HKK66/2017
ID intern unic:  374522
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 66
din  05.12.2017
cu privire la Raportul auditului performanței
„Sunt gestionate în mod eficient și eficace mijloacele financiare
ale Fondului rutier în vederea asigurării dezvoltării infrastructurii
rutiere de calitate?”
Publicat : 02.03.2018 în Monitorul Oficial Nr. 68-76     art Nr : 11
    Curtea de Conturi, în prezența Secretarului general adjunct al Guvernului dl Valentin Guznac, Secretarului de stat dl Anatol Usatîi, directorului Serviciului Fiscal de Stat dl Serghei Pușcuța, directorului adjunct al Serviciului Vamal dl Iurie Ceban, directorului general al Întreprinderii de Stat  „Administrația de Stat a Drumurilor” dl Gheorghe Curmei, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) și art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului performanței „Sunt gestionate în mod eficient și eficace mijloacele financiare ale Fondului rutier în vederea asigurării dezvoltării infrastructurii rutiere de calitate?”.
    ___________________________________________
    1Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 (cu modificările și completările ulterioare; în continuare – Legea nr.261-XVI din 05.12.2008).

    Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 și art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 și în conformitate cu Programele activității de audit a Curții de Conturi2, Standardele de audit aplicate de Curtea de Conturi3, cadrul regulator intern, precum și cu bunele practici în domeniu.
    Activitatea de audit a fost orientată spre realizarea obiectivului de audit: „Sunt mijloacele financiare ale Fondului rutier gestionate în mod eficient în vederea dezvoltării infrastructurii rutiere de calitate, cu producerea impactului așteptat?”, prin determinarea rezultatelor și progreselor înregistrate, precum și a problemelor care pot afecta impactul ulterior al acestora, cu identificarea metodelor și căilor adecvate de optimizare a rezultatelor și înaintarea recomandărilor pentru îmbunătățirea managementului Fondului rutier.
    _____________________________________________
    2Hotărârea Curţii de Conturi nr.38 din 03.10.2016 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2016”; Hotărârea Curţii de Conturi nr.47 din 05.12.2016 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2017” (cu modificările și completările ulterioare).
    3Hotărârea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaționale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”; Hotărârea Curţii de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Probele de audit au fost colectate de la Cancelaria de Stat, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Ministerul Finanțelor, Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal, Agenția Servicii Publice, Inspectoratul General al Poliției, Agenția Națională Transport Auto, Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” și de la 8 Societăți pe Acțiuni teritoriale4.
    _____________________________________________
    4S.A. „Drumuri Criuleni”, S.A. „Drumuri Soroca”, S.A. „Drumuri Edineț”, S.A. „Drumuri Ialoveni”, S.A. „Drumuri Căușeni”, S.A. „Drumuri Strășeni”, S.A. „Drumuri Orhei”, S.A. „Drumuri Râșcani”.

