HGM59/2017
ID intern unic:  368828
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 59
din  07.02.2017
cu privire la aprobarea măsurilor de punere în aplicare a
sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje la
nivel naţional
Publicat : 10.02.2017 în Monitorul Oficial Nr. 40-49     art Nr : 105
    MODIFICAT
   
HG1143 din 21.11.18, MO13-21/18.01.19 art.7; în vigoare 18.01.19
    HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213





     În conformitate cu prevederile art. 191 -193 din Legea nr.113 din 18 mai 2012 cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei privind siguranţa alimentelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 143-148, art. 467), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul aplicării sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă măsurile de punere în aplicare a sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.

    PRIM-MINISTRU                                                Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, 
    ministrul economiei                                               Octavian Calmîc
    Viceprim-ministru,
    ministrul afacerilor externe
    şi integrării europene                                            Andrei Galbur
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                          Eduard Grama
    Ministrul sănătăţii                                                  Ruxanda Glavan
    Ministrul justiţiei                                                   Vladimir Cebotari

    Nr. 59. Chişinău, 7 februarie 2017.   


Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr.59
din 7 februarie 2017

MĂSURILE
de punere în aplicare a sistemului rapid de alertă
pentru alimente şi furaje la nivel naţional
    Măsurile de punere în aplicare a sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional (în continuare – Măsuri) transpun Regulamentul (UE) nr. 16/2011 al Comisiei din 10 ianuarie 2011 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje (Text cu relevanţă pentru SEE), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 6 din 11 ianuarie 2011.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentele Măsuri sînt necesare pentru aplicarea şi funcţionarea sistemului rapid de alertă pentru alimente şi furaje la nivel naţional. Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului va asigura elaborarea şi prezentarea spre aprobare, în conformitate cu prevederile legislaţiei, a Conceptului tehnic al Sistemului informaţional automatizat de transmitere, recepţionare şi evidenţă a alertelor pentru alimente şi furaje.
    [Pct.1 modificat prin HG1143 din 21.11.18, MO13-21/18.01.19 art.7; în vigoare 18.01.19]
    2. În contextul prezentelor Măsuri, noţiunile utilizate vor avea următoarele semnificaţii:
    notificare de alertă – notificarea unui risc care necesită o acţiune rapidă pe piaţa internă a Republicii Moldova sau într-un alt stat;
    notificare de informare – notificarea unui risc care nu necesită o acţiune rapidă pe piaţa internă a Republicii Moldova sau într-un alt stat;
    notificare de informare pentru atenţie – notificare de informare a unui produs care:
    a) nu este prezent decît pe piaţa internă a Republicii Moldova sau în ţara care a iniţiat notificarea;
    b) nu a fost introdus pe piaţă;
    c) nu mai este pe piaţă;
    notificare de informare pentru intervenţie – notificare de informare a unui produs care se găseşte sau ar putea fi introdus pe piaţa internă a Republicii Moldova sau într-un alt stat;
    notificare de informaţii adiţionale – notificare care conţine informaţii suplimentare cu privire la o notificare iniţială;
    notificare iniţială – notificare de alertă, notificare de informare sau  notificare de respingere la un post de control sanitar-veterinar şi fitosanitar;
    notificare de respingere la postul de control sanitar-veterinar şi fitosanitar la frontieră – notificare privind respingerea unui lot, a unui container sau a unei încărcături de produse alimentare sau de hrană pentru animale astfel cum se menţionează în art. 191 alin. (4) lit. (c) din Legea nr.113 din 18 mai 2012 cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei privind siguranţa alimentelor;
    operatori din lanţul alimentar – operatorii din businessul alimentar şi operatorii din domeniul hranei pentru animale, astfel cum sînt definiţi în art. 2 din Legea nr. 113 din 18 mai 2012;
    punct de contact – Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Afacerilor Interne,Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Serviciul Vamal, care reprezintă membrii reţelei de alertă, conform art.191 alin.(2) din Legea nr.113 din 18 mai 2012;
    [Pct.2 noțiunea modificată prin HG1143 din 21.11.18, MO13-21/18.01.19 art.7; în vigoare 18.01.19]
    [Pct.2 noțiunea modificată prin HG1089 din 18.12.17, MO440/20.12.17 art.1213]
    punct naţional de contact – Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, conform art.191 alin.(2) din Legea nr. 113 din 18 mai 2012;
