OMF185/2015
ID intern unic:  362594
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 185
din  03.11.2015
cu privire la aprobarea Instrucțiunii privind managementul
proiectelor de investiţii capitale
Publicat : 31.12.2015 în Monitorul Oficial Nr. 361-369     art Nr : 2695
    În scopul asigurării implementării art. 40 și 41 ale Legii finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181 din 25 iulie 2014 și Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova cu privire la investițiile capitale publice nr. 1029 din 19 decembrie 2013,
ORDON:
    Se aprobă:
    Instrucţiunea privind managementul proiectelor de investiţii capitale (conform anexei).

    MINISTRUL FINANȚELOR                                   Anatol ARAPU

    Nr. 185. Chişinău, 3 noiembrie 2015.


INSTRUCȚIUNE
privind managementul proiectelor de investiţii capitale
I. Date generale
    1. Instrucţiunea privind managementul proiectelor de investiții capitale are drept scop reglementarea metodologică a procesului de identificare, pregătire, aprobare, evaluare preliminară și raportare a proiectelor de investiții capitale; pregătirea documentaţiei de proiect; examinarea şi aprobarea finanţării proiectelor de investiţii capitale din bugetul public național și determină responsabilităţile părţilor implicate în derularea ciclului de proiect. Instrucțiunea nu se răsfrînge asupra proiectelor de investiţii capitale finanţate din fonduri şi programe, utilizarea cărora este reglementată prin acte legislative, precum şi cele externe care cad sub incidenţa acordurilor internaţionale încheiate de Republica Moldova cu partenerii de dezvoltare.
II. Cadrul normativ
    2. Instrucţiunea de pregătire a proiectelor de investiţii capitale este elaborată în temeiul:
    a) Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014;
    b) Hotărîrii Guvernului „Cu privire la investiţiile capitale publice” nr. 1029 din 19 decembrie 2013;
    c) Setului metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.191 din 31 decembrie 2014 şi altor acte normative.
III. Noţiuni
    3. Investiţii capitale - cheltuieli bugetare destinate pentru formarea mijloacelor fixe (construcţia şi/sau renovarea, reconstruirea sau extinderea mijloacelor fixe existente).
    4. Limite de cheltuieli - estimări ale alocărilor maxime de resurse pe termen mediu, în baza cărora se elaborează şi sînt prioritizate politicile sectoriale de cheltuieli şi propunerile de buget.
    5. Mijloace fixe – imobilizări corporale transmise în exploatare, valoarea unitară a cărora depăşeşte plafonul valoric prevăzut de legislaţia fiscală sau pragul de semnificaţie stabilit de entitate în politicile contabile.
    6. Proiect de investiţii capitale – un obiectiv sau un grup de obiective care au un scop comun şi rezultate clar definite,  ce urmează să fie obţinute  într-un termen stabilit şi implementarea cărora are drept rezultat formarea mijloacelor fixe noi sau extinderea, reutilarea şi modernizarea celor existente.
    7. Beneficiar de proiect – autoritate publică centrală sau locală, sau instituţie publică, ce asigură pregătirea şi implementarea proiectului de investiţii capitale.
    8. Ciclul proiectului de investiţii capitale – consecutivitatea etapelor de identificare, evaluare preliminară, fundamentare tehnico-economică, aprobare, implementare, monitorizare şi evaluare post-implementare a proiectelor de investiţii capitale.
    9. Analiză cost-beneficiu – instrument analitic de fundamentare tehnico-economică, ce evaluează şi compară costurile şi beneficiile social-economice şi financiare ale unui proiect de investiţii capitale.
    10. Investiţii în curs de execuţie - proiecte de investiţii capitale, ale căror stadiu fizic de execuţie se situează sub nivelul de 100%.
    11. Metoda scorurilor ponderate - metodă de atribuire a ponderilor numerice fiecărui factor pentru a reflecta importanţa comparativă a acestuia, stabilirea scorurilor privind performanţa fiecărei opţiuni în raport cu fiecare factor pe o scară numerică, calcularea unui scor ponderat pentru fiecare opţiune.
    12. Programul multianual de investiţii capitale - reprezintă o listă de obiective de investiţii capitale pe care autoritatea publică intenționează să le realizeze într-un orizont de timp de 3 ani, obiectivele de investiții fiind aranjate în ordinea descrescătoare a priorităţilor.
IV. Aspecte generale privind managementul
investiţiilor capitale

