HCEC4316/2015
ID intern unic:  362544
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 4316
din  20.11.2015
cu privire la cererea de înregistrare a grupului de iniţiativă pentru
desfăşurarea referendumului republican constituțional
Publicat : 24.12.2015 în Monitorul Oficial Nr. 347-360     art Nr : 2690
    La data de 5 noiembrie 2015, Biroul executiv al grupului de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumului republican constituțional de modificare și completare a Constituției Republicii Moldova a depus la Comisia Electorală Centrală următoarele documente anexate cererii de înregistrare a grupului de iniţiativă: procesul-verbal al adunării cetățenilor pentru inițierea referendumului republican constituțional; lista participanţilor înregistraţi la adunarea cetăţenilor; textul celor 4 (patru) întrebări care vor fi puse la referendumul republican constituțional și proiectul de lege pentru modificarea și completarea Constituției Republicii Moldova; procesul-verbal al ședinței grupului de inițiativă pentru desfășurarea referendumului; lista membrilor grupului de iniţiativă în număr de 932 persoane, autentificată de Primăria municipiului Chişinău, precum şi declaraţiile acestor membri privind consimţămîntul lor de a participa la colectarea de semnături ale susţinătorilor referendumului.
    Conform documentelor prezentate, adunarea cetăţenilor pentru iniţierea referendumului republican a avut loc la data de 1 noiembrie 2015, în municipiul Chișinău. La adunare au participat 3563 de persoane din municipiile Chişinău și Bălţi, precum și din toate raioanele ţării.
    În cadrul adunării au fost aprobate în unanimitate chestiunile cu privire la oportunitatea efectuării referendumului republican constituțional, proiectul de lege şi formularea întrebărilor preconizate a fi supuse referendumului.
    Potrivit procesului-verbal din 1 noiembrie 2015 al Adunării cetățenilor pentru inițierea referendumului republican constituțional, grupul de inițiativă a fost constituit din 932 de persoane.
    Tot la 1 noiembrie curent, în cadrul ședinței grupului de iniţiativă, membrii grupului au ales din rîndul lor biroul executiv. Președinte al biroului a fost ales Andrei Năstase, vicepreşedinte Nicolae Gîrbu şi secretar Liviu Vovc.
    De asemenea, în cadrul adunării cetățenilor, dl Dinu Plîngău a fost desemnat în calitate de trezorier cu atribuții de gestionare a mijloacelor financiare ce pot fi acumulate în procesul de colectare a semnăturilor susținătorilor referendumului republican, precum și de raportare la Comisia Electorală Centrală a rulajului financiar aferent acestor proceduri.
    Problema preconizată a fi supusă referendumului republican se referă la revizuirea Constituției Republicii Moldova.
    Pornind de la rigorile legale, Comisia Electorală Centrală a transmis Curții Constituționale proiectul de lege pentru modificarea și completarea Constituției Republicii Moldova, prezentat de membrii grupului de inițiativă, în vederea efectuării controlului constituționalității acestuia.
    La 10 noiembrie 2015, Curtea Constituțională a constatat că revizuirea articolelor 60 alin. (2), 70 alin. (3), 78 și 89 din Constituție nu depășește limitele de revizuire a Constituției impuse de dispozițiile constituționale de la art. 142 alin. (2) și poate fi supusă referendumului.
    Examinînd documentele prezentate, Comisia Electorală Centrală constată că procedurile de organizare a evenimentelor constituante conform prevederilor art. 152 din Codul electoral au fost respectate.
    În procesul de examinare a declarațiilor și copiilor de pe actele de identitate ale membrilor desemnați în grupul de inițiativă în raport cu datele incluse în lista membrilor, s-a stabilit că numeric au fost prezentate 921 de declarații și copii de pe actele de identitate, în listă fiind identificați 921 de semnatari.
    În ceea ce privește datele de identitate din lista membrilor grupului de inițiativă, s-a stabilit că declarațiile și copiile de pe actele de identitate ale 775 de persoane corespund rigorilor legale și se califică drept valabile.
    În 54 de cazuri sînt înscrise datele de identitate ale persoanelor, inclusiv aplicate semnăturile, însă lipsesc declarațiile și copiile de pe actele de identitate.  În același timp, în 3 cazuri din cele 54 semnăturile au fost aplicate de semnatari de 2 ori (o dată la nr. 550, 222, 324 și a doua oară la nr. 175, 731, 438).
    Totodată, la verificarea corespunderii datelor de identitate înscrise în lista membrilor grupului de inițiativă cu cele din declarațiile și copiile de pe actele de identitate prezentate, în 92 de cazuri au fost constatate următoarele abateri:
    a)  la 73 persoane datele de identitate (inclusiv semnăturile) din listă, declarație și buletinul de identitate nu corespund;
    b) în 2 cazuri datele din listă sînt incomplete;
    c) în 3 cazuri aceeași persoană semnează de două ori (o dată la nr. 550, 222, 324 și a doua oară la nr. 175, 731, 438); 
    d) în 5 cazuri nu este aplicată semnătura, dintre care: 3 în lista prezentată, 2 în declarații;
    e) în 7 cazuri copiile de pe actele de identitate sînt prezentate necorespunzător;
    f) în 2 cazuri actele de identitate prezentate în copie au termenul de valabilitate expirat.
    Au fost identificate 54 seturi de documente (declarații și copii de pe actele de identitate) completate și semnate de către persoane care nu se regăsesc în lista membrilor grupului de inițiativă prezentată spre înregistrare.
    Acestea fiind constatate, 147 de semnatari ai declaraţiilor nu pot fi admişi spre înregistrare în calitate de membri ai grupului de iniţiativă pentru desfăşurarea referendumului, celelalte 775 persoane cu drept de vot urmează a fi înregistrate în această calitate.
    Pornind de la faptul că prevederile legale ce țin de inițierea referendumului republican constituțional au fost respectate și numărul de persoane care au acceptat să facă parte din grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în vederea desfășurării referendumului este mai mare decît baremul minim prevăzut de lege, în temeiul art. 18, 38 alin. (2) lit. a), 42, 152, 153 şi 155 din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și în conformitate cu Regulamentul privind modul de întocmire, autentificare, prezentare și verificare a listelor de subscripție, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2682 din 1 octombrie 2014, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:
    1. Se înregistrează grupul de iniţiativă, în număr de 775 persoane (conform anexei), pentru colectarea semnăturilor susținătorilor referendumului republican legislativ constituțional de modificare și completare a Constituției Republicii Moldova.
    2. Se stabileşte termenul de 3 luni, începînd cu data semnării actului de predare-recepționare a legitimațiilor membrilor grupului de inițiativă înregistrat și a listelor de subscripție, pentru colectarea semnăturilor susţinătorilor referendumului republican constituțional de modificare și completare a Constituției Republicii Moldova.
    3. Se confirmă domnul Dinu Plîngău în calitate de persoană responsabilă de finanţe (trezorier) din partea grupului de inițiativă privind colectarea semnăturilor susţinătorilor referendumului republican constituțional de modificare și completare a Constituției Republicii Moldova.
    4. Președintele, vicepreședintele și secretarul biroului executiv al grupului de inițiativă organizează activitatea acestuia și reprezintă grupul în raport cu alte entități.
    5. Prezenta hotărîre se plasează pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale și se aduce la cunoştinţă publică prin intermediul mijloacelor de informare în masă. Comisia Electorală Centrală transmite prezenta hotărîre, împreună cu proiectul de lege pentru modificarea și completarea Constituției Republicii Moldova și textul celor 4 (patru) întrebări care vor fi puse la referendumul republican constituțional, spre publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE COMISIEI
    ELECTORALE CENTRALE                                  Iurie CIOCAN

