HGO690/2018
ID intern unic:  376454
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 690
din  11.07.2018
pentru aprobarea Regulamentului privind desfășurarea licitațiilor
pentru oferirea statutului de producător eligibil
Publicat : 20.07.2018 în Monitorul Oficial Nr. 267-275     art Nr : 745
    În temeiul art.10 litera k) din Legea nr. 10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 69-77, art. 117), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind desfășurarea licitațiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei și Infrastructurii.

    PRIM-MINISTRU                                                          Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei
    și infrastructurii                                                               Chiril Gaburici

    Nr. 690. Chişinău, 11 iulie 2018.


Aprobat
prinHotărîrea Guvernului nr.690
din 11 iulie 2018

REGULAMENT
privind desfășurarea licitațiilor pentru oferirea statutului
de producător eligibil
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Secțiunea 1
Scopul şi sfera de aplicare
    1. Regulamentul privind desfășurarea licitațiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (în continuare – Regulament) are ca scop stabilirea unor proceduri, condiţii și criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii, ce urmează a fi aplicate la organizarea licitațiilor desfășurate în contextul implementării schemei de sprijin privind oferirea, prin intermediul licitațiilor deschise, a statutului de producător eligibil producătorilor care finanțează, construiesc şi exploatează o centrală sau mai multe centrale electrice care utilizează surse regenerabile de energie (în continuare – SRE), cu o putere instalată mai mare decît limita de capacitate stabilită de Guvern în conformitate cu articolul 10 litera e) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.
    2. Prezentul Regulament se aplică la organizarea și desfășurarea licitațiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil (în continuare – licitații) în cazul dezvoltării de noi capacități de producere a energiei electrice prin:
    a) construcția de noi centrale electrice care utilizează SRE;
    b) construcția de noi centrale electrice hibrid care utilizează SRE şi surse convenționale de energie;
    c) majorarea capacității centralelor electrice existente care utilizează SRE.
Secţiunea  a 2-a
Definiţii
    3. În sensul prezentului Regulament, se aplică noțiunile definite în Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile şi în Legea nr. 107 din 27 mai 2016 cu privire la energia electrică, precum şi noțiunile definite după cum urmează:
    comisia de licitații – comisie guvernamentală, creată de către Guvern în temeiul art.35 din Legea nr.10 din 26 februarie 2016  privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru organizarea și desfășurarea licitațiilor în conformitate cu prezentul Regulament;
    cerințe tehnice – set de cerințe stabilite pentru tehnologia de producere a energiei electrice şi pentru echipamentele centralelor electrice care utilizează SRE, ce se indică în documentația de licitație şi trebuie să fie respectate de către investitor;
    investitor – persoană fizică sau persoană juridică, înregistrată în modul stabilit în Republica Moldova, ce finanțează, construiește şi exploatează o centrală electrică care utilizează SRE, cu o putere instalată mai mare decît limita de capacitate stabilită de Guvern în conformitate cu art. 10 litera e) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, ori două sau mai multe centrale electrice care utilizează SRE şi au același tip de tehnologie de producere a energiei electrice, dacă puterea instalată cumulată a acestora este mai mare decît limita de capacitate stabilită de Guvern în acest sens;
    construcție a centralei electrice care utilizează SRE – dezvoltarea de către investitor a unei noi capacități de producere a energiei electrice prin construcţia unei centrale electrice noi care utilizează SRE, construcţia unei noi centrale electrice hibrid care utilizează SRE şi surse convenţionale de energie sau majorarea capacităţii unei centrale electrice existente care utilizează SRE;
    documentația de licitație – documentație care cuprinde toată informația legată de obiectul licitației, inclusiv cu privire la procedura de oferire a statutului de producător eligibil şi condițiile de participare la licitație, cerințele înaintate față de investitor, modalitatea de depunere a ofertei, documentația descriptivă, formele de garanții, proiectul contractului pentru achiziționarea energiei electrice produse din surse regenerabile, informație necesară investitorilor pentru participarea la licitație şi pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor, precum şi cu privire la modul de examinare a admisibilității, de calificare şi de evaluare a ofertelor;
    ofertă – document scris, elaborat în conformitate cu cerințele prezentului Regulament și a documentației de licitație, prin care investitorul prezintă, în cadrul licitației, o ofertă referitor la construcția centralei electrice care utilizează SRE pentru obținerea statutului de producător eligibil;
    ofertă de preț – document scris, elaborat în conformitate cu cerințele prezentului Regulamentului și a documentației de licitație, prin care investitorul prezintă, în cadrul licitației, oferta sa cu privire la prețul de vînzare al energiei electrice din surse regenerabile cerut, după caz, pentru o anumită tehnologie specifică;
    ofertă incorectă – ofertă care nu corespunde cerințelor şi criteriilor stabilite în documentația de licitație;
    energie din surse regenerabile – energie obţinută prin valorificarea surselor nefosile regenerabile, respectiv energia eoliană, solară, aerotermală, geotermală, energie hidro-termală și energia oceanelor, energia hidro-electrică, biomasa, biogazul, gazul de fermentare a deşeurilor (gazul de depozit) şi gazul provenit din instalaţiile de epurare a apelor uzate.
Secțiunea a 3-a
Principii şi obiective generale
    4. Principiile şi obiectivele generale ale prezentului Regulament sînt următoarele:
    1) promovarea dezvoltării durabile a economiei naționale prin încurajarea utilizării SRE şi asigurarea funcționării sigure, fiabile şi eficiente a sistemului electroenergetic;
    2) asigurarea realizării obiectivului politicii de stat în domeniul producerii energiei din surse regenerabile, precum şi diversificarea resurselor energetice primare;
    3) promovarea construcției centralelor electrice care utilizează SRE prin asigurarea implementării schemei de sprijin privind oferirea, prin intermediul licitațiilor, a statutului de producător eligibil şi, respectiv, prin asigurarea respectării dreptului producătorilor eligibili de a li se procura, pentru o perioadă de 15 ani, întreaga cantitate de energie electrică produsă din surse regenerabile şi livrată în reţelele electrice, la preţuri competitive, stabilite în cadrul licitațiilor;
    4) crearea de condiții obiective, transparente şi nediscriminatorii pentru atragerea investițiilor în dezvoltarea centralelor electrice care utilizează SRE, cu respectarea normelor privind protecția mediului;
    5) asigurarea transparenței şi a publicității procesului de licitații;
    6) asigurarea respectării principiilor egalității tratamentului şi al nediscriminării investitorilor, precum şi a principiului obiectivității la înregistrarea, examinarea admisibilității, calificarea şi evaluarea ofertelor de preț depuse în cadrul licitațiilor.
    5. Investitorii cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil în conformitate cu prevederile prezentului Regulament nu pot obține și beneficia concomitent de schema de sprijin tarif fix, oferită în conformitate cu prevederile Regulamentului privind confirmarea statutului de producător eligibil, aprobat de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, pentru aceeași centrală electrică care utilizează SRE.
Capitolul II
PARTICIPANŢII LA LICITAŢIE
Secţiunea 1
Guvernul
    6. În conformitate cu prezentul Regulament și pentru asigurarea implementării schemei de sprijin privind oferirea, prin intermediul licitațiilor, a statutului de producător eligibil, Guvernul exercită, cu suportul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii şi, după caz, al Comisiei de licitații, următoarele atribuţii:
    1) stabilește, aprobă şi actualizează limitele de capacitate şi cotele maxime de capacitate, inclusiv pe categorii de capacitate, în conformitate cu articolul 10 litera e) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile; 
    2) organizează activitatea Comisiei de licitații;
    3) asigură buna desfășurare a procesului de licitații;
    4) asigură transparenţa procesului de licitaţii prin organizarea procedurilor deschise şi prin prezentarea tuturor informaţiilor necesare investitorilor;
    5) creează climatul concurenţial necesar prin asigurarea participării la licitațiile organizate a unui număr nelimitat de investitori, în condiţii egale şi nediscriminatorii;
    6) stabileşte reguli clare, obiective, transparente şi nediscriminatorii pentru organizarea licitaţiilor şi pentru îndeplinirea, cu responsabilitate, de către participanții la licitație a obligațiilor aferente;
    7) aplică tratament egal şi nediscriminatoriu în raport cu toţi investitorii participanți la licitaţie;
    8) respectă confidențialitatea informațiilor care constituie secret comercial şi care au devenit cunoscute în procesul de organizare a licitațiilor;
    9) oferă statut de producător eligibil ofertanților care au fost anunțați cîștigători în cadrul procedurii de licitație;
    10) monitorizează procesul de implementare a prezentului Regulament, inclusiv realizarea şi punerea în funcțiune de către producătorii eligibili, în termenele stabilite, a centralelor electrice care utilizează SRE.
