HGM475/2016
ID intern unic:  364524
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 475
din  20.04.2016
pentru aprobarea Regulamentului privind condițiile de montare,
 reparare şi verificare a tahografelor şi a limitatoarelor de viteză
Publicat : 29.04.2016 în Monitorul Oficial Nr. 114-122     art Nr : 542
    MODIFICAT
  
  HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369



    În temeiul prevederilor art.3 lit. i) din Codul transporturilor rutiere nr.150 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247-248, art.568) şi Legii nr. 131-XVI din 7 iunie 2007 privind siguranţa traficului rutier (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.11-21, art.6) și în scopul sistematizării şi clasificării întreprinderilor privind montarea, repararea şi verificarea tahografelor şi limitatoarelor de viteză, al asigurării protecţiei consumatorilor şi respectării prevederilor legale referitoare la siguranţa circulaţiei şi protecţia mediului înconjurător, precum şi al introducerii cerinţelor minimale la dotarea întreprinderilor şi cerinţelor față de personal, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind condiţiile de montare, reparare şi verificare a tahografelor şi a limitatoarelor de viteză (se anexează).

    PRIM-MINISTRU                                               Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul transporturilor
    şi infrastructurii drumurilor                                  Iurie Chirinciuc

    Nr. 475. Chişinău, 20 aprilie 2016.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.475
din 20 aprilie 2016

REGULAMENT
privind condiţiile de montare, reparare şi verificare
a tahografelor
şi a limitatoarelor de viteză
    Regulamentul privind condițiile de montare, reparare și verificare a tahografelor și a limitatoarelor de viteză (în continuare – Regulament) transpune Directiva 92/6/CEE din 10 februarie 1992 privind instalarea şi utilizarea dispozitivelor limitatoare de viteză pentru anumite categorii de vehicule din cadrul Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene L57 din 2 martie 1992, şi transpune parţial Regulamentul (UE) nr.165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare al Regulamentului (CE) nr.561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L60 din 28 februarie 2014.
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1.1. Prezentul Regulament stabileşte condiţii de montare, reparare, reglare şi verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere şi a limitatoarelor de viteză.
    1.2. Pot efectua operaţii de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză întreprinderile care corespund prevederilor art.110 alin. (1)-(3) din Codul transporturilor rutiere.
    1.3. Întreprinderile nu au dreptul să efectueze verificarea tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză la vehiculele rutiere din parcul propriu.
    1.4. În sensul prezentului Regulament se folosesc următoarele noțiuni:
    Agenţie – autoritate care asigură controlul şi monitorizarea activităţilor menţionate în capitolele 3, 7 şi 9 din prezentul Regulament (Agenţia Naţională Transport Auto);
    anomalie – operaţiune anormală detectată de tahograful digital, care poate decurge dintr-un deranjament sau o defecţiune a aparatului;
    calibrare – actualizare sau confirmare a parametrilor vehiculului rutier, inclusiv identificarea şi caracteristicile vehiculului rutier, care urmează să fie stocaţi în memoria de date prin utilizarea unui card de întreprindere sau a unei foi de înregistrare, după caz;
    card de întreprindere – card de tahograf, emis de Agenţie personalului desemnat al unui producător de tahografe, producător de vehicule rutiere sau întreprindere autorizată, care identifică titularul cardului şi permite testarea, cali­brarea şi activarea tahografelor şi/sau descărcarea din acestea;
    circumferinţă efectivă a pneurilor – medie a distanţelor parcurse de roţile care acţionează vehiculul rutier (roţi motoare) în cursul unei rotaţii complete. Măsurarea acestor distanţe trebuie făcută în condiţiile standard de testare prevăzute la pct.10.5 din prezentul Regulament şi se exprimă sub forma: l=….mm;
    coeficientul caracteristic al vehiculului – caracteristică numerică ce indică valoarea de ieşire a semnalului emis de acel element al vehiculului rutier care face legătura dintre acesta şi echipamentul de înregistrare (axul sau arborele de ieşire al cutiei de viteze), în timp ce vehiculul rutier parcurge o distanţă de 1 km, măsurată în condiții standard de testare prevăzute la pct. 9.5 din prezentul Regulament. Coeficientul caracteristic este exprimat în rotaţii pe km (w=…rot/km) sau în impulsuri pe km (w=…imp/km);
    constanta aparatului de înregistrare – caracteristică numerică ce dă valoare semnalului de intrare necesar pentru a indica şi a înregistra o distanţă parcursă de 1 km, această constantă trebuie să fie exprimată în rotaţii pe km (k=…rot./km), sau în impulsuri pe km. (k=…imp/km);
    instalare – montare a unui tahograf într-un vehicul;
    limitator de viteză – dispozitiv a cărui funcţie esenţială este de a regla alimentarea cu carburant a motorului, pentru a limita viteza vehiculului la valoarea prescrisă;
    vehicul din categoria M2 – vehicul rutier proiectat şi construit pentru transportul pasagerilor, care are, în afara scaunului şoferului, mai mult de 8 locuri pe scaune şi o masă maximă mai mică sau egală cu 5 tone;
    vehicul din categoria M3 –  vehicul rutier proiectat şi construit pentru transportul pasagerilor, care are, în afara scaunului şoferului, mai mult de 8 locuri pe scaune şi o masă maximă mai mare de 5 tone;
    vehicul din categoria N2 – vehicul rutier proiectat şi construit pentru transportul mărfurilor, avînd o masă maximă de peste 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu 12 tone;
    vehicul din categoria N3 – vehicul rutier proiectat şi construit pentru transportul mărfurilor, avînd o masă maximă mai mare de 12 tone.
II. DOMENIUL DE APLICARE
Tahografele
    2.1. Tahografele se instalează şi se folosesc la bordul vehi­culelor rutiere destinate trans­portului de persoane sau mărfuri înmatriculate în Republica Moldova şi cărora li se aplică prevederile art.137-144 din Codul  transporturilor Rutiere şi Acordului European relativ la munca echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi internaţionale pe şosele, menţionate la pct.2.3 din prezentul Regulament.
    2.2. Prevederile prezentului Regulament şi obligativitatea de instalare a tahografelor nu se aplică transporturilor rutiere menţionate la art.138 pct. (3) din Codul transporturilor rutiere.
