HKK49/2015
ID intern unic:  362848
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 49
din  22.12.2015
cu privire la Raportul de audit TI „Asigură Sistemul
Informațional Automatizat „Asistență Socială” protejarea
activelor, integritatea datelor și funcționează eficient pentru
a atinge scopurile și obiectivele organizaționale?”
Publicat : 29.01.2016 în Monitorul Oficial Nr. 20-24     art Nr : 5
    Curtea de Conturi, în prezenţa viceministrului muncii, protecției sociale și familiei în exercițiu, dl B.Gîlcă, directorului Consiliului Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, dna L.Sochircă, șefului Inspecției Sociale, dl M.Grigoriev, șefului Direcției asistență socială și protecție a familiei sect.Centru, mun.Chișinău, dna E.Parancenco, șefului Direcției asistență socială și protecție a familiei Criuleni, dna L.Brînză, șefului Direcției asistență socială și protecție a familiei Hîncești, dna T.Călugăru, șefului Direcției asistență socială și protecție a familiei Ialoveni, dna M.Tîrgoală, șefului Direcției asistență socială și protecție a familiei Telenești, dna A.Sîrbu, șefului Direcției generale elaborarea și dezvoltarea sistemului informațional din cadrul Casei Naționale de Asigurări Sociale, dl I.Cuciaș, șefului adjunct al Direcției generale audit intern din cadrul Casei Naționale de Asigurări Sociale, dna E.Țîbîrnă, precum și a altor persoane responsabile din cadrul autorităților vizate, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului TI „Asigură Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială” protejarea activelor, integritatea datelor și funcționează eficient pentru a atinge scopurile și obiectivele organizaționale?”, efectuat la Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (în continuare – MMPSF), cu culegerea probelor de audit și de la alte autorități publice implicate în implementarea Sistemului Informațional Automatizat „Asistență Socială”.
    ________________________________
    1Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 şi art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20152, ținînd cont de termenii de referință propuși de Banca Mondială, în scopul obţinerii probelor de audit competente, relevante şi rezonabile pentru susţinerea constatărilor şi concluziilor formulate în Raportul de audit, precum și înaintarea recomandărilor constructive, fiabile şi utile în acest sens.
    Auditul a fost planificat şi desfășurat potrivit Standardelor Internaţionale de Audit puse în aplicare de Curtea de Conturi3, Manualului de audit al tehnologiilor informaţionale4, aprobat de Curtea de Conturi, precum și bunelor practici în domeniul auditului tehnologiilor informaționale.
    _______________________________________
    2 Programul activității de audit a Curții Conturi pe anul 2015, aprobat prin Hotărîrea Curții de Conturi nr.57 din 08.12.2014 (cu modificările ulterioare).
    3 ÎSSAI 100 „Principiile fundamentale ale auditului sectorului public”, ISSAI 300 „Principiile fundamentale ale auditului de performanță” și ISSAI 5310 „Metodologia de revizuire a Sistemelor de securitate informațională – Ghidul privind revizuirea sistemelor de securitate informațională în autoritățile publice”, puse în aplicare prin Hotărîrile Curții de Conturi nr.60 din 10.12.2013 și, respectiv, nr.7 din 10.03.2014.
    4Manualul de audit al tehnologiilor informaţionale, aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.69 din 30.12.2010.


    Examinînd rezultatele auditului și audiind Raportul prezentat, precum şi explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente în ședința publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    Curtea de Conturi este preocupată de inteligența/corectitudinea ce stă la baza investițiilor în tehnologiile informaționale (în continuare – TI) de către autoritățile publice, precum și de faptul ca aceste autorități să poată obține performanțe din utilizarea fondurilor publice și administrarea serviciilor publice.
    Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială” (în continuare – SIAAS), achiziționat din contul creditelor oferite de Banca Mondială, reprezintă o investiție de perspectivă în TI, care ar putea contribui semnificativ la progresul Proiectului „Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială”, precum și la realizarea cu succes a reformei în domeniul asistenței sociale, și nu numai. Potrivit cadrului normativ5, MMPSF este desemnat posesor și deținător al SIAAS, fiind responsabil de asigurarea administrării și dezvoltării continue a acestuia, prin instituirea activităților de control necesare și adecvate.
    _____________________________________
    5Hotărîrea Guvernului nr.1356 din 03.12.2008 „Cu privire la aprobarea Structurii Sistemului Informațional Automatizat „Asistență Socială””, cu modificările și completările ulterioare, în continuare – Hotărîrea Guvernului nr.1356 din 03.12.2018.

