HGM1116/2016
ID intern unic:  367035
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1116
din  07.10.2016
pentru aprobarea Regulamentului de funcţionare a Sistemului
de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase
Publicat : 11.10.2016 în Monitorul Oficial Nr. 353-354     art Nr : 1207     Data intrarii in vigoare : 15.01.2017
    MODIFICAT
    HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213
    HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212

    NOTĂ:
    În anexă, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei și Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212



    În temeiul prevederilor art.81 din Legea nr. 422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.36-38, art.145), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul de funcţionare a Sistemului de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase (se anexează).
    2. Se desemnează:
    în calitate de  membri ai reţelei Sistemului de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase la nivel naţional – Ministerul Economiei și Infrastructurii, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței, Agenția pentru Supraveghere Tehnică, Serviciul Vamal, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului și Agenția Navală;
    în calitate de punct de contact naţional – Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței.
    [Pct.2 modificat prin HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213]
    [Pct.2 modificat prin HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212]
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 15 ianuarie 2017.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei și Infrastructurii.
    [Pct.4 modificat prin HG1088 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1212]

    PRIM-MINISTRU                                                     Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, 
    ministrul economiei                                                     Octavian Calmîc

    Nr. 1116. Chişinău, 7 octombrie 2016.


Anexă
la Hotărîrea Guvernului nr. 1116
din 7 octombrie 2016

REGULAMENTUL
de funcţionare a Sistemului de schimb rapid
de informaţii privind produsele periculoase
    Regulamentul de funcţionare a Sistemului de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase transpune Decizia Comisiei 2010/15/UE din 16 decembrie 2009 de stabilire a unui ghid de utilizare a Sistemului Comunitar de Informare Rapidă „RAPEX”, înfiinţat în temeiul articolului 128, şi a procedurii de notificare, stabilite în temeiul articolului 11 din Directiva 2001/95/CE (Directiva privind siguranţa generală a produselor) [notificată cu numărul C(2009) 9843], publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii L 22 ianuarie din 26 ianuarie 2010.
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament stabileşte procedurile şi mecanismele de funcţionare a Sistemului de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase (în continuare – Sistem) la nivel naţional între autorităţile de supraveghere a pieţei privind măsurile corective adoptate cu privire la produsele nealimentare care prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor, precum şi concluziile referitoare la efectuarea acţiunilor subsecvente informaţiilor transmise.
    2. Scopul Sistemului constă în:
    1) prevenirea şi restricţionarea punerii la dispoziţie pe piaţă a produselor nealimentare care prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor;
    2) monitorizarea eficacităţii şi coerenţei activităţilor întreprinse de către autorităţile de supraveghere a pieţei;
    3) identificarea necesităţilor şi oferirea unei baze pentru acţiuni la nivel naţional;
    4) promovarea asigurării coerente a respectării cerinţelor din cadrul legal privind siguranţa produselor.
    3. În sensul prezentului Regulament se utilizează noţiunile „produs”, „produs periculos”, „risc grav”, „producător” şi „distribuitor”, aşa cum sînt definite în Legea nr.422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor, şi noţiunile „agent economic”, „autorităţi de supraveghere a pieţei” şi „supraveghere a pieţei”, aşa cum sînt definite în Legea nr. 7 din 26 februarie 2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare.
    4. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:
    măsuri obligatorii – măsuri corective, adoptate sau a căror adoptare a fost decisă de către autorităţile de supraveghere a pieţei, care obligă un producător sau un distribuitor să întreprindă acţiuni în legătură cu un produs pe care l-a introdus pe piaţă;
    măsuri voluntare:
    1) măsuri corective adoptate în mod voluntar de către un producător sau un distribuitor, fără nici o intervenţie din partea unei autorităţi de supraveghere a pieţei;
    2) recomandări şi acorduri încheiate de către autorităţile de supraveghere a pieţei cu producătorii şi distribuitorii. Acorduri care determină întreprinderea de către producători sau distribuitori a măsurilor  corective în legătură cu produsele care prezintă un risc grav şi pe care aceştia le-au introdus pe piaţă.
    5. Sistemul constă din:
    1) punctul de contact naţional;
    2) autorităţile responsabile de supravegherea pieţei, care monitorizează siguranţa produselor destinate consumatorilor;
    3) organul vamal;
    4) Ministerul Economiei și Infrastructurii (punct de contact responsabil de examinare şi validare a notificărilor);
    5) pagina web oficială a punctului de contact naţional, care conţine rezumate ale notificărilor.
