HGC946/2018
ID intern unic:  377612
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 946
din  03.10.2018
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenției Rezerve Materiale
Publicat : 19.10.2018 în Monitorul Oficial Nr. 398-399     art Nr : 1046     Data intrarii in vigoare : 19.10.2018
    În temeiul art. 7 lit. b) din Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 252, art. 412) şi art. 15 alin. (1) din Legea nr. 98/2012 privind administrația publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 160-164, art. 537), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    1) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenției Rezerve Materiale, conform anexei nr. 1;
    2) structura Agenției Rezerve Materiale, conform anexei nr. 2;
    3) organigrama Agenţiei Rezerve Materiale, conform anexei nr. 3.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al Agenției Rezerve Materiale în număr de 93 de unităţi, din care 28 de unități cu statut de funcționar public şi 65 de unități – personal de deservire tehnică și personal auxiliar, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei.
    3. Combinatul „Liman”, Baza republicană tehnico-materială din mun. Orhei și Baza specială de aprovizionare medicală, inclusiv: Baza specială medicală nr. 1, s. Curchi, r-nul Orhei, Baza specială medicală nr. 4, or. Anenii Noi, r-nul Anenii Noi, Baza specială medicală nr. 5, mun. Bălţi, Baza specială medicală nr. 9, mun. Comrat, se reorganizează prin fuziune (absorbție) cu Agenția Rezerve Materiale.
    Drepturile şi obligaţiile persoanelor juridice absorbite trec integral la persoana juridică absorbantă.
    Transmiterea patrimoniului de la persoanele juridice absorbite către persoana juridică absorbantă se va efectua în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 901/2015.
    Disponibilizarea personalului în legătură cu reorganizarea Combinatului „Liman”, a Bazei republicane tehnico-materiale din mun. Orhei și a Bazei speciale de aprovizionare medicală, inclusiv: a Bazei speciale medicale nr. 1, s. Curchi, r-nul Orhei, a Bazei speciale medicale nr. 4, or. Anenii Noi, r-nul Anenii Noi, a Bazei speciale medicale nr. 5, mun. Bălţi, a Bazei speciale medicale nr. 9, mun. Comrat, se va efectua în conformitate cu cadrul normativ în domeniul muncii, în cazul imposibilităţii transferului acestuia.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.
    5. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 827/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Rezerve Materiale, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acesteia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 189-190, art. 919).
    6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                   Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne                                      Alexandru Jizdan
    Ministrul finanţelor                                                  Octavian Armaşu

    Nr. 946. Chişinău, 3 octombrie 2018.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 946/2018

REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Rezerve Materiale
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Rezerve Materiale stabileşte statutul juridic, misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile, drepturile, precum şi modul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Rezerve Materiale (în continuare – Agenţie).
    2. Agenţia este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Afacerilor Interne, responsabilă de implementarea politicii statului în domeniul rezervelor materiale de stat şi de mobilizare.
    3. Agenţia este persoană juridică de drept public, care dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice stabilite de legislaţie și își are sediul în mun. Chişinău.
    4. Agenţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, legile și hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
    5. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Agenţiei se efectuează din contul bugetului de stat.
II. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ,
ATRIBUŢIILE PRINCIPALE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI
    6. Agenţia are misiunea de a asigura implementarea politicilor statului în domeniul rezervelor materiale de stat şi de mobilizare (în continuare – rezerve materiale ale statului).
