OMSM1076/720/2016
ID intern unic:  368544
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
ORDIN Nr. 1076/720
din  30.12.2016
privind aprobarea Criteriilor de contractare a instituţiilor
medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării obligatorii
de asistenţă medicală pentru anul 2017
Publicat : 20.01.2017 în Monitorul Oficial Nr. 19-23     art Nr : 68     Data intrarii in vigoare : 01.01.2017
    MODIFICAT
   
OMSMPS953/591 din 11.12.17, MO451-463/29.12.17 art.2308; în vigoare 11.12.17
   
OMSMPS875/557 din 17.11.17, MO411-420/24.11.17 art.2042
   
OMS366/229 din 16.05.17, MO155-161/19.05.17 art.889a; în vigoare 16.05.17
   
OMS243/122 din 27.03.17, MO92-102/31.03.17 art.635; în vigoare 27.03.17
    OMS189/93 din 10.03.17, MO78-84/17.03.17 art.548; în vigoare 10.03.17



    În conformitate cu prevederile Legii ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28 martie 1995, Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27 februarie 1998, Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2017 nr.285 din 16 decembrie 2016, Hotărîrii Guvernului nr. 1387 din 10 decembrie 2007 „Cu privire la aprobarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală”, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Sănătăţii, în temeiul pct. 9 al Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 397 din 31 mai 2011, şi Compania Naţională de Asigurări în Medicină, în temeiul pct.29 lit.e) din Statut, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.156 din 11 februarie 2002,
ORDONĂ :
    1. Se aprobă Criteriile de contractare a instituţiilor medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul 2017 (în continuare – Criterii de contractare), conform anexei.
    2. Conducătorii instituţiilor medico-sanitare care prestează asistenţă medicală în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, directorii Agenţiilor Teritoriale ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină vor asigura respectarea Criteriilor de contractare aprobate prin prezentul ordin.
    3. Conducătorii instituţiilor medico-sanitare care prestează asistenţă medicală în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală sunt obligaţi să afişeze în locuri accesibile pentru pacienţi şi vizitatori informaţia privind numărul contractului şi data cînd acesta a fost încheiat cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină, spectrul şi tipul serviciilor contractate în baza acestuia, conform prevederilor Criteriilor de contractare şi lista serviciilor la care au dreptul persoanele asigurate şi neasigurate în instituţia respectivă, în anul 2017.
    4. Prezentul ordin intră în vigoare la 01.01.2017.
    5. Controlul asupra executării prezentului ordin ni-l asumăm.

    MINISTRUL SĂNĂTĂȚII                                         Ruxanda GLAVAN

    DIRECTORUL GENERAL AL CNAM                     Dmitrii PARFENTIEV

    Nr. 1076/720A. Chişinău, 30 decembrie 2016.


Anexă
 la Ordinul MS al RM şi CNAM
nr.1076/720A din 30 decembrie 2016

Criteriile de contractare
a instituțiilor medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării
obligatorii de asistenţă
medicală pentru anul 2017
I. Dispoziţii generale
    1. Criteriile de contractare a instituţiilor medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul 2017 (în continuare – Criterii de contractare) sunt elaborate în conformitate cu prevederile Legii ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28 martie 1995, Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27 februarie 1998, Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2017 nr.285 din 16 decembrie 2016 şi Hotărîrii Guvernului nr. 1387 din 10 decembrie 2007 „Cu privire la aprobarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală”, cu modificările şi completările ulterioare.
    2. Criteriile de contractare stabilesc:
    1) principiile care stau la baza încheierii contractelor cu instituțiile medico-sanitare;
    2) condițiile de contractare a instituțiilor medico-sanitare;
    3) modalitățile de plată pe tipurile de asistență medicală prevăzute de Programul unic;
    4) repartizarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe tipuri de asistență medicală pentru achitarea serviciilor medicale;
    5) particularităţile de contractare a tipurilor de asistenţă medicală prevăzute în Programul unic și a prestatorilor de servicii medicale;
    6) modalitatea de achitare a serviciilor medicale acordate;
    7) procedura negocierilor şi soluţionare a litigiilor.
    3. Reglementarea condiţiilor de contractare a prestatorilor de servicii medicale are ca scop asigurarea accesului echitabil la asistenţa medicală de toate nivelurile, cu respectarea continuităţii şi oportunităţii de acordare a acesteia, în volumul stabilit de Programul unic pentru toate persoanele aflate pe teritoriul Republicii Moldova în condiţiile legii.
    4. Criteriile de contractare sunt obligatorii în procesul de contractare a  prestatorilor de servicii medicale în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală.
II. Principiile de bază a contractării serviciilor medicale
    5. Contractarea prestatorilor de servicii medicale se face cu respectarea următoarelor principii generale:
    1) alinierea principiilor de contractare la prevederile politicilor naţionale în domeniul sănătăţii;
    2) realizarea echităţii pentru populaţia ţării în procesul de repartiţie a surselor fondului pentru achitarea serviciilor medicale curente, conform necesităților populației;
    3) garantarea accesibilităţii persoanelor la serviciile medicale incluse în Programul unic, inclusiv prin reducerea rîndurilor de așteptare;
    4) asigurarea eficienţei şi transparenţei în utilizarea mijloacelor financiare publice, bazate pe necesităţile populaţiei în servicii medicale, raportate la capacităţile sistemului de sănătate, în limita mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală aprobate pentru anul 2017;
    5) creşterea continuă a calităţii serviciilor medicale.
    6. Criteriile de contractare stabilesc condiţiile contractării prestatorilor eligibili în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală în funcţie de parametrii financiari stabiliți, politicile din domeniul sănătății și prioritățile de sănătate stabilite.  
    7. Condițiile generale de eligibilitate a prestatorilor de servicii medicale sunt:
    1) Instituție medicală acreditată, iar pentru prestatorii privați și licențiată;
    2) Disponibilitatea resurselor umane angajate la locul de bază în instituție pentru profilul/serviciul solicitat pentru contractare, specificat în oferta instituției medicale prezentată la contractare;
    3) Lipsa condiționării plăților suplimentare în cadrul asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2016;
    4) Experiența de prestator de servicii medicale, licențiat și/sau acreditat, cu durata de cel puțin 3 ani, cu excepția prestatorilor unici de servicii medicale din Republica Moldova și a instituțiilor medico-sanitare ce acordă asistență medicală primară în conformitate cu actele normative în vigoare ce reglementează practica medicului de familie și asistență medicală specializată de ambulator, pentru persoanele înregistrate la medicul de familie.
    [Pct.7 subpct.4) modificat prin OMS243/122 din 27.03.17, MO92-102/31.03.17 art.635; în vigoare 27.03.17]
    [Pct.7 subpct.4) modificat prin OMS189/93 din 10.03.17, MO78-84/17.03.17 art.548; în vigoare 10.03.17]
    8. Condițiile speciale de contractare a prestatorilor de servicii medicale sunt:
    1) Instituţiile medico-sanitare care activează în baza principiului de deservire teritorială a populației și dispun de capacitățile necesare pentru prestarea serviciilor de înaltă performanţă, vor asigura prestarea acestor servicii pentru populaţia înregistrată conform bazei de date a Companiei Naționale de Asigurări în Medicină în cadrul aceleiaşi instituţii, reieşind din capacitatea instituţiei și limitele stabilite în Contractul de prestare a serviciilor medicale cu Compania Națională de Asigurări în Medicină;
    2) Prestarea serviciilor care nu sunt prestate de alte instituții medicale, care sunt incluse în serviciile acoperite în cadrul Asigurărilor Obligatorii de Asistență Medicală conform necesităților populației în servicii medicale, raportate la capacitățile sistemului de sănătate în limita mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală aprobate pe anul respectiv, stabilite de Ministerul Sănătății și Compania Națională de Asigurări în Medicină;
    3) Lipsa altor prestatori de servicii de acest tip în unitatea teritorială administrativă pentru serviciile solicitate a fi contractate.
    9. Instituția medico-sanitară va întruni toate condițiile generale de eligibilitate a prestatorilor de servicii medicale. Prioritate în procesul de contractare vor avea cei care vor întruni unul sau mai multe din condițiile speciale de contractare a prestatorilor de servicii medicale.
    10. Ministerul Sănătății, în comun cu Compania Națională de Asigurări în Medicina, stabilește anual, înainte de începerea procesului de contractare, reieșind din prevederile politicilor naționale în domeniul sănătății, necesitățile populației în servicii medicale, raportate la capacitățile sistemului de sănătate în limita mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală aprobate pe anul respectiv.
    11. Pentru anul 2017 este prevăzută contractarea următoarelor tipuri de asistenţă medicală:
    1) asistenţa medicală urgentă prespitalicească;
    2) asistenţa medicală primară;
    3) asistenţa medicală specializată de ambulator;
    4) asistenţa medicală spitalicească;
    5) servicii medicale de înaltă performanţă;
    6) îngrijiri medicale comunitare şi la domiciliu.
III. Repartizarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii
de asistenţă medicală pentru achitarea serviciilor medicale