    6. Pentru a notifica punctul de contact naţional, este necesară întrunirea cumulativă a următoarelor criterii de notificare:
    1) produsul este destinat consumatorilor;
    2) produsul face obiectul unor măsuri de prevenire, restricţionare sau impunere de condiţii specifice comercializării sau utilizării sale (măsuri corective);
    3) produsul prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor.
    7. Toate categoriile de măsuri corective adoptate în legătură cu comercializarea şi utilizarea produselor destinate consumatorilor care prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa acestora fac obiectul obligativităţii de notificare prin Sistem.
    8. Măsurile corective referitoare la un produs se adoptă fie la iniţiativa producătorului sau a distribuitorului care l-a introdus şi/sau pus la dispoziţie pe piaţă (măsuri voluntare), fie la decizia autorităţii de supraveghere a pieţei responsabile de monitorizarea conformităţii produselor cu cerinţele privind siguranţa (măsuri obligatorii).
    9. Măsurile obligatorii se adoptă fie de către autorităţile de supraveghere a pieţei, fie de către organul vamal.
    10. Măsurile obligatorii şi voluntare se notifică prin intermediul Sistemului de către autorităţile de supraveghere a pieţei, prin punctele sale de contact.
II. ATRIBUŢIILE MEMBRILOR REŢELEI
    11. Autorităţile de supraveghere a pieţei, membri ai reţelei Sistemului (în continuare – autorităţi de supraveghere a pieţei), desemnează punctele lor de contact şi comunică despre aceasta punctului de contact naţional, precum şi informaţiile detaliate cu privire la persoanele care sînt responsabile de funcţionarea acestuia şi datele lor de contact, inclusiv informaţii cu privire la modificările referitoare la punctele de contact şi la datele lor de contact.
    12. Autorităţile de supraveghere a pieţei asigură comunicarea efectivă dintre punctele lor de contact şi instituţiile subordonate lor. În mod special, acestea:
    1) constituie o reţea de comunicare efectivă între punctele lor de contact şi instituţiile subordonate, asigurînd transmiterea imediată a notificării în vederea unei acţiuni corespunzătoare, şi o menţin în stare permanentă de funcţionare;
    2) definesc rolurile şi responsabilităţile punctelor lor de contact şi cele ale instituţiilor din subordine în ceea ce priveşte elaborarea şi transmiterea notificărilor punctului de contact naţional, precum şi evaluarea şi difuzarea notificărilor primite din partea punctului naţional de contact.
    13. Punctul de contact (inclusiv naţional) dispune de o adresă de e-mail separată destinată participării în Sistem, accesibilă tuturor funcţionarilor de la punctul de contact. Adresele de e-mail de serviciu sau personale ale funcţionarilor punctului de contact naţional nu pot fi utilizate ca  adrese de e-mail pentru punctul de contact (inclusiv naţional). Punctul de contact naţional dispune, de asemenea, de numere de telefon şi fax cu acces direct, prin care poate fi contactat în timpul şi în afara orarului de muncă.
    14. Punctul de contact naţional menţine şi actualizează lista punctelor de contact ale membrilor reţelei şi o pune la dispoziţia acestora.
    15. Punctul de contact naţional asigură disponibilitatea unui agent de serviciu accesibil în afara orelor de birou pentru comunicări urgente 24 de ore din 24 şi 7 zile din 7.
    16. Principalele atribuţii ale punctului de contact naţional sînt:
    1) organizarea şi conducerea lucrărilor reţelei naţionale;
    2) instruirea şi asistarea autorităţilor de supraveghere a pieţei în utilizarea reţelei naţionale;
    3) asigurarea că toate sarcinile sînt îndeplinite în mod corespunzător şi, în special, că toate informaţiile necesare (notificări, reacţii, informaţii suplimentare) sînt furnizate fără întîrziere;
    4) transmiterea informaţiilor între Ministerul Economiei și Infrastructurii, autorităţile de supraveghere a pieţei şi organul vamal;
    5) verificarea şi validarea notificărilor primite de la autorităţile de supraveghere a pieţei înainte de a fi transmise Ministerului Economiei și Infrastructurii;
    6) verificarea înainte de trimiterea unei notificări dacă un produs a făcut sau nu deja obiectul unei notificări sau dacă informaţii referitoare la produsul respectiv au fost transmise prin Sistem (pentru a se evita orice repetare);
    7) asumarea responsabilităţii (împreună cu autoritatea de supraveghere a pieţei competentă) pentru informaţiile transmise prin Sistem;
    8) propune îmbunătăţiri referitoare la operarea Sistemului;
    9) informarea imediată a Ministerului Economiei și Infrastructurii cu privire la orice problemă apărută în funcţionarea Sistemului;
    10) coordonarea tuturor activităţilor şi iniţiativelor la nivel naţional referitoare la Sistem;
    11) explică părţilor implicate modul de funcţionare a Sistemului şi obligaţiile lor ce decurg din Legea nr. 422-XVI din 26 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor, în special obligaţiile privind notificările din partea agenţilor economici.