    13. In baza art. 40 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181 din 25 iulie 2014 investiţiile capitale finanţate din bugetul de stat şi bugetele locale se planifică, se execută şi se raportează ca parte integrantă a bugetului de stat sau, respectiv, a bugetelor locale.
    14. Autorităţile publice asigură, după caz, iniţierea, planificarea, examinarea, aprobarea, implementarea proiectelor de investiţii capitale din domeniile de competenţă, precum şi monitorizarea şi raportarea privind gradul de implementare şi performanţa acestora.
    15. Hotărîrea Guvernului „Cu privire la investiţiile capitale publice” nr.1029 din 19 decembrie 2013 stabileşte un mecanism transparent şi eficient de pregătire, aprobare, implementare, monitorizare şi evaluare a proiectelor de investiţii capitale finanţate de la bugetul public național.
    16. Pornind de la cadrul normativ, iniţiatorii de proiecte de investiţii capitale se consideră autorităţile publice centrale, autorităţile publice locale şi instituţiile subordonate.
    17. Proiectele de investiții capitale finanțate din buget se planifică, se aprobă și se gestionează în conformitate cu următoarele principii de bază:
    a) principiul planificării strategice, care prevede că propunerile de proiecte de investiţii capitale se supun unui proces de prioritizare din punct de vedere al impactului asupra priorităţilor de politici şi obiectivelor stabilite în documentele de planificare strategică pe termen mediu;
    b) principiul performanţei, care presupune că alocarea resurselor pentru proiectele de investiţii capitale şi rapoartele de implementare a acestora se fundamentează pe performanţă;
    c) principiul raportului cost-calitate – beneficiarii de proiect trebuie să asigure utilizarea resurselor bugetare  în mod econom, eficient şi eficace, asigurînd un nivel înalt al raportului cost-calitate;
    d) principiul sustenabilităţii, care presupune că, în procesul de planificare şi aprobare a  proiectelor de investiţii capitale, se ţine cont şi de costurile de funcţionare, şi de întreţinere ulterioară, după finalizarea acestora;
    e) principiul realismului, care presupune că, la planificarea proiectelor de investiţii capitale, se ţine cont de disponibilitatea resurselor bugetare şi de capacitatea de implementare a proiectului.
    18. Principiile de alocare a resurselor pentru investiţii capitale presupun1:
    _______________________________________
    1 art.40 (3 (a,b), Legea  finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr. 181 din 25.07.2014

    a) alocarea preponderentă a resurselor, pentru finalizarea proiectelor în curs de desfăşurare;
    b) proiectele noi de investiţii capitale trebuie să rezulte din priorităţile Guvernului/autorităţilor administraţiei publice locale, prevăzute în documentele de planificare strategică.
    19. Ciclul proiectului de investiții capitale include următoarele etape care sînt obligatorii pentru toate proiectele, indiferent de tipul și mărimea acestora (anexa nr.1):
    a. identificarea proiectului şi evaluarea preliminară;
    b. pregătirea documentaţiei de proiect;
    c. examinarea şi aprobarea finanţării;
    d. implementarea şi monitorizarea;
    e. evaluarea finală.
    20. Planificarea investiţiilor capitale în contextul procesului bugetar implică:
    1. stabilirea limitei generale pentru cheltuielile de investiţii capitale;
    2. analiza şi evaluarea portofoliului existent al proiectelor de investiţii capitale şi;
    3. identificarea priorităților pentru investiţii capitale;
    4. determinarea limitelor de cheltuieli pentru investiții capitale2.
    _________________________________________
    2 Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, (aprobat prin  Ordinul ministrului finanţelor nr.191 din 31.decembrie 2014): (252-256)

    21. Stabilirea limitei generale pentru cheltuielile de investiţii capitale are loc în baza cadrului general estimat de resurse, analizei coraportului între cheltuielile recurente şi investiţiile capitale şi obiectivele politicii de cheltuieli pe termen mediu. Ministerul Finanţelor determină nivelul potenţial al cheltuielilor bugetare ce urmează a fi direcţionate pentru investiţiile capitale. Această limită, de regulă, se bazează pe decizii asumate cu privire la ţintele viitoare ale cheltuielilor de investiţii capitale ca pondere în Produs Intern Brut (PIB).
    22. Analiza şi evaluarea portofoliului existent al proiectelor de investiţii capitale se realizează de către Ministerul Finanţelor în conlucrare cu autorităţile publice, care gestionează proiectele de investiţii capitale şi estimează necesarul de resurse pentru finalizarea acestora (linia de bază). Linia de bază pentru investiţiile capitale se estimează luînd în consideraţie soldul costului de deviz la finele anului al proiectelor de investiţii capitale în curs de implementare şi termenele de implementare şi/sau de finalizare a acestora, precum şi costul proiectelor noi care încă nu au demarat, dar pentru care deja s-au asumat angajamente şi sînt aprobate în CBTM precedent.
    23. Analiza cuprinde:
    a) tendinţele recente ale cheltuielilor pentru investiţii capitale (ponderea în PIB, în BPN şi în BS, structura pe sectoare);
    b) numărul total al proiectelor existente şi gruparea acestora în dependenţă de gradul de finalizare;
    c) costul total al proiectelor în curs de desfăşurare şi volumul resurselor necesare pentru finalizarea lor (linia de bază);
    d) problemele existente în domeniul managementului investiţiilor capitale şi recomandări de îmbunătăţire;
    e) anexe şi tabele analitice, care să ofere informaţia numerică şi să reflecte concluziile expuse în partea textuală. Informaţia generalizată privind portofoliul proiectelor de investiţii capitale şi propunerile de cheltuieli pe termen mediu se prezintă Ministerului Finanţelor de către autoritățile publice în formatul anexei nr. 2.
    24. La identificarea priorităţilor pentru investiţii capitale, Ministerul Finanţelor, în consultare cu grupul de lucru pentru investiţii capitale, examinează propunerile autorităţilor publice şi identifică sectoarele şi/sau proiectele prioritare de investiţii capitale pentru alocarea resurselor.
    25. Propunerile autorităților publice centrale pentru cheltuielile de investiții capitale trebuie să rezulte din strategiile sectoriale de cheltuieli și se supun evaluării și analizei de către Ministerul Finanțelor. În cazul înaintării noilor propuneri, autoritățile publice prezintă documentele de proiect, care facilitează procesul de adoptare a deciziilor.
    26. La determinarea limitelor de cheltuieli pentru investiții capitale, Ministerul Finanțelor propune distribuirea resurselor suplimentare estimate între sectoare/proiecte în baza analizei portofoliului existent al proiectelor de investiții capitale, în conformitate cu prioritățile stabilite.
    27. Cheltuielile pentru proiectele de investiţii capitale se includ în buget doar dacă au fost parcurse în mod obligatoriu etapele ciclului de proiect, cu condiția respectării procedurilor de pregătire a acestora, corespunzător tipului de proiect de investiții capitale expuse în p.19, lit. a)-c).
    28. Mărimea, complexitatea şi costul proiectului se analizează de către autoritățile publice la etapa de evaluare preliminară a proiectelor (anexa nr.3). Nu este acceptabil de dezagregat proiectele în componente mai mici, care, separat, se încadrează sub pragurile prevăzute.
V. Particularităţile proiectelor de investiţii capitale
în cadrul autorităţilor publice centrale (APC)

