HGM1454/2016
ID intern unic:  368477
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1454
din  30.12.2016
cu privire la aprobarea caracteristicilor rețelei poștale
publice a furnizorului de serviciu poștal universal
Publicat : 20.01.2017 în Monitorul Oficial Nr. 19-23     art Nr : 35
    MODIFICAT
    HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18


    În temeiul art. 40 alin. (4) din Legea comunicațiilor poștale nr. 36 din 17 martie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 114-122, art. 225), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă caracteristicile rețelei poștale publice a furnizorului de serviciu poștal universal (se anexează).
    2. Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor va monitoriza implementarea și respectarea caracteristicilor rețelei poștale publice de către furnizorul de serviciu poștal universal.

    PRIM-MINISTRU                                                 Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul tehnologiei informaţiei
    şi comunicaţiilor                                                      Vasile Botnari

    Nr. 1454. Chişinău,  30 decembrie 2016.

              Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1454
din 30 decembrie 2016

Caracteristicile rețelei poștale publice a furnizorului
de serviciu poștal universal

I. Generalități
    1. În conformitate cu prevederile Legii comunicaţiilor poştale nr. 36 din 17 martie 2016 furnizorul de serviciu poștal universal este obligat să asigure în fiecare localitate cel puţin o colectare a trimiterilor poștale de la fiecare oficiu poştal şi punct de acces şi cel puţin o livrare la adresa oricărei persoane fizice sau juridice în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de cinci zile pe săptămînă.
    2. În vederea realizării acestei sarcini se constituie rețeaua poștală publică a furnizorului de serviciu poștal universal, astfel ca să fie asigurată colectarea, sortarea, transportul și distribuirea tuturor trimiterilor poștale depuse pe întreg teritoriul țării în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii.
    3. Rețeaua poștală publică reprezintă un sistem de organizare şi de resurse de orice fel utilizate de furnizorul de serviciu poştal universal, în special pentru:
    1) colectarea trimiterilor poştale de la punctele de acces de pe întreg teritoriul ţării;
    2) sortarea la centrele de sortare şi transportul trimiterilor poştale;
    3) distribuirea trimiterilor poștale la adresele indicate pe acestea.
    4. Furnizorul de serviciu poștal universal creează rețeaua poștală publică, stabilind numărul și localizarea unităților poștale, serviciile poștale care urmează a fi furnizate în conformitate cu standardele de calitate stabilite.
    5. Accesibilitatea este una dintre principalele cerințe pentru serviciul poștal universal și este asigurată de către furnizorul de serviciu poștal universal prin:
    1) accesibilitatea teritorială a unităților rețelei poștale care furnizează servicii universale;
    2) accesibilitatea temporară a unităților rețelei poștale care furnizează servicii universale;
    3) accesibilitatea tarifară a serviciilor poștale universale.
II. Clasificarea componentelor rețelei poștale publice
    6. Rețeaua poștală publică este constituită din următoarele componente: cutii poștale, oficii poștale, centre de poștă, centre de sortare, rute de transportare.
    Cutiile poștale se împart în:
    1) cutii poștale pentru scrisori (pentru depunere);
    2) cutii poștale individuale (pentru distribuire);
    3) terminale poștale (pentru livrarea coletelor și pachetelor mici).
    Oficiile poștale se împart în funcție de:
    1) amplasarea teritorială în:
    a) urbane;
    b) rurale;
    2) tipurile de servicii prestate:
    a) complexe (depunere, sortare, distribuire);
    b) de depunere;
    c) de distribuire;
    3) accesul utilizatorilor:
    a) deschise (pentru publicul larg);
    b) închise (în cadrul unei instituții sau organizații pentru public limitat);
    4) mobilitate:
    a) staționare;
    b) mobile;
    5) spectrul serviciilor prestate:
    a) universale (toate serviciile: poștale, financiare, electronice ș.a.);
    b) simple, restrînse (cu spectrul restrîns de servicii);
    6) tipul unității poștale:
    a) oficiu poștal;
    b) agenție poștală (cu spectrul restrîns de servicii).
    Centrele de poștă se împart în:
    1) centre de poștă (amplasate geografic pe întreg teritoriul țării);
    2) centre de poștă specializate (centru de sortare, punct de schimb de poștă).
    Centrele de sortare se împart în:
    1) centre de nivelul I (sortare pe centre de poștă);
    2) centre de nivelul II (sortare pe oficii poștale în raza centrului de poștă);
    3) centre de nivelul III (sortare pe sectoare de distribuire în raza oficiului poștal).
    Rutele de transportare se împart în:
    1) republicane (rute magistrale);
    3) de distribuire (pe sectoare în raza oficiului poștal).
III. Normativele componentelor rețelei poștale publice