Limitatoarele de viteză
    2.3. Dispozitivele de limitare a vitezei se montează pentru vehiculele rutiere prevăzute cu motor de propulsie, care au cel puţin patru roţi, aparţin categoriei M2, M3, N2 sau N3 şi care, pot atinge prin construcţie, o viteză maximă mai mare de 25 km/h.
    2.4. Vehiculele rutiere din categoria M2 şi M3 menționate la pct.2.3 din prezentul Regulament urmează să fie echipate cu un limitator de viteză la care viteza maximă este reglată la 100 km/h, în condiţiile prevăzute de art.153 pct.(1) lit. a) din Codul transporturilor rutiere nr.150 din 17 iulie 2014.
    Vehiculele rutiere din categoria M3 avînd o greutate maximă mai mare de 10 tone, înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005, pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză pe care viteza maximă este reglată la 100 de kilometri pe oră.
    2.5. Vehiculele rutiere din categoria N2 şi N3 urmează să fie echipate cu un limitator reglat astfel încît viteza lor să nu poată depăşi 90 km/h, în condiţiile prevăzute de art.153 pct.(1) lit. a) din Codul transporturilor rutiere.
    În cazul transportului de mărfuri periculoase, se va solicita ca limitatorul de viteză să fie reglat astfel încît viteza lor să nu depăşească viteza maximă de  90 km/h
    2.6. Cerinţele prevăzute la pct.2.3 din prezentul Regulament nu se aplică vehiculelor rutiere folosite de forţele armate, protecţia civilă, serviciile de luptă împotriva incendiilor şi de alte servicii de urgenţă, precum şi de forţele responsabile de menţinerea ordinii publice.
    Acestea se aplică şi vehiculelor rutiere care:
    a) prin construcţie nu pot depăşi limitele de viteză prevăzute la pct.2.3-2.4 din prezentul Regulament;
    b) sînt utilizate pe căi rutiere în scopul testelor ştiinţifice;
    c) sînt utilizate în localităţi numai pentru serviciul public.
3. Montarea, repararea şi verificarea tahografelor
    3.1. Întreprinderile autorizate sau producătorii de vehicule sigilează tahograful, în conformitate cu specificaţiile incluse în certificatul de omologare al tahografului, după ce verifică funcţionarea corectă a acestuia şi, în special, astfel încît să garanteze că nici un dispozitiv de manipulare nu poate să falsifice sau să modifice datele înregistrate.
    3.2. Întreprinderile autorizate sau producătorul de vehicule aplică o marcă specială pe sigiliile pe care le ataşează, iar, în ceea ce priveşte tahografele digitale, introduce datele electronice de securitate pentru realizarea veri­ficărilor de autentificare. Evidenţa mărcilor speciale şi sigiliilor este efectuată de Agenţie.
    3.3. Orice aparat individual, nou sau reparat, trebuie certificat/verificat în ceea ce priveşte buna funcţionare şi exactitatea indicaţiilor şi înregistrărilor de către uzina producătoare sau de către reprezentantul acestuia.
    3.4. După montarea la bordul vehiculului rutier, tahograful şi întreaga instalaţie se verifică de către întreprinderile autorizate.
    3.5. După montarea tahografelor la bordul vehiculului rutier trebuie efectuate operaţiunile de activare şi calibrare în conformitate cu prevederile pct.3.15 din prezentul Regulament.
    3.6. Tahografele montate pe vehicule rutiere trebuie verificate periodic în conformitate cu prevederile art.110 alin.(4) din Codul transporturilor rutiere.
    3.7. În cazul tahografelor analogice, în cadrul verificării periodice, se controlează inclusiv respectarea prevederilor pct.3.15 din prezentul Regulament.
    3.8. Pentru tahografe se impune efectuarea unei verificări de către întreprinderile autorizate:
    a) după orice reparare a tahografului;
    b) după orice modificare a coeficientului caracteristic al vehiculului rutier;
    c) după orice modificare a circumferinţei efective a anvelopelor;
    d) dacă ceasul care indică ora universală coordonată prezintă o eroare mai mare de 20 de minute;
    e) dacă s-a schimbat numărul de înmatriculare al vehiculului rutier.
    3.9. Pentru tahografe, verificările trebuie să includă calibrarea.
    3.10. La terminarea verificării se eliberează beneficiarului o dovadă de verificare şi se aplică o placă de montare pe/sau în apropierea tahografului, într-un loc vizibil şi uşor accesibil. O copie a dovezii se păstrează la verificator pentru o perioadă de 3 ani, împreună cu foaia de înregistrare de control rezultată în urma verificărilor, dacă este cazul.
    După instalarea şi verificarea aparatului de înregistrare, pe/sau sub acesta se aplică o placă de instalare vizibilă şi uşor accesibilă. După fiecare inspecţie efectuată de o întreprindere autorizată, în locul plăcii existente se aplică una nouă.
    Placa trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea, adresa sau marca comercială a atelierului întreprinderii autorizate;
    b) coeficientul caracteristic al vehiculului rutier, sub forma „w = … imp/km”;
    c) constanta aparatului de înregistrare, sub forma
    „k = … imp/km”;
    d) circumferinţa efectivă a pneurilor sub forma
    „l = … mm”;
    e) dimensiunea pneurilor;
    f) data la care a fost determinat coeficientul caracteristic al vehiculului rutier şi data măsurării circumferinţei efective a pneurilor;
    g) numărul de identificare al vehiculului rutier.
    3.11. Orice sigiliu prevăzut poate fi îndepărtat de întreprinderile autorizate pentru efectuarea verificărilor cu privire la timpii de conducere şi de odihnă ai conducătorilor auto şi cu privire la tahografe.
    Se sigilează următoarele părţi:
    a) plăcuţa de instalare, în afară de cazul în care aceasta este ataşată astfel încît nu poate fi scoasă fără a distruge marcajele;
    b) cele două capete ale elementului de legătură dintre aparatura de înregistrare propriu-zisă şi vehiculul rutier;
    c) adaptorul propriu-zis şi punctul de inserare al acestuia în circuit;
    d) dispozitivul de comutare pentru vehiculele rutiere cu două sau mai multe rapoarte ale punţii motoare;
    e) elementele de legătură ale adaptorului şi dispozitivului de comutare cu restul aparaturii;
    f) casetele;
    g) orice strat protector pentru accesul la dispozitivele de adaptare a constantei aparaturii de înregistrare la coeficientul caracteristic al vehiculului rutier.