    29. Autorităţile publice centrale de specialitate sînt responsabile pentru elaborarea şi prezentarea strategiilor sectoriale de cheltuieli, inclusiv propunerilor aferente investiţiilor capitale.
    30. Autorităţile publice centrale sînt responsabile de elaborarea programului multianual de investiţii capitale și actualizarea portofoliului de investiții capitale.
    31. Programul multianual de investiţii capitale (anexa nr.12) include, după caz:
    a) proiecte de investiţii capitale în curs de execuţie cu grad divers de execuţie, în sume existente şi estimate pentru anii următori, pentru care au fost elaborate documentele de proiect necesare, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    b) proiecte noi de investiţii capitale.
    32. La etapa de identificare a proiectelor de investiții capitale, autorităţile publice centrale anual, prin intermediul instituţiilor din subordine, efectuează o analiză amplă a necesităţilor şi actualizează programul de investiţii capitale. În acest scop, APC elaborează şi emite instituţiilor subordonate o circulară bugetară anuală, prin care solicită informaţia despre propunerile pentru proiectele noi de investiţii capitale, în scopul identificării proiectelor prioritare.
    33. Instituţiile publice din subordine prezintă propunerile de proiecte de investiții capitale şi justificările acestora, în termenele stabilite de către autorităţile publice centrale.
    34. Pentru a înainta propunerea de proiect, beneficiarul completează formularul de identificare şi evaluare preliminară a proiectului de investiții capitale (anexa nr.5), care  cuprinde următoarele informaţii de bază:
    a) scopul proiectului şi locul acestuia în strategia naţională sau sectorială;
    b) problemele ce se vor soluţiona prin realizarea proiectului şi analiza eventualelor variante alternative de soluţionare a problemei;
    c) beneficiile aşteptate sau rezultatele scontate ca urmare a implementării proiectului, precum şi serviciile pe care le va satisface acest proiect;
    d) activităţile care urmează să fie executate pentru realizarea proiectului;
    e) durata de realizare a proiectului şi capacităţile de implementare;
    f) costul estimativ pentru realizarea proiectului, inclusiv costurile operaţionale şi de întreţinere ulterioară;
    g) analiza raportului cost-calitate;
    h) sursele de finanţare a proiectului.
    35. Propunerile de proiecte se supun evaluării preliminare de către autoritatea publică centrală, care presupune verificarea eligibilităţii propunerii de proiect pentru dezvoltarea ulterioară şi are drept scop evitarea cheltuielilor pentru pregătirea unor proiecte de joasă calitate.
    36. În vederea evaluării preliminare, autoritatea publică centrală desemnează, prin ordinul conducătorului, o unitate responsabilă3/subdiviziune de investiții capitale, destinată evaluării preliminare, sistematizării şi analizei portofoliului proiectelor de investiţii capitale. În caz de necesitate, funcţia acestei unităţi poate fi exercitată de către o comisie instituită de către autoritatea publică centrală în acest scop.
    _______________________________________
    3 Unitatea responsabilă poate fi o persoană desemnată sau o subdiviziune din cadrul APC.

