HGO1411/2016
ID intern unic:  368180
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1411
din  27.12.2016
pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea
Comisiei de calificare şi evaluare a experţilor judiciari,
Regulamentului privind condiţiile de desfăşurare şi
promovare a examenului de calificare pentru atribuirea
calităţii de expert judiciar şi a modelului licenţei pentru
exercitarea profesiei de expert judiciar
Publicat : 30.12.2016 în Monitorul Oficial Nr. 478-490     art Nr : 1500
    În temeiul art. 43 alin. (6), art. 45 alin. (3) din Legea nr. 68 din  14 aprilie 2016 cu privire la expertiza judiciară şi statutul expertului judiciar  (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 157-162, art. 316), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1.Se aprobă:
    1)Regulamentul privind activitatea Comisiei de calificare şi evaluare a experţilor judiciari, conform anexei nr. 1;
    2) Regulamentul privind condiţiile de desfăşurare şi promovare a examenului de calificare pentru atribuirea calităţii de expert judiciar, conform anexei nr. 2;
    3) modelul licenţei pentru exercitarea profesiei de expert judiciar, conform anexei nr. 3.
    2. Ministerul Justiţiei, în termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, va elibera licenţele pentru exercitarea profesiei de expert judiciar experţilor judiciari incluşi în Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi, instituit prin Hotărîrea Guvernului nr. 1147 din 22 septembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 208-210, art.1201), cu modificările ulterioare.
    3. Pînă la eliberarea licenţei pentru exercitarea profesiei de expert judiciar, experţii judiciari confirmă calificarea (statutul) în baza numerelor certificatelor incluse în Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi.

    PRIM-MINISTRU                                                 Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul justiţiei                                                    Vladimir Cebotari

    Nr. 1411. Chişinău, 27 decembrie 2016.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.1411
din 27 decembrie 2016

REGULAMENT
privind activitatea Comisiei de calificare şi evaluare
a experţilor judiciari
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind activitatea Comisiei de calificare şi evaluare a experţilor judiciari (în continuare – Regulament) stabileşte componenţa Comisiei de calificare şi evaluare a experţilor judiciari (în continuare – Comisie de calificare şi evaluare), precum şi organizarea şi funcţionarea acesteia.
    2. Misiunea Comisiei de calificare şi evaluare este de a atribui persoanelor calitatea de expert judiciar, cu drept de a efectua expertize judiciare într-o anumită specialitate, a evalua activitatea şi performanţele experţilor judiciari şi a conferi expertului judiciar un anumit grad de calificare.
    3. Comisia de calificare şi evaluare colaborează cu autorităţle şi instituţiile publice, cu persoanele fizice sau juridice care desfăşoară activitate în domeniul expertizei judiciare.
II. COMPONENŢA COMISIEI DE CALIFICARE
ŞI EVALUARE
    4. Comisia de calificare şi evaluare este compusă din 9 membri, după cum urmează:
    1) şase experţi judiciari;
    2) cîte un reprezentant din mediul academic al Academiei „Ştefan cel Mare” şi al Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, care contribuie la formarea experţilor judiciari, dar nu are calitatea de expert judiciar;
    3) directorul Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, care este de drept preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare.
Membrii Comisiei de calificare şi evaluare indicaţi la subpct. 2) şi 3) activează permanent.
    5. Membrii Comisiei de calificare şi evaluare-experţi judiciari sînt de categoria întîi sau superioară, dintre care cel puţin trei sînt calificaţi în specialitatea pentru care se desfăşoară examenul de calificare şi evaluare a activităţii şi performanţelor experţilor judiciari.
    6. În cazul lipsei unui expert judiciar calificat în specialitatea pentru care se desfăşoară examenul de calificare şi evaluare a activităţii şi performanţelor, ca membru al Comisiei de calificare şi evaluare este ales un specialist în domeniul respectiv, care se bucură de reputaţie ireproşabilă şi deţine un nivel înalt de calificare.
    7. Membrii Comisiei de calificare şi evaluare-experţi judiciari sînt numiţi, pentru fiecare specialitate de expertiză judiciară separat, din rîndul experţilor judiciari incluşi în Registrul de stat al experţilor judiciari.