III. NOTIFICĂRILE
Secţiunea 1
Tipurile de notificări
    17. În scopul transmiterii informaţiilor, în cadrul Sistemului se utilizează 2 tipuri de notificări, şi anume notificarea cu privire la un risc grav şi notificarea cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente.
    18. În situaţia în care toate criteriile de notificare menţionate la pct.6 din prezentul Regulament sînt întrunite, autoritatea de supraveghere a pieţei pregăteşte şi transmite punctului de contact naţional o notificare cu privire la un risc grav.
    19. În situaţia în care toate criteriile de notificare menţionate la pct.6 din prezentul Regulament sînt întrunite şi, în plus, un produs prezintă un risc care ameninţă viaţa şi/sau au existat accidente fatale şi în alte cazuri în care o notificare impune acţiuni urgente din partea tuturor membrilor reţelei, autoritatea de supraveghere a pieţei pregăteşte şi transmite punctului de contact naţional o notificare clasificată ca notificare cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente.
    20.  Punctul de contact naţional verifică dacă sînt întrunite toate criteriile de notificare şi dacă aceasta trebuie transmisă Ministerului Economiei și Infrastructurii ca notificare cu privire la un risc grav sau ca notificare cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente.
    21. Dacă o notificare nu poate fi trimisă ca notificare cu privire la un risc grav sau ca notificare cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente, autoritatea de supraveghere a pieţei poate alege să trimită informaţiile în cauză în scop de informare. Astfel de notificări sînt clasificate ca notificări în scop de informare.
    22.  Notificările în scop de informare se transmit în următoarele situaţii:
    1) toate criteriile de notificare prin Sistem sînt întrunite, dar o notificare nu conţine toate informaţiile (în principal cu privire la identificarea produsului şi la canalele de distribuire) necesare altor autorităţi pentru a asigura posibilitatea desfăşurării acţiunilor subsecvente unei astfel de notificări sau o notificare nu conţine numele produsului, marca comercială şi imaginea sa, astfel încît produsul notificat nu poate fi identificat corect şi nu poate fi deosebit de alte produse din aceeaşi categorie sau acelaşi tip disponibile pe piaţă;
    2) autoritatea de supraveghere a pieţei este conştientă de faptul că un produs destinat consumatorilor disponibil pe piaţă prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor, dar nu au fost încă adoptate măsuri corective de către producător sau distribuitor sau nu au fost încă adoptate sau decise de către autoritatea de supraveghere a pieţei. Dacă informaţiile cu privire la un astfel de produs se distribuie prin Sistem înainte ca măsurile să fie luate, autoritatea de supraveghere a pieţei informează punctul naţional de contact (cît mai curînd posibil şi nu mai tîrziu de termenele-limită specificate în anexa nr.2 la prezentul Regulament) cu privire la decizia finală adoptată în ceea ce priveşte produsul notificat (în principal ce tip de măsuri corective au fost adoptate sau de ce nu au fost adoptate astfel de măsuri);
    3) autoritatea de supraveghere a pieţei decide să notifice măsurile corective adoptate cu privire la produsele destinate consumatorilor care prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor şi care are doar efect local („eveniment local”);
    4)  nu se poate decide cu certitudine dacă unul sau mai multe criterii de notificare sînt întrunite, dar o notificare implică informaţii despre siguranţa produsului care ar putea fi de interes pentru alţi membri ai reţelei.
    23. Autoritatea de supraveghere a pieţei menţionează clar motivele care justifică trimiterea unei notificări de informare.