    7. Transformările organizatorice în cadrul sectorului de comunicaţii poştale, precum şi exigențele dictate de piaţa serviciilor poştale impun stabilirea unor criterii privind asigurarea funcţionării eficiente şi viabile a reţelei poştale publice.
    8. Satisfacerea cerinţelor beneficiarilor cu condiţii optime pentru prestarea serviciilor poştale, precum și asigurarea unei eficienţe rezonabile a unităţilor poştale sînt criteriile care indică în ce condiţii şi în ce loc este necesar să fie amplasată o unitate poştală.
    9. Normele de amplasare a oficiilor şi agenţiilor poştale, a cutiilor poştale pentru scrisori se stabilesc astfel încît densitatea acestora să fie în corespundere cu necesităţile utilizatorilor, precum şi cu standardele de calitate a serviciilor poştale.
    10. Cutia poştală pentru scrisori este destinată publicului pentru depunerea scrisorilor spre expediere. Aceasta reprezintă un punct de acces în reţeaua poştală publică.
    11. Cutiile poştale pentru scrisori se amplasează de către furnizorul de serviciu poștal universal fie pe drumurile publice, fie pe imobilele aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, în urma coordonării cu autoritățile responsabile de gestionarea drumurilor publice sau imobilelor respective.
    12. Pe cutia poştală pentru scrisori se aplică emblema furnizorului de serviciu poştal universal şi cuvîntul „Poşta”, numărul de ordine al cutiei poştale, ora extrageri scrisorilor şi ziua în care extragerea corespondenţei nu se efectuează. În localităţile rurale se va indica şi codul poştal al localităţii respective.
    13. Numărul necesar de cutii poştale pentru scrisori se calculează reieşind din densitatea populaţiei, dezvoltarea economică, volumul fizic al scrisorilor extrase şi alte criterii specifice localităţii respective.
    14. În orașe numărul cutiilor poştale pentru scrisori se calculează reieșind din normativul de amplasare: o cutie pentru 2000-3000 locuitori, cu condiția ca raza teritoriului de deservire al acesteia să nu fie mai mare de 1-1,5 km.
    În localitățile rurale, normativul de amplasare este de o cutie pentru 1000-2000 locuitori, iar raza teritoriului de deservire al acesteia nu trebuie să fie mai mare de 1,5-2 km. În fiecare localitate rurală se asigură amplasarea a cel puţin unei cutii poştale pentru scrisori.
    15. Oficiul poștal este o unitate poștală deschisă publicului pentru prestarea serviciilor poștale. Agenția poștală este o unitate poștală cu atribuții reduse în prestarea serviciilor. În cadrul oficiului poștal poate fi organizată o agenție poștală ca o subunitate interioară.
    Oficiul poștal (agenția poștală) este, totodată, punct de schimb și centru de sortare a poștei (centru de nivelul III). Trimiterile poștale intrate ca urmare a schimbului de poștă sunt sortate pe sectoare de distribuire.
    [Pct.15 în redacția HG1013 din 17.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1113; în vigoare 02.11.18]
    16. Oficiile poştale se amplasează în locuri publice cu condiţia de a asigura:
    1) accesul liber al  beneficiarilor la serviciile poştale; 
    2) securitatea obiectului, precum şi a salariaţilor unde este amplasat oficiul poştal;
    3) integritatea valorilor materiale şi băneşti;
    4) respectarea cerinţelor pentru încăperea oficiului poştal, privind amplasarea utilajului pentru automatizarea proceselor de lucru;
    5) accesul transportului pentru efectuarea schimbului de poştă prevăzut în procesul tehnologic de producere;
    6) respectarea aspectului urbanistic al localităţii.
    17. Parametrii ce ţin de amplasarea unităților poştale variază în funcţie de numărul de locuitori, de suprafaţa teritoriului deservit, de densitatea populaţiei, de configuraţia geografică şi de situaţia reţelelor de comunicaţii (drumuri auto, căi ferate).
    18. Criteriile optime de stabilire a necesarului de unităţi poştale sînt:
    1) suprafaţa teritoriului deservit de o unitate poștală;
    2) numărul de locuitori pe care îl deservește o unitate poștală.   
    19. Suprafaţa pe care o poate deservi în bune condiţii un oficiu poştal este în funcţie de volumul de trafic, dar și de distanţa maximă pe care trebuie să o parcurgă clientul pentru a beneficia de servicii poştale.
    20. În localităţile urbane oficiile poştale se amplasează pe întreg teritoriul oraşului, ţinîndu-se cont de criteriile de bază de amplasare a unităţilor poştale: densitatea populaţiei și activitatea economică a localităţii.
    21. În mediul rural, de regulă, oficiile poştale se amplasează în localităţile ce funcţionează ca reşedinţă a subdiviziunilor administrativ-teritoriale (comune, sate).
    22. În localităţile urbane numărul necesar de oficii poştale se determină prin împărţirea numărului total al populaţiei la normativul numărului populaţiei deservit de un oficiu poştal. În cazul acesta este necesar de a ţine cont că timpul de parcurgere de un utilizator a distanţei pînă la unitatea poştală în cadrul zonei de deservire să nu depăşească 30 minute.
    23. Numărul mediu de locuitori care deservește un oficiu poştal complex în corelare cu densitatea locuitorilor din mediul urban:
Numărul
locuitorilor
(mii)
Densitatea populației
(locuitori/km2)
Normativul

