LPM192/1998*
ID intern unic:  360139
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 192
din  12.11.1998
privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare*
Publicat : 14.08.2007 în Monitorul Oficial Nr. 117-126bis     art Nr : 91     Data intrarii in vigoare : 04.03.1999
    MODIFICAT
   
LP179 din 26.07.18, MO309-320/17.08.18 art.498; în vigoare 17.08.18
    LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374
    LP74 din 26.04.18, MO235-244/29.06.18 art.368
    LP35 din 16.03.18, MO113-120/06.04.18 art.224; în vigoare 01.10.18

    LP305 din 21.12.17, MO7-17/12.01.18 art.66

    LP288 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.808
    LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17
    LP221 din 27.10.17, MO421-427/01.12.17 art.701
    LP58 din 06.04.17, MO119-126/14.04.17 art.197; în vigoare 30.03.20
    LP54 din 30.03.17, MO119-126/14.04.17 art.195
    LP102 din 21.07.16, MO256-267/12.08.16 art.547; în vigoare 12.11.16
    LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16
    LP62 din 08.04.16, MO123-127/06.05.16 art.248
    LP136 din 03.07.15, MO197-205/31.07.15 art.404
   
LP38 din 27.03.14, MO92-98/18.04.14 art.228
    LP181 din 19.12.11, MO1-6/06.01.12 art.4; în vigoare 01.03.12
    LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373
    LP63 din 23.04.10, MO75-77/18.05.10 art.213
    LP131-XVIII din 23.12.09, MO23-24/12.02.10 art.35
    LP127-XVIII din 23.12.09, MO197-200/31.12.09 art.664
    LP108-XVIII din 17.12.09, MO193-196/29.12.09 art.609; în vigoare 01.01.10
    LP273-XVI din 07.12.07, MO84-85/13.05.08 art.288




    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Art.1. – (1) Comisia Naţională a Pieţei Financiare, denumită în continuare Comisia Naţională, este o autoritate publică autonomă, responsabilă faţă de Parlament, care reglementează şi autorizează activitatea participanţilor la piaţa financiară nebancară, precum şi supraveghează respectarea legislaţiei de către ei. În acest scop, Comisia Naţională este învestită cu putere de decizie, de dispensă, de interdicţie, de intervenţie, de control şi de sancţionare disciplinară şi administrativă, în limitele stabilite de legislaţie.
    [Art.1 al.(1) modificat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    (2) Comisia Naţională este persoană juridică, cu bilanţ propriu, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa. Autoritatea Comisiei Naţionale se exercită pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
    (3) Comisia Naţională are sediul central în municipiul Chişinău. În funcţie de necesităţi, aceasta îşi poate deschide în teritoriu reprezentanţe, care funcţionează potrivit regulamentelor aprobate de ea.
    Art.2. – (1) Comisia Naţională funcţionează potrivit prevederilor Constituţiei, prezentei legi, altor acte legislative, regulamentului propriu şi este independentă în exercitarea funcţiilor sale.
    (2) Comisia Națională prezintă anual Parlamentului, pînă la data de 1 iunie, un raport care se examinează în ședință plenară a Parlamentului și care include informația privind funcţionarea pieţei financiare nebancare și privind activitatea sa în anul precedent, inclusiv executarea bugetului, raportul fiind publicat pe pagina web oficială a Comisiei Naționale. Cîte o copie a raportului se remite Președintelui Republicii Moldova și Guvernului pentru informare.
    [Art.2 al.(2) în redacția LP221 din 27.10.17, MO421-427/01.12.17 art.701]
    Art.3. – Comisia Naţională are drept obiective de bază asigurarea stabilităţii, transparenţei, siguranţei şi eficienţei sectorului financiar nebancar, prevenirea riscurilor sistemice şi manipulării pe piaţa financiară nebancară, protejarea drepturilor participanţilor la piaţa financiară nebancară.
    Art.4. – (1) Autoritatea Comisiei Naţionale se extinde asupra participanţilor la piaţa financiară nebancară, care cuprind emitenţii de valori mobiliare, investitorii, asiguraţii, organizaţiile de autoreglementare pe piaţa de capital, Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova, membrii asociaţiilor de economii şi împrumut, clienţii organizaţiilor de microfinanţare şi participanţii profesionişti la piaţa financiară nebancară.
   
(1) Autoritatea Comisiei Naţionale se extinde asupra participanţilor la piaţa financiară nebancară, care cuprind emitenţii de valori mobiliare, investitorii, asiguraţii, organizaţiile de autoreglementare pe piaţa de capital, Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova, membrii asociaţiilor de economii şi împrumut, clienţii organizațiilor de creditare nebancară şi participanţii profesionişti la piaţa financiară nebancară.
    [Art.4 al.(1) modificat prin LP35 din 16.03.18, MO113-120/06.04.18 art.224; în vigoare 01.10.18]
   
[Art.4 al.(1) modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    (2) Participanţi profesionişti la piaţa financiară nebancară, denumiţi în continuare participanţi profesionişti, sînt persoanele licenţiate sau autorizate pe piaţa de capital, participanţii profesionişti la piaţa asigurărilor, fondurile nestatale de pensii, asociaţiile de economii şi împrumut, organizaţiile de microfinanţare, organizaţiile de credit ipotecar şi birourile istoriilor de credit.
   
(2) Participanţi profesionişti la piaţa financiară nebancară, denumiţi în continuare participanţi profesionişti, sînt persoanele licenţiate sau autorizate pe piaţa de capital, participanţii profesionişti la piaţa asigurărilor, fondurile nestatale de pensii, asociaţiile de economii şi împrumut, organizațiile de creditare nebancară şi birourile istoriilor de credit.
   