Secţiunea a 2-a
Integralitatea, conţinutul şi actualizarea datelor
    24. Notificările trebuie să fie cît mai complete posibil. Formularul standard de notificare este prezentat în anexa nr. 1 la prezentul Regulament. Toate rubricile formularului se completează cu datele necesare. În situaţia în care datele necesare nu sînt disponibile la momentul transmiterii unei notificări, acest fapt se indică şi se explică în mod clar pe formular de către punctul de contact al autorităţii de supraveghere a pieţei. În momentul în care informaţiile lipsă devin disponibile, autoritatea de supraveghere a pieţei actualizează notificarea.
    25. Punctul de contact naţional pune la dispoziţia tuturor autorităţilor de supraveghere a pieţei instrucţiunile privind conţinutul datelor necesare completării formularului standard de notificare.
    26. Autorităţile de supraveghere a pieţei respectă termenele-limită stabilite şi nu întîrzie trimiterea unei notificări cu privire la un produs care prezintă un risc foarte grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor din cauză că o parte a informaţiilor necesare nu sînt încă disponibile.
    27. Înainte de trimiterea unei notificări, autoritatea de supraveghere a pieţei verifică (pentru a se evita orice repetare inutilă) dacă cu privire la produsul în cauză nu s-a trimis deja o notificare prin Sistem de către o altă autoritate de supraveghere a pieţei. Dacă s-a transmis deja o notificare cu privire la produs, în loc de a elabora o nouă notificare, autoritatea de supraveghere a pieţei trimite o reacţie la notificarea existentă şi pune la dispoziţie orice alte informaţii care ar putea fi relevante pentru alte autorităţi de supraveghere a pieţei (numere suplimentare de identificare a unui vehicul, o listă detaliată cu importatorii şi distribuitorii, rapoarte de încercare suplimentare).
    28. Notificarea include următoarele categorii de date:
    1) informaţiile care permit identificarea produsului, şi anume categoria şi numele produsului, marca comercială, modelul şi/sau numărul tipului, codul de bare, lotul sau numărul de serie, codul poziţiei  tarifare conform  Nomenclaturii combinate a mărfurilor, descrierea produsului şi a ambalajului său însoţite de imagini ale produsului, ambalajului sau etichetelor;
    2) informaţiile care certifică originea produsului, şi anume ţara de origine, numele, adresa şi datele de contact, cum ar fi numărul de telefon şi adresa de e-mail, ale unui producător sau exportator. Dacă sînt disponibile, la formular se anexează şi următoarele documente: copii ale comenzilor, ale contractelor de vînzare, ale facturilor, ale documentelor de expediere, ale declaraţiilor vamale;
    3) informaţiile cu privire la cerinţele privind siguranţa aplicabile produsului care face obiectul notificării, incluzînd numărul de referinţă şi denumirile reglementării tehnice şi standardelor aplicabile;
    4) descrierea riscului produsului care face obiectul notificării, incluzînd o descriere a rezultatelor şi testelor de laborator şi a celor vizuale, rapoartele privind testările şi certificatele care dovedesc neconformitatea produsului care face obiectul notificării cu cerinţele privind siguranţa, o evaluare completă a riscului împreună cu concluziile ei şi informaţii despre accidentele sau incidentele cunoscute;
    5) informaţiile despre lanţurile de aprovizionare a produsului care face obiectul notificării şi, mai exact, informaţiile despre ţările de destinaţie, plus informaţiile privind importatorii şi, de asemenea, dacă sînt disponibile, privind distribuitorii produsului care face obiectul notificării;
    6) informaţiile cu privire la măsurile corective adoptate, mai exact tipul (obligatorii sau voluntare), categoria, domeniul de aplicare (la nivel naţional sau local), data intrării în vigoare şi durata (cu caracter permanent sau temporar);
    7) indicaţiile care să precizeze dacă o notificare, o parte a ei sau a anexei/anexelor ei au caracter confidenţial. Cererile de confidenţialitate sînt însoţite întotdeauna de o justificare clară, care detaliază motivele unei astfel de cereri.
    29. Autoritatea de supraveghere a pieţei informează Ministerul Economiei și Infrastructurii (cît mai curînd posibil şi nu mai tîrziu decît termenele-limită specificate în anexa nr. 2 la prezentul Regulament) cu privire la orice evoluţii care impun modificări ale unei notificări transmise prin Sistem. Autoritatea de supraveghere a pieţei informează cu privire la orice modificări (ca urmare a unei decizii a unei instanţe de judecată în cadrul unei proceduri de recurs) ale statutului măsurilor corective notificate, evaluării riscului şi ale noilor decizii referitoare la confidenţialitate.