    7. Guvernul, organul central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, precum şi comisia de licitații nu sînt în drept să divulge datele cu caracter personal indicate în ofertă şi/sau în documentele anexate la ofertă.
Secţiunea a 2-a
Comisia de licitații
    8. Inițierea, organizarea și desfășurarea licitațiilor pentru oferirea statutului de producător eligibil ține de competența exclusivă a Guvernului, a comisiei de licitații și a organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii.
    9. 1) Comisia de licitații este formată din 5 membri, specialiști în domeniul în care se efectuează licitațiile, după cum urmează:
    a) un reprezentant al Ministerului Economiei și Infrastructurii;
    b) un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului;
    c) un reprezentant al Agenției Relații Funciare şi Cadastru;
    d) un reprezentant al Agenției pentru Eficiență Energetică;
    e)  un reprezentant al Agenției Proprietății Publice;
    2) Membrul Comisiei de licitații desemnat de organul central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii exercită funcția de președinte al acesteia.
    10. Pentru a asigura continuitatea activității Comisiei de licitații, Guvernul stabilește un portofoliu de membri supleanți care vor prelua funcțiile automat în cazul în care un membru al comisiei de licitații lipsește nemotivat de la 3 ședințe consecutive sau nu îşi poate exercita obligațiile de serviciu în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
    11. După caz, Guvernul, la propunerea organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, este în drept să atragă în calitate de consultanți ai Comisiei de licitații, specialiști și experți în domeniul în care se efectuează licitația din cadrul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, Agenției pentru Supraveghere Tehnică, Universității Tehnice a Moldovei și altor autorități/instituții relevante.
    12. Fiecare membru al Comisiei de licitații, înainte de ședința de deschidere a ofertelor, este obligat să semneze, pe proprie răspundere, o declarație de confidențialitate şi imparțialitate, prin care își asumă angajamentul să respecte necondiționat prevederile prezentului Regulament şi confirmă că:
    1) nu este soț (soție), rudă sau afin pînă la gradul al treilea inclusiv cu unul dintre membrii organelor de conducere sau de administrare ale ofertanților sau ale asociaților şi/sau ale beneficiarilor reali ai unuia dintre ofertanți;
    2) în ultimii 3 ani nu a activat sau nu a colaborat cu unul dintre ofertanți, nu a făcut parte din organele de conducere sau de administrare ale ofertanților;
    3) nu deține cote-părți în capitalul social ori acțiuni la niciun ofertant sau la beneficiarii reali ai acestora;
    4) nu se află în altă situație care ar genera un conflict de interese.
    13. Declarația de confidențialitate şi imparțialitate se elaborează de către Comisia de licitații în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
    14. În cazul în care înainte de ședința de deschidere şi de examinare a admisibilității ofertelor (în continuare – ședința de deschidere a ofertelor), unul dintre membrii Comisiei de licitații constată că se află în una din situațiile stabilite în punctul 12 şi specificate în declarația de confidențialitate şi imparțialitate, acesta este obligat să îl informeze pe președintele comisiei de licitații. Președintele Comisiei de licitații informează membrii acesteia şi, pentru toată perioada de desfășurare a licitației respective, îl înlocuiește cu un membru supleant. În caz contrar, procedura de licitație se consideră desfășurată cu încălcarea prevederilor prezentului Regulament, iar membrul Comisiei de licitații care a încălcat cerințele respective poate fi atras la răspundere disciplinară, civilă, administrativă, după caz.
    15. Comisia de licitații exercită următoarele atribuții:
    1) întocmește și publică anunțurile privind inițierea procedurii de licitație în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, precum și în alte surse mass-media;
    2) elaborează documentația de licitație, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, în scopul realizării procedurii de licitație pentru oferirea statutului de producător eligibil și în condițiile stabilite în Legea nr.10 din 26 februarie 2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;
    3) organizează și desfășoară licitațiile cu respectarea principiilor nediscriminării, obiectivității şi al eficienței;
    4) asigură accesul liber şi nediscriminatoriu al tuturor investitorilor care doresc să participe la licitație;
    5) primeşte ofertele prezentate de către investitori şi le înregistrează, în ordinea depunerii acestora, într-un registru special;
    6) asigură transparența şi publicitatea procesului de licitație, cu respectarea principiului confidențialității informațiilor care constituie secret comercial, precum şi a datelor cu caracter personal care au fost recepționate în legătură cu organizarea licitațiilor;
    7) examinează demersurile scrise ale potențialilor investitori referitor la documentația de licitație;
    8) examinează ofertele primite și întocmește procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor;
    9) aplică un tratament egal şi nediscriminatoriu în raport cu toţi investitorii care participă la licitaţie, cu respectarea principiului obiectivității la examinarea admisibilității, la calificarea şi evaluarea ofertelor de preț;
    10) examinează şi verifică respectarea condiţiilor de  calificare de către investitori, precum şi evaluează ofertele primite, în conformitate cu cerinţele stabilite în documentația de licitaţie şi în prezentul Regulament, precum şi întocmeşte procesele-verbale privind calificarea ofertelor şi a procesele-verbale privind evaluarea ofertelor de preț;
    11) pregătește şi prezintă Guvernului materialele privind rezultatele desfășurării licitațiilor și lista investitorilor cărora urmează să li se ofere statutul de producător eligibil;
    12) întocmește dosarele licitațiilor organizate, iar, la expirarea termenului de 6 luni de la desemnarea cîştigătorilor licitaţiei, le transmite pentru păstrare organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii;
    13) anunță Guvernul şi/sau organele de resort în ziua cînd a aflat despre cazurile de fraudă sau corupție depistate în procesul desfășurării licitațiilor;
    14) publică pe pagina oficială a organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii procesul verbal al evaluării ofertelor de preț și anunță investitorii cărora li s-a oferit statutul de producător eligibil.
    16. Fiecare membru al Comisiei de licitații examinează admisibilitatea și califică ofertele primite în conformitate cu condițiile şi criteriile stabilite în documentația de licitație şi prezentul Regulament, iar, în funcție de corespunderea acestora cu condițiile şi criteriile respective, prezintă în raport evaluarea pentru fiecare ofertă în parte şi semnează procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor, procesul-verbal privind calificarea ofertelor, precum şi procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preț, cu menționarea observațiilor la orice punct care necesită clarificări.
    17. În cazul în care pentru clarificarea unor aspecte referitoare la procedura de licitație sînt necesare explicații suplimentare, Comisia de licitații este în drept să solicite de la ofertant prezentarea în scris a explicațiilor respective, iar acest fapt se consemnează în procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor, procesul-verbal privind  calificarea ofertelor sau în procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preț, în funcție de momentul în care au fost solicitate informațiile respective. Scopul solicitării explicațiilor/documentelor suplimentare constă în confirmarea datelor inițial prezentate în ofertă.
    18. Ședințele Comisiei de licitații se convoacă de către președintele acesteia și sînt deliberative dacă la ședință sînt prezenți 50%+1 din numărul membrilor desemnați.
    19. Ținerea lucrărilor de secretariat ale Comisiei de licitații se asigură de către organul central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, iar corespondența acesteia este semnată de către președintele Comisiei de licitații.
Secțiunea a 3-a
Investitorul
    20. La licitațiile organizate în conformitate cu prezentul Regulament poate participa orice investitor, individual sau prin asociere, care îndeplinește condițiile şi criteriile de participare stabilite în documentația de licitație și prezentul Regulament.
    21. Condiţiile de participare, cerinţele tehnice, financiare şi cu privire la resursele umane, precum şi criteriile de verificare și evaluare sînt aceleași pentru toţi investitorii, fără discriminare, şi se descriu, în mod obligatoriu, în documentația de licitaţie.
    22. Atît pentru a participa la licitație, cît și  pentru a-și prezenta ofertele, investitorii se pot asocia. În acest caz, investitorii asociați se consideră ca fiind un singur ofertant, iar în ofertă se indică investitorul principal cu care se va comunica în procesul de licitație şi căruia i se va oferi, în caz de cîștig la licitaţie, statutul de producător eligibil, cu obținerea dreptului de a încheia ulterior contractul pentru achiziționarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu furnizorul central de energie electrică.
    23. Investitorul care participă la licitație este în drept să ceară şi să primească de la Comisia de licitaţii informații referitor la organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, referitor la modelele de acte din documentaţia de licitaţie şi, totodată, este în drept să participe la ședința Comisiei de licitaţii privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor, precum și la ședința de deschidere a ofertelor de preț.
