HGM1226/2016 ID intern unic: 367532 Версия на русском |
Versiunea originala Fişa actului juridic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 1226
din 09.11.2016 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la standardele de calitate în ceea ce priveşte serviciul poştal universal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 11.11.2016 în Monitorul Oficial Nr. 388-398 art Nr : 1323 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MODIFICAT HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18 În temeiul art. 40 alin. (4) din Legea comunicaţiilor poştale nr. 36 din 17 martie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 114-122, art. 255), Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă standardele de calitate în ceea ce priveşte serviciul poştal universal (se anexează). 2. Implementarea standardelor de calitate în ceea ce priveşte serviciul poştal universal se efectuează de către furnizorul de serviciu poştal universal, Întreprinderea de Stat „Poşta Moldovei”, în care Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor exercită calitatea de fondator. 3. Controlul respectării standardelor de calitate ale serviciilor din sfera serviciului poştal universal se exercită de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei. PRIM-MINISTRU Pavel FILIP Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Octavian Calmîc Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor Vasile Botnari Nr. 1226. Chișinău, 9 noiembrie 2016. Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1226 din 9 noiembrie 2016 STANDARDELE DE CALITATE
în ceea ce priveşte serviciul poştal universal Standardele de calitate în ceea ce priveşte serviciul poştal universal transpun articolele 16 şi 17, precum şi anexa la Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 15 din 21 ianuarie 1998. I. DISPOZIŢII GENERALE
1. În sensul prezentelor standarde de calitate în ceea ce priveşte serviciul poştal universal (în continuare – Standarde de calitate) sînt utilizate următoarele noţiuni: cod poştal – indicativ reprezentat de un anumit număr de cifre şi litere, corespunzător fiecărei localităţi, necesar pentru a facilita trierea corespondenţei şi a crea posibilităţi de automatizare a acestei operaţiuni. Codul poştal serveşte pentru îndrumarea şi/sau distribuirea trimiterilor poştale; distribuire a scrisorilor simple şi a cărţilor poştale – set de operaţiuni necesare pentru extragerea scrisorilor simple şi a cărţilor poştale din cutiile poştale pentru scrisori, prelucrarea, transportul şi distribuirea prin introducerea acestora în cutia poştală individuală a destinatarului; MDKIVA – cod al locului de schimb internaţional al poştei furnizorului de serviciu poştal universal, amplasat în cadrul Centrului de prelucrare şi transportare a poştei; MDKIVB – cod al punctului de schimb internaţional al poştei furnizorului de serviciu poştal universal, amplasat în cadrul aeroportului internaţional Chişinău; distribuire a trimiterilor poştale (cu excepţia scrisorilor simple şi a cărţilor poştale) – set de operaţiuni necesare pentru recepţionarea trimiterilor poştale în oficiul poştal, prelucrarea, transportul şi distribuirea (înmînarea) acestora; poştă de scrisori – serviciu poştal privind scrisorile, cărţile poştale, imprimate, cecogramele, pachetele mici şi sacii „M”; standard – indicator de norme conform cărora se efectuează anumite elemente ale procesului tehnologic de producţie pentru furnizarea serviciilor poştale; trimitere poştală – bun avînd înscrisă o adresă la care urmează să fie distribuit de către furnizorul de servicii poştale. Din această categorie fac parte trimiterile de corespondenţă, precum şi cărţile, cataloagele, ziarele, publicaţiile periodice şi coletele poştale conţinînd bunuri cu sau fără valoare comercială; trimitere poştală internaţională – trimitere poştală expediată de pe teritoriul Republicii Moldova la o adresă care nu se află pe teritoriul acesteia sau expediată din afara Republicii Moldova la o adresă aflată pe teritoriul acesteia; trimitere poştală locală – trimitere poştală depusă şi distribuită în raza unui oraş, iar în localităţi rurale – în raza de deservire a unui oficiul poştal; trimitere poştală simplă – trimitere care nu este supusă nici unei formalităţi speciale sau pentru care nu se cere prelucrare particulară, fiind expediată prin poştă pe cale obişnuită (fără înregistrare); zonă de distribuire – diviziune a teritoriului naţional care încadrează un anumit număr de coduri poştale pentru a stabili standardele de calitate. 2. Prezentele Standarde de calitate sînt stabilite pentru a garanta un serviciu poştal universal de bună calitate. 3. Prezentele Standarde de calitate vizează, în special, durata traseului, regularitatea şi fiabilitatea serviciilor, în conformitate cu Legea comunicaţiilor poştale nr. 36 din 17 martie 2016, şi sînt stabilite pentru furnizorul de serviciu poştal universal. 4. Zonele de distribuire a trimiterilor poştale:
[Pct.4 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 5. Codul poştal este compus din două elemente: MD – codul internaţional al Republicii Moldova, conform standardului ISO Alfa-2, şi codul numeric intern, alcătuit din 4 cifre. Primele două cifre ale codului numeric intern reprezintă un „cod de îndrumare” spre un centru de poştă. Ultimele două cifre ale codului numeric intern este „cod de distribuire” şi corespunde unui oficiu poştal concret. Exemple:
1) Satul Mingir din raionul Hînceşti are codul poştal MD-3436, unde 34 reprezintă Centrul de Poştă Hînceşti, iar 36 – Oficiul poştal din Mingir; 2) Oficiul poştal nr. 21 din municipiul Bălţi are codul poştal MD-3121, unde 31 reprezintă Centrul de Poştă Bălţi, iar 21 – Oficiul poştal nr. 21 din Bălţi. II. STANDARDELE PRIVIND EXTRAGEREA SCRISORILOR
SIMPLE ŞI A CĂRŢILOR POŞTALE DIN CUTIILE POŞTALE PENTRU SCRISORI 6. Furnizorul de serviciu poştal universal este obligat să asigure în fiecare localitate cel puţin o colectare de la fiecare oficiu poştal şi punct de acces în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe săptămînă. 7. Furnizorul de servicii poştale desemnat pentru prestarea serviciilor poştale universale organizează extragerea scrisorilor simple şi a cărţilor poştale din cutiile poştale pentru scrisori în termene care asigură prelucrarea şi transportul pînă la Centrul de sortare în ziua de extragere: [Pct.7 subpct.1) abrogat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 2) în oraşe – cel puţin 5 zile pe săptămînă;
[Pct.7 subpct.2) modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 3) în localitățile rurale în care funcționează oficii poștale – cel puțin 5 zile pe săptămînă, extragerea fiind efectuată cu cel mult 30 de minute înainte de expedierea poștei din aceste oficii pe traseul poștal; [Pct.7 subpct.3) în redacția HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 4) din cutiile poștale pentru scrisori amplasate pe sectoarele de distribuire – cel puțin 5 zile pe săptămînă, extragerea fiind efectuată în timpul parcurgerii sectorului de distribuire de către poștaș. [Pct.7 subpct.4) în redacția HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] [Pct.7 subpct.5) abrogat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] III. STANDARDELE DE DISTRIBUIRE A TRIMITERILOR POŞTALE INTERNE
8. Furnizorul de serviciu poştal universal este obligat să asigure în fiecare localitate cel puţin o livrare la adresa oricărei persoane fizice sau juridice în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe săptămînă. În oraşe, în zilele de sîmbătă, oficiile poştale ale furnizorului de serviciu poştal universal vor lucra nu mai puţin de 4 ore, iar în zilele de duminică va funcţiona cel puţin un oficiu poştal. 9. Trimiterile poştale sînt distribuite destinatarilor în ziua în care sosesc în oficiul poştal de destinaţie, conform standardelor de distribuire a trimiterilor poştale interne:
[Pct.9 modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 10. Trimiterile poştale sosite după ora-limită, indicată în pct. 9, se distribuie în ziua lucrătoare următoare celei în care a sosit trimiterea poştală. În zilele de sărbători, distribuirea trimiterilor poştale nu se efectuează. 11. Trimiterile poştale sosite după termenul specificat se distribuie către destinatari în următoarea zi lucrătoare a oficiului poştal. 12. Avizele pentru trimiterile poştale de intrare care urmează să fie înmînate în sediile oficiilor poştale se distribuie destinatarilor nu mai tîrziu de următoarea zi lucrătoare a oficiilor poştale. IV. STANDARDELE DE CALITATE PRIVIND LIVRAREA
TRIMITERILOR POŞTALE 13. Standardele de calitate privind livrarea trimiterilor poştale se stabilesc în funcţie de durata traseului, măsurată de la un capăt la celălalt, pentru trimiterile poştale din cea mai rapidă categorie de standarde. Durata traseului se măsoară de la punctul de acces la reţea pînă la punctul de distribuire la destinatar şi se calculează în conformitate cu formula „Z + n”, unde „Z” reprezintă data depunerii şi „n” – numărul zilelor lucrătoare care trec de la acea dată pînă la data livrării către destinatar. „Z” este data la care trimiterea poştală a fost colectată prin intermediul punctelor de acces, dacă aceasta a fost colectată înainte de ultima operaţiune de ridicare a trimiterilor poştale stabilită pentru respectivul punct de acces. În cazul în care colectarea are loc după acest moment-limită, se consideră că data depunerii trimiterii este data următoarei zile lucrătoare celei la care trimiterea poştală este colectată prin intermediul punctelor de acces. 14. Standardele de calitate de livrare a trimiterilor poştale interne simple:
15. Standardele de calitate de livrare a trimiterilor poştale interne înregistrate sînt cele menţionate la pct. 14, fiind mărite cu o zi lucrătoare, aceasta fiind necesară pentru prelucrare. 16. Standardele de calitate de livrare a trimiterilor poştei de scrisori internaţionale:
V. STANDARDELE DE DISTRIBUIRE A
TRIMITERILOR POŞTALE INTERNAŢIONALE
17. Standardele de distribuire a trimiterilor poştale internaţionale intrate pe teritoriul Republicii Moldova: 1) standardele de distribuire a poştei de scrisori prioritare/par avion:
[Pct.17 subpct.1) modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 2) standardele de distribuire a poştei de scrisori terestru:
[Pct.17 subpct.2) modificat prin HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 3) standardele de distribuire a coletelor poștale par avion:
[Pct.17 subpct.3) în redacția HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] 4) standardele de distribuire a coletelor poștale terestre:
[Pct.17 subpct.4) în redacția HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18] Notă: +1 şi +2 – numărul de săptămîni din momentul sosirii trimiterii poştale. 18. Pentru trimiterile internaţionale, timpul de distribuire se calculează de la intrarea trimiterii în reţeaua poştală a furnizorului de serviciu poştal universal şi pînă la ieşirea acesteia din reţeaua poştală a acestuia. 19. Pentru trimiterile poştale internaţionale se mai adaugă şi timpul necesar pentru formalităţile vamale. |