    30. Ministerul Economiei și Infrastructurii examinează informaţiile puse la dispoziţie de către autoritatea de supraveghere a pieţei, prin intermediul punctului de contact naţional, şi actualizează informaţiile în cauză în Sistem şi, dacă este cazul, pe pagina web oficială a Sistemului, conform pct. 29 din prezentul Regulament.
Secţiunea a 3-a
Responsabilitatea pentru informaţiile transmise
şi cerinţele de confidenţialitate
    31. Punctul de contact naţional şi autoritatea de supraveghere a pieţei se asigură că datele puse la dispoziţie prin Sistem, în special descrierile produsului şi riscului, sînt suficient de exacte pentru a se evita orice confuzie cu produsele similare din aceeaşi categorie sau de acelaşi tip care sînt disponibile pe piaţă.
    32. Punctul de contact naţional şi autoritatea de supraveghere a pieţei implicată în procedura de notificare (prin efectuarea evaluării riscului prezentat de produsul notificat sau prin punerea la dispoziţie de informaţii privind canalele de distribuţie) îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile transmise prin Sistem. Punctul de contact naţional verifică şi validează toate notificările primite de la autorităţile de supraveghere a pieţei înainte de transmiterea lor către Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    33. Orice acţiune întreprinsă de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, cum ar fi examinarea notificărilor, validarea şi distribuirea lor prin Sistem şi publicarea rezumatelor notificărilor pe pagina web oficială a Sistemului, nu implică nici o prezumţie de responsabilitate pentru informaţiile transmise, care revine totalmente autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare.
    34.Ministerul Economiei și Infrastructurii publică informaţii generale pe pagina web oficială a Sistemului cu privire la notificările cu privire la un risc grav şi notificările cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente.
    35. Autorităţile de supraveghere a pieţei publică informaţii generale la produsele care prezintă un risc grav pentru consumatori şi cu privire la măsurile corective adoptate în vederea contracarării acestui risc. Astfel de informaţii pot fi distribuite prin intermediul internetului, al documentelor tipărite sau prin mijloace electronice etc.
    36. Informaţiile puse la dispoziţia publicului reprezintă un rezumat al unei notificări şi include doar detaliile privind identificarea produsului şi informaţii despre riscuri şi despre măsurile corective adoptate pentru prevenirea sau diminuarea acestora.
    37. Ministerul Economiei și Infrastructurii şi autorităţile de supraveghere a pieţei nu comunică publicului întregul conţinut al notificărilor, în special descrierile detaliate ale riscurilor cu rapoartele privind testările şi certificatele aferente sau listele detaliate conţinînd canalele de distribuţie, deoarece unele dintre aceste informaţii, dată fiind natura lor, sînt confidenţiale (secrete profesionale) şi e necesar să fie protejate.
    38. Autorităţile de supraveghere a pieţei şi Ministerul Economiei și Infrastructurii nu comunică publicului vreo informaţie despre un produs periculos notificat prin Sistem dacă o astfel de comunicare subminează protejarea procedurilor judiciare, a activităţilor de monitorizare şi investigare sau secretul profesional, cu excepţia informaţiilor referitoare la proprietăţile din sfera siguranţei produselor, care trebuie aduse la cunoştinţa publicului dacă circumstanţele o impun, pentru a proteja sănătatea şi siguranţa consumatorilor.
    39. Autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare poate solicita confidenţialitate în privinţa unei notificări. O astfel de solicitare indică în mod clar partea/părţile notificării care trebuie să rămînă confidenţială/confidenţiale.
    40. Cererile de confidenţialitate se examinează de către Ministerul Economiei și Infrastructurii. Acesta se asigură că cererea este completă (dacă stipulează care părţi ale formularului sînt vizate de confidenţialitate şi dacă conţine o justificare) şi justificată. Decizia privind valabilitatea cererii se adoptă de către Ministerul Economiei și Infrastructurii, cu consultarea autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare.
    41. Notificările parţial sau total confidenţiale se examinează de către Ministerul Economiei și Infrastructurii şi, după validare şi distribuire prin Sistem, ele fac obiectul acţiunilor subsecvente desfăşurate de autorităţile de supraveghere a pieţei competente. Confidenţialitatea unei notificări sau a unei părţi a acesteia nu împiedică procesarea şi distribuirea ei prin Sistem către autoritatea de supraveghere a pieţei competentă.