    24. Investitorul trebuie să prezinte oferta şi documentele aferente prevăzute de documentația de licitație, respectînd termenele şi condiţiile stabilite în anunțul cu privire la desfășurarea licitației, și să semneze o declarație privind eligibilitatea, elaborată de Comisia de licitații.
    25. Atît în procesul de desfăşurare a licitaţiilor, cît şi în procesul de construcție a centralelor electrice care utilizează SRE, investitorul este obligat să respecte prezentul Regulament şi să se conformeze cerințelor stabilite în documentaţia de licitaţie.
    26. Pentru a putea participa la licitaţie, ofertanţii sînt obligaţi să depună o garanţie pentru ofertă, iar investitorii cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil sînt obligați să depună o garanție de bună execuție a contractului, în condițiile prezentului Regulament
Capitolul III
DESFĂŞURAREA  LICITAŢIILOR
Secţiunea 1
Procedura şi etapele licitațiilor
    27. În conformitate cu prezentul Regulament, pentru oferirea statutului de producător eligibil, se organizează procedura de licitație publică deschisă, la care pot participa un număr nelimitat de investitori.
    28. Licitațiile au un caracter neutru din punct de vedere al tehnologiilor sau, la decizia Guvernului, în conformitate cu art. 35 alin. (21) din Legea nr.10 din 26 februarie 2016 pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, acestea pot fi limitate pentru anumite tehnologii de producere a energiei electrice din surse regenerabile. În cazul licitațiilor limitate pentru anumite tehnologii, condițiile de desfășurare a licitației sînt stabilite astfel încît competiția să se realizeze între ofertele depuse pentru unul şi același tip de tehnologie de producere, iar ofertele cu diferite tipuri de tehnologie de producere nu trebuie să fie evaluate și comparate între ele.
    29. Licitațiile pentru oferirea statutului de producător eligibil se organizează cu respectarea următoarelor etape:
    1) stabilirea de către Guvern a limitelor de capacitate și, după caz, a cotelor maxime de capacitate, inclusiv a categoriilor de capacitate, care urmează a fi oferite în cadrul licitației;
    2) stabilirea de către Guvern a calendarului de organizare a licitațiilor;
    3) elaborarea documentației de licitație;
    4) inițierea procedurii de licitație;
    5) depunerea şi primirea ofertelor;
    6) deschiderea ofertelor;
    7) examinarea admisibilității și calificarea ofertelor;
    8) evaluarea ofertelor în baza criteriului celui mai mic preţ;
    9) acordarea statutului de producător eligibil ofertanților cîștigători;
    10) semnarea contractului pentru achiziționarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu furnizorul central de energie electrică;
    11) monitorizarea respectării de către producătorii eligibili a obligațiilor asumate în legătură cu construcția centralelor electrice care utilizează SRE.
    30. La propunerea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, Guvernul stabileşte organizarea licitațiilor neutre din punct de vedere al tehnologiilor sau, după caz, a licitațiilor limitate pentru anumite tehnologii. Decizia cu privire la organizarea licitațiilor poate viza anul următor de gestiune sau o perioadă prestabilită.
    31. Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, în funcţie de priorităţile politicii de stat în domeniul SRE, propune în scris Guvernului, pînă la data de 30 noiembrie a anului în curs, un calendar al licitațiilor ce urmează a fi organizate pe parcursul anului următor sau pe parcursul perioadei prestabilite conform punctului 30, cu indicarea limitelor și categoriilor de capacitate propuse pentru licitație.
    32. În termen de 10 zile de la obținerea acceptului Guvernului, solicitat în conformitate cu punctul 31, organul central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, precum şi în alte surse mass-media de circulaţie naţională şi internaţională un anunţ general privind licitaţiile planificate a fi organizate, cu indicarea perioadelor de desfăşurare a acestora, precum şi a capacităţilor licitate și, după caz, specificate pe tipuri de tehnologii de producere. Anunţul respectiv se plasează pe pagina oficială a Guvernului, precum şi a organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii.
    33. Cu cel puțin 3 luni înainte de data preconizată pentru anunțarea licitaţiei, Comisia de licitații, cu suportul organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, este obligată să elaboreze și să plaseze, pentru consultări publice, documentația de licitație.
    34. La solicitarea Guvernului, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică calculează anual şi prezintă acestuia  prețurile plafon care, după caz, sînt determinate în funcție de tipul tehnologiei de producere și de categoria de capacitate, stabilite de Guvern.
    35. În conformitate cu calendarul licitațiilor, limitele și categoriile de capacitate stabilite de Guvern, în baza documentației de licitație şi a prețurilor plafon prezentate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Comisia de licitații inițiază procedura de licitație deschisă potrivit prevederilor secțiunii a 2-a.
Secțiunea a 2-a
Inițierea procedurii de licitație
    36. Procedura de licitație se inițiază la data publicării anunțului privind inițierea procedurii de licitație cu scopul de a informa investitorii despre perioada și condițiile de desfășurare a licitației, inclusiv despre capacitățile de producere a energiei electrice din surse regenerabile ce urmează a fi scoase la licitația respectivă. Termenul de prezentare a ofertelor este de cel puțin 2 luni. Pentru asigurarea transparenței maxime și pentru a încuraja participarea la licitație a unui număr mare de investitori, anunțul respectiv se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în alte surse mass-media de circulație națională și internațională, după caz, precum și pe pagina oficială a Guvernului  şi a organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii.
    37. Anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie trebuie să includă, fără a se limita la acestea, informaţii referitoare la:
    1) obiectul licitaţiei;
    2) adresa juridică și poştală, adresa electronică, numărul de telefon, fax şi alte date de contact ale Comisiei de licitaţii şi ale Guvernului necesare pentru a obţine informaţiile privind licitaţia organizată;
    3) condiţiile obligatorii de participare;
    4) termenul-limită de primire a ofertelor, cerinţele de întocmire şi de depunere a ofertelor;
    5) adresa la care se depun ofertele, ora de primire şi numărul de contact al persoanei responsabile;
    6) data, ora şi locul deschiderii ofertelor depuse;
    7) pagina oficială pe care urmează a fi publicată documentaţia de licitaţie.
Secţiunea a 3-a
Documentaţia de licitaţie şi condiţiile de participare
    38. Documentația de licitație constituie documentul de referință al licitației și urmează să fie pusă la dispoziția tuturor investitorilor interesați pentru ca aceștia să își poată elabora şi prezenta ofertele în cadrul licitației organizate de Comisia de licitații.
    39. Documentația de licitație se elaborează de către Comisia de licitații, cu suportul organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, ținînd seama de obiectul licitației şi de cerințele necesare de a fi impuse atît în  raport cu investitorii, cît şi nemijlocit în raport cu centralele electrice care utilizează SRE, care se preconizează a fi construite şi/sau exploatate de către investitori după obținerea statutului de producător eligibil în cadrul licitației și se publică conform anunțului menţionat la punctul 37.
    40. Documentația de licitație trebuie să includă următoarele informații și modele de documente:
    1) capacitățile de producere a energiei electrice din surse regenerabile, care se propun la licitație, după caz, specificate pe tipuri de tehnologii de producere;
    2) cerințele obligatorii impuse investitorilor pentru participare la licitație şi lista documentelor pe care investitorul trebuie să le prezinte pentru confirmarea respectării cerințelor menţionate;
    3) limitele minime şi maxime de capacitate ale centralelor electrice pentru care va fi oferit statutul de producător eligibil;
    4) cerințele tehnice, caracteristicile şi nivelul de performanță al tehnologiilor de producere şi al echipamentelor centralelor electrice care utilizează SRE, cerințele de certificare;
    5) cerințele față de protecția mediului;
    6) cuantumul garanției pentru ofertă şi al garanţiei de bună execuţie a contractului ce urmează a fi transferate şi, respectiv, depuse de către investitori în conformitate cu prezentul Regulament;
    7) termenele şi condiţiile impuse investitorilor privind construcţia, punerea în funcţiune şi exploatarea centralelor electrice care utilizează SRE;
    8) prețul plafon ce nu poate fi depășit în cadrul licitației și, dacă este cazul, pe tipuri de tehnologii de producere şi pe categorii de capacitate stabilite pentru licitația respectivă;
    9) condiţiile şi criteriile impuse ofertanţilor şi aplicate la examinarea admisibilităţii, la calificarea şi evaluarea ofertelor de preț;
    10) formularele-model ale ofertei, proceselor-verbale, garanției pentru ofertă şi garanţiei de bună execuţie a contractului, după caz, alte modele de documente menționate în prezentul Regulament, pe care investitorul trebuie să le prezinte odată cu oferta;
    11) proiectul contractului pentru achiziționarea energiei electrice produse din surse regenerabile.