    7. În vederea realizării misiunii sale, Agenţia exercită următoarele funcţii de bază:
    1) implementează documentele de politici şi supraveghează respectarea legislaţiei în domeniul rezervelor materiale ale statului;
    2) administrează, coordonează activităţile şi exercită controlul în domeniul rezervelor materiale ale statului;
    3) creează rezervele materiale ale statului, acumulează, livrează/stochează, păstrează şi eliberează bunuri materiale în vederea:
    a) aplicării unor măsuri urgente de lichidare a consecinţelor calamităţilor naturale;
    b) protecţiei populaţiei în caz de situaţii excepţionale survenite în urma unor calamităţi naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale, fenomene sociale sau economice, în alte cazuri de forţă majoră;
    c) intervenirii operative, conform actelor normative, pentru asigurarea funcţionării stabile a economiei naţionale în condiţii extreme;
    d) asigurării Forţelor Armate, în condiţii de asediu şi de război, în partea ce ține de rezervele materiale ale statului;
    e) acordării ajutorului umanitar din rezervele materiale ale statului;
    4) creează, acumulează, stochează/livrează rezervele de mobilizare şi le păstrează la întreprinderi, organizaţii şi instituţii, conform sarcinilor de mobilizare aprobate de Guvern, în scopul contribuirii la:
    a) organizarea fabricării producţiei necesare statului, Forţelor Armate şi populaţiei în situaţii excepţionale, pe timp de asediu şi de război;
    b) funcţionarea neîntreruptă a întreprinderilor industriale, de transport, instituţiilor de ocrotire a sănătăţii şi obiectelor de telecomunicaţii în situaţii excepţionale, pe timp de asediu şi de război;
    c) protecţia populaţiei şi a trupelor armate, acordarea asistenţei medicale în condiţiile aplicării mijloacelor de nimicire în masă şi în caz de situaţii excepţionale;
    d) protecţia animalelor şi a plantelor agricole în condiţiile aplicării mijloacelor de nimicire în masă şi în caz de situaţii excepţionale;
    e) desfăşurarea în situaţii excepţionale, pe timp de asediu şi de război a lucrărilor de restabilire a căilor ferate, autostrăzilor, liniilor şi instalaţiilor de telecomunicaţii şi sistemelor de alimentare cu energie electrică;
    f) acordarea ajutorului umanitar din rezervele de mobilizare;
    5) acordă asistenţă metodologică instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor şi autorităţilor administraţiei publice locale privind modul şi condiţiile de livrare/stocare, păstrare şi eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului;
    6) participă la elaborarea politicii statului, prin formularea de propuneri, în domeniul rezervelor materiale ale statului.
    8. Pornind de la misiunea şi funcţiile de bază ce îi revin, Agenţia exercită următoarele atribuţii principale:
    1) participă la elaborarea şi prezintă spre aprobare Guvernului, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne, Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele materiale de stat şi Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare, stabileşte nivelurile maxime şi cele intangibile ale stocurilor, coordonate cu ministerele şi autorităţile administrative interesate;
    2) asigură îndeplinirea sarcinilor de acumulare, împrospătare şi înlocuire a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului;
    3) organizează păstrarea şi deservirea rezervelor materiale ale statului;
    4) încheie contracte privind achiziţionarea şi livrarea bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului;
    5) eliberează, în modul stabilit, bunurile materiale din rezervele materiale ale statului;
    6) determină şi aplică preţuri libere la bunurile materiale livrate şi eliberate din rezervele materiale ale statului în modul stabilit;
    7) asigură restituirea (achitarea) datoriilor de către beneficiarii de bunuri materiale eliberate din rezervele materiale ale statului;
    8) participă la elaborarea actelor normative și aprobă instrucţiuni, dispoziţii privind modul şi condiţiile de stocare/livrare, păstrare şi eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului;
    9) exercită controlul asupra executării prevederilor actelor normative care reglementează domeniul său de activitate şi aplică măsuri pentru prevenirea şi lichidarea oricăror încălcări ale acestora;
    10) efectuează coordonarea metodologică privind organizarea evidenţei statistice şi contabile unice a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, precum şi privind circulaţia lor; asigură, în modul stabilit, prezentarea dărilor de seamă statistice şi contabile de către toate entităţile antrenate în proces;