    8. Pentru fiecare membru al Comisiei de calificare şi evaluare- reprezentant al mediului academic este numit cîte un supleant. Atît membrii Comisiei de calificare şi evaluare-reprezentanţi ai mediului academic, cît şi supleanţii lor sînt desemnaţi de către instituţiile de învăţămînt respective, la solicitarea ministrului justiţiei.
    9. Membrii Comisiei de calificare şi evaluare-reprezentanţi ai mediului academic şi supleanţii lor sînt numiţi pentru un mandat de 2 ani şi nu pot exercita mai mult de două mandate consecutiv.
    10. Preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare, în baza Registrului de stat al experţilor judiciari şi în urma coordonării cu conducătorii instituţiilor publice de expertiză judiciară/birourilor de expertiză judiciară, prezintă ministrului justiţiei propunerea referitoare la componenţa nominală a Comisiei de calificare şi evaluare pentru fiecare specialitate de expertiză judiciară.
    11. Componenţa nominală a Comisiei de calificare şi evaluare se aprobă, prin ordin al ministrului justiţiei, cu 5 zile înainte de data desfăşurării examenului de calificare şi evaluare a activităţii şi performanţelor.
    12. Secretarul Comisiei de calificare şi evaluare este numit, prin ordinul al ministrului justiţiei, din cadrul subdiviziunii specializate al aparatului central al Ministerului Justiţiei.
    13. Calitatea de membru al Comisiei de calificare şi evaluare încetează în caz de:
    1) aprobare a unei noi componenţe nominale a Comisiei de calificare şi evaluare;
    2) expirare a mandatului;
    3) revocare a mandatului de către entitatea care l-a desemnat, dacă membrul Comisiei de calificare şi evaluare a absentat nemotivat la trei şedinţe consecutive sau la patru şedinţe pe parcursul unui an calendaristic;
    4) renunţare benevolă la calitatea de membru;
    5) aplicare a unei sancţiuni disciplinare pentru abaterile comise în cadrul exercitării profesiei expertului judiciar;
    6) încetare a calităţii care a servit temei pentru desemnare ca membru;
    7) deces.
    14. În cazul survenirii vacanţei funcţiei de membru, conform pct. 4 subpct.2), membrul lui supleant va exercita atribuţiile pînă la expirarea perioadei rămase din mandatul lui.
    15. Desemnarea unui nou membru, conform pct. 4 subpct. 1), în locul vacant, se efectuează în modul stabilit pentru formarea Comisiei de calificare şi evaluare.
    16. Cu cel puţin o lună înainte de expirarea mandatelor membrilor sau membrilor supleanţi ai Comisiei de calificare şi evaluare-reprezentanţi ai mediului academic, Ministerul Justiţiei va asigura desemnarea noilor membri, inclusiv a celor supleanţi.
III. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMISIEI
DE CALIFICARE ŞI EVALUARE

    17. Comisia de calificare şi evaluare are următoarele atribuţii:
    1) organizarea şi desfăşurarea examenului de calificare a persoanelor care solicită atribuirea calităţii de expert judiciar;
    2) adoptarea hotărîrii privind atribuirea statutului de expert judiciar şi înaintarea propunerii ministrului justiţiei de eliberare a licenţei pentru exercitarea profesiei de expert judiciar;
    3) organizarea şi desfăşurarea evaluării activităţii şi performanţelor experţilor judiciari;
    4) adoptarea hotărîrii privind conferirea gradelor de calificare experţilor judiciari;
    5) adoptarea deciziei privind retragerea calităţii de expert judiciar şi înaintarea propunerii către ministrul justiţiei de retragere a licenţei pentru exercitarea profesiei de expert judiciar;
    6) examinarea contestaţiilor depuse după evaluarea activităţii şi performanţelor experţilor judiciari.
    18. Preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare are următoarele atribuţii:
    1) organizarea activităţii Comisiei de calificare şi evaluare;
    2) reprezentarea Comisiei de calificare şi evaluare în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice sau juridice;
    3) stabilirea datei, orei şi a locului de desfăşurare a şedinţei;
    4) prezidarea şedinţelor Comisiei de calificare şi evaluare;
    5) determinarea şi delimitarea obligaţiilor membrilor Comisiei de calificare şi evaluare;
    6) semnarea actelor Comisiei de calificare şi evaluare;
    7) exercitarea altor atribuţii stabilite în prezentul Regulament.