    Scopul de bază al SIAAS, așa cum a fost prevăzut de Hotărîrea Guvernului nr.1356 din 03.12.2008, constă în sporirea eficienței sistemului de asistență socială atît prin oferirea unui instrument de formare continuă, cît și prin asigurarea informațională a ministerelor, altor autorități administrative centrale și autorităților administrației publice locale, precum și a personalului din sistemul de asistență socială. Versiunea inițială a SIAAS a fost lansată în producție în luna septembrie 2013 și conținea 2 module de bază: „Ajutor Social” și „Servicii Sociale”. Totodată, avînd în vedere faptul că în cadrul structurilor MMPSF există și alte instituții subordonate, cu domenii de activitate specifice, însă cu impact în sectorul asistență socială, cu suportul Băncii Mondiale, pe lîngă cele 2 module de bază, au fost dezvoltate și integrate în SIAAS 7 module, inclusiv: „Inspecția Socială”, „CNDDCM”6, „Fondul Local” și „Fondul Republican”, „Plăți locale”, „Acreditare”, „Raportare și monitorizare”. Versiunea extinsă a SIAAS a fost dată în exploatare practic în luna septembrie 2015.
    ______________________________________
    6Modulul Consiliului Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă (în continuare – modulul „CNDDCM”).

    Prin procedurile de audit efectuate, auditul a determinat, prioritar, carențele și disfuncționalitățile care, în perioada septembrie – noiembrie 2015, au afectat buna funcționare a versiunii extinse a SIAAS, înaintînd recomandările corespunzătoare prin care acestea ar putea fi eliminate, asigurînd implementarea cu succes a Sistemului în viitorul apropiat.
    În perioada desfășurării auditului, SIAAS integrat cu noile funcționalități se afla la etapa incipientă de exploatare. În acest context, este necesar de menționat că concluziile auditului sînt provizorii sau se referă doar la ceea ce a fost realizat pînă la finalizarea misiunii.
    Reieșind din constatările și concluziile de audit expuse în Raport, se relevă prezența unor impedimente, problematici și disfuncționalități, condiționate, în principiu, de lansarea prematură în exploatare a SIAAS. Acest fapt ar putea afecta succesul SIAAS și ar necesita întreprinderea stringentă a măsurilor corespunzătoare de către părțile responsabile implicate în vederea eliminării lor. Astfel, auditul concluzionează că, în perioada desfășurării auditului, SIAAS își îndeplinește parțial scopul pentru care a fost creat: realizarea unui sistem unitar pentru administrarea procesului de acordare și calculare a beneficiilor de asistență socială.
În anul 2015, similar anilor precedenți (conform rezultatelor auditurilor efectuate de Curtea de Conturi în 2013 și 20147), SIAAS a prezentat disfuncționalități care au condus fie la nefurnizarea de informații utile procesului decizional, fie la oferirea de informații incomplete/incorecte. Sistemul informațional la moment nu contribuie în totalitate la creșterea eficienței activității desfășurate de entitățile auditate și nu permite obținerea de informații, în mod operativ, care ar facilita analiza acestora, monitorizarea performanțelor și realizarea propriilor obiective.
    ______________________________________
    7Hotărîrea Curții de Conturi nr.65 din 17.12.2013 „Privind Raportul auditului performanței ,,Sînt administrate eficient fondurile programelor de ajutor social și direcționate către păturile defavorizate ale populației?””; Hotărîrea Curții de Conturi nr.22 din 06.05.2014 „Privind Raportul auditului operaţional al Proiectului „Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială” pentru perioada 2011-2013”; Hotărîrea Curții de Conturi nr.6 din 27.02.2015  „Cu privire la Raportul auditului performanţei „Managementul gestionării Programelor de ajutor social fiind unul funcţional, necesită îmbunătăţiri continue””.