[Art.4 al.(2) modificat prin LP35 din 16.03.18, MO113-120/06.04.18 art.224; în vigoare 01.10.18]
   
[Art.4 al.(2) modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    (3) Atribuţiile Comisiei Naţionale privind reglementarea, autorizarea şi supravegherea participanţilor profesionişti nu se suprapun cu atribuţiile Băncii Naţionale a Moldovei.
    (4) Comisia Naţională dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară în conformitate cu prezenta lege.
    [Art.4 al.(4) introdus prin LP62 din 08.04.16, MO123-127/06.05.16 art.248]
   
(5) În exercitarea atribuţiilor şi împuternicirilor sale, stabilite de prezenta lege şi de actele legislative specifice fiecărui domeniu supravegheat, Comisia Naţională nu va fi îngrădită de nicio altă autoritate.
    [Art.4 al.(5) introdus prin LP62 din 08.04.16, MO123-127/06.05.16 art.248]
   
(6) Prevederile Legii nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător nu se aplică pe piața financiară nebancară.
    [Art.4 al.(5) introdus prin LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    Art.5. – (1) Comisia Naţională este în drept să colaboreze cu organisme de specialitate internaţionale corespunzătoare şi să adere la ele.
    (2) Comisia Naţională este în drept să acorde asistenţă şi să efectueze, în conformitate cu legislaţia, schimb de informaţii privind piaţa financiară nebancară şi participanţii acesteia cu instituţiile de specialitate internaţionale şi autorităţile similare din alte state.
    Art.6. – (1) Comisia Naţională se finanţează integral din:
    a) taxe în mărime de pînă la 0,5 la sută din suma emisiunii valorilor mobiliare, cu excepţia emisiunii obligaţiunilor pentru care se va percepe taxă în mărime de pînă la 0,1 la sută din suma emisiunii;
    b) taxe în mărime de pînă la 0,1 la sută din suma emisiunii valorilor mobiliare efectuate în scopul consolidării, fracţionării sau convertirii valorilor mobiliare emise anterior;
    c) taxe din tranzacţiile de vînzare-cumpărare efectuate pe piața reglementată:
    - în mărime de pînă la 0,1 la sută din tranzacțiile înregistrate în regimul pieţei interactive;
    - în mărime de pînă la 0,3 la sută din tranzacțiile înregistrate în regimul pieţei directe;
    [Art.6 al.(1), lit.c) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    d) taxe în mărime de pînă la 1 la sută din tranzacțiile de vînzare-cumpărare a valorilor mobiliare, efectuate în afara pieţei reglementate;
    [Art.6 al.(1), lit.d) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    e) taxe în mărime de pînă la 1 la sută din tranzacțiile cu valori mobiliare, altele decît cele specificate la lit.c) şi d);
    [Art.6 al.(1), lit.e) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
   
e1) taxe în mărime de pînă la 0,5 la sută din valoarea tranzacţiilor de succesiune a valorilor mobiliare, dar nu mai mult de 2 milioane de lei;
    [Art.6 al.(1), lit.e1) introdusă prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    f) plata pentru aprobarea transferului de portofoliu al asigurătorului în mărime de pînă la 1 la sută din valoarea transferului;
    [Art.6 al.(1), lit.g) abrogată  prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    h) plăţi regulatorii de funcţionare achitate anual de către participanţii profesionişti, şi anume:
    - plăţile organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, achitate de către administratorii acestora, în mărime de pînă la 0,1 la sută din valoarea medie anuală a activelor nete;
    - plăţile societăţilor de asigurare în mărime de pînă la 2 la sută din primele brute anuale subscrise, stabilindu-se diferențiat în funcție de clasa și tipul de asigurare;
    - plăţile intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări în mărime de pînă la 1 la sută din comisioanele primite;
    - plăţile fondurilor nestatale de pensii în mărime de pînă la 0,5 la sută din valoarea medie anuală a activelor nete;
    - plățile asociațiilor de economii și împrumut în mărime de pînă la 1 la sută din valoarea medie anuală a activelor;
    - plățile organizațiilor de creditare nebancară în mărime de pînă la 0,1 la sută din valoarea medie anuală a soldului creditelor nebancare și leasingului financiar înregistrat, dar nu mai puțin de 5000 de lei.
    [Art.6 al.(1), lit.h) modificată prin LP35 din 16.03.18, MO113-120/06.04.18 art.224; în vigoare 01.10.18]
    [Art.6 al.(1), lit.h) modificată prin LP288 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.808]
    [Art.6 al.(1), lit.h) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    i) plata pentru acordarea de licenţe şi autorizaţii în conformitate cu legislaţia;
    [Art.6 al.(1), lit.i) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    j) veniturile de la editarea publicaţiilor periodice de specialitate ale Comisiei Naţionale;
    k) sumele sancţiunilor aplicate în conformitate cu legislaţia;
     [Art.6 al.(1), lit.k) în redacție LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    l) donaţii şi orice alte surse legale.
    (11) Mărimea concretă a taxelor și plăților, în limitele valorilor specificate la alin. (1), se stabilește de către Comisia Națională la un nivel suficient să acopere cheltuielile necesare pentru asigurarea activității sale, în baza estimării indicatorilor bugetari. Pînă în data de 1 noiembrie a fiecărui an, Comisia Națională publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova hotărîrea Consiliului de administrație privind cuantumul taxelor și plăților stabilite pentru anul următor, iar în cazul modificării și/sau completării acestora în conformitate cu legislația, hotărîrea se publică în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare.
    [Art.6 al.(11) introdus prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    (2) Bugetul Comisiei Naţionale se aprobă anual, pînă în data de 15 noiembrie, de către Consiliul de administrație în limita necesarului pentru asigurarea unei activități conforme și în condițiile independenței sale financiare, fiind publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale. Comisia Națională prezintă Parlamentului, pînă la data de 30 noiembrie, bugetul său pentru anul financiar următor, precum și informația cu privire la executarea scontată a bugetului pentru anul curent.
    [Art.6 al.(2) modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    [Art.6 al.(2) modificat prin LP221 din 27.10.17, MO421-427/01.12.17 art.701]
   