    19. În cazul existenţei conflictului de interese, membrul Comisiei de calificare şi evaluare este obligat să se abţină de la examinarea întrebării şi luarea deciziei. Abţinerea de la examinarea întrebării şi luarea deciziei se face în scris şi trebuie să fie motivată. Cererea de abţinere se soluţionează de către Comisia de calificare şi evaluare, fără participarea la luarea deciziei a membrului care a declarat conflictul de interese.
    20. Membrul Comisiei de calificare şi evaluare în privinţa căruia s-a constatat că există un conflict de interese sau care se află în imposibilitate de a participa la şedinţă este înlocuit cu un alt expert, membru supleant sau cu directorul adjunct al Centrului Naţional de Expertize Judiciare.
    21. Membrii şi secretarul Comisiei de calificare şi evaluare sînt obligaţi să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal conform Legii nr. 133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
    22. Comisia de calificare şi evaluare îşi desfăşoară activitatea convocîndu-se în şedinţe o dată în trei luni. Şedinţele extraordinare se convoacă ori de cîte ori este necesar.
    23. Şedinţele Comisiei de calificare şi evaluare sînt deliberative dacă la ele participă 7 membri, cu condiţia că cel puţin 3 dintre aceştia sînt calificaţi în specialitatea pentru care se desfăşoară examenul de calificare şi evaluare a activităţii şi performanţelor experţilor judiciari sau sînt specialişti în domeniul respectiv.
    24. Şedinţele Comisiei de calificare şi evaluare sînt publice. Prin hotărîre motivată, şedinţele acesteia pot fi declarate închise, pentru protejarea informaţiei a cărei divulgare este interzisă prin lege.
    25. Locul de desfăşurare a şedinţei Comisiei de calificare şi evaluare poate fi pus la dispoziţie inclusiv de către instituţiile publice de expertiză judiciară sau birourile de expertiză judiciară.
    26. Comisia de calificare şi evaluare adoptă hotărîri/decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă. Votarea are loc în mod deschis, în lipsa candidaţilor/experţilor judiciari examinaţi/evaluaţi. Secretarul Comisiei de calificare şi evaluare nu are drept de vot.
    27. Membrul Comisiei de calificare şi evaluare care are o opinie separată faţă de hotărîrea sau decizia respectivă o expune în scris. Acesta se anexează la dosarul candidatului/expertului judiciar.
    28. Actele Comisiei de calificare şi evaluare se întocmesc în scris, se semnează de către preşedinte, membri şi secretar.
    29. Secretarul Comisiei de calificare şi evaluare:
    1) ţine evidenţa actelor prezentate de către candidaţii/experţii judiciari la examenul de calificare şi evaluare a activităţii şi performanţelor experţilor judiciari;
    2) verifică actele prezentate şi întocmeşte lista candidaţilor la examenul de calificare şi evaluare a activităţii şi performanţelor experţilor judiciari;
    3) pregăteşte materialele necesare pentru şedinţele Comisiei de calificare şi evaluare;
    4) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei de calificare şi evaluare;
    5) contribuie la păstrarea dosarelor personale ale experţilor judiciari care îşi desfăşoară activitatea în cadrul birourilor de expertiză judiciară;
    6) arhivează procesele-verbale ale şedinţelor şi actele adoptate de Comisia de calificare şi evaluare şi de Comisia de contestare a rezultatelor examenului de calificare a experţilor judiciari.
    30. Membrii Comisiei de calificare şi evaluare beneficiază pentru fiecare şedinţă la care participă de o indemnizaţie echivalentă cu opt la sută din salariul mediu pe economie, calculată la data desfăşurării şedinţei, dar nu mai mult decît pentru 4 şedinţe pe an.
    31. Indemnizaţia de care beneficiază membrii Comisiei de calificare şi evaluare este achitată din contul mijoacelor financiare alocate Ministerului Justiţiei de la bugetul de stat.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.1411
din 27 decembrie 2016

REGULAMENT
privind condiţiile de desfăşurare şi promovare a examenului
de calificare pentru atribuirea calităţii de expert judiciar
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de desfăşurare şi promovare a examenului de calificare pentru atribuirea calităţii de expert judiciar (în continuare –  examen de calificare), precum şi procedura de contestare a rezultatelor acestuia.
