DCC70/2016
ID intern unic:  368156
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
DECIZIE Nr. 70
din  12.10.2016
de inadmisibilitate a sesizării nr. 95g/2016
privind excepția de neconstituționalitate a Hotărârii Guvernului
nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu
privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate
comună în fracţie sau procente
Publicat : 30.12.2016 în Monitorul Oficial Nr. 478-490     art Nr : 115     Data intrarii in vigoare : 12.10.2016
    Curtea Constituţională, statuând în componenţa:
    Dl Alexandru TĂNASE, preşedinte,
    Dl Aurel BĂIEŞU,
    Dl Igor DOLEA,
    Dl Victor POPA,
    Dl Veaceslav ZAPOROJAN, judecători,
    cu participarea dnei Eugenia Mîța, grefier,
    Având în vedere sesizarea depusă la 2 august 2016,
    Înregistrată la aceeaşi dată,
    Examinând admisibilitatea sesizării menţionate,
    Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
    Deliberând la 12 octombrie 2016 în camera de consiliu,
    Pronunţă următoarea decizie:
    ÎN FAPT
    1. La originea cauzei se află excepţia de neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente, ridicată de avocatul Alexandru Șaban, în dosarul nr. 3-38/16, pendinte la Judecătoria Strășeni.
    2. Sesizarea a fost depusă la Curtea Constituţională la 2 august 2016 de către Dumitru Mîrzenco, judecător în cadrul judecătoriei Strășeni, în temeiul articolului 135 alin. (1) lit. a) și g) din Constituţie, astfel cum a fost interpretat prin Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 2 din 9 februarie 2016, precum și al Regulamentului privind procedura de examinare a sesizărilor depuse la Curtea Constituțională.
    A. Circumstanţele litigiului principal
    3. În procedura judecătoriei Strășeni se află spre examinare cererea de chemare în judecată depusă de S.C., prin care s-a solicitat obligarea Procuraturii Strășeni de a interveni în anularea unei decizii emisă de consiliul local al s. Vorniceni.
    4. În baza Hotărârii Guvernului nr. 93 din 9 februarie 2009, Consiliul local al s. Vorniceni a emis Decizia nr. 1/19 din 8 aprilie 2015 „Cu privire la aprobarea listei persoanelor coproprietari ai bunurilor agricole proprietate comună pe cote-părți” prin care a fost stabilită lista coproprietarilor unor terenuri agricole deținute de S.C. împreună cu alte persoane, iar terenurile deținute în coproprietate au fost transformate în cote-părți valorice în fracție sau procente.
    5. La 5 iulie 2016, avocatul Alexandru Șaban a ridicat excepția de neconstituționalitate a Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente.
    6. Prin încheierea din 19 iulie 2016, instanţa a dispus ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate şi transmiterea sesizării Curţii Constituţionale pentru soluţionare.
    B. Legislația pertinentă
    7. Prevederile relevante ale Constituţiei (republicată în M.O., 2016, nr.78, art. 140) sunt următoarele:
Articolul 39
Dreptul la administrare
    „(1) Cetăţenii Republicii Moldova au dreptul de a participa la administrarea treburilor publice nemijlocit, precum şi prin reprezentanţii lor.
    (2) Oricărui cetăţean i se asigură, potrivit legii, accesul la o funcţie publică.”
Articolul 46
Dreptul la proprietate privată şi protecţia acesteia
    „(1) Dreptul la proprietate privată, precum şi creanţele asupra statului sunt garantate.
    (2) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire.
    (3) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă.
    (4) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii.
    (5) Dreptul de proprietate privată obligă la respectarea sarcinilor privind protecţia mediului înconjurător şi asigurarea bunei vecinătăţi, precum şi la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii, revin proprietarului.
    (6) Dreptul la moştenire a proprietăţii private este garantat.”
Articolul 102
Actele Guvernului
    „[...]
    (2) Hotărârile se adoptă pentru organizarea executării legilor.
    [...]”
    8. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente (M.O., 2009, nr. 30-33, art. 128) sunt următoarele:
    „Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente (se anexează).