(21) În cadrul unui an bugetar pot fi efectuate rectificări la bugetul Comisiei Naţionale, care, de regulă, se aprobă nu mai devreme de data de 1 iulie şi nu mai tîrziu de data de 1 noiembrie. În termen de 5 zile lucrătoare de la aprobare, Parlamentul este notificat cu privire la rectificarea bugetară, care se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale.
    [Art.6 al.(21) introdus prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    (3) Taxele şi plăţile regulatorii de funcţionare urmează a fi transferate pe un cont de decontare al Comisiei Naţionale în termenele stabilite prin actele normative ale Comisiei Naţionale. Un transfer incomplet sau întîrziat pe contul Comisiei Naţionale atrage după sine penalitate în mărime de 0,05 la sută din suma netransferată, pentru fiecare zi de întîrziere.
    (4) Gestionarea şi utilizarea mijloacelor financiare acumulate pe cont ţin de competenţa exclusivă a Comisiei Naţionale. Soldul mijloacelor acumulate şi neutilizate în decursul anului financiar rămîne disponibil, pe contul Comisiei Naţionale, pentru anul financiar următor.
    (5) Patrimoniul şi veniturile Comisiei Naţionale sînt scutite de impozite şi taxe.
    (6) Structura şi statele de personal ale Comisiei Naţionale, formele şi modul de retribuţie a membrilor şi a angajaţilor se stabilesc de Consiliul de administraţie. Salariul preşedintelui Comisiei Naţionale este stabilit de Consiliul de administraţie în mărime ce variază între 3 şi 5 salarii medii lunare ale angajaţilor Comisiei Naţionale, cu excepţia personalului tehnic, calculat în raport cu ultimele 3 luni de activitate a acesteia. Salariul membrilor Comisiei Naţionale este stabilit de Consiliul de administraţie în mărime ce variază între 3 şi 4 salarii medii lunare ale angajaţilor Comisiei Naţionale, cu excepţia personalului tehnic, calculat în raport cu ultimele 3 luni de activitate a acesteia.
    [Art.6 al.(6) modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    [Art.6 al.(6) în redacţia LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    [Art.6 al.(6) modificat prin LP108-XVIII din 17.12.09, MO193-196/29.12.09 art.609; în vigoare 01.01.10]

    (7) Auditul public extern al exercițiului financiar-bugetar al Comisiei Naţionale se efectuează de către Curtea de Conturi.
    [Art.6 al.(7) modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    [Art.6 al.(7) modificat prin LP63 din 23.04.10, MO75-77/18.05.10 art.213]
   
