HKK37/2015
ID intern unic:  361812
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 37
din  01.10.2015
cu privire la Raportul auditului performanței
sistemului de achiziții publice
Publicat : 13.11.2015 în Monitorul Oficial Nr. 306-310     art Nr : 34
    Curtea de Conturi, în prezența viceministrului finanțelor dl S.Botnari, directorului Agenției Achiziții Publice dl V.Moșneaga, viceministrului agriculturii și industriei alimentare dl N.Olaru, ex-viceministrului educației dl I.Grosu, șefului Direcției achiziții din cadrul Departamentului dotări al Ministerului Apărării dl V.Neaga, managerului-șef adjunct al Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor” dl I.Pașa, șefului adjunct al Inspectoratului General de Poliție al Ministerului Afacerilor Interne dl Gh.Cavcaliuc, directorului general al Direcţiei Generale Educaţie, Tineret şi Sport a Consiliului municipal Chișinău dna T.Nagnibeda-Tverdohleb, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, a examinat Raportul auditului performanței sistemului de achiziții publice.
    Misiunea de audit s-a desfăşurat în temeiul art.28 şi art.31 din Legea Curţii de Conturi și conform Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20151.
    –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
    1 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.57 din 08.12.2014 „Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2015”.

    Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele de audit și bunele practici în domeniu. Pentru susținerea constatărilor și concluziilor, auditul s-a desfășurat la Agenția Achiziții Publice (în continuare – AAP), cu colectarea probelor de audit la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerul Educației, Ministerul Sănătății, Ministerul Apărării, Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor”, Agenția „Apele Moldovei”, Inspectoratul General de Poliție al Ministerului Afacerilor Interne, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație, Tineret și Sport sect. Botanica, Direcția Educație, Tineret și Sport sect. Centru, Direcția Educație, Tineret și Sport sect. Rîșcani.
    Activitatea de audit a fost orientată spre realizarea obiectivelor de audit: Obiectivul I „Își îndeplinește eficient AAP responsabilitățile de reglementare, supraveghere și control în domeniul achizițiilor publice?” și Obiectivul II „Au planificat, implementat și monitorizat autoritățile contractante achizițiile publice în conformitate cu cerințele legale și cu cele mai bune practici pentru a asigura transparența și eficiența achizițiilor?”.
Examinînd rezultatele auditului și audiind Raportul prezentat, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente în ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Achizițiile publice în Republica Moldova joacă un rol tot mai important în economie. Valoarea contractelor de achiziții publice înregistrate de AAP în anul 2014 a însumat 11538,4 mil.lei, ce constituie circa 10,3% din Produsul Intern Brut (111757 mil.lei). În acest context, AAP în comun cu autoritățile contractante, urmează să depună eforturi în vederea îmbunătățirii activităților aferente achizițiilor publice prin înlăturarea devierilor constatate, întrucît orice îmbunătățire minoră în sistemul de achiziții publice creează beneficii în utilizarea eficientă a banilor publici. Astfel, în ce privește îndeplinirea responsabilităților de către Agenția Achiziții Publice în domeniul achizițiilor publice, se relevă că:
    • Informația aferentă achizițiilor publice inclusă de către AAP în Sistemul de Management Intern al Documentelor nu este, în toate cazurile, completă și veridică, fiind constatate și oportunități de îmbunătățire și dezvoltare a acestuia.
    • AAP nu are stabilite termene pentru situațiile de returnare/respingere a contractelor și dărilor de seamă în cazul în care acestea conțin nereguli, fiind tergiversat termenul de înregistrare și, respectiv, de livrare a bunurilor, lucrărilor și serviciilor.
    • În unele cazuri, AAP a examinat contestațiile depuse de operatorii economici cu depășirea termenelor prevăzute de cadrul legal.
    • Lista operatorilor economici calificați și Lista de interdicție a operatorilor economici nu sînt cuprinzătoare și, respectiv, au utilitate insuficientă. AAP nu dispune de competențe de a iniția din oficiu procedura privind includerea în Lista de interdicție a operatorilor economici, aceasta fiind competența doar a organelor de control și a autorităților contractante.
    • AAP nu deține informații cu privire la numărul persoanelor implicate în procesul de achiziții publice din cadrul autorităților contractante și, respectiv, privind necesitățile acestora de instruire pentru a asigura eficiența achizițiilor publice.
    Referitor la planificarea, organizarea și monitorizarea achizițiilor publice de către autoritățile contractante în condiții de transparență și eficiență, se relevă:
    • Autoritățile contractante nu au asigurat descrierea și documentarea proceselor operaționale aferente domeniului achizițiilor publice.
