HGM1207/2016
ID intern unic:  367516
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1207
din  02.11.2016
pentru aprobarea Regulamentului sanitar
privind produsele cosmetice
Publicat : 11.11.2016 în Monitorul Oficial Nr. 388-398     art Nr : 1308     Data intrarii in vigoare : 11.11.2018
    MODIFICAT
    HG1090 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1214 


    NOTĂ:
    Pe tot parcursul textului hotărîrii, Regulamentului și al anexelor, cuvintele „Ministerului Sănătății” și „Centrul Național de Sănătate Publică”,  la orice caz gramatical, se substituie prin cuvintele „Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale” și, respectiv, prin cuvintele „Agenția Națională pentru Sănătate Publică”, la cazul gramatical corespunzător HG1090 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1214


     În temeiul art.6 din Legea nr.10-XVI din 3 februarie 2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.67, art.183), cu modificările și completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1.  Se aprobă Regulamentul sanitar privind produsele cosmetice (se anexează).
    2.  Prezenta hotărîre intră în vigoare la 24 de luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

    PRIM-MINISTRU                                                Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul afacerilor externe
    şi integrării europene                                          Andrei Galbur
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                             Octavian Calmîc
    Ministrul sănătăţii                                                Ruxanda Glavan
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                         Eduard Grama
    Ministrul justiţiei                                                  Vladimir Cebotari

    Nr. 1207. Chișinău, 2 noiembrie 2016.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.1207
din 2 noiembrie 2016

REGULAMENT SANITAR
privind produsele cosmetice
    Regulamentul sanitar privind produsele cosmetice transpune parţial Regulamentul (CE) nr. 1223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 342 din 22 decembrie 2009.
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul sanitar privind produsele cosmetice (în continuare – Regulament) stabileşte regulile şi normele privind plasarea pe piaţă a produselor cosmetice, pentru a garanta funcţionarea pieţei interne şi a asigura protecţia sănătăţii umane.
    2. Prezentul Regulament se referă doar la produsele cosmetice, dar nu la medicamente, dispozitive medicale sau produse biocide. Delimitarea rezultă, în special, din definiţia detaliată a produselor cosmetice, care se referă atît la zona de aplicare, cît şi la scopul în care sînt folosite aceste produse.
    Nu sînt considerate produse cosmetice substanţele sau amestecurile destinate a fi ingerate, inhalate, injectate sau implantate în corpul uman.
    3. În sensul prezentului Regulament se folosesc următoarele noţiuni şi definiţii:
    produs cosmetic – substanţă sau amestec destinat punerii în contact cu părţile externe ale corpului uman (epidermă, zonele cu păr, unghii, buze şi organe genitale externe) sau cu dinţii şi mucoasele cavităţii orale, în scopul exclusiv sau principal de a le curăţa, de a le parfuma, de a schimba aspectul acestora, de a le proteja, de a le menţine în condiţii bune sau de a corecta mirosurile corpului;
    produs cosmetic finit –  produs cosmetic în formula sa finală, astfel cum a fost introdus pe piaţă şi pus la dispoziţia utilizatorului final, sau prototipul acestuia;
    prototip – prim model sau proiect care nu a fost încă produs în serie şi după care produsul cosmetic finit este replicat sau dezvoltat;
    substanţă – element chimic şi compuşii săi, în stare naturală sau obţinut prin orice proces de fabricare, inclusiv orice aditiv necesar pentru păstrarea stabilităţii şi orice impuritate care derivă din procesul utilizat, cu excepţia oricărui solvent care poate fi separat fără a influenţa stabilitatea substanţei sau fără a-i schimba compoziţia;
    amestec – amestec sau  soluţie compusă din două sau mai multe substanţe;
    ingredient – substanţă sau amestec utilizat în produsul cosmetic în procesul de fabricaţie;
    producător – persoană fizică sau juridică care produce un produs cosmetic sau dispune proiectarea sau fabricarea unui astfel de produs şi îl comercializează sub numele său sau sub marca sa;
    distribuitor – persoană fizică sau juridică din lanţul de distribuţie, alta decît producătorul sau importatorul, care plasează pe piaţă un produs cosmetic;
    utilizator final – consumator sau profesionist care utilizează produsul cosmetic;
    introducere pe piaţă – punere la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată a unui produs cosmetic;
    importator – persoană fizică sau juridică care introduce pe piaţă un produs cosmetic provenind dintr-o ţară terţă;
    nanomaterial – material insolubil sau biopersistent, produs cu una sau mai multe dimensiuni externe sau cu o structură internă, la o scară de la 1 la 100 nm;
    conservant – substanţă care este exclusiv sau în principal destinată pentru a inhiba dezvoltarea microorganismelor în produsul cosmetic;
    colorant – substanţă care este exclusiv sau în principal destinată pentru a colora produsul cosmetic, întregul corp sau anumite părţi ale acestuia, prin absorbţie sau reflecţie a luminii vizibile; de asemenea, precursorul colorantului oxidant pentru păr este considerat colorant;
    filtru UV – substanţă care este exclusiv sau în principal destinată pentru a proteja pielea împotriva anumitor radiaţii ultraviolete, absorbind, reflectînd sau dispersînd aceste radiaţii;
    efect nedorit – reacţie adversă pentru sănătatea umană atribuită utilizării normale sau raţional previzibile a unui produs cosmetic;
    efect nedorit grav – efect nedorit care produce o incapacitate funcţională temporară sau permanentă, un handicap, o spitalizare, anomalii congenitale, un risc vital imediat sau un deces;
    retragere – măsură aplicată în lanţul de distribuţie care are drept scop împiedicarea punerii la dispoziţie pe piaţă a unui produs cosmetic;
    rechemare – măsură care are drept scop returnarea unui produs cosmetic care a fost deja pus la dispoziţia utilizatorului final;
    formulare-cadru – formulare care menţionează categoria sau funcţia ingredientelor şi concentraţia maximă a acestora în produsul cosmetic ori oferă informaţii cantitative şi calitative atunci cînd un produs cosmetic nu este acoperit sau este doar parţial acoperit de o astfel de formulare;
    produs care se îndepărtează prin clătire – produs cosmetic destinat să fie înlăturat după aplicarea lui pe piele, păr sau mucoase;
    produs fără clătire – produs cosmetic destinat să rămînă în contact prelungit cu pielea, părul sau mucoasele;
    produs pentru păr – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe părul de pe cap sau pe părul de pe faţă, cu excepţia genelor;
    produs pentru piele – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe piele;
    produs pentru buze – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe buze;
    produs pentru faţă – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe pielea feţei;
    produs pentru unghii – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe unghii;
    produs pentru cavitatea orală – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe dinţi sau pe mucoasele cavităţii orale;
    produs aplicat pe mucoase – produs cosmetic destinat să fie aplicat pe mucoasele cavităţii orale, pe conturul ochilor sau ale organelor genitale externe;
    produs pentru ochi – produs cosmetic destinat să fie aplicat în apropierea ochilor;
    uz profesional – aplicare şi utilizare a produselor cosmetice de către persoane în exerciţiul activităţii lor profesionale;
    săruri – săruri ale cationilor sodiu, potasiu, calciu, magneziu, amoniu şi etanolamine; săruri ale anionilor clorură, bromură, sulfat, acetat;
    esteri – esteri de metil, etil, propil, izopropil, butil, izobutil, fenil;
    denumiri comune internaţionale:
    denumirea comună internaţională (DCI) (Nonproprietary Names – INN) pentru produsele farmaceutice recomandate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), Geneva, august 1975);
    numerele CAS (Chemical Abstracts Service);
    numărul CE – corespunde fie numerelor din Inventarul european al substanţelor chimice existente introduse pe piaţă (European Inventory of Existing Commercial chemical Substances – EINECS) sau numerelor din Lista europeană a substanţelor chimice notificate (European List of Notified Chemical Substances – ELINCS) sau numărului de înregistrare furnizat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr.1907/2006;
    XAN – denumirea aprobată de o anumită ţară (X), de exemplu USAN care corespunde denumirii aprobate în SUA;
    denumirea din Glosarul denumirilor comune ale ingredientelor – Nomenclatorul Internaţional al Ingredientelor Cosmetice (INCI).