(8) Comisia Națională ține contabilitatea în conformitate cu standardele naționale de contabilitate.
    [Art.6 al.(8) introdus prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    Art.7. – (1) În procesul exercitării atribuţiilor sale, Comisia Naţională conlucrează cu autorităţile publice în vederea realizării obiectivelor sale şi asigurării protecţiei drepturilor investitorilor şi ale publicului larg.
    (2) Guvernul, Banca Naţională a Moldovei, ministerele, alte autorităţi ale administraţiei publice coordonează cu Comisia Naţională proiectele actelor normative ce vizează piaţa financiară nebancară.
Capitolul II
ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE COMISIEI NAŢIONALE
    Art.8. – În scopul realizării obiectivelor sale, Comisia Naţională are următoarele atribuţii:
    a) elaborează şi, în comun cu Guvernul, aprobă strategia de dezvoltare a pieţei financiare nebancare;
    b) exercită prerogativele legale privind reglementarea şi supravegherea pieţei financiare nebancare prin adoptarea de decizii şi dispunerea de măsuri executorii pentru participanţii la piaţa financiară nebancară, precum şi efectuează, la cerere sau din oficiu, interpretarea oficială a deciziilor proprii;
    c) acordă, retrage, suspendă şi reperfectează licenţe şi autorizaţii participanţilor profesionişti, precum şi acordă autorizaţii de reorganizare a acestora, în conformitate cu legislația și actele sale normative;
    [Art.8 lit.c) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    d) acordă asociaţiilor participanţilor profesionişti statut de organizaţie de autoreglementare, precum şi deleagă acestora, în corespundere cu legislaţia, una sau mai multe împuterniciri;
    e) stabileşte, în cazurile prevăzute de legislaţie, cerinţe faţă de operaţiunile cu valori mobiliare şi activitatea participanţilor profesionişti, inclusiv cerinţe faţă de mărimea capitalului propriu, şi normele de prudenţă financiară;
    f) monitorizează situaţia financiară a participanţilor profesionişti, precum şi conformarea acestora cerinţelor de activitate stabilite de legislaţie, efectuează controale asupra activităţii acestora în limitele competenței și conform modului stabilit de actele sale normative;
    [Art.8 lit.f) modificată prin LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    g) stabileşte, în cazurile prevăzute de legislaţie, cerinţe faţă de asociaţii/acţionarii semnificativi, persoanele cu funcţie de răspundere şi specialiştii participanţilor profesionişti, precum şi stabileşte modul de atestare a specialiştilor participanţilor profesionişti;
    h) stabileşte regimul, forma, conţinutul şi modul de ţinere a registrelor interne ale participanţilor profesionişti, a registrelor deținătorilor de unităţi de fond;
    [Art.8 lit.h) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    [Art.8 lit.h) modificată prin LP58 din 06.04.17, MO119-126/14.04.17 art.197; în vigoare 30.03.20]
    i) elaborează şi aprobă regulile de întocmire şi prezentare a dărilor de seamă specializate ale participanţilor profesionişti, ale emitenţilor şi organizaţiilor de autoreglementare;
    [Art.8 lit.i) modificată prin LP54 din 30.03.17, MO119-126/14.04.17 art.195]
    j) creează şi întreţine reţeaua informaţională, necesară supravegherii participanţilor profesionişti, precum şi baza informaţională publică privind emitenţii, titularii de licență și de autorizație şi funcţionarea pieţei financiare nebancare, oferă publicului larg informaţiile cu privire la activitatea sa şi la dezvoltarea pieţei financiare nebancare;
    [Art.8 lit.j) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]  
    k) stabileşte modul de înregistrare, înregistrează ofertele publice de valori mobiliare, unităţile de fond, precum şi rezultatele realizării acestora;
    [Art.8 lit.k) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    [Art.8 lit.k) modificată prin LP58 din 06.04.17, MO119-126/14.04.17 art.197; în vigoare 30.03.20]
    l) stabileşte modul de plasare şi de circulaţie a valorilor mobiliare străine pe piaţa de capital a Republicii Moldova;
    [Art.8 lit.l) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    m) ţine Registrul emitenților de valori mobiliare, Registrul emitenților de unități de fond, registrul participanţilor profesionişti, registrul licenţelor şi autorizaţiilor eliberate şi al atestatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti, registrul de stat al asigurătorilor (reasigurătorilor), brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare şi al actuarilor, precum şi alte registre în conformitate cu legislaţia;
    [Art.8 lit.m) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    [Art.8 lit.m) modificată prin LP58 din 06.04.17, MO119-126/14.04.17 art.197; în vigoare 30.03.20]
    n) exercită, în comun cu Consiliul Concurenţei, controlul asupra respectării legislaţiei cu privire la protecţia concurenţei pe piaţa financiară nebancară;
    [Art.8 lit.n) modificată prin LP38 din 27.03.14, MO92-98/18.04.14 art.228]
    o) înregistrează emisiunile de valori mobiliare ale emitenţilor din Republica Moldova şi eliberează emitenţilor permise pentru circulaţia valorilor mobiliare în afara ţării;
    p) publică preţurile valorilor mobiliare care circulă în afara pieţei reglementate şi/sau a sistemului multilateral de tranzacţionare, determină publicaţiile periodice în care participanţii profesionişti şi emitenţii de valori mobiliare sînt obligaţi să publice informaţia ce urmează a fi dezvăluită în conformitate cu legislaţia;
    [Art.8 lit.p) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    q) eliberează, în cazurile stabilite de legislaţie, avize de dobîndire a participaţiunilor calificate în capitalul social al participanţilor profesionişti, avize de deschidere a filialelor şi reprezentanţelor participanţilor profesionişti, precum şi avize prealabile la constituirea/ înregistrarea organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare şi pentru înregistrarea asigurătorului şi reasigurătorului;
    [Art.8 lit.q) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    r) supraveghează activitatea Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule din Republica Moldova;
    s) stabileşte modalitatea evidenţei de către asigurători a contractelor de asigurare (poliţelor de asigurare) şi aprobă transferul de portofolii ale asigurătorilor;
    t) realizează alte atribuţii în conformitate cu legislaţia ce reglementează activitatea participanţilor profesionişti, cu prezenta lege şi cu alte acte legislative.
    Art.9. – (1) Comisia Naţională are următoarele drepturi:
    a) să califice valorile mobiliare (să le determine tipul) conform legislaţiei privind piaţa de capital;
    [Art.9 al.(1), lit.a) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    b) să suspende emisiunea valorilor mobiliare/unităţilor (titlurilor) de fond sau să anuleze emisiunile corespunzătoare de valori mobiliare/unităţi (titluri) de fond în cazurile stipulate de legislaţia privind piaţa de capital;
    [Art.9 al.(1), lit.b) în redacție LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    c) să aplice, în modul prevăzut de legislaţie, restricţii în activitatea participanţilor la piaţa financiară nebancară, inclusiv să suspende operaţiunile bancare la conturile acestora;
    [Art.9 al.(1), lit.c) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    d) să expedieze participanţilor la piaţa financiară nebancară prescripţii spre executare obligatorie, inclusiv în ce priveşte desfăşurarea adunărilor generale ale acţionarilor, să ceară participanţilor la piaţa financiară nebancară prezentarea documentelor contabile şi a altor documente necesare, explicaţiilor orale şi scrise;
    e) să ceară şi să examineze, cu periodicitatea stabilită în legislaţie, dările de seamă asupra activităţii participanţilor la piaţa financiară nebancară;
    f) să stabilească pentru participanţii profesionişti, în cazurile prevăzute de legislaţie, normative obligatorii în ce priveşte mijloacele proprii de limitare a riscurilor sistemice;
    g) să desemneze registratorul independent cu care emitentul, ce a încălcat regulile stabilite de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare, este obligat să semneze contractul de ţinere a acestui registru;
   
