HKK3/2016
ID intern unic:  363920
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 3
din  25.02.2016
cu privire la Raportul auditului privind realizarea de către
Ministerul Finanțelor a sarcinilor și activităților în procesul
de monitoring financiar al întreprinderilor de stat și societăților
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat
Publicat : 25.03.2016 în Monitorul Oficial Nr. 69-77     art Nr : 9
    Curtea de Conturi, în prezenţa secretarului de stat al Ministerului Finanțelor dna V.Ursu, directorului adjunct al Agenției Propietății Publice dna A.Susanu, directorului  general adjunct al Biroului Național de Statistică dna I. Maslo, șefului interimar al Direcției analiză și reglementări a activelor statului și sectorului financiar din cadrul Ministerului Finanțelor dna A.Prodan, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, a examinat Raportul auditului privind realizarea de către Ministerul Finanțelor a sarcinilor și activităților în procesul de monitoring financiar al întreprinderilor de stat și societăților comerciale cu capital integral sau majoritar de stat.
    Examinînd rezultatele auditului şi audiind Raportul prezentat, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Monitoringului financiar al activităţii întreprinderilor de stat şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat  îi revine un rol important în economia Republicii Moldova, avînd ca scop consolidarea disciplinei financiare şi sporirea eficienţei utilizării patrimoniului public.
    Constatările auditului, care a analizat și a evaluat realizarea de către Ministerul Finanțelor a sarcinilor și activităților în procesul de monitoring financiar al întreprinderilor de stat și societăților comerciale cu capital integral sau majoritar de stat la toate etapele, au evidențiat anumite probleme și deficiențe, unele dintre care au fost generate de ambiguitățile cadrului legislativ-normativ. Astfel,
    • neexhaustivitatea cadrului legislativ-normativ cu privire la responsabilizarea părților implicate în prezentarea pe deplin și în termen a datelor a determinat nedeținerea informațiilor integrale și relevante privind rezultatele economico-financiare obținute de entitățile cu capital integral sau majoritar de stat;
    • lipsa prevederilor privind responsabilizarea fondatorilor și autorităților administrației publice centrale care au în administrare entități cu capital integral sau majoritar de stat în vederea prezentării, pentru evaluare, Ministerului Finanțelor a indicatorilor de performanță stabiliți și evaluați nu permite aprecierea atingerii scopului de consolidare a disciplinei financiare și de eficientizare a gestionării patrimoniului public;
    • caracterul recomandabil al cadrului normativ și lipsa reglementărilor privind responsabilizarea autorităților administrației publice centrale implicate au dus, în unele cazuri, la nevalorificarea de către părțile interesate a rezultatelor monitoringului financiar, ceea ce nu asigură stabilirea și întreprinderea acțiunilor de sporire a eficienței gestionării patrimoniului public.
    Problemele constatate, ambiguitățile cadrului legislativ-normativ, precum și unele atribuții improprii prevăzute pentru Ministerul Finanțelor determină imposibilitatea atingerii scopului monitoringului financiar și evaluării finalității acestui proces.
    De asemenea, lipsa reglementărilor aferente analizei și evaluării entităților ce dețin cota statului mai mică de 50% nu asigură o imagine cu privire la eficiența gestionării patrimoniului public de către entitățile respective, unele din care sînt strategice pentru economia națională.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) şi art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului privind realizarea de către Ministerul Finanțelor a sarcinilor și activităților în procesul de monitoring financiar al întreprinderilor de stat și societăților comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se anexează la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Ministerului Finanțelor, pentru documentare referitor la rezultatele auditului, şi se cere:
    2.1.1. să întreprindă măsurile de rigoare, conform competenţelor, privind implementarea recomandărilor;
    2.1.2. să ţină cont de necesitatea ajustării cadrului legislativ-normativ și a celui intern în vederea remedierii problemelor expuse în prezentul Raport;
    2.2. Ministerului Economiei și Agenției Proprietății Publice, pentru informare, şi se cere să ajusteze cadrul legislativ-normativ în vederea corelării activităților comune cu Ministerul Finanțelor, inclusiv a termenelor de prezentare către Guvern a informațiilor aferente gestionării patrimoniului public;
    2.3. Biroului Național de Statistică, în comun cu Ministerul Finanțelor, pentru informare, şi se cere să elaboreze și să convină asupra formatului de prezentare a informațiilor/datelor necesare realizării monitoringului financiar și asupra termenelor rezonabile de prezentare a acestora;
    2.4. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare, și se recomandă, prin intermediul Ministerului Finanțelor și Ministerului Economiei, să examineze:
    2.4.1. oportunitatea elaborării reglementărilor aferente responsabilizării autorităților administrației publice centrale pentru determinarea măsurilor de eficientizare a gestionării patrimoniului public, prin stabilirea și evaluarea indicatorilor de performanță;
    2.4.2. responsabilizarea autorităților administrației publice centrale în vederea analizei situației patrimoniale și a riscurilor aferente pentru societățile comerciale cu cota statului de pînă la 50%, cu informarea ulterioară a Agenției Proprietății Publice.
    3. Comisiei parlamentare permanente economie, buget şi finanţe, pentru documentare.
    4. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1., 2.2., 2.3. și 2.4.  din prezenta Hotărîre şi referitor la implementarea recomandărilor auditului se va informa Curtea de Conturi în termen de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu informarea semestrială privind măsurile întreprinse.
    5. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                     Serafim URECHEAN

    Nr. 3. Chişinău, 25 februarie 2016.
 
   
raport