HGO1209/2018
ID intern unic:  378640
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1209
din  05.12.2018
cu privire la aprobarea Statutului Instituției publice
„Laboratorul central fitosanitar”
Publicat : 28.12.2018 în Monitorul Oficial Nr. 513-525     art Nr : 1347     Data intrarii in vigoare : 28.12.2018
    În temeiul art. 7 lit. b) din Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 252, art. 412) și art. 32 din Legea nr. 98/2012 privind administrația publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 160-164, art. 537), Guvernul HOTĂRĂȘTE:
    1. Se aprobă Statutul Instituției publice „Laboratorul central fitosanitar” (se anexează).
    2. Instituţia publică „Laboratorul central fitosanitar”:
    1) în termen de o lună de la data înregistrării modificărilor în Registrul de stat al persoanelor juridice, va asigura transferarea soldurilor mijloacelor financiare din conturile bancare deschise la prestatorii de servicii de plată în conturile deschise în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor. După acest termen, va utiliza în activitatea sa doar conturile deschise în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor;
    2) în termen de o lună de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va elabora şi va prezenta spre aprobare fondatorului structura şi efectivul-limită ale Instituţiei publice „Laboratorul central fitosanitar”.
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                                              Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul agriculturii,
    dezvoltării regionale şi mediului                                          Nicolae Ciubuc

    Nr. 1209. Chişinău, 5 decembrie 2018.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.1209/2018

STATUTUL
Instituției publice „Laboratorul central fitosanitar”
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Statut reglementează misiunea, domeniile de competență, funcțiile și drepturile Instituției publice „Laboratorul central fitosanitar” (în continuare – Laborator), precum și organizarea activității acesteia.
    2. Laboratorul este o instituție publică, în care Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor exercită funcția de fondator, care dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumire în limba de stat, are autonomie financiară şi deţine conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor.
    3. Sediul Laboratorului se află în municipiul Chișinău, pe strada Sarmizegetusa, nr. 16A.
    4. Laboratorul își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legilor și hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, altor acte normative, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum și cu prevederile prezentului Statut.
II. MISIUNEA, DOMENIILE DE COMPETENȚĂ,
FUNCȚIILE ȘI DREPTURILE LABORATORULUI
    5. Laboratorul are misiunea de a coordona şi de a organiza activităţile orientate spre asigurarea implementării politicilor publice în domeniile de competenţă stabilite de prezentul Statut. Laboratorul este desemnat în calitate de laborator național de referință pentru domeniile sale de competență.
    6. Domeniile de competență ale Laboratorului sînt următoarele:
    1) verificarea și identificarea stării fitosanitare, protecției și nutriției plantelor, fertilității solului;
    2) verificarea calității produselor de uz fitosanitar, a reziduurilor de pesticide în plante și produsele vegetale;
    3) verificarea calității materialului semincer și săditor, a calității produselor agroalimentare și a produselor implicate în agricultura ecologică;
    4) acordarea serviciilor de testare privind inofensivitatea produselor din domeniile de competență stabilite la subpct. 1)-3);
    5) alte domenii atribuite prin actele normative, inclusiv actele fondatorului, în competența Laboratorului.
