HKK46/2015
ID intern unic:  362687
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 46
din  14.12.2015
privind aprobarea Programului activităţii de audit
a Curţii de Conturi pe anul 2016
Publicat : 15.01.2016 în Monitorul Oficial Nr. 2-12     art Nr : 2
    În conformitate cu prevederile art.7, art.15, art.16 şi art.30 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, cu modificările ulterioare, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2016 (se anexează).
    2. Șefii direcțiilor de audit vor asigura:
    a) formarea echipelor de audit în funcţie de complexitatea fiecărei misiuni, volumul, particularitățile domeniului şi entităţii auditate;
    b) executarea, în termenele stabilite, a Programului de referință de către toate persoanele vizate.
    3. Se autorizează șefii direcțiilor cu dreptul de a redefini tematica misiunilor de audit.
    4. Prezenta Hotărîre şi Programul se aduc la cunoştinţă angajaţilor Curţii de Conturi de către Direcția generală metodologie, planificare și analiză.
    5. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri şi a Programului se pune în sarcina șefului Aparatului Curții de Conturi.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                  Serafim URECHEAN

    Nr. 46. Chişinău, 14 decembrie 2015.



Aprobat prin
Hotărîrea Curții de Conturi
nr. 46 din 14 decembrie 2015

PROGRAMUL ACTIVITĂȚII
DE AUDIT A CURȚII DE CONTURI
PE ANUL 2016
I. Prioritățile activității de audit pe anul 2016
    Auditul public extern este un element fundamental în asigurarea unor standarde înalte în domeniul managementului finanţelor publice prin evaluarea regularităţii, legalităţii, conformităţii, economicităţii, eficienţei şi eficacităţii gestionării resurselor publice.
    În scopul transpunerii bunelor practici aferente auditului public extern, Curtea de Conturi și-a asumat angajamentul de aliniere la standardele internaționale, prin efectuarea misiunilor de audit în strictă conformitate cu prevederile și în limitele ISSAI, aplicînd standardele auditului financiar, auditului de conformitate și auditului performanței, inclusiv liniile directorii specifice.
    Obiectivul auditului financiar constă în evaluarea situațiilor financiare în raport cu cadrul de raportare financiară aplicabil și este orientat în mod prioritar către entitățile auditate, întrucît scopul este de a oferi o asigurare că situațiile financiare sînt corecte, fiabile și complete.
    Auditul de conformitate are drept obiectiv evaluarea conformității procedurilor și a proceselor domeniilor selectate spre auditare, pentru a determina dacă activitățile entității sînt conforme cu actele legislative și reglementările aferente administrării instituției. Rezultatele auditului de conformitate sînt adresate factorilor de decizie (Parlament, Guvern, entitatea auditată), pentru a cunoaște nivelul de conformitate a cheltuirii banului public.
    Auditul performanței, în termenii INTOSAI, este definit ca „un audit al economicității, eficienței și eficacității cu care entitatea auditată își utilizează resursele în îndeplinirea responsabilităților pe care le are”.
    Auditul TI evaluează dacă un sistem TI protejează activele entității, utilizează eficient resursele acesteia, menține securitatea și integritatea datelor şi realizează în mod eficace obiectivele declarate.
    Obiectivul general al activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2016 se focusează pe sporirea contribuției auditului public extern, prin furnizarea rapoartelor de audit relevante şi de o înaltă calitate, la consolidarea eforturilor guvernării în buna gestionare a fondurilor publice.
    În scopul realizării obiectivului dat, instituția supremă de audit a stabilit, pentru perioada de referință, următoarele priorități de activitate, care rezultă din Planul de Dezvoltare Strategică pe anii 2016-2020:
    • perfecționarea/ajustarea cadrului legal;
    • consolidarea capacităților de audit;
    • asigurarea continuității performanțelor obținute;
    • realizarea cu succes a angajamentelor internaționale;
    • împărtășirea experienței acumulate.
II. Programul activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2016
    Curtea de Conturi, în temeiul art.30 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, decide în mod independent asupra Programului său de activitate, precum și asupra modului de executare a acestuia. Programul activității de audit pe anul 2016 (în continuare – Programul anual) a fost elaborat conform Regulamentului cu privire la elaborarea, modificarea și urmărirea realizării Programului activității de audit a Curții de Conturi, aprobat prin Hotărîrea Curții de Conturi nr. 63 din 05 octombrie 2010. De asemenea, în procesul de elaborare a Programului anual, ce presupune și selectarea temelor de audit, entităților pasibile auditului și tipurilor de audit, a fost analizat un spectru larg de informații:
    • Strategia națională de dezvoltare „Moldova 2020”: 8 soluții pentru creșterea economică și reducerea sărăciei;
    • Programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova pe anii 2015-2018;
    • Cadrul bugetar pe termen mediu 2015-2017 (Principalele probleme/provocări și priorități de politici pe sectoare pe anii 2015-2017);
    • Programul multianual al activității de audit a Curții de Conturi pe anii 2014-2016;
    • Solicitările Parlamentului/fracțiunilor parlamentare;
    • Sesizările parvenite de la autoritățile publice;
    • Studii/publicații/articole difuzate de societatea civilă și sursele mass-media etc.
    Acțiunile de audit propuse pentru anul 2016 vor fi direcționate spre realizarea obiectivului general al activității Curții de Conturi și concentrate pe valorificarea la maxim a rezultatelor acesteia.
    Totodată, capacitatea Curții de Conturi de a furniza produse calitative va fi direct dependentă de respectarea angajamentelor asumate de consolidare instituțională și de ridicare a nivelului de responsabilitate și profesionalism, prin:
    • conformarea activității de audit la standardele și bunele practici recunoscute pe plan internațional;
    • implementarea pentru toate tipurile de audit a controlului calităţii;
    • colaborarea rezultativă și continuă cu partenerii de dezvoltare.
    Conceptul Programului anual este susținut de două Anexe, în care sunt dispuse activitățile de audit. Astfel,
    • Anexa nr.1 integrează activitățile de audit ale Curții de Conturi pe anul 2016, care se vor regăsi în Raportul anual 2015;
    • Anexa nr.2 înglobează activitățile de audit ale Curții de Conturi pe anul 2016, raportate ulterior aprobării Raportului anual 2015, inclusiv cele tranzitorii pe anul 2017.
    În funcție de criterii și priorități, activitățile de audit sunt reunite în 6 compartimente, după cum urmează:
    → Misiunile de audit expuse în Compartimentul I „Administrarea fondurilor/ finanțelor publice” au fost selectate ținîndu-se cont, în principal, de criteriile legalității, semnificației, continuității și reprezintă în prim plan auditurile obligatorii prevăzute de Legea Curții de Conturi: auditul rapoartelor Guvernului privind executarea în exercițiul bugetar expirat a bugetului de stat, inclusiv a datoriei publice; bugetului asigurărilor sociale de stat; fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală. De asemenea, aici se regăsesc activitățile de audit ce țin de sistemul de administrare a veniturilor și gestionare a fondurilor publice.
    → Compartimentul II „Gestiunea resurselor provenite din fonduri externe” se axează, în esență, pe criteriul respectării angajamentelor internaționale. În acest capitol sunt reflectate auditurile planificate spre realizare reieșind din angajamentele asumate de Republica Moldova față de organismele donatoare și care vizează domeniile în care Guvernul promovează reforme. Totodată, Curtea de Conturi, în calitate de membru al grupului de lucru EUROSAI privind auditul mediului, își propune pentru anul 2016 auditarea unor proiecte și programe în domeniul mediului.
    → Misiunile de audit prevăzute în Compartimentul III „Domenii de importanță socio-economică” au fost identificate axîndu-ne pe criteriile semnificației, continuității, consolidării instituționale și care au ca idee de bază auditarea subiectelor prioritare în aspect socio-economic și asigurarea continuității performanțelor obținute în rezultatul auditurilor-pilot, prin împărtășirea cunoștințelor și abilităților de audit.
    → Criteriile semnificației și contextului se regăsesc în Compartimentul IV „Administrarea patrimoniului public și gestiunea financiară corporativă cu participarea statului”, care cuprinde auditurile fondurilor publice și gestiunea economică. Tematicile de audit propuse la acest capitol au fost determinate de frecvența și gravitatea neregulilor constatate de Curtea de Conturi în misiunile de audit anterioare, precum și de rezonanța domeniului dat în sursele mass-media și societate.
    → Misiunile de audit prevăzute în Compartimentul V „Audituri TI” au fost planificate ținîndu-se cont de criteriile respectării angajamentelor internaționale și semnificației, auditul TI fiind un instrument deosebit de eficient pentru managementul instituțional, corporativ și financiar.
    → Compartimentul VI „Auditul bugetelor unităților administrativ-teritoriale” cuprinde auditurile bugetelor unităților administrativ-teritoriale care nu au fost verificate în ultimii 2-3 ani, la selectare fiind aplicat criteriul auditării periodice.
Cantitativ/numeric, activitățile de audit preconizate pentru anul 2016 sunt reflectate în tabelul ce urmează.

