AMAEIE/2005
ID intern unic:  363216
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE ŞI INTEGRĂRII EUROPENE
AMENDAMENT Nr. 2005
din  06.09.2005
LA SCRISOAREA DE ACORD PRIVITOR LA CONTROLUL
DROGURILOR
ŞI APLICAREA LEGILOR DIN 28 AUGUST 2001
ÎNTRE GUVERNUL STATELOR UNITE ALE AMERICII
ŞI
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
Publicat : 30.12.2006 în Tratate Internationale Nr. 34     art Nr : 142     Data intrarii in vigoare : 06.09.2005
    _________________________
    *Semnat la Chişinău la 6 septembrie 2005.
    În vigoare din data semnării.


I. PREVEDERI GENERALE
    Guvernul Statelor Unite ale Americii (GSU) şi Guvernul Republicii Moldova (GRM) au ajuns la acordul comun de a modifica Scrisoarea de Acord dintre GSU şi GRM, semnată la 28 august 2001, în conformitate cu următoarele:
    GSU va oferi asistenţă adăugătoare Guvernului Republicii Moldova în sumă de 1 900 000 dolari SUA, care include asistenţă tehnică şi instruire oferită prin intermediul agenţiilor GSU şi echipament procurat de Departamentul de Stat. Finanţarea ulterioară a acestor proiecte depinde de autorizaţia Congresului SUA şi de disponibilitatea de fonduri şi acordul Departamentului de Stat.
   Este oferită finanţare adăugătoare pentru următoarele proiecte care urmează să fie create în cadrul Ministerului Afacerilor Interne: un Centru pentru Combaterea Traficului de Persoane (CCTP), un Birou Internaţional Analitic Antitrafic şi un Program de Protecţie a Victimelor/Martorilor pe cazurile penale de trafic de persoane.
    Descrierile şi scopurile proiectelor sunt prezentate în Secţiunea II de mai jos.
   Anexa 1 a acestui Amendament, care include descrierile detaliate ale fiecărui proiect, va servi drept punct de referinţă pentru părţi în implementarea acestor programe. Toate celelalte obligaţii, termene şi condiţii prevăzute în Scrisoarea de Acord din 28 august 2001 vor rămâne aplicabile şi în deplină vigoare şi efect.
II. DESCRIERILE PROIECTELOR, SCOPURILE
PROIECTELOR ŞI VERIFICAREA REALIZĂRILOR

    1) Centrul pentru Combaterea Traficului de Persoane (CCTP) - 1 300 000 dolari SUA
    Scopul acestui proiect este de a îmbunătăţi eficienţa organelor de drept ale Republicii Moldova în conducerea urmăririi penale legate de traficul de persoane şi activităţi criminale legate de trafic. Succesul acestui proiect va fi măsurat printr-o creştere în investigaţiile şi urmăririle penale cu succes ale infractorilor în Republica Moldova.
    Acţiunile care urmează a fi întreprinse de către GSU includ:
    1) Acordarea, după necesitate, a asistenţei de expertiză în crearea CCTP;
    2) Acordarea finanţării pentru a acoperi costurile, care vor fi în concordanţă cu suma alocată, legate de renovarea încăperii/clădirii;
    3) Acordarea mobilierului şi echipamentului care va fi folosit de CCTP;
    4) Elaborarea cu participarea GRM a formularelor de angajare potrivite, specifice pentru fiecare funcţie, care vor fi folosite de către persoanele interesate de angajare la CCTP;
   5) Finanţarea şi participarea în calitate de consultant al Guvernului Republicii Moldova la executarea investigării biografiei persoanelor care au depus formularele. Executarea după necesitate a testelor poligraf ale persoanelor care au depus formularele.
    6) Acordarea instruirii iniţiale şi ulterioare candidaţilor selectaţi şi acordarea echipamentului pentru CCTP.
