HGC797/2015
ID intern unic:  361737
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 797
din  29.10.2015
cu privire la aprobarea modificărilor și completărilor
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
Publicat : 06.11.2015 în Monitorul Oficial Nr. 302-305     art Nr : 889
    În temeiul prevederilor art.II alin. (2) lit.b) din Legea nr.89 din 29 mai 2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria publică, garanţiile de stat şi recreditarea de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.174-177, art.395), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).

    PRIM-MINISTRU                                                                 Valeriu STRELEŢ

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                                 Anatol Arapu

    Nr. 797. Chişinău, 29 octombrie 2015.


Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 797
din 29 octombrie 2015
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
    1. Hotărîrea Guvernului nr.1136 din 18 octombrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria publică, garanţiile de stat şi recreditarea de stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.175-177, art.1216), cu modificările și completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) în titlul hotărîrii, cuvintele „datoria publică” se substituie cu cuvintele „datoria sectorului public”;
    2) clauza de emitere a hotărîrii va avea următorul cuprins:
    „În scopul executării art.51 alin.(3) lit.c) din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.397-399, art.704), Guvernul HOTĂRĂȘTE:”;
    3) punctul 1 din hotărîre se completează cu două alineate noi cu următorul cuprins:
    „Regulamentul privind procedura de contractare a datoriei/acordarea garanțiilor pentru împrumuturi de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale, conform anexei nr.9;
    Regulamentul cu privire la Raportul privind datoria şi Raportul privind garanţiile unităţilor administrativ-teritoriale, conform anexei nr.10”;
    4) în textul hotărîrii, precum și în cuprinsul tuturor anexelor:
    cuvintele „datoria publică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „datoria sectorului public”, la forma gramaticală corespunzătoare;
    cuvintele „registrul de stat” şi „registrul”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „raportul”, la forma gramaticală corespunzătoare;
    cuvîntul „registrator”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „raportor”, la forma gramaticală corespunzătoare;
    cuvîntul „înscriere”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „înregistrare”, la forma gramaticală corespunzătoare;
    cuvîntul „subregistru”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „raport”, la forma gramaticală corespunzătoare;
    5) anexa nr.1 la hotărîre:
    a) în Regulamentul privind raportarea datoriei publice:
    punctele 1 şi 4 vor avea următorul cuprins:
    „1. Regulamentul privind raportarea datoriei sectorului public (în continuare – Regulament) este elaborat în temeiul art.12 alin.(4) din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat, în scopul stabilirii procedurii de raportare şi monitorizare a datoriei sectorului public, a obligaţiilor condiţionale ce rezultă din contractele de acordare a garanţiilor de stat/a garanţiilor unităţilor administrative-teritoriale.”;
    „4. Raportarea periodică include informaţia privind debursările, rambursarea sumei principale, a dobînzii şi altor plăți, precum şi privind soldul datoriei, sumele arierate acumulate, penalităţile, obligaţiile condiţionale ce rezultă din contractele de acordare a garanţiilor de stat/a garanţiilor unităţilor administrativ-teritoriale şi orice modalitate de renegociere a obligaţiilor de rambursare a împrumutului.”;
    la punctul 5, cuvîntul „creditului” se substituie cu cuvîntul „împrumutului”;
    la punctul 7, cuvintele „obligaţiunilor şi garanţiilor” se substituie cu cuvintele „obligaţiilor condiţionale ce rezultă din contractele de acordare a garanţiilor de stat/a garanţiilor unităţilor administrativ-teritoriale.”;
    punctul 8 va avea următorul cuprins:
    „8. Banca Naţională a Moldovei, administraţia publică locală, întreprinderile de stat/municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public, precum şi beneficiarii de împrumuturi interne sau externe, acordate sub garanţia statului/garanţia unităţilor administrativ-teritoriale, vor prezenta, trimestrial, Ministerului Finanţelor informaţia necesară pentru raportarea şi monitorizarea sumelor datorate, a debursării şi deservirii datoriei sectorului public, a obligaţiilor condiţionale ce rezultă din contractele de acordare a garanţiilor de stat/a garanţiilor unităţilor administrativ-teritoriale, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament, sau prin sisteme computerizate de evidenţă a datoriei externe.”;
    la punctul 9, cuvintele „societăţile comerciale în care statul sau unitatea administrativ-teritorială deţine mai mult de 50 la sută din capitalul social” se substituie cu cuvintele „întreprinderile de stat/municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public şi unităţile administrativ-teritoriale”, iar cuvîntul „contractul” – cu cuvintele „copia contractului”;
    la punctul 10, cuvintele „societăţile comerciale în care statul sau unitatea administrativ-teritorială deţine mai mult de 50 la sută din capitalul social” se substituie cu cuvintele „întreprinderile de stat/municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public şi unităţile administrativ-teritoriale”;
se completează cu punctele 111 și 112 cu următorul cuprins:
    „111. Băncile creditoare ale sectorului public vor prezenta, trimestrial, Ministerului Finanţelor informaţia privind sumele datorate pe împrumuturile acordate întreprinderilor de stat/municipale, societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public şi unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi soldul datoriei acestora, conform anexei nr.5 la prezentul Regulament.
    112. Administrația publică centrală și locală și autoritățile publice vor prezenta Ministerului Finanțelor lista întreprinderilor de stat/municipale, societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public subordonate acestora care au beneficiat de împrumuturi pe termen de un an și mai mare, cu indicarea datelor referitoare la soldul datoriei și denumirea creditorului, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune.”;
    la punctul 12, cuvintele „obligaţiunile şi garanţiile” se substituie prin cuvintele „obligaţiile condiţionale ce rezultă din contractele de acordare a garanţiilor de stat/a garanţiilor unităţilor administrativ-teritoriale”, iar după cuvîntul „datoriei” se introduc cuvintele „sectorului public”;
    se completează cu punctul 121 cu următorul cuprins:
    „121. În cazul în care după prezentarea informaţiei au survenit modificări, acestea urmează a fi prezentate Ministerului Finanţelor în termen de 10 zile lucrătoare.”;
    la punctul 13, ultima propoziţie se exclude;
    se completează cu punctele 14-16 cu următorul cuprins:
    „14. Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului şi Parlamentului, trimestrial, în decurs de 70 de zile de la finele trimestrului respectiv, raportul trimestrial privind situaţia în domeniul datoriei sectorului public, garanţiilor de stat şi recreditării de stat, şi în decurs de 90 de zile de la finele anului respectiv – raportul anual privind situaţia în domeniul datoriei sectorului public, garanţiilor de stat şi recreditării de stat.
    15. Modificările privind soldul datoriei sectorului public şi soldul garanţiilor de stat incluse în raportul privind situaţia în domeniul datoriei sectorului public, garanţiilor de stat şi recreditării de stat vor fi reflectate într-o notă în cadrul raportului, la perioada de raportare următoare.
