HCEC1992/2018
ID intern unic:  378885
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 1992
din  21.12.2018
pentru aprobarea Regulamentului privind reflectarea campaniei
electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican
din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă
din Republica Moldova
Publicat : 11.01.2019 în Monitorul Oficial Nr. 6-12     art Nr : 102     Data intrarii in vigoare : 21.12.2018
    În temeiul art.18 alin. (2), 22 alin.(1) lit. c), 26 lit. b), 52, 69, 70 şi 71 alin. (3) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, ținînd cont de Recomandarea nr.R(99)15 a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei către statele membre cu privire la unele măsuri vizînd reflectarea campaniilor electorale de către mijloacele de comunicare în masă (adoptată de Comitetul de Miniştri la 9 septembrie 1999, în cadrul celei de-a 678-a reuniuni a Delegaţilor Miniştrilor), precum și de Convenţia privind standardele alegerilor democratice, drepturilor şi libertăţilor electorale în statele membre ale Comunităţii Statelor Independente, ratificată de Republica Moldova prin Legea nr. 267-XV din 16 iulie 2004, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ş t e:
    1. Se aprobă Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, conform anexei.
    2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE COMISIEI
    ELECTORALE CENTRALE                               Alina RUSSU

    Secretar                                                                  Veaceslav Agrigoroae

    Nr. 1992. Chişinău, 21 decembrie 2018.

REGULAMENT
privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare
și referendumul republican
din 24 februarie 2019 în mijloacele
de informare în masă din Republica Moldova

I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul regulament stabileşte modul de reflectare a campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 (în continuare – alegeri parlamentare și referendum) de către instituţiile audiovizualului (radiodifuzorii) din Republica Moldova şi are drept scop asigurarea reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendum de către radiodifuzori, promovarea libertăţii de exprimare şi pluralismului politic, stabilirea unor norme obligatorii pentru aplicarea acestor principii de către radiodifuzori, pe de o parte, şi concurenţi electorali, pe de altă parte.
    2. Radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova reflectă campania electorală pentru alegerile parlamentare și referendum în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, ale Codului electoral, ale Codului audiovizualului, ale Declarației ONU privind drepturile persoanelor care aparțin minorităților naționale sau etnice, religioase și lingvistice, ale Convenției-cadru a Consiliului Europei privind protecția minorităților naționale, ale Legii presei, ale Legii cu privire la libertatea de exprimare, ale Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă şi ale actelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    3. Principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare și a referendumului sînt obligatorii şi pentru instituţiile audiovizualului din alte ţări care au acces legal în spaţiul informaţional al Republicii Moldova, principiu ce rezultă inclusiv din Convenția cu privire la standardele alegerilor democratice, drepturilor și libertăților electorale în statele-membre ale Comunității Statelor Independente (CSI), Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră. În cazul încălcării acestor principii, responsabilitatea revine titularilor licenţelor de emisie și ai autorizațiilor de retransmisie ce-și desfășoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova.
    4. Radiodifuzorii, care retransmit servicii de programe, părți ale serviciilor de programe sau programe (emisiuni) ale posturilor TV sau Radio din străinătate, sînt responsabili de respectarea prevederilor Codului electoral, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă. În caz de nerespectare a acestor prevederi, radiodifuzorii au dreptul să sisteze retransmisia oricărui serviciu de programe, notificînd Consiliul Coordonator al Audiovizualului (în continuare – CCA), în termen de 24 de ore, despre perioada/perioadele de sistare efectivă și/sau posibilă a retransmisiei. Totodată, CCA poate interzice retransmisia oricăror servicii de programe din străinătate care încalcă dispozițiile Codului electoral, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, inclusiv prevederile Concepției privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019, aprobată de CCA.
    5. Pînă la începerea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare și referendum, radiodifuzorii au dreptul să reflecte și să informeze publicul cu privire la:
    - activitatea partidelor și a altor organizații social-politice în conformitate cu principiile reflectării echitabile, echilibrate și imparțiale a alegerilor parlamentare;
    - toate aspectele electorale, liber de orice amestec din partea autorităților publice, partidelor și a altor organizații social-politice sau a altor entități;
    - desemnarea candidaților și înregistrarea concurenților electorali;
    6. În termen de 5 zile de la începutul perioadei electorale, radiodifuzorii sunt obligați să dea publicității și să informeze Comisia Electorală Centrală (în continuare – CEC) și CCA cu privire la condițiile în care oferă spațiu publicitar, inclusiv prețul per minut și alte servicii conexe. CEC va publica aceste informații pe pagina web oficială (www.cec.md).