    7. Laboratorul are următoarele funcții:
    1) formarea unui sortiment nou de produse de uz fitosanitar şi fertilizanţi utilizate în agricultură și silvicultură, precum şi pentru protecţia produselor depozitate, inofensive pentru sănătatea omului şi mediul înconjurător;
    2) organizarea experimentării produselor şi formelor preparative de uz fitosanitar noi din produsele autohtone şi de import în instituţiile ştiinţifice abilitate de profil în scopul omologării ulterioare a acestora;
    3) organizarea, coordonarea şi controlul activităților de cercetare–testare–experimentare;
    4) înscrierea datelor în Registrul de stat al produselor de uz fitosanitar şi al fertilizanților;
    5) efectuarea dezinfecției/dezinsecției producției agricole, materialului semincer, materialului săditor, ambalajului, materialelor pentru ambalare, mijloacelor de transport, altor materiale şi obiecte supuse carantinei;
    6) efectuarea analizelor de laborator, la necesitate și/sau la solicitarea organelor interesate, ale producției şi materialelor supuse carantinei fitosanitare, importate şi exportate;
    7) efectuarea expertizei de laborator a materialului săditor importat;
    8) diagnosticarea organismelor în mostrele de producție autohtonă şi importată de origine nonanimală, prelevarea de materiale şi obiecte supuse carantinei fitosanitare şi efectuarea expertizei de arbitraj;
    9) evaluarea complexă a bonității solurilor;
    10) cartarea agrochimică a terenurilor agricole;
    11) testarea emisiilor produselor din tutun fabricate şi/sau plasate pe piaţă;
    12) efectuarea serviciilor de certificare, încercărilor de laborator ce țin de procesul de evaluare a conformității materialului semincer și săditor, cerealelor, produselor cerealiere, produselor de uz fitosanitar și a fertilizanților;
    13) efectuarea expertizei de laborator a reziduurilor de pesticide în producția de origine nonanimală;
    14) efectuarea expertizei de arbitraj în domeniul producției vegetale;
    15) efectuarea investigărilor privind confirmarea rezultatelor investigărilor obținute de alte laboratoare și organizații din domeniul de gestionare și acreditare;
    16) alte funcţii atribuite de cadrul normativ şi de către fondator.
    8. În vederea realizării funcțiilor sale, Laboratorul are următoarele drepturi:
    1) să înainteze fondatorului propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniu;
    2) să solicite, conform actelor normative, şi să primească documente şi informaţii de la organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice locale, de la întreprinderi, organizaţii şi instituţii;
    3) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile comerciale, necomerciale şi cele internaţionale;
    4) să acceseze resursele şi sistemele informaţionale de stat deţinute de alte autorităţi ale administraţiei publice sau structuri organizaţionale din domeniul lor de competenţă, conform prevederilor actelor normative;
    5) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul în conformitate cu obiectivele de activitate ale Laboratorului şi cu prevederile actelor normative în vigoare;
    6) să încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, cu furnizori şi beneficiari de bunuri şi servicii, conform prevederilor actelor normative;
    7) să antreneze experţi şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate în vederea realizării funcţiilor ce decurg din prevederile actelor normative şi din prezentul Statut;
    8) să solicite, conform prevederilor actelor normative, beneficiarilor sau solicitanților accesul liber la obiectele evaluate și documentația necesară, în limitele atribuțiilor sale de activitate;
    9) să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Statut şi actele normative.
    9. În scopul îndeplinirii funcțiilor ce îi revin, Laboratorul poate beneficia de servicii de consultanţă, de studii şi asistenţă de specialitate din ţară sau din străinătate, poate încheia acorduri de colaborare cu alte instituții și, de asemenea, poate beneficia de programe de formare şi perfecţionare profesională pentru personalul său.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII LABORATORULUI
    10. Organele de conducere ale Laboratorului sînt:
    1) Consiliul – organ colegial superior;
    2) directorul – organ executiv.
    11. Consiliul exercită următoarele atribuții:
    1) adoptă decizii și supraveghează activitatea Laboratorului;
    2) aprobă planurile și rapoartele de activitate ale Laboratorului;
    3) aprobă componenţa comisiei de concurs şi procedura de desfășurare a concursului privind selectarea directorului Laboratorului şi prezintă ulterior demersul privind numirea în funcţie, de către directorul general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, a persoanei selectate;
    4) coordonează structura, efectivul-limită şi statul de personal ale Laboratorului;
    5) examinează situațiile financiare ale Laboratorului;
    6) aprobă atragerea şi administrarea mijloacelor suplimentare, în mărimea stabilită de fondator, pentru asigurarea activităţii Laboratorului;
    7) ia decizii privind asigurarea transparenței procedurilor de achiziție a bunurilor, lucrărilor și serviciilor destinate atît pentru acoperirea necesităților, cît și pentru asigurarea bazei tehnico-materiale a Laboratorului;
    8) examinează și aprobă raportul anual cu privire la activitatea economico-financiară a Laboratorului, examinează raportul auditorului, rapoartele de audit intern şi le prezintă spre informare fondatorului;
    9) stabilește condițiile de salarizare a personalului Laboratorului, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 743/2002 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară;
    10) examinează și aprobă bugetul anual al Laboratorului;
    11) ia decizii privind alte subiecte de importanță pentru Laborator, înaintate de director.
