OMSA97/85/2016
ID intern unic:  363798
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
ORDIN Nr. 97/85
din  22.02.2016
cu privire la organizarea accesului
populației la analogi de insulină umană și vasopresină
Publicat : 18.03.2016 în Monitorul Oficial Nr. 59-67     art Nr : 409     Data intrarii in vigoare : 18.03.2016
    Abrogat prin OMS594/400 din 18.07.16, MO256-264/12.08.16 art.1286


    În scopul asigurării accesului pacienţilor la analogii de insulină umană pentru tratamentul diabetului zaharat și vasopresină pentru tratamentul diabetului insipid, în vederea reducerii morbidităţii, dizabilității şi mortalităţii prin diabet zaharat şi insipid şi a complicaţiilor acestora, în temeiul punctului 9 al Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 397 din 31.05.11, şi în temeiul punctului 29 lit.e) al Statutului Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.156 din 11 februarie 2002,
O R D O N Ă M:
    1. Se aprobă:
    1) Regulamentul privind organizarea accesului populației la analogi de insulină umană și vasopresină, conform anexei nr. 1.
    2) Lista instituţiilor medico-sanitare publice, responsabile pentru gestionarea analogilor de insulina umană și vasopresinei, conform anexei nr.2.
    2. Șefului Direcţiei Sănătăţii a Consiliului Municipal Chişinău, şefului Serviciului Sănătate a Primăriei mun. Bălţi, directorului Direcţiei Sănătăţii şi Protecţiei Sociale UTA Găgăuzia, șefilor instituţiilor medico-sanitare publice ale  Centrelor de Sănătate (CS)/Centre ale Medicilor de Familie (CMF), directorilor Asociațiilor Medicale Teritoriale (AMT), Clinicii Universitare de AMP a USMF „N.Testemițanu”, spitalelor raionale/Spitalului Clinic Municipal Bălți:
    1) a întreprinde măsuri de rigoare în vederea organizării accesului pacienţilor, în special a copiilor, la analogi de insulină umană și vasopresină, conform prevederilor Regulamentului aprobat prin prezentul ordin;
    2) a institui Comisii mixte teritoriale, prin ordine comune ale instituţiilor medico-sanitare publice incluse în Lista aprobată, cu spitalele raionale/Spitalul Clinic Municipal Bălți;
    3) a asigura informarea tuturor persoanelor interesate, inclusiv plasarea informației pe panoul informaţional al instituţiei, referitor la modalitatea de organizare a accesului la analogi de insulină umană și vasopresină.
    3. Directorii Spitalului Clinic Republican şi ai Institutului Mamei şi Copilului prin intermediul Comisiilor de selectare a pacienților pentru tratament costisitor din cadrul acestora, în termen de 15 zile din data intrării în vigoare a prezentului ordin, vor prezenta Ministerului Sănătății, pentru transmiterea instituţiilor medico-sanitare publice incluse în Lista aprobată și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină a următoarei informaţii:
    1) Listele nominale ale pacienților aflați la tratament cu analogi de insulină umană pentru fiecare raion/municipiu separat (inclusiv IDNP, cu indicarea perioadei de aflare a pacientului în tratament, cantității de analogi de insulină umană, eliberate lunar/anual);
    2) propuneri privind cantitățile-limită de analogi de insulină și vasopresină, reieșind din numărul de persoane aflate în tratament și cantitățile de analogi de insulină umană/vasopresină, de care au beneficiat anual pacienții din teritoriul administrativ;
    3) propuneri privind formarea rezervei pentru posibila încadrare în tratament a pacienților noi.
    4. Conducătorii instituțiilor medico-sanitare publice AMT, Clinica Universitară de AMP a USMF „N.Testemițanu”, Centre de Sănătate/Centrul Medicilor de Familie Bălţi, Spitale rationale/Spitalul Clinic Municipal Bălţi în comun cu USMF „N.Testemițanu” vor asigura organizarea instruirii continuu a medicilor de familie și  endocrinologi în vederea asigurării conduitei adecvate de tratament al pacienților cu diabet zaharat și cel insipid.
    5. Direcţia asistenţă medicală primară, urgentă și comunitară, Direcţia asistenţă medicală spitalicească și Direcția sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătății vor asigura suportului consultativ-metodic referitor la implementarea prevederilor prezentului ordin.
    6. Compania Națională de Asigurări în Medicină va încheia Acorduri adiţionale la contractele de acordare a asistenţei medicale în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală cu fiecare instituție medicală din Lista aprobată pentru anul respectiv de gestiune, în limitele cantitative de analogi de insulină umană și vasopresină estimate de către Comisiile de selectare a pacienților pentru tratament costisitor, aprobate de către Ministerul Sănătăţii.
    7. Prezentul ordin intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    8. Controlul asupra executării prezentului ordin se atribuie dnei Aliona Serbulenco, dnei Valentina Rotaru, dnei Liliana Iașanu, viceminiștri ai sănătății, şi dlui Iurie Osoianu, vicedirector al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină.