    41. În documentaţia de licitaţie, cerinţele tehnice trebuie să fie indicate conform actelor normative și documentelor  de standardizare aplicate pe  teritoriul Republicii Moldova.
    42. Pentru a putea participa la licitaţiile organizate în conformitate cu prezentul Regulament, investitorul trebuie să întrunească următoarele condiții:
    1) nu se află în proces de insolvabilitate, nu i-a fost aplicat sechestru pe bunurile din proprietate, nu este în proces de reorganizare sau lichidare, activitățile investitorului nu sînt suspendate, şi nu există vreun proces de judecată inițiat privind oricare din situațiile sus-menționate;
    2) a demonstrat că are experiență în construcția şi/sau exploatarea centralelor electrice, pentru tipul respectiv de tehnologie;
    3) nu i-a fost suspendată sau retrasă licența pentru producerea energiei electrice, în cazul deținerii acesteia de către investitor;
    4) investitorul nu desfășoară concomitent activitatea de operator al sistemului de transport sau de operator al sistemului de distribuție;
    5) echipamentele centralelor electrice care utilizează SRE nu au fost utilizate anterior și sînt de producție nouă, fabricate cu peste 48 de luni înainte de punerea în funcțiune a centralei electrice respective;
    6) în cazul centralelor electrice cu cogenerare, care utilizează biomasa în calitate de combustibil, se utilizează doar  tehnologiile de producere cu randament global de cel puțin 80%;
    7) îndeplineşte criteriile privind viabilitatea unui proiect de construcție a centralei electrice care utilizează SRE (în continuare – proiect de construcţie).
    43. Criteriile privind viabilitatea unui proiect de construcţie au ca scop să demonstreze credibilitatea realizării de facto a proiectului de construcție a centralei/centralelor electrice şi sînt următoarele: 
    1) criteriul credibilităţii tehnice a proiectului de construcţie; 
    2) criteriul credibilităţii financiare a proiectului de construcţie;
    3) criteriul eligibilităţii terenului necesar pentru amplasarea centralei electrice care utilizează SRE;
    4) criteriul credibilităţii racordării centralei electrice care utilizează SRE la reţelele electrice.
    44. Credibilitatea tehnică a proiectului de construcţie se demonstrează de către investitor prin prezentarea și depunerea, odată cu oferta, a următoarelor documente:
    1) extrasul din proiectul tehnic de execuţie a centralei electrice ce utilizează SRE, care demonstrează corespunderea proiectului cu cerinţele tehnice stabilite în documentaţia de licitaţie, eficienţa tehnologiei de producere şi a echipamentelor centralei electrice care utilizează SRE, deţinerea echipamentului specific pentru tehnologia respectivă de producere sau dovada faptului că ofertantul are semnat cu producătorul un act juridic cu privire la intenția de achiziție a echipamentelor;
    2) calendarul de implementare a proiectului, care include data inițierii construcției și data preconizată pentru finalizarea  proiectului.
    45. În cazul centralei/centralelor electrice în curs de construcție  sau care au fost puse în funcțiune, investitorul va face dovada credibilității tehnice a proiectului de construcție prin prezentarea actului de recepție finală a centralei/ centralelor  și a originalului şi copiilor documentelor care atestă că centrala electrică care utilizează SRE corespunde condițiilor stabilite în punctul 42 subpunctele 5), 6) (în cazul centralelor electrice cu cogenerare) şi 7). La necesitate, Comisia de licitații poate solicita investitorului să facă dovada întrunirii criteriilor menționate la punctul 43.
    46. Criteriul credibilității financiare a proiectului de construcție se demonstrează de către investitor prin prezentarea următoarelor documente:
    1) business planul – cu indicarea tuturor costurilor, inclusiv a costurilor de racordare, a costurilor de operare şi de mentenanță;
    2) planul de finanțare a proiectului;
    3) dovada faptului că investitorul dispune de surse proprii de finanţare, de garanţii bancare, de scrisori/exprimări de interes emise de instituțiile financiare, de cofinanţare în realizarea proiectului de construcţie sau prezentarea unui plan viabil de finanţare a proiectului de construcţie.
    47. Criteriul eligibilității terenului necesar pentru amplasarea centralei electrice care utilizează SRE în zona respectivă se demonstrează de către investitor prin prezentarea următoarelor documente:
    1)  planul de amplasare a centralei electrice, inclusiv a drumurilor de acces;
    2)  lista terenurilor/parcelelor necesare pentru amplasarea centralei/centralelor electrice;
    3) originalul şi copiile documentelor care atestă dovada dreptului de proprietate/folosință asupra terenurilor/parcelelor de teren, inclusiv extrasele din Registrul bunurilor imobile;
    4)  după caz, dovada schimbării destinației terenurilor agricole și/sau decizia de aprobare a dosarului privind schimbarea categoriei de destinaţie, întocmit în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de transmitere, schimbare a destinației şi schimb de terenuri, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1170 din 25 octombrie 2016.
    48. Criteriul credibilității racordării centralei electrice care utilizează SRE la rețelele electrice se demonstrează de către investitor prin prezentarea avizului tehnic de racordare, eliberat de operatorul de sistem la ale cărui reţelele urmează să fie racordată centrala electrică respectivă sau prin prezentarea unui act juridic încheiat de către operatorul de sistem și investitor, prin care ultimul consimte, în sensul prevederii de la art. 28 alin. (61) din Legea nr. 10 din 26 februarie 2016 cu privire la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, să suporte costurile aferente dezvoltării reţelei electrice de transport şi/sau de distribuţie stabilite de operatorul de sistem.
    49. Condiţiile de participare la licitaţie sînt egale pentru toţi ofertanţii, indiferent de tipul tehnologiei de producere. Investitorii care nu întrunesc condiţiile de participare menţionate în prezentul Regulament şi care nu depun garanţia pentru ofertă nu sînt admişi pentru etapa evaluării ofertelor de preț, iar ofertele depuse de aceştia sînt respinse de către Comisia de licitaţii.
    50. Sînt în drept să participe la licitaţie şi investitorii care au iniţiat construcţia sau au construit o centrală electrică ce utilizează SRE sau au majorat capacitatea acesteia, înainte de obţinerea statutului de producător eligibil, dacă sînt respectate următoarele condiţii:
    1) puterea instalată a centralei electrice respective se încadrează în limitele de capacitate stabilite de Guvern;
    2) sînt respectate condițiile de la punctul 42 subpunctele 5), 6) (în cazul centralelor electrice cu cogenerare) şi 7);
    3) investitorul nu a beneficiat, înainte de intrarea în vigoare a prezentului Regulament, de alte scheme de sprijin în domeniul SRE.
Secțiunea a 4-a
Depunerea ofertelor
    51. În perioada dintre data publicării anunțului privind inițierea procedurii de licitație și data-limită de primire a ofertelor, investitorii urmează să îşi depună ofertele la Comisia de licitații.
    52. Oferta se întocmește şi se depune de către investitor sau de către reprezentantul legal al acestuia la adresa şi în termenele indicate în anunțul privind inițierea procedurii de licitație, cu respectarea tuturor cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie. Formularul ofertei se elaborează de Comisia de licitații în conformitate cu prevederile prezentului Regulament și este parte a  documentației de licitație. 
    53. Ofertele primite de la investitori se înregistrează de către Comisia de licitații în registrul ofertelor. Înregistrarea se efectuează în mod cronologic, conform ordinii primirii. Comisia de licitații eliberează investitorului, în mod obligatoriu, o recipisă în care indică data și ora primirii ofertei. Registrul ofertelor se instituie şi se ţine de către Comisia de licitații și trebuie să includă  informații cu privire la:
    1) obiectul licitației;
    2) denumirea investitorului, adresa juridică a acestuia;
    3) data primirii şi a înregistrării ofertei (anul, luna, ziua, ora);
    4) locul recepţionării şi înregistrării ofertei;
    5) modalitatea prin care a fost recepţionată oferta (prezentată prin poştă, nemijlocit de ofertant sau de reprezentantul legal al acestuia la faţa locului);
    6) persoana care a primit şi a înregistrat oferta.