    2. Examenul de calificare este organizat de Comisia de calificare şi evaluare a experţilor judiciari (în continuare  –  Comisie de calificare şi evaluare) şi se desfăşoară în cadrul şedinţei acesteia.
II. CONDIŢIILE DE PARTICIPARE
LA EXAMENUL DE CALIFICARE
    3. La examenul de calificare este admisă persoana care întruneşte condiţiile prevăzute la art. 40 alin. (1)-(3) din Legea nr. 68 din 14 aprilie 2016 cu privire la expertiza judiciară şi statutul expertului judiciar.
    4. Persoana care solicită atribuirea calităţii de expert judiciar (în continuare –  candidat), pentru admiterea la examenul de calificare depune, în termen de 30 de zile de la momentul plasării anunţului despre organizarea examenului de calificare, cererea de admitere la examenul de calificare, împreună cu actele enumerate la art. 43 alin. (2) lit. b)-h) din Legea nr. 68 din 14 aprilie 2016, precum şi:
    1) contractul încheiat între expertul stagiar şi instituţia publică de expertiză judiciară sau biroul de expertiză judiciară sau actul eliberat în condiţiile art. 41 alin. (9) din Legea nr.68 din 14 aprilie 2016;
    2) raportul candidatului privind stagiul profesional;
    3) referinţa conducătorului stagiului profesional, confirmată de conducătorul instituţiei publice de expertiză judiciară sau biroului de expertiză judiciară;
    4) cinci rapoarte de expertiză, din care vor fi excluse sau radiate datele cu caracter personal ale persoanelor în privinţa cărora a fost realizată expertiza, pe specialitatea solicitată, sub supravegherea conducătorului stagiului.
    5. Candidatul care intenţionează să-şi desfăşoare activitatea în domeniul expertizei judiciare în cadrul unei instituţii publice de expertiză judiciară/birou de expertiză judiciară depune actele prevăzute la pct. 4 la instituţia publică de expertiză judiciară/birou de expertiză judiciară corespunzător, care le expediază secretarului Comisiei de calificare şi evaluare cu maximum 5 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării probei scrise a examenului de calificare.
    6. Candidatul care intenţionează să-şi desfăşoare activitatea în domeniul expertizei judiciare în cadrul unui birou de expertiză judiciară depune actele, împreună cu dovada achitării la bugetul de stat a taxei iniţiale obligatorii în mărime de 20 de unităţi convenţionale.
    7. Candidatul care a absolvit o instituţie de învăţămînt superior specializată în domeniul expertizelor judiciare, iar de la momentul absolvirii nu au trecut mai mult de 2 ani şi candidatul care, anterior depunerii solicitării de atribuire a calităţii de expert judiciar, a activat în această calitate cel puţin 5 ani, iar de la momentul încetării activităţii nu au trecut mai mult de 2 ani, pe lîngă actele enumerate la art. 43 alin. (2) din Legea nr.68 din 14 aprilie 2016, depune la secretarul Comisiei de calificare şi evaluare actele ce confirmă situaţiile de scutire de la efectuarea stagiului profesional.
    8. Secretarul Comisiei de calificare şi evaluare verifică dacă candidaţii au depus toate actele şi, în caz de necesitate, pînă la desfăşurarea examenului de calificare, solicită actele nedepuse.
    9. Cererea de admitere la examen va conţine:
    1) numele, prenumele candidatului;
    2)  datele de contact;
    3) instituţia publică de expertiză judiciară sau biroul de expertiză judiciară în care a efectuat stagiul profesional;
    4) menţiunea privind scutirea de la efectuarea stagiului profesional, cu indicarea temeiului;
    5) specialitatea de expertiză judiciară pentru care solicită calificarea de expert judiciar.
    10. Veridicitatea copiilor actelor prezentate este verificată de secretarul Comisiei de calificare şi evaluare în timpul depunerii lor, în baza originalelor prezentate.
    11. Candidatul care nu a promovat examenul de calificare în termen de doi ani de la data efectuării stagiului profesional este decăzut din dreptul de a fi admis la examenul de calificare. Această prevedere nu se aplică candidaţilor în specialităţile de medicină legală şi psihiatrie legală.