    16. Răspunderea pentru prezentarea în termenele stabilite şi pentru veridicitatea datelor din informaţia necesară pentru monitorizarea datoriei sectorului public o poartă persoana cu funcţie de răspundere. Neîndeplinirea cerințelor privind raportarea informaţiei necesare pentru monitorizarea datoriei sectorului public se sancţionează în conformitate cu Codul contravențional.”;
    b) în anexa nr.1 la Regulamentul privind raportarea datoriei publice:
    în Raportul privind prima înregistrare a împrumutului la Ministerul Finanţelor:
    la punctul 3, abrevierea „Nr.” se substituie cu cuvîntul „Numărul”;
    la punctul 6, cuvîntul „acordului” se substituie cu cuvîntul „contractului”;
    la punctul 14 şi la subpunctele 14.1-14.4, cuvîntul „taxe” se substituie cu cuvîntul „plăţi”;
    în Instrucţiunea pentru completarea raportului privind prima înregistrare a împrumutului la Ministerul Finanţelor:
    în primul alineat, după sintagma „Ministerul Finanţelor se” se introduc cuvintele „întocmeşte şi se”;
    la punctul 3, abrevierea „Nr.” se substituie cu cuvîntul „Numărul”;
    la punctul 4, cuvîntul „are” se substituie cu cuvintele „poate reflecta”, după cuvîntul „sau” se introduce cuvîntul „/şi”, iar cuvintele „tranşă, trebuie” se substituie cu cuvintele „tranșă din împrumut este necesar de a fi”;
    la punctul 5, cuvîntul „creditorului” se substituie cu cuvintele „unităţii creditoare”;
    punctul 6 va avea următorul cuprins:
    „6. Data semnării contractului: Data cînd a fost semnat contractul de împrumut. În cazul în care data semnării de către creditor şi debitor diferă, se consideră valabilă ultima dată a semnării, care validează contractul de împrumut.”;
    la punctul 8, cuvîntul „acordul” se substituie cu cuvîntul „contractul”;
    la punctul 9, cuvîntul „acordului” se substituie cu cuvîntul „contractului”;
    la punctul 11, cuvîntul „arieratele” se substituie cu cuvintele „sumele arierate”;
    la subpunctele 12.3, 13.3 şi 14.3, după cuvîntul „semnat” se introduce cuvîntul „adiţional”;
    la punctul 14 şi la subpunctele 14.1-14.4, cuvîntul „taxe” se substituie cu cuvîntul „plăţi”;
ultimul alineat va avea următorul cuprins:
    „Prezentul raport, semnat de către persoana responsabilă de întocmirea raportului şi conducătorul entităţii raportoare, urmează a fi prezentat Ministerului Finanţelor. În acelaşi timp, raportul urmează să conţină ştampila aplicată a entităţii raportoare.”;
    c) în anexa nr.2 la Regulamentul privind raportarea datoriei publice:
    în Raportul trimestrial privind debursările şi deservirea datoriei:
    la punctul 4, abrevierea „Nr.” se substituie cu cuvîntul „Numărul”;
    la punctul 19.3 şi la subpunctele 19.3.1-19.3.4, cuvîntul „taxe” se substituie cu cuvîntul „plăţi”;
    în Instrucţiunea pentru completarea raportului trimestrial privind debursările şi deservirea datoriei:
    la punctul 2, cuvîntul „completează” se substituie cu cuvintele „va completa”;
    la punctul 3, cuvîntul „debursările” se substituie cu cuvintele „totalitatea tranzacţiilor pentru împrumutul contractat”;
    la punctul 5, cuvîntul „(Subîmprumutul)” se exclude, iar cuvintele „completată şi prezentată cîte o formă separată” se substituie cu cuvintele „completat şi prezentat cîte un raport separat”;
    la punctul 7, cuvintele „se permite” se substituie cu cuvîntul „stabilite”, iar cuvîntul „acordului” – cu cuvîntul „contractului”;
    la punctul 8, cuvîntul „acordul” se substituie cu cuvîntul „contractul”, iar cuvîntul „acordului” – cu cuvintele „unui contract semnat”;
    la punctul 9, cuvîntul „acordului” se substituie cu cuvîntul „contractului”;
    la punctul 10, cuvintele „sumele indicate” se substituie cu cuvintele „suma indicată”, iar cuvîntul „acordul” se substituie cu cuvîntul „contractul”;
    punctul 11 va avea următorul cuprins:
    „11. Majorarea sumei împrumutului: Suma cu care se majorează suma originală a împrumutului şi care reflectă condiţiile stabilite în contractul de împrumut iniţial.”;
    la punctul 12, cuvintele „pentru care este” se exclud, iar după cuvîntul „adiţională,” se introduce cuvîntul „pentru”;
    punctul 13 va avea următorul cuprins:
    „13. Anularea/reducerea sumei împrumutului: Reducerea sumei împrumutului convenite între creditor şi debitor în cazul în care lipseşte intenţia utilizării fondurilor împrumutului în mărimea în care a fost redus împrumutul.”;
    la punctul 14, după cuvîntul „anularea” se introduce cuvîntul „/reducerea”, iar după cuvîntul „documentului” – cuvîntul „adiţional”;
    la punctul 16, după cuvîntul „arieratele” se introduc cuvintele „pe dobîndă, comisioane, alte plăţi şi penalităţi”;
    la punctul 17:
    cuvîntul „Lista” se substituie cu cuvîntul „Totalitatea”;
    litera b va avea următorul cuprins:
    „b) Tipul debursării: „Urmează a fi selectată una dintre următoarele opţiuni”;
    la litera c, cuvîntul „acordul” se substituie cu cuvîntul „contractul”;
    la literele c şi d, după cuvintele „Moneda” şi, respectiv, „Suma” se introduce cuvîntul „împrumutului”;
    la litera e, cuvintele „Aceasta este suma împrumutului” se substituie cu cuvîntul „Suma”, după cuvîntul „debursare” se introduc cuvintele „din împrumutul original”, iar cuvîntul „curent” se substituie cu cuvîntul „raportat”;
    la punctul 18 literele c şi d, după cuvintele „Moneda” şi, respectiv, „Suma” se introduce cuvîntul „împrumutului”;
    la subpunctele 19.1.3 şi 19.2.3, după cuvîntul „semnat” se introduce cuvîntul „adiţional”;
    la punctul 19.3 şi la subpunctele 19.3.1-19.3.4, cuvîntul „taxe” se substituie cu cuvîntul „plăţi”;
    în Note:
    subpunctul i va avea următorul cuprins:
    „i. Suma originală a împrumutului (punctul 10) plus (+) suma majorării împrumutului (punctul 11) minus (-) suma anulării împrumutului (punctul 13) este egală cu (=) debursările efectuate pînă la finele trimestrului (punctul 15) plus (+) totalul debursărilor efectuate în timpul trimestrului raportat (punctul 17) plus (+) totalul debursărilor planificate pînă la finele împrumutului (punctul 18 din prezenta Instrucţiune).”;
    la subpunctul ii, după cuvîntul „verificate” se introduc cuvintele „şi corectate”, iar după cuvîntul „acestuia” – cuvintele „Ministerului Finanţelor”;
    la punctul III:
    sintagma „o lună” se substituie cu sintagma „30 zile”;
    cuvintele „a devenit” se substituie cu cuvintele „a fost declarat”;
    cuvîntul „debursării” se substituie cu cuvîntul „debursărilor”;
    cuvintele „încheierea” se substituie cu cuvîntul „valorificarea”;
    ultimul alineat va avea următorul cuprins:
    „Prezentul raport, semnat de către persoana responsabilă de întocmirea raportului şi conducătorul entităţii, urmează a fi prezentat Ministerului Finanţelor. În acelaşi timp, raportul urmează să conţină ştampila aplicată a entităţii raportoare.”;
    d) în Instrucţiunea pentru completarea raportului privind prima înregistrare la Ministerul Finanţelor a obligaţiunilor aflate în circulaţie (exceptînd obligaţiunile de stat) din anexa nr.3 la Regulamentul privind raportarea datoriei publice, ultimul alineat va avea următorul cuprins:
    „Prezentul raport, semnat de către persoana responsabilă de întocmirea raportului şi conducătorul entităţii raportoare, urmează a fi prezentat Ministerului Finanţelor. În acelaşi timp, raportul urmează să conţină ştampila aplicată a entităţii raportoare.”;
    e) în Instrucţiunea pentru completarea raportului privind înregistrarea trimestrială la Ministerul Finanţelor a obligaţiunilor aflate în circulaţie (exceptînd obligaţiunile de stat) din anexa nr.4 la Regulamentul privind raportarea datoriei publice, ultimul alineat va avea următorul cuprins:
    „Prezentul raport, semnat de către persoana responsabilă de întocmirea raportului şi conducătorul entităţii raportoare, urmează a fi prezentat Ministerului Finanţelor. În acelaşi timp, raportul urmează să conţină ştampila aplicată a entităţii raportoare.”;
    f) se completează cu anexa nr.5 cu următorul cuprins:

    anexa nr.5

    6) anexa nr.2 la hotărîre:
    a) în Regulamentul cu privire la Registrul de stat privind datoria de stat:
    la punctul 1, sintagma „art.8 alin.(2) şi art.38 alin.(3) lit.c)” se substituie cu sintagma „art.11 alin.(2) şi art.51 alin.(3) lit.c)”;
    la punctul 2, sintagma „împrumuturile contractate” se substituie cu sintagma „datoria contractată”;
    punctul 3 va avea următorul cuprins:
    „3. Raportul, ca instrument principal de identificare, gestiune şi control asupra datoriei de stat, trebuie să asigure înregistrarea tuturor operaţiunilor în ordine cronologică şi sistematică, prelucrarea şi păstrarea informaţiei cu privire la datoria de stat a Republicii Moldova.”;
    la punctul 4, cuvintele „se ţine de” se substituie cu cuvintele „se întocmeşte şi se păstrează de către”, iar după cuvintele „operaţiunilor efectuate” se introduc cuvintele „(conform anexei nr.1 la prezentul Regulament)”;
    punctul 5 va avea următorul cuprins:
    „5. Obligaţiile interne şi externe sînt prezentate în Raport în monedă naţională (lei), iar datoria de stat externă şi în dolari SUA. Recalcularea datoriei de stat externe în lei se efectuează reieşind din cursul oficial al leului moldovenesc la data menţionată.”;
    punctul 6 se abrogă;
    la punctul 7, cuvintele „Datele referitoare la datoria de stat se întocmesc” se substituie cu cuvintele „Raportul se întocmeşte”, iar sintagma „(anexa nr.1 la prezentul Regulament)” se exclude;
    punctul 8 va avea următorul cuprins:
    „8. Raportul se întocmeşte în conformitate cu datele din Raportul privind datoria de stat internă şi Raportul privind datoria de stat externă, care sînt întocmite şi păstrate în mod separat.”;
    punctul 9 se abrogă;
    la punctul 10, cuvintele „se completează în aşa fel, încît să fie exclusă posibilitatea de a-l modifica” se substituie cu cuvintele „se întocmeşte în aşa fel încît să fie exclusă posibilitatea de a fi modificat”;
    la punctul 11, cuvintele „să ceară” se substituie cu cuvintele „să solicite”;
    punctele 12 şi 14 vor avea următorul cuprins:
    „12. Raportorul răspunde personal de veridicitatea informaţiei înregistrate în Raport conform informaţiei din Raportul privind datoria de stat internă şi Raportul privind datoria de stat externă.”;
    „14. Informaţia din raport poate fi oferită atît în formă generalizatoare privind datoria de stat, cît şi separat privind datoria de stat internă sau datoria de stat externă.”;
    la punctul 15, cuvintele „Ţinerea Registrului este supusă” se substituie cu cuvintele „Raportul este supus”, iar cuvintele „Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar şi Legea nr.312-XIII din 8 decembrie 1994 privind Curtea de Conturi” se substituie cu sintagma „Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 5 decembrie 2008”;
    titlul capitolului II va avea următorul cuprins:
    „II. RAPORTUL PRIVIND DATORIA DE STAT INTERNĂ”;
    punctele 17 și 18 vor avea următorul cuprins:
    „17. În Raportul privind datoria de stat internă (anexa nr.2 la prezentul Regulament) se înscriu obligaţiile statului rezultate din împrumuturile de stat contractate pe piaţa internă. Acesta este format din următoarele compartimente:
    a) valorile mobiliare de stat emise pe piața primară;
    b) valorile mobiliare de stat convertite;
    c) valorile mobiliare de stat emise pentru unele scopuri stabilite de lege;
    d) împrumuturile contractate de la instituţiile financiare din Republica Moldova;
    e) alte împrumuturi.
    18. Raportul privind datoria de stat internă se întocmeşte pe fiecare componentă a acesteia și include următoarele informaţii:
    a) data emisiunii/reemisiunii valorilor mobiliare de stat;
    b) numărul şi data contractării împrumutului;
    c) termenul împrumutului/termenul de circulație al valorilor mobiliare de stat;
    d) scadenţa împrumutului/valorilor mobiliare de stat;
    e) suma principală a împrumutului/volumul valorilor mobiliare de stat alocate la prețul de vînzare;
    f) rata anuală a dobînzii;
    g) data rambursării împrumutului/răscumpărării valorilor mobiliare de stat;
    h) suma restantă a datoriei la o anumită dată.”;
    la punctul 19, cuvintele „împrumuturilor reperfectate de către Banca Națională a Moldovei acordate anterior statului” se substituie cu cuvintele „valorilor mobiliare de stat convertite”;
    la punctele 20 şi 21, cuvintele „împrumuturilor sub forma” se exclud, iar după cuvintele „valorilor mobiliare de stat” se introduc cuvintele „plasate pe piața internă”;
    se completează cu punctele 221 şi 222 cu următorul cuprins:
    „221. Informaţia privind noile împrumuturi contractate/noile emisiuni de valori mobiliare de stat se introduce în raport la data intrării în vigoare a contractelor/emisiunii valorilor mobiliare de stat respective.”;
    „222. Înregistrarea datelor în Raport se face cu respectarea succesiunii documentelor justificative (contract de împrumut; acord de reemisiune; documente de plată; înregistrările în Sistemul de înscrieri în conturi ale valorilor mobiliare de stat la Banca Națională a Moldovei; raportul privind debursările şi achitările prezentat de creditor), ţinîndu-se cont de data emiterii şi recepţionării lor de către Ministerul Finanţelor.”;
    titlul capitolului III va avea următorul cuprins:
    „III. RAPORTUL PRIVIND DATORIA DE STAT EXTERNĂ”;
    punctele 23 şi 24 vor avea următorul cuprins:
    „23. În raportul privind datoria de stat externă se înscriu obligaţiile directe şi obligaţiile statului de a executa garanţia de stat la survenirea cazului garantat, rezultate din împrumuturile contractate de la nerezidenţi.
    24. Raportul privind datoria de stat externă se întocmeşte în baza fişelor care se elaborează pentru fiecare împrumut şi include următoarele informaţii:
    a) numărul de ordine al înscrierii și înregistrării;
    b) numărul şi data contractului de împrumut;
    c) denumirea proiectului;
    d) denumirea creditorului;
    e) numărul şi data Legii privind ratificarea contractului de împrumut;
    f) destinaţia împrumutului;
    g) suma nominală a împrumutului contractat;
    h) rata anuală a dobînzii;
    i) data intrării în vigoare a împrumutului contractat;
    j) sumele debursate;
    k) anul începerii rambursării împrumutului;
    l) date privind achitarea sumei principale, dobînzilor şi comisioanelor;
    m) soldul datoriei de stat externe calculat în urma înregistrărilor efectuate;
    n) perioada de valorificare;
    o) ciclul de acţiune a împrumutului;
    p) moneda împrumutului conform contractului;
    q) date suplimentare (starea împrumutului, date despre anulări, date despre reeşalonări, date despre arierate).”;
    la punctul 25, cuvintele „se ține” se substituie cu cuvintele „se întocmește şi se păstrează”;
    la punctul 26, cuvîntul „fişe” se substituie cu cuvintele „fişele împrumuturilor”, iar cuvintele „al leului moldovenesc” se exclud;
    se completează cu punctele 27 şi 28 cu următorul cuprins:
    „27. Informaţia privind noile împrumuturi acordate se introduce în fişele împrumuturilor la data intrării în vigoare a contractelor respective.
    28. Înregistrarea datelor în fişele împrumuturilor se face cu respectarea succesiunii documentelor justificative (contract de împrumut; Legea cu privire la ratificarea contractului de împrumut; documentele de plată; raportul privind debursările şi rambursările prezentat de creditor), ţinîndu-se cont de data emiterii şi recepţionării lor de către Ministerul Finanţelor.”;
    b) anexele nr.1, nr.2, nr.3 şi nr.4 la Regulamentul cu privire la Registrul de stat privind datoria de stat vor avea următorul cuprins:

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    c) anexa nr.5 la Regulamentul cu privire la Raportul privind datoria de stat:
    titlul anexei va avea următorul cuprins:
    „Valorile mobiliare de stat plasate pe piața internă în formă materializată și alte împrumuturi”;
    în coloana 5, cuvîntul „împrumutului” se exclude;
    în coloanele 7 și 8, cuvîntul „Stingerea” se substituie cu cuvîntul „Rambursarea”;
    d) la anexa nr.6 la Regulamentul cu privire la Raportul privind datoria de stat:
    în coloana 4, cuvîntul „ , zile” se substituie cu cuvîntul „împrumutului”;
    în coloanele 7 și 8, cuvîntul „Stingerea” se substituie cu cuvîntul „Rambursarea”;
    e) anexa nr.7 la Regulamentul cu privire la Raportul privind datoria de stat va avea următorul cuprins:

    anexa nr.7

    7) anexa nr.3 la hotărîre:
    a) în Regulamentul cu privire la Raportul privind garanţiile de stat:
    la punctul 1, sintagma „art.8 alin.(2) şi art.38 alin.(3) lit.c)” se substituie cu sintagma „art.11 alin.(2) şi art.51 alin.(3) lit.c)”;
    la punctul 2, cuvintele „emiterea garanţiilor de stat” se substituie cu cuvintele „contractele de garanţii de stat”;
    punctul 3, cuvintele „se ţine de” se substituie cu cuvintele „se întocmeşte şi se păstrează de către”;
    punctul 4 va avea următorul cuprins:
    „4. Evidenţa pentru fiecare garanţie de stat acordată se ţine în moneda în care a fost acordată garanţia. La ziua întocmirii Raportului, datoria pentru garanţiile de stat acordate se recalculează în moneda naţională (lei), reieşind din cursul oficial al leului moldovenesc la data menţionată.”;
    la punctul 5, cuvîntul „formular” se substituie cu cuvîntul „raport”;
    punctul 6 se abrogă;
    la punctul 7, cuvintele „se divizează în” se substituie cu sintagma „se întocmeşte în conformitate cu datele din”, iar sintagma „fiind întocmite şi ţinute” – cu sintagma „ , respectiv, sînt întocmite şi păstrate”;
    punctul 8 va avea următorul cuprins:
    „8. Raportul se întocmeşte periodic, o dată în lună, conform situaţiei din ultima zi a lunii de gestiune (anexa nr.1 la prezentul Regulament).”;
    la punctul 9, cuvîntul „completează” se substituie cu cuvîntul „întocmeşte”, iar sintagma „a-l modifica” – cu sintagma „a fi modificat”;
    punctul 11 va avea următorul cuprins:
    „11. Raportorul răspunde personal de veridicitatea informaţiei înregistrate în Raport în conformitate cu informaţia din Raportul privind garanţiile de stat interne şi Raportul privind garanţiile de stat externe.”;
    punctul 13 va avea următorul cuprins:
    „13. Informaţia din Raport poate fi oferită atît în formă generalizatoare privind garanţiile de stat, cît şi separat privind garanţiile de stat interne sau garanţiile de stat externe.”;
    la punctul 14, cuvintele „Ţinerea Registrului este supusă” se substituie cu cuvintele „Raportul este supus”, iar sintagma „Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar şi Legea nr.312-XIII din 8 decembrie 1994 privind Curtea de Conturi” se substituie cu sintagma „Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 5 decembrie 2008”;
    punctul 16 se abrogă;
    titlul capitolului II va avea următorul cuprins:
„II. RAPORTUL PRIVIND GARANȚIILE DE STAT INTERNE”;
    punctele 17 și 18 vor avea următorul cuprins:
    „17. În Raportul privind garanțiile de stat interne se înregistrează obligaţiile condiţionale ale statului, ce rezultă din împrumuturile interne contractate de către agenții economici de la rezidenți cu garanția de stat, acordată de către Ministerul Finanțelor.
    18. Raportul privind garanțiile de stat interne asigură înregistrarea în ordine cronologică și sistematizată, prelucrarea și păstrarea informației cu privire la garanțiile de stat interne acordate de către Ministerul Finanțelor pentru împrumuturile contractate.”;
    la punctul 19:
    cuvintele „se elaborează” se substituie cu cuvintele „se întocmeşte”, iar cuvintele „se întocmesc” – cu cuvintele „se elaborează”;
    litera e) va avea următorul cuprins:
    „e) actul legislativ/normativ conform căruia se acordă garanţia”;
    la punctul 20, cuvintele „Evidenţa garanţiilor” se substituie cu cuvintele „Raportul privind garanţiile” şi cuvîntul „ţine” – cu cuvintele „întocmeşte şi se păstrează”;
    se completează cu punctele 201 și 202 cu următorul cuprins:
    „201. Înregistrarea datelor în Raportul privind garanțiile de stat interne se face prin respectarea succesiunii documentelor justificative (actul legislativ/normativ privind acordarea garanției de stat; contractul de garanție de stat; documentele de plată), ţinîndu-se cont de data emiterii şi recepţionării lor de către Ministerul Finanţelor.
    202. În cazurile în care creditorii au depus cereri de plată la Ministerul Finanțelor în calitate de garant, respectînd condiţiile stipulate în contractul de garanţie de stat, garantul este obligat să-şi onoreze obligaţiile garantate de stat pentru împrumuturile interne care se convertesc în datorie de stat internă şi, respectiv, se înregistrează în Raportul privind datoria de stat internă.”;
    titlul capitolului III va avea următorul cuprins:
„III. RAPORTUL PRIVIND GARANȚIILE DE STAT EXTERNE”;
    punctul 21 va avea următorul cuprins:
    „21. În Raportul privind garanţiile de stat externe se înregistrează obligaţiile condiţionale ale statului, ce rezultă din împrumuturile contractate de către agenţii economici de la nerezidenţi cu garanţia de stat, acordată de Guvern în numele Republicii Moldova, prin intermediul Ministerului Finanţelor.”;
    la punctul 22, cuvintele „sistematică în mod cronologic” se substituie cu cuvintele „în ordine cronologică şi sistematizată”;
    la punctul 23, literele f) și j) vor avea următorul cuprins:
    „f) numărul şi data hotărîrii Parlamentului privind acordarea garanției de stat”;
    „j) soldul datoriei existente faţă de creditor, inclusiv cu termen expirat, conform înregistrărilor efectuate la data întocmirii Raportului”;
    la punctul 24, cuvîntul „ţine” se substituie cu cuvintele „întocmeşte şi se păstrează”;
    se completează cu punctele 25 şi 26 cu următorul cuprins:
    „25. Înregistrarea datelor în fişele privind garanțiile de stat externe se face prin respectarea succesiunii documentelor justificative (contractul de garanție de stat; contractul de împrumut; hotărîrea Parlamentului privind acordarea garanţiei de stat; documentele de plată), ţinîndu-se cont de data emiterii şi recepţionării lor de către Ministerul Finanţelor.
    26. În cazurile în care creditorii au depus cereri de plată la Ministerul Finanţelor în calitate de garant, respectînd condiţiile stipulate în contractele de garanţie de stat, garantul este obligat să-şi onoreze obligaţiile garantate de stat pentru împrumuturi externe care se convertesc în datorie de stat externă şi, respectiv, se înregistrează în Raportul privind datoria de stat externă.”;
    b) anexele nr.1, nr.2 și nr.3 la Regulamentul cu privire la Raportul privind garanţiile de stat vor avea următorul cuprins:

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    8) anexa nr.4 la hotărîre:
    a) în Regulamentul cu privire la Registrul de stat privind recreditarea de stat:
    la punctul 1, sintagma „art.8 și art.38” se substituie cu sintagma „art.11 și art.51”;
    la punctul 2, după cuvintele „este întocmit” se introduc cuvintele „şi păstrat”;
    punctul 4 va avea următorul cuprins:
    „4. În Raportul privind recreditarea de stat se înregistrează, în ordine cronologică și sistematizată, informația privind proiectele, programele, activitățile finanțate din surse recreditate, precum şi beneficiarii recreditării, data contractării, data scadenței şi suma agregată.”;
    la punctul 8, cuvintele „Registrul se ține” se substituie cu cuvintele „Raportul se întocmește”;
    la punctul 15, cuvintele „Ținerea Registrului este supusă” se substituie cu cuvintele „Raportul este supus”, iar textul „Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar și procesul bugetar și Legea nr.312-XIII din 8 decembrie 1994 privind Curtea de Conturi” se substituie cu sintagma „Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 5 decembrie 2008”;
    b) în anexa la Regulamentul cu privire la Raportul privind recreditarea de stat, textul „_________________________________________________ ____________   _________”
                                                         funcția, persoana responsabilă de întocmirea și ținerea Registrului)             (numele, prenumele) (semnătura)
    se substituie cu textul „ Raportor:____________________________”;
(nume, prenume, funcţia, semnătura)
    9) anexa nr.5 la hotărîre:
    la punctul 3, textul „implementarea proiectelor investiționale, a programelor sau pentru desfășurarea activităților de stat” se substituie cu textul „realizarea proiectelor și a programelor de dezvoltare finanțate din surse externe”, iar textul „creează subdiviziuni, unități speciale” – cu textul „înființează subdiviziuni speciale create pentru scopuri de recreditare”;
    la punctul 4, textul „numitele subdiviziuni, unități speciale, reieșind din” se substituie cu textul „Ministerul Finanțelor și/sau subdiviziunile special create pentru scopuri de recreditare, reieșind din evaluarea și analiza performanțelor, corespunderii lor criteriilor de eligibilitate, care pot fi stabilite în contractele de recreditare, manualele operaționale sau care pot fi determinate în corespundere cu practicile normale de expertiză de specialitate”;
    la punctul 5, după cuvintele „instituțiilor financiare” se introduce cuvîntul „participante”;
    punctul 6 va avea următorul cuprins:
    „6. Condițiile de recreditare a împrumuturilor destinate pentru recreditarea beneficiarilor finali sînt stabilite de către creditor și/sau definite în contractele de împrumut interne sau externe.”;
    la punctul 7, după cuvintele „externe și” se introduce cuvîntul „/sau”;
    la punctul 9, cuvintele „ , unităților speciale” se substituie cu cuvintele „special create pentru scopuri de recreditare”;
    la punctul 10, cuvintele „ , unitățile speciale” se substituie cu cuvintele „special create pentru scopuri de recreditare”;
    la punctul 11, cuvintele „taxei de angajament” se substituie cu cuvîntul „comisioanelor”;
    la punctul 12, cuvintele „trezoreriale ale Trezoreriei de Stat a Ministerului Finanțelor” se substituie cu cuvintele „bugetului de stat/ale subdiviziunilor special create pentru scopuri de recreditare, în conformitate cu condițiile contractelor de recreditare”;
    se completează cu punctul 121 cu următorul cuprins:
    „121 . Ministerul Finanțelor, la fiecare perioadă scadentă, va înainta către beneficiarii recreditați cereri de plată privind suma plăților scadente calculate și termenul de rambursare a acestora.”;
    la punctul 13, cuvintele „ , unitățile speciale”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „special create pentru scopuri de recreditare”;
    la punctul 14, cuvintele „ , unitățile speciale” se substituie cu cuvintele „special create pentru scopuri de recreditare”;
    la punctul 15, sintagma „sumelor recreditare” se substituie cu sintagma „sumelor recreditate”;
    punctul 16 va avea următorul cuprins:
    „16. Responsabilitatea pentru realizarea și utilizarea eficientă a mijloacelor recreditate, precum și pentru calitatea lucrărilor efectuate se pune în sarcina autorităților administrației publice centrale, autorităților publice, autorităților administrației publice locale și beneficiarilor recreditării.”;
    se completează cu punctele 211 și 212 cu următorul cuprins:
    „ 211. În cazul în care beneficiarul recreditat nu-și onorează obligațiile de plată (suma principală a împrumutului și plățile curente calculate) cu termen expirat în decurs de 6 luni de la data declarării acesteia ca fiind expirată, Ministerul Finanțelor este în drept, în conformitate cu legislația în vigoare, să înainteze în instanța de judecată competentă cererea introductivă privind intentarea procesului de insolvabilitate.
    212 . În cazul în care beneficiarul recreditat nu își poate respecta obligațiile financiare conform graficului de achitare a datoriei relevant contractului de recreditare, Ministerul Finanțelor, în urma unei analize economico-financiare a beneficiarului recreditat, are dreptul să adopte decizii privind reeșalonarea datoriei acestuia prin încheierea unor acorduri adiționale la contractul de recreditare inițial.”;
    pe tot cuprinsul capitolului II, sintagma „autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea și ale municipiului Bălți”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale”, la cazul gramatical corespunzător;
    punctul 22:
    la litera a), textul „datoriilor bugetelor corespunzătoare la împrumuturile deja contractate sau garantate (incluzînd rambursarea sumei de principal şi dobînda aferentă), la împrumuturile care urmează să fie contractate şi la dobînzile aferente acestora, precum şi la împrumuturile care se prevăd a fi garantate şi la dobînzile aferente acestora nu va depăşi 20% din totalul veniturilor anuale ale bugetelor respective” se substituie cu textul „plăților anuale (rambursarea sumei de principal, dobînzii și altor plăți aferente) pentru deservirea datoriilor bugetelor unităților administrativ-teritoriale la împrumuturile deja contractate şi/sau care urmează să fie contractate ori garantate nu va depăși 20% din totalul veniturilor anuale ale bugetelor respective”;
    la litera b), cuvintele „ , dobînzile la ele din volumul total al veniturilor” se exclud;
    la litera c), alineatul al şaptelea va avea următorul cuprins:
    „calculul ponderii plăților anuale (rambursarea sumei de principal, dobînzii și altor plăți aferente) pentru deservirea datoriilor bugetelor unităților administrativ-teritoriale la împrumuturile deja contractate și/sau care urmează să fie contractate ori garantate nu va depăși 20% din totalul veniturilor anuale ale bugetelor respective ”;
    punctele 23, 24 şi 27 vor avea următorul cuprins:
    „23. Drept garanţie de rambursare a împrumutului de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale servesc inclusiv transferurile cu destinație generală.
    24. În cazul neonorării obligaţiilor de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale a obligaţiilor stipulate în contractele de recreditare, Ministerul Finanţelor, prin suspendarea efectuării transferurilor cu destinație generală, va percepe în mod incontestabil din contul trezorerial al bugetului respectiv mijloace bănești pentru acoperirea sumelor datorate bugetului de stat.”;
    „27. Drept garanţie de rambursare a împrumutului recreditat beneficiarilor recreditaţi servesc:
    gajul (bunuri imobile și/sau mobile existente);
    contractul de fidejusiune;
    alte garanții prevăzute de Codul civil al Republicii Moldova.
    Valoarea gajului trebuie să acopere rambursarea împrumutului acordat, precum și dobînda calculată pe perioada de grație.
    Pentru beneficiarii recreditați în cadrul realizării proiectelor și a programelor de dezvoltare finanțate din surse externe poate fi utilizat gajul viitor.”;
    titlul capitolului IV va avea următorul cuprins:
    „IV. PARTICULARITĂȚILE RECREDITĂRII INSTITUȚIILOR
FINANCIARE PARTICIPANTE PRIN INTERMEDIUL
SUBDIVIZIUNILOR SPECIAL CREATE PENTRU SCOPURI
DE RECREDITARE
”;
    la punctul 30, cuvintele „unităților speciale stabilite” se substituie cu cuvintele „subdiviziunilor special create pentru scopuri de recreditare”;
    punctul 31 va avea următorul cuprins:
    „31. Recreditarea de fonduri se efectuează în baza unor contracte de recreditare, semnate între Ministerul Finanţelor şi beneficiarii sau intermediarii financiari – instituţii financiare participante. Contractele de recreditare vor stipula:
    condiţiile generale de recreditare, prevăzute în acordurile de împrumut externe, precum și procedurile de debursare a mijloacelor;
    datele privind calcularea ratei comerciale de referinţă a dobînzii în baza ratei inflaţiei, perioada şi metoda de revizuire a acesteia, perioadele de plată a dobînzii şi a sumei principale, marjele de acoperire a riscurilor de schimb valutar şi a costurilor operaţionale;
    informațiile privind executarea proiectului;
    prezentarea situațiilor financiare ale instituţiei financiare participante pentru evaluarea şi monitorizarea rapoartelor privind portofoliul de subîmprumuturi şi progresul liniilor de credit;
    informațiile privind asigurarea respectării intereselor Ministerului Finanţelor şi ale ţării în sensul integrităţii fondurilor și utilizării lor conform destinaţiei, în scopul proiectului şi inspectării pe teren;
    cerințele vizînd asigurarea dezvăluirii informației privind linia de credit din împrumutul extern administrat, condițiile de recreditare, inclusiv dobînda și alte costuri și comisioane pentru beneficiarul final, granturi disponibile, cerințele față de beneficiari, detaliile și informația relevantă legată de proiect, scopul cheltuielilor eligibile pentru finanțare;
    cerințele privind asigurarea că condițiile financiare aplicate la fiecare acord de recreditare semnat cu beneficiarul final vor reflecta avantajul de a fi finanțat din fondurile liniilor de credit de stat din împrumuturi externe și că astfel de avantaj este clar estimat și indicat într-un mod transparent beneficiarului final;
    suspendarea, anularea, penalizarea, accelerarea maturităţii plăţilor sau retragerea resurselor în mod incontestabil în cazurile în care se încalcă condiţiile specifice sau în care ţara, din anumite motive, pierde dreptul de decontare în continuare a resurselor din împrumutul extern.”;