    42. Unica diferenţă semnificativă privind procesarea şi procedurile referitoare la acţiunile subsecvente este aceea că autorităţile de supraveghere a pieţei competente şi Ministerul Economiei și Infrastructurii nu dezvăluie nici o parte a unei notificări care este confidenţială pentru public. Aceste părţi trebuie să rămînă confidenţiale, astfel că ele nu trebuie publicate sub nici o formă. Autorităţile de supraveghere a pieţei care primesc informaţii confidenţiale prin Sistem se asigură că acestea sînt protejate în cursul îndeplinirii atribuţiilor care le revin.
    43. Autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare îşi retrage cererea de confidenţialitate imediat ce aceasta devine conştientă că justificarea pentru o astfel de cerere nu mai este valabilă. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează toţi membrii reţelei cu privire la retragerea cererii de confidenţialitate la primirea unei astfel de cereri din partea autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare.
    44. O notificare care nu mai este afectată de confidenţialitate parţială sau totală se pune la dispoziţia publicului în conformitate cu pct. 34 din prezentul Regulament.
Secţiunea a 4-a
Examinarea şi validarea notificărilor
    45. Ministerul Economiei și Infrastructurii verifică toate notificările, pentru a asigura corectitudinea şi integralitatea lor, inclusiv dacă:
    1) notificarea îndeplineşte toate cerinţele relevante menţionate în prezentul Regulament;
    2) produsul notificat nu a fost deja notificat (pentru a se evita orice suprapunere inutilă);
    3) notificarea se clasifică în conformitate cu criteriile menţionate la pct.6 din prezentul Regulament;
    4) informaţiile puse la dispoziţie (în special descrierea riscului) sînt în concordanţă cu cadrul legal privind siguranţa produselor şi cu standardele relevante;
    5) a fost utilizată procedura de notificare corectă.
    46. De îndată ce se confirmă că o notificare este corectă, se verifică dacă este completă. Părţilor unei notificări referitoare la identificarea produsului, la descrierea riscului, la măsuri, la trasabilitate şi la canale de distribuţie li se acordă o atenţie specială.
    47. Deoarece Ministerul Economiei și Infrastructurii nu este împuternicit să efectueze o evaluare a riscului aferent produsului notificat, ci doar să verifice ca evaluarea să fie inclusă într-o notificare trimisă, autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare pune întotdeauna la dispoziţie o descriere exhaustivă a riscului conţinînd toate elementele incluse în pct. 28 din prezentul Regulament.
    48. Dacă notificarea este incompletă, Ministerul Economiei și Infrastructurii suspendă validarea notificării şi solicită autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare informaţii suplimentare sau clarificări. Informaţiile suplimentare se pun la dispoziţie în termenul-limită specificat în cererea de informaţii formulată de Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    49.Ministerul Economiei și Infrastructurii poate desfăşura o investigaţie pentru a evalua siguranţa unui produs, în special în cazul în care există dubii semnificative cu privire la riscurile prezentate de produsul notificat prin Sistem. Aceste dubii pot să apară în cursul examinării unei notificări de către Ministerul Economiei și Infrastructurii  sau pot să fie aduse în atenţia acestuia de autoritatea de supraveghere a pieţei     (printr-o reacţie) sau de către o parte terţă (un producător, distribuitor).
    50. În cadrul unei astfel de investigaţii, Ministerul Economiei și Infrastructurii:
    1) solicită oricărei autorităţi de supraveghere a pieţei notificatoare să transmită informaţii sau clarificări;
    2) solicită o evaluare independentă a riscului şi o testare independentă a produsului investigat;
    3) consultă comitetele ştiinţifice sau orice altă instituţie cu atribuţii în domeniul siguranţei produselor destinate consumatorilor.
    51. În cazul în care o investigaţie se referă la un produs notificat prin Sistem, Ministerul Economiei și Infrastructurii suspendă validarea unei notificări sau, în cazul în care o astfel de notificare a fost deja validată şi distribuită prin Sistem, elimină temporar rezumatul publicat pe pagina web oficială a Sistemului. După finalizarea investigaţiеi şi în funcţie de rezultat, Ministerul Economiei și Infrastructurii (după consultarea autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare, dacă este cazul) poate valida şi distribui prin Sistem notificarea anterior suspendată, poate să menţină în Sistem notificarea validată (cu orice modificări) sau poate să retragă în mod permanent notificarea din Sistem.
    52. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează autorităţile de supraveghere a pieţei cu privire la:
    1) decizia sa de a lansa o investigaţie, formulînd în mod clar motivarea acestei decizii;
    2) decizia sa de a încheia o investigaţie, prezentîndu-i concluziile şi modificările la notificarea/notificările investigate (dacă există vreuna); şi
    3) toate aspectele relevante apărute în cursul unei investigaţii.
