HGO283/2016
ID intern unic:  363765
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 283
din  11.03.2016
pentru aprobarea Avizului la proiectul de lege
privind modificarea articolului 15 din Codul fiscal
nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997
Publicat : 18.03.2016 în Monitorul Oficial Nr. 59-67     art Nr : 319
    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă şi se prezintă Parlamentului Avizul la proiectul de lege privind modificarea articolului 15 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997.

    PRIM-MINISTRU                                             Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                            Octavian Calmîc
    Ministrul finanţelor                                             Octavian Armaşu
    Ministrul justiţiei                                                Vladimir Cebotari

    Nr. 283. Chişinău, 11 martie  2016.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.283
din 11 martie 2016

AVIZ
la proiectul de lege privind modificarea articolului 15
din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997
    Guvernul a examinat proiectul de lege privind modificarea articolului 15 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997, înaintat cu titlu de iniţiativă legislativă (nr.329 din 22 septembrie 2015), de către un grup de deputaţi în Parlament, şi comunică inoportunitatea promovării proiectului dat, din următoarele considerente.
    Măsurile de politică fiscală sînt formulate sau reformulate doar în urma efectuării unor studii, analize însoţite de argumentarea economico-financiară a acestora, precum şi împreună cu calculele şi datele necesare privind impactul acestora atît asupra activităţii economico-financiare a entităţilor economice, veniturilor cetăţenilor, cît şi asupra bugetului public naţional.
    De asemenea, art.131 alin.(6) din Constituția Republicii Moldova prevede că nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fară stabilirea sursei de finanţare.
    Reformarea politicii fiscale trebuie să contribuie la promovarea investiţiilor şi reducerea distorsiunilor economice, dar în acelaşi timp trebuie să asigure acumularea veniturilor la buget. Implementarea propunerilor respective va afecta semnificativ veniturile bugetare.
    Obiectivele politicii fiscale pe termen mediu sînt orientate spre un sistem de impozitare echitabil, bazat pe principii generale de impozitare şi trecerea la subvenţionarea directă din partea statului, iar realizarea propunerii privind reintroducerea cotei zero a impozitului pe venitul agenţilor economici vine în contradicţie cu aceasta.
    Mai mult decît atît, efectele cotei zero a impozitului pe venitul agenţilor economici (2008-2011) nu au condus la stimularea investiţiilor aşa cum era prevăzut iniţial.
    Totodată, începînd cu anul 2012, din momentul reintroducerii impozitului pe venitul agenţilor economici cu anularea facilităţilor fiscale, pentru persoanele juridice s-a stabilit cota de 12%, iar pentru gospodăriile ţărăneşti – 7% și întreprinzătorii individuali – 7% şi 18%, în mod analog şi pentru persoanele fizice.
    Pe lîngă acestea, modificarea dată a fost determinată de necesitatea creării unui echilibru bugetar prin diversificarea surselor de venituri, în vederea balansării modelului de formare a finanţelor publice şi consolidarea sistemului de impozitare  directă, precum şi pierderea actualității scopurilor propuse la instituirea cotei zero a impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător.
    De asemenea, menţionăm că în Republica Moldova cota impozitului pe venitul agenţilor economici este una destul de mică în comparaţie cu ţările din regiune (România – 16%, Ucraina -18%; Federaţia Rusă – 20%, Belarus – 18%); precum şi cu alte ţări (Austria – 25%; Franţa – 33,33%; Germania – 15%; Italia – 27,5%).
    Totodată, potrivit art.6 alin.(8) lit.c) din Codul fiscal, unul dintre principiile impozitării este echitatea fiscală, care presupune tratarea egală a persoanelor fizice şi juridice ce activează în condiţii similare, în vederea asigurării unei sarcini fiscale egale.
    Suplimentar la cele specificate mai sus, menționăm că drept măsură de susținere a agenților economici privind perioada de recuperare a investițiilor și pierderilor suportate în cadrul desfășurării activității de întreprinzător, începînd cu 1 ianuarie 2016, Guvernul își propune majorarea termenului de reportare a pierderilor rezultate din această activitate de la 3 ani la 7 ani, cu excluderea eșalonării acestora în părți egale.
    Astfel, această măsură va avea un impact pozitiv asupra rezultatelor activității financiar-economice a tuturor agenților economici, inclusiv a producătorilor agricoli.