    se completează cu punctele 311 cu următorul cuprins:
    „311. Drept garanție de rambursare a împrumutului de către instituțiile financiare participante servesc mijloacele bănești aflate în conturile bancare și drepturile de creanțe ce decurg din raporturile cu debitorii proprii.”;
    la punctul 34, cuvintele „unitățile speciale de implementare” se substituie cu cuvintele „speciale create pentru scopuri de recreditare”;
    se completează cu punctul 341 cu următorul cuprins:
    „341. În cazul neexecutării obligațiilor contractuale de către instituțiile financiare participante, organele abilitate cu drept de suspendare a operațiunilor din conturile bancare prezintă dispoziții de suspendare a operațiunilor bancare și ordine incaso și percep forțat datoriile, conform legislației în vigoare a Republicii Moldova.”;
    la punctul 35, cuvintele „unitățile speciale de implementare create” se substituie cu cuvintele „speciale create pentru scopuri de recreditare”;
    10) anexa nr.6 la hotărîre:
    la punctul 1, sintagma „art.29” se substituie cu sintagma „art.35”;
    la punctul 3, cuvîntul „garanţiei” se substituie cu cuvintele „suma care urmează să fie garantată prin garanţie de stat”;
    la punctul 4, după cuvintele „achitată de” se introduce cuvîntul „către”;
    la punctul 5, după cuvintele „acordare a garanţiei de stat,” se introduc cuvintele „în termen de 3 zile de la semnarea acestuia,”;
    punctul 7 se completează cu următoarea propoziție:
    „Cheltuielile aferente restituirii sumei plăţii pentru garanţia de stat vor fi suportate din contul solicitantului garanţiei de stat.”;
    11) anexa nr.7 la hotărîre:
    în titlul Regulamentului, după cuvîntul „contractare” se introduc cuvintele „a datoriei de stat”;
    la capitolul I, sintagma „art.22 alin.(5)” se substituie cu sintagma „art.27 alin.(5)”;
    în titlul capitolului II cuvîntul „împrumuturilor” se substituie cu cuvîntul „datoriei”;
    la punctul 1:
    cuvintele „împrumuturile de stat externe şi interne” se substituie cu cuvintele „datoria de stat externă și internă”;
    litera a) va avea următorul cuprins:
    „a) împrumuturi de stat interne şi externe, în monedă naţională sau în orice valută străină”;
    la litera c), cuvîntul „financiară” se exclude;
    punctul 2:
    la alineatul întîi, sintagma „art.12” se substituie cu sintagma „art.14”;
    la alineatul al doilea, cuvintele „împrumuturilor de stat” se substituie cu cuvintele „datoriei de stat”;
    literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
    „a) plafoanelor datoriei de stat, inclusiv ale datoriei de stat interne şi externe stabilite de Legea bugetului de stat pe anul respectiv;
    b) priorităţilor de asistenţă externă definite pentru contractare, aprobate de către Comitetul interministerial pentru planificare strategică”;
    la litera c), sintagma „de împrumuturi” se substituie cu sintagma „al împrumuturilor”;
    punctul 3:
    la alineatul întîi, cuvîntul „referitor” se substituie cu cuvintele „cu privire”;
    alineatul al doilea va avea următorul cuprins:
    „Ministerul Finanţelor este abilitat cu dreptul de a contracta, pe parcursul anului bugetar, împrumuturi interne pe piaţa valorilor mobiliare de stat peste limitele prevăzute în bugetul de stat, cu scadenţă în anul bugetar respectiv, pentru acoperirea decalajului temporar de casă al bugetului de stat.”;
    în titlul capitolului III, cuvîntul „împrumuturilor” se substituie cu cuvîntul „datoriei”;
    punctul 4:
    la alineatul întîi:
    cuvintele „elaborării hotărîrii de Guvern privind contractarea” se substituie cu cuvîntul „contractării”;
    litera c) va avea următorul cuprins:
    „c) elaborează propuneri concrete privind finanţarea proiectului în limitele posibilităţilor disponibile, propuneri care sînt discutate în cadrul consiliului sectorial, ulterior fiind înaintate Guvernului spre examinare (Comitetul interministerial pentru planificarea strategică – în continuare Comitet), în vederea finanţării proiectului.”;
    alineatul al treilea va avea următorul cuprins:
    „a) iniţierea şi purtarea negocierilor cu creditorii externi pe marginea proiectului propus spre finanţare, precum şi condiţiile împrumutului de stat extern. În acest scop:
    Ministerul Finanţelor sau ministerele interesate, după caz, prezintă Guvernului propunerea privind iniţierea negocierilor pentru încheierea contractului de împrumut de stat extern, ca urmare a coordonării avizelor obţinute, în mod obligatoriu, din partea Ministerului Economiei, Ministerului Justiţiei, Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, şi în caz de necesitate, din partea Cancelariei de Stat, Băncii Naţionale a Moldovei, precum şi din partea altor ministere şi instituţii în adresa cărora a fost transmis spre avizare textul contractului de împrumut de stat extern, cu argumentarea necesităţii încheierii lui.”;
    litera c) va avea următorul cuprins:
    „c) semnarea contractului de împrumut de stat extern numai de către persoanele care au fost împuternicite, în conformitate cu hotărîrea Guvernului elaborată individual pentru semnarea fiecărui contract de împrumut de stat extern. Totodată, ca excepţie a acordării deplinelor puteri, contractul de împrumut de stat extern, conform Hotărîrii Guvernului nr. 561 din 19 august 2015, poate fi semnat de către Prim-ministru, în calitate de coordonator naţional în domeniul asistenţei externe.”;
    punctul se completează cu un alineat nou cu următorul cuprins:
    „În cazul în care contractul de împrumut constituie un tratat internațional, încheierea acestuia se face în conformitate cu prevederile Legii nr. 595-XIV din 24 septembrie 1999 privind tratatele internaționale ale Republicii Moldova.”;
    la punctul 5 alineatul al cincilea, sintagma „hotărîri a Parlamentului” se substituie cu sintagma „legi organice”;
    la punctul 6 litera c), după sintagma „Ministerul Justiţiei,” se introduce sintagma „Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene,”;
    în titlul capitolului IV, cuvîntul „împrumuturilor” se substituie cu cuvîntul „datoriei”;
    punctul 7 va avea următorul cuprins:
    „Ministerul Finanţelor plasează pe piaţa internă valori mobiliare de stat (în continuare – VMS) în formă de înscrieri în conturi, în conformitate cu un calendar elaborat şi aprobat lunar/trimestrial/semestrial de către Ministerul Finanţelor, care poate fi modificat în funcție de evoluția pieței VMS și de necesitățile de finanțare.
    Banca Națională a Moldovei sau altă instituție, în baza unui acord cu Ministerul Finanțelor, poate exercita funcția de agent al statului în organizarea plasării și deservirii VMS pe piața internă.
    Plasarea VMS pe piața primară se realizează prin intermediul licitațiilor, prin subscriere sau prin orice altă metodă, conform condiţiilor determinate şi reglementate de către Ministerul Finanţelor în calitate de emitent.
    Modul de plasare şi răscumpărare a VMS în formă de înscrieri în conturi este stabilit de actele normative comune, aprobate de către Ministerul Finanţelor şi agentul statului.
    Reemisiunea VMS, emise în urma conversiunii împrumuturilor contractate anterior de la Banca Naţională a Moldovei, se efectuează în baza unui acord-cadru încheiat între Ministerul Finanţelor şi Banca Naţională, în care sînt stipulate procedurile şi condiţiile de efectuare a reemisiunilor VMS, atribuţiile şi responsabilităţile Băncii Naţionale şi Ministerului Finanţelor în derularea reemisiunilor, modalitatea de determinare a parametrilor reemisiunii VMS, precum şi documentele aferente derulării procesului de reemisiune.
    Separat pentru fiecare reemisiune, Ministerul Finanţelor prezintă oferta privind reemisiunea VMS, în care se specifică suma VMS la preţul de cumpărare şi la valoarea nominală, rata dobînzii, termenul de circulaţie a VMS, data emiterii şi scadenţei VMS şi altele. Concomitent se prezintă un certificat global perfectat pentru volumul nominal de VMS, care reprezintă asigurarea răscumpărării VMS la scadenţă”;
    Reemisiunea VMS se efectuează la ratele dobînzii de piaţă, reieşind din ratele nominale medii ponderate la VMS, plasate recent pe piaţa primară a VMS.
    Operaţiunile de răscumpărare de către Ministerul Finanţelor a VMS scadente şi de procurare de către Banca Naţională a Moldovei a VMS nou emise se efectuează în aceeaşi zi operaţională.
    Modul de emisiune, circulaţie şi răscumpărare a VMS în formă materializată se efectuează conform condiţiilor stabilite pentru fiecare emisiune a acestor valori mobiliare.”;
    la punctul 8:
    la alineatul al doilea, cuvîntul „mediu” se substituie cu cuvîntul „lung”;
    la litera c), sintagma „pentru utilizarea împrumutului” se exclude;
    alineatul al patrulea va avea următorul cuprins:
    „Mărimea ratei dobînzii pentru împrumut nu va depăşi rata de bază a Băncii Naţionale a Moldovei aplicată la principalele operațiuni de politică monetară pe termen scurt mai mult decît cu 5 puncte procentuale.”;
    la punctul 10:
    la alineatul al doilea, cuvintele „Împrumuturile de stat externe contractate de către Guvern în numele Republicii Moldova” se substituie cu cuvintele „Împrumuturile de stat externe contractate în numele Republicii Moldova de către Guvern”, iar cuvîntul „investiţionale” – cu cuvintele „finanţate din surse externe”;
    la alineatul al treilea, textul „Mijloacele băneşti aferente vor fi păstrate în conturi purtătoare de dobîndă în favoarea proiectului/programului” se exclude;
    alineatul al patrulea va avea următorul cuprins:
    „Autorităţile administraţiei publice centrale/autorităţile publice care beneficiază de mijloace obținute din împrumuturi de stat externe, prin care sînt realizate proiectele finanţate din surse externe, monitorizează implementarea şi realizarea scopurilor acestor proiecte.”;
    la ultimul alineat, cuvintele „Ministerul Finanţelor gestionează mijloacele retrase” se substituie cu cuvintele „Ministerul Finanţelor monitorizează mijloacele financiare valorificate”, după cuvîntul „proiectelor” se introduc cuvintele „finanţate din surse externe”, iar înainte de cuvintele „Ministerul Finanţelor” se introduce cuvîntul „către”;
    12) în anexa nr.8 la hotărîre:
    la punctul 1, sintagma „alin.(1) art. 34” se substituie cu sintagma „art.40 alin.(1)”;
    la punctul 5, cuvintele „se ține conform anexei la prezentul Regulament, care” se exclud;
    13) hotărîrea se completează cu anexele nr.9 și nr.10 cu următorul cuprins:

„Anexa nr.9
la Hotărîrea Guvernului
nr.1136 din 18 octombrie 2007
REGULAMENT
privind procedura de contractare a datoriei/acordarea garanţiilor
pentru împrumuturi de către autorităţile executive ale unităţilor
administrativ-teritoriale

I. DISPOZIŢII GENERALE
    Regulamentul privind procedura de contractare a datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale este elaborat în temeiul art.46 din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat.
II. PRINCIPIILE GENERALE DE CONTRACTARE
A DATORIEI/ACORDARE A GARANŢIILOR
PENTRU
ÎMPRUMUTURI DE CĂTRE AUTORITĂŢILE EXECUTIVE
ALE UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE

    1. Autoritățile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale contractează datorie în conformitate cu art.44 din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006. Autoritățile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale au dreptul de a contracta datorie sub formă de:
    a) împrumuturi (inclusiv leasingul financiar) externe şi interne;
    b) valori mobiliare emise pentru plasare pe piaţa financiară externă şi internă;
    c) garanţii pentru împrumuturi interne şi externe;
    d) instrumente disponibile pentru contractare de pe piaţa internă şi externă.
    2. Destinaţia mijloacelor obţinute în urma contractării datoriei este stabilită în art.45 din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006.
    3. Contractarea datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale se efectuează cu respectarea următoarelor criterii:
    a) plafoanele stabilite la art.14 alin.(4) din Legea nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale;
    b) capacităţile de rambursare a datoriei;
    c) compatibilitatea condiţiilor financiare de atragere a mijloacelor cu obiectivele politicii de administrare a datoriei unităţilor administrativ-teritoriale;
    d) conformitatea proiectelor planificate a fi finanţate din contul surselor atrase cu programe de dezvoltare anuale şi multianuale.
    4. Toate actele încheiate de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale cu încălcarea punctului 3 litera a) din prezentul Regulament se consideră nule.
    5. Autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale calculează plafoanele datoriilor interne şi externe ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ale garanţiilor acordate de către acestea pentru anul bugetar respectiv şi le includ în bugetele anuale ale autorităţilor administrativ-teritoriale.
III. PROCEDURA DE CONTRACTARE A
DATORIEI/ACORDARE A GARANŢIILOR PENTRU
ÎMPRUMUTURI
DE CĂTRE AUTORITĂŢILE EXECUTIVE ALE UNITĂŢILOR
DMINISTRATIV-TERITORIALE

    6. În scopul contractării datoriei/acordării garanţiilor pentru împrumuturi, autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale:
    a) efectuează analiza conjuncturii pieţii capitalului creditar şi evaluează posibilităţile de contractare la capitolul caracterului acceptabil al condiţiilor financiare ale împrumuturilor;
    b) efectuează analiza condiţiilor financiare ale împrumuturilor care urmează a fi contractate direct sau garantate, precum şi evaluează oferta de pe piețele financiare, în cazul emisiunilor valorilor mobiliare;
    c) elaborează propuneri concrete privind finanţarea proiectelor în limitele posibilităţilor disponibile, precum şi înaintează propuneri autorităţilor reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale în vederea finanţării proiectului.
    7. Autorităţile reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale iau decizia privind contractarea datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi.
    Decizia privind contractarea datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi de către unităţile administrativ-teritoriale este precedată de etapele stabilite la prezentul capitol.
    8. Autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale, pe baza necesităţilor de finanţare identificate, a analizei oportunităţilor de finanţare efectuate, pentru instrumentele de datorie pe termen lung, prezintă Ministerului Finanţelor proiectul contractului de împrumut/contractului de garanție/contractului privind plasarea pe piețele financiare externe şi interne a valorilor mobiliare, împreună cu cererea de solicitare a avizului pentru autorizarea contractării datoriei/acordării garanțiilor pentru împrumuturi de către autoritățile executive ale unităților administrativ-teritoriale, precum și a documentelor relevante prevăzute în anexa nr.1 la prezentul Regulament.
    9. În scopul elaborării avizului privind contractarea datoriei pe termen lung/garantarea împrumuturilor pe termen lung de către autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale, Ministerul Finanţelor constituie, prin ordinul ministrului finanţelor, Comisia de autorizare a contractării datoriei pe termen lung/acordării garanţiilor pentru împrumuturi pe termen lung de către unităţile administrativ-teritoriale (în continuare – Comisie).
    Comisia are în componenţa sa 9 membri, după cum urmează:
    - 6 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor (ministrul finanţelor, 2 reprezentanţi din Direcţia generală datorii publice, 2 reprezentanţi din Direcţia sinteză bugetară, 1 reprezentant din Trezoreria de stat;
    - 2 reprezentanţi ai Cancelariei de Stat;
    - 1 reprezentant al Congresului Autorităţilor Locale din Moldova.
    Preşedintele Comisiei este ministrul finanţelor.
    Comisia se întruneşte ori de cîte ori este nevoie pentru a analiza cererile şi documentele aferente primite de la unităţile administrativ-teritoriale, prin care se solicită eliberarea avizului pentru contractarea datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi.
    La nivelul Comisiei funcţionează un secretariat, ai cărui membri sînt persoane din cadrul direcţiilor de specialitate ale Ministerului Finanţelor implicate în verificarea şi analizarea documentaţiilor, desemnate prin ordin al ministrului finanţelor. Secretariatul asigură lucrările operative ce ţin de relaţia dintre Comisie și solicitanţii avizelor privind contractarea datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi, precum şi cele specifice de organizare a şedinţelor Comisiei, inclusiv convocarea membrilor acesteia.
    La şedinţă pot participa în calitate de invitaţi reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale care solicită autorizarea, precum şi ai altor instituţii interesate.
    Ședințele Comisiei se consideră deliberative dacă la ele sînt prezenți cel puțin două treimi din membrii Comisiei.
    Hotărîrea Comisiei se adoptă cu votul majorității simple a membrilor prezenţi.
    Secretariatul va asigura convocarea Comisiei în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la primirea documentaţiei complete aferente cererii unităţii administrativ-teritoriale. Convocarea Comisiei se face, de regulă, cu 3 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru şedinţă, prin intermediul poştei electronice sau telefonic. Odată cu convocarea Comisiei se transmit membrilor Comisiei proiectul ordinei de zi şi materialele care urmează a fi supuse discuţiilor.
    Pentru autorizarea contractării datoriei/acordarea garanţiilor pentru împrumuturi, Comisia va analiza, pe baza documentaţiei primite de la solicitant şi pe baza unor criterii obiective, următoarele:
    a) capacitatea de a rambursa datoria;
    b) compatibilitatea condiţiilor financiare de atragere a mijloacelor cu obiectivele politicii de administrare a datoriei unităţilor administrativ-teritoriale;
    c) conformitatea proiectelor planificate a fi finanţate din contul surselor atrase cu programe de dezvoltare anuale şi multianuale;
    d) conformitatea contractării datoriei/acordării garanţiei menţionate cu restricţiile stabilite în Legea nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale.
    În cazul în care o unitate administrativ-teritorială formează datorii cu termen expirat pentru împrumuturi, acesteia i se interzice contractarea oricărei datorii noi, cu excepţia contractării datoriei în scopul restructurării obligaţiei nerespectate.
    Deliberările Comisiei se consemnează într-un proces-verbal. Procesul-verbal se semnează de președintele Comisiei și de membrii acesteia prezenţi la şedinţă.
    10. În baza hotărîrii Comisiei se elaborează avizul Ministerului Finanţelor, în maximum 5 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia. În cazul unui aviz nefavorabil, hotărîrea va conține motivarea respingerii autorizării de contractare a datoriei sau garantare a împrumutului.
    11. Avizul Ministerului Finanţelor are un caracter obligatoriu, pe baza căruia autorităţile reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale contractează o datorie şi/sau acordă garanţii pentru împrumuturi.
    12. Avizul pozitiv al Ministerului Finanţelor nu constituie garanţie sau obligaţie de a rambursa datoria de către Guvern.
    13. După eliberarea avizului, autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale poartă negocieri cu creditorii/investitorii pentru a acorda finanţări în condiţii avantajoase şi în termene utile, în condiţiile limitării riscurilor implicate.
    14. Băncile creditoare ale unităților administrativ-teritoriale vor acorda împrumuturi interne respectînd criteriul de conformitate al contractării datoriei, cu restricțiile stabilite în Legea nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanțele publice locale.
    15. După încheierea negocierilor, pe baza avizului Ministerului Finanţelor, autorităţile reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale iau decizia prin care se autorizează contractarea datoriei/acordarea garanţiei pentru împrumuturi, care include următoarele elemente:
    a) suma principală;
    b) rata dobînzii;
    c) instrumentul datoriei;
    d) perioada de rambursare;
    e) scopul pentru care se contractează datoria/se acordă garanţia pentru împrumuturi.
    Totodată, decizia respectivă urmează să conțină prevederi referitoare la împuternicirea persoanei responsabile de semnarea contractului de împrumut/acordului de garanție.
    16. După luarea deciziilor de către autorităţile reprezentative şi deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale privind autorizarea contractării datoriei/acordării garanţiilor pentru împrumuturi, autorităţile executive ale unităţilor administrativ-teritoriale respective prezintă Ministerului Finanţelor informaţia privind obligaţiile pecuniare, cu termenul de executare de un an sau mai mare, şi privind garanţiile acordate de aceste unităţi administrativ-teritoriale.