[Art.9 al.(1), lit.g) abrogată prin LP58 din 06.04.17, MO119-126/14.04.17 art.197; în vigoare 30.03.20]
    h) în scopul protejării drepturilor investitorilor şi ale publicului larg, precum şi/sau în cazul încălcării legislaţiei privind piaţa de capital, să suspende plasarea valorilor mobiliare şi/sau circulaţia acestora pe piaţa reglementată, în cadrul sistemului multilateral de tranzacţionare şi în afara acestora, clearingul şi decontările la tranzacţii;
    [Art.9 al.(1), lit.h) în redacție LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    i) să sisteze, pe piaţa financiară nebancară, în modul prevăzut de legislaţie, orice activitate care contravine legislaţiei sau nu este prevăzută de legislaţie;
    j) să aplice sancţiuni legale faţă de persoanele fizice participanţi la piaţa financiară nebancară în cazul încălcării legislaţiei;
    k) să examineze cauzele contravenţionale în domeniul pieţei financiare nebancare;
    [Art.9 al.(1), lit.k) în redacţia LP131-XVIII din 23.12.09, MO23-24/12.02.10 art.35]
    l) să intenteze, în instanţa de judecată, acţiuni privind chestiunile ce ţin de competenţa sa, inclusiv privind invaliditatea tranzacţiilor cu valori mobiliare;
    [Art.9 al.(1), lit.m) abrogată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    n) să monitorizeze circulaţia valorilor mobiliare în ţară;
    o) să califice acţiunile participanţilor la piaţa de capital ca manipulări şi/sau abuz pe piaţă, conform legislaţiei privind piaţa de capital;
    [Art.9 al.(1), lit.o) în redacţia LP131-XVIII din 23.12.09, MO23-24/12.02.10 art.35]
    p) să aplice măsurile, prevăzute de legislaţie, de remediere financiară, de reorganizare sau, după caz, de declarare a insolvabilităţii asigurătorilor (reasigurătorilor) şi a brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare;
    q) în scopul realizării atribuţiilor sale, să dispună crearea grupurilor de lucru, inclusiv a celor interministeriale;
    r) să exercite alte drepturi ce rezultă din legislaţia ce reglementează activitatea participanţilor la piaţa financiară nebancară, din prezenta lege şi din alte acte legislative.
    (11) Modalitatea de suspendare a operațiunilor bancare la conturile participanților la piața financiară nebancară conform alin. (1) lit. c) se  stabilește prin actele normative emise în acest sens.
    [Art.9 al.(11) introdus prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    (2) În scopul asigurării transparenţei şi dezvăluirii de către toţi participanţii la piața financiară nebancară a informaţiei referitoare la activitatea lor financiară şi la evenimentele şi acţiunile ce afectează această activitate, precum şi în scopul informării acţionarilor despre adunările generale, Comisia Naţională fondează publicaţii periodice de specialitate.
    [Art.9 al.(2) modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
Capitolul III
ORGANIZAREA ŞI ADMINISTRAREA
COMISIEI NAŢIONALE

    Art.10. – (1) Comisia Naţională este condusă de Consiliul de administraţie.
    (2) Consiliul de administraţie este un organ colegial compus din 5 membri, inclusiv preşedintele şi doi vicepreşedinţi ai Consiliului de administraţie, care sînt, respectiv, preşedinte şi vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale.
    [Art.10 al.(2) în redacţia LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    [Art.10 al.(3) abrogat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    Art.11. – Membrii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi de Parlament pentru un mandat de 5 ani, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, cu avizul prealabil pozitiv al comisiei parlamentare de profil. Fiecare membru al Consiliului de administraţie are dreptul la două mandate consecutive.
    [Art.11 modificat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    Art.12. – În funcţia de membru al Consiliului de administraţie poate fi desemnată persoana care deţine cetăţenia Republicii Moldova, are domiciliul în ţară şi o vechime în muncă de cel puţin 10 ani în domeniile financiar, economic sau bancar, nu are interdicția de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorității Naționale de Integritate, precum şi nu are în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art. 7 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 325 din 23 decembrie 2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.
    [Art.12 modificat prin LP74 din 26.04.18, MO235-244/29.06.18 art.368]
    [Art.12 modificat prin LP305 din 21.12.17, MO7-17/12.01.18 art.66]
    [Art.12 modificat prin LP102 din 21.07.16, MO256-267/12.08.16 art.547; în vigoare 12.11.16]
    [Art.12 modificat prin LP127-XVIII din 23.12.09, MO197-200/31.12.09 art.664]
    Art.13. – (1) Membrii Consiliului de administraţie sînt desemnaţi cu acordul în scris al candidaţilor.
    (2) În cazul în care candidatul este membru al unui partid sau al unei alte organizaţii social-politice, acordul său trebuie să conţină angajamentul de suspendare a calităţii de membru al partidului sau al altei organizaţii social-politice.
    Art. 131. – Preşedintele, vicepreşedintele, membrii Consiliului de administrație  dețin funcții de demnitate publică prin numire.
    [Art.131 introdus prin LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16]
    Art.14. – Calitatea de membru al Consiliului de administraţie încetează în caz de:
    a) expirare a termenului pentru care a fost desemnat;
    b) revocare de către Parlament, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, inclusiv din iniţiativa preşedintelui Comisiei Naţionale;
    c) demisie;
    d) deces.
    Art.15. – (1) Revocarea membrilor Consiliului de Administraţie se face de Parlament în cazul în care:
    a) în urma exercitării neadecvate a atribuţiilor sale sau săvîrşirii unor acte ilegale, s-au produs efecte de criză pe piaţa financiară nebancară;
    b) au fost condamnaţi prin sentinţă judecătorească rămasă definitivă;
    b1) a rămas definitiv actul de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către aceştia a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei persoane terțe a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;
    [Art.15 al.(1), lit.b1) modificată prin LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16]
    [Art.15 al.(1), lit.b1) introdusă prin LP181 din 19.12.11, MO1-6/06.01.12 art.4; în vigoare 01.03.12]
    c) devin neeligibili în cazul unor situaţii de incompatibilitate prevăzute la art.27 alin.(3), stabilite prin actul de constatare rămas definitiv;
    [Art.15 al.(1), lit.c) modificată prin LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16]
    d) nu-şi pot îndeplini atribuţiile din cauza incapacităţii fizice sau psihice, constatată de către o comisie medicală;
    e) nu au depus declarația de avere și interese personale sau au refuzat să o depună, în condițiile art. 27 alin. (8) din Legea nr.132 din 17 iunie 2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate;
    [Art.15 al.(1), lit.e) introdusă prin LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16]
   
