OMF158/2018
ID intern unic:  377499
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 158
din  25.09.2018
cu privire la aprobarea Regulamentului privind modalitatea efectuării
stimulării fiscale pentru sumele reflectate în  Sistemul de evidenţă al
Serviciului Fiscal de Stat şi al Serviciului Vamal
Publicat : 05.10.2018 în Monitorul Oficial Nr. 377-383     art Nr : 1471
    În scopul executării prevederilor art.15 alin.(2) din Legea privind declararea voluntară și stimularea fiscală nr. 180 din 17.08.2018, în temeiul pct. 6 subpunctele 2), 4)  din Hotărârea Guvernului nr. 1265 din 14 noiembrie 2008 cu privire la reglementarea activității Ministerului Finanțelor  (Monitorul Oficial, 2008, nr. 2008-2009, art.1278),
ORDON:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modalitatea efectuării stimulării fiscale pentru sumele reflectate în sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat şi al Serviciului Vamal, conform anexei la prezentul ordin.
    2. Responsabilitatea executării prevederilor ordinului în cauză se pune în sarcina Serviciului Fiscal de Stat şi Serviciului Vamal.
    3. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    SECRETARUL GENERAL DE STAT                                           Ion CHICU

    Nr. 158. Chişinău, 25 septembrie 2018.

Anexă la Ordinul Ministerului Finanțelor
nr. 158 din 25.09.2018

REGULAMENT

privind modalitatea efectuării stimulării fiscale pentru sumele reflectate
în sistemul
de evidență al Serviciului Fiscal de Stat și al Serviciului Vamal
    1. Prezentul Regulament este elaborat în scopul executării Legii nr. 180 din 26 iulie 2018 privind declararea voluntară și stimularea fiscală, publicată în Monitorul Oficial nr. 309-320 din 17 august 2018 (în continuare Lege).
    2. Regulamentul stabilește mecanismul realizării procesului de stimulare fiscală efectuat conform prevederilor Legii, în partea ce ține de plățile administrate de Serviciul Fiscal de Stat, reflectate în sistemul de evidență al Serviciului Fiscal de Stat, inclusiv în evidența specială, precum și plățile administrate de Serviciul Vamal, reflectate în sistemul de evidență al Serviciului Vamal.
    3. În sensul prezentului Regulamentul vor fi utilizate următoarele abrevieri:
    SFS- Serviciul Fiscal de Stat;
    DGAF- Direcţiile generale administrare fiscală din cadrul SFS;
    DGACM- Direcţia generală administrare contribuabili mari din cadrul SFS;
    DEIF- Direcţia evidenţă şi informaţii fiscale din cadrul SFS;
    SIA CCC- sistemul informaţional „ Contul curent al contribuabilului” al SFS;
    SV – Serviciul Vamal;
    DVV - Direcția venituri vamale din cadrul Serviciului Vamal.
    4. Stimularea fiscală aferent plăţilor administrate de SFS se realizează prin anularea sumelor amenzilor aferente bugetului de stat sau fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi majorărilor de întârziere (penalităţilor) calculate pentru neplata în termen a impozitelor, taxelor şi a altor plăţi obligatorii aferente bugetului de stat, inclusiv la defalcările de la impozitele şi taxele de stat aferente bugetelor locale, potrivit cotelor procentuale stabilite conform legislaţiei în vigoare, sau aferente fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, neachitate la data punerii în aplicare a Legii (17 august 2018), inclusiv amânate sau eşalonate conform legislaţiei în vigoare (în temeiul art. 180 din Codul fiscal), reflectate în sistemul de evidenţă al SFS, inclusiv în evidenţa specială (în temeiul art. 206 din Codul fiscal).
    5. Condiţia obligatorie de aplicare față de contribuabili a stimulării fiscale constă în faptul ca, până în data de 20 decembrie 2018 inclusiv, contribuabilii urmează să achite integral plăţile de bază la impozite, taxe, la alte plăţi aferente bugetului de stat, inclusiv la defalcările de la impozitele şi taxele de stat aferente bugetelor locale, potrivit cotelor procentuale stabilite conform legislației în vigoare, și/sau aferente fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, administrate de SFS, inclusiv cele aflate în evidenţă specială.
    6. Stimularea fiscală, aferentă plăţilor administrate de SV se efectuează prin anularea sumelor amenzilor și majorărilor de întârziere (penalităţilor), reflectate în sistemul de evidenţă al SV, calculate pentru neplata în termen a impozitelor, taxelor şi a altor plăţi obligatorii aferente bugetului de stat, neachitate la data punerii în aplicare a Legii (17 august 2018), inclusiv amânate sau eşalonate conform legislaţiei în vigoare.
