HGO1076/2016
ID intern unic:  366874
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1076
din  23.09.2016
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de conlucrare
 între autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal
Publicat : 30.09.2016 în Monitorul Oficial Nr. 338-341     art Nr : 1179     Data intrarii in vigoare : 01.04.2017
    În temeiul art.28 alin.(10) din Legea nr. 7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.79-89, art.146), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind procedurile de conlucrare între autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal (se anexează).
    2. Autorităţile de supraveghere a pieţei menţionate în anexa la Legea nr. 7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare vor întreprinde măsurile necesare pentru punerea în aplicare a Regulamentului sus-menţionat pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri.
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare cu începere de la 1 aprilie 2017.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

    PRIM-MINISTRU                                                     Pavel FILIP
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, 
    ministrul economiei                                                     Octavian Calmîc

    Nr. 1076. Chişinău, 23 septembrie 2016.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1076
din 23 septembrie 2016

REGULAMENT
privind procedurile de conlucrare între autorităţile
de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind procedurile de conlucrare între autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal (în continuare – Regulament) stabileşte modul şi mecanismele de conlucrare între autorităţile de supraveghere a pieţei şi organul vamal în vederea stabilirii mecanismului de control al produselor nealimentare pentru punerea acestora în liberă circulaţie.
    2. În sensul prezentului Regulament se utilizează noţiunile prevăzute în Legea nr.7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare şi în Codul vamal al Republicii Moldova nr.1149-XIV din 20 iulie 2000.
    3. Prezentul Regulament se aplică produselor din domeniile reglementate, prevăzute în anexa la Legea nr. 7 din 26 februarie 2016, pentru care există reglementări tehnice aplicabile ce transpun legislaţia comunitară de armonizare, precum şi produselor destinate să fie puse la dispoziţie pe piaţă, pentru care există cerinţe specificate în reglementările tehnice aplicabile.
    4. Autorităţile de supraveghere a pieţei competente prezintă organului vamal următoarele informaţii pentru includerea în Tariful Vamal Integrat al Republicii Moldova (TARIM):
    1) lista produselor care fac obiectul reglementărilor tehnice aplicabile şi/sau a celor care sînt excluse în mod specific din gama grupului de produse;
    2) informaţii despre documentele şi marcajele care atestă siguranţa şi conformitatea cu cerinţele specificate în reglementările tehnice aplicabile pentru produsele:
    a) incluse în domeniile din anexa nr.3 la Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (declaraţia de conformitate a producătorului, marcajul CE, marcajul suplimentar prevăzut de reglementarea tehnică aplicabilă);
    b) neincluse în domeniile din anexa nr.3 la Legea nr. 235 din 1 decembrie 2011 (certificate de conformitate, certificate şi/sau rapoarte de inspecţie, rapoarte de încercări, emise de organismele de evaluare a conformităţii acreditate, precum şi declaraţii pe propria răspundere, emise de către producător sau reprezentantul său autorizat).
    5. Cooperarea operativă în sensul prezentului Regulament între organul vamal şi autorităţile de supraveghere a pieţei se asigură de posturile vamale teritoriale şi autorităţile de supraveghere a pieţei competente.
    6. Organul vamal şi autorităţile de supraveghere a pieţei desemnează punctele lor de contact şi comunică reciproc lista persoanelor care sînt responsabile de funcţionarea acestora şi datele lor de contact, menţinînd lista actualizată.
II. CONLUCRAREA ÎNTRE ORGANUL VAMAL
ŞI AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI
Secţiunea 1
Verificarea produselor efectuată de organul vamal
    7. Organul vamal efectuează verificarea produselor în locurile stabilite de Serviciul Vamal pentru vămuire, în baza analizei de risc, în conformitate cu informaţiile prezentate de autorităţile de supraveghere a pieţei. Informaţia în cauză va cuprinde, în mod obligatoriu:
    a) codul mărfii stabilit la nivel de 9 cifre, conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobate prin Legea nr.172 din 25 iulie 2014;
    b) marca comercială;
    c) descrierea (identificarea) produsului;
    d) producătorul;
    e) ţara de origine;
    f) importatorul.
    În cazul nerespectării prevederilor stipulate, Serviciul Vamal nu va da curs solicitării.
    8. Organul vamal suspendă punerea în libera circulaţie a lotului de produse (grupului de produse) importate doar în baza informaţiei furnizate conform pct.7 din prezentul Regulament, care constată că:
    1) produsul prezintă caracteristici care, în condiţiile unei instalări, întreţineri şi utilizări corespunzătoare, indică asupra existenţei unui risc grav în ceea ce priveşte sănătatea, siguranţa, mediul sau orice alt interes public menţionat la art.1 alin.(1) al Legii nr. 7 din 26 februarie 2016;
    2) documentaţia pe suport de hîrtie sau în format electronic, care trebuie să însoţească furnizarea produselor pe piaţă în conformitate cu cerinţele reglementărilor tehnice aplicabile sau ale altor documente normative (conform pct.4 subpct.2)), lipsesc;
    3) marcajul CE şi/sau alte marcaje suplimentare, prevăzute de reglementarea tehnică aplicabilă acestui tip de produs, lipsesc;
    4) marcajul CE şi/sau alte marcaje suplimentare au fost aplicate pe produs în mod fals sau în mod înşelător.
    9. Perioada de suspendare pentru cazurile menţionate la pct.8 constituie cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul notificării de către organul vamal.
    10. Concomitent cu decizia de suspendare, organul vamal notifică autoritatea de supraveghere a pieţei competentă cu privire la suspendarea punerii în liberă circulaţie a lotului de produse.
    11. Notificarea este transmisă prin utilizarea sistemelor informaţionale şi conţine toate informaţiile enumerate în anexa nr.1 la prezentul Regulament. Notificarea este semnată de către conducătorul organului vamal sau persoana împuternicită a organului vamal. La notificare se anexează copiile actelor de însoţire a bunurilor.
    12. În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei au luat măsuri corective privind introducerea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a unui produs care prezintă un risc grav sau nu corespunde cerinţelor esenţiale, acestea notifică organul vamal despre produsul în cauză, indicînd toate informaţiile enumerate conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament. Notificarea este semnată de către conducătorul autorităţii de supraveghere a pieţei sau persoana împuternicită a acestuia.
    13. În cazul produselor importate pentru care există o notificare în conformitate cu pct.11 al prezentului Regulament, organul vamal suspendă punerea acestora în liberă circulaţie şi informează autoritatea de supraveghere a pieţei competentă. Informarea se face în conformitate cu pct.11 al prezentului Regulament.
Secțiunea a 2-a
Acțiunile autorității de supraveghere a pieței la notificarea
de suspendare a punerii în liberă circulație a produselor

    14. Autoritatea de supraveghere a pieţei competentă examinează toate notificările referitoare la produsele a căror punere în liberă circulaţie a fost suspendată pentru perioada specificată la pct.9 al prezentului Regulament.
    15. Autoritatea de supraveghere a pieţei efectuează verificarea caracteristicelor produselor pentru care a fost suspendată punerea în liberă circulaţie prin verificări ale documentaţiei şi, în cazul în care există motive de a suspecta că, în pofida conformităţii declarate, produsul este periculos, prezintă risc şi/sau nu corespunde cerinţelor esenţiale, prin prelevarea şi examinarea mostrelor de produse şi, după caz, încercări de laborator pe baza eşantioanelor corespunzătoare.
    16. Dacă este necesar, controlul produselor aflate sub supraveghere vamală se face la locul depozitării acestora. Controlul se efectuează ţinînd cont de informaţia organului vamal privind suspendarea punerii în liberă circulaţie a produselor.
    17. Autoritatea de supraveghere a pieţei prelevă mostre ale produselor care se află sub supraveghere vamală pentru efectuarea încercărilor de laborator în modul prevăzut de Codul vamal. O copie a procesului-verbal privind prelevarea mostrelor şi a raportului de încercări se prezintă la organul vamal.
    18. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei competentă nu a găsit nici un temei pentru aplicarea unor măsuri corective, prevăzute de lege, în ceea ce privește produsele care fac obiectul notificării, aceasta notifică organul vamal, care repune imediat în liberă circulaţie lotul de produse, cu condiția ca toate celelalte cerinţe şi formalităţi legate de această procedură să fie îndeplinite. Formularul de reacție la notificarea organului vamal de către autoritatea de supraveghere a pieţei competentă este prezentat în anexa nr.3 la prezentul Regulament.
    19. În cazul în care, în termen de 3 zile lucrătoare de la data suspendării punerii în liberă circulaţie a produselor în conformitate cu pct. 9 al prezentului Regulament, organul vamal nu a fost notificat prin utilizarea sistemelor informaționale cu privire la vreo măsură aplicată de autoritatea de supraveghere a pieţei competentă, aceste produse sînt puse în liberă circulaţie în modul stabilit.
Secțiunea a 3-a
Măsurile aplicate în cazul produselor nesigure
sau neconforme
    20. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei a constatat că produsele prezintă un risc grav, aceasta ia măsuri pentru a preveni introducerea produselor respective în circulaţie prin emiterea prescripţiei de interzicere a punerii la dispoziţie pe piaţă a produselor.
    21. Autoritatea de supraveghere a pieţei informează în regim de urgență organul vamal despre decizia sa, conform formularului de notificare prezentat în anexa nr.4 la prezentul Regulament, şi solicită organului vamal interzicerea punerii lor în liberă circulaţie, cu indicarea obligatorie a vizei „Produs periculos – nu se autorizează punerea în liberă circulaţie în conformitate cu Legea nr.7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor” pe factura comercială care însoţeşte produsul şi pe orice alt document însoţitor relevant și/sau, în cazul în care datele sînt procesate electronic, în sistemul de procesare a datelor.
    22. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constată că produsul nu îndeplinește cerințele specificate în reglementările tehnice aplicabile, aceasta ia măsurile corective, în conformitate cu art. 19 al Legii nr. 7 din 26 februarie 2016, și informează imediat organul vamal cu privire la aceasta.
    23. Autoritatea de supraveghere a pieţei informează organul vamal despre decizia sa, conform formularului de notificare prezentat în anexa nr.4 la prezentul Regulament, şi solicită organului vamal indicarea obligatorie a vizei „Produs neconform – nu se autorizează punerea în liberă circulaţie în conformitate cu Legea nr.7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor” pe factura comercială care însoţeşte produsul şi pe orice alt document însoţitor relevant sau, în cazul în care datele sînt procesate electronic, în sistemul de procesare a datelor.
    24. În cazul în care organul vamal nu permite punerea în liberă circulație a produselor specificate la pct. 21 şi 23, acesta va stabili termenul de punere în aplicare a formalităților de obținere a unei alte destinații vamale acceptabile.
    25. În cazul în care produsele prevăzute la pct.21 şi 23, care ulterior sînt plasate într-o destinație vamală diferită (permisă de legislația în vigoare) de cea care prevede punerea lor în liberă circulaţie pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, şi în cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei nu au obiecţii, viza enunţată la pct.21 și 23 este aplicată, în aceleaşi condiţii, pe documentele necesare controlului vamal şi procedurilor de vămuire asociate destinației vamale declarat.
    26. În cazurile prevăzute la pct.21 şi 23, postul vamal trimite la sediul central al organului vamal, prin intermediul sistemelor informaționale și prin poștă, copiile documentelor prin care atestă că produsele nu au fost
puse în liberă circulație.
    27. Organul vamal pune imediat la dispoziţia autorității de supraveghere a pieţei copii ale documentelor prevăzute la pct. 26.
Secțiunea a 4-a
Aducerea produselor neconforme
în conformitate cu cerinţele stabilite
și punerea în liberă circulație
    28. Produsele care nu sînt conforme cu cerințele specificate în reglementările tehnice aplicabile, pentru care autoritatea de supraveghere a pieței competentă aplică măsuri corective (restrictive), cu excepţia interdicţiei de punere în liberă circulaţie, pot fi plasate sub regim vamal de antrepozit vamal sau în depozit provizoriu sub supraveghere vamală, pe perioada stabilită în mod expres în prescripţie, pentru a fi aduse de către agentul economic în conformitate cu cerinţele stabilite.
    29. Agentul economic, în termenul stabilit în prescripţie, prezintă (expediază) autorităţii de supraveghere a pieţei informaţii, însoţite de probe, care confirmă executarea prescripţiei.
    30. Dacă, în urma analizei informaţiei privind executarea prescripţiei şi/sau în urma controlului privind punerea ei în aplicare, se constată faptul executării complete şi eficiente a prescripţiei, autoritatea de supraveghere a pieţei competentă notifică organul vamal, utilizînd formularul de reacție prezentat în anexa nr.3 la prezentul Regulament. Organul vamal, ca urmare a notificării autorității de supraveghere a pieței competente, repune imediat în liberă circulaţie lotul de produse, cu condiția ca toate celelalte cerinţe şi formalităţi legate de această procedură să fie îndeplinite.
    31. În cazul în care unicul mod de a înlătura riscul grav și/sau neconformitatea produselor este distrugerea, acestea sînt scoase de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova sau plasate în destinaţia vamală distrugere, cu acordul scris al autorităţii de supraveghere a pieţei.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4