f) instanța de judecată a dispus, prin hotărîre irevocabilă, confiscarea averii nejustificate.
    [Art.15 al.(1), lit.f) introdusă prin LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16]
    (2) Membrii Consiliului de administraţie se revocă din funcţie cu majoritatea simplă de voturi (50%+1) din numărul total al deputaţilor din Parlament.
    (3) Membrii Consiliului de administraţie ale căror mandate au expirat vor rămîne în funcţie pînă la numirea succesorilor lor. 
    Art.16. – Pe lîngă Comisia Naţională poate fi constituit un organ consultativ – Consiliul de experţi. Modul de constituire, componenţa şi atribuţiile acestui organ se stabilesc de către Comisia Naţională.
    Art.17. – Comisia Naţională poate antrena savanţi şi specialişti-practicieni pentru consultaţii, pentru efectuarea controalelor şi expertizelor, remunerîndu-i conform legislaţiei.
Capitolul IV
DECIZIILE COMISIEI NAŢIONALE ŞI MODUL
DE ADOPTARE A LOR
    Art.18. – (1) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă la şedinţele Consiliului de administraţie, care pot fi ordinare sau extraordinare. Procesele-verbale sînt semnate de preşedintele Comisiei Naţionale sau de vicepreşedintele care a prezidat şedinţa. Şedinţele ordinare se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît de 2 ori pe lună. Şedinţele extraordinare se convoacă din iniţiativa preşedintelui sau a cel puţin 2 membri ai Consiliului de administraţie.
    [Art.18 al.(1) modificat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    (2) Şedinţele Consiliului de administraţie pot fi publice sau închise. Şedinţele închise au loc doar în cazul în care există pericolul prejudicierii pieţei financiare nebancare sau a participanţilor la ea. Această formă a şedinţei se decide prin vot.
    Art.19. – (1) Şedinţele Consiliului de administraţie sînt deliberative în cazul în care la ele participă cel puţin 3 membri şi sînt prezidate de către preşedintele Consiliului de administraţie, iar în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele împuternicit.
    [Art.19 al.(1) modificat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    (2) Deciziile Comisiei Naţionale se adoptă prin votul majorităţii celor prezenţi la şedinţa Consiliului de administraţie. Membrii Consiliului de administraţie absenţi pot vota în scris.
    (3) Membrii Consiliului de administraţie nu au dreptul de a se abţine de la vot. Membrii care au votat împotrivă îşi pot consemna opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective.
    Art. 20. – (1) În scopul exercitării atribuţiilor sale, Comisia Națională emite decizii sub forma actelor normative (hotărîri) și a actelor cu caracter individual (hotărîri, ordonanțe, înscrieri protocolare), care se semnează de către preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către vicepreşedintele împuternicit. Particularitățile emiterii actelor cu caracter individual se stabilesc în regulamentul propriu.
    (2) În cazul constatării semnelor componenței unei infracțiuni în cadrul exercitării atribuţiilor și drepturilor sale, Comisia Naţională emite o decizie în care indică încălcările admise, prescrie măsurile de înlăturare a acestor încălcări și, dacă există și poate fi constatat, indică prejudiciul cauzat prin aceste încălcări, prin sesizarea organului de urmărire penală conform alin. (3). Termenul de executare a prescripţiei în acest caz nu poate depăși 30 de zile.
    [Art.21 al.(2) introdus prin LP179 din 26.07.18, MO309-320/17.08.18 art.498, alineatul unic devine al.(1); în vigoare 17.08.18]
    (3) Sesizarea organului de urmărire penală cu privire la existența semnelor componenței de infracțiune se face printr-o adresare scrisă, care se transmite acestuia în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei Comisiei Naționale sau de la data expirării termenului stabilit la alin. (2) pentru executarea prescripţiei. La sesizare se anexează decizia și materialele aferente.
    [Art.21 al.(3) introdus prin LP179 din 26.07.18, MO309-320/17.08.18 art.498; în vigoare 17.08.18]
    (4) În cazul prevăzut la alin. (2), decizia Comisiei Naționale nu se contestă în instanţa de contencios administrativ.
    [Art.21 al.(4) introdus prin LP179 din 26.07.18, MO309-320/17.08.18 art.498; în vigoare 17.08.18]
    [Art.20 în redacția LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    [Art.20 modificat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]   
    [Art.21 abrogat prin LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    [Art.21 modificat prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    Art.22. – (1) Actele normative ale Comisiei Naţionale care sînt obligatorii pentru participanții la piața financiară nebancară se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare fie la data publicării lor, fie la o altă dată prevăzută în textul actului respectiv.
    [Art.22 al.(1) în redacția LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    (2) Actele normative ale Comisiei Naţionale pot fi contestate doar de către persoana în privinţa căreia, în baza actului cu caracter normativ contestat, s-a adoptat ori s-a refuzat adoptarea unui act cu caracter individual. Actul cu caracter normativ în baza căruia s-a adoptat ori s-a refuzat adoptarea unui act cu caracter individual poate fi contestat doar concomitent cu contestarea actului cu caracter individual.
    [Art.22 al.(2) în redacția LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    (3) Actele cu caracter individual emise de către Comisia Naţională  se comunică destinatarilor contra semnătură sau prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Comunicarea prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire se efectuează la domiciliul sau la sediul persoanei, după caz. Dacă comunicarea actului nu este posibilă prin niciuna dintre modalităţile prevăzute în prezentul alineat, inclusiv în cazul în care destinatarul refuză luarea de cunoştinţă, actul se consideră comunicat dacă este disponibil la sediul Comisiei Naționale. În acest din urmă caz, drept dovadă a comunicării actului cu caracter individual serveşte comunicatul oficial al Comisiei Naţionale privind disponibilitatea acestui act la sediul Comisiei Naţionale, care se publică în termen de 10 zile pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar data intrării în vigoare a acestuia este considerată data publicării comunicatului oficial în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    [Art.22 al.(3) în redacția LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    [Art.22 al.(3) în redacţia LP136 din 03.07.15, MO197-205/31.07.15 art.404]
   