    2. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, în comun cu Ministerul Administraţiei Publice Locale, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru şi autorităţile administraţiei publice locale de ambele niveluri:
    a) va selecta, în termen de o lună, trei localităţi pentru implementarea prevederilor sus-numitului regulament în cadrul a trei proiecte-pilot;
    b) va implementa, în termen de şase luni, în localităţile selectate proiecte-pilot de aplicare a prevederilor regulamentului nominalizat;
    c) va elabora şi, după caz, va prezenta, propuneri de modificare a cadrului normativ în vigoare.
    3. Lucrările de identificare a bunurilor imobile agricole, pentru înregistrarea lor ulterioară, vor fi finanţate din contul şi în limita alocaţiilor aprobate în acest scop în bugetul de stat.
    4. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, Agenţia Proprietăţii Publice de pe lângă Ministerul Economiei şi Comerţului vor acorda suportul consultativ necesar comisiilor de transformare a cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente.”
    ÎN DREPT
    A. Argumentele autorului excepției de neconsti-tuționalitate
    9. În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul menționează că aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru alte localități, decât celor trei selectate în temeiul acesteia, contravine prevederilor Legii privind actele normative ale Guvernului și ale altor autorități ale administrației publice centrale și locale.
    10. De asemenea, autorul susține că prevederile actului normativ contestat încalcă dreptul la administrare și proprietate, consfințite de articolele 39 și 46 din Constituție.
    B. Aprecierea Curţii
    11. Examinând admisibilitatea sesizării privind excepția de neconstituționalitate, Curtea constată următoarele.
    12. În conformitate cu articolul 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, controlul constituționalității hotărârilor Guvernului, în speță a Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente, ține de competența Curții Constituționale.
    13. Curtea constată că sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate, fiind ridicată de avocatul Alexandru Șaban în dosarul nr. 3-38/16, pendinte la Judecătoria Strășeni, este formulată de subiectul abilitat cu acest drept, în temeiul articolului 135 alin. (1) lit. a) și g) din Constituţie, astfel cum a fost interpretat prin Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 2 din 9 februarie 2016.
    14. Curtea reiterează că prerogativa de a soluţiona excepţiile de neconstituţionalitate, cu care a fost învestită prin articolul 135 alin.(1) lit.g) din Constituţie, presupune stabilirea corelaţiei dintre normele legislative şi textul Constituţiei, ţinând cont de principiul supremaţiei acesteia şi de pertinenţa prevederilor contestate pentru soluţionarea litigiului principal în instanţele de judecată.
    15. Curtea reține că obiectul excepției de neconsti-tuționalitate îl constituie Hotărârea Guvernului nr. 93
din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente.
    16. Curtea observă că autorul excepției susține că prevederile contestate contravin articolelor 39, 46 și 102 alin. (1) din Constituție.
    17. Curtea reține că o prevedere legală poate constitui obiect al jurisdicției constituționale doar în cazul în care normele constituționale invocate au incidență asupra normelor contestate.
    18. Totodată, Curtea subliniază că, potrivit articolului 24 alin. (2) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi articolului 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale, sesizarea trebuie să fie motivată și să cuprindă obiectul şi împrejurările pe care subiectul îşi întemeiază cerinţele.
    19. Astfel, cu referire la invocarea pretinselor încălcări, Curtea constată că autorul sesizării nu a motivat incidenţa normelor constituţionale asupra prevederilor contestate.
    20. Curtea menționează că autorul excepției, invocând încălcarea normelor constituționale, în esență a elucidat aspectele faptice ale litigiului aflat pe rolul instanței de judecată.
    21. Curtea reține că aspectele abordate în sesizare se referă la modul de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 la situația concretă.
    22. În contextul celor menționate, Curtea reține că excepția de neconstituționalitate nu întrunește condițiile de admisibilitate și nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.
    Din aceste motive, în temeiul articolului 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, articolelor 61 alin. (3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale și al pct. 28 lit. d) din Regulamentul privind procedura de examinare a sesizărilor depuse la Curtea Constituţională, Curtea Constituţională
DECIDE:
    1. Se declară inadmisibilă excepția de neconstituționalitate a Hotărârii Guvernului nr. 93 din 5 februarie 2009 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transformarea cotelor-părţi valorice din proprietate comună în fracţie sau procente, ridicată de avocatul Alexandru Șaban  în dosarul nr. 3-38/16, pendinte la Judecătoria Strășeni.
    2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE                            Alexandru TĂNASE

    Nr. 70. Chişinău, 12 octombrie 2016.