    4. Lista cuprinzînd categoriile de produse cosmetice, aşa cum sînt definite în cuprinsul punctului 3 din prezentul Regulament, este prevăzută, dar nu limitatată, în anexa nr. 1 la prezentul Regulament.
II. SIGURANŢĂ, RESPONSABILITATE
    5. Un produs cosmetic  pus pe piaţă trebuie să fie sigur pentru sănătatea umană atunci cînd este utilizat în condiţii de folosire normale sau raţional previzibile, ţinînd seama, în special, de următoarele elemente:
    1) prezentare (formă, miros, culoare, aspect, ambalaj), respectînd inclusiv prevederile Legii nr. 422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor;
    2) etichetare;   
    3) instrucţiuni de utilizare şi eliminare;   
    4) prezenţa certificatelor de compoziţie, rapoartelor de încercări de laborator, furnizate de persoana responsabilă definită la punctul 7 din prezentul Regulament.
    6. Prevederile referitoare la avertismente nu absolvă persoanele definite la punctele 3 şi 7 din prezentul Regulament de respectarea celorlalte obligaţii prevăzute de prezentul Regulament.
    7. Drept persoană responsabilă de introducerea şi punerea la dispoziţie pe piaţa Republicii Moldova a produselor cosmetice şi care asigură conformitatea cu obligaţiile relevante stabilite în prezentul Regulament sînt recunoscute:
    1) producătorul stabilit în Republica Moldova, pentru un produs cosmetic fabricat în Republica Moldova, care nu face ulterior obiectul unui export şi, apoi, al unui nou import în ţară;
    2) importatorul, pentru un produs cosmetic importat;
    3) distribuitorul, în cazul în care introduce pe piaţă un produs cosmetic sub numele sau marca sa sau atunci cînd modifică un produs deja introdus pe piaţă astfel încît poate fi afectată conformitatea cu cerinţele prezentului Regulament.
    8. Traducerea informaţiilor în limba de stat privind un produs cosmetic deja introdus pe piaţă nu este considerată drept o modificare a respectivului produs în măsură să afecteze conformitatea cu cerinţele aplicabile ale prezentului Regulament.
    9. Producătorul şi importatorul pot desemna un reprezentant autorizat  stabilit în Republica Moldova drept persoană responsabilă, care trebuie să-şi exprime acceptul în scris.
    10. Persoana responsabilă este obligată:
    1) să asigure  conformitatea produselor cosmetice cu punctele 5, 13, 15-54, 56, 58-71 din prezentul Regulament;
    2) dacă consideră sau are motive să creadă că un produs cosmetic care a fost  introdus pe piaţă nu este conform prezentului Regulament, în termen de 24 de ore, ia măsurile corective necesare pentru ca produsul să fie conform prezentului Regulament, inclusiv retragerea sau rechemarea produsului;
    3) în cazul în care produsul cosmetic prezintă un risc pentru sănătatea umană, să informeze, în termen de 24 de ore, Agenția Națională pentru Sănătate Publică şi autorităţile competente din statul în care dosarul cu informaţii despre produs este accesibil, indicînd, în special, detalii cu privire la neconformitate şi la măsurile corective întreprinse;
    4) să coopereze cu autorităţile indicate în subpunctul 3) din prezentul punct, la cererea celor din urmă, cu privire la orice acţiune de eliminare a riscurilor generate de produsele cosmetice pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţă, în special, să furnizeze Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, în urma unei cereri motivate din partea acestuia, toate informaţiile şi documentaţia prevăzută de prezentul Regulament pentru a demonstra conformitatea unor aspecte specifice ale produsului, în limba de stat.
    11. Obligaţiile distribuitorilor sînt:
    1) să respecte cerinţele aplicabile produselor cosmetice puse la dispoziţie pe piaţă;
    2) înainte de a fi pus la dispoziţie pe piaţă un produs cosmetic, să verifice dacă:
    a) sînt prezente informaţiile de etichetare prevăzute la punctul 52 subpunctele 1, 5, 6 şi punctele 54 şi 55 din prezentul Regulament;
    b) sînt îndeplinite cerinţele lingvistice prevăzute la punctele 56 şi 57 din prezentul Regulament;
    c) nu este depăşită data de minimă durabilitate specificată, atunci cînd este aplicabil punctul 52 din prezentul Regulament;
    3) în cazul în care consideră sau au motive să creadă că:
    a) un produs cosmetic nu este conform cerinţelor prevăzute în prezentul Regulament, distribuitorii pun la dispoziţie  pe piaţă produsul doar după ce acesta devine conform cu cerinţele aplicabile;
    b) un produs cosmetic pe care l-au pus la dispoziţie pe piaţă nu este conform prezentului Regulament, se asigură că s-au întreprins toate măsurile corective necesare pentru ca produsul să devină conform, să fie retras sau rechemat, după caz;
    4) în cazul în care produsul cosmetic prezintă un risc pentru sănătatea umană, să informeze, în termen de 24 de ore, persoana responsabilă şi Agenția Națională pentru Sănătate Publică indicînd detaliile cu privire la neconformitate şi la măsurile corective întreprinse;
    5) să se asigure că, pe toată perioada în care un produs se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul Regulament;
    6) să coopereze cu Agenția Națională pentru Sănătate Publică, la cererea a celuia din urmă, cu privire la orice acţiune de eliminare a riscurilor generate de produsele pe care le-au pus pe piaţă, în special ca urmare unei cereri motivate din partea Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, distribuitorii furnizează acestuia toate informaţiile şi documentaţia prevăzută de prezentul Regulament, pentru a demonstra conformitatea produsului cu cerinţele menţionate la subpunctul 2) din prezentul punct,  în limba de stat sau într-o limbă de circulaţie internaţională.