(4) Actele normative emise de Comisia Naţională nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiţiei. Comisia Naţională va transmite actele sale normative, după adoptare, Ministerului Justiţiei spre a fi înregistrate în Registrul de stat al actelor juridice. Termenul de înregistrare nu va depăşi 3 zile lucrătoare.
    [Art.4 al.(4) introdus prin LP62 din 08.04.16, MO123-127/06.05.16 art.248]
   
(5) Actele normative emise de Comisia Naţională intră sub incidenţa prevederilor Legii nr. 239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional. În cadrul consultării părţilor interesate cu privire la elaborarea actelor sale normative, Comisia Naţională va solicita o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiţiei.
    [Art.22 al.(5) introdus prin LP62 din 08.04.16, MO123-127/06.05.16 art.248]
   
(6) Actele Comisiei Naţionale nu se supun controlului de oportunitate.
    [Art.22 al.(6) introdus prin LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    Art. 23. – (1) Actele Comisiei Naţionale sînt supuse controlului de legalitate în instanţele de contencios administrativ conform procedurii stabilite de Legea contenciosului administrativ şi conform cerinţelor prezentei legi. Dispoziţiile altor legi pot fi aplicate în cazurile de contestare a actelor Comisiei Naţionale doar în măsura în care nu contravin normelor stabilite de prezenta lege.
    (2) Suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale poate fi cerută în instanţa de contencios administrativ numai după contestarea acestora la Comisia Naţională în termen de 30 de zile de la data comunicării răspunsului Comisiei Naţionale pe marginea cererii prealabile privind aceste acte sau de la data expirării termenului pentru soluţionarea cererii prealabile. Termenul de 30 de zile nu se extinde asupra actelor cu caracter normativ.
    (3) Suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale poate fi dispusă de instanţa de judecată numai la cererea reclamantului, depusă concomitent cu înaintarea acţiunii, şi doar în cazul în care sînt întrunite cumulativ următoarele condiţii:
    a) motivele invocate de reclamant în susţinerea acţiunii sînt pertinente şi bine întemeiate şi este un caz prima facie împotriva legalității actului contestat;
    b) reclamantul prezintă argumente care au o bază factologică precum că circumstanţele litigiului reclamă dispunerea urgentă a suspendării executării actului administrativ contestat pentru a evita prejudicierea gravă şi ireparabilă a intereselor reclamantului;
    c) prejudiciul care ar putea fi cauzat reclamantului depăşeşte interesul public urmărit prin emiterea actului administrativ contestat.
    (4) Sarcina probaţiunii întrunirii condițiilor menționate la alin. (3) revine reclamantului. Pînă la proba contrară se prezumă existenţa unui interes public în executarea imediată şi neîntreruptă a actelor Comisiei Naţionale.
    (5) În cadrul examinării cererilor privind suspendarea executării actelor Comisiei Naţionale, instanţa de judecată citează părţile în proces, indicînd data şi ora desfăşurării şedinţei de judecată şi anexînd copia de pe cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale, de asemenea solicită Comisiei Naţionale să prezinte referinţa pe marginea cererii de suspendare.
    (6) În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea copiei de pe cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale, Comisia Naţională depune referinţa pe marginea acestei cereri.
    (7) Instanţa de judecată este obligată să soluţioneze cererea de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale în cel mult 5 zile de la prezentarea referinţei de către Comisia Naţională sau de la data la care trebuia prezentată referinţa.
    (8) Instanţa de judecată poate dispune suspendarea executării actului Comisiei Naţionale doar în cazul întrunirii cumulative a condiţiilor menționate la alin. (3). Instanţa de judecată pronunţă o încheiere motivată privind suspendarea sau refuzul de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale.
    (9) Hotărîrea instanţei de contencios administrativ privind declararea ilegală, în parte sau în tot, a actului normativ al Comisiei Naţionale se transmite de îndată Comisiei Naţionale şi se publică neîntîrziat pe pagina web oficială a Comisiei Naţionale.
    (10) Acţiunile de contencios administrativ privind actele Comisiei Naţionale sau privind nesoluţionarea de către aceasta în termen legal a unei cereri se înaintează în instanţa de judecată în a cărei rază teritorială îşi are sediul Comisia Naţională, cu condiţia respectării obligatorii de către reclamant a procedurii prealabile prevăzute la alin. (2).
    (11) Încheierea judecătorească privind suspendarea sau refuzul de suspendare a executării actului Comisiei Naţionale poate fi atacată cu recurs în conformitate cu Codul de procedură civilă. Prin derogare de la art. 426 alin. (3) din Codul de procedură civilă, recursul împotriva încheierii se examinează în termen restrîns, care nu va depăşi 10 zile de la data depunerii recursului.
    (12) Cererile de contestare a hotărîrilor Comisiei Naționale cu privire la procedura de remediere financiară, la emiterea de prescripții și interdicții, la înregistrarea emisiunilor de valori mobiliare ale emitenților, la suspendarea sau retragerea licenței participanților profesioniști, precum și cererile de contestare a ordonanțelor Comisiei Naționale se judecă în termen de 3 luni de la data depunerii.
    [Art.23 în redacţia LP136 din 03.07.15, MO197-205/31.07.15 art.404]
Capitolul V
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR CONSILIULUI DE
ADMINISTRAŢIE ŞI ANGAJAŢILOR COMISIEI NAŢIONALE
    Art.24. – (1) Membrii Consiliului de administraţie sînt independenţi în exerciţiul funcţiunii şi se supun numai legii.
    (2) Membrii Consiliului de administraţie nu pot fi reţinuţi, arestaţi ori traşi la răspundere administrativă sau penală decît la cererea Procurorului General, cu consimţămîntul Parlamentului.