    12. Administrarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală se efectuează de Compania Naţională de Asigurări în Medicină în condiţiile legii, ţinîndu-se cont de necesitatea acordării persoanelor asigurate a tipurilor de asistenţă medicală incluse în Programul unic, precum şi acordării asistenţei medicale prevăzute de legislaţie persoanelor neasigurate.
    13. Mijloacele fondului pentru achitarea serviciilor medicale curente (fondul de bază) se planifică a fi repartizate în procesul de contractare a tipurilor de asistenţă medicală, după cum urmează:
    1) asistența medicală urgentă prespitalicească – 544096,7 mii lei;
    2) asistenţa medicală primară – 1 882 576,6 mii lei, inclusiv medicamente compensate – 522 431,3 mii lei;
    3) asistenţa medicală specializată de ambulator – 427 190,5 mii lei;
    4) asistenţa medicală spitalicească – 3118118,4 mii lei;
    5) servicii medicale de înaltă performanţă – 189108,7 mii lei;
    6) îngrijiri medicale comunitare şi la domiciliu – 9 220,6 mii lei.
    [Pct.13 modificat prin OMSMPS875/557 din 17.11.17, MO411-420/24.11.17 art.2042]
    14. Plafoanele de cheltuieli indicate în pct.13 vor fi ajustate la contractare în funcţie de acumulările planificate şi cele efectiv realizate în fondul de bază.
IV. Particularităţile contractării pe tipuri
de asistenţă medicală
Asistenţa medicală urgentă prespitalicească
    15. Reieșind din prioritățile stabilite, politicile Ministerului Sănătății în acest domeniu, unicul prestator de asistenţă medicală urgentă prespitalicească este Centrul Naţional de Asistenţă Medicală Urgentă Prespitalicească, care dispune de capacități suficiente pentru prestarea serviciilor respective pentru toată populația republicii.
    16. Metoda de plată în asistenţa medicală urgentă prespitalicească este plata „per capita”.
    17. La planificarea volumului de finanţare a serviciilor medicale va fi luat în calcul numărul de persoane identic celor înregistrate în instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară, situate în teritoriul de deservire a instituţiei de asistenţă medicală urgentă prespitalicească, la 18 decembrie 2016.
    18.Tariful „per capita” stabilit în asistenţa medicală urgentă prespitalicească este de 156,14 lei.
    Suplimentarea tarifului „per capita” pentru lunile 11-12 este de 5,866 lei. Suma de suplimentare pentru lunile 11-12 constituie 19698,0 mii lei.
    Suma anuală destinată contractării după metoda „per capita” constituie 544014,5 mii lei.
    [Pct.18 în redacția OMSMPS875/557 din 17.11.17, MO411-420/24.11.17 art.2042]
    19. Suma de 49,6 mii lei este destinată pentru acoperirea cheltuielilor legate de încadrarea medicilor rezidenţi pentru acordarea asistenţei medicale populaţiei.
    [Pct.19 modificat prin OMSMPS953/591 din 11.12.17, MO451-463/29.12.17 art.2308; în vigoare 11.12.17]
Asistenţa medicală primară
    20. Instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală vor fi contractate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, numai în cazul cînd acestea dispun de teritoriu sau localitate/localități de deservire, prevăzute în Nomenclatorul instituțiilor medico-sanitare publice, precum și în Nomenclatorul prestatorilor privați de servicii de sănătate, aprobate de Ministerul Sănătății, fiind respectate principiile liberei alegeri a medicului de familie, precum și de acordare a asistenţei medicale primare persoanelor înregistrate în listă, conform actelor normative în vigoare.
    21. Filialele instituţiilor medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală vor avea cod propriu (cu includerea acestora în nomenclator).
    22. Metodele de plată în asistenţa medicală primară sunt:
    1) plata „per capita” ajustată la risc de vîrstă;
    2) bonificaţie pentru indicatori de performanţă;
    3) plata pe „buget global” pentru Centrele de Sănătate Prietenoase Tinerilor, Centrele Comunitare de Sănătate Mintală.
    23. Suma contractuală la nivel de instituție medico-sanitară destinată pentru asistenţa medicală primară se formează din:
    - suma per capita ajustată la risc de vîrstă;
    - suma estimativă pentru îndeplinirea indicatorilor de performanţă;
    şi după caz:
    - suma pentru activităţile specifice centrelor de sănătate de nivel raional și Asociațiilor Medicale Teritoriale;
    - „bugetul global” pentru Centrele de Sănătate Prietenoase Tinerilor, Centrele Comunitare de Sănătate Mintală;
    - suma pentru acoperirea prevederilor pct. 22 din Hotărîrea Guvernului nr.837 din 06.07.2016.
    24. Instituțiile medico-sanitare asigură prescrierea medicamentelor compensate populației întregului raion în limite sumelor de referință stabilite.
    În scopul îmbunătățirii accesului populației la medicamente compensate nu se aplică plafonarea strictă a volumului de cheltuieli pentru prescrierea medicamentelor compensate per fiecare instituție medico-sanitară.
    Astfel, se introduc sumele de referință per fiecare unitate administrativ-teritorială (raion), care pot fi revizuite pe parcursului anului de gestiune, avînd în vedere dinamica și structura prescrierii medicamentelor compensate.
    25. La planificarea volumului de finanţare a serviciilor medicale va fi luat în calcul numărul total de persoane (asigurate şi neasigurate) înregistrate în „Registrul persoanelor luate la evidenţă în instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală” la data de 18 decembrie 2016.
    Pe parcursul anului, numărul persoanelor (asigurate şi neasigurate) înregistrate în „Registrul persoanelor luate la evidenţă în instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală” va fi actualizat trimestrial, la situaţia ultimei zile a trimestrului, pentru a fi efectuată plata conform pct.72 alin.2).
    26. Categoriile de vîrstă utilizate în cadrul ajustării sumelor per capita sunt:
    1) de la 0 – pînă la 4 ani 11 luni 29 zile
    2) de la 5 – pînă la 49 ani 11 luni 29 zile
    3) de la 50 ani şi peste.
    27. Tariful „per capita” constituie:
Categoria de vârstă
Tarif

