HGO828/2018
ID intern unic:  377347
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 828
din  20.08.2018
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la Fondul de garantare
a creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii
Publicat : 24.08.2018 în Monitorul Oficial Nr. 321-332     art Nr : 877     Data intrarii in vigoare : 24.08.2018
    În temeiul art.13 alin. (5) din Legea nr. 179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 306-313, art. 651), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la organizarea, funcționarea și utilizarea Fondului de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii (se anexează).
    2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                       Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei
    și infrastructurii                                                            Chiril Gaburici
    Ministrul finanţelor                                                      Octavian Armaşu

    Nr. 828. Chişinău, 20 august 2018.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.828/2018

REGULAMENT
cu privire la organizarea, funcţionarea și utilizarea Fondului de
Garantare a Creditelor
pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la organizarea, funcţionarea și utilizarea Fondului de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii (în continuare – Regulament) stabileşte principiile de activitate ale Fondului de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii (în continuare – Fond de garantare), precum şi modul de funcționare și organizare a procesului de garantare.
    2. Principiile care stau la baza emiterii garanțiilor financiare sînt:
    transparența – punerea la dispoziția tuturor celor interesați a informațiilor referitoare la posibilitatea obținerii garanțiilor financiare, a criteriilor de eligibilitate și a produselor de garantare;
    diversitatea – tratamentul nediscriminatoriu al solicitanților;
    egalitatea – criteriile de selecție și aprobare a cererilor de garantare vor fi aplicate astfel încît orice debitor eligibil să aibă șanse egale la obținerea garanției financiare;
    primul venit, primul servit – acceptarea cererilor și solicitărilor de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii care corespund criteriilor de eligibilitate și produselor de garantare va avea loc respectînd consecutivitatea înregistrării cererilor, în limita Fondului de garantare, cu aplicarea coeficientului de multiplicare aprobat anual de către Consiliul de coordonare al Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (în continuare – Consiliu de coordonare), constituit conform Hotărîrii Guvernului nr. 538/2007. În sensul prezentei prevederi, cererea va fi considerată depusă la momentul recepționării de către Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (în continuare – ODIMM) a tuturor documentelor și informațiilor prevăzute de prezentul Regulament.
    3. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:
    garanție financiară – angajament în formă scrisă față de entitatea din sectorul financiar, asumat de către ODIMM, privind asigurarea cu gaj suficient, în termenele stabilite, a creditelor acordate persoanelor fizice cu activitate economică sau persoanelor juridice;
    credit – sumă de bani acordată ca împrumut persoanei fizice cu activitate economică sau persoanei juridice de către entitatea din sectorul financiar în bază de contract, sumă ce urmează a fi rambursată într-un termen stabilit (scadența creditului);
    gaj – garanție reală (acceptată în conformitate cu normele interne ale entității din sectorul financiar și prevederile legislației în vigoare) în al cărei temei entitatea poate urmări bunul gajat, avînd prioritate fată de alți creditori, inclusiv față de stat, la satisfacerea creanței garantate;
    coeficient de multiplicare – valoare utilizată la determinarea capacității de garantare, stabilită de Consiliul de coordonare ODIMM;
    produse de garantare – tipuri de garanții financiare pe care ODIMM le oferă întreprinderilor mici și mijlocii;
    sistem informațional de gestiune a garanțiilor - aplicație electronică destinată digitalizării proceselor de solicitare, examinare, eliberare și monitorizare de către ODIMM a garanțiilor destinate creditelor contractate de întreprinderile micro, mici și mijlocii.
II. MISIUNEA ŞI OBIECTIVELE FONDULUI
DE GARANTARE
    4. Misiunea Fondului de garantare este îndreptată spre realizarea politicii de stat cu privire la susţinerea dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din Republica Moldova, în vederea facilitării accesului la finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii care nu dispun de suficient gaj, prin emiterea garanţiilor financiare în favoarea entităților din sectorul financiar, în scopul garantării creditelor/împrumuturilor.
    5. În scopul realizării misiunii stabilite la pct. 4, Fondul de garantare are următoarele obiective:
    1) stimularea creării de noi întreprinderi mici şi mijlocii, dezvoltarea celor cu potenţial de creştere, inclusiv a celor orientate spre export;
    2) stimularea creării şi menţinerii locurilor de muncă prin sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii care contribuie la creşterea economică şi la ocuparea forţei de muncă;
    3) sporirea volumului de resurse financiare accesate de întreprinderile mici şi mijlocii de la entitățile din sectorul financiar;
    4) majorarea portofoliului de credite/împrumuturi destinate întreprinderilor mici și mijlocii care contribuie la atragerea investiţiilor în economia naţională prin emiterea garanţiilor financiare diminuatoare de risc;
    5) sporirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii prin facilitatea accesului la finanţare.
III. GESTIONAREA ŞI ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII
FONDULUI DE GARANTARE