    Art.25. – (1) Preşedintele Comisiei Naţionale:
    a) conduce activitatea Comisiei Naţionale, poartă răspundere în faţa Parlamentului pentru îndeplinirea de către Comisia Naţională a sarcinilor atribuite acesteia prin prezenta lege şi prin regulamentul ei;
    b) reprezintă Comisia Naţională în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu organismele internaţionale de specialitate respective;
    c) convoacă şedinţele Consiliului de administraţie, le prezidează şi asigură îndeplinirea hotărîrilor adoptate;
    d) repartizează atribuţii şi împuterniciri vicepreşedinţilor şi membrilor Consiliului de administraţie confirmate prin hotărîre a Comisiei Naţionale;
    [Art.25 al.(1), lit.d) modificată prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    e) recrutează, promovează și eliberează din serviciu angajații Comisiei Naţionale. Recrutarea se efectuează prin aplicarea principiului de transparență conform regulamentului propriu, respectînd criteriul de selectare în bază de integritate profesională;
    [Art.25 al.(1), lit.e) în redacția LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    f) aplică, după caz, sancțiuni disciplinare angajaților Comisiei Naționale;
    [Art.25 al.(1), lit.f) în redacția LP94 din 31.05.18, MO235-244/29.06.18 art.374]
    g) semnează avize, rapoarte, răspunsuri oficiale, altă corespondenţă curentă;
    h) examinează cauzele contravenţionale şi aplică sancţiuni contravenţionale în corespundere cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova.
    (2) În absenţa Preşedintelui Comisiei Naţionale, atribuţiile prevăzute la alin.(1) sînt exercitate de vicepreşedintele împuternicit.
    [Art.25 al.(2) modificat prin LP144 din 02.07.10, MO119-120/13.07.10 art.373]
    Art.26. – Preşedintele Comisiei Naţionale participă la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului în problemele reglementării şi controlului funcţionării pieţei financiare nebancare.
    Art.27. – (1) Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale sînt obligaţi:
    a) să nu divulge informaţia obţinută în exerciţiul funcţiunii;
    b) să se abţină de la orice activitate sau acţiune incompatibilă cu calitatea de membru al Consiliului de administraţie sau angajat al Comisiei Naţionale.
    (2) La încadrarea în serviciu şi ulterior în fiecare an, membrii Consiliului de administraţie sînt obligaţi să depună, în condiţiile legii, declaraţie de avere și interese personale.
    [Art.27 al.(2) modificat prin LP134 din 17.06.16, MO245-246/30.07.16 art.515; în vigoare 01.08.16]
    (3) Sînt incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului de administraţie persoanele care:
    a) sînt rude sau afini atît între ei, cît şi cu Preşedintele Republicii Moldova, cu Preşedintele Parlamentului, cu Prim-ministrul, cu Guvernatorul Băncii Naţionale;
    b) au antecedente penale;
    c) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie;
    d) sînt membri ai consiliilor de administraţie, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de revizie şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;
    e) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti şi ale emitenţilor;
    f) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.
    (4) Sînt incompatibile cu calitatea de angajat al Comisiei Naţionale persoanele care:
    a) desfăşoară orice alt tip de activitate remunerată, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice, de creaţie și a celor prevăzute de legislație și/sau de regulamentul propriu;
    [Art.27 al.(4), lit.a) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    b) sînt membri ai consiliilor de supraveghere, consiliilor de directori, comitetelor de conducere, comisiilor de cenzori şi ai altor organe de conducere ale persoanelor juridice, care sînt subiecţi ai supravegherii din partea Comisiei Naţionale;
    [Art.27 al.(4), lit.b) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    c) posedă mai mult de 0,5% din acţiuni (cote de participare) sau din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti şi ale emitenţilor;
    [Art.27 al.(4), lit.c) modificată prin LP225 din 15.12.17, MO464-470/29.12.17 art.790; în vigoare 29.12.17]
    d) abuzează de atribuţiile lor în scop de publicitate.
    Art.28. – (1) Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale poartă răspundere administrativă sau penală pentru încălcarea prevederilor art.27.
    (2) Comisia Națională, membrii organelor de conducere ale Comisiei Naţionale şi personalul acesteia nu răspund civil, administrativ sau penal pentru actele sau faptele îndeplinite ori pentru omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Comisiei Naționale, inclusiv pentru efectuarea operaţiunilor interne circumscrise exercitării acestor atribuţii, cu excepţia cazurilor în care instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceste persoane, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor Comisiei Naţionale, care a cauzat prejudicii unor terţi.
    [Art.28 al.(2) introdus prin LP62 din 08.04.16, MO123-127/06.05.16 art.248; alineatul unic devine al.(1)]
    Art.29. – Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii împuterniciţi ai Comisiei Naţionale au dreptul să le ceară participanţilor la piaţa financiară nebancară să prezinte Comisiei Naţionale orice documente şi explicaţii orale şi în scris necesare la exercitarea atribuţiilor de control.
    Art.30. – Membrii Consiliului de administraţie şi angajaţii Comisiei Naţionale nu au dreptul să transmită împuternicirile lor altor persoane.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Art.31. – Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

    PREŞEDINTELE
    PARLAMENTULUI                                        Dumitru DIACOV

    Chişinău, 12 noiembrie 1998.
    Nr. 192-XIV.