de la 0-pînă la 4 ani 11 luni 29 zile

457,56 lei

de la 5-pînă la 49 ani 11 luni 29 zile

269,16 lei

de la 50 ani şi peste

403,72 lei

    Suma destinată contractării după metoda „per capita” constituie 1 082 598,4 mii lei.
    28. Bonificaţia pentru performanţă prevede îndeplinirea următorilor indicatori:
    I. Prevenirea, depistarea precoce și supravegherea maladiilor cardiovasculare
    1. Evaluarea riscului cardiovascular cu instrumentul SCORE
    Indicatorul 1. Rata persoanelor cu vîrsta cuprinsă între 40 și 65 ani, fără complicații cardiovasculare (infarct miocardic, AVC), la care s-a efectuat indicele SCORE.
    Ţinta anuală  constituie 70% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta cuprinsă între 40-65 ani din listă, fără complicații cardiovasculare (infarct miocardic, AVC). Valoarea realizării indicatorului constituie 32 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 55% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta cuprinsă între 40-65 ani din listă, fără complicații cardiovasculare (infarct miocardic, AVC). Valoarea realizării indicatorului constituie 24 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 17,5% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta cuprinsă între 40-65 ani din lista de capitaţie, fără complicații cardiovasculare (infarct miocardic, AVC). Valoarea realizării indicatorului constituie 8 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 13,75% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta cuprinsă între 40-65 ani din lista de capitaţie, fără complicații cardiovasculare (infarct miocardic, AVC). Valoarea realizării indicatorului constituie 6 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine plata subțintei anuale realizate, sau plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    2. Educația persoanelor la risc de boală cardiovasculară și a celor cu hipertensiune arterială (HTA)
    Indicatorul 2. Rata pacienţilor la risc identificat conform indicelui SCORE și a pacienților cu HTA, instruiți prin programul „Școala pacientului cardiovascular”.
    Ţinta anuală constituie 50% din numărul pacienţilor cu risc identificat conform indicelui SCORE și a pacienților cu HTA din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 28 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 35% din numărul pacienţilor cu risc identificat conform indicelui SCORE și a pacienților cu HTA din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 20 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 12,5% din numărul pacienţilor cu risc identificat conform indicelui SCORE și a pacienților cu HTA din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 7 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 8,75% din numărul pacienţilor cu risc identificat conform indicelui SCORE și a pacienților cu HTA din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 5 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    3. Tratamentul persoanelor cu hipertensiune arterială (HTA)
    Indicatorul 3. Rata pacienţilor cu HTA aflaţi în evidenţă şi care primesc tratament antihipertensiv în conformitate cu protocolul clinic naţional.
    Ținta anuală constituie 45% din numărul total de pacienţi cu HTA din lista de capitaţie primesc tratament conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 108 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 30% din numărul total de pacienţi cu HTA din lista de capitaţie primesc tratament conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 70 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 11,5% din numărul total de pacienţi cu HTA din lista de capitaţie primesc tratament conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 27 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 7,5% din numărul total de pacienţi cu HTA din lista de capitaţie primesc tratament conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 18 puncte pentru subținta trimestrială.     Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie  0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    4. Scăderea riscului de accident vascular cerebral
    Indicatorul 4. Rata pacienţilor cu fibrilaţie atrială la risc de AVC anticoagulați conform instrumentului de screening.
    Ținta anuală constituie 30% din pacienții cu fibrilaţie atrială la risc de AVC din lista de capitaţie sunt tratați cu medicație anticoagulantă conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 8 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 20% din pacienții cu fibrilaţie atrială la risc de AVC din lista de capitaţie sunt tratați cu medicație anticoagulanta conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 4 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 7,5% din pacienții cu fibrilaţie atrială la risc de AVC din lista de capitaţie sunt tratați cu medicație anticoagulantăa conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 2 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 5% din pacienții cu fibrilaţie atrială la risc de AVC din lista de capitaţie sunt tratați cu medicație anticoagulantă conform protocolului pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 1 punct pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    5. Controlul tensiunii arteriale la pacientul hipertensiv
    Indicatorul 5. Rata pacienţilor cu HTA aflaţi în evidenţă şi tratament antihipertensiv care au valori ale TA menţinute < 140/90 mm Hg.
    Tinta anuală constituie 40% din pacienţii cu HTA aflaţi în evidenţă şi cu tratament antihipertensiv din lista de capitaţie au valori ale TA sub 140/90 pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 144 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 25% din pacienţii cu HTA aflaţi în evidenţă şi cu tratament antihipertensiv din lista de capitaţie au valori ale TA sub 140/90 pe parcursul anului. Valoarea realizării indicatorului constituie 88 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 40% din pacienţii cu HTA aflaţi în evidenţă şi cu tratament antihipertensiv din lista de capitaţie au valori ale TA sub 140/90 pe parcursul trimestrului. Valoarea realizării indicatorului constituie 36 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 25% din pacienţii cu HTA aflaţi în evidenţă şi cu tratament antihipertensiv din lista de capitaţie au valori ale TA sub 140/90 pe parcursul trimestrului. Valoarea realizării indicatorului constituie 22 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subtinței, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    6. Reducerea morbidității și mortalității evitabile prin complicațiile bolilor cardiovasculare1
    Indicatorul 6. Rata evitării complicaţiilor cardiovasculare (IMA (infarct miocardic acut)/AVC (accident vascular cerebral) la persoane identificate cu risc înalt şi foarte înalt conform indicelui SCORE şi pacienţi cu CIC (cardiopatie ischemică cronica), HTA, FIA (fibrilație atrială).
    Modalitate de calcul a țintei anuale
    Σ [Rata  IMA+AVC (boli şi decese) la persoane vîrsta 40/75 la 1000 loc*% din total populație cu vîrsta între 40-75 din anul anterior] /  [Rata IMA+AVC (boli şi decese) 40/75 la 1000 loc * % din total pop. cu vîrsta între 40-75 din anul curent]
    1Numărul de puncte acordate se stabilește la finele anului.
    II. Prevenirea, depistarea precoce și supravegherea dabetului zaharat
    1. Rata adulţilor la care s-a evaluat riscul de diabet zaharat tip 2 (DZ) cu instrumentul standardizat de calcul al riscului
    Indicatorul 1. Rata persoanelor depistate activ cu diabet zaharat tip II  prin folosirea unui instrument standardizat de calcul al riscului
    Ținta anuala constituie 70% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta ≥40 ani din lista de capitaţie, evaluate pentru riscul de DZ. Valoarea realizării indicatorului constituie 72 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală  constituie 55% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta ≥40 ani din lista de capitaţie, evaluate pentru riscul de DZ. Valoarea realizării indicatorului constituie 56 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 17,5% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta ≥40 ani din lista de capitaţie, evaluate pentru riscul de DZ. Valoarea realizării indicatorului constituie 18 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 13,75% din 1/5 din numărul persoanelor cu vîrsta ≥40 ani din lista de capitaţie, evaluate pentru riscul de DZ. Valoarea realizării indicatorului constituie 14 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    2. Educația persoanelor cu diabet zaharat și  la risc înalt de diabet zaharat (DZ)
    Indicatorul 2.  Rata pacienților cu DZ și a persoanelor la risc înalt (>15) de a dezvolta DZ tip 2 instruite prin programul Școala pacientului diabetic și a persoanei la risc de diabet.