    12. În cadrul lanţului de distribuţie, la cererea Agenției Naționale pentru Sănătate Publică:
    1) persoana responsabilă identifică distribuitorii cărora le furnizează produsul cosmetic;
    2) distribuitorul identifică persoana responsabilă de la care a achiziţionat produsul cosmetic, precum şi persoanele fizice şi juridice cărora le-a furnizat produsul cosmetic;
    3) obligaţiile prevăzute la subpunctele 1) şi 2) din prezentul punct necesită a fi respectate pentru o perioadă de 10 ani de la data la care ultimul lot al produsului cosmetic a fost introdus pe piaţă. 
    13. Fabricarea produselor cosmetice respectă bunele practici de fabricaţie în vederea asigurării obiectivelor punctului 1 din prezentul Regulament. Respectarea bunelor practici de fabricaţie presupune că fabricarea este în conformitate cu standardele armonizate relevante, ale căror referinţe sînt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi care sînt adoptate în calitate de standarde naţionale.
    14. Autorităţile naţionale nu pot refuza libera circulaţie, interzice sau restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă a produselor cosmetice care îndeplinesc cerinţele prezentului Regulament.
III. EVALUAREA SIGURANŢEI.
DOSARUL CU INFORMAŢII DESPRE PRODUS, NOTIFICAREA
Secţiunea 1
Evaluarea siguranţei
    15. Pentru a demonstra conformitatea produsului cosmetic cu dispoziţiile punctului 5 din prezentul Regulament, înainte de a  introduce un produs cosmetic pe piaţă, persoana responsabilă se asigură că acesta a făcut obiectul unei evaluări a siguranţei pe baza informaţiilor relevante şi că a fost elaborat un Raport privind siguranţa produsului cosmetic, în conformitate cu anexa nr. 2 la prezentul Regulament.
    16. Persoana responsabilă se asigură că:
    1) în cadrul evaluării siguranţei, se iau în considerare utilizarea preconizată a produsului cosmetic şi expunerea sistemică anticipată la ingredientele individuale care se regăsesc în formula finală;
    2) în cadrul evaluării siguranţei, prin revizuirea datelor din toate sursele existente, se foloseşte o abordare adecvată privind forţa probantă a dovezilor;
    3) Raportul privind siguranţa produsului cosmetic este permanent actualizat, ţinînd cont de informaţiile relevante suplimentare apărute ulterior introducerii pe piaţă a produsului.
    17. Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, în strînsă cooperare cu toate părţile interesate, adoptă ghiduri consultative şi de recomandare pentru a da posibilitatea întreprinderilor, în special întreprinderilor mici şi mijlocii, să perfecteze Raportul privind siguranţa produsului cosmetic, stabilit în anexa nr. 2 la prezentul Regulament.
    18. Evaluarea siguranţei produselor cosmetice, altele decît cele provenite din statele membre ale Uniunii Europene, astfel cum este stabilită în capitolul II al anexei nr. 2 la prezentul Regulament, este efectuată de către organisme acreditate în conformitate cu standardele armonizate relevante, ale căror referinţe sînt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi care sînt adoptate în calitate de standarde naţionale.
Secţiunea a 2-a
Dosarul cu informaţii despre produs
    19. Atunci cînd un produs cosmetic este introdus pe piaţă, persoana responsabilă păstrează un dosar cu informaţii despre produs.
    20. Dosarul cu informaţii despre produs trebuie păstrat pe o perioadă de zece ani de la data la care ultimul lot al produsului cosmetic a fost introdus pe piaţă.
    21. Dosarul cu informaţii despre produs conţine următoarele informaţii şi date, care sînt actualizate ori de cîte ori este necesar:
    1) descrierea produsului cosmetic, care permite stabilirea unei legături clare între dosarul cu informaţii despre produs şi produsul cosmetic în cauză;
    2) Raportul privind siguranţa produsului cosmetic menţionat la punctul 15 din prezentul Regulament;
    3) descrierea metodei de fabricaţie şi declaraţia de conformitate cu bunele practici de fabricaţie menţionate la punctul 13 din prezentul Regulament;
    4) dovada efectului declarat al produsului cosmetic, în cazul în care aceasta este justificată de natura sau efectul produsului cosmetic;
    5) datele privind orice test efectuat pe animale de către producător, agenţii sau furnizorii acestuia, în fazele de dezvoltare sau de evaluare a siguranţei produsului cosmetic sau a ingredientelor sale, inclusiv testările pe animale efectuate în vederea îndeplinirii cerinţelor din actele şi normele administrative ale ţărilor terţe.
    22. Persoana responsabilă se asigură că autoritatea competentă din statul în care este păstrat dosarul cu informaţii despre produs are acces uşor la acest dosar, în format electronic sau în alt format, la adresa sa indicată pe etichetă.
    23. Informaţiile care figurează în dosarul cu informaţii despre produs sînt accesibile obligatoriu în limba de stat, fără a exclude prezentarea şi într-o limbă acceptată de autorităţile competente.
    24. Cerinţele prevăzute la punctele 15, 16, 19-22 din prezentul Regulament nu se aplică produselor cosmetice care au fost autorizate sanitar, pînă la intrarea în vigoare a prezentului Regulament.
Secţiunea a 3-a
Eşantionare şi analiză
    25. Eşantionarea produselor cosmetice se efectuează în conformitate cu cerinţele specificate în anexa nr. 10 la prezentul Regulament.
    26. Evaluările necesare pentru verificarea compoziţiei produselor cosmetice se vor efectua în conformitate cu cerinţele specificate în anexele 10-16 la prezentul Regulament. Determinarea proprietăţilor toxicologice, sanitaro-chimice şi bacteriologice ale indicilor de inofensivitate se vor efectua în conformitate cu standardele armonizate relevante, ale căror referinţe sînt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi care sînt adoptate în calitate de standarde naţionale.
    27. Metodele menţionate la punctul 26 din prezentul Regulament oferă linii directoare pentru producerea, aprobarea, testarea de produse cosmetice conforme cu normele codului bunelor practici de fabricaţie (Good Manufacturing Practices – GMP), acoperind aspectele legate de procesul de fabricaţie şi verificare a calităţii de laborator, pentru a confirma că produsul respectă criteriile de acceptare a produselor cosmetice.