    reţea de alertă – sistem informaţional de comunicare pentru notificarea unui risc direct sau indirect asupra sănătăţii umane derivînd din produsele alimentare sau din hrana pentru animale.
Capitolul II
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR
REŢELEI DE ALERTĂ
    3. Membrii reţelei de alertă asigură funcţionarea eficace a segmentului aflat în subordinea lor, potrivit competenţelor stabilite prin lege.
    4. Fiecare dintre membrii reţelei de alertă va desemna un punct de contact şi va comunica această desemnare punctului naţional de contact (conform art.191 alin.(2) din Legea nr. 113 din 18 mai 2012), precum şi informaţiile detaliate cu privire la persoanele care sînt responsabile de funcţionarea acestuia şi datele lor de contact. În acest scop, ei vor utiliza un formular-tip de informaţii privind punctul de contact, elaborat de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor.
    5. Punctul naţional de contact menţine şi actualizează lista punctelor de contact ale membrilor reţelei de alertă şi o pune la dispoziţia acestora. Membrii reţelei de alertă informează punctul naţional de contact cu privire la modificările referitoare la punctele şi la datele lor de contact.
    6. Punctul naţional de contact furnizează membrilor reţelei de alertă formularele de documente care trebuie utilizate pentru transmiterea notificărilor.
    7.  Membrii reţelei de alertă asigură comunicarea efectivă între punctele de contact şi instituţiile subordonate lor. În mod special, aceştia:
    a) constituie o reţea de comunicare efectivă între punctele lor de contact şi instituţiile subordonate, asigurînd transmiterea imediată a notificării în vederea unei acţiuni corespunzătoare, şi o menţin în stare permanentă de funcţionare;
    b) definesc rolurile şi responsabilităţile punctelor lor de contact şi cele ale instituţiilor din subordine în ceea ce priveşte elaborarea şi transmiterea notificărilor trimise punctului naţional de contact, precum evaluarea şi difuzarea notificărilor primite din partea punctului naţional de contact.
    8. Punctul naţional de contact asigură disponibilitatea unui agent de serviciu accesibil în afara orelor de birou pentru comunicări urgente 24 de ore din 24 şi 7 zile din 7.
    9. Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor pe site-ul oficial publică:
    a) rapoarte trimestriale conţinînd toate notificările de alertă, de informare şi de respingere la posturile de frontieră, cu informaţii privind clasificarea şi statutul notificării, produsele şi riscurile identificate, ţara de origine, localităţile în care au fost distribuite produsele, membrul notificator al reţelei de alertă, temeiul notificării şi măsurile adoptate;
    b) rapoarte anuale privind notificările transmise prin intermediul reţelei de alertă.
Capitolul III
NOTIFICĂRI DE ALERTĂ
    10. Membrii reţelei de alertă trimit notificările de alertă la punctul naţional de contact imediat sau în decurs de pînă la 24 de ore de la momentul în care au fost informaţi de existenţa unui risc. Notificările de alertă conţin toate informaţiile disponibile referitoare, în mod particular, la risc şi la produsul aflat la originea riscului. Întîrzierea transmiterii notificării de alertă nu se justifică prin faptul că nu au fost colectate toate informaţiile relevante.
    11. Punctul naţional de contact transmite notificările de alertă tuturor membrilor reţelei de alertă în decurs de 24 de ore de la primire, după efectuarea verificării prevăzute la capitolul VIII.
    12. În afara timpului de muncă, membrii reţelei de alertă informează punctul naţional de contact cu privire la transmiterea unei notificări de alertă sau a unei informaţii suplimentare privind o notificare de alertă prin apel telefonic la numărul de telefon de urgenţă. Punctul naţional de contact informează membrii reţelei de alertă desemnaţi pentru intervenţie printr-un apel telefonic la numerele lor de urgenţă.
Capitolul IV
NOTIFICĂRI DE INFORMARE
    13. Membrii reţelei de alertă trimit notificări de informare punctului naţional de contact. Notificările conţin toate informaţiile disponibile referitoare, în mod particular, la risc şi la produsul aflat la originea riscului.
    14. Punctul naţional de contact transmite notificările de informare tuturor membrilor reţelei de alertă, după efectuarea verificării prevăzute la capitolul VIII.
Capitolul V
NOTIFICĂRI DE RESPINGERE LA POSTUL
DE CONTROL SANITAR-VETERINAR
ŞI FITOSANITAR LA FRONTIERĂ
    15. Punctul naţional de contact transmite notificări de respingere la postul de control sanitar-veterinar şi fitosanitar la frontieră.
    16. Notificările conţin toate informaţiile disponibile referitoare, în mod particular, la risc şi la produsul aflat la originea riscului.
Capitolul VI
NOTIFICĂRI DE INFORMAŢII ADIŢIONALE
    17. Ori de cîte ori un membru al reţelei de alertă deţine informaţii suplimentare privind riscul sau produsul care reprezintă obiectul unei notificări iniţiale, acesta transmite imediat o notificare de informaţii adiţionale punctului naţional de contact prin intermediul punctului său de contact.
    18. Atunci cînd un membru al reţelei de alertă solicită informaţii adiţionale referitoare la o notificare iniţială, aceste informaţii îi sînt comunicate în măsura posibilităţilor.
    19. Atunci cînd întreprinde o acţiune în urma primirii unei notificări iniţiale, membrul reţelei de alertă informează de îndată punctul naţional de contact prin intermediul unei notificări de informaţii adiţionale cu privire la măsurile luate în urma primirii unei notificări suplimentare transmise prin sistemul rapid de alertă pentru alimente şi furaje. La rîndul său punctul naţional de contact transmite de îndată aceste informaţii celorlalţi membri ai reţelei de alertă.
    20. Dacă acţiunea vizată în punctul 18 constă în reţinerea unui produs şi returnarea acestuia la un expeditor, autoritatea care întreprinde acţiunea comunică informaţiile utile privind produsul returnat prin intermediul unei notificări de informaţii adiţionale, cu excepţia cazului în care informaţiile au figurat deja în întregime în notificarea iniţială.
    21. Punctul naţional de contact transmite notificările de informaţii adiţionale tuturor membrilor reţelei de alertă, în decurs de 24 ore în cazul notificărilor de informaţii adiţionale la notificările de alertă.
Capitolul VII
TRANSMITEREA NOTIFICĂRILOR
    22. Notificările sînt transmise utilizînd formularele aprobate prin ordinul Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.
    23. Toate rubricile relevante ale formularelor vor fi completate pentru a permite identificarea precisă a produsului (produselor), precum şi a riscului (riscurilor) implicat(e) şi pentru a furniza informaţii privind trasabilitatea.
    24. Notificările se clasifică în funcţie de definiţiile conţinute la capitolul I într-una din categoriile următoare:
    1) notificări iniţiale:
    a) notificări de alertă;
    b)notificări de informare;
    c) notificări de informare pentru intervenţie;
    d) notificări de informare pentru atenţie;
    e) notificări de respingere la postul de control sanitar-veterinar şi fitosanitar la frontieră;
    2) notificări de informaţii adiţionale.
    25. Punctul naţional de contact identifică membrii reţelei de alertă cărora li se solicită furnizarea de informaţii adiţionale la notificare.
    26. Toate documentele relevante se anexează notificării şi se trimit punctului naţional de contact.
Capitolul VIII
VERIFICAREA NOTIFICĂRII
    27. Înainte de a transmite o notificare tuturor membrilor reţelei de alertă, punctul naţional de contact:
    a) verifică dacă notificarea este completată în mod corect şi lizibil;
    b) verifică exactitatea temeiului juridic invocat pentru cazurile de neconformitate constatate; cu toate acestea, un temei juridic inexact nu împiedică transmiterea notificării, dacă a fost identificat un risc;
    c) verifică dacă obiectul notificării aparţine domeniului de competenţă al reţelei de alertă (existenţa unui risc grav direct sau indirect asupra sănătăţii umane, derivînd din produse alimentare sau din hrana pentru animale);
    d) se asigură că informaţiile esenţiale din notificare sînt furnizate în limba de stat;
    e) verifică conformitatea cu dispoziţiile prezentelor Măsuri;
    f) verifică dacă anumiţi operatori din lanţul alimentar şi/sau anumite pericole şi/sau autorităţi sînt menţionate în mod recurent în notificări.
    28. În vederea respectării termenelor de transmisie, punctul naţional de contact poate efectua modificări ale notificării, cu condiţia ca acestea să fie făcute cu acordul membrilor notificatori înainte de a fi transmise.
Capitolul IX
RETRAGEREA ŞI MODIFICAREA UNEI NOTIFICĂRI
    29. Orice membru al reţelei de alertă poate solicita ca oricare notificare transmisă prin intermediul reţelei de alertă să fie retrasă de către punctul naţional de contact, cu acordul membrului notificator, dacă informaţiile pe care se bazează acţiunea ce urmează a fi întreprinsă sînt nefondate sau dacă notificarea a fost transmisă în mod eronat.
    30. Orice membru al reţelei de alertă poate solicita modificări la oricare notificare cu acordul membrului notificator. O notificare de informaţii adiţionale nu este considerată ca fiind o modificare a unei notificări şi poate fi transmisă, în consecinţă, fără acordul unui alt membru al reţelei de alertă.
Capitolul X
SCHIMBUL DE INFORMAŢII CU ALTE STATE
    31. Dacă produsul notificat este originar dintr-un stat oarecare sau este distribuit pe teritoriul acestuia, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor informează statul în cauză.
    32. În calitate de punct naţional de contact, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor face legătură cu un punct de contact unic desemnat din statul care face obiectul unei notificări, după caz, în scopul de a îmbunătăţi comunicarea, prin utilizarea tehnologiilor informaţionale. Punctul de contact naţional trimite notificările către acest punct de contact din statul respectiv pentru informare sau pentru intervenţie, în funcţie de gravitatea riscului.