    MINISTRUL SĂNĂTĂȚII                         VICEDIRECTORUL GENERAL AL CNAM
    Ruxanda GLAVAN                                      Vasile PASCAL

    Nr. 97/85-A. Chişinău, 22 februarie 2016.

Anexa nr.1
la Ordinul Ministerului Sănătăţii și CNAM
nr.97/85-A din 22 februarie 2016

REGULAMENT
privind organizarea accesului populației la analogi
de insulină umană și vasopresină
Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Regulamentul privind organizarea accesului populației la analogi de insulină umană și vasopresină (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii ocrotirii sănătăţii nr. 411-XIII din 28 martie 1995, Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, Legii nr. 263-XVI din 27 octombrie 2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului, Legea nr. 96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achizițiile publice.
    2. Prevederile prezentului Regulament sunt bazate pe principiile:  transparență, accesibilitate, echitate și egalitate, principiul teritorial de înscriere la medicul de familie a beneficiarului.
    3. Scopul Regulamentului este reglementarea modului de organizare a accesului populației la analogii de insulină umană și vasopresină cu asigurarea accesului fizic al pacienţilor la medicamentele necesare pentru tratamentul diabetului zaharat și insipid la locul de trai.
Capitolul II
Modul de organizare
a accesului populației la analogii de insulină umană
și vasopresină

Secțiunea 1.
Asigurarea instituțiilor medico-sanitare publice cu analogi
de insulină
umană și vasopresină
    4. Analogii de insulină umană și vasopresina se procură centralizat, din mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, în volumul aprobat de Ministerul Sănătății, în cadrul licitațiilor organizate de către Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, în limita mijloacelor financiare disponibile în acest scop.
    5. Comisiile de selectare a pacienților pentru tratament costisitor (în continuare - Comisia de selectarе a pacienților) din cadrul Spitalului Clinic Republican (SCR) și al Institutului Mamei și Copilului (IMC), instituite în baza ordinului Ministerului Sănătății nr. 91 din 09.04.2009 „Cu privire la modul de selectare a pacienților pentru tratament costisitor”, estimează pentru fiecare teritoriu administrativ limitele cantitative de analogi de insulină umană și vasopresină pentru anul respectiv, reieșind din datele de evidență statistică privind numărul de persoane din fiecare raion/municipiu, incluse în tratament și cantitățile de analogi de insulină umană și vasopresină, de care au beneficiat pacienții din teritoriul respectiv anual.
    6. Repartizarea cantitativă și sumele calculate pentru analogi de insulină umană și vasopresină, pentru fiecare instituţie medicală din Lista aprobată, se aprobă de către Ministerul Sănătății şi se prezintă Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină pentru contractarea instituţiilor medicale.
Secțiunea 2.
Managementul cazurilor de diabet zaharat cu analogi
de insulină umană și a cazurilor de diabet insipid