III. DESFĂŞURAREA EXAMENULUI DE CALIFICARE
    12. Informaţia privind data, locul şi ora desfăşurării examenului de calificare se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei cu minimum 30 de zile înainte de data examenului de calificare. Candidaţii sînt anunţaţi suplimentar despre data, ora, locul desfăşurării examenului de calificare prin adresa electronică comunicată sau telefonic.
    13. Accesul candidaţilor în sala de examinare se face în baza listei candidaţilor pentru participarea la examenul de calificare şi a buletinului de identitate al candidatului. După verificarea identităţii, candidaţii păstrează pe masă buletinul de identitate pînă la finalizarea examenului de calificare. Lista candidaţilor pentru participarea la examenul de calificare conţine menţiuni cu privire la prezenţa fiecărui candidat şi semnătura acestuia.
    14.  Fără permisiunea preşedintelui Comisiei de calificare şi evaluare este interzisă părăsirea sălii de examinare pe durata desfăşurării examenului de calificare. Părăsirea sălii de examinare se permite doar pentru motive întemeiate şi se notează în procesul-verbal privind organizarea examenului de calificare. În cazul părăsirii sălii de examinare în timpul examenului, lucrarea şi ciornele se păstrează la secretarul Comisiei de calificare şi evaluare.
    15.  În sala de examinare pe durata desfăşurării examenului de calificare au acces doar membrii, secretarul Comisiei de calificare şi evaluare şi candidaţii admişi la examenul de calificare.
    16.  Candidatul care încalcă disciplina sau comite fraude ori tentative de fraudă se sancţionează cu eliminarea de la examenul de calificare. Acest fapt se menţionează într-un proces-verbal, iar lucrarea se anulează.
    17.  Lista subiectelor pentru testele-grilă şi sarcinile practice se elaborează de către Consiliul metodico-ştiinţific al Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei pe fiecare specialitate în parte şi se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării examenului, după care nu se admite modificarea acesteia.
    18.  Testele-grilă (cu variante de răspuns) şi sarcinile practice se elaborează, pentru fiecare specialitate în parte, de către Consiliul metodico-ştiinţific al Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei.
    19.  Consiliul metodico-ştiinţific al Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, membrii şi secretarul Comisiei de calificare şi evaluare au obligaţia să nu divulge conţinutul testelor-grilă, variantelor de răspuns şi al sarcinilor practice.
    20.  Examenul de calificare constă din două etape:
    1) I etapă – proba scrisă;
    2) a II etapă – proba orală.
IV. DESFĂŞURAREA PROBEI SCRISE
A EXAMENULUI DE CALIFICARE
    21.  Proba scrisă are drept scop verificarea nivelului de cunoaştere a domeniului expertologiei judiciare şi a materiei în specialitatea pentru care candidatul solicită calificarea de expert judiciar.
    22.  Proba scrisă este sub formă de test-grilă cu 100 de întrebări, din care 50 de  întrebări în domeniul expertologiei judiciare, aceleaşi pentru toţi candidaţii, şi 50 de întrebări în specialitatea pentru care candidatul solicită calificarea de expert judiciar. Fiecare întrebare are cîte trei variante de răspuns, doar una fiind corectă.
    23.  Răspunsul corect va fi bifat cu pixul. Se interzice folosirea în timpul examenului de calificare a creioanelor sau altor pixuri decît cele puse la dispoziţie de către secretarul Comisiei de calificare şi evaluare.
    24.  Înainte de a începe rezolvarea testului-grilă, candidatul este obligat să completeze fişa de examinare. Fişa de examinare se completează în afara timpului prevăzut pentru rezolvarea testului. Modelul fişei de examinare se aprobă de către preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare.
    25. Timpul acordat pentru proba scrisă este de două ore astronomice.
    26.  După încheierea probei scrise şi predarea tuturor lucrărilor de către candidaţi, secretarul Comisiei de calificare şi evaluare efectuează codificarea lucrărilor în baza fişei de examinare. Codul se indică atît pe lucrare, cît şi pe fişa de examinare. Fişele de examinare se separă de lucrări şi se păstrează de către secretar într-un plic sigilat, cu semnătura preşedintelui Comisiei de calificare şi evaluare şi a secretarului, pînă la evaluarea lucrărilor de către membrii Comisiei de calificare şi evaluare.