    Acţiunile ce urmează a fi întreprinse de GRM includ:
    1) Identificarea şi acordarea unei clădiri potrivite pentru a găzdui CCTP;
    2) Plata tuturor serviciilor lunare (gaz natural, apă, energie electrică etc), acoperirea cheltuielilor pentru canalizare şi pentru securitate în clădire;
    3) Acordul de a permite CCTP să fie utilizatorul exclusiv al clădirii după renovarea acesteia;
    4) Numirea de către Ministerul Afacerilor Interne a personalului, stabilirea unui buget şi funcţionarea CCTP;
    5) Stabilirea unor suplimente speciale la salariile de bază existente pentru angajaţii CCTP;
    6) Implementarea Procedurilor Standard de Operare elaborate în conlucrare cu GSU;
   7) Detaşarea şi numirea la CCTP a reprezentanţilor Serviciului Vamal, Serviciului de Grăniceri, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Procuraturii Generale, Biroului Naţional Migraţiune.
    Reprezentanţii Procuraturii Generale îşi vor exercita funcţiile şi competenţa conform Codului de procedură penală;
    8) Cererea pentru toţi doritorii de a fi angajaţi de a îndeplini declaraţii financiare şi chestionare biografice.
    Durata planificată a acestui proiect este de doi ani, la încheierea cărora CCTP ar trebui să devină complet operaţional, iar responsabilitatea pentru întreţinerea obiectelor finanţate iniţial de către GSU va fi transferată către oficialii moldoveni.
    Performanţele vor fi măsurate în dependenţă de:
    1) Progresul obţinut în crearea CCTP şi acordarea acestuia autorităţii de a investiga toate infracţiunile de trafic de persoane şi cele asociate;
    2) Mărirea numărului de condamnări obţinute conform articolelor infracţiunilor de trafic contra celor de proxenetism, în concordanţă cu drepturile acuzatului;
    3) Mărirea numărului de condamnări obţinute conform articolelor infracţiunilor de trafic care implică trei sau mai mulţi inculpaţi, în concordanţă cu drepturile acuzatului;
    4) Mărirea numărului victimelor traficului care au fost eliberate.
    (2) Biroul Internaţional Analitic Antitrafic (BIAA)-100 000 dolari SUA.
    Scopul acestui proiect este de a facilita schimbul de informaţii legate de trafic dintre Republica Moldova şi statele membre SECI/GUAM. Ca participant la acordurile de cooperare regională atât ale SECI, cât şi ale GUAM, Moldova va lucra pentru a combina resursele disponibile în cadrul ambelor programe pentru combaterea traficului de persoane. Informaţia elaborată de BIAA va fi folosită în scopuri de investigaţie, de compilare a statisticilor şi pentru rapoarte analitice la nivel naţional şi internaţional.
    BIAA va fi amplasat în aceeaşi clădire şi subordonat CCTP. Guvernul Republicii Moldova poate invita statele membre ale GUAM şi SECI să desemneze persoane sau subdiviziuni din cadrul organelor responsabile care vor putea servi drept punct de contact pentru asigurarea schimbului de informaţii cu BIAA.
    Acţiunile care urmează să fie întreprinse de GSU includ:
    1) Elaborarea formularelor de angajare potrivite, specifice pentru fiecare funcţie, care vor fi folosite de către persoanele interesate de angajare la BIAA;
    2) Finanţarea şi participarea în calitate de consultant al Guvernului Republicii Moldova la executarea investigării biografiei persoanelor care au depus formularele. Executarea după necesitate a testelor poligraf ale persoanelor care au depus formularele;
    3) Acordarea instruirii iniţiale şi ulterioare candidaţilor selectaţi şi acordarea echipamentului pentru BIAA.
    Acţiunile care urmează să fie întreprinse de GRM includ:
    1) Cerinţa faţă de toate persoanele interesate de a fi angajate să completeze declaraţii financiare şi chestionarele biografice;
    2) Prezentarea informaţiei cu privire la cazurile de trafic şi grupurile criminale suspectate sau despre care se ştie că sunt implicate în trafic BIAA pentru a fi trimise în alte state membre SECI sau GUAM.
    Durata planificată a acestui proiect este de doi ani, la încheierea cărora BIAA ar trebui să devină complet operaţional, iar responsabilitatea pentru întreţinerea obiectelor finanţate iniţial de către GSU va fi transferată către oficialii moldoveni.
    Performanţele vor fi măsurate în dependenţă de:
    1) Progresul va fi măsurat odată la jumătate de an pentru a determina îmbunătăţirile pe parcursul perioadei de 12 luni precedente cu scopul răspândirii rapide a informaţiei legate de trafic spre şi de la toate ţările SECI/GUAM;
    2) O mărire anuală a numărului de operaţiuni cu succes ale organelor de drept în statele membre SECI şi GUAM în baza informaţiei primite prin CCTP.
   (3) Programul de Protecţie a Martorilor şi Asistenţă a Victimelor Traficului - 500 000 dolari
    Scopul acestui proiect este protecţia victimelor şi încurajarea asistenţei acestora la investigarea şi urmărirea penală a acestor cazuri de trafic. Va fi stabilit un sistem gradat de protecţie care va include acordarea măsurilor de protecţie atât simple, neformale, cât şi formale şi complexe înainte de, în timpul şi după procesul judiciar. În cadrul CCTP va fi creată o unitate specializată de protecţie a victimelor/martorilor care va efectua evaluarea riscurilor şi protecţia în cazurile penale de trafic de persoane.
    Acţiunile care urmează să fie întreprinse de GSU includ:
    1) Acordarea echipamentului, asistenţei tehnice, expertizei şi a instruirii la crearea în cadrul CCTP a unităţii de protecţie a victimelor/martorilor şi la elaborarea proceselor verbale şi a planurilor de aplicare a unui sistem gradat de măsuri de protecţie înainte de, în timpul şi după procesul judiciar;
    2) Acordarea de instruire şi dezvoltarea capacităţilor organelor de poliţie, procurori, judecători şi organizaţiilor implicate în suportul victimelor pentru protecţia victimelor/martorilor;
    3) Acordarea finanţării pentru a acoperi costurile ce se încadrează în suma alocată legate de repararea şi echiparea încăperilor/spaţiilor oferite de GRM pentru săli de intervievare a victimelor vulnerabile;
    4) Acordarea finanţării pentru a acoperi costurile ce se încadrează în suma alocată legate de crearea şi echiparea sălilor pentru videoconferinţe;
    5) Acordarea asistenţei tehnice, a expertizei, oferirea de instruire şi asistenţă financiară în crearea sistemului de servicii de suport pentru victime.
    Acţiunile care urmează să fie întreprinse de GRM includ:
    1) Crearea în cadrul CCTP a unei unităţi de protecţie a victimelor/martorilor deplin operaţionale cu personal adecvat, devotat, verificat, cu responsabilităţi de protecţie permanentă şi cu un salariu similar cu cel al altor angajaţi ai CCTP;
    2) Implementarea unui sistem gradat de proceduri operaţionale şi de protecţie elaborate în comun cu GSU;
    3) Acordarea încăperilor şi resurselor umane pentru crearea sălilor de intervievare a victimelor vulnerabile;
    4) Acordarea încăperilor şi resurselor umane pentru crearea condiţiilor pentru videoconferinţe;
    5) Acordarea serviciilor de susţinere a victimelor/martorilor pentru asistarea şi stabilizarea victimei/martorului în timpul participării acesteia la procesul judiciar şi acordarea serviciilor specializate (ex. servicii de asistenţă juridică, psihologică, financiară şi socială);
    6) Elaborarea acordurilor bilaterale şi/sau regionale de cooperare în protecţia victimelor/martorilor, care să conţină opţiunea de relocare a martorilor în ţări terţe în scopuri de protecţie.
    Durata preconizată a acestui proiect este de doi ani de zile, la încheierea cărora sistemul de protecţie a victimelor/martorilor trebuie să devină complet operaţional, iar responsabilitatea pentru întreţinerea obiectelor finanţate iniţial de către GSU va fi transferată către oficialii moldoveni.
    Performanţele vor fi măsurate în următoarele domenii în conformitate cu scopurile elaborate odată la jumătate de an:
    1) Progresul în vederea creării unei unităţi dedicate de protecţie a victimelor/martorilor cu personal adecvat;
    2) Progresul în vederea implementării unui sistem gradat de proceduri operaţionale şi de protecţie elaborat în comun cu GSU;
    3) Progresul în vederea elaborării acordurilor bilaterale şi/sau regionale de cooperare în protecţia victimelor/martorilor, care să conţină opţiunea de relocare a martorilor în ţări terţe în scopuri de protecţie;
    4) Progresul în vederea acordării serviciilor de susţinere a victimelor/martorilor pentru asistarea şi stabilizarea victimei/martorului în timpul participării acesteia la procesul judiciar şi acordarea serviciilor specializate (ex. servicii de asistenţă juridică, psihologică, financiară şi socială).
III. PLANUL DE EVALUARE
    Reprezentaţii Guvernului SUA şi ai Guvernului Moldovei se vor întâlni cel puţin o dată la trei luni pentru a trece în revistă progresul atins în implementarea obiectivelor proiectelor şi vor prezenta un raport în scris odată la jumătate de an. Progresul va fi evaluat în conformitate cu indicatorii de succes descrişi mai sus. Informaţiile care vor fi luate în considerare şi metodele de verificare ce urmează a fi folosite vor cuprinde observări din partea funcţionarilor celor două guverne cooperante; evaluarea rapoartelor prezentate de personalul american care oferă asistenţă tehnică în baza acestui program şi ale colegilor lor moldoveni; şi revizuirea rapoartelor prezentate de GRM, de organizaţii neguvernamentale, de mass-media, de organele de drept ale SUA şi de aiţii.
    Prezentul Amendament intră în vigoare la data semnării.
    Întocmit la Chişinău, pe data de 6 septembrie 2005 în două exemplare originale, fiecare în limbile engleză şi moldovenească, ambele fiind egal autentice.

Anexa I Descrierea Detaliată a Proiectelor

A. CENTRUL PENTRU COMBATEREA TRAFICULUI
DE
PERSOANE (CCTP) ŞI BIROUL INTERNAŢIONAL
ANALITIC ANTITRAFIC (BIAA)

1. Definiţie
    CCTP („Centrul”) este un organ specializat compus din procurori, ofiţeri de urmărire penală, analişti şi personal de suport creat pentru a combate traficul de persoane.
    Misiunea Centrului este de a investiga, aresta şi urmări penal persoanele şi organizaţiile implicate în traficul de persoane în Moldova şi în regiune. Centrul este creat cu premiza că, capacităţile ofiţerilor de urmărire penală şi a procurorilor de a urmări cu succes infracţiunile de trafic de persoane şi cele similare se va îmbunătăţi într-un cadru de colaborare, unde informaţia, resursele şi cunoştinţele vor fi împărtăşite pentru a lucra asupra unui scop comun. Centrul va integra lucrul specialiştilor de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Serviciul Vamal (SV), Serviciul Grăniceri (SG), Serviciul de Informaţii şi Securitate (SIS), Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC), şi Procuratura Generală.
   Centrul va găzdui BIAA („Biroul”) pentru facilitarea schimbului de informaţii pe traficul de persoane între ţările Iniţiativei de Cooperare Sud-Est Europeană (SECI), grupul GUAM, şi alte ţări şi organizaţii internaţionale după caz.
2. Misiunea
    Centrul va fi agenţia primară în Republica Moldova care va avea competenţa de investigaţie şi urmărire penală a infracţiunilor de trafic de persoane şi cele similare. Centrul va colabora strâns cu procurorii de sector şi ofiţerii de urmărire penală de sector desemnaţi, specializaţi în combaterea traficului, care vor avea o competenţă dublă asupra cazurilor de trafic, iar Procurorul şef, după coordonarea cu directorul Centrului, va decide dacă cazurile vor fi investigate şi urmărite penal de către Centru, pe loc, sau împreună. Centrul va utiliza resursele sale specializate pentru a investiga, preveni când este posibil, şi urmări penal cazurile şi/sau ameninţările când: (1) informaţia ce ţine de trafic de persoane este descoperită în Moldova şi/sau adusă în Moldova de către o altă ţară sau instituţie internaţională; (2) instrumentele sau infracţiunile ce ţin de trafic sunt descoperite în legătură cu alte infracţiuni sau investigaţii; şi/sau (3) funcţiile oficiale sunt abuzate pentru facilitarea traficului de persoane peste frontierele internaţionale.
    Misiunea BIAA este de a servi în calitate de birou de decontare pentru informaţia ce ţine de trafic pentru ţările-membre SECI şi GUAM, şi între Moldova şi alte state după necesitate. Se creează pentru a asigura: (1) diseminarea rapidă a informaţiei ce ţine de trafic naţiunilor SECI/GUAM şi de la ele prin oficiile centrale ale acestor două organizaţii; (2) schimbul de informaţii între organele de drept dar şi între organizaţiile internaţionale, instituţiile şi ONG-uri relevante pentru coordonarea activităţilor antitrafic; (3) organizarea şi coordonarea operaţiunilor de urmărire penală; şi (4) facilitarea analizei informaţiei.
3. Structura Organizaţională (vezi Anexa II)
    A. Structura şi Subordonarea
    1) Prevederi generale
    Centrul va fi compus dintr-o unitate de urmărire penală şi analiză şi un Oficiu special de procurori, ambele birouri fiind amplasate în acelaşi local. Centrul va fi condus de un Director, care va ti numit de Guvern şi va raporta direct Ministrului Afacerilor Interne. Directorul va fi ajutat de un Director adjunct, de asemenea numit de Guvern la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, după coordonarea cu GSU. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va numi un asistent special pentru asistarea Directorului; el/ea nu va avea autoritate de supraveghere asupra membrilor Centrului, dar va servi în calitate de consilier al Centrului.
    2) Unitatea de urmărire penală
    Unitatea de urmărire penală a Centrului va fi compusă din subunităţi operaţionale şi administrative.
    a. Subunitatea operaţională a Centrului va fi compusă din patru secţii a câte opt ofiţeri de urmărire penală, fiecare condus de un ofiţer cu grad minim de maior, şi care vor include cel puţin doi ofiţeri de la alte agenţii decât MAI. Fiecare secţie va primi instruire şi echipament de la GSU şi va avea responsabilitatea primară de a urmări penal incidentele şi declaraţiile de trafic de persoane.
    b. Subunitatea administrativă va fi compusă din personalul tehnic şi de suport al unităţii, ce va include personal de secretariat, tehnic şi administrativ ce va fi asigurat de către Ministerul Afacerilor Interne.
    3) Oficiul special de procurori
    Oficiul special de procurori va fi compus din procurori sub conducerea unui procuror şef. Procurorul şef va informa pe Directorul Centrului despre activităţile acestui Oficiu, dar va fi numit de şi va rămâne subordonat Procurorului General al Republicii Moldova.
    4) BIAA
    Biroul va fi compus din cinci analişti - câte unul de la MAI, SV, SIS, CCCEC şi Serviciul de Grăniceri - care vor fi egali în funcţie şi cu toate că vor contacta frecvent cu ofiţerii de urmărire penală şi procurorii, vor raporta Directorului Adjunct rezultatele activităţii. Un analist va fi numit la fiecare secţie, iar al cincilea va servi în calitate de coordonator al BIAA; analiştii for face rotaţii în aceste funcţii în mod regulat.
    B. Angajarea
    Directorul şi Directorul Adjunct al Centrului vor fi numiţi de către Guvern, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, după coordonarea cu GSU, pentru un termen de nu mai puţin de doi ani. Ambii vor fi angajaţi ai Centrului cu normă deplină. Întregului personal i se va cere să treacă prin investigaţia biografică după cum se descrie mai jos. Instituţiile participante vor numi angajaţi la Centru pentru o perioadă de nu mai puţin de doi ani, acest lucru fiind condiţionat de îndeplinirea continuă a serviciului în mod acceptabil. În timp ce vor lucra la Centru, aceşti angajaţi vor fi sub conducerea directă a Centrului după cum este prevăzut în ordinea de subordonare. Agenţiile participante vor ceda supravegherea şi controlul operaţional asupra acestor angajaţi pentru această perioadă.
4. Crearea şi Dezvoltarea
    Crearea şi buna activitate a Centrului poate necesita modificarea de către GRM a legislaţiei existente, regulamentelor şi procedurilor administrative, şi va necesita o transmitere a unei clădiri pentru amplasarea Centrului. Intru îndeplinirea acestor scopuri, GRM este de acord să întreprindă următoarele măsuri, cu susţinerea din partea GSU după cum se menţionează mai jos:
    A. Prevederi legislative
    GRM va:
    1. Elabora propuneri şi va solicita Parlamentului urgentarea adoptării oricăror prevederi legislative necesare pentru crearea Centrului după cum se descrie în acest document, inclusiv, dacă va fi necesar, folosirea testului poligraf la verificarea personalului până la angajare şi după angajare;
    2. Învesti Centrul cu autoritatea de urmărire penală şi investigare a tuturor infracţiunilor ce ţin direct sau indirect de traficul de persoane;
    3. Elabora propuneri şi va solicita Parlamentului urgentarea adoptării legislaţiei pentru modificarea prevederilor legislative ce ţin de confiscarea bunurilor astfel ca un procentaj din bunurile confiscate de Centru să fie întors în bugetul Centrului în baza adjudecării de către instanţa competentă şi revizuirea de către Curtea de Conturi, şi fiind condiţionat de un plafon;
   4. Elabora propuneri şi va solicita Parlamentului urgentarea adoptării legislaţiei pentru modificarea prevederilor legislative pentru a include acţiunea de conspiraţie în calitate de violare, şi de a permite folosirea măsurilor operative de investigaţii în aşa fel ca investigaţiile operative/sub acoperire şi supravegherea electronică să poată fi efectuate pentru toate categoriile de cazuri de trafic cu aprobarea instanţei;
    5. Elabora propuneri şi va solicita Parlamentului urgentarea adoptării legislaţiei pentru modificarea prevederilor legislative ale Moldovei pentru a asigura procurorii şi ofiţerii de urmărire penală cu imunitate de răspundere civilă pentru acţiunile lor în timpul efectuării investigaţiilor şi urmăririlor penale a cazurilor de trafic, cu excepţia unde se poate dovedi că ei au acţionat cu intenţie pentru abuzarea sau depăşirea autorităţii lor.
    GSU va:
    1. Acorda, după necesitate, asistenţă de expertiză la analiza şi elaborarea prevederilor legislative necesare întru realizarea acestor obiective.
    B. Clădirea GRM va:
    1. Identifica şi pune la dispoziţie o clădire adecvată pentru amplasarea Centrului până la 30 octombrie 2005, şi va permite Centrului folosirea exclusivă a clădirii după ce va fi renovată;
    2. Plăti toate cheltuielile pentru serviciile lunare (gaz, apă, electricitate etc.), cheltuielile sanitare şi de securitate a clădirii.
    GSU va:
    1. Acoperi costurile, în concordanţă cu sumele alocate, ce ţin de renovarea clădirii după ce aceasta va fi identificată cu acordul GSU şi pusă la dispoziţie de către GRM;
    2. Acorda mobilierul şi echipamentul necesar pentru a fi folosit la Centru.
    C. Prevederi administrative
    GRM va:
    1. Asigura personalul, bugetul şi funcţionarea administrativă independentă a Centrului, care va fi sub conducerea Directorului Centrului;
    2. Asigura suplimente la salariile angajaţilor Centrului, în plus la şi mai mult decât salariile şi venitul lor de bază, asigurând ca angajaţii care au un grad şi responsabilităţi echivalente vor primi o recompensă echivalentă indiferent de instituţia de la care ei au fost detaşaţi la Centru;
    3. Implementa proceduri operaţionale standard elaborate împreună cu GSU.
    GSU va:
    1. Întocmi, împreună cu GRM, descrierea funcţiilor pentru ofiţerii de urmărire penală, procurori şi personalul de suport care va lucra la Centru;
    2. Întocmi şi prezenta formulare de angajare corespunzătoare funcţiilor specifice pentru a fi utilizate de către persoanele interesate de a fi angajate la Centru;
    3. Asista GRM la elaborarea procedurilor operaţionale standard care vor fi utilizate la Centru;
    4. Asigura finanţarea iniţială pentru echipament, instruire, şi infrastructură.
    D. Personalul
    GRM va:
    1. Publica lista funcţiilor disponibile la Centru la MAI, SV, SG, SIS, CCCEC, şi Procuratura Generală;
    2. Cere de la toţi doritorii de a fi angajaţi să îndeplinească formulare de dezvăluiri financiare şi chestionare biografice;
    3. Prezenta GSU pentru revizuire formularele de angajare, dosarele persoanelor, formularele de dezvăluiri financiare, şi chestionarele biografice ale tuturor candidaţilor pe care GRM îi propune pentru angajare la sau detaşare la Centru;
    4. Executa investigaţia biografică a candidaţilor selectaţi pentru angajare în consultare cu GSU, şi pune la dispoziţie a rezultatelor acestor investigaţii GSU la cerere.
    GSU va:
    1. Revizui formularele de angajare puse la dispoziţie de către GRM;
    2. Acorda asistenţa la executarea investigaţiei biografice a persoanelor care au depus formularele;
    3. Finanţa şi executa la cererea GSU sau GRM a testelor poligraf ale persoanelor care au fost selectate pentru angajare;
    4. Acorda instruire iniţială şi ulterioară persoanelor care au fost selectate pentru angajare;
    5. Acorda echipament Centrului (automobile, calculatoare etc.)
5. Exclusivitatea jurisdicţională
   Chestiunile expediate pentru executare Centrului nu vor fi cu ştiinţă subiectul eforturilor exterioare separate şi/sau independente de urmărire penală a oricărui alt organ de drept. GRM va face notificarea corespunzătoare în interior şi în exterior despre existenţa Centrului şi zona de responsabilitate. Când alte organe de drept află că chestiunile ce ţin de competenţa lor implică traficul sau infracţiuni similare, ele trebuie să comunice imediat această informaţie Centrului.

6. Urmărirea penală
    În conformitate cu Codul de procedură penală, Oficiul special de procurori va determina pentru fiecare investigaţie dacă cazul merită să fie urmărit penal. Cauzele care au fost pornite în raioane vor fi revizuite pentru a se determina dacă ele ar trebui să rămână în cadrul competenţei locale pentru a fi urmărite penal sau transferate la Centru. Această determinare se va baza pe probele obţinute şi pe evaluarea metodelor de urmărire penală care vor rezulta în cel mai mare beneficiu pentru obiectivele generale ale Centrului şi ale comunităţii.

7. Managementul Informaţiei
    A. Registrele şi procesele-verbale
    Toate registrele Centrului vor fi păstrate la Centru. Toate registrele, inclusiv cele de informaţii, vor fi păstrate într-o bază de date electronică. Documentele, informaţia operativă şi registrele ce derivă din aceasta vor fi pregătite şi păstrate în conformitate cu procedurile operaţionale standard stabilite. Nici o informaţie nu va fi difuzată mai apoi cu orice scop fără autorizarea Directorului Centrului, după caz şi în baza necesităţii cunoaşterii.
    B. Mass-media
    Nici un membru al Centrului nu va discuta unilateral sau în orice mod nu va divulga informaţia ce ţine de investigaţiile sau activităţile Centrului oricărui reprezentant mass-media. Orice divulgare de informaţie pentru mass-media sau altcuiva despre chestiunile Centrului trebuie să fie aprobată de Directorul Centrului.
    8. Finanţarea
    GRM va include în cadrul Legii cu privire la bugetul de stat finanţele necesare pentru implementarea prevederilor acestui acord. Va fi creat un buget separat şi independent gestionat de Centru de sine stătător.
B. PROGRAMUL DE PROTECŢIE A VICTIMELOR/MARTORILOR
1. Definiţie
    Programul de protecţie a victimelor/martorilor este bazat pe o abordare din punct de vedere al drepturilor omului şi este orientat spre întărirea capacităţilor şi infrastructurii pentru identificarea, protecţia şi asistenţa victimelor traficului, atât adulte, cât şi minore. Protecţia victimelor/martorilor este crucială pentru asigurarea siguranţei şi respectarea drepturilor umane ale victimelor traficului care participă în calitate de martori în instanţă împotriva traficanţilor lor.
2. Misiunea
    Măsurile de protecţie a victimelor/martorilor sunt menite şi finanţate pentru a acorda protecţie fizică şi psihologică. Măsurile simple vor include securitate în instanţă, accesul la poliţie, escorta de poliţie, informarea continuă a victimei despre statutul procedurilor legale, accesul la consiliere şi protecţie în perioada participării în cadrul procedurilor penale. Măsurile mai complicate includ protecţia identităţii, securitatea locuinţei, asigurarea confidenţialităţii, şi în cazuri excepţionale relocarea în altă ţară. Programul va asista victimele pentru a lua o decizie informată despre procedurile penale, măsurile de protecţie şi alte remedii judiciare, şi va acorda servicii specializate de acompaniere a victimei/martorului în timpul participării în procedurile judiciare (de exemplu servicii de susţinere financiară şi socială inclusiv consiliere după terminarea procedurilor judiciare pentru a lua în consideraţie orice traumă ulterioară cauzată de depunerea mărturiei).
3. Structura organizaţională
    Programul de protecţie a victimei/martorului va fi implementat de către o unitate specială aflată in subordinea, însă amplasată în altă parte decât CCTP. Directorul CCTP are dreptul sa ceară unităţii oferirea asistenţei şi protecţiei corespunzătoare victimelor traficului de persoane, precum şi altor persoane care consimt să facă depoziţii valabile despre infracţiunile de trafic de persoane sau alte infracţiuni conexe.
Unitatea va fi compusă dintr-un şef şi încă cel puţin alţi patru angajaţi. Şeful unităţii va fi subordonat nemijlocit Directorului CCTP. Angajarea va avea loc in conformitate cu procedura de angajare a personalului CCTP.
4. Crearea şi Dezvoltarea
    GRM va:
    1. Identifica şi asigura spaţiu pentru oficii corespunzătoare pentru unitate până la 30 octombrie 2005 şi va plăti toate cheltuielile pentru serviciile lunare (gaz, apă, electricitate etc.), cheltuielile sanitare şi de securitate a clădirii;
    2. Efectua angajarea şi acorda suplimente salariale la fel ca şi altor angajaţi CCTP;
    3. Implementa procedurile operaţionale standard elaborate împreună cu GSU.
    GSU va:
    1. Întocmi împreună cu GRM descrierea funcţiilor pentru personalul unităţii;
    2. Întocmi şi acorda formulare corespunzătoare specifice funcţiei pentru a fi folosite de către persoanele interesate de a fi angajate la Centru;
    3. Asista GRM la elaborarea procedurilor operaţionale standard pentru a fi utilizate în cadrul unităţii;
    4. Acorda mobilierul şi echipamentul necesar pentru utilizare de către unitate;
    5. Acorda instruirea iniţială şi ulterioară persoanelor care au fost selectate pentru a fi angajate;
    6. Acorda echipament unităţii (automobile, calculatoare etc.)
5. Finanţarea
    GRM va include în cadrul Legii cu privire la bugetul de stat finanţele necesare pentru implementarea prevederilor acestui acord.