    54. În ofertă, investitorul trebuie să descrie amănunţit informațiile ce urmează a fi prezentate conform documentației de licitație, în special cu privire la:
    1) perioada de valabilitate a ofertei, care trebuie să corespundă perioadei cuprinse între data depunerii ofertei şi data preconizată pentru semnarea cu furnizorul central de energie electrică a contractului pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie;
    2) modul în care sînt întrunite condiţiile de participare la licitaţie, stabilite în documentaţia de licitaţie;
    3) experienţa în construcţia şi/sau exploatarea centralelor electrice care utilizează SRE şi folosesc tipul respectiv de tehnologie de producere (lista centralelor electrice care au fost dezvoltate şi care utilizează SRE, descrierea succintă a caracteristicilor acestora, lista personalului-cheie, experiențele şi gradul de calificare);
    4) tipul tehnologiei de producere, locul amplasării, puterea instalată şi factorul de putere estimat al centralei electrice care utilizează SRE şi care urmează să fie construită şi/sau exploatată de ofertant în cazul obţinerii statutului de producător eligibil, precum şi randamentul estimat al centralei electrice care utilizează SRE;
    5) descrierea aspectelor de fiabilitate a tehnologiei de producere şi a echipamentului centralei electrice care utilizează SRE (denumirea, tipul echipamentului, producătorul, anul fabricării, faptul corespunderii acestora cu cerinţele tehnice, cu cerinţele de calitate şi eficienţă, cu standardele din domeniu, precum şi cu documentele normativ-tehnice, indicate în documentaţia de licitaţie);
    6) credibilitatea tehnică a proiectului de construcţie;
    7) credibilitatea financiară a proiectului de construcţie;
    8) eligibilitatea terenului necesar pentru amplasarea centralei electrice care utilizează SRE;
    9) credibilitatea racordării la reţelele electrice a centralei electrice care utilizează SRE;
    10) data iniţierii şi data preconizată pentru finalizarea construcţiei şi pentru punerea în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE, graficul de construcţie a acesteia;
    11) informaţia privind persoanele fizice și/sau juridice ce vor fi subcontractate și experiența acestora în domeniu;
    12) prognoza anuală, lunară a cantităților de energie electrică produse de centrala electrică ce utilizează SRE;
    13) prețul propus pentru 1 kWh energie electrică produsă din surse regenerabile (fără TVA), exprimat în valută națională (lei moldovenești), care urmează a fi luat drept criteriu la evaluarea ofertelor de preț.
    55. La depunere, oferta trebuie să fie însoțită de un demers oficial ce confirmă înaintarea acesteia, semnat de investitor sau de reprezentantul legal al acestuia, precum şi de documentele indicate în documentaţia de licitaţie, inclusiv:
    1) copia certificatului/deciziei de înregistrare a întreprinderii sau extrasul eliberat de organul înregistrării de stat, copia buletinului de identitate al administratorului/managerului investitorului şi, după caz, copia buletinului de identitate al reprezentantului legal al acestuia şi procura în original;
    2) declarația pe proprie răspundere semnată de investitor, care să confirme că întreprinderea respectivă nu se află în proces de reorganizare sau lichidare, că nu este în procedură de insolvabilitate, că nu i-a fost retrasă sau suspendată licenţa de producere, precum şi că investitorul întruneşte condiţiile stabilite în documentaţia de licitaţie şi, totodată, că informaţia şi documentele prezentate de ofertant sînt veridice. Formularul declaraţiei pe proprie răspundere privind întrunirea tuturor condiţiilor stabilite în documentaţia de licitaţie şi privind veridicitatea informaţiilor şi a documentelor prezentate este parte integrantă a documentaţiei de licitaţie şi se elaborează de Comisia de licitații;
    3) extrasul din proiectul tehnic de execuție și dezvoltare a centralei electrice care utilizează SRE și graficul de construcție;
    4) formularul completat cu privire la garanţia pentru ofertă.
    56. Dacă ofertantul reprezintă mai multe persoane asociate, actele stabilite la punctul 55 subpunctele 1) şi 2) se prezintă pentru fiecare persoană asociată.
    57.  Oferta  depusă de investitori trebuie să corespundă următoarelor condiții:
    1) să aibă caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conținutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de către Comisia de licitații şi să fie semnată, pe proprie răspundere, de către investitor sau de către o persoană împuternicită legal de acesta;
    2)  să corespundă cerinţelor stabilite în documentația de licitație și prezentul Regulament;
    3) să fie tipărită fără corectări și să fie semnată de persoana autorizată pe fiecare pagină;
    4) să fie prezentată în termenul stabilit în anunțul privind inițierea procedurii de licitație.
    58. Oferta se prezintă în plic netransparent, sigilat, cu indicarea denumirii şi a adresei juridice a investitorului care este persoană juridică sau cu indicarea numelui, prenumelui și adresei de domiciliu a persoanei fizice. Oferta de preț propusă de investitori se prezintă în același plic, dar conţinută într-un plic separat, netransparent și sigilat, care urmează să fie deschis de către Comisia de licitații la ședința de evaluare a ofertelor de preț.
    59. La expirarea termenului de 6 luni de la desemnarea cîștigătorului licitației, Comisia de licitații transmite registrul ofertelor, ofertele primite şi dosarele licitației organizate organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, care se păstrează timp de 5 ani.
    60. Ofertele depuse după termenul-limită  de prezentare a ofertelor indicat în anunțul de inițiere a procedurii de licitație nu se înregistrează și se restituie investitorilor.
Secţiunea a 5-a
Garanţia pentru ofertă
    61. Pentru excluderea riscului unui eventual comportament neadecvat pe întreaga perioadă de valabilitate a ofertei, investitorul este obligat să depună, concomitent cu oferta, garanția pentru ofertă, făcînd dovada depunerii în momentul prezentării ofertei.
    62. Garanţia pentru ofertă se stabileşte în documentaţia de licitaţie, în mărime fixă per 1 kW şi este unică pentru toţi investitorii de proiecte ce utilizează un anumit tip de tehnologie de producere. Cuantumul garanției pentru ofertă pentru 1 kW putere instalată nu poate depăși 0,2% din valoarea investiției specifice luate în calcul la stabilirea de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a prețurilor plafon pentru licitația respectivă. Garanția pentru ofertă se prezintă de către investitori sub formă de scrisoare de garanţie bancară eliberată de o bancă din Republica Moldova, după caz, de o bancă din străinătate, de preferinţă avînd corespondent în Republica Moldova, și trebuie să fie valabilă pe întreaga perioadă de valabilitate a ofertei.
    63. Garanția pentru ofertă se returnează integral investitorului în următoarele cazuri:
    1) investitorul nu a fost admis pentru participare la licitație;
    2) investitorul nu a fost anunțat cîștigător al licitaţiei;
    3) investitorul a fost anunțat cîştigător al licitaţiei şi a prezentat dovada transferării garanţiei de bună execuţie a contractului;
    4) investitorul și-a retras oferta pînă la ședința de deschidere a ofertelor.
    64. Garanția pentru ofertă nu se returnează investitorului în următoarele cazuri:
    a) investitorul şi-a retras oferta în perioada de valabilitate a acesteia;
    b) investitorul a prezentat informații false, eronate, motiv pentru care acesta a fost exclus din procedura de licitaţie;
    c) după obţinerea statutului de producător eligibil, investitorul nu a prezentat garanţia de bună execuţie a contractului în mărimea și termenele stabilite în documentația de licitație.
    65. Garanţia pentru ofertă se returnează investitorului în termen de pînă la 30 de zile de la data apariției situațiilor indicate în punctul 63. În cazurile enumerate la punctul 64, garanţia pentru ofertă nu se returnează investitorului şi se transferă de către băncile care au emis scrisorile de garanție pentru ofertă în bugetul de stat, în baza procesului-verbal al Comisiei de licitații.
Secțiunea a 6-a
Deschiderea, examinarea admisibilității
și calificarea ofertelor
    66. La data, ora şi locul stabilit în anunţul privind iniţierea procedurii de licitaţie, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de deschidere şi de examinare a admisibilităţii ofertelor.  Investitorii prezenți la şedinţă sînt informați cu privire la numărul de oferte primite şi referitor la investitorii care au prezentat aceste oferte.
    67. Odată cu deschiderea ofertelor, Comisia de licitații examinează admisibilitatea acestora şi verifică următoarele criterii:
    1) integritatea plicului sigilat cu oferta  și a plicului cu oferta de preț; 
    2) dacă demersul de însoţire şi oferta au fost întocmite şi semnate, cu respectarea cerinţelor stabilite în documentaţia de licitaţie;
    3) dacă tehnologia de producere şi capacitatea centralei electrice în raport cu care se solicită oferirea statutului de producător eligibil se încadrează în limitele stabilite pentru licitaţia respectivă;
    4) dacă la ofertă sînt anexate toate documentele solicitate conform documentaţiei de licitaţie, inclusiv declaraţia pe proprie răspundere stabilită la punctul 55 subpunctul 2);
    5) dacă oferta de preţ este prezentată în plic sigilat şi netransparent;
    6) dacă a fost depusă garanţia pentru ofertă în mărimea stabilită în cadrul licitaţiei.