(mii locuitori la un oficiu poștal)

pînă la 130
pînă la 3000
pînă la 8
mai mult de 130
3000 – 5000
8 – 15
mai mult de 600
mai mult de 5000
15 – 20
    24. În mediul rural oficiile poştale se amplasează în localităţile ce funcţionează ca reşedinţă şi care au acces la alte localităţi din zona de deservire prin căi disponibile de comunicaţii.
    25. Numărul mediu de locuitori care deserveşte un oficiu poştal complex în corelare cu densitatea locuitorilor din mediul rural:
Densitatea populației
(locuitori/km2)
Normativul

(locuitori la un oficiu poștal)

pînă la 30
900 – 2000
30 – 40
1500 – 3000
40 – 60
2500 – 4000
mai mare de 60
3500 – 5000

    26. Oficiile poştale complexe pot fi deschise în localităţile rurale cu un număr mai mic de locuitori decît normativele stabilite, cu condiţia ca volumul traficului existent să fie justificat economic.
    27. Indiferent de normativele stabilite, oficiile poştale pot fi amplasate pe lîngă staţiile căilor ferate, aeroporturi, cu condiţia ca acestea să fie rentabile.
    28. În localităţile rurale cu numărul populaţiei mai mare de 3000 locuitori se deschide cel puţin un oficiu poştal complex.
    29. În localităţile rurale, amplasate la o distanţă mai mare de 3 km de la oficiul complex, pot fi deschise agenţii poştale.
    30. Pentru prestarea unor servicii poştale de calitate, asigurîndu-se, în acelaşi timp, condiţii optime de lucru pentru salariaţi, oficiul poştal se amenajează cu mobilier şi echipament necesar pentru activitatea poştală.
    31. Aspectul interior al oficiului poştal trebuie să corespundă exigenţelor de ordin estetic şi să reflecte nivelul de organizare şi confort creat atît pentru public, cît şi pentru salariaţi.
    32. Pentru realizarea obiectivului de distribuire în cel mult 3 zile lucrătoare a trimiterilor poștale depuse pe întreg teritoriul țării, în cadrul rețelei poștale publice se constituie centre de poștă.
    33. Centrele de poștă se constituie pe tot teritoriul țării, fiecărui centru fiind repartizată o anumită zonă geografică, astfel ca toate localitățile să fie incluse în rețeaua de centre de poștă.
    34. Numărul de localități atribuite unui centru de poștă reiese din standardul de distribuire a trimiterilor poștale.
    35. Centrul de poștă gestionează unitățile poștale (oficii poștale și agenții poștale) din zona geografică atribuită.
    36. Centrul de poștă este, totodată, punct de schimb al poștei și centru de sortare a poștei (centru de nivelul II). Trimiterile poștale, intrate ca urmare a schimbului de poștă, sînt sortate pe oficii poștale din cadrul centrului de poștă.
    37. Rețeaua poștală publică include și Centrul de Prelucrare și Transportare Poștă. Acesta este centrul de schimb al poștei cu centrele de poștă și centru de sortare a poștei de nivelul I. Toate trimiterile poștale depuse în rețeaua poștală publică, care fac obiectul schimbului de poștă cu centrele de poștă, sînt transportate către Centrul de Prelucrare și Transportare Poștă, prelucrate și sortate pe centre de poștă și transportate către centrele de poștă.
    Centrul de Prelucrare și Transportare Poștă  este, totodată, locul de schimb internațional al poștei, care asigură schimbul de poștă cu toate țările lumii, membre ale Uniunii Poștale Universale.
IV. Rețeaua de transporturi poștale
    38. În vederea asigurării colectării trimiterilor poștale depuse în rețeaua poștală publică, transportării și distribuirii acestora către destinatari, se creează rețeaua de transporturi poștale. Rețeaua de transporturi poștale include rutele poștale auto  magistrale și rutele poștale auto locale.
    39. Pe rutele poștale magistrale se efectuează transportul poștei între Centrul de Prelucrare și Transportare Poștă și centrele de poștă. Numărul rutelor magistrale și centrelor de poștă incluse în ruta respectivă se stabilesc astfel încît să fie respectate standardele de calitate privind distribuirea trimiterilor poștale.
    40. Pe rutele poștale locale se efectuează transportul poștei între centrul de poștă și oficiile poștale din raza centrului de poștă respectiv. Numărul rutelor locale și oficiilor poștale incluse în ruta respectivă se stabilesc astfel încît să fie respectate standardele de calitate privind distribuirea trimiterilor poștale.