preluare, atunci toți deținătorii de valori mobiliare care nu au vîndut în cadrul ofertei au obligația să vîndă ofertantului, la cererea acestuia, toate valorile mobiliare deținute la un preț echitabil, în conformitate cu art.30 din Legea privind piața de capital. Preţul oferit în cadrul ofertei de preluare obligatorii sau benevole se consideră a fi un preț echitabil.
    120. Dreptul de a cere retragerea obligatorie poate fi exercitat de către ofertant în termen de cel mult 3 luni de la expirarea duratei ofertei de preluare, cu condiţia că prospectul ofertei de preluare conține intenția ofertantului de efectuare a procedurii de retragere obligatorie și ofertantul a informat C.N.P.F. despre inițierea retragerii obligatorii cu prezentarea cererii corespunzătoare întocmită conform art.30 alin.(4) din Legea privind piaţa de capital şi a descrierii modului de derulare a fiecărei etape aferente procedurii de retragere obligatorie.
    121. Neinițierea procedurii de retragere obligatorie în termenul și în condițiile prevăzute la pct.120 atrage decăderea ofertantului din dreptul de a cere retragerea obligatorie. O nouă procedură de retragere obligatorie poate fi inițiată numai după derularea unei noi oferte de preluare.
    122. Procedura privind retragerea obligatorie poate fi derulată cu participarea unui intermediar.
    123. În termen de 5 zile lucrătoare de la prezentarea informaţiei C.N.P.F., conform pct.120, cererea de retragere obligatorie se expediază acționarilor minoritari şi se publică de către ofertant în aceleași mijloace de informare în care a fost publicat prospectul ofertei de preluare și se transmite spre publicare operatorului de piață.
    Înștiințarea personală a acționarilor privind retragerea obligatorie se efectuează de către persoana care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare conform contractului cu ofertantul prin scrisori recomandate cu aviz de primire.
    124. Durata cererii de retragere obligatorie va fi stabilită cu respectarea termenele-limită prevăzute la art.30 alin.(5) din Legea privind piața de capital și se consideră iniţiată din data publicării cererii de retragere obligatorie în conformitate cu prevederile pct.123.
    125. În cadrul perioadei de retragere, deținătorii de valori mobiliare cărora le este adresată cererea de retragere obligatorie prezintă în scris ofertantului cel puțin următoarele informații:
    1) datele de identificare și datele de contact ale deținătorului de valori mobiliare;
    2) declarația deținătorului de valori mobiliare care să ateste faptul că este de acord ca ofertantul să achiziționeze toate valorile mobiliare evidențiate în contul deținătorului;
    3) modalitatea aleasă pentru realizarea plăţii valorilor mobiliare ce le deţin, inclusiv personal, mandat poştal sau transfer bancar, cu indicarea rechizitelor necesare.
    126. Acționarii care nu doresc să-și înstrăineze acțiunile vor comunica în scris despre refuzul acestora de a vinde acțiunile ofertantului în termenul specificat, cu includerea cel puțin a următoarelor informații:
    1) datele de identificare și datele de contact ale deținătorului de valori mobiliare;
    2) declarația deținătorului de valori mobiliare care să ateste faptul că refuză să-şi vîndă valorile mobiliare evidențiate în contul său;
    3) motivația refuzului.
    127. Deținătorii de valori mobiliare care au depus cererea de refuz în conformitate cu prevederile pct.126 rămîn în posesia valorilor sale mobiliare.
    128. În termen de 3 zile din data expirării perioadei de retragere, astfel cum aceasta a fost stabilită prin anunțul privind cererea de retragere obligatorie, ofertantul va solicita deținătorului de registru emiterea unui document care să ateste deținerea fiecărui acționar la acea dată - dată de retragere.
    129. Data de retragere obligatorie reprezintă acea zi lucrătoare determinată care servește la identificarea deținătorilor de valori mobiliare cărora le este adresată cererea de retragere obligatorie, precum și la determinarea valorilor mobiliare care fac obiectul cererii de retragere.
    130. Operatorul de piață prin intermediul căruia se tranzacționează valorile mobiliare emise de către emitentul vizat de procedura de retragere obligatorie va suspenda de la tranzacționare toate valorile mobiliare emise de către respectivul emitent începînd cu data de retragere, la cererea ofertantului sau emitentului.