    Totodată, trebuie de consemnat faptul că MMPSF nu dispune de resurse suficiente, inclusiv umane, care ar asigura administrarea adecvată și durabilitatea SIAAS, acesta fiind dependent în prezent de consultanții Băncii Mondiale, cu care sunt încheiate contracte pe termen limitat. În aceeași ordine de idei, activitatea unor entități implicate în utilizarea Sistemului este limitată și de insuficiența tehnicii de calcul necesare (calculatoare, imprimante etc.), fapt ce ar putea afecta aplicarea corespunzătoare a SIAAS și îndeplinirea obiectivelor stabilite.
    În contextul celor expuse, pentru realizarea unui spectru larg de activități stabilite, MMPSF necesită susținere din partea Guvernului, precum și o conlucrare constructivă și transparentă cu entitățile implicate în utilizarea SIAAS. În lipsa celor enumerate, va fi dificil de atins obiectivele majore prevăzute în documentele de politici aprobate.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) și art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăște:
    1. Se aprobă Raportul auditului TI „Asigură Sistemul Informațional Automatizat „Asistență Socială” protejarea activelor, integritatea datelor și funcționează eficient pentru a atinge scopurile și obiectivele organizaționale?” (se anexează).
    2.Prezenta Hotărîre și Raportul de audit se remit:
    2.1.    Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei, pentru informare, și se cere:
    2.1.1. să examineze rezultatele auditului în prezența instituțiilor din subordine, precum și a Direcțiilor asistență socială și protecție a familiei teritoriale, utilizatori ai SIAAS, în scopul informării acestora despre rezultatele auditului și intensificării eforturilor necesare pentru asigurarea funcționării Sistemului;
    2.1.2. să întreprindă măsurile necesare în vederea eliminării deficiențelor constatate de audit, prin implementarea recomandărilor expuse în Raportul de audit;
    2.1.3. să revizuiască Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a ajutorului social8, în vederea includerii unor norme privind consimțămîntul subiectului (aplicantului pentru prestații sociale) pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, cu înaintarea propunerilor de modificare în modul stabilit;
    ___________________________________
    8Hotărîrea Guvernului nr.1167 din 16.10.2008.

    2.1.4. de comun cu instituțiile din subordine ale căror procese au fost automatizate și integrate în SIAAS, să inițieze o revizuire completă a cadrului normativ relevant activității lor, ținînd cont de utilizarea SIAAS în acest sens, cu înaintarea propunerilor de rigoare în modul stabilit;
    2.1.5. să evalueze necesitățile utilizatorilor SIAAS, inclusiv privind tehnica de calcul, în scopul asigurării realizării eficiente a activităților aferente aplicării Sistemului, cu întreprinderea măsurilor corespunzătoare;
    2.2.  Agenției Relații Funciare și Cadastru, pentru informare, precum și în comun cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei să examineze și să înainteze, în modul stabilit, propunerile de rigoare în vederea asigurării interconexiunii SIAAS cu Sistemul Informaţional Automatizat „Acces Activ la Registrul Bunurilor Imobile”;
    2.3.  Casei Naționale de Asigurări Sociale, Î.S. „CRIS „Registru””, Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, pentru informare și implementarea, de comun cu Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, a recomandărilor din Raportul de audit;
    2.4.  Inspecției Sociale, Consiliului Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, Fondului Republican pentru Susținerea Populației și Direcțiilor asistență socială și protecție a familiei: sect.Centru, mun.Chișinău; mun.Bălți; Criuleni; Hîncești; Ialoveni și Telenești, pentru documentare și întreprindere a măsurilor necesare în vederea asigurării funcționării SIAAS;
    2.5.  Oficiului Băncii Mondiale, pentru informare;
    2.6.  Guvernului Republicii Moldova, pentru informare;
    2.7.  Parlamentului Republicii Moldova, pentru documentare și posibilă utilizare în luarea deciziilor aferente domeniului tehnologiilor informaționale și comunicațiilor.
    3. Despre executarea cerinţelor din subpunctele 2.1.-2.3. din prezenta Hotărîre, inclusiv despre implementarea recomandărilor auditului, Curtea de Conturi va fi informată în termen de 12 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu raportarea semestrială privind măsurile întreprinse în acest sens.
    4. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                    Serafim URECHEAN

    Nr. 49. Chişinău, 22 decembrie 2015.


    raport