Secţiunea a 4-a
Autorizarea sanitară (notificarea autorităţilor)
    28. Anterior introducerii pe piaţă, produsele cosmetice se supun autorizării sanitare prin notificare, în conformitate cu Legea nr. 10-XVI din 3 februarie 2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice.
    29. În scopul respectării procedurii de autorizare sanitară menţionată la punctul 28 din prezentul Regulament, persoana responsabilă transmite Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, prin mijloace electronice, următoarele informaţii:
    1) categoria produsului cosmetic şi denumirea sau denumirile acestuia, care permit identificarea sa specifică;
    2) numele şi adresa persoanei responsabile care păstrează disponibil dosarul cu informaţii despre produs;
    3) ţara de origine, în cazul importului;
    4) coordonatele unei persoane fizice care poate fi contactată în caz de necesitate;
    5) prezenţa substanţelor sub formă de nanomateriale şi:
    a) identificarea acestora, inclusiv denumirea chimică şi alţi descriptori specificaţi la punctul 3 din prezentul Regulament;
    b) condiţiile de expunere;
    8) denumirea şi numărul CAS sau CE al substanţelor clasificate drept cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere (CMR), din categoriile 1A sau 1B, conform Listei clasificărilor şi etichetărilor armonizate ale substanţelor periculoase a UE;
    9) formularea-cadru, care permite un tratament medical prompt şi adecvat în situaţiile dificile.
    30. Atunci cînd produsul cosmetic este introdus pe piaţă, persoana responsabilă transmite, prin mijloace electronice, Agenției Naționale pentru Sănătate Publică etichetarea originală şi, în cazul unei lizibilităţi rezonabile, prezintă o fotografie a ambalajului corespunzător.
    31. Un distribuitor care pune la dispoziţie pe piaţă un produs cosmetic deja introdus pe piaţă într-un alt stat şi traduce, din propria iniţiativă, orice element al etichetei produsului respectiv, pentru a respecta legislaţia naţională, transmite Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, prin mijloace electronice, următoarele informaţii:
    1) categoria produsului cosmetic, denumirea acestuia în alte state de unde se expediază şi denumirea acestuia în statul în care este pus la dispoziţie pe piaţă, care permite identificarea sa specifică;
    2) statul în care produsul cosmetic este pus la dispoziţie pe piaţă;
    3) numele şi adresa sa;
    4) numele şi adresa persoanei responsabile care păstrează disponibil dosarul cu informaţii despre produs.
    32. Agenția Națională pentru Sănătate Publică pune la dispoziţia tuturor autorităţilor competente, la solicitare, în termenii stabiliţi de legislaţia privind accesul la informaţie, inclusiv şi pe cale electronică, informaţiile menţionate. Aceste informaţii pot fi folosite doar în scopuri de supraveghere în cadrul pieţei, de analiză a pieţei, evaluare şi informare a consumatorilor în contextul punctelor 69-77 din prezentul Regulament.
    33. În cazul în care informaţiile menţionate la punctele 29 şi 31 din prezentul Regulament se modifică, persoana responsabilă sau distribuitorul furnizează, în termen de 3 zile, Agenției Naționale pentru Sănătate Publică o actualizare.
    34. Informaţiile menţionate la punctele 29 şi 30 din prezentul Regulament pot fi puse şi la dispoziţia centrelor toxicologice sau structurilor similare, care, ulterior, vor putea fi folosite doar în scopuri de tratament medical.
IV. RESTRICŢII PENTRU ANUMITE SUBSTANŢE
Secţiunea 1
Restricţii pentru substanţele enumerate în anexe
    35. Fără a aduce atingere punctului 5 din prezentul Regulament, produsele cosmetice nu trebuie să conţină nici unul dintre următoarele:
    1) substanţe interzise (substanţele interzise enumerate în anexa nr. 3 la prezentul Regulament);
    2) substanţe restricţionate (substanţele restricţionate care nu sînt folosite în conformitate cu restricţiile prevăzute în anexa nr. 4 la prezentul Regulament);
    3) coloranţi:
    a) alţi coloranţi decît cei enumeraţi în anexa nr. 5 la prezentul Regulament şi coloranţii enumeraţi în aceasta, dar care nu sînt utilizaţi în conformitate cu condiţiile stabilite în anexa menţionată, cu excepţia produselor de colorare a părului menţionate la punctul 37 din prezentul Regulament;
    b) fără a aduce atingere subpunctului 2), subpunctului 4) litera a) şi subpunctului 5) litera a), substanţele care sînt enumerate în anexa nr.6 la prezentul Regulament, dar care nu sînt destinate a fi utilizate drept coloranţi şi care nu sînt utilizate în conformitate cu condiţiile stabilite în anexa menţionată;
    4) conservanţi:
    a) alţi conservanţi decît cei enumeraţi în anexa 5 la prezentul Regulament şi conservanţii enumeraţi în aceasta, dar care nu sînt utilizaţi în conformitate cu condiţiile stabilite în anexa menţionată;
    b) fără a aduce atingere subpunctului 2), subpunctului 3) litera a) şi subpunctului 5) litera a), substanţele care sînt enumerate în anexa nr. 6 la prezentul Regulament, dar care nu sînt destinate a fi utilizate drept conservanţi şi care nu sînt utilizate în conformitate cu condiţiile stabilite în anexa menţionată;
    5) filtre UV:
    a) alte filtre UV, decît cele enumerate în anexa nr. 7 la prezentul Regulament şi filtrele UV enumerate în aceasta, dar care nu sînt utilizate în conformitate cu condiţiile stabilite în anexa menţionată;
    b) fără a aduce atingere subpunctului 2), subpunctului 3) litera b) şi subpunctului 4) litera a), substanţele care sînt enumerate în anexa nr.7 la prezentul Regulament, dar care nu sînt destinate a fi utilizate ca filtre UV şi care nu sînt utilizate în conformitate cu condiţiile stabilite în anexa menţionată.
    36. Produsele pentru colorarea părului nu trebuie să conţină alţi coloranţi destinaţi colorării părului decît cei enumeraţi în anexa nr.5 la prezentul Regulament şi cei destinaţi colorării părului care sînt enumeraţi, dar care nu sînt utilizaţi în conformitate cu condiţiile stabilite în respectiva anexă.
    37. Se interzice utilizarea în compoziţia produselor cosmetice a substanţelor clasificate drept substanţe cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, în conformitate cu legislaţia naţională referitoare la clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi amestecurilor. Cu toate acestea, o substanţă clasificată la categoria 2 poate fi folosită în compoziţia produselor cosmetice dacă, în urma evaluării de către Agenția Națională pentru Sănătate Publică, aceasta a fost declarată sigură pentru a fi utilizată în compoziţia produselor cosmetice.