    Examinând rezultatele auditului și audiind Raportul prezentat, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente în ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Pentru a asigura finanțarea activităților de dezvoltare a infrastructurii rutiere, a fost constituit, din impozite și taxe rutiere, Fondul rutier, care este utilizat, preponderent, pentru întreținerea periodică și reconstrucția drumurilor publice, cu asigurarea securității la trafic.
    Astfel, în conformitate cu atribuțiile legale, au fost realizate următoarele acțiuni:
    • elaborarea și dezvoltarea conceptului de eficientizare a lucrărilor de întreținere și reparație a drumurilor locale, prin aprobarea noii liste  a rețelelor de drum regionale, precum și a metodologiei de finanțare a acestora din Fondul rutier, cu transmiterea ulterioară către administrațiile publice locale;
    • controlul sarcinii pe axă a unităților de transport, cu aplicarea taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele ale căror masă totală, sarcină masică pe axă sau dimensiuni depășesc limitele admise;
    • aplicarea modalităților de executare silită a obligațiilor fiscale, cu încasarea mijloacelor bănești de pe conturile bancare ale restanțierilor și efectuarea controalelor fiscale la fața locului în scopul colectării taxelor rutiere;
    • efectuarea activităților de control ulterior prin audituri post-vămuire,  pentru reverificarea declarațiilor vamale;
    • asigurarea perceperii dreptului de import;
    • desfășurarea Campaniilor de redresare a situației la compartimentul securitatea traficului rutier, în scopul reducerii numărului de accidente;
    •  realizarea măsurilor în aspectul prevenirii deteriorării îmbrăcămintei rutiere pe drumurile publice, precum și al neadmiterii încălcării regulilor de folosire a drumurilor de către transportatorii autovehiculelor de mare tonaj;
    • realizarea lucrărilor de întreținere periodică prin restabilirea îmbrăcămintei rutiere (straturi de egalizare, restabilirea îmbrăcămintei din pietriș, tratament bituminos, aplicarea straturilor din beton asfaltic).
    În pofida acțiunilor realizate de către entitățile implicate în procesul de formare și utilizare a Fondului rutier, evaluările de audit au relevat unele deficiențe și problematici, care limitează funcționarea eficientă a acestuia pentru obținerea progreselor în domeniu, și anume:
    ► neasigurarea de către organele responsabile (Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor) a activităților în estimarea exhaustivă a posibilelor resurse destinate fondului;
    ► ineficiența și netransparența resurselor Fondului rutier repartizate de către factorii de decizie instituționali;
    ► neasigurarea unui schimb de date eficient în aspectul evidenței exhaustive a taxelor fiscale, influențat de ineficiența sistemelor informaționale existente;
    ► neasigurarea obținerii rezultatelor de progres în constituirea Fondului rutier, prin monitorizarea ineficientă a unităților de transport raportate;
    ► neatingerea indicatorilor de rezultat, atestată prin monitorizarea inadecvată și neeficace din partea subiecților responsabili;
    ► achiziționarea lucrărilor și serviciilor de către Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” cu unele deficiențe și nereguli, ceea ce afectează gestiunea eficientă a mijloacelor Fondului rutier (105,5 mil.lei);
    ► stabilirea arbitrară de către beneficiar (Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor”) a perioadei de garanție pentru lucrările de reparație executate, ceea ce a atestat ineficiența utilizării banilor publici;
    ► neasigurarea calității lucrărilor executate, în rezultatul recepționării lucrărilor de reparație a drumurilor publice cu abateri de la prevederile legislației în domeniul calității în construcții (148,4 mil.lei);
    ► ineficiența managementului financiar al societăților pe acțiuni, care a generat cheltuieli suplimentare (47,4 mil.lei);
    ► gestionarea neregulamentară a resurselor Fondului rutier, ceea ce a dus la utilizarea ineficientă a mijloacelor fondului pentru lucrările de întreținere și de reparație a căilor de acces la instituțiile de menire social-culturală (2,4 mil.lei);
    ► lipsa unui cadru normativ adecvat, care a  determinat neatingerea  rezultatelor scontate în termeni atât calitativi, cât și cantitativi.
    Astfel, se atestă că obținerea eficienței și eficacității în aplicarea mecanismelor existente pentru funcționarea Fondului rutier afirmă un sistem de fortificare continuă a proceselor privind administrarea și gestionarea resurselor fondului.
    Cu toate că la îndeplinirea atribuțiilor de către instituțiile vizate în Raportul de audit au fost obținute rezultate în ce privește formarea și utilizarea fondului, mecanismele existente de acumulare, utilizare și monitorizare a mijloacelor fondului, implementate de către persoanele responsabile cu atribuții în acest sens, au derulat într-un mod ineficient, fără atingerea unui management performant, fiind constatate rezerve atât în procesul de gestionare, cât și în procesul de monitorizare a mijloacelor fondului.
    Așadar, evaluarea impactului produs în urma gestionării Fondului rutier a indicat că gestionarea insuficientă a resurselor fondului a afectat obținerea rezultatelor scontate, inclusiv sustenabilitatea și durabilitatea dezvoltării infrastructurii drumurilor.
    Constatările auditului sunt expuse în Raportul de audit, prezentat în Anexa la prezenta Hotărâre, acestea fiind urmate de recomandări specifice de remediere a deficiențelor și de îmbunătățire a proceselor în domeniile auditate.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) şi art.34 alin.(3) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului performanței „Sunt gestionate în mod eficient și eficace mijloacele financiare ale Fondului rutier în vederea asigurării dezvoltării infrastructurii rutiere de calitate?”, care este parte componentă a prezentei Hotărâri.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. Ministerului Economiei și Infrastructurii, Serviciului Fiscal de Stat, Serviciului Vamal, Agenției Servicii Publice, Agenției Naționale  Transport Auto, Întreprinderii de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor, S.A. «Drumuri Criuleni”, S.A. «Drumuri Soroca”, S.A. «Drumuri  Edineț”, S.A. «Drumuri Ialoveni”, S.A. «Drumuri Căușeni”, S.A. «Drumuri  Strășeni”, S.A. «Drumuri Orhei”, S.A. «Drumuri Râșcani”, pentru  întreprinderea măsurilor comune în vederea eliminării deficiențelor constatate și implementarea recomandărilor înaintate;
    2.2. Inspectoratului General al Poliției, pentru informare și întreprinderea măsurilor conform competențelor;
    2.3. Ministerului Finanțelor, pentru documentare;
    2.4. Cancelariei de Stat, pentru luare de atitudine și examinarea situațiilor constatate, cu întreprinderea măsurilor ce se impun;
    2.5. Guvernului Republicii Moldova, pentru documentare și inițierea operării modificărilor în Regulamentul de recepție a construcțiilor și instalațiilor aferente, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.285 din 23.05.1996, în vederea stabilirii exprese și exhaustive:
    –a unei perioade de garanție pentru lucrările de construcție, reconstrucție și reparație a drumurilor publice, în scopul de a exclude practica efectuării reparației acelorași porțiuni de drum peste 2-3 ani de exploatare;
    – a unui termen de prezentare a concluziei Inspecției de Stat în Construcții în cadrul procedurii de recepție a lucrărilor de construcție, reconstrucție și reparație a drumurilor publice;
    2.6. Procuraturii Generale, pentru informare și examinare, conform competențelor, a cazului expus în pct.4.3.3. din Raportul de audit, ce vizează  tratamentul bituminos al drumului local L88, la km 0-2, soldat cu suprapunerea lucrărilor executate, precum și cu utilizarea irațională și ineficientă a resurselor fondului;
    2.7. Parlamentului Republicii Moldova, pentru documentare;
    2.8. Președintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1 și 2.4 din prezenta Hotărâre se va informa Curtea de Conturi în termen de 12 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    4. Prezenta Hotărâre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curții de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                                 Veaceslav UNTILA

    Nr. 66. Chişinău, 5 decembrie 2017.


    raport