V. DESFĂŞURAREA PROBEI ORALE
A EXAMENULUI DE CALIFICARE
    27.  Proba orală are drept scop stabilirea abilităţilor de expunere şi argumentare, verificarea nivelului de analiză, identificare, comentare, interpretare, opinie proprie asupra unei sarcini practice din specialitatea pentru care candidatul solicită calificarea de expert judiciar. Extragerea la sorţi a sarcinii practice se efectuează de candidat în prezenţa membrilor Comisiei de calificare şi evaluare.
    28. Pe marginea sarcinii practice raportate şi/sau din specialitatea pentru care candidatul solicită calificarea de expert judiciar, membrii Comisiei de calificare şi evaluare înaintează întrebări. Răspunsurile la întrebările membrilor Comisiei de calificare şi evaluare şi relevanţa сonţinutului actelor prevăzute la pct. 4 subpct. 2)– 4) se va lua în considerare la stabilirea notei.
    29.  Fiecărui candidat îi sînt acordate 20 de minute pentru pregătirea răspunsului. Răspunsul oral al candidatului va fi înregistrat audio (video). Înregistrările audio (video) se vor păstra în termen de 6 luni la Ministerul Justiţiei.
VI. METODOLOGIA DE EVALUARE
    30. După codificarea lucrărilor probei scrise a examenului de calificare, membrii Comisiei de calificare şi evaluare verifică şi evaluează lucrările, fiecare răspuns corect din testul-grilă fiind apreciat cu un punct.
    31. Prima parte a testului-grilă, corespondentă primelor 50 de întrebări, va fi apreciată cu o notă şi, respectiv, a doua parte a testului-grilă, corespondentă ultimelor 50 de întrebări, va fi apreciată cu o altă notă.
    32. Notele celor două părţi din testul-grilă vor fi calculate după următorul barem:
Nr. de puncte Nota
0-4 1
5-9 2
10-14 3
15-19 4
20-24 5
25-29 6
30-34 7
35-39 8
40-44 9
45-50 10

    33. După verificare şi evaluare, lucrările se decodifică. Notele acordate lucrării candidatului se înscriu în fişa de examinare, care se anexează la lucrare, şi se confirmă prin semnătura fiecărui membru al Comisiei de calificare şi evaluare.
    34. Fiecare membru al Comisiei de calificare şi evaluare notează răspunsul candidatului la proba orală a examenului de calificare după sistemul de 10 puncte. Nota finală la proba orală a examenului de calificare pentru fiecare candidat reprezintă media aritmetică a notelor lui.
    35. Nota finală la examenul de calificare constă din 3 componente, după cum urmează:
    1) prima parte a testului-grilă –  coeficientul 0,2;
    2) a doua parte a testului-grilă –  coeficientul 0,4;
    3) sarcina practică –  coeficientul 0,4.
    36. Nota finală reprezintă suma notelor obţinute înmulţit la coeficientul respectiv.
    37. Examenul de calificare se consideră promovat dacă nota finală a candidatului este minimum 7,5.
    38. Nota finală la examenul de calificare se apreciază cu zecimale după cum urmează:
Nota calculată
Nota finală
5-5,09
5
5,1-5,59
5,5
5,6-6,09
6
6,1-6,59
6,5
6,6-7,09
7
7,1-7,59
7,5
7,6-8,09
8
8,1-8,59
8,5
8,6-9,09
9
9,1-9,59
9,5
9,6-10
10

    39. Notele examenului de calificare sînt anunţate candidatului, la solicitare, de către secretarul Comisiei de calificare şi evaluare, prin intermediul poştei electronice sau telefonic.
VII. ADOPTAREA HOTĂRÎRILOR DE
COMISIA DE CALIFICARE ŞI EVALUARE
    40. În baza rezultatelor examenului de calificare, Comisia de calificare şi evaluare adoptă hotărîrile cu privire la candidaţii care au promovat şi care nu au promovat examenul de calificare, care se publică, în decurs de 3 zile, pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei.