    38. Se interzice utilizarea în compoziţia produselor cosmetice a substanţelor clasificate drept substanţe cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, categoriile 1A sau 1B, în conformitate cu legislaţia naţională referitoare la clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi amestecurilor. Cu toate acestea, în mod excepţional, astfel de substanţe pot fi utilizate în compoziţia produselor cosmetice în cazul în care, în urma clasificării acestora drept substanţe cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, categoriile 1A şi 1B, în conformitate cu legislaţia naţională referitoare la clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi amestecurilor, toate condiţiile următoare sînt îndeplinite:
    1) respectă cerinţele privind siguranţa produselor alimentare, astfel cum au fost definite în Legea nr.113 din 18 mai 2012 cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei privind siguranţa alimentelor;
    2) nu sînt disponibile substanţe alternative, astfel cum se demonstrează într-o analiză a alternativelor;
    3) cererea se face pentru o utilizare specifică a categoriei de produs cu o expunere cunoscută; precum şi
    4) au fost evaluate şi declarate sigure de către Agenția Națională pentru Sănătate Publică pentru a fi utilizate în compoziţia produselor cosmetice, avînd în vedere, în special, expunerea la aceste produse şi ţinînd seama de expunerea globală din alte surse, acordînd atenţie specială grupurilor de populaţie vulnerabile.
    39. Pentru a se evita utilizarea incorectă a produsului cosmetic, se asigură o etichetare specifică în conformitate cu punctul 5 din prezentul Regulament, luînd în considerare riscurile eventuale legate de prezenţa substanţelor periculoase şi de căile de expunere.
Secţiunea a 2-a
Nanomaterialele
    40. Pentru fiecare produs cosmetic care conţine nanomateriale, trebuie să se asigure protecţia sănătăţii umane.
    41. Dispoziţiile prezentului punct nu se aplică nanomaterialelor utilizate drept coloranţi, filtre UV sau conservanţi, reglementate în temeiul punctului 35 din prezentul Regulament, cu excepţia cazului în care se specifică în mod explicit acest lucru.
    42. Pe lîngă notificarea menţionată la punctele 28 şi 29 din prezentul Regulament, produsele cosmetice care conţin nanomateriale sînt notificate Agenției Naționale pentru Sănătate Publică de către persoana responsabilă, prin mijloace electronice, cu 6 luni înainte de introducerea pe piaţă.
    43. Punctul 42 din prezentul Regulament nu se aplică produselor cosmetice care conţin nanomateriale şi sînt în conformitate cu cerinţele stabilite în anexa nr. 4 la prezentul Regulament.
    44. Informaţiile notificate Agenției Naționale pentru Sănătate Publică conţin cel puţin următoarele:
    1) identificarea nanomaterialului, inclusiv denumirea sa chimică (conform International Union of Pure Applied Chemistry) şi alţi descriptori specificaţi la punctul 3 din prezentul Regulament;
    2) specificaţia nanomaterialului, inclusiv dimensiunea particulelor, proprietăţile fizice şi chimice;
    3) estimarea cantităţii de nanomaterial conţinut în produsele cosmetice, destinate a fi introduse pe piaţă anual;
    4) profilul toxicologic al nanomaterialului;
    5) datele referitoare la siguranţa nanomaterialului în relaţie cu categoria de produse cosmetice în care este utilizat;
    6) condiţiile de expunere.
    45. Persoana responsabilă poate desemna altă persoană juridică sau fizică, prin mandat scris, pentru notificarea în legătură cu nanomaterialele şi informează Agenția Națională pentru Sănătate Publică în această privinţă.
    46. Agenția Națională pentru Sănătate Publică furnizează un număr de referinţă pentru prezentarea profilului toxicologic care poate înlocui informaţiile ce urmează a fi notificate în conformitate cu punctul 44 subpunctul 4 din prezentul Regulament.
    47. În cazul în care Agenția Națională pentru Sănătate Publică dispune de informaţii probante asupra siguranţei nanomaterialului, solicită fără întîrziere avizul privind siguranţa acestor nanomateriale pentru categoriile relevante de produse cosmetice şi condiţiile de expunere raţional previzibile. Agenția Națională pentru Sănătate Publică face publice aceste informaţii.
    48. Prezenţa neintenţionată a unei mici cantităţi de substanţă interzise, provenind din impurităţile componentelor naturale sau sintetice, din procesul de fabricare, depozitare, migrare din ambalare, care este tehnic inevitabilă în condiţii de bune practici de fabricaţie, este admisă numai în cazul în care această prezenţă este în conformitate cu punctul 5 din prezentul Regulament.
V. TESTAREA PE ANIMALE
    49. Fără a aduce atingere obligaţiilor generale care decurg din punctul 5 din prezentul Regulament, se interzice:
    1) introducerea pe piaţă a produselor cosmetice a căror formulă finală, pentru a îndeplini cerinţele prezentului Regulament, a făcut obiectul testării pe animale printr-o altă metodă decît una alternativă, după ce o asemenea metodă alternativă a fost validată şi adoptată la nivel naţional;
    2) introducerea pe piaţă a produselor cosmetice care conţin ingrediente sau combinaţii de ingrediente care, pentru a îndeplini cerinţele prezentului Regulament, au făcut obiectul testării pe animale printr-o altă metodă decît una alternativă prevăzută în anexa nr.9 la prezentul Regulament sau după ce o asemenea metodă alternativă a fost validată şi adoptată la nivel naţional;
    3) efectuarea în ţară a testării pe animale a produselor cosmetice finite pentru a îndeplini cerinţele prezentului Regulament;
    4) efectuarea în ţară a testării pe animale a ingredientelor sau a combinaţiilor de ingrediente pentru a îndeplini cerinţele prezentului Regulament, după data la care asemenea teste trebuie înlocuite cu una sau mai multe metode alternative validate enumerate în anexa nr. 9 la prezentul Regulament.
    50. Prevederile de la punctul 49 din prezentul Regulament nu se referă la cazurile în care se demonstrează existenţa riscului pentru sănătatea umană, iar necesitatea efectuării testelor pe animale este justificată şi este susţinută de un protocol de cercetare detaliat, propus ca bază de evaluare. Rezultatele finale obţinute sînt incluse în raportul anual al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică.