    6. ODIMM emite garanții financiare pentru garantarea creditelor/împrumuturilor solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii din Republica Moldova de la entitățile partenere din sectorul financiar.
    7. Garanțiile financiare se emit în limita Fondului de garantare, cu aplicarea coeficientului de multiplicare aprobat anual de către Consiliul de coordonare.
    8. Garanţiile financiare se emit respectînd principiul divizării riscului de credit cu entitățile din sectorul financiar cu care ODIMM are încheiate contracte de colaborare. ODIMM publică lista entităților partenere din sectorul financiar pe pagina sa web oficială.
    9. Termenul, plafonul, cuantumul, precum şi produsele de garantare se actualizează, după caz, ținînd cont de evoluția pieței financiare și documentele strategice din domeniul dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijloci și se înaintează de către ODIMM spre aprobare Consiliului de coordonare.
    10. ODIMM emite garanţii financiare pentru întreprinderile mici şi mijlocii care corespund produselor de garantare şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în Regulamentul privind emiterea, monitorizarea şi executarea garanţiilor financiare, aprobat de către Consiliul de coordonare.
    11. Întreprinderile mici și mijlocii pot beneficia de garanții financiare emise de către ODIMM, în limita plafonului de 80% din valoarea creditelor solicitate de la entitățile din sectorul financiar.
    12. Pentru obținerea creditului garantat cu garanție financiară, întreprinderea va depune la entitatea din sectorul financiar cu care ODIMM are încheiat contractul de colaborare cererea de acordare a creditului, ce urmează a fi asigurat parțial cu garanție emisă de ODIMM.
    13. Entitatea din sectorul financiar va examina cererea de acordare a creditului în conformitate cu procedurile și reglementările interne, ținînd cont de cerințele de eligibilitate prevăzute în contractul de colaborare dintre ODIMM și entitatea respectivă.
    14. Luînd o decizie de finanțare a proiectului, entitatea din sectorul financiar va înainta către ODIMM cererea de garantare însoțită de solicitarea întreprinderii.
    15. ODIMM va examina cererea de garantare în termen de 5 zile lucrătoare, ținînd cont de analiza întreprinderii efectuată de entitatea din sectorul financiar, precum și de criteriile de eligibilitate, după care va expedia pe adresa entității decizia de acceptare/refuz. În cazul deciziei de refuz se va indica motivul privind refuzul emiterii garanției.
    16. Odată cu adoptarea de către ODIMM a deciziei de acceptare a emiterii garanției financiare, beneficiarul garanției (entitatea din sectorul financiar) va semna cu solicitantul (întreprinderea) contractul de credit și contractele de gaj/ipotecă.
    17.  În urma semnării contractelor enumerate la pct. 16, ODIMM va semna cu solicitantul (întreprinderea) contractul de garantare și va emite garanția financiară în termen de 5 zile de la momentul recepționării de către ODIMM a contractelor enumerate la pct.16. La semnarea contractului de garantare, condițiile contractuale de garantare vor fi aduse la cunoștința solicitantului prin intermediul Sistemului informațional de gestiune a garanțiilor întreprinderii. 
    18. Procesele de emitere, monitorizare şi executare a garanţiilor financiare sînt stabilite în Regulamentul privind emiterea, monitorizarea şi executarea garanţiilor financiare, iar relațiile existente cu entitățile partenere din sectorul financiar şi întreprinderile mici şi mijlocii pot fi realizate prin corespondenţă şi/sau prin intermediul Sistemului informaţional de gestiune a garanţiilor.
    19. În scopul asigurării funcţionalităţii Sistemului informaţional de gestiune a garanţiilor, ODIMM este în drept să acceseze serviciile Instituției publice „Agenția de Guvernare Electronică”, Instituției publice „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică” și sistemelor informaționale automatizate.
    20. În calitate de subiecți cu drept de acces la Sistemul informaţional de gestiune a garanţiilor participă toate părțile implicate în procesul de garantare: ODIMM, entitățile partenere din sectorul financiar și persoanele fizice cu activitate economică sau persoanele juridice, în calitatea lor de solicitanți de garanție.
IV. MODUL DE FORMARE ŞI UTILIZARE A MIJLOACELOR
FONDULUI DE GARANTARE