    7. Includerea pacienților primari în listele beneficiarilor pentru prescrierea tratamentului cu analogi de insulină umană se efectuează în baza deciziei Comisiei de selectare a pacienților, transmisă Comisiilor mixte teritoriale prin extrasul din fișa medicală (F 027e) și conține în mod obligatoriu: analogul de insulină umană recomandat, schema individuală prescrisă, doza și durata de tratament.
    8. Decizia Comisiei de selectare a pacienților servește temei pentru prescrierea analogilor de insulină umană, de către medicul de familie de la locul de trai al pacientului, după  înregistrare şi confirmare de către Comisia mixtă din teritoriu. Decizia Comisiei de selectare a pacienților se va păstra în documentația de evidență a Comisiei mixte teritoriale.
    9. Decizia privind prelungirea prescrierii analogilor de insulină umană, pentru pacienţii deja încadrați în tratamentul respectiv, se înregistrează şi se confirmă de către Comisiile mixte teritoriale în baza Listelor nominale pentru fiecare teritoriu administrativ prezentate de către Comisiile de selectare a pacienților.
    10. Prescrierea vazopresinei pentru pacienții cu diabet insipid se efectuează de către medicul de familie conform recomandării primare a medicului endocrinolog, înregistrate în fișa de ambulator a pacientului (F 025 e) sau extrasul din fișa medicală de ambulator a pacientului (F 027 e), în limita cantităţilor distribuite pentru fiecare teritoriu administrativ, prezentate de către Comisiile de selectare a pacienților, şi aprobate de către Ministerul Sănătăţii.
Secțiunea 3.
Comisia de selectare a pacienților pentru tratament costisitor
    11. Comisia de selectare a pacienților pentru tratament costisitor este constituită din cel puţin 5 membri: vicedirectorul medical al instituţiei, membrii Comisiei de specialitate endocrinologie a Ministerului Sănătății și șeful secției de profil din cadrul SCR (pentru maturi), și în IMC (pentru copii). Ședințele Comisiei se convoacă lunar sau la necesitate.
    12. Responsabil de convocarea, prezidarea ședinței și corectitudinea selecției pacienților este vicedirectorul medical al instituţiei, care este și președintele Comisiei de selectare a pacienților.
    13. Deciziile Comisiei de selectare a pacienților se iau în mod transparent, în baza datelor medico-sociale, cu evaluarea indicațiilor și contraindicațiilor de către majoritatea  membrilor prezenţi ai Comisiei și sunt semnate de către președintele și secretarul Comisiei.
    14. Comisia de selectare a pacienților asigură înregistrarea deciziilor argumentate în Registrul de evidență a activității Comisiei, conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament și în procese-verbale ale ședințelor.
    15. Secretarul este numit de către președintele Comisiei și este unul din membrii Comisiei de specialitate endocrinologie a Ministerului Sănătății. Secretarul Comisiei este responsabil de păstrarea dosarelor medicale, Registrului și proceselor-verbale ale ședințelor. Procesele-verbale ale ședințelor Comisiei se semnează de către toți membrii și președintele Comisiei.
    16. Controlul asupra activității Comisiei se efectuează de către Ministerul Sănătății.
    17. Criteriile de eligibilitate prioritare pentru includerea în lista beneficiarilor de analogi de insulină umană sunt pacienţii şcolarizaţi, la care se constată:
    1) diabet zaharat tip 1 la copii;
    2) hipoglicemii frecvente indiferent de tipul diabetului tratat cu insulină în condiţiile respectării recomandărilor de vigoare (regim alimentar, efort fizic şi insulinoterapie),
    3) diabet zaharat tip 1 cu debut în copilărie și adolescență, care deja urmează tratament cu analogi de insulină,
    4) diabet zaharat tip 1 încadraţi la studii (elevi, studenţi de la 18 ani) şi în câmpul muncii,
    5) diabet zaharat tip 2 cu insulinoterapie fără compensare în condiţiile respectării recomandărilor de rigoare (regim alimentar, efort fizic şi insulinoterapie).
    18. Persoanele asigurate diagnosticate cu diabet insipid sunt beneficiari ai medicamentelor specifice.
    19. Pentru examinare în Comisia de selectare a pacienților solicitantul de analogi de insulină umană prezintă următoarele documente:
    1) cererea scrisă cu semnătura personală, în caz de copii - de către reprezentantul legal;
    2) trimitere – extras din fișa medicală de ambulatoriu a pacientului (Forma 027-e), eliberat de către medicul endocrinolog, cu argumentarea necesității eliberării analogilor de insulină umană;
    3) fișa medicală de ambulator (F 025 e), cu indicarea dinamicii hemoglobinei glicozilate şi a profilului glicemic pe o perioada de minim 6 luni;
    4) zilnicul de autocontrol al pacientului cu diabet zaharat;
    5) copia buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova cu viza de reședință;
    6) copia poliței de asigurare obligatorie de asistență medicală, numărul căreia va fi verificat de către Comisia de selectare a pacienților conform bazei de date a Companiei Naționale de Asigurări în Medicină pentru confirmarea valabilității statutului de persoană asigurată în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală.
    20. La fișa medicală de ambulator a pacientului (F 025 e) se anexează Acordul informat, conform anexei nr. 3 la prezentul Regulament, semnat de beneficiar și medic, după informarea completă privind metoda propusă de tratament, drepturile și responsabilitățile beneficiarului, precum și permisiunea de a utiliza datele cu caracter personal.
    21. Comisia de selectare a pacienților este în drept de a suspenda tratamentul cu analogi de insulină umană:
    1) daca la control repetat, în termenul indicat, se confirmă ineficienţă tratamentului cu analogi de insulină (nivelul hemoglobinei glicozilate este în creştere sau scade cu mai puţin de 1%);