    37. Unitatea responsabilă/subdiviziunea de investiții capitale stabileşte, după caz, lista criteriilor suplimentare de evaluare preliminară a proiectelor de investiţii capitale noi, precum şi proiectele în curs de execuţie, pentru care urmează a fi reluată finanţarea.
    38. Proiectele noi de investiţii capitale se evaluează de către comisia responsabilă de evaluare, în baza formularului privind criteriile de evaluare a noilor proiecte de investiţii capitale, în scopul selectării spre aprobare (anexa nr.4) şi a formularului de identificare şi evaluare preliminară a proiectului, în baza sistemului de punctaj (anexa nr.5).
    39. Procesul de examinare şi evaluare preliminară a propunerilor de proiect la nivel de autoritate publică centrală, presupune coordonarea deciziilor de către subdiviziunile responsabile din cadrul autorităţii publice centrale, dar, în mod obligatoriu, se avizează de către cele responsabile de politici, buget şi achiziţii publice.
    40. Autoritatea publică centrală aprobă în faza de evaluare preliminară lista proiectelor investiţionale ce corespund priorităţilor politicii sectoriale, criteriilor de evaluare şi se încadrează în limita de cheltuieli stabilită în CBTM.
    41. În urma evaluării preliminare, se elaborează un proces-verbal şi se perfectează un registru al proiectelor de investiţii capitale conform formularului standardizat „Portofoliul proiectelor de investiţii capitale” (anexa nr.2).
    42. Cheltuielile pentru proiectele de investiţii se reflectă în formularul standardizat (anexa nr.2), separat pe cheltuieli pentru pregătirea proiectelor de investiţii capitale şi cheltuieli pentru implementarea proiectelor de investiţii capitale.
    43. Proiectele avizate pozitiv la etapa de evaluare preliminară trec la etapa următoare de pregătire, iar, după caz, se supun fundamentării tehnico-economice şi analizei de impact (cost-beneficiu şi cost-eficacitate).
    44. La etapa pregătirii documentației de proiect, autorităţile publice centrale sînt responsabile de efectuarea studiilor necesare de fezabilitate (economice, financiare, tehnice), precum şi evaluările de impact (de mediu, social etc.). Pentru proiectele, implementarea cărora durează mai mult de 12 luni este necesară  elaborarea studiilor de prefezabilitate.
    45. Informaţia privind analiza tehnico-economică şi analiza de impact, conform formularului (anexa nr.6) și documentele tehnico-financiare de proiect se prezintă Ministerului Finanţelor.
    46. Proiectele de investiţii capitale cu un cost total estimat mai mare de 25 de milioane lei necesită analiza cost-beneficiu sau, în cazul în care beneficiile nu pot fi estimate, se aplică analiza cost-eficacitate.
    47. Analiza presupune estimarea şi compararea costurilor şi beneficiilor sociale şi economice, coordonarea proiectului de investiții capitale la nivel central şi local, determinarea impactului asupra bugetului de stat, alegerea între diferite opţiuni ale unui proiect (de ex. diferite soluţii tehnice sau diferite perioade de implementare).
    48. Analiza cost-beneficii determină raportul dintre costuri şi beneficii (RCB), unde:
 
Valoarea prezentă a beneficiilor proiectului
RCB = ________________________________________≥1
Valoarea prezentă a costurilor proiectului

    49. Dacă costurile şi beneficiile nu pot fi apreciate direct în baza preţurilor de piaţă, se pot aplica diverse normative şi specificaţii tehnice, pentru a estima aceste valori.
    50. Analiza cost-beneficii nu este direct aplicabilă în toate sectoarele sau pentru toate proiectele de investiții capitale, beneficiile cărora se exprimă cu dificultate în unități monetare.
    51. Autoritatea publică centrală analizează riscurile identificate şi acțiunile de atenuare a acestora pentru fiecare proiect de investiții capitale.
    52. Informaţiile despre riscuri urmează a fi incluse în Registrul riscurilor aferente proiectelor de investiţii capitale (anexa nr.8), în care se indică, după caz, riscurile relevante aferente proiectului de investiţii capitale, identificate în procesul evaluării preliminare şi în procesul de examinare şi aprobare, la nivel de autoritate publică centrală.
    53. Registrul riscurilor aferente proiectelor de investiţii capitale (anexa nr.8) include, după caz, nu doar riscurile şi incertitudinile „economice”, ci şi variaţiile posibile ale scenariilor privind costurile/beneficiile proiectului de investiții capitale, precum şi riscurile şi incertitudinile manageriale, tehnice, juridice, financiare şi de alt tip.
    54. Rezultatele fundamentării tehnico-economice şi studiul de fezabilitate stau la baza adoptării deciziei de promovare ulterioară a proiectului de investiții capitale.
    55. Evaluarea eligibilităţii şi aprobarea finală în cadrul APC a proiectelor de investiţii capitale pe baza studiului de fezabilitate se realizează conform criteriilor pentru evaluarea eligibilităţii şi aprobarea proiectelor de investiţii capitale. (anexa nr.7).
    56. Decizia finală despre oportunitatea promovării propunerii de proiect la etapa următoare se ia de către conducătorul autorităţii publice centrale.
    57. În cazul în care, din evaluarea proprie a autorităţii publice centrale, rezultă că proiectele de investiţii capitale noi nu îndeplinesc cerinţele minime privind gradul de pregătire, autoritatea publică centrală înaintează demersuri necesare către instituţiile din subordine privind perfectarea documentelor aferente proiectului de investiţii capitale la un nivel de pregătire corespunzător, sau respinge din start aceste proiecte, justificând decizia printr-o notă informativă.
    58. Dacă proiectele de investiţii capitale corespund criteriilor interne stabilite, autoritatea publică centrală aprobă lista proiectelor de investiţii capitale noi şi proiectele în curs de execuţie şi le înaintează spre examinare Ministerului Finanţelor în format electronic şi pe suport de hîrtie, semnate de către conducătorul autorităţii publice centrale, concomitent cu strategiile sectoriale de cheltuieli.
    59. Informaţia privind lista finală a proiectelor înaintate spre examinare şi aprobare Ministerului Finanţelor se introduce de către autorităţile publice centrale în Portofoliul proiectelor de investiții capitale, care se ține în mod electronic în sistemul informaţional de management financiar (SIMF) în formatul anexei nr.2.
    60. Aprobarea propunerilor de proiecte de investiții capitale, după procesul de evaluare la nivel de autoritate publică centrală, și înaintarea spre examinare și aprobare Ministerului Finanțelor, nu reprezintă o garanţie de finanţare. Decizia finală de aprobare a finanțării este adoptată de către Parlament în cadrul aprobării legii bugetului.
    61. Proiectele în curs de execuţie ce necesită finanţare pentru a fi finalizate vor avea prioritate pentru finanţare.
    62. Proiectele care se încadrează în cerinţele stabilite de către autorităţile publice centrale şi au prioritate se consideră eligibile a fi incluse în Cadrul Bugetar pe Termen Mediu pentru anii următori.
VI. Specificul autorităţilor publice locale (APL)
privind proiectele de investiţii capitale