    131. În cazul prevăzut la pct.125, mijloacele bănești vor fi transferate deţinătorului de valori mobiliare personal, prin mandat poștal cu aviz de primire sau la contul bancar indicat de către acesta pînă la radierea acțiunilor cu drept de vot de pe numele acestuia și trecerea pe numele ofertantului. În cazul în care mijloacele bănești transferate prin mandat poştal sunt returnate, acestea se depun la un cont bancar deschis de către ofertant sau de către emitent în favoarea deţinătorului de valori mobiliare care nu a primit contravaloarea acțiunilor.
    132. În cazul în care deținătorii de valori mobiliare cărora le este adresată cererea de retragere obligatorie nu depun contraoferte, în conformitate cu prevederile pct.125, sau nu depun cererea de refuz, în conformitate cu prevederile pct.126, în perioada de retragere stabilită prin anunțul privind cererea de retragere, se consideră că aceștia au acceptat tacit cererea ofertantului.
    133. În cazul prevăzut la pct.132, mijloacele bănești vor fi transferate deţinătorului de valori mobiliare prin mandat poștal cu aviz de primire pînă la radierea acțiunilor cu drept de vot de pe numele acestuia și trecerea pe numele ofertantului.     În cazul în care mijloacele bănești sunt returnate, acestea se depun la un cont bancar deschis de către ofertant sau de către emitent în favoarea deţinătorului de valori mobiliare care nu a primit contravaloarea acțiunilor.
    134. Contul special deschis de către ofertant sau emitent în conformitate cu pct.131 și pct.133 nu poate fi închis pînă la retragerea de către persoanele vizate a sumelor ce reprezintă contravaloarea acțiunilor. Mijloacele băneşti ale contului bancar respectiv nu pot fi utilizate în alte scopuri decît în cele prevăzute de prezentul Regulament. Banca în care este deschis contul bancar special va informa semestrial C.N.P.F. despre operaţiunile din cadrul acestuia.
    135. Ofertantul achită contravaloarea valorilor mobiliare ce fac obiectul cererii de retragere obligatorie conform pct.131 şi pct.133, în termen de cel mult 2 săptămîni de la data expirării perioadei de retragere.
    Întru executarea termenului de transferare a mijloacelor băneşti prin mandat poştal, ofertantul încheie cu oficiul poştal un contract privind expedierea şi distribuirea mandatelor poştale şi recepţionarea avizelor aferente acestor mandate poştale în termen de 2 săptămîni.
    136. După îndeplinirea cerinţelor stabilite de prezentul Regulament și efectuarea plăților în conformitate cu pct.135, ofertantul este în drept să solicite persoanei care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare ce constituie obiectul cererii de retragere obligatorie radierea valorilor mobiliare din contul deţinătorilor de valori mobiliare care au acceptat cererea ofertantului şi trecerea acestora în contul ofertantului.
    137. Persoana care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare este obligată să transmită ofertantului dreptul de proprietate asupra valorilor mobiliare de la deţinătorii acestora în termen de cel mult 2 zile de la data în care ofertantul a prezentat documentele respective ce confirmă transferul mijloacelor băneşti. Transmiterea dreptului de proprietate se va efectua în temeiul dispoziţiei de transfer, semnată unilateral de ofertant.
    138. Ofertantul informează imediat C.N.P.F. cu prezentarea materialelor confirmative despre oricare din acțiunile întreprinse la aplicarea prevederilor prezentului capitol, inclusiv:
    1) lista persoanelor care au depus contraoferte la cererea de retragere obligatorie în conformitate cu pct.125, numărul de valori mobiliare deţinute de aceste persoane şi modalitatea de realizare a plăţii;
    2) lista persoanelor care au depus în scris refuzul de a vinde valorile mobiliare deținute în conformitate cu pct.126 şi numărul de valori mobiliare deţinute de aceste persoane;
    3) lista persoanelor care au acceptat tacit cererea de retragere obligatorie, numărul de valori mobiliare deţinute de aceste persoane şi dovada înştiinţării personale;
    4) informaţii privind banca în care se deschide contul bancar special, suma mijloacelor băneşti destinate plăţilor şi lista persoanelor în favoarea cărora au fost transferate mijloacele băneşti în contul bancar respectiv;
    5) confirmare emisă de bancă sau de oficiul poştal privind executarea obligațiilor de plată a ofertantului pentru achiziționarea valorilor mobiliare.