    41. Candidatul prevăzut la art. 40 alin. (5) din Legea nr.68 din 14 aprilie 2016, suplimentar actelor enumerate la art. 43 alin. (2) din aceeaşi lege, cu excepţia cererii de admitere la examen, va depune la Ministerul Justiţiei şi actul ce confirmă titlul de doctor, doctor habilitat sau academician în specialitatea de expertiză pentru care solicită atribuirea calităţii de expert judiciar. Hotărîrea în privinţa candidatului se ia de către Comisia de calificare şi evaluare, în modul prevăzut de Regulamentul  privind activitatea Comisiei de calificare şi evaluare a experţilor judiciari, după verificarea tuturor actelor depuse şi examinarea întrunirii condiţiilor pentru obţinerea calităţii de expert judiciar, conform art. 40 alin. (1) lit. a)-c), e), g)-i) şi art. 40 alin. (2) din legea numită.
    42. Preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare remite ministrului justiţiei hotărîrile în privinţa candidaţilor ce au promovat examenul de calificare, în vederea eliberării licenţelor pentru obţinerea calităţii de expert judiciar.
    43. Procesele-verbale ale şedinţei Comisiei de calificare şi evaluare se întocmesc de către secretar în decurs de 3 zile lucrătoare şi se semnează de către preşedintele, membrii şi secretarul Comisiei de calificare şi evaluare.
    44. Procesele-verbale ale şedinţelor, hotărîrile şi deciziile Comisiei de calificare şi evaluare, lucrările şi actele candidaţilor se arhivează de către secretarul Comisiei de calificare şi evaluare în modul stabilit şi se păstrează în cadrul subdiviziunii specializate din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei.
VIII. PROCEDURA DE CONTESTARE
    45. Rezultatele examenului de calificare se contestă la Comisia de contestare a rezultatelor examenului de calificare a experţilor judiciari (în continuare – Comisie de contestare), prin depunerea unei cereri la preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare în termen de maximum 72 de ore de la anunţarea rezultatelor.
    46. Comisia de contestare este un organ ad-hoc, formată din 2 experţi judiciari, dintre care unul este calificat în specialitatea pentru care se desfăşoară contestarea şi un reprezentant al mediului academic ales prin concurs de către Ministerul Justiţiei.
    47. Membrii Comisiei de contestare nu pot fi aleşi din rîndurile membrilor Comisiei de calificare şi evaluare care au evaluat candidatul la examenul de calificare.
    48. Preşedintele Comisiei de calificare şi evaluare, în baza Registrului de stat al experţilor judiciari şi în urma coordonării cu conducătorii instituţiilor publice de expertiză judiciară/birourilor de expertiză judiciară, prezintă ministrului justiţiei propunerea privind componenţa nominală a Comisiei de contestare pentru fiecare specialitate de expertiză judiciară. Una şi aceeaşi persoană nu poate fi numită  în componenţa Comisiei de contestare decît o dată pe an.
    49. Comisia  de  contestare  evaluează  contestatorul în prezenţa lui, acordînd acestuia o notă finală, calculată conform prevederilor capitolului VI.
    50. Media aritmetică a notei finale oferite de către membrii Comisiei de contestare şi a notei finale acordate de către Comisia de calificare şi evaluare reprezintă hotărîrea Comisiei de contestare. Hotărîrea Comisiei de contestare este  semnată  de către membrii săi.
    51. Hotărîrea Comisiei de contestare se aduce la cunoştinţa contestatorului în aceeaşi zi şi se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei.
    52. În situaţia în care, prin noua hotărîre, se atribuie calitatea de expert judiciar contestatorului, hotărîrea Comisiei de calificare şi evaluare iniţială în privinţa contestatarului se consideră automat nulă, iar termenul deţinerii calităţii de expert judiciar în specialitatea respectivă se consideră de la data emiterii hotărîrii anulate.
    53. Hotărîrile Comisiei de contestare se remit preşedintelui Comisiei de calificare şi evaluare, care, în baza hotărîrilor de atribuire a calităţii de expert judiciar, înaintează propuneri ministrului justiţiei de eliberare a licenţelor pentru obţinerea calităţii de expert judiciar.
    54. Procedura de contestare în privinţa fiecărui contestator se consemnează într-un proces-verbal, semnat de membrii Comisiei de contestare şi contestator.
    55. Procesele-verbale ale procedurii de contestare se remit spre arhivare secretarului Comisiei de calificare şi evaluare.
    56. Hotărîrile Comisiei de contestare pot fi contestate în  instanţa de contencios administrativ, în partea ce ţine de procedură.

    anexa nr.3