    7. Condiţia obligatorie de aplicare față de contribuabili a stimulării fiscale la plățile administrate de SV constă în faptul ca, până în data de 20 decembrie 2018 inclusiv, plătitorii vamali să achite integral plăţile de bază la impozite, taxe, la alte plăţi aferente bugetului de stat.
    8. Sumele pasibile anulării de către SFS la data punerii în aplicare a prevederilor Legii sunt sumele determinate conform Ordinului SFS nr. 424 din 17 august 2018 cu privire la închiderea perioadei de raportare în SIA „Contul curent al contribuabilului” în scopul fixării majorărilor de întîrziere şi amenzilor neachitate întru implementarea Legii privind declararea voluntară şi stimularea fiscală nr.180 din 26 iulie 2018.
    9. Sumele pasibile anulării de către SV la data punerii în aplicare a prevederilor Legii sunt sumele determinate conform Ordinului SV nr. 408-o din 18 septembrie 2018 cu privire la stabilirea soldurilor debitoriale în fișele personale de evidență a plătitorilor vamali în scopul implementării Legii privind declararea voluntară și stimularea fiscală nr.180 din 26 iulie 2018.
    10. Contribuabililor înregistrați în UTA Găgăuzia se va aplica stimularea fiscală prin anularea amenzilor aplicate la bugetul de stat, iar în partea majorărilor de întârziere - la plățile ce țin de defalcările de la impozitele şi taxele de stat aferente bugetelor locale, potrivit cotelor procentuale stabilite conform legislaţiei în vigoare, sau aferente fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, administrate de SFS, fiind respectată condiția obligatorie de achitare integrală  a plăților de bază la bugetul de stat și fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, inclusiv cele aflate în evidenţă specială.
    11. În scopul asigurării anulării majorărilor de întârziere (penalităților) și amenzilor, reflectate în sistemul de evidență al SFS, inclusiv din evidența specială, se vor întreprinde următoarele acțiuni:
    a) pentru determinarea obiectului stimulării fiscale (la situaţia din 17 august 2018) se vor identifica soldurile fixate conform sistemului de evidență al SFS, potrivit Ordinului SFS nr. 424 din 17.08.2018 cu privire la închiderea perioadei de raportare în SIA „Contul curent al contribuabilului” în scopul fixării majorărilor de întîrziere şi amenzilor neachitate, întru implementarea Legii privind declararea voluntară şi stimularea fiscală nr.180 din 26 iulie 2018, pentru fiecare contribuabil, pe subdiviziuni și buget, reflectate la clasificațiile economice, conform Anexei nr. 1 la prezentul Regulament;
    b) DEIF va stabili subiecții stimulării fiscale şi sumele pasibile anulării la amenzile și penalitățile aferente bugetului de stat, inclusiv la defalcările de la impozitele și taxele de stat aferente bugetelor locale, potrivit cotelor procentuale stabilite conform legislației în vigoare și aferente fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, inclusiv amânate, eșalonate conform legislației în vigoare, reflectate în SIA CCC la situaţia din 17 august 2018, prin extragerea informației în format electronic, potrivit Ordinului SFS nr. 424 din 17.08.2018;
    c) DEIF, în baza informației prezentate de către DGAF/DGACM (în conformitate cu Anexa nr. 2 la prezentul Regulament), va stabili subiecții stimulării fiscale cu sume pasibile anulării la amenzile și penalitățile aferente bugetului de stat, inclusiv la defalcările de la impozitele și taxele de stat aferente bugetelor locale, potrivit cotelor procentuale stabilite conform legislației în vigoare și aferente fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală, din evidența specială a SFS, reflectate în registrele de evidență la situaţia din 17 august 2018.
    12. În scopul asigurării anulării majorărilor de întârziere (penalităților) și amenzilor, reflectate în sistemul de evidență al SV, se vor întreprinde următoarele acțiuni:
    a) pentru determinarea obiectului stimulării fiscale (la situaţia din 17 august 2018) se vor identifica soldurile debitoriale stabilite conform sistemului de evidență al Serviciului Vamal, în conformitate cu Ordinul SV nr. 408-o din 18 septembrie 2018, în scopul fixării majorărilor de întârziere şi amenzilor neachitate la sumele restanțelor la impozitele și taxele de stat, pe subdiviziunile SV, reflectate la clasificațiile economice, conform Anexei nr. 4 la prezentul Regulament.
    b) DVV va stabili subiecții stimulării fiscale şi sumele pasibile anulării la amenzile și penalitățile aferente bugetului de stat, inclusiv amânate, eșalonate conform legislației în vigoare, reflectate în sistemul de evidență al SV la data de 17 august 2018, prin sistematizarea informației prezentate de către subdiviziunile SV (în conformitate cu Anexa nr. 4 la prezentul Regulament), potrivit Ordinului SV nr. 408-o din 18  septembrie 2018.