    7. În campania electorală, distribuitorii de servicii nu au dreptul:
    - să sisteze sau să întrerupă retransmisia serviciilor de programe ale radiodifuzorilor care reflectă alegerile parlamentare și/sau referendumul;
    - să difuzeze dezbateri electorale, publicitate electorală sau alte programe electorale proprii;
    - să acorde concurenților electorali/participanților la referendum timpi de antenă gratuiți sau contra plată;
    - să difuzeze titre mobile (inclusiv prin intermediul SMS) în programele de dezbateri electorale și talk-show-uri cu participarea concurenților electorali/participanților la referendum, a reprezentanților concurenților electorali/participanților la referendum.
    8. Pe durata campaniei electorale, administrațiile radiodifuzorilor și distribuitorilor de servicii supraveghează respectarea prevederilor legislației electorale și audiovizuale, țin evidența timpilor de antenă oferiți concurenților electorali/participanților la referendum și prezintă săptămînal (în ziua de luni) la CCA și CEC  raportul, conform modelului aprobat de CCA, despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație electorală/informare a alegătorilor elaborate de CEC, mediatizate în săptămîna precedentă.
    9. Concurenții electorali/participanții la referendum beneficiază de un tratament egal și nediscriminatoriu la acordarea timpilor de antenă sau a spațiului publicitar pentru publicitatea electorală, indiferent de forma de proprietate a instituțiilor audiovizuale.
    10. Fiecare radiodifuzor care va reflecta campania electorală depune la CCA, în termen de 7 zile de la aprobarea prezentului regulament, o declaraţie privind politica editorială pentru campania electorală, cu următorul conținut:
    - numele proprietarului/proprietarilor radiodifuzorului;
    - principiile asumate de către radiodifuzor privind reflectarea campaniei electorale;
    - condițiile de programare a timpilor de antenă contra plată/gratuiți;
    - principiul de programare şi acordare a timpilor de antenă;
    - orarul timpilor de antenă gratuiţi şi contra plată sau condițiile de programare a timpilor de antenă gratuiți și contra plată, tarifele pentru timpii de antenă contra plată care nu pot depăși tarifele stabilite în mod obișnuit pentru publicitatea comercială;
    - ordinea și principiile de organizare a dezbaterilor electorale;
    - modul de evidenţă a timpilor de antenă acordaţi concurenţilor electorali/participanților la referendum, în conformitate cu art. 69 din Codul electoral;
    - grila emisiunilor cu caracter electoral și condițiile de programare a acestora;
    - numele, prenumele, numerele telefoanelor de serviciu și al telefonului mobil, faxul şi adresa electronică a persoanei responsabile de reflectarea campaniei electorale;
    - o declarație prin care se obligă săptămînal (în ziua de luni) să prezinte la CCA și CEC prin fax și/sau în format electronic informația despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație electorală/informare a alegătorilor elaborate de CEC, mediatizate în săptămîna precedentă.
    11. Radiodifuzorii care nu vor reflecta campania electorală înştiinţează CCA despre acest fapt în același termen. Aceștia vor avea obligația de a organiza dezbateri electorale, în conformitate cu prevederile art.70 alin.(3) din Codul electoral.
    12. Radiodifuzorii care nu au prezentat în termenul stabilit declarațiile spre aprobare către CCA, fapt constatat prin hotărîre a CCA, nu au dreptul să reflecte campania electorală la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019.
    13. CCA examinează în ședință publică declarațiile privind politica editorială pentru reflectarea alegerilor parlamentare și referendum și le plasează pe pagina sa web în termen de 24 de ore după aprobare. CCA are dreptul să respingă declaraţiile care nu corespund cerinţelor şi le solicită aducerea lor în concordanţă cu legislaţia în termen de pînă la 3 zile calendaristice. În cazul prezentării declarațiilor privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile parlamentare și referendum cu încălcarea termenului stabilit, CCA aplică sancțiuni, în conformitate cu legislația audiovizuală.
    14. Declarațiile privind politica editorială pentru reflectarea campaniei electorale se adoptă de către:
    - administrația radiodifuzorului public (IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, IPRA Compania „Găgăuziya Radio Televizionu”);
    - administrația radiodifuzorului privat.