    În cazuri particulare, pot fi necesare sigilii suplimentare la omologarea unui tip de aparatură, situaţie în care pe certificatul de omologare trebuie să existe o notă precizînd poziţia acestor sigilii.
    Sigiliile menţionate la pct.3.11 lit. b), c) şi e) din prezentul Regulament pot fi îndepărtate:
    a)  în caz de urgenţă;
    b) pentru instalarea, ajustarea sau repararea unui limitator de viteză sau a altui dispozitiv care contribuie la siguranţa rutieră, cu condiţia ca aparatul de înregistrare să funcţioneze în continuare corect şi în mod precis şi să fie resigilat de o întreprindere autorizată imediat după montarea limitatorului de viteză sau a oricărui alt dispozitiv care contribuie la siguranţa rutieră sau în termen de 7 zile în celelalte cazuri.
    De fiecare dată cînd aceste sigilii sînt rupte, se depune o declaraţie scrisă privind motivele acţiunii respective la Agenţie.
    Un sigiliu se îndepărtează sau se rupe doar:
    a) de către întreprinderile specializate, conform capitolului 5 din prezentul Regulament, în scopul reparării, mentenanţei sau recalibrării tahografului, sau de către personalul abilitat cu drept de control;
    b)  în scopul unei reparări sau al unei modificări a vehiculului care afectează sigiliul. În astfel de cazuri se păstrează la bordul vehiculului o declaraţie scrisă care specifică data şi ora la care sigiliul a fost rupt şi care prezintă motivele pentru îndepărtarea sigiliului.
    În toate cazurile, sigiliile se înlocuiesc de către întreprinderea specializată, fără întîrzieri nejustificate şi cel tîrziu în termen de 7 zile de la îndepărtarea acestora.
    Înainte de înlocuirea sigiliilor, se realizează o verificare şi o calibrare a tahografului de către întreprinderea specializată.
    3.12. Cablurile de legătură dintre aparatura de înregistrare şi emiţătorul de impulsuri trebuie protejate cu o teacă din oţel inoxidabil, acoperită cu un strat din material plastic sertizată la capete, exceptînd cazurile în care o protecţie echivalentă împotriva manipulării este garantată prin alte mijloace (de exemplu prin monitorizare electronică: criptarea semnalului electronic) capabile să detecteze prezenţa oricărui dispozitiv care nu este necesar pentru funcţionarea corectă a aparaturii de înregistrare şi al cărui scop este să împiedice funcţionarea exactă a aparaturii de înregistrare prin scurtcircuitarea, întreruperea sau modificarea datelor electronice primite de la senzorul de viteză şi de distanţă. În sensul prezentului Regulament, o legătură compusă din racorduri sigilate este considerată continuă.
    3.13. Monitorizarea electronică poate fi înlocuită cu un control electronic care să garanteze că aparatura de înregistrare este capabilă să înregistreze orice deplasare a vehiculului rutier, independent de semnalul primit de la senzorul de viteză şi distanţă.
    3.14. Pentru vehiculele rutiere care sînt echipate cu tahografe în conformitate cu prezentul Regulament şi nu sînt prevăzute cu instalarea unui cablu armat între senzorii de distanţă şi viteză şi aparatura de înregistrare, se montează un adaptor cît mai aproape posibil de senzorii de distanţă şi viteză.
    Cablul armat se montează între adaptor şi aparatura de înregistrare.
    3.15. Erorile maxime tolerate la exploatarea tahografelor sînt următoarele:
    1) pe bancul de probe înainte de instalare:
    a) distanţa parcursă: 1 % în plus sau în minus faţă de distanţa reală, unde distanţa este de cel puţin 1 km;
        b) viteza: 3 km/oră în plus sau în minus faţă de viteza reală;
    c) timpul: ± 2 minute pe zi cu maximum 10 minute pentru şapte zile, în cazurile în care perioada de funcţionare a ceasului după întoarcere nu este mai mică decît această perioadă;
    2) la instalare:
    a) distanţa parcursă: 2 % în plus sau în minus faţă de distanţa reală, unde distanţa este de cel puţin 1 km;
    b) viteza: 4 km/oră în plus sau în minus faţă de viteza reală;
    c) timpul: ± 2 minute pe zi; sau ± 10 minute pentru 7 zile;
    3) în exploatare:
    a) distanța parcursă: 4 % în plus sau în minus faţă de distanţa reală, unde distanţa este de cel puţin 1 km;
    b) viteza: 6 km/oră în plus sau în minus faţă de viteza reală;
    c) timpul: ± 2 minute pe zi; sau ± 10 minute pentru 7 zile;
    4) erorile maxime tolerate prevăzute la subpct. 1)-3) din prezentul punct sînt valabile pentru o temperatură între 0 °C şi 40 °C, temperaturile fiind măsurate în imediata apropiere a aparaturii;
    5) erorile maxime tolerate prevăzute la subpct. 2) şi 3) din prezentul punct sînt valabile în situaţia în care sînt măsurate în condiţiile indicate în capitolul 5 din prezentul Regulament.
    3.16. Marca de sigilare pentru personalul abilitat este atribuită în conformitate cu prevederile pct.10.8 din prezentul Regulament.
    3.17. Nota de desigilare, care se eliberează la îndepărtarea sigiliilor, în cazul verificărilor prevăzute la pct.4.11 din prezentul Regulament, trebuie să fie conformă cu modelul cuprins în anexa 1 la prezentul Regulament.
    3.18. Omologarea tahografelor este recunoscută dacă este efectuată de către ţările membre ale Uniunii Europene, iar lista modelelor se aprobă de către organul central de specialitate în domeniul transporturilor şi se publică pe site-ul acestuia. Marca şi certificatele de omologare sînt prezentate în anexa 2 la prezentul Regulament.
    3.19. Tahografele, inclusiv componentele externe, cardurile de tahograf şi foile de înregistrare îndeplinesc cerinţe stricte de ordin tehnic şi de alte tipuri, pentru a permite punerea în aplicare corespunzătoare a prezentului Regulament.
    3.20. Tahografele şi cardurile de tahograf trebuie să respecte următoarele cerinţe:
    a) înregistrează date exacte şi fiabile legate de conducătorul auto, de activitatea conducătorului auto şi de vehicul;
    b) sînt sigure, în special pentru a garanta integritatea şi originea sursei datelor înregistrate de şi extrase din unităţile montate pe vehicule şi senzorii de mişcare;
    c) sînt interoperabile între diferitele generații de unități montate pe vehicule și de carduri de tahograf;
    d) permit verificarea eficientă a respectării prezentului Regu­lament și a altor acte juridice aplicabile;
    e) sînt uşor de utilizat.