    11) prezintă Ministerului Afacerilor Interne rapoartele financiare, în modul şi în termenele stabilite;
    12) prezintă Guvernului, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne, în modul stabilit, informaţii privind îndeplinirea sarcinilor de acumulare, disponibilul şi circulaţia bunurilor din rezervele materiale ale statului;
    13) determină amplasarea teritorială, monitorizează executarea lucrărilor de construcţie, reconstrucţie, reparaţii capitale şi curente, reutilare şi dotare tehnică a sediilor destinate păstrării bunurilor materiale din sistemul rezervelor materiale ale statului, din contul mijloacelor bugetului de stat, din mijloacele speciale şi din alte surse de finanţare;
    14) organizează paza bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului;
    15) asigură recepţionarea, în baza unei confirmări în scris privind acordul recepţionării bunurilor de către Agenţie, depozitarea şi păstrarea bunurilor ce fac obiectul Regulamentului cu privire la modul de evidenţă, evaluare şi vînzare a bunurilor confiscate, fără stăpîn, sechestrate uşor alterabile sau cu termen de păstrare limitat, a corpurilor delicte, a bunurilor trecute în posesia statului cu drept de succesiune şi a comorilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 972/2001, transmise cu titlu gratuit, conform anexei nr. 15 la Regulamentul nominalizat;
    16) recepţionează, depozitează, păstrează şi ține evidenţa tuturor ajutoarelor umanitare sosite pe adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret, precum şi distribuirea acestora, conform deciziilor Comisiei interdepartamentale pentru ajutoarele umanitare, instituită pe lîngă Guvern.
    9. Agenţia este învestită cu următoarele drepturi:
    1) să monitorizeze executarea măsurilor menite să asigure crearea rezervelor materiale ale statului şi pregătirea sistemului rezervelor materiale ale statului în situaţii excepţionale, determinate de evenimente de forţă majoră;
    2) să efectueze controlul asupra îndeplinirii sarcinilor privind crearea rezervelor de mobilizare, respectării condiţiilor de păstrare şi evidenţă stabilite;
    3) să controleze respectarea regimului şi modului de elaborare, utilizare, multiplicare, păstrare, transmitere şi evidenţă a documentaţiei speciale în procesul executării lucrărilor în domeniul rezervelor materiale ale statului;
    4) să înainteze propuneri de modificare a actelor normative în problemele ce țin de rezervele materiale ale statului;
    5) să înainteze autorităţilor publice și organelor centrale de specialitate propuneri executorii privind lichidarea deficienţelor în procesul de creare, păstrare şi evidenţă a rezervelor materiale ale statului şi să solicite informaţia despre executarea lor;
    6) să gestioneze patrimoniul statului ce i-a fost încredinţat și să exercite controlul asupra utilizării eficiente a acestuia;
    7) să dirijeze activităţile cu caracter comercial de vînzare-cumpărare, pentru acumularea şi împrospătarea bunurilor materiale, precum şi pentru eliberarea acestora din rezervele materiale ale statului în legătură cu excluderea lor din Nomenclatorul aprobat, cu diminuarea nivelurilor stocurilor sau ca urmare a actualizării periodice a structurii sortimentului;
    8) să acumuleze, în condiţiile existenţei unor mijloace financiare disponibile, stocuri ale unor bunuri materiale neprevăzute în Nomenclatorul aprobat, cu includerea lor ulterioară în Nomenclator;
    9) să comercializeze, cu acordul Guvernului, unele bunuri materiale la preţuri reduse în situaţiile în care eliberarea lor cu titlu de împrospătare şi împrospătare cu decalaj în timp nu poate fi efectuată din cauza conjuncturii de piaţă;
    10) să dispună prezentarea informaţiei privind situaţia şi gradul completării rezervelor materiale ale statului;
    11) să înainteze Ministerului Afacerilor Interne, în cazurile stabilite de legislaţie, propuneri privind elaborarea actelor normative vizînd problemele rezervelor materiale ale statului, executorii pentru ministerele, instituţiile, organizaţiile, întreprinderile cărora le sînt adresate;
    12) să aplice, în modul stabilit, sancţiuni pecuniare întreprinderilor, organizaţiilor, depozitarilor responsabili pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 589/1995 privind rezervele materiale de stat şi de mobilizare, regulilor, normelor şi instrucţiunilor ce reglementează executarea lucrărilor din domeniul rezervelor materiale ale statului;