    68. În cazul în care ofertantul reprezintă mai multe persoane juridice asociate, Comisia de licitații va verifica admisibilitatea ofertei în raport cu investitorul principal din cadrul asocierii care depune oferta.
    69. Comisia de licitaţii anunţă, în cadrul aceleiași şedinţe, constatările făcute în legătură cu admisibilitatea pentru fiecare ofertă, inclusiv denumirea investitorului, obiectul ofertei, puterea totală instalată a centralelor electrice care utilizează SRE, numărul centralelor electrice care utilizează SRE, puterea instalată a fiecărei centrale electrice care utilizează SRE. 
    70. În cazul în care, în privința unei oferte, Comisia de licitații constată că nu au fost întrunite unul sau mai multe criterii de admisibilitate stabilite la punctul 67, Comisia de licitații consideră oferta respectivă ca fiind incorectă şi o respinge, cu indicarea motivelor corespunzătoare în procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor.
    71. Plicul care include oferta de preț a investitorului rămîne nedeschis pe parcursul perioadei în care are loc deschiderea, examinarea admisibilității și calificarea ofertelor depuse.
    72. După deschiderea şi examinarea admisibilităţii tuturor ofertelor depuse, Comisia de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor, în care consemnează lista ofertelor declarate admisibile și a ofertelor incorecte care urmează a fi respinse, cu indicarea argumentelor privind respingerea ofertelor respective. Procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor se întocmește de către Comisia de licitaţii, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament și a documentației de licitație.
    73. La finalul şedinţei de deschidere a ofertelor, Comisia de licitaţii anunţă data, locul şi ora şedinţei în cadrul căreia urmează să califice ofertele declarate admisibile şi consemnează acest fapt în procesul-verbal privind deschiderea și examinarea admisibilității ofertelor.
    74. La data, ora şi locul stabilite pentru şedinţa de calificare a ofertelor, Comisia de licitaţii purcede la calificarea ofertelor care au fost admise şi analizează în detalii conţinutul şi veridicitatea documentelor care demonstrează viabilitatea unui proiect de construcţie enumerate în punctele 43-48, precum şi a documentelor şi informațiilor stabilite la punctul 42.
    75. Pentru verificarea întrunirii de către ofertant a cerințelor de calificare a ofertelor, Comisia de licitații este în drept să invite investitorii pentru a participa la ședință, precum şi să solicite prezentarea de către aceștia a informațiilor suplimentare, după caz, cu indicarea perioadei necesare pentru transmiterea informaţiilor solicitate.
    76. În cazul în care, în privinţa unei oferte, Comisia de licitaţii constată că nu a fost întrunită una dintre cerinţele de calificare sau în cazul în care ofertantul nu prezintă informaţia solicitată în termenul stabilit de Comisia de licitaţii ori informaţia prezentată este falsă, Comisia de licitaţii consideră oferta respectivă ca fiind incorectă şi o respinge, cu indicarea motivelor corespunzătoare. 
    77. După analiza ofertelor şi stabilirea listei ofertelor calificate, Comisia de licitaţii întocmeşte procesul-verbal privind calificarea ofertelor, în care se consemnează ofertele calificate ce urmează a fi evaluate prin deschiderea ofertei de preț, precum şi ofertele incorecte ce urmează a fi respinse, cu menţionarea argumentelor privind respingerea ofertelor respective. În procesul-verbal respectiv se stabilește data, locul şi ora preconizată pentru ședință în cadrul căreia urmează să fie deschise și evaluate ofertele de preț. Procesul-verbal privind calificarea ofertelor se întocmește de Comisia de licitaţii, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament și a documentației de licitație.
    78. În termen de 5 zile lucrătoare de la data în care a avut loc şedinţa de calificare a ofertelor, Comisia de licitaţii anunţă participanţii ale căror oferte au fost calificate, precum şi investitorii ale căror oferte au fost respinse, cu indicarea motivelor respingerii.
    79. În cazul în care nu a fost depusă nicio ofertă, se consideră că licitaţia respectivă nu a avut loc, iar Comisia de licitaţii o declară nevalidă şi inițiază o licitaţie repetată. Licitaţia repetată se organizează în aceleaşi condiţii, criterii şi cerinţe stabilite pentru licitaţia precedentă sau, la decizia Comisiei de licitații, acestea pot fi modificate.
    80. În cazul în care nici în cadrul licitaţiei repetate nu este depusă nicio ofertă, Comisia de licitaţii declară licitaţia nevalidă şi dispune includerea la licitaţia următoare a capacităţilor de producere a energiei electrice din surse regenerabile, care nu au fost oferite în cadrul licitației respective din cauza lipsei ofertelor.
    81. Dacă în cadrul licitațiilor organizate nu au fost oferite integral capacitățile de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie, Comisia de licitații urmează să includă capacitățile respective la licitația următoare.
Secţiunea a 7-a
Evaluarea ofertelor de preț şi anunţarea
cîştigătorilor licitaţiei

    82. La data, ora şi locul stabilite în procesul-verbal privind calificarea ofertelor, Comisia de licitaţii organizează şedinţa de evaluare a ofertelor de preț.
    83. Comisia de licitații deschide plicurile sigilate cu ofertele de preț și le evaluează în baza criteriului celui mai mic preţ de comercializare a energiei electrice din surse regenerabile (în continuare – criteriul celui mai mic preţ). În cazul licitațiilor limitate pentru anumite tehnologii, evaluarea ofertelor de preț în baza criteriului celui mai mic preț se efectuează de Comisia de licitaţii pentru fiecare tip de tehnologie de producere în parte.
    84. Ofertele se ordonează în sensul creșterii prețului propus de ofertanți pînă la completarea capacităților de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitație. În cazul licitațiilor limitate pentru anumite tehnologii, ordonarea ofertelor are loc pentru fiecare tehnologie de producere în parte.
    85. Se consideră oferte cîștigătoare, ofertele cu cel mai mic preţ față de prețul plafon stabilit în documentația de licitație, a căror capacitate totală cumulată nu depăşeşte capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie, dacă este cazul, pentru tehnologia de producere respectivă.
    86. 1) În cazul în care au fost depuse două sau mai multe oferte cu acelaşi preţ, iar capacităţile de producere a energiei electrice din surse regenerabile scoase la licitaţie au fost depăşite, la adjudecarea contractului se ia în considerare oferta în care este indicată centrala electrică cu cea mai mare capacitate instalată, cu condiția încadrării în capacitatea licitată. În cazul în care toate ofertele indică o capacitate instalată identică, se ia în considerare investitorul cu cea mai mare experiență în dezvoltarea proiectelor de valorificare a surselor de energie regenerabilă. În cazul licitațiilor limitate pentru anumite tehnologii, experiența în dezvoltarea proiectelor de valorificare a surselor de energie regenerabilă se va evalua sub aspectul  puterii cumulative dezvoltate la zi de tehnologia respectivă.
    2) În cazul în care, în urma ordonării ofertelor de preț în sensul creșterii prețului revendicat de către investitori, se identifică o ofertă care prezintă un preț competitiv, sub plafonul stabilit în cadrul procedurii, dar capacitatea acesteia, cumulativ cu alte oferte poziționate mai înalt, depășește valoarea capacității licitate de Guvern, Comisia de licitații va solicita investitorului respectiv reconfirmarea ofertei de preț pentru capacitatea ajustată conform limitei licitate de Guvern. În condițiile în care investitorul acceptă propunerea Comisiei de licitații, acesta informează Comisia de licitații în cadrul ședinței de evaluare a ofertelor și îi prezintă acesteia acceptul în scris,  în termen de o zi lucrătoare. În condițiile unui refuz, prezentat inclusiv în scris, Comisia de licitații solicită următorului investitor din lista creată, conform prevederii de la punctul 84, prezentarea reconfirmării prețului ofertat pentru capacitatea inclusă în oferta sa ori, după caz, ajustată conform prezentului alineat, care se va prezenta în scris în termen de o zi lucrătoare.
    87. Comisia de licitații identifică cîștigătorii licitației şi consemnează acest fapt în procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preț. În procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preț se indică ofertele care nu au fost declarate cîștigătoare, cele respinse din motivul depășirii prețului plafon, precum şi alte motive ale respingerii. Procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preț se întocmeşte de Comisia de licitaţii în conformitate cu prevederile prezentului Regulament și documentația de licitație.
