HKK12/2017
ID intern unic:  370143
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 12
din  05.05.2017
cu privire la aprobarea Raportului auditului
„Managementul sistemelor de supraveghere
a traficului rutier”
Publicat : 12.05.2017 în Monitorul Oficial Nr. 149-154     art Nr : 5
    Curtea de Conturi, în prezența dlui Roman Boțan, președintele Comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică; dlui Alexandru Jizdan, ministrul Afacerilor Interne; dlui Valentin Guznac, Secretarul General adjunct al Guvernului; dlui Adrian Șova, directorul Serviciului Tehnologii Informaționale; dlui Alexandru Pânzari, șeful Inspectoratului General de Poliție, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere din cadrul autorităților și instituțiilor auditate, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) și art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului „Managementul sistemelor de supraveghere a traficului rutier”.
    __________________________________________
    1 Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 (în continuare – Legea nr.261-XVI din 05.12.2008).

    Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28, art.30 și art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 și în conformitate cu Programul activității de audit al Curții de Conturi pe anul 20162, având drept scop evaluarea conformității managementului sistemelor de supraveghere a traficului rutier, stabilirea problemelor majore aferente, precum și a gradului de asigurare a securității informaționale a sistemului. Auditul a fost efectuat conform Standardelor Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit3 aplicate de Curtea de Conturi, precum și manualelor adiționale.
    ______________________________
    2 Hotărârea Curții de Conturi nr.46 din 14.12.2015 „Privind aprobarea Programului activității de audit al Curții de Conturi pe anul 2016”.
    3 Hotărârea Curții de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curții de Conturi”; Hotărârea Curții de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Probele de audit au fost acumulate la MAI și instituțiile subordonate (inclusiv: STI al MAI, IGP al MAI, INP al IGP al MAI), ÎS CTS, 12 Autorități Publice Locale de nivelul II (Anenii Noi, Hâncești, Orhei, Criuleni, Ocnița, Drochia, Ungheni, Cimișlia, Cantemir, Strășeni, Leova și Soroca), primăria mun. Bălți. De asemenea, au fost acumulate și solicitate informații de la Ministerul Finanțelor (Trezoreria de Stat), Serviciul Vamal, Serviciul Fiscal de Stat.
    Audiind în ședința publică Raportul prezentat, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente la ședință, Curtea de Conturi
a constatat:
    dispunerea exercițiului de audit extern în domeniul supravegherii circulației rutiere a rezultat din necesitatea evaluării conformității procedurilor aplicabile aferente funcționării sistemelor automatizate de supraveghere și realizării în acest sens a unui impact cuantificabil.
    Activitățile de audit efectuate în cadrul autorităților/entităților publice au consemnat implementarea Sistemului automatizat de supraveghere a circulației rutiere „Controlul traficului” (în continuare – SASCR „Controlul traficului” sau Sistemul) cu un șir de abateri și nereguli de la prescripțiile cadrului normativ. Mai mult decât atât, Sistemul propriu-zis nu a fost racordat la principiul cost-eficiență, iar managementul operațional defectuos la toate nivelurile a amplificat fenomenul corupției și inechității tuturor participanților la trafic.
    Totodată, lipsa unei viziuni clare cu privire la modul de implementare a SASCR „Controlul traficului”, coroborată cu neelaborarea unui proiect generalizat privind lucrările ce urmau a fi efectuate, precum și admiterea unor neconformități la ținerea evidenței lucrărilor executate din surse externe au generat dublarea unor cheltuieli adiționale implementării proiectului.
    De asemenea, auditul a stabilit că procedura contravențională aplicată de MAI la constatarea încălcărilor traficului rutier prin intermediul unităților de supraveghere fixe și mobile nu este formalizată, bine definită și reglementată de un act normativ care ar întruni toate cerințele de rigoare. În consecință, actele procedurale întocmite de MAI la constatarea încălcărilor stabilite prin intermediul unităților de supraveghere a traficului rutier nu corespund ca formă și conținut cerințelor din Codul contravențional4.
    ____________________________________
    4 Art.440, art.442 și art.443 din Codul contravențional al Republicii Moldova nr.218-XVI din 24.10.2008.