    15. După aprobarea declarației privind politica editorială pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorul are dreptul să o modifice și/sau să o completeze numai în cazul în care prin această acțiune nu este afectată reflectarea echitabilă, echilibrată și imparțială a alegerilor. Radiodifuzorul expediază CCA modificările și/sau completările la declarația privind politica editorială, în 24 de ore de la aprobare, care se vor pune în aplicare doar după aprobarea lor de către CCA.
    16. Pînă la difuzare, radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure confidenţialitatea materialelor electorale prezentate de concurenţii electorali/participanții la referendum.
    17. Radiodifuzorii publici sînt obligaţi, iar cei privaţi au dreptul să difuzeze gratuit, la solicitarea organelor electorale, spoturi motivaţionale și de educaţie electorală, să desfăşoare campanii de informare a alegătorilor despre procedura de vot şi despre alte particularităţi ale votării. Materialele elaborate de CEC vor fi difuzate gratuit de radiodifuzori la cererea organului electoral, iar cele produse de asociaţiile obşteşti vor fi difuzate doar după coordonarea prealabilă scrisă a acestora cu CEC.
II. Publicitatea electorală și timpii de antenă
    18. În campania electorală, radiodifuzorii naționali, a căror listă este făcută publică de către CCA, acordă concurenţilor electorali în circumscripția națională gratuit cîte 5 minute de emisie la televiziune şi 10 minute la radio, în scopul expunerii programelor electorale şi informării alegătorilor. Timpii de antenă respectivi sînt oferiţi în alt spaţiu de emisie decît cel rezervat publicităţii electorale şi dezbaterilor electorale.
    19. În campania electorală pentru alegerile parlamentare (circumscripția națională) și referendum, radiodifuzorii publici acordă gratuit concurenților electorali înregistrați de Comisia Electorală Centrală și participanților la referendum, cîte un minut pe zi, timp de antenă pentru plasarea publicității electorale.
    20. Publicitatea electorală contra plată și cea gratuită, precum și emisiunile de dezbateri electorale vor fi evidenţiate prin mijloace acustice şi vizuale unice pentru identificarea şi separarea lor de alte emisiuni și blocuri de publicitate, fiind izolate cu inserția ”Electorala 2019” la începutul și sfîrșitul blocului de publicitate electorală. De asemenea, pentru contabilizarea timpilor de antenă oferiţi concurenţilor electorali, publicitatea electorală şi emisiunile de dezbateri electorale se vor difuza numai în cadrul unei rubrici speciale. Telespectatorii şi radioascultătorii vor fi informaţi despre aceasta prin titre şi mesaje video şi vocale.
    21. Publicitatea electorală nu poate fi inclusă în programele de ştiri, emisiuni sportive, emisiuni pentru copii, emisiuni cu tematică religioasă.
    22. Răspunderea pentru conținutul materialelor electorale publicitare, difuzate sau publicate, o poartă concurentul electoral/participantul la referendum.
    23. Radiodifuzorii vor reflecta campania electorală, în principalele emisiuni de actualitate, în aşa fel, încît să devină accesibilă persoanelor cu deficiențe de auz şi vedere, prin mesaje text, interpretare, descriere audio, crawl sau alte tehnici similare.
    24. În campania electorală, candidaţii la alegeri nu au dreptul să participe în calitate de prezentatori de ştiri, realizatori sau moderatori de dezbateri electorale, talk-show-uri şi alte tipuri de programe. Responsabilitatea pentru respectarea acestor prevederi revine radiodifuzorilor.
    25. Radiodifuzorii, în programele de ştiri și în programele de autor, vor reflecta evenimentele din campania electorală cu respectarea prevederilor Codului electoral, ale prezentului regulament.
    26. Activitatea Guvernului, Parlamentului, Preşedinţiei şi a altor autorităţi ale administraţiei publice centrale și locale va fi reflectată separat, în alte programe decît cele de dezbateri şi publicitate electorală, cu respectarea prevederilor Codului electoral, ale Codului audiovizualului și ale prezentului regulament. Niciun candidat la alegeri nu va avea prioritate în virtutea funcţiei pe care o ocupă.
    27. Reflectarea evenimentelor electorale în programele informative și analitice se va efectua fără a fi însoţite de comentarii, într-un mod ce evită denaturarea mesajelor concurenţilor electorali/participanților la referendum şi ale Comisiei Electorale Centrale.