    53. Ministerul Economiei și Infrastructurii,  în urma examinării, validează şi distribuie prin punctul de contact naţional, în termenele-limită specificate în anexa nr. 3 la prezentul Regulament, toate notificările considerate corecte şi complete.
    54. În situaţia în care, în cadrul unei examinări, se trimite o cerere de informaţii suplimentare sau de clarificări autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare, Ministerul Economiei și Infrastructurii  poate lua următoarele decizii:
    1) în cazul în care informaţiile suplimentare şi clarificările solicitate au fost furnizate, Ministerul Economiei și Infrastructurii reexaminează notificarea şi o validează, schimbînd, dacă este cazul, clasificarea (din notificare de informare în notificare cu privire la un risc grav);
    2) în cazul în care informaţiile suplimentare şi clarificările solicitate nu au fost livrate înainte de un termen-limită specificat sau sînt insuficiente, Ministerul Economiei și Infrastructurii  decide, pe baza informaţiilor primite şi în funcţie de circumstanţe, fie să o valideze după schimbarea clasificării (din notificare cu privire la un risc grav în notificare de informare), fie să nu o valideze.
Secţiunea a 5-a
Acţiuni şi tehnici de efectuare a acţiunilor subsecvente
    55. Autorităţile de supraveghere a pieţei asigură desfăşurarea cît mai curînd posibil şi în mod corespunzător a unor acţiuni subsecvente notificărilor cu privire la un risc grav, notificărilor cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente şi notificărilor în scop de informare transmise de Ministerul Economiei și Infrastructurii prin intermediul punctului de contact naţional şi în termenele-limită specificate în anexa nr. 2 la prezentul Regulament.
    56. Notificările în scop de informare nu necesită nici o acţiune subsecventă specifică.
    57. Autorităţile de supraveghere a pieţei, la primirea unei notificări, examinează informaţiile şi întreprinde acţiuni adecvate pentru:
    1) a stabili dacă produsul a fost comercializat pe piaţă;
    2) a evalua ce măsuri corective ar trebui luate în privinţa produsului notificat despre care se constată că este comercializat pe piaţă, ţinînd cont de măsurile luate de autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare şi de orice circumstanţe speciale care ar putea justifica măsuri de diferite tipuri sau o atitudine pasivă;
    3) a efectua, dacă este cazul, evaluări suplimentare ale riscului şi testări suplimentare ale produsului notificat;
    4) a culege orice informaţie suplimentară care ar putea fi relevantă pentru alţi membri ai reţelei (informaţii despre canalele de distribuţie ale produsului notificat).
    58. Pentru a asigura desfăşurarea eficientă şi efectivă a acţiunilor subsecvente, se utilizează cele mai bune practici de efectuare a acestora, incluzînd:
    1) controalele în piaţă;
    2) cooperarea cu asociaţiile profesionale;
    3) publicarea rezumatelor notificărilor pe internet sau în mass-media electronică sau tipărită.
    59. Autorităţile de supraveghere a pieţei desfăşoară acţiuni subsecvente şi nu se limitează la doar una dintre ele.
    60. În cazul în care fabricantul, un reprezentant al acestuia sau un importator al produsului notificat este stabilit în Republica Moldova, autoritatea de supraveghere a pieţei competentă se asigură în mod deosebit că acţiunile subsecvente notificărilor distribuite prin Sistem sînt corespunzătoare.
Secţiunea a 6-a
Retragerea permanentă sau temporară,
republicarea unei notificări
    61. Notificările distribuite prin Sistem sînt păstrate permanent în Sistem.
    62. Ministerul Economiei și Infrastructurii retrage permanent o notificare din Sistem în următoarele situaţii:
    1) este dovedit că unul sau mai multe criterii de notificare nu sînt întrunite şi astfel notificarea nu este justificată. Sînt cazurile în care se constată că evaluarea originală a riscului a fost efectuată incorect şi că produsul notificat nu prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor. Se referă şi la situaţiile în care măsurile corective notificate au fost contestate cu succes în instanţa de judecată sau prin alte demersuri şi nu mai sînt valide;
    2) nu a fost luată nici o măsură cu privire la un produs notificat prin Sistem (de informare) înainte de a se decide adoptarea de măsuri corective sau întreprinderea de acţiuni corective;
    3) este dovedit că produsele vizate de o notificare nu mai sînt comercializate şi că toate exemplarele care au fost la dispoziţia consumatorilor au fost deja retrase de pe piaţă şi returnate de la consumatori.