    13. Subdiviziunile SV, responsabile de emiterea documentelor vamale, vor asigura, în termen de pînă la 20 decembrie 2018 inclusiv, reflectarea în fișele personale de evidență a plătitorilor vamali-subiecţi ai stimulării fiscale, a documentelor vamale interne emise pînă la 17.08.2018, după cum urmează:
    а) funcționarii subdiviziunilor, vizate în Dispoziția SV nr.553-d din 25 august 2014, vor reflecta deciziile de regularizare (cu suportul Direcției dezvoltare și securitate informațională, după caz);
    b) funcționarii subdiviziunilor, vizate în Ordinul SV nr.27-o din 3 februarie 2016, vor reflecta procesele-verbale de contravenție;
   c) Direcția venituri vamale va reflecta deciziile de stingere a obligaţiilor vamale prin prescripție (conform Dispoziției SV nr.554-d din 25 august 2014), deciziile de stingere a obligației vamale prin scădere (conform Ordinului SV nr.463-o din 27 noiembrie 2014), deciziile de stingere prin compensare (conform Ordinului SV nr.487–o din 7  octombrie 2013).
    14. Direcțiile deservire fiscală din cadrul DGAF și DGACM vor asigura subiecţilor stimulării fiscale:
    a) în termen de pînă la 20 decembrie 2018 inclusiv, reflectarea în SIA CCC a documentelor fiscale interne şi anume: formularul F115 (decizia de modificare a obligaţiei fiscale), formularul DFISC (Decizia de stingere a obligaţiilor fiscale şi/sau anulare a sumelor plătite în plus), formularul CAD (Cerere de anulare a documentelor), formularul CIR (Cerere de înscriere repetată a documentului), formularul CRDA (Cerere de restabilire a documentului anulat), formularul RC (Rezultatele controlului), formularul AR (Informaţia cu privire la evidenţa sumelor acceptate/confirmate spre restituire), formularul SCAD (Stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere), formularul IIAP (Informaţia privind împrumuturile acordate/primite de către persoanele fizice);
    b) începând cu 21 decembrie 2018, după fixarea soldurilor la situaţia din 20 decembrie 2018, restabilirea în SIA CCC a sumelor la plățile de bază pe impozite și taxe, corespunzător bugetelor, aflate în evidența specială, precum și plățile din categoria celor amânate și eșalonate, de asemenea şi sumele majorărilor de întârziere (penalităților) și amenzilor amânate și eșalonate și celor reflectate inclusiv în evidența specială, neachitate la data intrării în vigoare a Legii.
    15. În scopul reflectării în SIA CCC a sumelor din evidența specială, în termen de pînă la 27 decembrie 2018 inclusiv, Direcțiile deservire fiscală din cadrul DGAF și DGACM vor asigura întocmirea și perfectarea documentelor fiscale interne, potrivit prevederilor Ordinului SFS nr. 71 din 28 aprilie 2017 cu privire la aprobarea documentelor fiscale interne şi modul de utilizare a acestora în SIA „Documente fiscale interne” și Ordinului SFS nr. 1108 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale din 7 decembrie 2015.
Restabilirea sumelor respective se va efectua cu data stingerii plăţilor de bază, prin formularul de uz intern, prin care acestea au fost luate în evidența specială, cu indicarea sumelor cu semnul opus.
    16. După reflectarea în SIA CCC a obligațiilor fiscale restabilite din evidenţa specială, în termen de pînă la 3 zile lucrătoare, Direcțiile deservire fiscală prin intermediul DGAF și DGACM, pentru contribuabilii ale căror restanțe cad sub incidenţa Legii, vor expedia în format electronic către DEIF listele întocmite, conform Anexei nr. 2 la prezentul Regulament. 
Soldul va cuprinde şi sumele obligaţiilor fiscale înregistrate pe subdiviziunile amplasate în afara locului de evidenţă a întreprinderii de bază.