    • Autoritățile contractante nu își planifică adecvat necesitățile și nu asigură transparența achizițiilor publice prin întocmirea și publicarea anunțurilor de intenție.
    • Unele autorități contractante au planificat proceduri de achiziții în lipsa acoperirii financiare sau a dovezii alocării acestora, au selectat neregulamentar procedura de achiziție și au desfășurat proceduri de achiziții fără includerea acestora în planul anual de achiziții.
    • Grupurile de lucru din cadrul autorităților contractante, în unele cazuri, nu au întocmit și nu au semnat declarațiile de confidențialitate și imparțialitate, procesele-verbale de deschidere și evaluare a ofertelor, nu au evaluat corespunzător ofertele conform caietului de sarcini, nu au asigurat încasarea garanțiilor de bună execuție și nici încheierea regulamentară a contractelor de valoare mică și raportarea acestora la AAP.
    • Autoritățile contractante nu aplică penalități operatorilor economici pentru încălcarea prevederilor contractuale, iar în unele cazuri, contrar prevederilor legale și contractuale, efectuează achitări în avans, suportînd, în unele cazuri, cheltuieli suplimentare pentru achitare de dobînzi.
    • Procesul de externalizare a serviciilor de curățenie și spălătorie de către Ministerul Sănătății s-a efectuat în lipsa unui studiu de fezabilitate și a unor reglementări aferente acestuia.
    • Pînă în prezent Ministerul Educației nu dispune de o metodologie de calculare a taxei de studii pentru învățămîntul superior, aprobată în modul stabilit, iar în aceste condiții nu se asigură utilizarea eficientă a mijloacelor bugetare, contractarea acestor servicii fiind efectuată prin procedura de achiziții dintr-o singură sursă.
    • Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare nu a asigurat conform și integral realizarea și monitorizarea achiziției centralizate a merelor potrivit Hotărîrii Guvernului nr.958 din 17.11.2014 „Cu privire la modul de repartizare a mijloacelor financiare pentru compensarea parțială a pierderilor producătorilor agricoli legate de blocarea exporturilor”. De asemenea, nu s-a asigurat respectarea prevederii referitor la raportarea către Guvern și publicarea pe pagina web a unui raport cu privire la executarea Hotărîrii de Guvern menționate.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) și art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului performanței sistemului de achiziții publice, care se anexează la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Agenției Achiziții Publice, pentru documentare referitor la rezultatele auditului, și se cere:
    2.1.1. să întreprindă măsurile de rigoare, conform competențelor, în vederea implementării recomandărilor;
    2.1.2. în vederea remedierii deficiențelor expuse în prezentul Raport, să țină cont la elaborarea cadrului normativ pentru implementarea Legii privind achizițiile publice nr.131 din 03.07.2015;
    2.2. Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerului Educației, Ministerului Sănătății, Ministerului Apărării, Inspectoratului General de Poliție al Ministerului Afacerilor Interne, Agenției „Apele Moldovei”, Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor”, Instituției Medico-Sanitare Publice Centrul Republican de Diagnosticare Medicală, Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău și Direcțiilor Educație, Tineret și Sport ale sectoarelor Rîșcani, Centru și Botanica, pentru documentare, și se cere:
    2.2.1. să examineze rezultatele auditului la ședințele organelor colegiale de conducere, precum și în cadrul altor ședințe de lucru;
    2.2.2. să aprobe și să pună în aplicare un plan de măsuri pentru implementarea recomandărilor și înlăturarea deficiențelor constatate, prin responsabilizarea grupurilor de lucru pentru achizițiile publice din cadrul autorităților contractante;
    2.3. Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, pentru informare referitor la rezultatele auditului la Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor”, precum și, elaborarea și înaintarea spre examinare Guvernului a Programului privind repartizarea mijloacelor fondului rutier, pînă la începutul anului bugetar, în scopul eficientizării procesului de organizare şi desfășurare a procedurilor de achiziții publice;
    2.4. Ministerului Finanțelor, pentru documentare și monitorizare a procesului de elaborare a cadrului regulator în domeniul achizițiilor publice;
    2.5. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare;
    2.6. Comisiei parlamentare permanente economie, buget și finanțe, pentru documentare;
    2.7. Centrului Național Anticorupție și Procuraturii Generale, pentru informare și examinare, după competență, a faptelor expuse în prezentul Raport.
    3. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1., 2.2. și 2.3. din prezenta Hotărîre şi referitor la implementarea recomandărilor auditului, se va informa Curtea de Conturi în termen de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu informarea semestrială privind măsurile întreprinse.
    4. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                   Serafim URECHEAN

    Nr. 37. Chişinău, 1 octombrie 2015.

   
raport