    Ținta anuală constituie 50% din persoanele la risc identificate anual + număr pacienți cu DZ + pacienți la risc înalt de a dezvolta DZ tip 2 din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 12 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 40% din persoanele la risc identificate anual + număr pacienți cu DZ + pacienți la risc înalt de a dezvolta DZ tip 2 din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 8 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 12,5% din persoanele la risc identificate anual + număr pacienți cu DZ + pacienți la risc înalt de a dezvolta DZ tip 2 din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 3 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 10% din persoanele la risc identificate anual + număr pacienți cu DZ + pacienți la risc înalt de a dezvolta DZ tip 2 din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 2 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei plata, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    3. Supravegherea pacientului cu DZ
    Indicatorul 3. Rata pacienților cu DZ aflați în evidență care au valori ale HbA1C menținute ≤ 6-7%.
    Ținta anuală constituie 40% din pacienți cu DZ din lista de capitație cu valori ale hemoglobinei glicozilate menținute între 6 și 7%. Valoarea realizării indicatorului constituie 20 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 25% din pacienți cu DZ din lista de capitație cu valori ale hemoglobinei glicozilate menținute între 6 și 7%. Valoarea realizării indicatorului constituie 15 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta semestrială constituie 40% din pacienți cu DZ din lista de capitație cu valori ale hemoglobinei glicozilate menținute între 6 și 7%. Valoarea realizării indicatorului constituie 5 puncte pentru ținta semestrială.
    Subținta semestrială constituie 25% din pacienți cu DZ din lista de capitație cu valori ale hemoglobinei glicozilate menținute între 6 și 7%. Valoarea realizării indicatorului constituie 3 puncte pentru subținta semestrială. Neîndeplinirea subțintei semestriale  constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a semestrului în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a semestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    4. Reducerea morbidității evitabile prin complicațiile diabetului zaharat1
    Indicatorul 4.  Rata evitării complicațiilor specifice la pacienții cu DZ.
    Modalitate de calcul a țintei anuale
    Σ [Rata complicații DZ (amputații) adulți la 1000 loc. * % din total pop. adulta din anul anterior]/ [Rata complicații DZ(amputații) adulți la 1000 loc. * % din total pop. adulta din anul curent]
    1Numărul de puncte acordate se stabilește la finele anului.
III. CANCERUL
    1. Depistarea precoce a cancerului mamar
    Indicatorul 1. Rata femeilor cu vîrsta cuprinsă între 50-69 ani care au efectuat o mamografie la interval de 2 ani.
    Ținta anuală constituie 50% din 1/2  din femeile cu vîrste cuprinse între 50-69 ani din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 28 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 40% din 1/2  din femeile cu vîrste cuprinse între 50-69 ani din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 20 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 12,5% din 1/2  din femeile cu vîrste cuprinse între 50-69 ani din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 7 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 10% din 1/2  din femeile cu vîrste cuprinse între 50-69 ani din lista de capitație. Valoarea realizării indicatorului constituie 5 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    2. Depistarea precoce a cancerului de col uterin 
    Indicatorul 2. Rata femeilor cu vîrsta cuprinsă între 25-61 ani care au efectuat un test Babeș-Papanicolau la interval de 3 ani.
    Ținta anuală constituie 60% din 1/3 din populația eligibilă, femei cu vîrsta cuprinsă între 25-61 ani care au efectuat un test Babeș-Papanicolau. Valoarea realizării indicatorului constituie 68 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 45% din 1/3 din populația eligibilă, femei cu vîrsta cuprinsă între 25-61 ani care au efectuat un test Babeș-Papanicolau. Valoarea realizării indicatorului constituie 52 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 15% din 1/3 din populația eligibilă, femei cu vîrsta cuprinsă între 25-61 ani care au efectuat un test Babeș-Papanicolau. Valoarea realizării indicatorului constituie 17 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 11,25% din 1/3 din populația eligibilă, femei cu vîrsta cuprinsă între 25-61 ani care au efectuat un test Babeș-Papanicolau. Valoarea realizării indicatorului constituie 13 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    3. Depistarea precoce a cancerului de colon
    Indicatorul 3. Rata adulților în vîrstă de 40-75 de ani la care s-a aplicat instrumentul pentru evaluarea riscului si la care s-a efectuat un test de evidențiere a hemoragiilor oculte în fecale o data la 2 ani.
    Ținta anuală constituie 50% din 1/2 din populația la risc (numărul adulților cu vîrste cuprinse între 40-75  ani din lista de capitație). Valoarea realizării indicatorului constituie 12 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 40% din 1/2 din populația la risc (numărul adulților cu vîrste cuprinse între 40-75  ani din lista de capitație). Valoarea realizării indicatorului constituie 8 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 12,5% din 1/2 din populația la risc (numărul adulților cu vîrste cuprinse între 40-75  ani din lista de capitație). Valoarea realizării indicatorului constituie 2 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 10% din 1/2 din populația la risc (numărul adulților cu vîrste cuprinse între 40-75  ani din lista de capitație). Valoarea realizării indicatorului constituie 3 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizata.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
IV. TUBERCULOZĂ (TBC)
    1. Depistarea activă a populaţiei aflată la risc de a face TBC
    Indicatorul 1. Rata persoanelor din grupul de risc care au fost investigate la TB.
    Ținta anuală constituie 85% din numărul persoanelor din grupul de risc pentru TBC definit conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 60 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 70% din numărul persoanelor din grupul de risc pentru TBC definit conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 48 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 21,25% din numărul persoanelor din grupul de risc pentru TBC definit conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 15 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială  constituie 17.5% din numărul persoanelor din grupul de risc pentru TBC definit conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 12 puncte pentru subținta trimestrială. Neîndeplinirea subțintei trimestriale constituie 0 puncte.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    2. Evaluare finalizare tratament (DOTS)
    Indicatorul 2. Rata persoanelor care au finalizat tratamentul conform standardelor DOTS.
    Ținta anuală se calculează conform formulei (% cazuri TBC * 85%) + (% cazuri MDR-TBC * 50%) din număr pacienţi cu TBC care au finalizat tratamentul (DOTS) conform protocoalelor în vigoare. Valoarea realizării indicatorului constituie 108 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală se calculează conform formulei (% cazuri TBC * 85%) + (% cazuri MDR-TBC * 50%) din număr pacienţi cu TBC care au finalizat tratamentul (DOTS) conform protocoalelor în vigoare. Valoarea realizării indicatorului constituie 108 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială se calculează conform formulei (% cazuri TBC * 21.25%) + (% cazuri MDR-TBC * 12.5%) din număr pacienţi cu TBC care au finalizat tratamentul (DOTS) conform protocoalelor în vigoare. Valoarea realizării indicatorului constituie 27 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială se calculează conform formulei (% cazuri TBC * 21.25%) + (% cazuri MDR-TBC * 12.5%) din număr pacienţi cu TBC care au finalizat tratamentul (DOTS) conform protocoalelor în vigoare. Valoarea realizării indicatorului constituie 27 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subtintei plata fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea subțintei semestriale = 0 puncte.
V. Gravide și sănătatea reproducerii (contracepția)
    1. Rata gravidelor care au efectuat toate vizitele2 de monitorizare în termenele stabilite
    Indicatorul 1. Rata gravidelor din totalul gravidelor care au fost monitorizate conform protocolului.