    17. DEIF va examina informația despre contribuabilii care au avut restanţe la data de 17 august 2018 cu condiţia achitării plăţilor de bază în termen de pînă la 20 decembrie 2018 inclusiv, completată cu informația suplinită, recepţionată din cadrul DGAF şi DGACM, în termen de 10 zile lucrătoare, şi va stabili subiectul şi obiectul final al stimulării fiscale.
    18. DVV  din cadrul SV va examina informația despre contribuabilii care au avut restanţe la data de 17 august 2018, cu condiţia achitării plăţilor de bază în termen de pînă la 20 decembrie 2018 inclusiv, completată cu informația suplinită, recepţionată din subdiviziunile SV, responsabile de emiterea documentelor de plată, în termen de 10 zile lucrătoare, şi va stabili obiectul final al stimulării fiscale.
    19. În scopul definitivării efectuării procesului (operațiunilor) de stimulare fiscală, DEIF, cu suportul IP Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe, va perfecta documentul de uz intern Forma DFISC, în termen de pînă la 25 ianuarie 2019, fiind bifate metoda anulare şi motivul legal “L180/15”.
    20. În scopul definitivării efectuării procesului (operațiunilor) de stimulare fiscală, DVV, în termen de pînă la 25 ianuarie 2019, va efectua anularera sumelor care cad sub incidența art.15 al Legii nr.180, fiind indicat motivul anulării “L180/15”.
    21. Înscrierile privind anularea se vor reflecta în Sistemul Informațional al SFS și în Sistemul Informațional al SV, cu data de 21 decembrie 2018.
    22. Pentru perioada de la 17 august 2018 și pînă la implementarea definitivă a prevederilor prezentului Regulament, conform pct.19:
    - în cazul solicitării de către contribuabil a Certificatelor privind lipsa sau existența restanțelor față de buget, dacă acesta dispune de restanțe inclusiv cele ce fac obiectul Legii nr. 180 din 26 iulie 2018 privind declararea voluntară și stimularea fiscală, în Certificate se va indica suma totală reflectată în sistem, pe principii generale;
    - în cazul în care contribuabilul dispune de sume achitate în plus, concomitent  fiind subiect al stimulării fiscale conform prevederilor Legii menționate, restituirea sumelor achitate în plus se va efectua fără de compensarea sumelor ce fac obiectul stimulării fiscale, compensarea efectuîndu-se doar pentru plățile de bază și/sau alte majorări de întîrziere (penalități) și amenzi calculate începînd cu 18 august 2018;
   - în scopul excluderii cazurilor de dublare a anulării majorării de întîrziere recalculate conform art.228 alin.(5) din Codul fiscal, pentru sumele calculate pînă la 17 august 2018, se suspendă executarea prevederilor art.228 alin.(5) din Codul fiscal aferent subiecţilor stimulării fiscale. Compensarea majorărilor de întîrziere şi amenzilor se va efectua la cererea contribuabililor conform prevederilor Hotărîrii de Guvern nr.235 din 19 aprilie 2017 pentru aprobarea Regulamentului privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti.
    23. Pentru perioada de la 17 august 2018 și pînă la implementarea definitivă a prevederilor prezentului Regulament, conform pct.20:
    - în cazul solicitării de către contribuabil a Certificatelor privind lipsa sau existența restanțelor față de buget, dacă acesta dispune de restanțe inclusiv cele ce fac obiectul Legii nr. 180 din 26 iulie 2018 privind declararea voluntară și stimularea fiscală, SV va indica în Certificate suma totală reflectată în sistem, pe principii generale;
    - în cazul în care contribuabilul dispune de sume achitate în plus, concomitent  fiind subiect al stimulării fiscale conform prevederilor Legii menționate, restituirea sumelor achitate în plus se va efectua fără de compensarea sumelor ce fac obiectul stimulării fiscale, compensarea efectuîndu-se doar pentru plățile de bază și/sau alte majorări de întîrziere (penalități) și amenzi calculate începînd cu 18 august 2018.
    24. Corectările și/sau modificările obligațiilor fiscale, efectuate și înregistrate în sistemul de evidență al SFS și în sistemul de evidență al SV începînd cu 18 august 2018 pentru perioadele fiscale anterioare, nu fac obiectul stimulării fiscale.
    25. În termen de pînă la 31 ianuarie 2019:
    a) DEIF va întocmi un raport aferent listei contribuabililor care au beneficiat de stimularea fiscală conform prevederilor Legii, în conformitate cu Anexa nr. 3 la Regulament;
    b) DVV va întocmi un raport aferent listei contribuabililor care au beneficiat de stimularea fiscală conform prevederilor Legii, în conformitate cu Anexa nr. 5 la prezentul Regulament.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5