     În aceeași ordine de idei, se relevă că în unele cazuri agenții constatatori nu au asigurat sancționarea contravenienților care încalcă regulile de circulație rutieră, prin ce au fost ignorate principiul inevitabilității răspunderii contravenționale și cel al egalității persoanelor în fața legii, fapt ce a diminuat veniturile bugetare și a afectat credibilitatea instituțiilor implicate.
    Cu abatere de la prevederile legale și normative, autoritățile responsabile (MAI și STI al MAI) nu au asigurat implementarea în cadrul SASCR „Controlul traficului” a unor măsuri minime de control al riscurilor de integritate și confidențialitate a informațiilor, fapt ce determină: (a) accesul neautorizat la datele și informațiile gestionate prin intermediul Sistemului; (b) nedetectarea acțiunilor de modificare a informațiilor din Sistem efectuate de către utilizatori; (c) posibilitatea divulgării datelor confidențiale în exterior.
    În același timp, lipsa și/sau imperfecțiunea procedurilor de coordonare și de interacțiune a facilitat intervenția neautorizată în SASCR „Controlul traficului” în favoarea unor persoane interesate, ceea ce a cauzat prejudicierea ulterioară a bugetului.
    Reieșind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) și alin.(4), art.16 lit.c) și art.34 alin.(3) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăște:
    1. Se aprobă Raportul auditului „Managementul sistemelor de supraveghere a traficului rutier”, anexat la prezenta Hotărâre.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Tehnologii Informaționale al MAI, Inspectoratului General de Poliție, Inspectoratului Național de Patrulare și se cere:
    2.1.1. întreprinderea măsurilor de rigoare, conform competențelor, în vederea înlăturării neregulilor elucidate și executării recomandărilor expuse în Raportul de audit;
    2.1.2. asigurarea îndeplinirii corespunzătoare de către agentul constatator a atribuțiilor legale în vederea finalizării procesului contravențional, în special privind identificarea contravenientului, încasarea amenzilor și acordarea punctelor de penalizare;
    2.1.3. conformarea procedurilor contravenționale pornite în baza informațiilor obținute prin intermediul SASCR „Controlul traficului” la prevederile Codului contravențional;
    2.2. Ministerului Finanțelor și se cere:
    2.2.1. întreprinderea măsurilor de rigoare în vederea remedierii deficiențelor identificate și executării recomandărilor expuse în Raportul de audit;
    2.2.2. ajustarea cadrului legal-normativ aferent veniturilor bugetare provenite din amenzile administrative constatate/aplicate de către entitățile din subordinea MAI, în sensul determinării, respectiv, delimitării exprese a componentei bugetului public național privind cotele defalcărilor plăților în cauză;
    2.3. Autorităților Publice Locale5 și se cere:
    _______________________________________
    5 Din raioanele Anenii Noi, Hâncești, Orhei, Criuleni, Ocnița, Drochia, Ungheni, Cimișlia, Cantemir, Strășeni, Leova, Soroca și mun. Bălți.

    2.3.1. întreprinderea măsurilor de rigoare în vederea redresării situației atestate și transpunerii în practică a recomandărilor expuse în Raportul de audit;
    2.3.2. înaintarea acțiunilor în instanța de judecată privind declararea nulității contractelor de achiziție a serviciilor de monitorizare a traficului rutier încheiate cu operatorii economici;
    2.3.3. înaintarea către Agenția Achiziții Publice, în termen de 30 de zile din data aprobării prezentei Hotărâri, a solicitării de înscriere a operatorilor economici SRL „Midland Engeneering”, SRL „Inforad”, SRL „Avtouragan”, SRL „Dessa International” în Lista de interdicție conform pct.11 din Regulamentul cu privire la modul de întocmire a Listei de interdicție a operatorilor economici, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1418 din 28.12.2016;
    2.4. Guvernului Republicii Moldova, pentru documentare și dispunerea către autoritățile administrației publice a modificării cadrului legal-normativ în vederea:
    2.4.1. retragerii dreptului de subregistratură în cadrul SASCR „Controlul traficului” de la Autoritățile Publice Locale, reieșind din lipsa capacităților de exercitare de către APL a obligațiilor aferente deținerii acestui drept și din lipsa consemnării atribuțiilor respective în Codul contravențional;
    2.4.2. dezvoltării și implementării sistemelor de monitorizare a traficului rutier la nivel național doar de către autoritatea centrală de resort (MAI), abilitată cu dreptul de monitorizare și sancționare a contravențiilor în domeniul traficului rutier;
    2.4.3. autorizării unei entități publice de resort cu atribuții de monitorizare și verificare a corectitudinii și legalității gestiunii bazelor de date și sistemelor informaționale ale statului, asigurând în acest fel și securitatea informațională a statului;
    2.4.4. (re)aprobării nomenclatorului entităților publice cu atribuții de aplicare și percepere a amenzilor administrative;
    2.4.5. reglementării cazurilor de exonerare de răspunderea contravențională pentru încălcările comise în traficul rutier de către angajații organelor operative de investigații, precum și ai autorității responsabile de verificarea legalității utilizării numerelor speciale eliberate acestor organe și identificării persoanelor ce le utilizează neregulamentar;
    2.5. Procuraturii Generale și Centrului Național Anticorupție, pentru informare și examinare conform competențelor;
    2.6. Serviciului de Informații și Securitate, pentru informare și examinare conform competenței;
    2.7. Centrului Național de Integritate, pentru informare și examinare conform competenței a conflictului de interese identificat la contractarea operatorului economic SRL „Rossoft” de către fostul șef al Serviciului Tehnologii Informaționale al Ministerului Afacerilor Interne;
    2.8. Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, pentru informare și examinare conform competenței;
    2.9. Consiliului Concurenței, pentru informare și examinare conform competenței, sub aspectul concurenței neloiale admise în cadrul procedurilor de achiziții a serviciilor de monitorizare a traficului rutier desfășurate de autoritățile publice locale;
    2.10. Comisiilor parlamentare: economie, buget și finanțe și, respectiv, securitate națională, apărare și ordine publică, pentru informare și se recomandă inițierea audierilor ministerelor de resort și altor autorități publice centrale și locale privind situația în domeniul supravegherii circulației rutiere;
    2.11. Inspecției Financiare, pentru informare și se cere verificarea operațiunilor și tranzacțiilor aferente implementării SASCR „Controlul traficului” la operatorii economici SRL „Rossoft” , SRL „DC Websoft”, SRL „SC Aproservice-X”; SRL „Pro Euro Consult”, SRL „Alim Construct Grup”, SRL „Fortitudo” și SRL „Soft Manager”.
    3. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1-2.3 din prezenta Hotărâre, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepția cerințelor și recomandărilor din Hotărâre6 și din Raportul de audit ce țin de modificarea cadrului legal-normativ pentru a căror executare/implementare se stabilește termenul de 12 luni, cu informarea trimestrială privind măsurile întreprinse.
    4. Prezenta Hotărâre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                      Veaceslav UNTILA

    Nr. 12. Chişinău, 5 aprilie 2017.


    raport