    21. Resursele financiare ale Fondului de garantare se constituie și se acumulează din alocările bugetare prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul respectiv, asistența donatorilor, precum și din alte surse ce nu contravin legislației Republicii Moldova.
    22. Resursele financiare ale Fondului de garantare sînt utilizate pentru:
    1) asigurarea capacităţii de emitere a garanţiilor financiare, în scopul garantării creditelor/împrumuturilor întreprinderilor mici şi mijlocii solicitate de la entitățile partenere din sectorul financiar;
    2) completarea fondului de provizioane pentru asigurarea executării garanţiilor financiare.
    23. Resursele financiare ale Fondul de garantare sînt plasate şi gestionate de ODIMM pe conturile curente şi de depozit deschise la băncile partenere.
    24. Uzufructul generat în urma plasării resurselor financiare la conturi de depozit și a emiterii garanțiilor financiare este îndreptat spre completarea fondului de provizioane și acoperirea cheltuielilor de administrare, în limitele aprobate anual de către Consiliul de coordonare.
    25. Cuantumul de completare a fondului de provizioane se aprobă anual de către Consiliul de coordonare, în funcție de calitatea portofoliului de credite acordate sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.
    26. ODIMM este responsabilă de gestionarea eficientă a resurselor financiare ale Fondului de garantare.
V. CONSILIUL DE COORDONARE AL ORGANIZAȚIEI PENTRU
DEZVOLTAREA SECTORULUI ÎNTREPRINDERILOR MICI ȘI MIJLOCII

    27. Pornind de la atribuțiile funcționale și drepturile Consiliului de coordonare, prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.538/2007 cu privire la crearea Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, în vederea gestionării eficiente a Fondului de garantare de către ODIMM, Consiliul de Coordonare exercită următoarele funcții:
    1) aprobă Regulamentul privind emiterea, monitorizarea şi executarea garanţiilor financiare;
    2) aprobă instrucțiunile interne privind procesele de garantare;
    3) aprobă planul de activitate anual şi măsurile de îmbunătăţire a procesului de garantare a creditelor/împrumuturilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii pentru anul ulterior;
    4) aprobă raportul privind activitatea de garantare a creditelor/împrumuturilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii;
    5) aprobă anual coeficientul de multiplicare;
    6) aprobă anual cuantumul de completare a fondului de provizioane;
    7) aprobă anual produsele de garantare (inclusiv termenele, plafoanele, cuantumurile și comisioanele de garantare);
    8) soluţionează alte probleme care nu contravin prezentului Regulament şi legislaţiei în vigoare.
    28. Toate deciziile Consiliului de coordonare se fixează în procesele-verbale ale şedinţelor.
VI. EVALUAREA ŞI MONITORIZAREA ACTIVITĂŢII
FONDULUI DE GARANTARE
    29. Evidenţa mijloacelor financiare ale Fondului de garantare se efectuează conform legislaţiei în vigoare, luînd în considerare, după caz, solicitările donatorilor.
    30. ODIMM prezintă anual Consiliului de coordonare planul de activitate şi măsurile de îmbunătăţire a procesului de garantare a creditelor/împrumuturilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii pentru anul ulterior.
    31. Semestrial şi anual, ODIMM prezintă Consiliului de coordonare raportul privind activitatea de garantare a creditelor/împrumuturilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
    32. Raportul anual privind activitatea de garantare a creditelor/împrumuturilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii se publică pe pagina web oficială a ODIMM pînă la data de 30 aprilie a anului următor celui de gestiune.
    33. Controlul asupra activităţii ODIMM în gestionarea Fondului de garantare se efectuează de către organele abilitate. Rezultatele controalelor se aduc la cunoştinţa Consiliului de coordonare.