    139. Acţionarul majoritar şi persoana care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare prezintă C.N.P.F. informaţia despre finalizarea procedurii de retragere obligatorie în termen de cel mult 3 zile lucrătoare din data transferului dreptului de proprietate.
    Procedura de retragere obligatorie poate fi suspendată în cazul nerespectării de către ofertant a prevederilor prezentului Regulament sau Legii privind piața de capital în acest sens.
Capitolul XVII
CEREREA DE ACHIZIŢIONARE OBLIGATORIE
    140. Dacă, în urma derulării unei oferte de preluare obligatorie sau benevole, adresată tuturor deținătorilor de valori mobiliare și pentru toate valorile mobiliare deținute de către aceștia, ofertantul, împreună cu persoanele cu care acționează în mod concertat, dețin cel puțin 90% din valorile mobiliare care au făcut obiectul ofertei de preluare, atunci acesta este obligat să achiziţioneze la un preţ echitabil valorile mobiliare de aceeaşi clasă ale deţinătorilor care nu au vîndut în cadrul ofertei de preluare, la cererea acestora. Preţul oferit în cadrul ofertei de preluare obligatorie sau benevole se consideră a fi un preț echitabil în termen de 3 luni de la data expirării perioadei de acţiune a ofertei respective.
    141. Dreptul de a cere achiziționarea obligatorie poate fi exercitat de către oricare deținător de valori mobiliare, cu condiția ca acesta să depună la sediul ofertantului, în termen de 3 luni de la data expirării perioadei de acțiune a ofertei de preluare sau după desfășurarea adunării generale anuale a acționarilor în condițiile art.31 din Legea privind piața de capital, o cerere de achiziționare obligatorie care va cuprinde cel puțin următoarele informații:
    1) datele de identificare și datele de contact ale deținătorului de valori mobiliare;
    2) modalitatea aleasă pentru realizarea plăţii valorilor mobiliare ce le deţin, inclusiv personal, mandat poştal sau transfer bancar, cu indicarea rechizitelor necesare.
    142. La cererea de achiziționare obligatorie se va anexa extrasul emis de către deținătorul de registru care atestă numărul de valori mobiliare în scopul transferului acestora către ofertant în cadrul procedurii de achiziționare obligatorie.
    143. La expirarea termenului de 3 luni de la expirarea duratei ofertei de preluare, deţinătorii de valori mobiliare pierd dreptul de a cere achiziţionarea obligatorie pînă la derularea unei noi oferte de preluare sau după desfăşurarea adunării generale anuale a acţionarilor în condiţiile stabilite de Legea privind piața de capital.
    144. Ofertantul achită preţul valorilor mobiliare ce fac obiectul cererii de achiziționare obligatorie în conformitate cu prevederile art.32 alin.(6) din Legea privind piața de capital, prin modalitățile stabilite în cererile de achiziționare obligatorie.
    145. După îndeplinirea cerinţelor stabilite de prezentul Regulament și efectuarea plăților în conformitate cu pct.144, ofertantul solicită persoanei care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare ce constituie obiectul cererii de achiziţionare obligatorie radierea valorilor mobiliare din contul deţinătorilor de valori mobiliare care au depus cererea ofertantului şi trecerea acestora în contul ofertantului.
    146. Persoana care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare este obligată să transmită ofertantului dreptul de proprietate asupra valorilor mobiliare de la deţinătorii acestora în termen de cel mult 2 zile de la data în care ofertantul a prezentat documentele respective ce confirmă transferul mijloacelor băneşti. Transmiterea dreptului de proprietate se va efectua în temeiul dispoziţiei de transfer, semnată unilateral de ofertant.
    147. Acţionarul majoritar şi persoana care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare prezintă C.N.P.F informaţia despre finalizarea procedurii de achiziţionare obligatorie în termen de cel mult 3 zile lucrătoare din data transferului dreptului de proprietate, inclusiv lista persoanelor care au depus cererea de achiziționare obligatorie și documentele confirmative aferente obligațiilor de plată a ofertantului pentru achiziționarea valorilor mobiliare.
  [Capitolul XVIII abrogat prin HCNPF42/1 din 25.09.17, MO356-359/06.10.17 art.1815]
Capitolul XIX
DISPOZIŢII FINALE
    157. Pentru nerespectarea prevederilor prezentului Regulament participanţii pieţei de capital poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.