    63. În conformitate cu prevederile art.14 alin. (2) lit. p) și art.43 alin.(j) ale Legii privind administraţia publică locală nr. 436 din 28 decembrie 2006, consiliul local aprobă strategii de dezvoltare social-economică a UAT, planuri și programe de dezvoltare, inclusiv, decid asupra priorităţilor de politici investiționale.
    64. Pentru proiectele de investiții capitale finanțate din bugetele locale, autoritățile publice locale stabilesc proceduri specifice proprii de pregătire, aprobare, implementare și monitorizare a proiectelor de investiții capitale, în temeiul prevederilor Regulamentului cu privire la proiectele de investiții capitale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului, nr. 1029 din 19 decembrie 2013 (anexa nr.3).
    65. În vederea identificării priorităţilor strategice de investiţii capitale, autorităţile publice locale organizează consultări publice.
    66. În temeiul prevederilor articolelor art.43 alin. (1) lit. v) și art.14 alin.(2) lit.z1) ale Legii privind administraţia publică locală 436 din  28 decembrie 2006, consiliul local are drept de iniţiativă şi dispune consultarea publică a proiectelor de decizii în problemele de interes local, care pot avea impact economic, de mediu şi social etc. În procesul consultărilor publice, după caz, se discută ideea proiectului de investiţii capitale cu părţile interesate, care îşi pot aduce contribuţia la procesul de selectare, după caz, a proiectelor de investiţii capitale prioritare.
    67. În baza consultărilor publice, autoritatea executivă elaborează Programul multianual de investiţii capitale (anexa nr.12), care se aprobă de către autoritatea reprezentativă și deliberativă a unității administrativ-teritoriale respective și se actualizează anual.
    68. După consultările interne (în cadrul APL, a subdiviziunilor din subordine, a consiliului local), în cazul cînd se identifică propuneri de proiecte de investiţii capitale noi, autorităţile publice locale urmează să întocmească formularul de identificare şi evaluare preliminară a proiectului conform anexei nr.5, cu anexarea materialelor justificative a proiectului.
    69. Propunerile de proiecte se supun evaluării preliminare de către autoritatea publică locală, care presupune verificarea eligibilității propunerii de proiect. În scopul evaluării preliminare a proiectelor de investiţii capitale noi, consiliului local poate desemna o subdiviziune/ grup de lucru responsabil de investiţii capitale, şi adoptă decizii privind alocarea resurselor bugetare pentru investiții capitale în curs de execuție.
    70. Grupul de lucru responsabil de investiţii capitale la nivelul autorităţii publice locale se constituie din funcţionari şi specialişti ale autorităţii publice locale, care participă la procesul decizional aferent proiectelor de investiţii capitale și include cel puţin 5 membri, inclusiv conducătorul grupului de lucru – persoana care deţine dreptul de primă semnătură sau o persoană numită de către aceasta şi secretarul grupului de lucru. În caz de necesitate, în componenţa grupului de lucru pot fi atrași, specialişti, consilieri locali şi experţi din domeniul în care se prezintă proiectul.
    71. Funcţiile fiecărui membru se stabileşte expres de către autoritatea publică locală prin regulamentul de activitate al grupului de lucru responsabil de investiţii capitale.
    72. Grupul de lucru responsabil de investiţii capitale din cadrul autorității publice locale îndeplineşte următoarele funcţii:
    a) examinează, evaluează şi compară proiectele de investiţii capitale, prezentate la etapa de identificare şi evaluare preliminară;
    b) întocmeşte procesul-verbal cu privire la evaluarea preliminară a proiectelor de investiţii capitale şi o prezintă consiliului local spre examinare şi aprobare.
    c) participă la organizarea consultărilor publice şi identificarea ideilor de proiect;
    d) pregăteşte informaţia privind actualizarea planurilor de dezvoltare strategică la nivel local la capitolul investiţii capitale;
    e) întocmeşte programul multianual de investiţii capitale;
    73. Grupul de lucru responsabil de investiţii capitale evaluează proiectele de investiţii capitale în baza criteriilor de evaluare (anexa nr. 4) și a informației prezente în formularul de identificare şi evaluare preliminară a proiectului de investiții capitale la nivelul autorităţii publice locale (anexa nr.5).