    2) daca examinarea dărilor de seama prezentate semestrial de către Comisia mixtă teritorială indică ineficienţa tratamentului cu analogi de insulină (nivelul hemoglobinei glicozilate nu corespunde obiectivului controlului glicemic individual).
    22. Comisia de selectare a pacienților va informa Comisia mixtă teritorială despre persoanele la care s-a suspendat tratamentul cu analogi de insulină prin extras–trimitere (Forma 027-e), cu argumentarea motivului suspendării.
    23. Comisia de selectare a pacienților, la luarea deciziei, va ține cont atît de indicațiile medicale, cît și de cantitatea disponibilă în teritoriul respectiv conform limitei aprobate și de necesitatea menținerii în tratament a persoanelor deja încadrate în tratament cu analogi de insulină umană.
    24. Comisia poartă responsabilitate de corectitudinea deciziilor luate și respectarea criteriilor menționate în prezentul Regulament, în conformitate cu legislația în vigoare.
Secțiunea 4.
Comisia mixtă teritorială de monitorizare
a tratamentului cu analogi de insulină umană
şi vasopresină
    25. Comisia mixtă teritorială de monitorizare a tratamentului cu analogi de insulină umană şi vasopresină (în continuare - Comisia mixtă teritorială) este instituită la nivel teritorial prin ordin al Directorului AMT mun. Chișinău, ordin comun al Centrului de Sănătate/Centrului Medicilor de Familie și al Spitalului raional/Spitalului municipal Bălţi.
    26. În componenţa Comisiei mixte teritoriale intră cel puțin 5 persoane – conducătorul AMT, Centrului de Sănătate de nivel raional/Centrului Medicilor de Familie, care este şi preşedintele Comisiei, medicul de familie și/sau șeful secției medicina de familie, farmacistul, șeful secției consultative, medicul endocrinolog.  Secretarul Comisiei este numit de preşedinte.
    27. Comisia mixtă teritorială se întrunește lunar sau la necesitate. Atribuțiile Comisiei mixte teritoriale sunt următoarele:
    1) înregistrează, confirmă şi duce evidența pacienților din teritoriul arondat, aflați în tratament la analogi de insulină umană în conformitate cu Listele nominale prezentate de către Comisia de selectare a pacienților;
    2) înregistrează pacienţii primari şi confirmă recomandările Comisiei de selectare a pacienților pentru prescrierea rețetelor pentru analogi de insulină umană de către medicul de familie;
    3) evaluează eficiența tratamentului;
    4) îndreaptă pacienții către Comisia de selectare a pacienților, pentru indicații medicale;
    5) evaluează necesitățile de analogi de insulină umană şi vasopresină și asigura monitorizarea stocurilor;
    6) prezintă dările de seamă către Comisia de selectare a pacienților în forma şi termenele stabilite;
    7) argumentează şi prezintă informație privind necesităţile reale ale pacienţilor din teritoriul arondat pentru asigurarea integrală cu analogi de insulină și  vasopresină.
    28. Înregistrarea şi/sau confirmarea deciziei Comisiei mixte teritoriale privind prescrierea analogilor de insulină umană de către medicul de familie se efectuează în baza Listelor nominale ale pacienților, recepţionate în teritoriul administrativ şi/sau a deciziei Comisiei de selectare a pacienților pentru pacienţii primari, care se înregistrează/fixează în fișa medicală de ambulator (F 025 e), iar în lipsa acesteia, în extrasul din fișa medicală (F 027 e), cu recomandarea dozelor, conduitei de tratament etc. Datele examinării Comisiei mixte teritoriale se înregistrează în Registrul de evidență a activității Comisiei şi în procesul- verbal, semnate de toţi membrii prezenţi ai Comisiei şi preşedinte.
    29. Înregistrarea şi/sau confirmarea deciziei Comisiei mixte teritoriale cu referire la includerea în lista beneficiarilor, precum şi Acordul informat, se aduc la cunoştinţa pacientului şi medicului de familie de la locul de trai al pacientului şi se păstrează în documentația medicală de ambulator a pacientului (F 025 e).
    30. Pacienții cu statut de persoane asigurate, înscriși pe listele medicilor de familie din cadrul instituțiilor departamentale sau private, vor beneficia de analogi de insulină umană sau vasopresină în conformitate cu deciziile Comisiei mixte teritoriale din cadrul instituțiilor medico-sanitare publice, din Lista aprobată, la care sunt arondate ( corespunzător anexei nr. 2 la prezentul Ordin).
    31. Comisia mixtă teritorială va sista eliberarea analogului de insulină umană conform deciziei Comisiei de selectare a pacienților şi va informa atât medicul de familie, de la locul de trai al pacientului, cât și pacientul. Pacientul, la care s-a suspendat analogul de insulină umană, va fi asigurat în continuare cu insulină umană.
Secțiunea 5.
Prescrierea analogilor de insulină umană și vasopresinei
    32. Analogii de insulină umană și vasopresină se prescriu pacienților de către medicul de familie, conform principiului teritorial.
    33. Medicul de familie consultă suplimentar medicul endocrinolog în cazurile cînd evoluția maladiei necesită corecția tratamentului. În cazul lipsei medicului endocrinolog în teritoriu, corecția tratamentului se efectuează de către medical endocrinolog din cadrul Secției consultative a Spitalului Clinic Republicn pentru maturi și Institutului Mamei și Copilului pentru copii. 
    34. Eliberarea analogilor de insulină umană și vasopresină se efectuează în baza rețetei gratuite (Formular nr. 3, aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 960 din 01.10.2012 „Cu privire la modul de prescriere şi eliberare a medicamentelor”), prescrise pentru un interval de 1 lună, prin Secția asigurare cu medicamente și dispozitive medicale ale Centrelor de Sănătate/Centrelor Medicilor de Familie de nivel raional/municipal, filialele SA „Sanfarmprim” în AMT-uri, care asigură recepționarea, eliberarea și evidența în corespundere cu prevederile actelor normative în vigoare.
Secțiunea 6.
Evidența și raportarea analogilor de insulină umană
și a vasopresinei