    anexa nr.1

Anexa nr. 10
la Hotărîrea Guvernului
nr.1136 din 18 octombrie 2007
REGULAMENT
cu privire la Raportul privind datoria și Raportul privind
garanțiile unităților administrativ-teritoriale
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la Raportul privind datoria și Raportul privind garanțiile unităților administrativ-teritoriale (în continuare – Regulament) este elaborat în temeiul art.49 alin.(2) din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat si recreditarea de stat.
    2. Raportul privind datoria unităților administrativ-teritoriale și Raportul privind garanțiile unităților administrativ-teritoriale (în continuare – rapoarte) sînt rapoarte publice, întocmite şi păstrate de către direcția finanțe și/sau subdiviziunea financiară a autorităților executive ale unităților administrativ-teritoriale în scopul asigurării evidenței curente a tuturor obligațiilor directe și condiționale ale unităților administrativ-teritoriale.
    3. Ca instrument principal de identificare, gestiune şi control asupra datoriei și garanțiilor autorităţilor administrativ-teritoriale, rapoartele trebuie să asigure înregistrarea tuturor operaţiunilor în ordine cronologică şi sistematizată, prelucrarea şi păstrarea informaţiei cu privire la datoria/garanțiile unității administrativ-teritoriale.
    4. Rapoartele se întocmesc de către direcția finanțe și/sau subdiviziunea financiară a autorității executive a unității administrativ-teritoriale în formă electronică și se utilizează în strictă conformitate cu destinația lor, fiind sistematizate și completate astfel încît să permită, în orice moment, identificarea şi controlul operaţiunilor efectuate.
    5. Obligaţiile interne şi externe directe și condiționale sînt reflectate în rapoarte în monedă naţională (lei), iar datoria și garanțiile externe şi în dolari SUA. Recalcularea datoriei și garanțiilor externe în lei se efectuează reieşind din cursul oficial al leului moldovenesc în ultima zi a trimestrului de gestiune.
    6. Informaţia privind noile împrumuturi/garanții acordate, precum și noile valori mobiliare emise se introduc în rapoarte la data intrării în vigoare a contractelor respective.
    7. Rapoartele referitoare la datoria/garanțiile unității administrativ-teritoriale se întocmesc periodic, o dată în trimestru, conform situaţiei din ultima zi a trimestrului de gestiune.
    8. Înregistrarea datelor în rapoarte se face cu respectarea succesiunii documentelor justificative (contractul de împrumut/garanție/contract de plasare a valorilor mobiliare; documentele de plată; raportul privind debursările şi achitările prezentate de creditor), ţinîndu-se cont de data emiterii şi recepţionării lor de către autoritatea executivă a unității administrativ-teritoriale.
    9. Rapoartele se completează în aşa fel încît să fie exclusă posibilitatea de a le modifica, fără a lăsa semne vizibile de ştergere a informaţiei înscrise.
    10. Raportorul, desemnat printr-un ordin al autorității executive a unității administrativ-teritoriale, are dreptul să ceară şi să obţină informaţii veridice de la persoanele care le prezintă în vederea efectuării înscrierilor corecte în rapoarte.
    11. Raportorul răspunde personal de veridicitatea informaţiei înscrise în rapoarte.
    12. Informaţia solicitată din rapoarte se eliberează cu acordul conducerii autorității executive a unității administrativ-teritoriale.
    13. Informaţia din rapoarte poate fi oferită atît cu privire la o înscriere separată efectuată, cît şi în formă generalizatoare.
    14. Rapoartele sînt supuse unui control intern şi extern minuțios. Controlul intern se efectuează de către deţinătorul rapoartelor. Controlul extern îl exercită Curtea de Conturi, în conformitate cu Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 5 decembrie 2008.
    15. Reprezentanţii organelor de control menţionate la pct.14 din prezentul Regulament şi ai Ministerului Finanțelor au dreptul de acces la informaţia cuprinsă în rapoarte.
    16. Rapoartele datoriei/garanțiilor urmează să conțină următoarele informații:
    a) instrumentul datoriei;
    b) data contractării;
    c) scopul pentru care se contractează datoria/acordă garanţia pentru împrumuturi;
    d) sursa datoriei (externă sau internă);
    e) creditorul;
    f) suma principală;
    g) moneda;
    h) rata dobînzii;
    i) termenul şi perioada de rambursare;
    j) soldul datoriei la situația respectivă.
    17. Raportul datoriei existente la momentul elaborării deciziei bugetare anuale a autorităților reprezentative și deliberative respective este prezentat conform cerințelor stabilite în punctul 16.

    anexa nr.1


    anexa nr.2


    2. Punctul 6 din anexa 1 la Hotărîrea Guvernului nr.1265 din 14 noiembrie 2008 „Cu privire la reglementarea activităţii Ministerului Finanţelor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 208-209, art.1278), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
    subpunctul 27 va avea următorul cuprins:
    „27) evaluează şi monitorizează riscul valutar, riscul de refinanţare, riscul ratei de dobîndă şi riscul operaţional, aferente portofoliului datoriei de stat”;
    la subpunctul 32, sintagma „datoria publică” se substituie cu sintagma „datoria sectorului public”;
    la subpunctul 37, sintagma „ţine şi întocmeşte” se substituie cu cuvintele „întocmeşte şi păstrează”, iar cuvintele „Registrele de stat” se substituie cu cuvîntul „rapoartele”;
    la subpunctul 74, sintagma „datoriei publice” se substituie cu sintagma „datoriei sectorului public”.