OIFPSC530/2015
ID intern unic:  362624
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
ORDIN Nr. 530
din  25.06.2015
privind modificarea și completarea Ordinului
IFPS nr. 400 din 14 martie 2014 „Cu privire la aprobarea
Instrucțiunii privind evidența obligațiilor față de buget”
Publicat : 31.12.2015 în Monitorul Oficial Nr. 361-369     art Nr : 2725     Data intrarii in vigoare : 31.12.2015
    În baza art.133 alin.(1) lit.c) şi art.190 alin.(4) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat: Monitorul Oficial al R.M., ediţie specială din 08.02.2007), cu modificările şi completările ulterioare, în scopul asigurării aplicării art. 136 lit. h), întru îmbunătățirea administrării fiscale, precum și implementarea modului on-line de accesare a Certificatelor privind lipsa sau existența restanțelor, 
ORDON:
    I. Instrucțiunea privind evidența obligațiilor față de buget, aprobată prin Ordinul IFPS nr. 400 din 14 martie 2014 se modifică și se completează după cum urmează:
    1. În capitolul I ”Dispoziții generale ”:
    - pct.2 se completează în final cu noțiunea ”localitate” :
    ”Localitate – denumirea și/sau codul unic de identificare a localității, conform CUATM. Până la aplicarea prevederilor prezentului Ordin, se vor structura datele aferente codului localității, determinat de sistem conform unui algoritm, bazat pe datele de înregistrare a contribuabililor din Registrul fiscal de stat. Ulterior, acestea vor fi identificate în baza documentelor fiscale înregistrate în sistem.”
    2. În capitolul VIII ”Generarea rapoartelor”:
    - Punctul 49 lit. a) se completează după rândul CC01 MI Calculul majorării de întârziere (penalității) cu rândul următor ”CC01DP Raportul privind determinarea majorării de întârziere ” .
    3. În capitolul IX ”Generarea Raportului CC01”:
    - La punctul 50: se modifică anexa nr. 3 la Instrucțiune, aferent modelului Raportului forma CC01, care va corespunde Anexei nr. 1 la prezentul Ordin.
    - La punctul 54, litera d) se expune în următoarea redacție:
    ”d) în funcție de combinarea câmpurilor cu indicatorul „organul fiscal”, ”localitate” și  ”subdiviziune ” pot fi obținute următoarele versiuni ale Raportului CC01:
    - per contribuabil, cu indicarea cumulativă a datelor pe organe fiscale, subdiviziuni și localitate;
    - per contribuabil, cu specificarea totalurilor pe organe fiscale și localitate;
    - per contribuabil, cu specificarea totalurilor pe subdiviziuni;
    - per contribuabil, cu specificarea totalurilor pe organele fiscale, pe subdiviziuni și localitate.
    4. După capitolul X, Instrucțiunea se completează cu capitolul  ”X1. Generarea Raportului CC01DP ” cu următorul conținut:
    ”Raportul CC01DP Raportul privind determinarea majorării de întârziere (Anexa nr. 4.1 la Instrucțiune) în modul expus în Anexa nr.2 la prezentul Ordin, este destinat contribuabilului și organului fiscal pentru descifrarea sursei de calculare/ recalculare a majorării de întârziere din sistem (operația/tranzacția M401) și oferă posibilitatea selectării informației privind aplicarea (calcularea) majorării de întârziere pe mai multe perioade în cadrul unei obligații fiscale, precum și drept instrument de calculare/recalculare a majorării de întârziere în cazul  lipsei în Sistemul Informațional a faptelor (constatărilor) de creștere sau stingere a obligaților fiscale.
    Raportul CC 01DP conţine următoarele compartimente:
    a) informaţia privind contribuabilul;
    b) date privind emiterea;
    c) criteriile suplimentare de extragere;
    d) tranzacții suplimentare;
    e) baza de calcul (valoarea neachitată a plăţii de bază /valoarea recalculată a plăţii de bază);
    f) perioada (perioadele) de extragere cu delimitările „De la” şi „Pînă la”), aferent cărora a fost calculată /recalculată majorarea de întârziere;
    h) cota zilnică a majorării de întârziere;
    i) numărul de zile de întârziere;
    j) suma majorării de întârziere;
    k) recalcularea la data concretă;
    l) majorarea de întârziere ajustată;
    m) detalizarea pe organ fiscal, localitate şi subdiviziune.”