    Ținta anuală constituie 85% din numărul gravidelor luate la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 76 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 70% din numărul gravidelor luate la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 64 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 21,25% din numărul gravidelor luate la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 19 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 17,5% din numărul gravidelor luate la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 16 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    2Vizitele cuprind aplicarea întregului standard de supravegherea a gravidei, de la luarea în evidență, la urmărirea trimestrială, lunară, la investigațiile necesare etc.
    2. CTP reducerea sarcinilor nedorite prin contracepție
    Indicatorul 2. Rata femeilor la risc cu vîrsta pînă la 35 ani care primesc servicii contraceptive conform protocolului.
    Ținta anuală constituie 25% din femeile la risc în vîrsta pînă la 35 de ani din lista de capitație primesc diverse produse de contracepție. Valoarea realizării indicatorului constituie 76 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 20% din femeile la risc în vîrsta pînă la 35 de ani  din lista de capitație primesc diverse produse de contracepție. Valoarea realizării indicatorului constituie 60 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie  6,25% din femeile la risc în vîrsta pînă la 35 de ani din lista de capitație primesc diverse produse de contracepție. Valoarea realizării indicatorului constituie 19 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială  constituie 5% din femeile la risc în vîrsta pînă la 35 de ani din lista de capitație primesc diverse produse de contracepție. Valoarea realizării indicatorului constituie 15 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subtinta/ținta a fost realizată.
VI. Copiii
    1. Supravegherea copilului 0 - 1 an
    Indicator 1. Rata copiilor 0-1 ani din totalul copiilor 0 – 1 ani care au efectuat toate vizitele de monitorizare în termenele stabilite de protocoalele clinice naţionale
    Ținta anuală constituie 85% din copii 0-1 an luaţi la evidenţă din lista de capitaţie monitorizați conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 88 puncte, pentru ținta anuală.
    Subținta anuală constituie 70% din copii 0-1 an luaţi la evidenţă din lista de capitaţie monitorizați conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 72 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 21,25% din copii 0-1 an luaţi la evidenţă din lista de capitaţie monitorizați conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 22 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 17,5% din copii 0-1 an luaţi la evidenţă din lista de capitaţie monitorizați conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 18 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    2. Eficacitatea prevenției prin vaccinare a copiilor sub 1 an
    Indicatorul 2. Rata copiilor care au împlinit 1 an și care au efectuat schema de vaccinare completă.
    Ținta anuală constituie 95% din copiii de 1 an aflaţi la evidenţă din lista de capitaţie sunt vaccinați, conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 56 puncte pentru ținta anuală.
    Subținta anuală trimestrială 90% din copiii de 1 an aflaţi la evidenţă din lista de capitaţie sunt vaccinați, conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 52 puncte pentru subținta anuală.
    Ținta trimestrială constituie 23,75% din copiii de 1 an aflaţi la evidenţă din lista de capitaţie sunt vaccinați, conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 14 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 22,5% din copiii de 1 an aflaţi la evidenţă din lista de capitaţie sunt vaccinați, conform protocolului. Valoarea realizării indicatorului constituie 13 puncte pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plata doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea subțintei semestriale = 0 puncte.
    3. Screeningul pentru autism la copilul 18-24 luni
    Indicatorul 3. Rata copiilor 18-24 luni la care s-a efectuat screening-ul complet al autismului conform standardelor clinice naţionale.
    Ținta anuală constituie 50% din total copii în vîrstă de 18-24 luni luaţi la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 4 puncte pentru ținta anuală.
    Subtinta anuală constituie 40% din total copii în vîrstă de 18-24 luni luaţi la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 4 puncte pentru subținta anuală.
    Ţinta trimestrială constituie 12,5% din total copii în vîrstă de 18-24 luni luaţi la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 1 puncte pentru ținta trimestrială.
    Subținta trimestrială constituie 10% din total copii în vîrstă de 18-24 luni luaţi la evidenţă din lista de capitaţie. Valoarea realizării indicatorului constituie 1 punct pentru subținta trimestrială.
    Neîndeplinirea subțintei anuale atrage după sine plata doar a trimestrelor în care subținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea țintei anuale atrage după sine fie plata subțintei, fie plată doar a trimestrelor în care subținta/ținta a fost realizată.
    Neîndeplinirea subțintei semestriale = 0 puncte.
    Notă. Evaluarea și plata indicatorilor se va efectua în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
    29. Suma pentru îndeplinirea indicatorilor de performanţă constituie 190 484,0 mii lei.
    30. Raportarea către CNAM a îndeplinirii indicatorilor de performanţă în asistenţa medicală primară se efectuează trimestrial, inclusiv în formă electronică.
    31. Criteriile de îndeplinire şi modul de evaluare a indicatorilor de performanţă se efectuează în modul stabilit de Ministerul Sănătăţii şi Compania Naţională de Asigurări în Medicină.
    32. Activităţile specifice Centrelor de Sănătate de nivel raional și Asociațiilor Medicale Teritoriale, după caz, sunt:
    1) generalizarea datelor statistice la nivel teritorial;
    2) deservirea de către pediatru a copiilor din întreg teritoriul administrativ;
    3) coordonarea activităţii din domeniul mamei şi copilului la nivel de AMP din întreg teritoriul administrativ;
    4) deservirea şi coordonarea activităţii din domeniul sănătăţii reproducerii şi planificării familiei la nivel de AMP din întreg teritoriul administrativ;
    5) coordonarea examinării profilactice ginecologice şi screening-ului de col uterin la nivel de AMP din întreg teritoriul administrativ;
    6) asistenţa cu medicamente compensate pentru întreg teritoriul administrativ;
    7) coordonarea şi controlul calităţii a serviciilor de laborator din întreg teritoriul administrativ;
    8) acordarea suportului consultativ-metodic privind organizarea asistenței medicale primare populației;
    9) coordonarea activității de promovare a sănătății, generalizare informație la nivel raion.
    33. Suma pentru activităţile specifice centrelor de sănătate de nivel raional și Asociațiilor Medicale Teritoriale se calculează după principiul per capita pentru populaţia, inclusiv arondată a Centrelor de Sănătate autonome din teritoriul respectiv, tariful constituind 10 lei. Suma constituie 33 579,9 mii lei.
    34. Suma pentru Centrele de sănătate prietenoase tinerilor constituie 21 200,1  mii lei.
    35. Suma pentru Centrele Comunitare de Sănătate Mintală constituie 23 062,4 mii lei.
    36. Suma pentru IMSP, indicate la pct.22 din Hotărîrea Guvernului nr.837 din 06.07.2016, constituie 2 787,5 mii lei.
    37. Prescrierea medicamentelor compensate se efectuează de către instituţiile medico-sanitare în limitele sumei de referință stabilite pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în fiecare an de gestiune în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.1372 din 23.12.2005 „Cu privire la modul de compensare a medicamentelor în condiţiile asigurării obligatorii de asistenţă medicală”.
 Sumele de referință sunt calculate pentru fiecare unitate administrativ-teritorială. Prin urmare, prescrierea medicamentelor compensate se organizează în limitele stabilite pentru fiecare raion pentru asigurarea cu medicamente necesare a populației întregului raion.
    38. Metodologia de calcul a sumelor de referință per fiecare unitate administrativ-teritorială  (raion) pentru prescrierea medicamentelor compensate în anul 2017 este următoarea:
    a) reieșind din analiza structurii şi dinamicii cheltuielilor pentru medicamente compensate din anii 2015-2016 se determină cota cheltuielilor pentru preparate antidiabetice injectabile (insuline umane), preparate anticonvulsivante și psihotrope în volumul total de cheltuieli pentru medicamente compensate;
    b) procentul/cota calculată se aplică la fondul total planificat pentru medicamente compensate pentru anul 2017 și se estimează volumul de cheltuieli (lei) pentru fiecare grupă de preparate sus-menționate (antidiabetice injectabile (insuline umane), preparate anticonvulsivante și psihotrope);
    c) sumele de referință pentru fiecare raion se calculează, reieșind din numărul raportat de pacienţi-beneficiari de medicamente compensate în raionul respectiv și suma medie calculată per fiecare beneficiar de medicamente compensate.
    Sumele de referință pentru prescrierea medicamentelor compensate psihotrope, anticonvulsivante, antidiabetice injectabile (insuline umane) se estimează, reieșind din numărul de persoane asigurate şi neasigurate diagnosticați cu  boli psihice (demență, schizofrenie, tulburare afectivă bipolară), boala Parkinson, epilepsie, diabet zaharat tip I/tip II (insulino-dependenți/necesitanți), conform datelor prezentate de către instituțiile medico-sanitare, datelor oferite de сătre Centrul Naţional de Management în Sănătate şi informației extrase din sistemul informațional „Medicamente compensate”.
    d) cheltuielile pentru medicamente compensate necesare tratamentului episodic organizat în cadrul staționarului de zi/cabinete de proceduri/la domiciliu și medicamente pentru tratamentul de durată (excepție boli psihice, epilepsie, diabet zaharat tip I/tip II pacienți insulinonecesitanți)  sunt estimate în baza calculului „per capita”, și anume:
    - din fondul total alocat pentru medicamente compensate în anul  de gestiune se diminuează suma calculată pentru finanțarea preparatelor antidiabetice injectabile (insuline umane), preparate psihotrope, anticonvulsivante;
    -  sumele de referință pentru prescrierea medicamentelor sus-menționate sunt determinate, reieșind din numărul total de persoane asigurate înregistrate în „Registrul persoanelor luate la evidenţă în instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală” și suma medie calculată per fiecare persoană asigurată (beneficiar de medicamente compensate).
    În scopul precizării sumelor de referință per fiecare unitate administrativ-teritorială (raion/AMT), calculul efectuat va fi analizat și ajustat în temeiul datelor despre dinamica prescrierii medicamentelor compensate de către IMS în anul 2016 (consumul pentru perioada 10 luni 2016).
    39. Sumele de referință pentru fiecare unitate administrativ-teritorială (raion) în fiecare an de gestiune se stabilesc prin ordinul CNAM, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.1372 din 23.12.2005 „Cu privire la modul de compensare a medicamentelor în condiţiile asigurării obligatorii de asistenţă medicală”.
    În cazul cînd pe parcursul anului de gestiune se preconizează sau se constată supraexecutarea sau neexecutarea sumei de referință planificate pentru anumit raion, aceasta poate fi revăzută prin modificarea sumei aprobate în ordinul CNAM.
    40. Realizarea tratamentului medical (proceduri intramusculare, intravenoase) în sala de tratamente/staționar de zi, cabinete de proceduri şi la domiciliu, la indicaţia medicului de familie şi/sau a medicului specialist de profil, se stabilește în funcție de Lista maladiilor și Lista medicamentelor, aprobate prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină.
    41. Suma de 4539,8 mii lei este destinată pentru acoperirea cheltuielilor legate de încadrarea medicilor rezidenţi pentru acordarea asistenţei medicale populaţiei.
    [Pct.41 modificat prin OMSMPS953/591 din 11.12.17, MO451-463/29.12.17 art.2308; în vigoare 11.12.17]
Asistenţa medicală specializată de ambulator
    42. Asistenţa medicală specializată de ambulator include:
    1) asistenţa medicilor specialişti de profil;
    2) asistenţa medicală stomatologică.
    43. Asistenţa medicală stomatologică se împarte în:
    1) asistenţa stomatologică prestată în instituţiile medico-sanitare din mun. Chişinău și Întreprinderea Municipală Centrul Stomatologic Municipal Chișinău;
    2) asistenţa stomatologică prestată în instituţiile medico-sanitare din mun. Bălţi, raionale, din UTA Găgăuzia şi Întreprinderile Municipale Centre Stomatologice Raionale.
    44. Metodele de plată a asistenţei medicale specializate de ambulator sunt:
    1) Pentru asistenţa medicilor specialişti de profil:
    - „per capita”;
    - „per caz tratat”;
    - „per vizita”;
    - „buget global”;
    - „per serviciu”;
    - „plata retrospectivă per serviciu în limitele bugetului contractat”.
    2) Pentru asistenţa medicală stomatologică prestată în instituţiile medico-sanitare din mun. Chişinău și Întreprinderea Municipală Centrul Stomatologic Municipal Chișinău:
    - „per capita”;
    - „buget global”.
    3) Pentru asistenţa medicală stomatologică prestată în instituţiile medico-sanitare din mun.Bălţi, raionale, UTA Găgăuzia şi Întreprinderile Municipale Centre Stomatologice Raionale:
    - „per capita”.
    45. La estimarea volumului contractual de servicii medicale în cadrul asistenţei medicale specializate de ambulator va fi luat în calcul numărul de persoane asigurate identic celor înregistrate în instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară situate în teritoriul de deservire a instituţiei de asistenţă medicală specializată de ambulator la 18 decembrie 2016.
    46. Pentru prestatorii care oferă servicii specializate de ambulator după principiul teritorial, finanţarea asistenţei medicale acordate persoanelor asigurate de către medicii specialişti de profil se stabileşte în baza tarifului „per capita”, achitat în limita sumei de 279 330,3 mii lei în mărime de:
    - 125,44 lei pentru instituţiile medico-sanitare din mun. Chişinău (suma alocată nu prevede acoperirea volumelor de asistenţă medicală prestată de instituţiile medico-sanitare finanţate pe buget global);
    - 137,0 lei pentru instituţiile medico-sanitare din mun. Bălţi;
    - 125,48 lei pentru instituţiile medico-sanitare raionale şi din UTA Găgăuzia.
    47. Finanţarea prestatorilor, care nu oferă servicii specializate de ambulator după principiul teritorial este efectuată prin următoarele metode:
    1) plata prin „buget global” – pentru instituţiile medico-sanitare republicane; Policlinica Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare a Cancelariei de Stat a Republicii Moldova; Dispensarul Dermatovenerologic Municipal Chişinău; Serviciul Ambulator de Traumatologie şi Ortopedie şi Centrul Naţional de Epileptologie din cadrul Institutului de Medicină Urgentă; laboratorul naţional de referinţă a Institutului de ftiziopneumologie „Chiril Draganiuc”; laboratorul de referinţă al Spitalului Clinic Municipal Bălţi; secţia consultativă a Spitalului Clinic Municipal nr.1; acoperirea cheltuielilor de tratament a persoanelor asigurate și neasigurate afectate de infecţia HIV/SIDA şi tuberculoză în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; laboratorul de referinţă a Spitalului Dermatologie şi Maladii Comunicabile; realizarea tratamentului medical oncologic (chimioterapie) în condiții de ambulator (îngrijiri de zi); Centrul republican colonoscopic; serviciile de reabilitare a persoanelor slab văzătoare; testele pentru aprecierea glicemiei la copii; servicii de intervenție timpurie copiilor (de la naștere pînă la 3 ani) cu nevoi speciale/tulburări de dezvoltare și risc sporit;
    2) plata „per caz tratat” - pentru asistenţa medicilor specialişti de profil prestată de centrele de reabilitare a bolnavilor de narcomanie;
    3) plata „per vizită” -  pentru tratamentul de substituţie cu clorură de metadonă pentru utilizatorii de droguri injectabili în cadrul Centrului de reabilitare a persoanelor asigurate şi neasigurate care suferă de narcomanie, inclusiv cu probleme de sănătate mintală a Dispensarului Republican de Narcologie;
    4) plata „retrospectivă per serviciu” în limitele bugetului contractat pentru: acoperirea cheltuielilor pentru alimentaţie şi transport public de la/la domiciliu pentru tratamentul în condiţii de ambulator a bolnavilor cu tuberculoză; exoproteze mamare necesare pentru reabilitarea pacienților cu tumori maligne; proteze individuale și consumabile necesare pentru reabilitarea protetică a pacienților cu tumori maligne ale capului și gîtului;
    5) plata „per serviciu” pentru tratamentul de reabilitare a copiilor cu dizabilităţi neuro-locomotorii.
Finanţarea prestatorilor menţionaţi mai sus este stabilită în limita sumei de 89 622,2 mii lei.
    48. Suma alocată pentru asistenţa stomatologică constituie 56 681,1 mii lei, inclusiv:
    1) finanţarea prin „buget global” (pentru prestatorii care nu oferă servicii după principiul teritorial). Suma constituie 13 622,9 mii lei.
    2) finanţarea „per capita” pentru asistenţa stomatologică prestată în instituţiile medico-sanitare care oferă după principiul teritorial în limita sumei de 42 975,4 mii lei în mărime de:
    - 12,52 lei pentru instituţiile medico-sanitare din mun. Chişinău și Întreprinderea Municipală Centrul Stomatologic Municipal Chișinău (suma alocată nu prevede acoperirea volumelor de asistenţă medicală prestată de instituţiile medico-sanitare finanţate pe buget global);
    - 22,12 lei pentru instituţiile medico-sanitare din mun.Bălţi, IMS raionale, din UTA Găgăuzia şi Întreprinderile Municipale Centre Stomatologice Raionale;
    3) suma de 82,8 mii lei alocată pentru IMSP, indicate la pct.22 din Hotărîrea Guvernului nr.837 din 06.07.2016.
    49. Suma de 1 556,9 mii lei este destinată pentru acoperirea cheltuielilor legate de încadrarea medicilor rezidenţi pentru acordarea asistenţei medicale populaţiei.
Asistenţa medicală spitalicească
    50. Contractarea prestatorilor de asistență medicală spitalicească este bazată pe necesitățile populației în servicii medicale, raportate la capacitățile sistemului de sănătate, în limita mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală aprobate pe anul 2017. 
    51. În scopul asigurării efectuării plăților în avans a prestatorilor de asistență medicală spitalicească, contractarea acestora va fi efectuată în 2 etape:
    1) I etapă (decembrie 2016) – conform principiilor de contractare prevăzute în anul 2016;
    2) II etapă (ianuarie-februarie 2017) – negocierea condițiilor contractuale conform prevederilor Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2017 nr.285 din 16 decembrie 2016 și costurilor pentru anul 2017, conform criteriilor de contractare prevăzute în anul 2017.
    52. Metodele de plată pentru asistenţa medicală spitalicească sunt:
    1) plata pe „caz tratat” în cadrul sistemului DRG (Case-Mix) - pentru cazurile tratate acute și în chirurgia de zi;
    2) plata  pe „caz tratat” - pentru cazurile tratate cronice (geriatrie şi reabilitare), transplantul de rinichi, ficat, cornee și scleră;
    [Pct.52 subpct.2) modificat prin OMS366/229 din 16.05.17, MO155-161/19.05.17 art.889a; în vigoare 16.05.17]
    3) plata pe „zi-pat” pentru:
    - asistenţa medicală pe profilul „ftiziatrie”;
    - îngrijirile medicale paliative prestate în condiţii de spital/hospice;
    4) plata pe „buget global” pentru:
    - volumul de asistenţă spitalicească prestat pacienţilor asiguraţi în secţia de internare care ulterior nu au fost spitalizaţi;
    - serviciile prestate în departamentele de medicină urgentă, unităţile de primire urgentă specializată şi unităţile primire urgentă din cadrul instituţiilor medicale spitaliceşti;
    - serviciile dializă;
    - asistenţa medicală pe profilurile psihiatrie şi narcologie, inclusiv prestate în cadrul spitalelor raionale, precum şi pentru tratamentul prin constrîngere (după precizarea diagnosticului), narcologie şi psihiatrie concomitent cu ftiziatrie;
    - serviciul „Aviasan”;
    - medicamente cu destinaţie specială;
    - pungile colectoare pentru stome privind asigurarea pacienţilor stomizaţi (Institutul Oncologic).
    [Pct.52 subpct.4) modificat prin OMS366/229 din 16.05.17, MO155-161/19.05.17 art.889a; în vigoare 16.05.17]
    5) plata „retrospectivă per serviciu în limitele bugetului contractat” pentru:
    - cheltuielile de transport public de la/la domiciliu în vederea efectuării dializei;
    - consumabile costisitoare în cadrul programelor speciale stabilite prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină.
    53. Unitatea de măsură a activităţii spitaliceşti de scurtă durată este Cazul Tratat. Cazurile tratate pot fi acute, cronice și cazuri de chirurgie de zi. Cazurile tratate acute urmează a fi prestate în cadrul programelor de activitate spitalicească prevăzute de contract, stabilite prin Ordinul comun al Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină.
    Cazurile tratate cronice sunt cazurile prestate pe profilele: geriatrie, reabilitare şi îngrijiri paliative.
    Cazurile tratate în chirurgia de zi sunt cazurile cînd pacientul este internat, operat și externat pînă la 24 ore.
    O internare se soldează cu externarea unui caz acut și unui caz cronic în cazurile stabilite prin Ordinul comun de Ministerul Sănătății și Compania Națională de Asigurări în Medicină.
    54. Sunt eligibile pentru contractare platourile de activitate spitalicească care întrunesc următoarele cerinţe:
    1) pentru programul chirurgie:
    -  efectuarea anuală a cel puţin 500 intervenţii chirurgicale, indicate în cîmpul „intervenţie chirurgicală principală” din aplicaţia informaţională de raportare a datelor DRG;
    - prezenţa a cel puţin un medic anesteziolog-reanimatolog angajat de bază în cadrul IMS;
    2) pentru programul obstetrică:
     - efectuarea anuală a cel puţin 300 naşteri;
    - prezenţa a cel puţin un medic neonatolog şi un medic anesteziolog- reanimatolog angajaţi de bază în cadrul IMS;
    3) pentru programul de îngrijiri cronice:
    - prezenţa secţiei îngrijiri cronice în organigrama aprobată de fondator;
    - amplasarea fizică separată delimitată a secţiei îngrijiri cronice;
    - angajarea/instruirea medicului reabilitolog/specialist cu pregătire în geriatrie/îngrijiri paliative.
    55. Pentru spitalele rambursate în funcţie de complexitate a cazurilor (DRG şi CASE-MIX), în contract, pe fiecare program de activitate spitalicească se specifică:
    - numărul limită de cazuri acute care pot fi prestate;
    - ICM estimativ (pus la baza calculului sumei contractuale);
    - tariful de bază;
    - suma contractuală.
    56. Pentru spitalele contractate pe îngrijiri cronice în contract se specifică:
    - tariful per caz pentru activitate în geriatrie şi reabilitare;
    - tariful per zi pentru activitate de îngrijiri paliative în condiţii de spital/hospice;
    - suma totală pentru îngrijiri cronice.
    57. Procedeele de colectare, raportare a datelor la nivel de pacient şi rambursare în funcţie de complexitatea cazurilor se stipulează în Regulamentul cu privire la modalitatea de codificare, raportare şi validare a datelor la nivel de pacient în cadrul finanţării spitalelor în bază de DRG (CASE-MIX), aprobat de MS şi CNAM.
    58. Contractarea asistenţei medicale spitaliceşti pe profilurile de lungă durată (psihiatrie, narcologie, psihiatrie concomitent cu ftiziatrie) se realizează în cadrul instituţiilor medico-sanitare publice, stabilite în actele normative în vigoare.
    59. Serviciile prestate în secţiile de internare ale prestatorilor de servicii medicale spitaliceşti persoanelor asigurate, care ulterior nu au fost spitalizate (cu excepţia instituţiilor medicale spitaliceşti unde funcţionează departamente de medicină urgentă, unităţi de primire urgentă specializată şi unităţi primire urgentă - IMSP Institutul de Medicină Urgentă, Spitalul Clinic Municipal de Copii „V.Ignatenco”, Spitalul Clinic Municipal „Sfînta Treime”, Spitalul Clinic Municipal Boli Contagioase Copii, Spitalul Clinic Municipal Bălţi, Institutul Mamei şi Copilului, Spitalul Raional Cahul, Spitalul Raional Soroca, Spitalul Raional Orhei, Spitalul Raional Hîncești, Spitalul Raional Căușeni) se contractează separat.
    60. Suma destinată serviciului dializă constituie 125719,4 mii lei. Contractul va specifica bugetul pentru prestarea serviciilor de hemodializă şi numărul minim de şedinţe care urmează a fi prestat. Bugetul global cuprinde toate cheltuielile necesare prestării serviciilor de dializă, inclusiv cheltuielile pentru materiale de consum, achiziţionarea pieselor de schimb, eritropoetină, alimentaţia pacientului.
    [Pct.60 modificat prin OMSMPS953/591 din 11.12.17, MO451-463/29.12.17 art.2308; în vigoare 11.12.17]
    61. Suma-limită pentru finanțarea suplimentar costului cazului tratat a medicamentelor costisitoare constituie 24690,7 mii lei.
    [Pct.61 modificat prin OMSMPS953/591 din 11.12.17, MO451-463/29.12.17 art.2308; în vigoare 11.12.17]
    Compania Națională de Asigurări în Medicină, în limita surselor financiare disponibile, va încheia contracte de acordare a asistentei medicale cu instituțiile medico-sanitare pentru acest scop.
    62. Suplimentar plății pe „caz tratat” în cadrul sistemului DRG sunt acoperite cheltuielile pentru consumabile costisitoare în cadrul programelor speciale stabilite prin ordinul comun al Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină.
    63. Suma de 24725,6 mii lei este destinată pentru acoperirea cheltuielilor legate de încadrarea medicilor rezidenţi pentru acordarea asistenţei medicale populaţiei.
    [Pct.63 modificat prin OMSMPS953/591 din 11.12.17, MO451-463/29.12.17 art.2308; în vigoare 11.12.17]
Servicii medicale de înaltă performanţă
    64. Contractarea prestatorilor de servicii medicale de înaltă performanţă este bazată pe necesitățile populației în servicii medicale, raportate la capacitățile sistemului de sănătate, în limita mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală aprobate pe anul 2017. 
    65. Metoda de plată pentru serviciile medicale de înaltă performanţa este – „per serviciu”.
    66. Prestatorii de servicii medicale de înaltă performanţă planifică proporțional, pe parcursul anului, în limita contractată, volumul şi spectrul de servicii, asigurînd accesul echitabil pentru pacienţii instituţiilor medico-sanitare, inclusiv Centrelor de Sănătate autonome, încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