    35. Cantitățile de analogi de insulină umană și vasopresină recepționate se iau la evidență, inclusiv contabilă, de către instituția gestionară, cu monitorizarea utilizării lor în conformitate cu actele normative în vigoare (Ordinul Ministerului Sănătății nr. 310 din 09.09.2009 “Cu privire la asigurarea bolnavilor de ambulator cu medicamente şi consumabile achiziţionate centralizat din sursele Bugetului de stat”).
    36. Instituţiile medicale din Lista aprobată vor prezenta Companiei Naționale de Asigurări în Medicină Darea de seamă personificată cu privire la persoanele asigurate care au beneficiat de tratament cu medicamentul „___________„ (Formularul nr. 1-27/d, aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătății în comun cu Compania Națională de Asigurări în Medicină nr. 198/86 din 17.03.2014 „Cu privire la aprobarea formularelor de evidență medical primară și dărilor de seamă în cadrul AOAM”).
    37. Comisia mixtă teritorială va prezenta o data în semestru (pînă la data de 10 iulie și 20 decembrie respectiv) Comisiei de selectare a pacienților Darea de seamă privind numărul de pacienţi beneficiari de tratament cu analogi de insulină cu indicarea numelui, prenumelui, tipului de medicament adminstrat, dozelor, cantităţii eliberate, valorii hemoglobinei glicozilate, precum și a numărului de pacienți beneficiari de vasopresină, conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament, Model A.
    38. Comisia de selectare a pacienților va prezenta o data în semestru (pînă la data de 10 iulie și 20 decembrie respectiv) Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină Borderoul totalizator privind cantitatea distribuită și stocurile de analogi de insulină umană și vasopresină conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament, Model B.
Capitolul III
Dispoziții finale
    39. Conducătorii AMT, ai Centrelor de Sănătate/Centrelor Medicilor de Familie de nivel raional/municipal:
    1) poartă responsabilitate personală de organizarea accesului maturilor și copiilor la analogii de insulină umană și vasopresină;
    2) întreprind măsurile necesare în vederea asigurării transparenței și corectitudinii repartizării analogilor de insulină umană și vasopresină.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