    88. În termen de 5 zile lucrătoare de la data la care a fost semnat procesul-verbal privind evaluarea ofertelor de preț, Comisia de licitaţii informează investitorii declarați cîştigători, necîștigători, precum şi pe cei ale căror oferte au fost respinse, cu indicarea motivelor respingerii. 
    89. Comisia de licitaţii informează în scris Guvernul şi organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii cu privire la rezultatele licitaţiei organizate şi le prezintă copiile tuturor proceselor-verbale.
Secțiunea a 8-a
Forme de comunicare şi soluționarea litigiilor
    90. Comunicările şi schimburile de informaţii pot fi realizate, la alegerea participanţilor la licitaţie, prin poştă, fax,  poşta electronică sau prin combinarea acestor mijloace de comunicare. Comisia de licitaţii are obligaţia să nu facă discriminare între investitori sub aspectul mijloacelor şi al formei de comunicare, prin care aceştia transmit sau primesc documentele.
    91. Orice comunicare, solicitare, notificare sau altă formă similară de comunicare dintre Comisia de licitaţii şi investitori în legătură cu organizarea licitațiilor se efectuează în scris.
    92. Comunicările, schimburile de informaţii şi stocarea acestora se efectuează astfel încît să fie asigurată păstrarea integrităţii datelor şi confidenţialitatea ofertelor, precum şi posibilitatea de analiză a conţinutului ofertelor numai după expirarea termenului prevăzut pentru deschiderea acestora.
    93. În conformitate cu prezentul Regulament, din totalitatea informațiilor obținute de Comisia de licitații în procesul de licitație se consideră publice următoarele informații:
    1) numărul total de investitori care participă la licitații, denumirea investitorilor care participă la licitații;
    2) numărul total de oferte primite pentru fiecare tip de tehnologie de producere;
    3) dimensiunea proiectelor de construcție (capacitatea totală de producere a energiei electrice din surse regenerabile), pe fiecare tip de tehnologie de producere;
    4) tipurile de tehnologie de producere, eficienţa, factorul de putere estimat al centralelor electrice care utilizează SRE, indicate în ofertele depuse;
    5) prognoza cantităţii medii anuale de producere a energiei electrice din surse regenerabile, integral şi pentru fiecare tip de tehnologie de producere în parte;
    6) zonele de amplasare a centralelor electrice care utilizează SRE.
    94. Toate comunicările şi schimburile de informaţii efectuate cu investitorii în legătură cu organizarea licitaţiilor se anexează de către Comisia de licitaţii  în dosarele licitaţiilor.
    95. Ofertanţii care nu sînt de acord cu decizia Comisiei de licitaţii privind respingerea ofertei la etapa examinării admisibilităţii, calificării și/sau evaluării ofertelor de preț sînt în drept să conteste în instanţa de contencios administrativ decizia respectivă în termenele şi condiţiile stabilite în Legea contenciosului administrativ nr. 793-XIV din 10 februarie 2000.
    96. În cazul în care, prin hotărîre definitivă şi irevocabilă, instanţa de judecată constată că o anumită ofertă a fost respinsă în mod nejustificat, Comisia de licitaţii reexaminează oferta respectivă și, după caz, poate anula, integral sau în parte, decizia de atribuire a capacităţilor de producere a energiei electrice din surse regenerabile ofertanţilor desemnaţi cîştigători.
Capitolul IV
STATUTUL DE PRODUCĂTOR ELIGIBIL
Secțiunea 1
Oferirea statutului de producător eligibil. Registrul producătorilor eligibili
    97. În baza rezultatelor prezentate de către Comisia de licitaţii, Guvernul dispune oferirea statutului de producător eligibil ofertanților care au fost declarați cîştigători în urma licitației și aprobă o hotărîre în acest sens.
    98. Statutul de producător eligibil se consideră oferit la data aprobării hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil. În termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea garanției de bună execuție a contractului, furnizorul central de energie electrică va semna un contract pentru achiziționarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu fiecare dintre producătorii eligibili, care intră în vigoare la finalizarea construcției și punerea în funcțiune a centralei/centralelor electrice care utilizează SRE.
    99. Proiectul hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil va conține următoarele informații:
    1) denumirea producătorului eligibil;
    2) tipul de tehnologie de producere a energiei electrice din surse regenerabile;
    3) zona şi locul amplasării centralei electrice/centralelor electrice care utilizează SRE;
    4) puterea instalată a centralei electrice/centralelor electrice care utilizează SRE, factorul de putere mediu;
    5) cantitatea medie anuală de producere a energiei electrice din surse regenerabile;
    6) termenul de punere în funcțiune a centralei electrice/centralelor electrice care utilizează SRE;
    7) prețul fix de comercializare de către producătorul eligibil respectiv a energiei electrice din surse regenerabile (prețul cu care ofertantul a cîștigat licitația).
    100. În termen de pînă la 10 de zile lucrătoare de la publicarea în Monitorul Oficial a hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil, Comisia de licitații plasează informația cu privire la ofertanţii cîştigători pe pagina web oficială a Guvernului şi a organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii.
    101. Condițiile de instituire şi de actualizare a Registrului producătorilor eligibili sînt stabilite în Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007  cu privire la registre, precum şi în Legea nr.10 din 26 februarie 2016 cu privire la promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. 
    102. Registrul producătorilor eligibili se ţine în formă electronică şi/ sau pe suport de hîrtie şi urmează să fie divizat în două compartimente: primul va  conține informații cu privire la investitorii cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil în cadrul licitațiilor în conformitate cu prezentul Regulament, iar cel de-al doilea va fi destinat investitorilor cărora le-a fost confirmat statutul de producător eligibil în conformitate cu Regulamentul privind confirmarea statutului de producător eligibil, adoptat de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică.
    103.  Informațiile incluse în compartimentul dedicat producătorilor eligibili cărora le-a fost confirmat statutul de producător eligibil se stabilesc în Regulamentul privind confirmarea statutului de producător eligibil.
    104. Informațiile incluse în compartimentul destinat producătorilor eligibili cărora le-a fost oferit statutul de producător eligibil în conformitate cu prezentul Regulament trebuie să conțină:
    a) informații cu privire la fiecare producător eligibil, inclusiv:
    1) denumirea producătorului eligibil;
    2)  data aprobării la care i-a fost oferit statutul de producător eligibil (data aprobării hotărîrii Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil);
    3) tipul de tehnologie de producere utilizat la centrala electrică respectivă;
    4) zona şi locul amplasării centralei electrice respective;
    5) capacitatea instalată a centralei electrice respective;
    6) cantitatea medie anuală de energie electrică prognozată a fi produsă la centrala electrică respectivă;
    7) data la care a fost încheiat contractul pentru achiziţionarea energiei electrice produse din surse regenerabile și la care a intrat în vigoare;
    8) termenul punerii în funcţiune a centralei electrice respective;
    9) preţul fix de comercializare de către producătorul eligibil respectiv a energiei electrice din surse regenerabile (preţul fix indicat în hotărîrea Guvernului privind oferirea statutului de producător eligibil);
    10)  data la care a fost iniţiată livrarea energiei electrice în reţelele electrice;
    11)  data la care a fost retras statutul de producător eligibil;
    b) informaţii generale, inclusiv cu privire la capacitatea instalată cumulată pe ţară pentru fiecare tip de tehnologie de producere, pentru care a fost oferit statutul de producător eligibil. 
    105. În baza datelor obţinute în procesul monitorizării activității producătorilor eligibili, inclusiv în baza rapoartelor prezentate de producătorii eligibili, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică actualizează informația din Registrul producătorilor eligibili, specificînd inclusiv informații cu privire la evoluţia construcţiei centralei electrice care utilizează SRE.
    106. Informaţiile menţionate la punctul 104 se publică pe pagina oficială a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică şi se actualizează trimestrial.