    74. Fiecare membru al grupului de lucru este obligat să semneze procesul-verbal de evaluare preliminară a proiectelor de investiţii capitale, iar în cazul în care un membru al grupului de lucru nu este de acord cu decizia adoptată privind proiectul examinat, îşi poate exprima opinia separat în procesul-verbal. Decizia grupului de lucru privind proiectele aprobate este adoptată cu majoritatea voturilor membrilor grupului de lucru.
    75. Grupul de lucru sistematizează informaţia privind proiectele de investiţii capitale examinate la etapa de identificare și evaluare preliminară şi elaborează portofoliul/registrul de investiţii capitale la nivel local, care cuprinde informații obligatorii: denumirea, beneficiarul proiectului, data prezentării, costul preliminar (pe ani), etapele parcurse (data aprobării și deciziile adoptate la fiecare etapă). Informația din registru se actualizează periodic în funcție de deciziile luate la fiecare etapă a ciclului proiectului.
    76. În vederea asigurării sustenabilităţii proiectelor de investiţii capitale la nivel local, autorităţile publice locale sînt responsabile de elaborarea tuturor materialelor, inclusiv documentaţia de proiect, justificarea tehnico-economică a proiectelor de investiții capitale, după caz, elaborarea studiilor de fezabilitate/prefezabilitate, perfectarea registrului riscurilor aferente proiectelor de investiţii capitale (anexa nr.8) etc.
    77. Proiectele de investiţii capitale noi examinate și aprobate se avizează de către persoanele responsabile de buget (șeful direcției generale finanțe/contabilul șef), autoritatea executivă și se aprobă de către autoritatea deliberativă a unității administrativ teritoriale.
    78. Aprobarea finanţării proiectelor noi de investiţii capitale, cît și pentru proiectele în curs de execuție se efectuează în limita resurselor bugetului local.
    79. Lista proiectelor de investiţii capitale a unității administrativ-teritoriale se înregistrează în SIMF, compartimentul proiecte (anexa nr.2).
    80. Autoritatea publică locală coordonează şi monitorizează activităţile legate de implementarea proiectelor de investiţii capitale la nivel local şi realizează procesul de monitorizare şi raportare ex-post.
VII. Examinarea şi aprobarea finanţării
    81. Ministerul Finanţelor, în conlucrare cu autorităţile publice, examinează proiectele de investiţii capitale, efectuează analiza portofoliului existent al proiectelor de investiţii capitale şi estimează necesarul de resurse pentru finalizarea acestora.
    82. Ministerul Finanţelor, prin intermediul subdiviziunii specializate, examinează propunerile de proiecte în vederea generalizării şi înaintării lor Grupului de lucru pentru investiții capitale, în vederea determinării eligibilităţii proiectelor, pentru a obţine aprobarea finanţării.
    83. Responsabilităţile de bază ale Ministerului Finanţelor în procesul de gestionare a proiectelor de investiţii capitale includ:
    a) actualizarea liniei de bază și determinarea limitei generale de cheltuieli pentru investiții capitale;
    b) examinarea strategiilor sectoriale de cheltuieli şi analiza propunerilor autorităților publice centrale de ajustare a limitelor de cheltuieli privind investițiile capitale;
    c) coordonarea procesului de repartizare a limitelor sectoriale de cheltuieli pentru investiții capitale pe componentele bugetului public național şi pe autorități publice centrale;
    d) prezentarea spre aprobare Guvernului Republicii Moldova a listei proiectelor de investiții capitale.
    84. Ministerul Finanțelor, prin intermediul subdiviziunii specializate, analizează şi generalizează informaţia din anexa nr.2 „Portofoliului proiectelor de investiţii capitale ” şi setul de documente prezentate de către autorităţile publice.
    85. Ministerul Finanţelor analizează propunerile de proiecte noi de investiţii capitale de rînd cu propunerile de cheltuieli pentru proiectele de investiții în curs de execuţie, la care se reia finanţarea şi se identifică sectoarele şi/sau proiectele prioritare de investiţii capitale pentru alocarea resurselor, în termenele stabilite de calendarul CBTM, şi le examinează în contextul stabilirii limitelor sectoriale de cheltuieli pe termen mediu.
    86. În cazul identificării propunerilor de proiecte noi de investiţii capitale ce nu corespund cerinţelor şi prevederilor legislaţiei în vigoare, Ministerul Finanţelor este în drept să returneze propunerile în cauză pentru perfectare şi completare.
    87. Atît în CBTM, cît şi în bugetul anual, cheltuielile pentru investiţii capitale se reflectă separat:
    a. cheltuieli pentru pregătirea proiectelor de investiţii capitale, pînă la aprobare;
    b. cheltuieli pentru implementarea proiectelor de investiţii capitale.