    3.21. Tahografele digitale înregistrează datele privind:
    a) distanța parcursă și viteza vehiculului;
    b) măsurarea timpului;
    c) punctele de poziţie astfel cum sînt menţionate în legislaţia privind protecţia datelor;
    d) identitatea conducătorului auto;
    e) activitatea conducătorului auto;
    f) controlul, calibrarea și repararea tahografului, inclusiv identitatea întreprinderii;
    g) evenimentele și anomaliile.
    3.22. Tahografele analogice înregistrează cel puțin datele menționate la pct. 4.21 lit. (a), (b) și (e) din prezentul Regulament.
    3.23. Tahograful digital asigură următoarele funcții:
    a) măsurarea vitezei și a distanței;
    b) monitorizarea activităților conducătorului auto și a regimului de conducere;
    c) monitorizarea inserării și a retragerii cardurilor de tahograf;
    d) înregistrarea datelor introduse manual de către conducătorul auto;
    e) calibrarea;
    f) înregistrarea automată a punctelor de poziție;
    g) monitorizarea activităților de control;
    h) detectarea și înregistrarea evenimentelor și a anomaliilor;
    i) citirea din memoria de date și înregistrarea și stocarea în memoria de date;
    j) citirea de pe cardurile de tahograf, precum și înregistrarea și stocarea pe cardurile de tahograf;
    k) afișarea, avertizarea, tipărirea și descărcarea datelor pe dispo­zitive externe;
    l) reglarea orei și măsurarea timpului;
    m) comunicarea la distanță;
    n) gestionarea blocărilor executate de societate;
    o) teste integrate şi autoteste.
    3.24. Informațiile conținute în tahografele digitale și pe cardurile de tahograf referitoare la activitățile vehiculului, la conducătorul auto și la copilot se afișează într-un mod clar, neambiguu și ergonomic.
    Se afișează următoarele informații:
    a) ora;
    b) modul de funcționare;
    c) activitatea conducătorului auto:
    - dacă activitatea curentă a acestuia este „conducere”, timpul de conducere continuă a conducătorului auto și durata cumulată a pauzelor la momentul respectiv;
    - dacă activitatea curentă este „disponibilitate/alte activi­tăți/odihnă sau pauză”, durata curentă a activității în cauză (de la selectarea acesteia) și durata curentă cumulată a pauzelor;
    d) datele privind avertizările;
    e) datele privind accesul la meniu.
    3.25. Operatorii de transport rutier şi conducătorii auto asigură funcționarea corectă şi utilizarea corespunzătoare a tahografelor digitale și a cardurilor de conducător auto. Operatorii de transport rutier și conducătorii auto care utilizează tahografe analogice asigură funcționarea corectă și folosirea corespunzătoare a foilor de înregistrare.
    3.26. Tahografele digitale nu se setează astfel încît acestea să se comute automat la o categorie specifică de activitate atunci cînd motorul vehiculului este oprit sau contactul este întrerupt, cu excepția cazului în care conducătorul auto poate în continuare să își aleagă manual categoria corespunzătoare de activitate.
    3.27. Se interzice falsificarea, disimularea, ștergerea sau distrugerea înregistrărilor făcute pe foaia de înregistrare sau a datelor stocate în tahograf sau pe cardul de conducător auto, precum şi a documentelor imprimate de la tahograf. Nu se permite manipularea tahografului, a foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto care ar putea avea drept rezultat falsificarea, ștergerea sau distrugerea datelor şi/sau a informațiilor imprimate. În vehicul nu poate fi prezent nici un dispozitiv care ar putea fi utilizat în aceste scopuri.
    3.28. Vehiculele sînt echipate doar cu cîte un tahograf.
    3.29. Operatorii de transport rutier sînt responsabili de asigurarea formării și instruirii corespunzătoare a conducătorilor auto în ceea ce privește funcționarea corectă a tahografelor, fie digitale, fie analogice, efectuează verificări periodice pentru a se asigura de corecta utilizare a acestora de către conducătorii auto și nu acordă conducătorilor auto nici un stimulent direct sau indirect care ar putea încuraja abuzurile în ceea ce privește tahografele.
    3.30. Operatorii de transport rutier eliberează un număr suficient de foi de înregistrare conducătorilor de autovehicule echipate cu tahografe analogice, ținînd cont de caracterul individual al foilor de înregistrare, de durata perioadei de serviciu și de eventualele necesități de a înlocui foile de înregistrare deteriorate sau cele luate de Agenție. Operatorii de transport rutier eliberează conducătorilor auto doar foi de înregistrare cu model omologat, adecvate pentru utilizarea în aparatura instalată la bordul vehiculului.
    În cazul în care un vehicul este echipat cu un tahograf digital, operatorul de transport rutier și conducătorul auto se asigură, ținînd cont de durata perioadei de serviciu, că imprimarea datelor din tahograf la cererea Agenției se poate efectua corect în cazul unui control.
    3.31. Operatorii de transport rutier păstrează, în ordine cronologică şi într-o formă lizibilă, foile de înregistrare, precum şi documentele imprimate, în măsura în care documentele imprimate sînt realizate în conformitate cu legislaţia în vigoare, timp de cel puţin un an după ce au fost folosite şi pun la dispoziţia conducătorilor auto interesaţi copii, la cererea acestora. Operatorii de transport rutier pun la dispoziţia conducătorilor auto interesaţi, la cererea acestora, copii ale datelor descărcate de pe cardurile de conducător auto, împreună cu versiunile imprimate ale acestor copii. Foile de înregistrare, documentele imprimate şi datele descărcate se prezintă sau se înmînează Agenţiei, la cerere.
    3.32. Operatorii de transport rutier țin evidenţa încălcărilor prezentului Regulament comise de către conducătorii lor auto sau de către conducătorii auto aflați la dispoziția acestora.
    3.33. În eventualitatea defectării sau a unei funcționări defectuoase a unui tahograf, operatorul de transport rutier îl prezintă pentru a fi reparat de către un atelier al întreprinderii autorizate, de îndată ce circumstanțele permit acest lucru.
    Dacă vehiculul nu se poate întoarce la locația operatorului de transport rutier în timp de o săptămînă, calculată din ziua defectării sau din ziua în care s-a constatat funcționarea defectuoasă, reparația se realizează în cursul călătoriei.