VI. INFORMAREA CONSUMATORILOR
Secţiunea 1
Etichetare
    51. Fără a aduce atingere celorlalte dispoziţii ale prezentului punct, produsele cosmetice sînt puse la dispoziţie pe piaţă doar dacă pe recipientul şi pe ambalajul produselor cosmetice sînt inscripţionate următoarele informaţii cu caractere vizibile, de neşters şi uşor lizibile:
    1) numele sau denumirea comercială şi adresa persoanei responsabile. Informaţiile de acest tip pot fi prescurtate astfel încît abrevierea să facă posibilă identificarea persoanei responsabile şi a adresei acesteia. În cazul în care sînt indicate mai multe adrese, este evidenţiată acea adresă la care persoana responsabilă pune la dispoziţie cu promptitudine dosarul cu informaţii despre produs. Pentru produsele cosmetice importate se specifică ţara de origine;
    2) conţinutul nominal la data ambalării, exprimat în greutate sau în volum, cu excepţia cazurilor în care ambalajele conţin mai puţin de 5 grame sau 5 mililitri, a mostrelor gratuite şi a ambalajelor conţinînd produse pentru o singură folosire; la produsele preambalate vîndute, de obicei, ca un număr de articole pentru care indicarea greutăţii sau a volumului nu este semnificativă, nu este necesară precizarea conţinutului, cu condiţia ca numărul de articole să apară pe ambalaj. Nu este necesară precizarea acestei informaţii în cazul în care numărul de articole este uşor de determinat din exterior sau în cazul în care produsul este comercializat la bucată;
    3) data pînă la care produsul cosmetic, depozitat în condiţii corespunzătoare, îndeplineşte funcţia sa iniţială şi, în special, rămîne în conformitate cu punctul 5 din prezentul Regulament („data de minimă durabilitate”):
    a) data în sine sau detaliile privind locul în care aceasta este inscripţionată pe ambalaj sînt precedate de simbolul care figurează la punctul 3 din anexa nr. 8 la prezentul Regulament sau de menţiunea: „a se folosi preferabil înainte de”;
    b) data de minimă durabilitate este exprimată clar şi indică fie luna şi anul, fie ziua, luna şi anul, în această ordine. Aceste informaţii sînt completate de indicarea condiţiilor care trebuie satisfăcute pentru a garanta data de minimă durabilitate menţionată;
    c) indicarea datei de minimă durabilitate nu este obligatorie pentru produsele cosmetice cu o durabilitate mai mare de 30 de luni. Asemenea produse sînt însoţite de indicarea duratei de utilizare după deschidere pentru care produsul este sigur şi poate fi folosit fără a avea efecte nocive asupra consumatorului. Această informaţie se indică, cu excepţia cazului în care conceptul de durabilitate după deschidere este irelevant, prin simbolul care figurează la punctul 2 din anexa nr.8 la prezentul Regulament, urmat de durata de utilizare (în luni şi/sau ani);
    4) precauţiile speciale care trebuie respectate la utilizare şi cel puţin cele menţionate în anexele nr. 4-7 la prezentul Regulament, precum şi orice informaţie specială referitoare la precauţiile privind produsele cosmetice pentru uz profesional;
    5) numărul de lot al produsului sau numărul de referinţă pentru identificarea produsului cosmetic. În cazul în care, din motive de ordin practic, acest lucru este imposibil din cauza dimensiunii prea mici a produselor cosmetice, astfel de informaţii trebuie să apară numai pe ambalaj;
    6) funcţia produsului cosmetic, în cazul în care aceasta nu reiese clar din prezentarea sa;
    7) lista ingredientelor. Această informaţie poate fi indicată numai pe ambalaj. Lista este precedată de termenul „ingrediente”. Nu sînt considerate ingrediente:
    a) impurităţile din materiile prime folosite;
    b) substanţele tehnice subsidiare folosite în amestec, dar care nu se regăsesc în produsul finit;
    8) referirile la compoziţiile parfumante şi aromatice şi materiile lor prime se fac prin termenii „parfum” sau „aromă”. În plus, prezenţa substanţelor a căror menţionare este prevăzută în coloana „altele” din anexa nr. 4 la prezentul Regulament este cuprinsă în lista ingredientelor pe lîngă termenii „parfum” sau „aromă”.
    9) lista ingredientelor se stabileşte în ordinea descrescătoare a greutăţii acestora, la momentul încorporării lor în produsul cosmetic. Ingredientele cu o concentraţie mai mică de 1% pot fi enumerate în orice ordine după cele cu o concentraţie mai mare de 1%;
    10) toate ingredientele prezente sub formă de nanomateriale trebuie specificate în mod clar în lista ingredientelor. Denumirile acestor ingrediente sînt urmate de cuvîntul „nano” între paranteze;
    11) coloranţii, alţii decît coloranţii destinaţi colorării părului, pot fi enumeraţi în orice ordine după celelalte ingrediente cosmetice. Pentru produsele cosmetice decorative comercializate în nuanţe diferite, poate fi enumerată întreaga gamă de coloranţi, alţii decît coloranţii destinaţi colorării părului, cu condiţia de a adăuga cuvintele „poate conţine” sau simbolul „+/-”. Se utilizează Indexul
culorilor (CI).
    52. În cazul în care, din motive practice, este imposibilă specificarea pe etichetă a informaţiilor menţionate la punctul 51 subpunctele 4 şi 6 din prezentul Regulament, se aplică următoarele:
    1) informaţiile se menţionează pe un fluturaş, etichetă, marcaj, bandă sau card inclus sau ataşat produsului;
    2) se face referire la aceste informaţii fie printr-o indicaţie abreviată, fie prin simbolul prevăzut la punctul 1 din anexa nr. 8 la prezentul Regulament, care trebuie să apară pe recipient sau pe ambalaj, pentru informaţiile menţionate la punctul     52 subpunctul 4, şi pe ambalaj, pentru informaţiile menţionate la punctul 52 subpunctul 6 din prezentul Regulament.
    53. În cazul săpunului, perlelor de baie sau altor produse mici, unde din motive practice informaţiile de la punctul 51 subpunctul 6 din prezentul Regulament nu pot apărea pe o etichetă, marcaj, bandă, card sau pe un fluturaş inclus, aceste informaţii apar pe un pliant în imediata apropiere a recipientului în care este expus pentru vînzare produsul cosmetic.
    54. Pentru produsele cosmetice care nu sînt preambalate, sînt ambalate la punctul de vînzare la cererea cumpărătorului ori preambalate pentru vînzare imediată, indicarea informaţiilor menţionate la punctul 51 din prezentul Regulament se va face în conformitate cu prevederile punctului 53 din prezentul Regulament.
    55. Informaţiile menţionate la punctul 51 subpunctele 2,3,4 şi 6 din prezentul Regulament sînt expuse în limba de stat.
    56. Informaţiile menţionate la punctul 51 subpunctul 5 din prezentul Regulament se indică prin utilizarea denumirii comune a ingredientului, stabilită în glosarul prevăzut la punctul 82 din prezentul Regulament. În absenţa unei denumiri comune a ingredientului, se utilizează un termen care figurează într-o nomenclatură acceptată la nivel internaţional.