    Secretar                                                                    Andrei Volentir


    Nr. 4316. Chişinău, 20 noiembrie 2015.


    anexa

Proiect

LEGE
pentru modificarea şi completarea Constituţiei Republicii Moldova
    Noi, poporul Republicii Moldova, exercitîndu-ne în mod direct suveranitatea naţională şi dreptul nostru de a participa nemijlocit la administrarea treburilor publice, exprimîndu-ne voinţa asupra problemei ce ţine de reducerea numărului de deputaţi, de limitare a imunităţii parlamentare, de modul de alegere, suspendare din funcţie şi demitere a Preşedintelui Republicii Moldova, în temeiul art. 2, art. 39, art. 75 şi art. 141 din Constituţie,
adoptăm prezenta lege.
    Articolul I. Constituţia Republicii Moldova, adoptată la 29 iulie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr. 1), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La art. 60 alin. (2), cifra ”101” se înlocuiește cu cifra ”71”.
    2. La art. 70, alineatul (3) se exclude.
    3. Articolul 78 va avea următorul cuprins:
    “Articolul 78
    Alegerea Preşedintelui
    (1) Preşedintele Republicii Moldova este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
    (2) La funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova pot candida cetăţenii Republicii Moldova care au împlinit vîrsta de 40 de ani, au locuit sau locuiesc permanent pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 10 ani şi posedă limba de stat. Procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova este stabilită prin lege organică.
    (3) Este declarat ales candidatul care a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor care au participat la alegeri.
    (4) Dacă nici unul dintre candidaţi nu a întrunit majoritatea necesară, se organizează al doilea tur de scrutin între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur. Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi.”.
    4. Articolul 89 va avea următorul cuprins:
     “Articolul 89
    Suspendarea din funcţie
    (1) În cazul săvîrşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei, Preşedintele Republicii Moldova poate fi suspendat din funcţie de Parlament cu votul majorităţii deputaţilor, după consultarea Curţii Constituţionale. Preşedintele poate da Parlamentului şi Curţii Constituţionale explicaţii cu privire la faptele ce i se impută.
    (2) Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi se aduce, neîntîrziat, la cunoştinţa Preşedintelui Republicii Moldova.
    (3) Dacă propunerea de suspendare din funcţie este aprobată, în cel mult 70 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Preşedintelui.
    Articolul II. Guvernul, în termen de trei luni, va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta Lege.
    Articolul III. Constituţia Republicii Moldova, cu toate modificările şi completările, va fi republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.


Întrebări care vor fi puse la referendumul republican constituțional
    „1. Sunteți pentru modificarea art. 60 alin. (2) al Constituției în vederea reducerii numărului deputaților, prin substituirea cifrei 101 cu cifra 71? – Pentru. – Contra.”
    „2. Sunteți pentru excluderea alineatului (3) al art. 70 din Constituție, care stipulează că deputatul nu poate fi reținut, arestat, percheziționat, cu excepția cazurilor de infracțiune flagrantă, sau trimis în judecată fără încuviințarea Parlamentului, după ascultarea sa? – Pentru. – Contra.”
    „3. Sunteți pentru modificarea și completarea art. 78 din Constituție în vederea alegerii Președintelui Republicii Moldova prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat? – Pentru. – Contra.”
    „4. Sunteți pentru expunerea articolului 89 din Constituție într-o nouă redacție, care să prevadă că, în cazul săvârșirii de către Președintele Republicii Moldova a unor fapte prin care se încalcă Constituția, Parlamentul poate aproba inițiativa a cel puțin o treime din deputați, de suspendare din funcție, cu organizarea în cel mult 70 de zile a unui referendum privind demiterea Președintelui? – Pentru. – Contra.”