    13) să înainteze acţiuni în instanţele judecătoreşti, să înştiinţeze organele de drept şi alte organe pentru tragerea la răspundere a persoanelor vinovate de încălcarea prevederilor actelor normative;
    14) să constate contravenţiile prevăzute la art. 327 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr. 218/2008;
    15) să stabilească relaţii şi să colaboreze cu structurile similare din alte ţări, conform competenţei;
    16) să solicite şi să primească de la ministere, autorităţi administrative centrale, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor şi exercitarea atribuţiilor ce îi revin;
    17) să creeze comisii şi grupuri de lucru în vederea abordării şi examinării unor chestiuni specifice. La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diverse domenii. Comisiile activează în baza regulamentelor aprobate prin ordin al directorului Agenţiei.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
    10. Agenţia este condusă de director, numit în funcţie publică şi eliberat sau destituit din funcţia publică de către ministrul afacerilor interne, în condiţiile Legii nr. 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
    11. Directorul Agenţiei are următoarele atribuţii:
    1) exercită conducerea, coordonarea şi controlul activităţii Agenţiei;
    2) poartă răspundere personală, în faţa ministrului, pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor şi atribuţiilor ce îi revin Agenţiei;
    3) organizează şi implementează sistemul de management financiar şi control, precum şi funcţia de audit intern în Agenţie;
    4) asigură gestionarea alocaţiilor bugetare şi administrarea patrimoniului public;
    5) stabileşte atribuţiile şi responsabilităţile directorului adjunct, ale conducătorilor subdiviziunilor Agenţiei;
    6) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din Agenţie, în condiţiile Legii nr. 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi conform prevederilor legislaţiei muncii;
    7) angajează și eliberează din funcție personalul contractual, în condițiile legislației muncii;
    8) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare angajaţilor Agenţiei, în condiţiile legii;
    9) aprobă şi modifică statul de personal şi schema de încadrare a Agenţiei în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;
    10) aprobă regulamentele subdiviziunilor interne ale Agenţiei;
    11) reprezintă Agenţia în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu reprezentanţii societăţii civile, cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate, în limitele stabilite de legislaţie;
    12) emite, în limitele competenţei, ordine, dispoziţii, instrucţiuni, norme metodologice, precum şi alte acte normative, conform legislaţiei;
    13) exercită alte atribuţii corespunzătoare funcţiilor Agenţiei, în conformitate cu prevederile actelor legislative din sfera de competenţă.
    12. Directorul este asistat de un adjunct. Directorul adjunct este numit în funcţie publică şi eliberat sau destituit din funcţia publică de către ministrul afacerilor interne, în condiţiile Legii nr. 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
    13. Directorul adjunct asigură conducerea sectorului de activitate atribuit în competenţa sa de către director, în baza actului normativ intern şi exercită funcţiile directorului în lipsa acestuia.
    14. Directorul, directorul adjunct şi şefii subdiviziunilor din cadrul Agenţiei, în limitele competenţelor acordate, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea desfășurată în cadrul Agenției.
    15. Corespondenţa Agenţiei este semnată de către director, care este în drept să delege prin ordin această atribuţie directorului adjunct.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 946/2018

STRUCTURA
Agenţiei Rezerve Materiale
    Conducerea
    Direcţia administrare rezerve materiale de stat
    Direcţia administrare rezerve de mobilizare
    Centrul de gestionare a rezervelor materiale ale statului (cu statut de direcție)
    Depozitul principal
    Depozitul republican tehnico-material
    Depozitul nr. 1
    Depozitul nr. 2
    Depozitul nr. 3
    Depozitul nr. 4
    Depozitul nr. 5
    Direcţia management instituţional
    Secţia juridică
    Serviciul resurse umane
    Serviciul management al documentelor
    Serviciul informare și comunicare cu mass-media
    Secţia patrimoniu şi logistică
    Direcţia economico-financiară
    Secţia planificare bugetară
    Secţia evidenţă contabilă şi stocuri
    Serviciul audit intern

   
anexa nr.3