    3.34. Pe durata cît tahograful se află în pană sau funcționează defectuos, conducătorul auto marchează datele care permit identificarea sa (numele, numărul cardului de conducător auto sau al permisului de conducere), inclusiv semnătura sa, precum și informațiile privind perioadele de timp care nu au fost înregistrate sau imprimate corect de tahograf:
    a) pe foaia sau foile de înregistrare; sau
    b) pe o foaie temporară care se atașează foii de înregistrare sau se păstrează împreună cu cardul de conducător auto.
4. Montarea, repararea şi verificarea limitatoarelor de viteză
    4.1. Limitatoarele de viteză pot fi montate şi/sau reparate numai de întreprinderile autorizate şi monitorizate de Agenţie.
    4.2. Verificarea limitatoarelor de viteză şi a vehiculelor rutiere în ceea ce priveşte limitarea de viteză se efectuează de către întreprinderile autorizate.
    4.3. Prevederile pct.4.1-4.2 din prezentul Regulament nu se aplică producătorilor de vehicule rutiere care montează limitatoare de viteză la fabricarea autovehiculelor respective.
    4.4. Este admisă montarea unui limitator de viteză numai dacă acesta corespunde cerinţelor art.110 alin.(3) din Codul transporturilor rutiere.
    4.5. După montare, limitatorul de viteză trebuie supus unei verificări iniţiale, în cadrul căreia trebuie controlate următoarele:
    a) buna funcţionare a aparatului;
    b) viteza fixată.
    4.6. Verificarea iniţială a limitatorului de viteză trebuie să includă şi verificarea tahografului, cu eliberarea dovezii de verificare şi aplicarea plăcii de montare, în conformitate cu prevederile pct.3.10 din prezentul Regulament.
    4.7. Prevederile pct.4.6 nu se aplică producătorilor de vehicule rutiere care montează limitatoarele de viteză la fabricarea vehiculelor rutiere respective.
    4.8. După montare trebuie sigilate toate elementele specificate în planul de sigilare stabilit de producătorul limitatorului de viteză.
    4.9. Întreprinderea autorizată trebuie să aplice o marcă pe sigiliile pe care le aplică.
    4.10. În cazul în care întreprinderea montează, repară şi verifică tahografe şi limitatoare de viteză, marca aplicată pe sigiliile limitatorului de viteză va fi aceeaşi cu cea aplicată pe sigiliile tahografului.
    4.11. Limitatoarele de viteză montate pe vehicule rutiere trebuie verificate periodic în conformitate cu prevederile art.110 alin. (4) din Codul transporturilor rutiere. În cadrul acestei verificări trebuie controlate următoarele:
    a) buna funcţionare a aparatului;
    b) viteza fixată;
    c) prezenţa mărcii de omologare pe aparat, după caz;
    d) integritatea sigiliilor limitatorului de viteză şi a celorlalte elemente prevăzute cu sigilii.
    4.12. Verificarea limitatorului de viteză trebuie să includă şi verificarea tahografului, cu eliberarea dovezii de verificare şi aplicare a unei noi plăci de montare.
5. Autorizarea întreprinderilor care montează, repară
şi/sau verifică tahografele şi limitatoarele de viteză

    5.1. Întreprinderile pot fi autorizate pentru montarea, repararea şi/sau verificarea tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză numai dacă deţin o abilitare scrisă din partea producătorului tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori a reprezentantului acestuia şi/sau, după caz, a producătorului de dispozitive de verificare a tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză ori a reprezentanților acestora.
    5.2. Abilitarea din partea producătorului tahografelor şi/sau al limitatoarelor de viteză ori a reprezentantului acestuia şi/sau, după caz, a producătorului de dispozitive de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori a reprezentantului acestuia trebuie să aibă în vedere atît dotările tehnice, cît şi instruirea personalului.
    5.3. Pentru întreprinderile care prestează activităţi de verificare a tahografelor este necesară obţinerea unei aprobări ca operator de date personale.
    5.4. Agenția va acorda autorizarea numai întreprinderilor care îndeplinesc toate condiţiile de dotare tehnică generală, prevăzute de prezentul Regulament, precum şi de dotare specifică, stabilite de producătorul tahografelor şi/sau al limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia şi/sau, după caz, de producătorul de dispozitive de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia, care i-a abilitat.
    5.5. Întreprinderile trebuie să dispună de personal calificat corespunzător lucrărilor pe care le execută, să asigure menţinerea sub control şi stabilitatea proceselor de lucru, iar conducătorul atelierului întreprinderii de montare, reparare şi/sau verificare trebuie să îndeplinească condiţia de capacitate profesională prevăzută de prezentul Regulament.
    5.6. Întreprinderile trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să dispună de un stand cu role adaptat special pentru determinarea coeficientului caracteristic şi circumferinţei efective a anvelopelor, amplasat  într-o incintă (hală), sau de o pistă de încercare orizontală, plană, cu suprafaţa din beton sau asfalt, avînd lăţimea minimă de 3 m şi lungimea de cel puţin 30 m. Pista de încercare trebuie să se afle la punctul de lucru, sub directul control al întreprinderii;
    b) să dispună de un canal de vizitare sau de o rampă cu dimensiuni corespunzătoare desfăşurării activităţii. În cazul în care se utilizează un stand cu role, lungimea canalului trebuie să fie suficientă pentru a asigura un acces facil;
    c) să dispună de utilajele şi mijloacele de măsurare pentru montare, reparare şi/sau verificare specifice, indicate de producătorul tahografelor şi/sau al limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia şi/sau, după caz, de producătorul de dispozitive de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia, care i-a abilitat;
    d) să deţină un calculator echipat cu modem pentru evidenţa şi transmiterea periodică a datelor privind activităţile efectuate, utilizat numai pentru activitatea legată de verificarea tahografelor şi, eventual, pentru activitatea de inspecţii tehnice periodice. Configuraţia minimală a calculatorului trebuie să fie:
    - procesor minimum 1 Ghz;
    - memorie internă minimum 512 Mb, Hdd 50 Gb;
    - CD-ROM sau CD-W;
    - placă video cu rezoluţie de minimum 800 x 600 pixeli;
    - port paralel şi port USB.