Anexa nr.2
la Ordinul Ministerului Sănătăţii și CNAM
nr.97/85-A din 22 februarie 2016

Lista instituţiilor medico-sanitare responsabile
pentru gestionarea analogilor de insulină umană și a vasopresinei

    1. Asociația Medico-Teritorială Centru, inclusiv pentru CS Cricova, CS Ciorescu, CM SinBioDan, Policlinica Consultativă a Serviciului Informaţional Secret
    2. Asociația Medico-Teritorială Buiucani, inclusiv pentru CS Durlești, CS Trușeni, CS Vatra, CS Ghidighici, CS ProSan
    3. Asociația Medico-Teritorială Botanica, inclusiv pentru CS Sîngera, CS Băcioi, CM a Aviaţiei Civile, CS OnClinic
    4. Asociația Medico-Teritorială Rîşcani, inclusiv pentru CS Grătiești, CS Stăuceni, CME SANCOS SRL, CS „GALAXIA”
    5. Asociația Medico-Teritorială Ciocana, inclusiv pentru CS Bubuieci, CS Budești, CS Colonița, CM „Sf. Panteleimon”
    6. Clinica Universitară de AMP a USMF „Nicolae Testemiţanu”, inclusiv pentru IMSP Policlinica Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare a Cancelariei de Stat, Policlinica Ministerului Afacerilor Interne, Centrul Consultativ-Diagnostic al Ministerului Apărării
    7. Centrul Medicilor de Familie Bălţi
    8. Centrul de Sănătate Anenii Noi
    9. Centrul de Sănătate Basarabeasca
    10. Centrul de Sănătate Briceni
    11. Centrul de Sănătate Cahul
    12. Centrul de Sănătate Călăraşi
    13. Centrul de Sănătate Cantemir
    14. Centrul de Sănătate Căuşeni
    15. Centrul de Sănătate Ceadîr-Lunga
    16. Centrul de Sănătate Cimişlia
    17. Centrul de Sănătate Comrat
    18. Centrul de Sănătate Criuleni
    19. Centrul de Sănătate Dubăsari
    20. Centrul de Sănătate Donduşeni
    21. Centrul de Sănătate Drochia
    22. Centrul de Sănătate Edineţ
    23. Centrul de Sănătate Făleşti
    24. Centrul Medicilor de Familie Floreşti
    25. Centrul de Sănătate Glodeni
    26. Centrul de Sănătate Hînceşti
    27. Centrul de Sănătate Ialoveni
    28. Centrul de Sănătate Leova
    29. Centrul de Sănătate Nisporeni
    30. Centrul de Sănătate Ocniţa
    31. Centrul de Sănătate Orhei nr.1
    32. Centrul de Sănătate Rezina
    33. Centrul de Sănătate Rîşcani
    34. Centrul de Sănătate Sîngerei
    35. Centrul de Sănătate Şoldăneşti
    36. Centrul de Sănătate Soroca
    37. Centrul de Sănătate Ştefan-Vodă
    38. Centrul de Sănătate Străşeni
    39. Centrul de Sănătate Taraclia
    40. Centrul de Sănătate Teleneşti
    41. Centrul de Sănătate Ungheni
    42. Centrul de Sănătate Vulcăneşti