    63. Retragerea permanentă a unei notificări nu poate fi solicitată pe baza faptului că produsul notificat a fost obiectul unor modificări necesare pentru ca acesta să fie conform cu toate cerinţele de siguranţă aplicabile, cu excepţia cazului în care se dovedeşte că toate produsele periculoase (articolele) care au fost la dispoziţia consumatorilor au fost retrase şi returnate şi că nu mai sînt comercializate.
    64. În cazuri justificate, Ministerul Economiei și Infrastructurii retrage temporar o notificare de pe pagina web oficială a Sistemului, în special în situaţia în care o autoritate de supraveghere a pieţei suspectează că o evaluare a riscului transmisă într-o notificare a fost efectuată incorect şi astfel produsul notificat poate să nu prezinte un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor. O notificare poate fi retrasă temporar de pe pagina web oficială a Sistemului pînă la clarificarea situaţiei evaluării în cauză a riscului prezentat de produsul notificat.
    65. Retragerea permanentă sau temporară a unei notificări din Sistem se efectuează doar la cererea autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare, deoarece acesta îşi asumă întreaga responsabilitate pentru informaţiile transmise.
    66. Fiecare cerere de retragere permanentă sau temporară se însoţeşte de o justificare care să redea motivele şi de toate documentele disponibile care vin în sprijinul acestor motive. Ministerul Economiei și Infrastructurii examinează fiecare cerere şi verifică justificarea, inclusiv documentele însoţitoare, şi poate solicita informaţii suplimentare, clarificări şi opinia autorităţii de supraveghere a pieţei notificatoare înainte de a lua vreo decizie.
    67. Dacă, pe baza justificărilor furnizate, Ministerul Economiei și Infrastructurii decide să retragă, permanent sau temporar, o notificare din Sistem, aceasta este retrasă:   
    1) din Sistem (sau este plasată astfel încît să fie invizibilă pentru toţi utilizatorii sistemului);
    2) de pe pagina web oficială a Sistemului (dacă este necesar).
    68. Autorităţile de supraveghere a pieţei sînt informate, prin e-mail sau printr-o altă metodă la fel de eficientă, cu privire la retragerea permanentă sau temporară a unei notificări şi, dacă este necesar, este informat şi publicul, prin publicarea unei note pe pagina web oficială a Sistemului.
    69. Autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare informează Ministerul Economiei și Infrastructurii imediat ce motivele retragerii unei notificări de pe pagina web oficială a Sistemului nu mai sînt valabile. Informaţiile includ rezultatele oricărei noi evaluări a riscului, pentru a permite Ministerului Economiei și Infrastructurii să determine dacă este cazul să menţină o notificare în Sistem şi să o republice pe pagina web oficială a Sistemului sau să o retragă permanent din Sistem (în urma unei cereri formulate de autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare).
    70. Ministerul Economiei și Infrastructurii republică o notificare pe pagina web oficială a Sistemului în urma unei cereri întemeiate formulate de autoritatea de supraveghere a pieţei notificatoare după clarificarea aspectelor referitoare la evaluarea riscului.
    71. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează autorităţile de supraveghere a pieţei, prin e-mail sau printr-o altă metodă la fel de eficientă, cu privire la republicarea unei notificări pe pagina web oficială a Sistemului, precum şi publicul, prin înlocuirea eratei cu una nouă pe pagina web oficială a Sistemului.
Secţiunea a 7-a
Termenele-limită de transmitere a notificărilor
    72. Autorităţile de supraveghere a pieţei notifică cît mai rapid posibil punctul de contact naţional cu privire la măsurile corective adoptate în privinţa produselor care prezintă un risc grav pentru sănătatea şi siguranţa consumatorilor, în termenele-limită specificate în anexa nr. 2 la prezentul Regulament. Termenele-limită specificate se aplică ignorînd orice cerinţă care decurge dintr-o procedură de recurs sau din publicarea oficială.
    73. Toate notificările cu privire la un risc grav necesitînd acţiuni urgente sînt precedate de un apel telefonic din partea punctului de contact al autorităţii de supraveghere a pieţei către numărul de telefon mobil al punctului de contact al Ministerului Economiei și Infrastructurii, pentru a se asigura imediat validarea şi declanşarea acţiunilor subsecvente.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3