    Programul de evidenţă şi înregistrare a datelor va fi pus la dispoziţie de către Agenţie;
    e) să deţină o imprimantă pentru tipărirea datelor pe placa de montare;
    f) să deţină un aparat foto digital;
    g) să fie dotat cu un mijloc de păstrare în condiţii de siguranţă a sigiliilor, cleştilor de sigilare, dovezilor de verificare, plăcilor de montare şi a cartelelor tahografice ale întreprinderii (dulap metalic, fişet, seif etc.), amplasat într-o încăpere la care să aibă acces numai personalul abilitat al întreprinderii, precum şi personalul Agenției care desfăşoară activitatea de monitorizare;
    h) în cazul în care este autorizat pentru activitatea de reparare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză, să dispună de o încăpere destinată acestei activităţi, în care să aibă acces numai personalul abilitat al întreprinderii, precum şi personalul Agenţiei care desfăşoară activitatea de monitorizare;
    i) în cazul în care se utilizează un stand cu role, hala în care este amplasat acesta trebuie să permită accesul unui vehicul rutier cu lăţimea de 2,6 m şi cu înălţimea de 4 m. Lungimea halei trebuie să permită efectuarea lucrărilor la un vehicul rutier cu lungimea de 13,5 m. În cazul în care hala nu îndeplineşte aceste condiţii, se va purcede la restrîngerea domeniului autorizării;
    j) în cazul în care se utilizează un stand cu role, iar în hala în care acesta este amplasat se desfăşoară şi activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de reutilare/modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere şi/sau de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz, activitatea de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză trebuie să se desfăşoare într-un spaţiu separat, astfel încît să nu fie influenţată de activităţile respective;
    k) să dispună de o infrastructură cu caracter general (spaţii tehnologice adecvate, sisteme de iluminare, încălzire şi ventilaţie, surse de energie, instalaţii de atelier generale);
    l) să dispună de un spaţiu de parcare suficient pentru desfăşurarea activităţii;
    m) să dispună de spaţii sociale pentru personal (vestiare, grup social etc.);
    n) să dispună de spaţii sociale accesibile clienţilor (spaţii de aşteptare, grup social etc.).
    5.7. Întreprinderea trebuie să aibă acces la o reţea de internet pentru transmiterea datelor către Agenție. Conexiunea la internet trebuie să aibă următoarele caracteristici:
    a) lărgimea de bandă: minimum 512 kbps;
    b) timpul de răspuns: maximum 200 ms.
    5.8. Personalul abilitat al întreprinderii care efectuează verificarea tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză trebuie să deţină permis de conducere categoria B, C sau D.
    5.9. Autorizarea se acordă în urma evaluării de către Agenție a capabilităţii tehnice a întreprinderii de a presta lucrări de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză. Standardul de referinţă recomandat pentru evaluare este SM SR EN ISO 19011: 2013.
    5.10. Întreprinderea care solicită evaluarea capabilităţii sale tehnice în vederea autorizării pentru prestarea de lucrări de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză va depune la Agenție dosarul de autorizare, în conformitate cu prevederile art.111 din Codul transporturilor rutiere.
    5.11. La efectuarea controlului de evaluare a capabilităţii tehnice conform anexei nr. 3 la prezentul Regulament, în vederea autorizării, trebuie verificate:
    a) îndeplinirea condiţiilor generale prevăzute la pct.5.1-5.3 din prezentul Regulament;
    b) îndeplinirea condiţiilor specifice prevăzute la pct.5.4-5.6 din prezentul Regulament;
    c) existenţa documentelor de verificare metrologică a mijloacelor de măsurare utilizate;
    d) existenţa documentaţiei tehnologice de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză, incluzînd schemele şi desenele de montare a acestora pe vehiculul rutier, procedurile şi instrucţiunile de lucru, locurile şi mijloacele de sigilare;
    e) existenţa instrucţiunilor de exploatare şi întreţinere pentru tahografele şi/sau limitatoarele de viteză montate iniţial în întreprindere;
    f) posibilitatea de aplicare a sigiliilor la locurile prevăzute de documentaţia aferentă şi a plăcii de montare.
    5.12. În vederea autorizării, întreprinderea trebuie să posede un registru de evidenţă, în care se vor înregistra cel puţin următoarele date referitoare la fiecare montare, reparare sau verificare:
    a) date privind întreprinderea:
    - numele şi adresa;
    - numele persoanei care a efectuat montarea, repararea şi/sau verificarea;
    b) date privind vehiculul rutier:
    - numărul de înmatriculare al vehiculului rutier;
    - numărul de identificare al vehiculului rutier;
    - uzina producătoare şi tipul vehiculului rutier;
    - indicaţia kilometrajului vehiculului rutier;
    - circumferinţa efectivă a pneurilor vehiculului rutier;
    - coeficientul caracteristic al vehiculului rutier „w”;
    c) date privind tahograful/limitatorul de viteză:
    - uzina producătoare, tipul şi numărul de serie al tahografului/limitatorului de viteză;
    - constanta aparatului de înregistrare „k”, dacă este cazul;
    - viteza fixată, dacă este cazul;
    d) date privind activităţile efectuate:
    - data montării, reparării şi/sau a verificării;
    - semnătura persoanei care a efectuat montarea, repararea şi/sau verificarea.
    5.13. Autorizarea se acordă pe baza concluziilor raportului de autoevaluare conform anexei nr. 3 din prezentul Regulament, numai după eliminarea neconformităţilor consemnate.
    5.14. Documentul prin care se atestă capabilitatea tehnică a întreprinderii de a presta, în condiţii de calitate, lucrări de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză este autorizaţia (modelul este prezentat în  anexa  nr. 4 din prezentul Regulament) eliberată de Agenție, conform prevederilor art.112-114 din Codul transporturilor rutiere.
    5.15. În cazul deteriorării, pierderii sau furtului autorizaţiei tehnice se va elibera o nouă autorizaţie, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea unei cereri în acest sens.