    88. Grupul de lucru privind investiţiile capitale examinează rezultatele analizei, priorităţile de investiţii capitale şi propunerile de cheltuieli eligibile pentru investiţii capitale.
    89. Grupul de lucru pentru investiţii capitale se instituie în scopul asigurării transparenţei şi calităţii procesului decizional în domeniul investiţiilor capitale finanţate din bugetul public național şi este responsabil de examinarea şi confirmarea eligibilităţii proiectelor de investiţii capitale, pentru a fi incluse în buget, precum şi de monitorizarea generală a portofoliului/programului, de investiţii capitale.
    90. Grupul de lucru pentru investiţii capitale este un organ colegial, format din reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale interesate, precum şi din reprezentanţi ai organizaţiilor asociative ale autorităţilor publice locale şi ai societăţii civile.
    91. Componenţa nominală a grupului de lucru pentru investiţii capitale se actualizează anual de către Ministerul Finanţelor în baza propunerilor autorităţilor publice interesate şi se aprobă de către Grupul coordonator CBTM.
    92. Componenţa grupului de lucru pentru investiţii capitale include:
    Preşedintele (conducător de rang superior) –
    • Ministerul Finanţelor
    Membri (conducători ai subdiviziunilor relevante):
    • Ministerul Finanţelor:
    - direcţia finanţele economiei naţionale şi cheltuieli capitale;
    - direcţia generală sinteză bugetară;
    - direcţia generală datorii publice;
    - direcţiile finanţelor de ramură (în caz de necesitate);
    • Ministerul Economiei:
    - direcţia responsabilă de politica în domeniul investiţiilor publice;
    • Cancelaria de Stat:
    - direcţia responsabilă de coordonarea politicilor, planificarea strategică şi coordonarea asistenţei externe;
    • Alte autorităţi/instituţii relevante:
    - APC responsabilă de domeniul construcţiilor şi dezvoltării regionale,
    - APC responsabilă de domeniul transporturilor şi infra-structurii drumurilor,
    - APC responsabilă de domeniul mediului.
    • Reprezentanţi ai organizaţiilor asociative ale APL (de ex. Congresul autorităţilor locale din Republica Moldova);
    • Confederaţia Naţională a Sindicatelor;
    • Confederaţia Naţională a Patronatului.
    93. Grupul de lucru pentru investiţii capitale este condus de Ministerul Finanţelor, care asigură secretariatul şi aranjamentele logistice în activitatea acestuia.
    94. Grupul de lucru pentru investiţii capitale se convoacă în şedinţe ori de câte ori este necesar. Grupul de lucru pentru investiţii capitale examinează proiectele de investiţii capitale ţinând cont de performanţa şi costurile aferente portofoliului existent al proiectelor de investiţii capitale noi şi cele în curs de execuţie şi, în funcţie de resursele bugetare disponibile, determină priorităţile în domeniul investiţiilor capitale.
    95. În vederea examinării şi aprobării proiectelor de investiţii capitale, Ministerul Finanţelor, concomitent cu formularul fişei de evaluare a proiectelor de investiții capitale (anexa nr. 9), şi propunerile de proiecte de investiţii capitale, întocmeşte şi prezintă Grupului de lucru:
    • analiza portofoliului existent al proiectelor de investiţii în curs de execuţie şi costurile aferente pe termen mediu;
    • lista proiectelor noi de investiții capitale, după caz, documentația de proiect;
    • sinteza rezultatelor evaluării preliminare a proiectelor de investiții capitale și punctajul atribuit de către APC conform formularului de identificare şi evaluare preliminară a proiectului de investiții capitale cu, cel puţin, 10 zile înainte de data convocării şedinţei.
    96. Membrii Grupului de lucru pentru investiții capitale evaluează fiecare proiect de investiții capitale în baza fișei de evaluare conform formularului din anexa nr.9, pe care o prezintă cu, cel puţin, două zile înainte de şedinţă, Ministerului Finanţelor.
    97. În scopul facilitării procesului de adoptare a deciziilor, Ministerul Finanţelor prezintă, la şedinţa Grupului de lucru, sinteza rezultatelor evaluării elaborate în baza fişelor de evaluare şi comentariile prezentate de către membrii Grupului de lucru, şi informează despre resursele bugetare disponibile pentru a fi alocate. 
    98. Subiectele discutate şi deciziile adoptate se înscriu în procese-verbale semnate de către preşedintele Grupului de lucru pentru investiții capitale şi secretarul acestuia.
    99. Rezultatele examinării și aprobării finale includ lista proiectelor de investiţii capitale, pentru care se propune alocarea resurselor bugetare şi care urmează să fie incluse în proiectul legii bugetare anuale.