    12. Componenţa nominală, preşedintele şi numărul membrilor Consiliului se stabilesc prin ordin al fondatorului. Consiliul este format din cinci membri, din care doi reprezentanţi ai fondatorului, cîte un reprezentant din partea societății civile în domeniul relevant activităţii Laboratorului, Ministerului Finanțelor și Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
    Angajații Laboratorului nu pot fi membri ai Consiliului.
    13. Membrii Consiliului participă personal la ședințele acestuia.
    14. Activitatea în calitate de membru al Consiliului nu se remunerează.
    15. Membrii Consiliului:
    1) au dreptul de acces la informația referitoare la activitatea Laboratorului, respectînd principiul confidențialității şi prevederile actelor normative în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal;
    2) au obligația să respecte Statutul Laboratorului, să participe la şedințele Consiliului şi să contribuie la realizarea funcțiilor şi atribuțiilor acestuia;
    3) au obligația să participe la realizarea direcțiilor strategice de activitate ale Laboratorului, precum și la evaluarea rapoartelor şi a performanțelor.
    16. Consiliul se convoacă după necesitate, dar nu mai rar decît o dată în trimestru, la inițiativa fondatorului, preşedintelui Consiliului sau a directorului Laboratorului.
    17. Şedința Consiliului este deliberativă în prezența majorității membrilor săi. Înştiințarea în scris despre desfăşurarea şedințelor Consiliului (în care se indică data, timpul şi locul desfăşurării acestora, ordinea de zi, inclusiv materialele aferente) se expediază (prin scrisoare remisă în original sau prin e-mail) de către secretarul Consiliului tuturor membrilor Consiliului cu cel puțin trei zile lucrătoare înainte de data desfăşurării şedinței.
    18. În lipsă de cvorum, în cel mult cinci zile lucrătoare de la data şedinței care nu a avut loc, se convoacă şedința repetată a Consiliului. Membrii Consiliului vor fi informați despre şedința repetată cu cel puțin o zi lucrătoare înainte de data şedinței.
    19. Deciziile Consiliului se adoptă prin vot, cu majoritatea simplă a membrilor.
    20. Deciziile de interes public ale Consiliului se plasează pe pagina web oficială a Laboratorului.
    21. Fiecare ședință a Consiliului se consemnează într-un proces-verbal, care reflectă în mod obligatoriu subiectele examinate în cadrul şedinței, informația privind înştiințarea membrilor Consiliului, lista membrilor prezenți şi absenți, a altor participanți la şedință, luările de cuvînt din cadrul şedinței, rezultatul votării fiecărui subiect din ordinea de zi.
    22. Procesele-verbale sînt semnate de către toţi membrii prezenţi la şedinţa Consiliului, iar opiniile separate ale membrilor Consiliului se anexează la procesul-verbal, acest fapt consemnîndu-se în procesul-verbal.
    23. Lucrările de secretariat ale Consiliului sînt executate de către secretarul Consiliului, care este desemnat de către directorul Laboratorului din cadrul personalului Laboratorului.
    24. Secretarul Consiliului este responsabil de păstrarea documentelor Consiliului, de informarea membrilor Consiliului despre şedințele acestuia, de participarea la şedințe, precum şi de perfectarea și contrasemnarea proceselor-verbale ale ședințelor.
    25. Activitatea executivă a Laboratorului este condusă de către director, care este selectat în urma unui concurs organizat în mod public și transparent de către Consiliu. Procedura de desfășurare a concursului și membrii comisiei de concurs se aprobă de Consiliu.
    26. Directorul selectat în urma concursului este numit și eliberat din funcție de către directorul general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, în temeiul deciziei Consiliului. Mandatul directorului se exercită în baza unui contract individual de muncă, pe o perioadă de cinci ani.
    27. În absența directorului, atribuțiile acestuia sînt exercitate de către unul dintre directorii adjuncți, conform ordinului emis de director.
    28. Directorii adjuncți sînt numiți și eliberați din funcție de către Consiliu, la propunerea directorului Laboratorului.
    29. Directorul și directorii adjuncți, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate și pentru activitatea Laboratorului.