    5. La capitolul XIII ”Generarea rapoartelor privind lipsa sau existența restanțelor față de buget”:
    - În pct. 74 al Instrucțiunii sintagma ”nr.7” se substituie cu sintagma ”nr.7.1, nr. 7.2 ” . Anexa 7 la Instrucțiune se exclude. Anexa nr.8 la Instrucțiune se modifică și va corespunde Anexei nr. 5 la prezentul ordin. Certificatele menționate, generate atât de către organele fiscale, cât și de către autoritățile publice abilitate, se înregistrează și se păstrează într-un registru electronic în cadrul sistemului (Anexa nr. 6 la prezentul ordin) care corespunde Anexei nr. 11 din Instrucțiune.
    - Punctul 75 din Instrucțiune se expune în următoarea redacție:
    - ” 75. Certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget se generează în dependență de solicitant:
    1) de către autorităţile administraţiei publice, investite cu competenţele respective, în scopul executării atribuţiilor lor de serviciu (forma CC 04 AE A) (Anexa7.1 la Instrucțiune) conform modelului expus în anexa nr. 3 la prezentul Ordin;
    2) de către organele fiscale la solicitarea contribuabililor (forma CC 04 AE (Anexa 7.2 la Instrucțiune) conform modelului expus în anexa nr. 4 la prezentul Ordin. ”
    6. - Punctul 76 din Instrucțiune se expune în următoarea redacție:
     ” 76. Certificatul CC 04 AE A generat de către autoritatea publică din sistem va conţine următoarele date:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul;
    c) date despre contribuabil;
    d) atestarea lipsei sau existenţei restanţelor conform datelor sistemului;
    e) mențiuni. (Informația în cauză se va genera automat în cazul în care contribuabilul înregistrează restanțe în valoare mai mare de 100 lei, în scopul atenționării autorității publice despre dreptul contribuabilului de a prezenta certificatul emis de către organul fiscal de la locul de deservire a contribuabilului.)
    - pct. 77 din Instrucțiune se exclude .
    - ” 78. În cazul în care contribuabilul, urmare a examinării înscrierilor în conturile sale din sistemul automatizat, consideră că suma neachitată a obligaţiilor faţă de buget nu reprezintă restanţă, acesta poate solicita emiterea şi perfectarea certificatului CC 04 AE de către organul fiscal de la locul de deservire a contribuabilului, despre ce este atenționată autoritatea publică, prin completarea rubricii ”mențiuni”, în cazul emiterii (vizualizării) certificatului de către aceasta (forma CC01AEA).
    -  ”  79. Certificatul forma CC 04 AE generat de organul fiscal conţine următoarele date:
    1) completate de sistem:
    a) numărul şi data;
    b) destinatarul: În scopul realizării cerinţelor art.16 din Legea privind achiziţiile publice nr.96-XVI din 13 aprilie 2007, la rubrica respectivă din meniu se indică sintagma: “Pentru participarea la proceduri de achiziţii publice”
    c) date despre contribuabil;
    d) atestarea lipsei sau existenţei restanţelor conform datelor sistemului;
    2) completate de inspector, suplimentar la cele indicate la pct.1):
    a) în cazul în care contribuabilul înregistrează restanțe în sumă mai mare de 100 lei, organul fiscal prin, completarea NOTEI conform anexei nr. 12 la Instrucțiune, care corespunde Anexei nr. 7 la prezentul Ordin, ajustează situația reală a contribuabilului privind lipsa sau existența restanțelor față de BPN; 
    b) autentificarea de către organul fiscal.”
    - Punctul 80 al Instrucțiunii se modifică prin înlocuirea sintagmei ”și” cu semnul ”,” (virgulă) , iar la sfârșit se completează cu sintagma ” și numărul de exemplare necesar”.
    - Punctul 84 al Instrucțiunii se expune în următoarea redacție:
     ”Certificatul forma CC 04 AE, accesat de către organul fiscal din sistem și perfectat în modul expus la punctele 78-83, se emit în numărul de exemplare solicitat de către contribuabil și un exemplar pentru organul fiscal care, având anexate solicitarea contribuabilului, nota de serviciu, documentele confirmative și extrasele de conturi din sistem, se îndosariază în dosarul contribuabilului. ”
    II. Anexele nr.1, nr. 2, nr.3, nr. 4, nr. 5, nr. 6 și nr. 7 la prezentul ordin constituie parte componentă a ordinului respectiv.
    III. Direcția metodologie, evidență și statistică fiscală va asigura publicarea ordinului în cauză în Monitorul Oficial al republicii Moldova.
    IV. Ordinul intră în vigoare din data publicării.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI
    FISCAL PRINCIPAL DE STAT                                 Ion PRISĂCARU

    Nr. 530. Chişinău, 25 iunie 2015.


    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7