Secţiunea a 2-a
Obligațiile producătorului eligibil. Garanția de
bună execuție a contractului

    107. Producătorul eligibil este obligat să îndeplinească următoarele obligații:
    1)  să depună garanția de bună execuție a contractului în termen de pînă la 30 de zile de la aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern privind oferirea statutului de producător eligibil;
    2) să construiască şi să pună în funcțiune centrala/centralele electrice ce utilizează SRE  care este/sînt indicată/e în oferta cîștigătoare, în termen de cel mult 36 de luni de la oferirea statutului de producător eligibil, precum şi să respecte termenele, criteriile şi condițiile stabilite în cadrul licitației;
    3) să construiască centrala/centralele ce utilizează SRE cu stricta respectare a puterii instalate indicate în oferta cîştigătoare pentru care investitorului respectiv i-a fost oferit statutul de producător eligibil;
    4) să nu folosească la construcţia şi punerea în funcţiune a centralei/centralelor electrice care utilizează SRE echipament utilizat sau echipament nou fabricat cu peste 48 de luni pînă la punerea în funcțiune a acesteia şi să respecte cerinţele tehnice faţă de tehnologia de producere şi echipamentele centralei electrice respective, indicate în oferta cîștigătoare;
    5)  să prezinte, la fiecare 6 luni, Comisiei de licitații și organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii un raport privind implementarea proiectului de construcție a centralei electrice care utilizează SRE, în conformitate cu graficul de construcție prezentat în oferta cîștigătoare;
    6) după finalizarea construcției şi punerea în funcțiune a  centralei/centralelor electrice care utilizează SRE, să notifice acest fapt Comisiei de licitații şi să-i prezinte actele ce confirmă îndeplinirea obligațiilor asumate în calitate de producător eligibil;
    7) să exploateze şi să asigure că, începînd cu al doilea an, centrala/centralele electrice  funcționează cu un randament global de cel puțin 80%, în cazul centralelor electrice care utilizează biomasă în calitate de combustibil:
    8) la toate etapele de desfășurare a lucrărilor aferente construcției centralei/centralelor electrice, inclusiv post-operare (demolare), să respecte întocmai măsurile și condițiile prescrise în acordul de mediu sau avizul expertizei ecologice de stat, emis de către organul competent în domeniul mediului, indiferent dacă condițiile speciale au fost sau nu trecute în conținutul actului permisiv de executare a lucrărilor de construcție (autorizația de construire), eliberat de către autoritatea administrației publice centrale sau locale pe teritoriul administrativ al căreia se va desfășura activitatea planificată.
    108. În termen de pînă la 30 zile de la aprobarea proiectului hotărîrii de Guvern privind oferirea statutului de producător eligibil, producătorul eligibil este obligat să prezinte Comisiei de licitații formularul completat al garanției de bună execuție a contractului. La solicitarea producătorului eligibil, Comisia de licitaţii poate dispune prelungirea termenului de depunere a garanției  de bună execuție a contractului cu cel mult 10 zile. 
    109. Garanția de bună execuție a contractului se stabileşte în documentaţia de licitaţie, în mărime fixă per 1 kW putere instalată, şi este unică pentru toţi producătorii eligibili. Cuantumul garanției de bună execuție  a contractului  pentru 1 kW putere instalată nu poate depăși 2% din valoarea investiției specifice luate în calcul la stabilirea de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a prețurilor plafon pentru licitația respectivă. Garanţia de bună execuție a contractului se prezintă de către producătorii eligibili sub formă de scrisoare de garanție bancară eliberată de o bancă din Republica Moldova, după caz, de o bancă din străinătate, de preferinţă cu corespondent în Republica Moldova, valabilă pe întreaga perioadă de construcție şi recepţie finală a lucrărilor de construcție a centralei electrice care utilizează SRE.
    110. Garanţia de bună execuţie a contractului se returnează integral producătorului eligibil care şi-a îndeplinit toate obligaţiile privind construcţia şi punerea în funcţiune a centralei electrice care utilizează SRE în termenele şi condiţiile stabilite în cadrul licitaţiei.
    111. Garanţia de bună execuţie a contractului nu se returnează producătorului eligibil căruia i-a fost retras statutul respectiv în cazurile stabilite la punctul 119  subpunctele 1), 2), 4) – 6).
    112. Garanţia de bună execuţie a contractului se returnează producătorului eligibil în cel mult 30 zile de la data recepției finale a lucrărilor de construcție și punerii în funcțiune a centralei electrice care utilizează SRE, în termenele şi condiţiile stabilite în cadrul licitației. În cazurile enumerate în punctul 119  subpunctele 1), 2), 4)- 6), garanția de bună execuție a contractului nu se returnează producătorului eligibil și se transferă în bugetul de stat în baza unei hotărîri de Guvern cu privire la retragerea statutului de producător eligibil. În acest caz, băncile care au emis scrisorile de garanție de bună execuție a contractului vor transfera mijloacele financiare respective în bugetul de stat.
    113. Termenul de punere în funcțiune a centralei electrice care utilizează SRE, indicat la punctul 107 subpunctul 2), poate fi prelungit de către Guvern, în cazul oferirii statutului de producător eligibil în cadrul licitației pe un termen de 6 luni, dar nu mai mult de 12 luni, dacă centrala electrică respectivă nu poate fi pusă în funcțiune din motive întemeiate, neimputabile producătorului eligibil (condiții de forță majoră; lipsa posibilității de a o racorda la rețeaua electrică din cauza nerespectării de către operatorul sistemului de transport, operatorul sistemului de distribuție a termenelor privind dezvoltarea rețelei electrice; întîrzierea de către operatorul de sistem în executarea și punerea în funcțiune a instalației de racordare conform contractului de racordare).
    114. Se consideră ziua punerii în funcțiune a centralei electrice care utilizează SRE ziua în care centrala electrică respectivă a fost admisă în exploatare.
    115. Comisia de licitații monitorizează respectarea de către producătorii eligibili a obligațiilor care le incumbă în conformitate cu secțiunea a 2-a.
    116. Dacă producătorul eligibil intenționează să majoreze capacitatea centralei electrice existente care utilizează SRE, acesta urmează să participe la o altă licitaţie pentru a i se oferi statutul de producător eligibil pentru capacitatea nou-instalată.
    117. În cazul modificării proprietarului centralei electrice care utilizează SRE,  aflată în proprietatea unui producător eligibil existent, noul proprietar este obligat să prezinte Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică documentele necesare pentru actualizarea datelor incluse în Registrul producătorilor eligibili, precum și să notifice Comisia de licitații. În vederea menţinerii statutului de producător eligibil, noul proprietar trebuie să întrunească cerinţele stabilite pentru proprietarul anterior şi indicate în oferta cîştigătoare.
    118. În cazul în care nu a obţinut sau i-a fost retras statutul de producător eligibil, producătorul respectiv este în drept să comercializeze energia electrică produsă din surse regenerabile pe piaţa energiei electrice, în condiţii negociate.
Secţiunea a 3-a
Retragerea statutului de producător eligibil
    119. Statutul de producător eligibil se retrage prin hotărîre de Guvern, în cazul în care după oferirea statutului de producător eligibil:
    1) se constată faptul că investitorul respectiv a prezentat informaţii false în legătură cu prezentarea ofertei;
    2) investitorul renunță statutul de producător eligibil;
    3) investitorul nu depune garanţia de bună execuţie a contractului, în mărimea şi termenele stabilite la punctele 108-109;
    4) investitorul nu a construit şi nu a pus în funcțiune centrala electrică în termen de 36 de luni de la oferirea statutului de producător eligibil sau în termenul prelungit de Guvern în conformitate cu punctul 113;
    5) investitorul respectiv nu a îndeplinit obligația stabilită la punctul 107 subpuntele 2), 3), 4), 6), 7);
    6)  a fost adoptată decizia cu privire la anularea înregistrării de stat a producătorului eligibil în cauză.
    120. Retragerea statutului de producător eligibil se efectuează prin hotărîre de Guvern, iar radierea din Registrul producătorilor eligibili a investitorului respectiv se efectuează în baza deciziei motivate a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică. În hotărîrea cu privire la retragerea statutului de producător eligibil se prevede și transferul în bugetul de stat a cuantumului garanţiei de bună execuţie a contractului, depusă de producătorul eligibil respectiv.
    121. Hotărîrea de Guvern cu privire la retragerea statutului de producător eligibil se comunică investitorului respectiv, în scris, în termen de 10 zile de la aprobarea acesteia, cu indicarea motivelor retragerii. 
    122. În termen de 30 de zile de la aprobarea hotărîrii cu privire la retragerea statutului de producător eligibil investitorului, Guvernul va expedia furnizorului central de energie electrică o notificare ce va servi drept temei pentru rezilierea contractului pentru achiziționarea energiei electrice produse din surse regenerabile cu producătorul eligibil respectiv.
    123. Capacitatea de producere a energiei electrice din surse regenerabile, eliberată ca urmare retragerii statutului de producător eligibil se oferă la licitaţiile următoare în modul şi condițiile stabilite în prezentul Regulament.
Capitolul V
DISPOZIȚII FINALE
    124. Prezentul Regulament intră în vigoare de la data publicării.
    125. În termen de pînă la 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului Regulament, Comisia de licitații, cu suportul organului central de specialitate al administrației publice în domeniul energeticii, va elabora documentația de licitaţie conform prevederilor punctelor 39 și 40.