6. Funcţionarea întreprinderilor care montează, repară
şi/sau verifică tahografele şi/sau limitatoarele de viteză

    6.1. Pe durata de valabilitate a autorizaţiei, întreprinderea trebuie:
    a) să respecte procedurile de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză prevăzute în prezentul Regulament;
    b) să nu monteze dispozitive de manipulare a tahografului şi/sau a limitatoarelor de viteză;
    c) să afişeze la intrarea în incintă un indicator vizibil care să indice tipul autorizării;
    d) să afişeze pe un avizier amplasat în sala de aşteptare:
    - o copie de pe autorizaţie;
    - numele personalului abilitat;
    - tarifele aplicate;
    - programul de lucru;
    - categoriile de vehicule rutiere pentru care nu se efectuează prestaţii;
    - instrucţiunile şi dispoziţiile specifice de detaliere şi precizare ale prezentului Regulament şi pentru care se prevede în mod expres a fi afişate la avizier;
    - copia de pe certificatul de înregistrare/deciziei de înregistrare;
    e) să pună la dispoziţia clienţilor instrucţiunile de exploatare şi întreţinere pentru tahografele şi/sau limitatoarele de viteză montate;
    f) pentru lucrările efectuate şi pentru tahografele şi/sau limitatoarele de viteză montate, să elibereze beneficiarilor, după caz, certificate de garanţie, în conformitate cu art.114 alin.(2) din Codul transporturilor rutiere;
    g) să elibereze clienţilor dovada de verificare şi să aplice placa de montare;
    h) în cazul reparării tahografului digital, să descarce datele din aparatul de înregistrare pentru a le restitui operatorului de transport;
    i) să elibereze operatorilor de transport un certificat care atestă imposibilitatea descărcării datelor, atunci cînd o defecţiune a tahografului împiedică descărcarea datelor stocate. Acesta trebuie eliberat de întreprinderea autorizată imediat după reparare. Întreprinderile autorizate vor păstra cel puţin un an cîte o copie a fiecărui certificat eliberat;
    j) să transmită Agenţiei lista cartelelor tahografice ale întreprinderii autorizate, precum şi a celor care au fost înlocuite, pierdute, furate sau deteriorate;
    k) să transmită Agenţiei informaţiile necesare privitoare la datele de securitate utilizate la tahografe;
    l) să utilizeze pentru determinarea calităţii lucrărilor de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză numai mijloacele de măsurare şi tehnologiile specificate de producătorul acestora ori de reprezentantul acestuia şi/sau, după caz, de producătorul de dispozitive de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia;
    m) să utilizeze numai piese de schimb şi materiale consumabile pentru tahografe şi/sau limitatoare de viteză furnizate de producătorul acestora ori de furnizori nominalizaţi de acesta, care să fie însoţite de declaraţiile de conformitate şi de certificatele de garanţie;
    n) să utilizeze în mod corespunzător registrul de evidenţă a activităţii prevăzut la pct.5.12 din prezentul Regulament, pe care să îl pună la dispoziţia Agenției care desfăşoară activitatea de monitorizare;
    o) să deţină dovezi de verificare;
    p) să deţină plăci de montare şi sigilii;
    q) să deţină un registru de control, care să fie pus la dispoziţie Agenției;
    r) pentru fiecare vehicul rutier verificat, să realizeze o înregistrare fotografică digitală cu vehiculul rutier amplasat pe standul cu role sau pe pista de încercare, care va fi salvată în calculatorul întreprinderii;
    s) să transmită către Agenție, pe cale informatică, datele referitoare la activităţile prestate, în conformitate cu solicitările respective.
    6.2. Întreprinderea trebuie să informeze Agenția despre retragerea abilitării din partea producătorului de tahografe şi/sau limitatoare de viteză ori a reprezentantului acestuia şi/sau, după caz, din partea producătorului de dispozitive de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori a reprezentantului acestuia. Retragerea abilitării întreprinderii atrage modificarea corespunzătoare sau, după caz, anularea autorizaţiei.
    6.3. În timpul efectuării încercărilor pe pistă, aceasta trebuie să fie curată, fără zăpadă sau gheaţă.
7. Monitorizarea întreprinderilor care montează, repară
şi/sau verifică tahografe şi/sau limitatoare de viteză

    7.1. Pe perioada de valabilitate a autorizaţiei tehnice, titularul de autorizaţie va fi monitorizat de Agenție.
    7.2. Monitorizarea operatorilor economici autorizaţi cuprinde:
    a) supravegherea tehnică, inclusiv prin mijloace informatice;
    b) controlul modului de efectuare a verificării tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză, inclusiv prin reverificarea acestora la punctul de lucru;
    c) controlul tehnic în trafic.
    7.3. În vederea asigurării monitorizării prevăzute la pct.7.2 din prezentul Regulament:
    a) întreprinderea autorizată trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la Sistemul naţional de supraveghere informatică, gestionat de Agenție, şi, prin personalul implicat, trebuie să respecte cerinţele de utilizare a programelor informatice furnizate de Agenţie;
    b) în scopul verificării de către inspectorii Agenţiei, vehiculul rutier va fi reţinut în atelierul întreprinderii maximum 45 de minute după finalizarea activităţii, la solicitarea Agenției, efectuate prin mijloace informatice sau prin intermediul personalului abilitat al Agenției;
    c) în urma reverificării prevăzute la pct.7.2 lit.b) din prezentul Regulament, personalul abilitat al Agenţiei anulează verificarea tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză respective, în cazul nerespectării prevederilor capitolului 4 şi 5 din prezentul Regulament, iar înregistrarea anulată va fi exclusă din registrul de evidenţă a mărcilor aplicate de fiecare întreprindere autorizată pe sigilii, precum şi a datelor de securitate utilizate.
    7.4. Verificarea repetată se va efectua de către întreprinderea autorizată din contul propriu.
8. Sancţiuni aplicabile întreprinderilor care montează, repară
şi/sau verifică tahografe şi/sau limitatoare de viteză

    8.1. În urma activităţii de monitorizare, Agenția poate aplica sancţiuni conform prevederilor art.115-117 din Codul transporturilor rutiere.
    8.2. În cazul anulării dreptului de desfăşurare a activităţii titularului cardului întreprinderii, acesta trebuie restituit autorităţii emitente.
    8.3. În urma activităţii de monitorizare, Agenția va purcede la suspendarea/retragerea autorizaţiei întreprinderii, conform art.115 alin. (1) şi (2) din Codul transporturilor rutiere
    8.4. Întreprinderea va lua măsuri de supraveghere a desfăşurării activităţii personalului propriu abilitat care se face vinovat de săvîrşirea abaterilor menţionate în prezentul Regulament.
9. Verificări şi inspecţii, generalităţi
    9.1. Se desemnează Agenţia ca organism care realizează verificările şi inspecţiile.
    9.2. Fiecare dispozitiv individual, nou sau reparat, trebuie certificat în ceea ce priveşte funcţionarea corectă şi exactitatea indicaţiilor şi înregistrărilor, conform anexei nr.5 la prezentul Regulament şi în limitele prezentate în pct.3.15 subpct. 1) din prezentul Regulament, prin sigilarea prevăzută la pct.3.11 din prezentul Regulament.