    100. Aprobarea finanţării atît pentru proiecte noi de investiţii capitale, cît şi pentru proiectele în curs de execuţie se examinează doar ca parte a procesului anual de planificare bugetară, şi se documentează în procese-verbale care se prezintă Ministerului Finanţelor şi altor instituţii pentru informare.
    101. Subdiviziunea specializată din cadrul Ministerului Finanţelor, în baza scrisorii interne, prezintă informația generalizată privind portofoliul proiectelor de investiții capitale noi şi investiții capitale în curs de execuție la direcțiile de ramură, pentru a fi incluse limita sectorială de cheltuieli.
    102. Portofoliul actualizat al proiectelor de investiţii capitale propuse spre finanţare din bugetul de stat se prezintă ca parte a documentației bugetare.
    103. Lista proiectelor de investiţii capitale, aprobate pentru finanţare din bugetul de stat în anul corespunzător este parte componentă a legii anuale a bugetului de stat.
VIII. Implementarea proiectelor
de investiţii capitale
    104. Beneficiarii de proiect, pentru care au fost aprobate proiectele de investiţii capitale, sînt responsabili de implementarea propriu-zisă a proiectului în limitele cadrului de resurse aprobat şi în conformitate cu planul de implementare. 
    105. Planul de implementare presupune descrierea clară a activităţilor preconizate pentru implementarea proiectului (inclusiv documentaţie, de proiect, expertize etc.) pînă la etapa de finalizare, iar datele planificate pentru finalizarea activităţilor principale trebuie să fie specificate în descrierea proiectului.
    106. Planul de implementare se prevede în documentaţia de proiect (anexa nr.10).
    107. Activităţile de implementare a proiectului încep cu pregătirea structurii şi documentaţiei de licitaţie, organizarea licitaţiei, contractarea şi supravegherea lucrărilor. Toate achiziţiile aferente implementării proiectului de investiţii capitale se efectuează în conformitate cu legislaţia în domeniul achiziţiilor publice.
IX. Monitorizarea și raportarea
    108. Autoritatea publică centrală/locală asigură gestiunea şi monitorizarea adecvată a proiectului de investiţii capitale.
    109. Conducătorul autorităţii publice poate desemna un manager responsabil de proiect şi de coordonare a activităţilor zilnice aferente implementării şi monitorizării proiectului de investiţii capitale pe perioada implementării şi ex-post.
    110. Managerul de proiect asigură informarea operativă şi prezentarea cu regularitate a rapoartelor de implementare şi monitorizare a proiectului, după caz, la orice solicitare din partea Ministerului Finanțelor.
    111. Raportul de implementare include informaţia de bază: scopul, obiectivele şi descrierea proiectului de investiţii capitale, lista performanţei realizate (indicatorii de performanţă) în raport cu scopul şi obiectivele proiectului de investiţii capitale şi cheltuielile efectuate în perioada de gestiune, modificările limitei de alocaţii, cauzele, recomandări şi soluţii de depăşire a devierilor şi a altor situaţii critice (tehnice, financiare, de mediu etc.) aferente proiectului de investiţii capitale (anexa nr.11).
    112. Ministerul Finanţelor asigură monitorizarea generală a implementării proiectelor de investiţii capitale finanţate de la bugetul de stat. Pentru aceasta autoritățile publice centrale/locale responsabile de proiectele de investiții capitale prezintă spre informare Ministerului Finanțelor rapoartele anuale de monitorizare a proiectelor.
    113. La finalizarea implementării proiectului de investiţii capitale, beneficiarul întocmeşte un raport analitic de finalizare a proiectului care trebuie să conțină informații despre respectarea termenului de implementare, bugetului proiectului, aspectelor tehnice ale proiectului, devierilor față de plan sau proiect, explicațiile și concluziile de care se va ține cont la alte proiecte similare și îl prezintă Ministerului Finanţelor.
    114. Ministerul Finanţelor generalizează informaţia despre proiectele implementate şi o prezintă Grupului de lucru privind investiţiile capitale spre examinare și informare.
LISTA ABREVIERILOR
    APC –Autorităţile Publice Centrale
    APL- Autoritățile publice locale
    BPN – Bugetul Public Național
    BS – Bugetul de Stat
    CBTM – Cadru Bugetar pe Termen Mediu
    IC – Investiții Capitale
    PIB – Produsul Intern Brut
    PIC – Proiecte de Investiții Capitale
    RCB – Raportul dintre costuri şi beneficii
    SIMF – Sistemul Informaţional de Management Financiar

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9

    anexa nr.10

    anexa nr.11

    anexa nr.12