Secţiunea a 2-a
Declaraţii referitoare la produs
    57. La etichetare, la punerea la dispoziţie pe piaţă şi în reclamele pentru produsele cosmetice nu se folosesc texte, nume, mărci, poze şi semne figurative sau alte semne care sugerează faptul că aceste produse au caracteristici sau funcţii pe care nu le posedă.
    58. Persoana responsabilă poate menţiona, pe ambalajul produsului sau în orice document, notă, etichetă, inel sau banderolă care însoţeşte produsul cosmetic sau face trimitere la el, că nu au fost efectuate teste pe animale numai în cazul în care producătorul şi furnizorii săi nu au efectuat sau nu au comandat efectuarea testării pe animale a produsului cosmetic finit sau a prototipului acestuia sau a oricăruia dintre ingredientele pe care le conţine sau nu au folosit nici unul din ingredientele care au fost testate pe animale de alte persoane în scopul realizării de noi produse cosmetice.
Secţiunea a 3-a
Accesul publicului la informaţii
    59. Fără a aduce atingere protecţiei, în special, a secretului comercial şi a drepturilor de proprietate intelectuală, persoana responsabilă se asigură că prin orice mijloace pertinente pot fi accesate uşor de către public informaţiile privind compoziţia calitativă şi cantitativă a produsului cosmetic, numele şi numărul de cod ale compoziţiilor parfumante şi aromatice, identitatea furnizorului acestora, precum şi datele existente privind efectele nedorite şi efectele nedorite grave care rezultă din utilizarea produsului cosmetic.
    60. Informaţiile cantitative privind compoziţia produsului cosmetic care trebuie puse la dispoziţia publicului se limitează la substanţele periculoase, în conformitate cu Legea nr.1236-XIII din 3 iulie 1997 cu privire la regimul produselor şi substanţelor nocive.
VII. SUPRAVEGHEREA PIEŢEI
Secţiunea 1
Controlul pe piaţă
    61. Controlul asupra produselor cosmetice se efectuează de către Centrele de sănătate publică municipale conform dispozițiilor indicate la punctul 62  din prezentul Regulament, în conformitate cu Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Legea nr.10-XVI din 3 februarie 2009 privind supravegherea de stat  a sănătăţii publice.
    62. Centrele de sănătate publică municipale şi raionale supraveghează respectarea dispoziţiilor prezentului Regulament prin intermediul controalelor efectuate  asupra produselor cosmetice plasate pe piaţă, prin dosarul cu informaţii despre produs, verificări fizice şi de laborator pe baza probelor corespunzătoare. În cadrul supravegherii pieţei, personalul autorizat cu drept de control de stat în domeniul sănătăţii publice al centrelor de sănătate publică municipale şi raionale are următoarele atribuţii:
    1) efectuează controale în scopul depistării pericolului de îmbolnăvire a populaţiei care utilizează produsele cosmetice, în condiţii normale;
    2) verifică procesul de fabricaţie şi conformitatea cu  principiile practicilor de bună fabricaţie;
    3) verifică respectarea prevederilor referitoare la etichetarea produselor cosmetice corespunzătoare;
    4) verifică respectarea prevederilor punctelor 35-39 din prezentul Regulament;
    5) verifică şi interzice folosirea în produsele cosmetice a substanţelor clasificate drept substanţe cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, categoriile 1A sau 1B, în conformitate cu legislaţia naţională referitoare la clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi amestecurilor;
    6) verifică condiţiile de plasare a declaraţiilor despre produs, inclusiv veridicitatea informaţiei prezentate populaţiei, precum şi precauţiile înaintea aplicării, astfel încît să fie asigurată siguranţa produselor cosmetice;
    7) verifică notificările făcute de persoana responsabilă, la introducerea pe piaţă a produsului cosmetic.
Secţiunea a 2-a
Comunicarea efectelor nedorite grave
    63. În situaţia producerii de efecte grave nedorite, persoana responsabilă şi distribuitorii notifică, în cel mult 24 de ore, Agenția Națională pentru Sănătate Publică următoarele informaţii:
    1) toate efectele nedorite grave pe care le cunosc sau despre care se presupune în mod rezonabil că ar trebui să le cunoască;
    2) denumirea produsului cosmetic în cauză, care permite identificarea concretă a acestuia;
    3) măsurile corective întreprinse de către aceştia.
    64. Atunci cînd persoana responsabilă raportează Agenției Naționale pentru Sănătate Publică efectele nedorite grave produse, iar Agenția Națională pentru Sănătate Publică, la rîndul său, transmite, în termen de 24 de ore, informaţiile menţionate la punctul 65 din prezentul Regulament autorităţilor competente din ţările respective unde a fost fabricat produsul sau exportat.
    65. Atunci cînd distribuitorii raportează efecte nedorite grave Agenției Naționale pentru Sănătate Publică în cazul în care efectul s-a produs pe teritoriul Republicii Moldova, Agenția Națională pentru Sănătate Publică transmite, în termen de 24 de ore, informaţiile menţionate la punctul 63 din prezentul Regulament autorităţilor competente din ţările unde a fost fabricat produsul sau exportat.
    66. Atunci cînd utilizatorii finali sau personalul din domeniul sănătăţii raportează efecte nedorite grave Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, în cazul în care efectul s-a produs pe teritoriul Republicii Moldova, Agenția Națională pentru Sănătate Publică transmite, în termen de 5 zile lucrătoare autorităţilor competente din ţările unde a fost fabricat produsul sau exportat, informaţiile cu privire la produsul cosmetic respectiv.
    67. Agenția Națională pentru Sănătate Publică poate utiliza informaţiile menţionate la punctul 66 din prezentul Regulament în scopul supravegherii sănătăţii publice, analizei pieţei, al evaluării şi informării consumatorului în contextul punctelor 70-78 din prezentul Regulament.
Secţiunea a 3-a
Informaţii privind substanţele
    68. În cazul unor informaţii argumentate din punct de vedere ştiinţific privind siguranţa oricărei substanţe conţinute în produsele cosmetice, autoritatea competentă, printr-o cerere motivată, solicită persoanei responsabile să prezinte o listă a tuturor produselor cosmetice de care aceasta este responsabilă şi care conţin substanţa respectivă. Lista indică concentraţia acestei substanţe în produsele cosmetice.
    69. Ministerul Sănătăţii, Agenția Națională pentru Sănătate Publică pot utiliza informaţiile menţionate la punctul 68 din prezentul Regulament în scopul supravegherii sănătăţii publice, analizei siguranţei produselor cosmetice, al evaluării şi informării consumatorului în contextul punctelor 70-78 din prezentul Regulament.
VIII. NERESPECTAREA CONFORMITĂŢII,
CLAUZĂ DE SALVGARDARE

Secţiunea 1
Nerespectarea conformităţii de către
persoana responsabilă
    70. Fără a aduce atingere punctului 72 din prezentul Regulament, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, centrele de sănătate publică municipale şi raionale, în limitele competenţelor funcţionale atribuite, solicită persoanei responsabile să întreprindă toate măsurile adecvate, inclusiv acţiuni corective pentru asigurarea conformităţii produsului, retragerea produsului de pe piaţă sau rechemarea acestuia într-un termen menţionat explicit, proporţional cu natura riscului, în cazul în care se constată o neconformitate cu oricare dintre următoarele elemente:
    1) bunele practici de fabricaţie, menţionate la punctul 13 din prezentul Regulament;
    2) evaluarea siguranţei, menţionată la punctele 15-18 din prezentul Regulament;
    3) cerinţele referitoare la dosarul cu informaţii despre produs, menţionate la punctele 19-24 din prezentul Regulament;
    4) dispoziţiile privind eşantionarea şi analiza, menţionate la punctele 25-27 din prezentul Regulament;
    5) cerinţele în materie de notificare, menţionate la punctele 28-34 şi 40-47 din prezentul Regulament;
    6) restricţiile privind substanţele, menţionate la punctele 35-39 şi 48 din prezentul Regulament;
    7) cerinţele privind testarea pe animale, menţionate la punctele 49-50 din prezentul Regulament;
    8) cerinţele de etichetare, menţionate la punctul  52 subpunctele 1), 2), 5) şi 6) din prezentul Regulament;
    9) cerinţele legate de declaraţiile referitoare la produs, prevăzute la punctele 57 şi 58 din prezentul Regulament;
    10) accesul publicului la informaţii, menţionat la punctele 59 şi 60 din prezentul Regulament;
    11) comunicarea efectelor nedorite grave, menţionate la punctele 63-67 din prezentul Regulament;
    12)  cerinţele referitoare la informare în cazul substanţelor, menţionate la punctele 68 şi 69 din prezentul Regulament.
    71. Persoana responsabilă se asigură că măsurile menţionate la punctul 70 din prezentul Regulament se întreprind pentru toate produsele în cauză puse pe piaţă.
    72. În cazul unor riscuri grave pentru sănătatea umană, atunci cînd Agenția Națională pentru Sănătate Publică consideră că neconformitatea nu se limitează la teritoriul ţării unde produsul cosmetic este pus pe piaţă, aceasta informează respectivele ţări cu privire la măsurile impuse persoanei responsabile.
    73. Centrele de sănătate publică municipale şi raionale, în limitele competenţelor funcţionale atribuite, întreprind toate măsurile legale pentru a interzice sau a restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă a produsului cosmetic sau pentru a retrage produsul de pe piaţă sau pentru a-l rechema în următoarele cazuri:
    1) atunci cînd este necesară o acţiune urgentă în cazul unui risc grav pentru sănătatea umană; sau
    2) atunci cînd persoana responsabilă şi/sau distribuitorul nu ia toate măsurile adecvate în termenul prevăzut la punctul 73 subpunctul 1) din prezentul Regulament.
    74. În cazul în care constată o neconformitate cu obligaţiile prevăzute la punctul 11 din prezentul Regulament, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, centrele de sănătate publică teritoriale solicită distribuitorilor să întreprindă toate măsurile adecvate, inclusiv acţiuni corective pentru asigurarea conformităţii produsului cosmetic, retragerea produsului de pe piaţă sau rechemarea acestuia într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului.
Secţiunea a 2-a
Clauză de salvgardare
    75. În cazul produselor care îndeplinesc cerinţele enumerate la punctul 70 din prezentul Regulament, atunci cînd Agenția Națională pentru Sănătate Publică are motive întemeiate de suspiciune că un produs sau mai multe produse cosmetice puse la dispoziţie pe piaţă prezintă sau ar putea să prezinte un risc grav pentru sănătatea umană, aceasta impune toate măsurile legale pentru a se asigura că produsul sau produsele în cauză sînt retrase, rechemate sau că disponibilitatea acestora este restricţionată într-un alt mod.
    76. În cazul riscului prezenţei produselor menţionate la punctul 75 din prezentul Regulament pe teritoriul altor state decît teritoriul Republicii Moldova, Agenția Națională pentru Sănătate Publică notifică măsurile întreprinse Agenţiei pentru Protecţia Consumatorului care este punctul de contract naţional al sistemului de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase, în conformitate cu Legea 422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor.
    77. În cazul în care măsurile menţionate la punctul 75 din prezentul Regulament nu sînt justificate, Agenția Națională pentru Sănătate Publică abrogă măsurile respective.
Secţiunea a 3-a
Bune practici administrative
    78. Orice decizie luată în temeiul punctelor 70-77 din prezentul Regulament indică motivele exacte pe care se bazează. Aceasta este notificată de către Agenția Națională pentru Sănătate Publică/centrul de sănătate publică teritorial persoanei responsabile sau distribuitorului, care este informat, în acelaşi timp, cu privire la căile de atac disponibile în temeiul legislaţiei în cauză şi cu privire la termenele aplicabile acestor căi de atac.
    79. Cu excepţia cazului în care este necesară o acţiune imediată din cauza unui risc de declanşare a unei urgenţe de sănătate publică, persoana responsabilă are posibilitatea de a-şi prezenta punctul de vedere înainte de luarea unei decizii.
    80. Dispoziţiile menţionate la punctele 78 şi 79 din prezentul Regulament se aplică în ceea ce priveşte distribuitorul pentru orice decizie adoptată în conformitate cu punctele 74-77 din prezentul Regulament.
IX. DISPOZIŢII FINALE
    81. Agenția Națională pentru Sănătate Publică se conduce în activitatea de reglementare de Nomenclatorul Internaţional al Ingredientelor Cosmetice, elaborat de Comisia Europeană.
    82. În acest scop, Agenția Națională pentru Sănătate Publică ia în considerare nomenclatoarele recunoscute internaţional, inclusiv Glosarul denumirilor comune ale îngredientelor. Ultimul nu reprezintă o listă de substanţe autorizate pentru a fi utilizate în produsele cosmetice.
    83. Denumirea comună a ingredientelor se aplică în scopul etichetării produselor cosmetice introduse pe piaţă în cel mult 12 luni de la publicarea Glosarului.
    84. Persoanele fizice şi juridice care nu respectă prevederile prezentului Regulament poartă răspundere conform articolului 80 alineatele (1) şi (3) şi articolului 84 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218-XVI din 24 octombrie 2008.


    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9

    anexa nr.10

    anexa nr.11

    anexa nr.12

    anexa nr.13

    anexa nr.14

    anexa nr.15

    anexa nr.16