    9.3. Cînd o aparatură este instalată la bordul unui vehicul rutier, aceasta şi instalaţia în ansamblu trebuie să respecte dispoziţiile referitoare la erorile maxime tolerate prezentate în pct.3.15 subpct. 2 din prezentul Regulament.
    Testările de control aferente sînt executate de atelierul întreprinderii autorizate, pe răspunderea acestora.
    9.4. Inspecţii periodice
    a) Inspecţii periodice ale aparaturii instalate la bordul vehiculelor rutiere au loc cel puţin o dată la doi ani.
    Aceste inspecţii includ următoarele verificări:
    - dacă aparatura funcţionează corect;
    - dacă aparatura prezintă marca de omologare de tip;
    - dacă plăcuţa de instalare este fixată;
    - dacă sigiliile pe aparatură și pe alte părți ale instalației sînt intacte;
    - circumferința efectivă a pneurilor.
    b) Controlul respectării dispoziţiilor din pct.3.15 subpct. 3) asupra erorilor maxime tolerate în exploatare se realizează cel puțin o dată la şase ani. În caz de necesitate, aceste inspecții pot include înlocuirea plăcuței de instalare.
    9.5. Măsurarea erorilor
    Măsurarea erorilor la instalare și în timpul exploatării se realizează în următoarele condiții, considerate drept condiții standard de testare:
    a) vehiculul rutier neîncărcat, în condiții normale de funcționare;
    b) presiunea pneurilor în acord cu instrucțiunile producătorului;
    c) uzura pneurilor în limitele permise;
    d) deplasarea vehiculului: vehiculele rutiere se deplasează, acţionat de propriul lor motor, în linie dreaptă, pe o suprafață plană, la o viteza de 50 ± 5 km/h. Controlul se poate efectua şi pe un banc de probe adecvat, cu condiţia ca exactitatea testului să fie comparabilă.
    9.6. Plăcile de montare şi dovezile de verificare prevăzute la pct.3.10 din prezentul Regulament vor fi puse la dispoziţia întreprinderilor de către Agenție.
    9.7. Placa de montare conţine datele prevăzute la pct.3.10 din prezentul Regulament, precum şi viteza fixată, exprimată în km/h, la care este reglat limitatorul de viteză.
    9.8. Marca ce se aplică pe sigiliile tahografelor şi/sau ale limitatoarelor de viteză este acordată de producătorul tahografelor şi/sau al limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia care a abilitat agentul economic, de producătorul de dispozitive de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză ori de reprezentantul acestuia care a abilitat întreprinderea sau de către Agenţie.
    9.9. Agenţia va gestiona:
    a) Registrul de evidenţă a autorizaţiilor şi a cartelelor tahografice eliberate întreprinderilor autorizate care prestează lucrări de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză pentru vehicule rutiere;
    b) Registrul de evidenţă a cartelelor tahografice eliberate întreprinderilor autorizate, care au fost înlocuite, pierdute, furate sau deteriorate;
    c) Registrul de evidenţă a mărcilor aplicate de fiecare întreprindere autorizată pe sigilii, precum şi a datelor de securitate utilizate.
    9.10. Agenția va transmite Comisiei Economice a Organizației Națiunilor Unite pentru Europa lista agenţilor economici autorizaţi, care prestează lucrări de montare, reparare şi/sau verificare a tahografelor, precum şi a cartelelor tahografice care le-au fost eliberate şi va comunica codul mărcilor aplicate pe sigilii şi informaţiile necesare privitoare la datele de securitate utilizate.
    9.11. Agenția va transmite celorlalte părţi contractante la Acordul European relativ la munca echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi internaţionale pe şosele lista întreprinderilor autorizate, precum şi a cartelelor tahografice care le-au fost eliberate şi le va comunica codul mărcilor aplicate pe sigilii şi informaţiile necesare privitoare la datele de securitate utilizate.
    9.12. În cazul în care un conducător auto conduce un vehicul echipat cu un tahograf analogic, conducătorul auto este în măsură să prezinte, la cererea Agenției:
    a) foile de înregistrare din ziua în curs și cele pe care conducătorul auto  le-a utilizat pe parcursul celor 28 de zile precedente;
    b) cardul de conducător auto, în cazul în care este titularul unui asemenea card;
    c) orice informații înregistrate manual și orice documente imprimate în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 28 de zile precedente.
    9.13. În cazul în care conducătorul auto conduce un vehicul echipat cu un tahograf digital, este în măsură să prezinte, la cererea Agenției:
    a) propriul card de conducător auto;
    b) orice informație înregistrată manual și orice document imprimat în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 28 de zile precedente;
    c) foile de înregistrare corespunzătoare aceleiași perioade ca cea menționată la lit. b) din prezentul punct, pe parcursul căreia a condus un vehicul echipat cu un tahograf analogic.
    9.14. Pentru a monitoriza în mod eficient respectarea prezentului Regulament, Agenţia pune la dispoziţia persoanelor delegate cu drept de control echipament suficient care să le permită să îşi îndeplinească sarcinile în conformitate cu prezentul Regulament. Echipamentul respectiv include, în special:
    a) carduri de control care permit accesul la datele înregistrate în tahograf şi pe cardurile de tahograf şi, opţional, pe carduri de atelier;
    b) instrumentele necesare pentru a descărca fişiere de date din unităţile montate pe vehicul şi din cardurile de tahograf şi pentru a putea analiza astfel de fişiere de date şi de documente imprimate din tahografe digitale, în combinaţie cu foi de înregistrare sau grafice din tahografe analogice.
    9.15. Dacă, în urma efectuării unui control, persoanele cu drept de control din cadrul Agenţiei găsesc suficiente dovezi care duc la o suspiciune rezonabilă privind existenţa unei fraude, aceştia au competenţa de a direcţiona vehiculul către un alt atelier autorizat din țară, în conformitate cu reglementările de rigoare aplicabile ei, în vederea realizării de teste suplimentare pentru a verifica, în special, dacă tahograful:
    a) funcţionează în mod corespunzător;
    b) înregistrează şi stochează datele în mod corect şi dacă parametrii de calibrare sînt corecţi.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3
    [Anexa nr.3 modificată prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]

    anexa nr.4

    anexa nr.5