    30. Directorul Laboratorului:
    1) conduce activitatea Laboratorului;
    2) este responsabil de îndeplinirea corespunzătoare a funcțiilor atribuite Laboratorului;
    3) asigură elaborarea şi înaintarea către fondator a propunerilor de politici publice şi proiecte de acte normative necesare realizării misiunii Laboratorului;
    4) reprezintă Laboratorul în relațiile cu autoritățile publice, organizațiile și instituțiile naționale și internaționale, instanțele judecătorești, instituțiile financiare, cu alte persoane juridice și cu persoanele fizice;
    5) coordonează elaborarea proiectului de buget al Laboratorului şi îl prezintă Consiliului spre aprobare;
    6) încheie contracte cu persoane fizice și juridice de drept privat și public, contracte de consultații locale și străine, cu executorii de lucrări, furnizorii de bunuri și prestări de servicii, pentru asigurarea realizării sarcinilor Laboratorului;
    7) asigură executarea deciziilor Consiliului și ale fondatorului;
    8) organizează sistemul de management financiar și control, precum și funcția de audit intern în cadrul Laboratorului;
    9) poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Laboratorului şi autenticitatea indicilor economici generali;
    10) aprobă statul de personal al Laboratorului, regulamentele subdiviziunilor din cadrul acestuia, precum şi fişele de post ale personalului Laboratorului;
    11) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă ale personalului Laboratorului, în condiţiile prevederilor actelor normative în domeniul muncii;
    12) stabileşte sarcinile şi responsabilităţile directorilor adjuncți, conducătorilor subdiviziunilor structurale ale Laboratorului;
    13) asigură integritatea, menținerea şi administrarea eficientă a patrimoniului Laboratorului, în conformitate cu prevederile actelor normative;
    14) asigură transparenţa în activitate prin plasarea raportului anual de activitate pe pagina web oficială a Laboratorului;
    15) exercită alte sarcini delegate de către fondator şi Consiliu referitoare la activitatea Laboratorului.
IV. FINANȚAREA ȘI PATRIMONIUL LABORATORULUI
    31. Finanţarea Laboratorului se asigură din:
    1) resurse proprii, obținute din prestarea serviciilor;
    2) mijloace financiare primite de la bugetul de stat;
    3) alte surse neinterzise de lege.
    32. Mijloacele financiare indicate la pct. 31 subpct. 1) și 3) neutilizate de către Laborator pe parcursul anului curent sînt accesibile pentru utilizare în anul următor.
    Mijloacele financiare indicate la pct. 31 subpct. 2) neutilizate de către Laborator pe parcursul anului curent se transferă la bugetul de stat, cu excepția celor destinate investițiilor capitale aflate în procedură de derulare, care sînt accesibile pentru utilizare în anul următor, conform destinației.
    33. Mijloacele financiare ale Laboratorului se utilizează în următoarele scopuri:
    1) procurarea, elaborarea, modernizarea, deservirea, întreținerea și mentenanța tuturor activelor necesare pentru desfășurarea activității Laboratorului;
    2) acoperirea cheltuielilor operaționale privind desfășurarea activității Laboratorului;
    3) remunerarea personalului angajat al Laboratorului;
    4) instruirea şi perfecţionarea cadrelor Laboratorului;
    5) acoperirea cheltuielilor legate de dotarea angajaților cu echipament individual de protecție, în vederea protejării acestora și a bunurilor împotriva unuia sau a mai multor riscuri ce pot să afecteze securitatea, sănătatea și integritatea fizică la locul de muncă;
    6) organizarea evenimentelor și a altor activități de promovare a Laboratorului;
    7) acoperirea altor cheltuieli nespecificate.
    34. Înstrăinarea şi casarea patrimoniului Laboratorului se vor efectua cu acordul scris al fondatorului, conform prevederilor actelor normative.
V. EVIDENȚA ȘI DĂRILE DE SEAMĂ
    35. Laboratorul ține evidența contabilă şi prezintă rapoarte în baza Standardelor Naționale de Contabilitate, în conformitate cu prevederile actelor normative.
    36. Activitatea Laboratorului este supusă auditului extern în conformitate cu prevederile actelor normative.