    Datele expuse în tabel exprimă concentrarea activității Curții de Conturi pe efectuarea misiunilor de audit obligatorii, totodată nefiind neglijate domeniile de importanță socio-economică și gestiunea resurselor provenite din fonduri externe.
III. Rezultatele activității de audit ca urmare a realizării
Programului anual

    Performanța activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2016 se va materializa în elaborarea și aprobarea unor rapoarte de audit autentice și calitative.
O sinteză numerică a indicatorilor de rezultat, pe tipuri de audit, este prezentată în tabelul ce urmează.

    În funcție de tipul auditului, se remarcă o tendință de creștere a numărului auditurilor financiar, de conformitate asociat unui audit al situațiilor financiare și de conformitate asociat unui audit al performanței.
    Similar anului precedent, eforturile instituției supreme de audit vor fi concentrate pe efectuarea auditurilor cu abordarea de sistem, care reprezintă o evaluare în profunzime a sistemelor de conducere şi control intern, cu scopul de a stabili dacă acestea funcţionează conform, economic, eficace si eficient.
    În rezultatul activității de audit, Curtea de Conturi, prin hotărîrile și rapoartele sale, va înainta entităților vizate cerințe și recomandări, care vor contribui la consolidarea managementului financiar în entitățile publice.
IV. Modalitatea de implementare a Programului anual
    Activitățile de audit reprezintă preocuparea de bază a Curţii de Conturi și se realizează de către auditori, care sunt promotorii implementării cu succes a Programului anual. În acest context, vor fi dezvoltate și în continuare abilitățile profesionale ale personalului cu funcția de audit, angajaţii avînd posibilitatea de a participa atît la auditurile-pilot, cît și la diferite activități de instruire, ateliere de lucru, seminare etc.
    De asemenea, Curtea de Conturi își propune implementarea Programului anual în modul următor:
    • pentru asigurarea transparenței în procesul decizional al Curţii, Programul, aprobat şi publicat în modul stabilit de legislaţie, va fi plasat pe pagina web a instituției;
    • entităţile supuse auditării vor fi informate din timp, printr-o notificare, referitor la tema, scopul şi perioada eventualului audit;
    • pentru fiecare audit, Curtea va desemna o echipă de audit, care își va desfăşura activitatea în baza unei dispoziţii-informaţie;
    • după caz, Curtea va apela, în modul stabilit, la asistenţa experţilor din alte instituţii;
    • în procesul auditării, echipele de audit vor aplica procedurile de efectuare a tipurilor de audit, stabilite de standardele internaționale și de alte norme metodologice;
    • activitatea de audit va fi susținută de partenerii de dezvoltare (ONAS, TWINING);
    • echipele de audit vor beneficia de asistenţă juridică şi, la solicitare, de asistență metodologică;
    • rezultatele auditurilor vor fi examinate în şedinţele Plenului Curţii de Conturi, cu publicarea lor în modul stabilit de legislaţie.
V. Monitorizare şi raportare
    → Șefii Direcțiilor de audit sunt responsabili de executarea în termen și calitativ a activităților de audit prevăzute în Program.
    → Monitorizarea implementării Programului va fi realizată în mod permanent de către Direcția generală metodologie, planificare și analiză, care va întocmi semestrial o informaţie privind mersul realizării activităţilor de audit și o va prezenta Președintelui Curţii de Conturi.
    → Modificările în Program vor fi operate în conformitate cu procedura stabilită în Regulamentul cu privire la elaborarea, modificarea şi urmărirea realizării Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi.