HGO264/2016
ID intern unic:  363747
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 264
din  04.03.2016
pentru aprobarea Avizului la proiectul de lege cu privire
la completarea articolului 24 al Legii nr.1164-XIII
din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare
a titlurilor I și II ale Codului fiscal
Publicat : 18.03.2016 în Monitorul Oficial Nr. 59-67     art Nr : 301
    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă şi se prezintă Parlamentului Avizul la proiectul de lege cu privire la completarea articolului 24 al Legii nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I și II ale Codului fiscal.

    PRIM-MINISTRU                                             Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                            Octavian Calmîc
    Ministrul finanţelor                                             Octavian Armașu
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                       Eduard Grama
    Ministrul justiţiei                                                Vladimir Cebotari

    Nr. 264. Chişinău, 4 martie  2016.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 264
din 4 martie 2016

AVIZ
la proiectul de lege cu privire la completarea articolului 24
al Legii nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea
în aplicare a titlurilor I și II ale Codului fiscal
    Guvernul a examinat proiectul de lege cu privire la completarea articolului 24 al Legii nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I și II ale Codului fiscal, înaintat cu titlu de iniţiativă legislativă (nr.284 din 16 iulie 2015) de către un grup de deputați în Parlament, şi comunică inoportunitatea promovării proiectului din următoarele considerente.
    Măsurile de politică fiscală sînt formulate sau reformulate doar în urma efectuării unor studii, analize însoţite de argumentarea economico-financiară a acestora şi împreună cu calculele şi datele necesare privind impactul acestora atît asupra activităţii economico-financiare a entităţilor economice, veniturilor cetăţenilor, cît şi asupra bugetului public naţional.
    La aceasta, proiectul prezintă mai multe neclarități, incertitudini și inconveniente  în aplicare. Nu este clară corelarea dintre creditul preferențial acordat în sectorul agricol, termenul acestuia, valorificarea, scadența și rata dobînzii. Neclarități sînt inevitabile și în cazul înregistrării întîrzierilor de plăţi, penalități și a altor plăți pecuniare.
    Conform rapoartelor în vigoare, în prezent sînt disponibile statistici pe sistem bancar referitor la rata dobînzii la credite pentru alte termene decît „de cel puțin 3 ani”. Utilizarea pentru calcule a informațiilor privind ratele dobînzilor la creditele noi acordate sau ratele dobînzilor aferente soldurilor creditelor, de asemenea, implică mai multe limite. În afară de aceasta, odată ce vor fi acordate creditele agricole, acestea vor avea impact asupra ratei dobînzii pe sistem, în sensul diminuării acesteia, impact ce va fi amplificat în cazul în care, în calculul veniturilor ratate vor fi utilizate rate a portofoliului după sectoare (de exemplu, agricultură). Periodicitatea actualizării în calcule a ratelor dobinzii publicate de Banca Naţională a Moldovei nu este stabilită. În afară de aceasta, diferența dintre 2 rate reprezintă o bază insuficientă pentru calculul venitului ratat.
    Considerînd periodicitatea diferită de achitare a impozitelor și a dobînzilor la credit, oricum rămîn neacoperite unele venituri ratate de către bănci. De asemenea, este nedescris mecanismul pentru situațiile în care mărimea venitului ratat va depăși sumele aferente impozitului pe venit datorat bugetului, situații care pot fi înregistrate atît pe parcursul anului, cît și la sfîrșit de perioadă. Trebuie menționat faptul că, în reglementările în vigoare nu au fost identificate prevederi referitoare la asigurarea evidenței categoriei de venituri ratate.
    Totodată, reformarea politicii fiscale trebuie să contribuie la promovarea investiţiilor şi reducerea distorsiunilor economice, dar în acelaşi timp trebuie să asigure acumularea veniturilor la buget. Implementarea propunerilor respective va afecta semnificativ veniturile bugetare.
    În măsura în care nu se identifică sursele de compensare a reducerii veniturilor bugetare, determinate de scutirea de plata impozitului pe venit a producătorilor agricoli este relevant şi aplicabil art.17 alin.(2) şi (3) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014, pe parcursul anului bugetar în curs nu pot fi puse în aplicare decizii care conduc la reducerea veniturilor şi/sau majorarea cheltuielilor bugetare, dacă impactul financiar al acestora nu este prevăzut în buget. Stabilirea prin alte acte normative decît legea/decizia bugetară anuală a unor sume sau cote procentuale din buget sau din produsul intern brut destinate anumitor domenii, sectoare sau programe nu se admite.
    Concomitent, nota informativă la proiectul de lege nu corespunde rigorilor stabilite de art.20 lit.d) din Legea nr.780-XV din 27 decembrie 2001, potrivit cărora, nota informativă include fundamentarea economic-financiară în cazul în care realizarea noilor reglementări necesită cheltuieli financiare şi de altă natură.
    Astfel, reieşind din cele expuse mai sus, considerăm inoportun susţinerea proiectului prezentat.