    67. Raportarea serviciilor de înaltă performanţă prestate se efectuează lunar în formă electronică prin intermediul Sistemul Informațional „Achitarea Serviciilor Medicale” sau prin prezentarea unui raport electronic cu următoarele cîmpuri: (IDNP a beneficiarului de SÎP; IDNO a instituției medicale care a trimis pentru efectuarea SÎP; IDNP medicului din instituția medicală care a trimis pentru efectuarea SÎP; cod SÎP; data trimiterii pentru efectuare SÎP; IDNO a instituției medicale care a efectuat SÎP; data prestării SÎP), generat de sistemele informaţionale proprii, începînd cu 01.07.2017.
    68. Suma de 750,1 mii lei este destinată pentru acoperirea cheltuielilor legate de încadrarea medicilor rezidenţi pentru acordarea asistenţei medicale populaţiei.
Îngrijiri medicale comunitare şi la domiciliu
    69. Metoda de plată pentru îngrijirile medicale comunitare şi la domiciliu este plata „per vizită”.
    70. Suma pentru îngrijirile medicale şi îngrijirile medicale paliative prestate la domiciliu de echipa mobilă constituie 9 220,6 mii lei.
V. Modalitatea de achitare a serviciilor medicale acordate
    71. Achitarea serviciilor medicale în cadrul asistenţei medicale urgente prespitaliceşti se efectuează:
    1) lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans, în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală;
    2) trimestrial, în decurs de 1 lună de la prezentarea facturilor, achitare integrală, în mărime de 1/4 din suma contractuală, cu excluderea sumelor avansate anterior.
    72. Achitarea serviciilor medicale în cadrul asistenţei medicale primare se efectuează:
    1) lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans, în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală (inclusiv suma estimativă pentru bonificaţia pentru indicatori de performanţă);
    2) trimestrial, în decurs de 1 lună de la prezentarea facturilor:
    - achitare integrală, în mărime de 1/4 din suma per capita ajustată la risc de vîrstă, calculată în baza numărului total de persoane (asigurate şi neasigurate) înregistrate în „Registrul persoanelor luate la evidenţă în instituţiile medico-sanitare ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală” la situaţia ultimei zile a trimestrului, cu excluderea sumelor avansate anterior; 
    - achitare integrală, în mărime de 1/4 din suma contractuală destinată îndeplinirii serviciilor contractate după metoda de plată „buget global”, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    - suma bonificaţiei pentru indicatori de performanţă, calculată în baza dărilor de seamă prezentate de către prestator, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    3) medicamentele compensate se achită lunar în baza facturilor prezentate de instituţiile farmaceutice contractate, la valoarea integrală a lor.
    73. Achitarea serviciilor medicale în cadrul asistenţei medicale specializate de ambulator se efectuează:
    1) lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans, în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală;
    2) trimestrial, în decurs de 1 lună de la prezentarea facturilor:
    - achitare integrală, în mărime de 1/4 din suma contractuală, cu excepţia sumei destinate tratamentului bolnavilor de tuberculoză în condiţii de ambulator, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    - suma pentru tratamentul bolnavilor de tuberculoză în condiţii de ambulator, calculată în baza dărilor de seamă prezentate de către prestator, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    3) consumabilele costisitoare se achită lunar în baza facturilor şi rapoartelor privind consumabilele costisitoare utilizate în luna precedentă.
    74. Achitarea serviciilor medicale în cadrul asistenţei medicale spitaliceşti se efectuează:
    1) lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans, în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală;
    2) trimestrial, în decurs de 1 lună de la prezentarea facturilor:
    - achitare integrală pentru îndeplinirea cazurilor tratate, în limita la 1/4 din suma contractuală, cumulativ de la începutul anului, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    - achitare integrală, în mărime de 1/4 din suma contractuală destinată îndeplinirii serviciilor contractate după metoda de plată „buget global”, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    - suma pentru cheltuielile de transport public de la/la domiciliu în vederea efectuării dializei, calculată în baza dărilor de seamă prezentate de către prestator, cu excluderea sumelor avansate anterior;
    3) consumabilele costisitoare se achită lunar în baza facturilor şi rapoartelor privind consumabilele costisitoare utilizate în luna precedentă;
    4) medicamentele cu destinaţie specială se achită în baza facturilor şi documentelor justificative prezentate.
    75. Achitarea serviciilor medicale de înaltă performanţă se efectuează:
    1) lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans, în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală;
    2) trimestrial, în decurs de 1 lună de la prezentarea facturilor, achitare integrală pentru prestarea serviciilor medicale, în limita la  1/4 din suma contractuală, cumulativ de la începutul anului, cu excluderea sumelor avansate anterior.
    76. Achitarea îngrijirilor medicale comunitare şi la domiciliu se efectuează:
    1) lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans, în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală;
    2) trimestrial, în decurs de 1 lună de la prezentarea facturilor, achitare integrală pentru prestarea serviciilor medicale, în limita la 1/4 din suma contractuală, cumulativ de la începutul anului, cu excluderea sumelor avansate anterior.
    77. Lunar, în limita mijloacelor financiare disponibile, Compania Naţională de Asigurări în Medicină poate achita integral, conform dărilor de seamă prezentate de prestator, serviciile acordate pentru luna precedentă în limita la 1/12 din suma contractuală.
    78. Cheltuielile privind încadrarea medicilor rezidenţi pentru acordarea asistenţei medicale populaţiei se finanţează lunar în baza facturilor şi rapoartelor prezentate privind retribuirea muncii, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurări obligatorii de asistenţă medicală calculate medicilor rezidenţi din cadrul IMS.
VI. Modalitatea de nevalidare a serviciilor medicale
    79. În cadrul nevalidării serviciilor medicale, echivalentul bănesc al acestor servicii urmează a fi exclus din suma achitată instituţiilor medico-sanitare pentru volumul de asistenţă medicală prestat în conformitate cu prevederile contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
    80. Nevalidarea serviciilor medicale se va efectua în conformitate cu prevederile „Regulamentului privind controlul prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice, încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală”, aprobat prin ordinul CNAM nr. 252-A din 28.05.2014.
VII. Procedura de negociere şi de soluţionare
a litigiilor
    81. Litigiile care nu pot fi soluţionate în cadrul negocierilor sunt examinate în şedinţele comisiei de mediere constituite din reprezentanţii Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, Ministerului Sănătăţii şi prestatorului de servicii medicale.
VIII. Dispoziţii finale
    82. Prestatorii de servicii medicale pe parcursul a 10 zile lucrătoare, din momentul semnării contractelor, vor prezenta pentru coordonare Fondatorului şi Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (Agenţiei teritoriale) devizul de venituri şi cheltuieli (business-plan) pentru mijloacele provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul 2017, conform formularului aprobat. La devizul menţionat vor fi anexate calculele argumentate şi statele de personal pe fiecare tip de asistenţă medicală contractată.
    83. Mijloacele financiare obţinute de către prestator în urma îndeplinirii indicatorilor de performanţă vor fi utilizate în conformitate cu prevederile actelor normative aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Compania Naţională de Asigurări în Medicină, inclusiv pentru stimularea lucrătorilor medicali care nemijlocit au contribuit la îndeplinirea acestora.
    84. Gestionarea veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare tip de asistenţă medicală contractat se va efectua de către prestatorii de servicii medicale prin conturi bancare separate. Utilizarea arbitrară a mijloacelor destinate unui tip de asistenţă medicală pentru altul se permite cu condiția restituirii mijloacelor financiare pînă la finele perioadei de gestiune (1 iulie, 1 ianuarie).
    85. Semnarea contractelor de acordare a asistenței medicale din partea prestatorului de servicii medicale este efectuată de persoana înregistrată la Camera Înregistrării de Stat în calitate de administrator. În perioada absenței temporare a administratorului (concediu de odihnă, concediu de boală, delegație, deplasare, suspendare din funcție), contractele pot fi semnate de persoana împuternicită prin Decizia fondatorului (pentru instituțiile medico-sanitare publice) sau Ordinul conducătorului (pentru instituțiile medicale private).