    28. În campania electorală în spoturile de publicitate electorală nu pot fi utilizate imagini ce reprezintă cetățeni străini, instituţii de stat sau autorităţi publice, atît din ţară cît şi de peste hotare, ori organizaţii internaţionale. Se interzice combinarea de culori şi/sau sunete care invocă simboluri naţionale ale altui stat, utilizarea materialelor în care apar personalităţi istorice ale Republicii Moldova sau de peste hotare, simbolistica unor state străine sau organizaţii internaţionale sau imaginea unor persoane oficiale străine.
    29. Utilizarea materialelor de arhivă va fi însoţită, în mod clar, de menţiunea „Arhiva”, după caz, video sau audio, care trebuie să fie ușor sesizabilă. Materialele respective nu pot fi utilizate în cazul în care denaturează sensul lor iniţial. În sensul prezentului regulament este considerat material de arhivă orice material pe suport video, audio sau pe hîrtie care a fost realizat pînă la începerea perioadei electorale pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019. Spoturile electorale nu vor conține tertipuri de imagini și/sau sunete, limbaj licențios sau injurii care lezează onoarea și demnitatea persoanei, calomnii, îndemnuri la ură între persoane, națională, rasială sau religioasă, incitare la violență publică în masă, incitarea la acțiuni care au drept scop răsturnarea sau schimbarea prin violență a orînduirii de stat sau prin încălcarea prin violență a integrității Republicii Moldova, incitarea la acțiuni extremiste și/sau teroriste ori la alte acțiuni care au ca scop încălcarea ordinii de drept. Sunt interzise montajele dacă schimbă esența mesajului inițial și ca rezultat lezează onoarea, demnitatea concurentului electoral/participantului la referendum.
    30. Fiecare spot publicitar difuzat trebuie să includă denumirea lizibilă a concurentului electoral/participantului la referendum care l-a comandat. Fiecare insert publicitar, diseminat de mijloacele de informare în masă, trebuie să includă denumirea concurentului electoral/participantului la referendum, genericul şi să fie însoţit de specificarea „Achitat din fondul electoral, conform facturii nr.____din _ ___________2019”.
    31. Emisiunile electorale anunţate din timp de către posturile de radio şi televiziune nu vor fi reprogramate decît în cazul defecțiunilor tehnice.
    32. Pentru publicitate electorală contra plată, fiecărui concurent electoral (circumscripția națională)/participant la referendum i se oferă 2 minute pe zi  pe durata campaniei electorale la fiecare radiodifuzor care participă la reflectarea campaniei electorale. Fiecare concurent electoral (circumscripția uninominală) poate primi 2 minute pe zi timpi de antenă contra plată. Condiţiile de procurare a timpilor de antenă şi taxele se comunică în condiţiile pct. 6 și 21 ale prezentului regulament. Timpii de antenă pentru publicitatea electorală contra plată se acordă tuturor concurenţilor electorali/participanților la referendum la aceleaşi ore de emisie, fără nicio discriminare. Durata contabilizată a unui spot de publicitate electorală difuzat contra plată nu poate fi mai mică de 30 de secunde.
    33. Cererea pentru acordarea timpilor de antenă se prezintă radiodifuzorilor pentru întreaga campanie electorală și doar după înregistrarea participantului la referendum și/sau a concurentului electoral la CEC sau la consiliile electorale de circumscripție. Timpii de antenă acordați se vor difuza de radiodifuzori nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor parlamentare – pentru concurenții electorali și din momentul înregistrării la CEC – pentru participanții la referendum.
    34. Timpii de antenă contra plată se oferă concurenţilor electorali/participanților la referendum în termen de cel mult 24 de ore de la înregistrarea cererii. Aceștia prezintă radiodifuzorilor materialele de publicitate electorală cel tîrziu cu 24 de ore pînă la difuzare.
    35. Publicitatea electorală contra plată se va face la posturile de radio şi televiziune în baza contractelor încheiate între părţi. Radiodifuzorii vor crea tuturor concurenţilor electorali/participanților la referendum condiţii egale la procurarea timpilor de antenă, inclusiv prin stabilirea tarifelor egale.
    36. Tariful perceput de mijloacele de informare în masă şi/sau agenţiile de publicitate pentru plasarea publicităţii electorale contra plată nu va depăşi tariful pentru publicitate comercială percepută în perioada preelectorală. Achitarea se va face în avans, exclusiv din fondul electoral al concurentului electoral/participantului la referendum, din mijloacele financiare declarate conform art. 41 alin. (2) lit. a) din Codul electoral. Orice alte modalităţi de plată, decît viramentul în avans din fondul electoral, sînt interzise.
    37. Timpii de antenă contra plată acordaţi la solicitarea concurentului electoral/participantului la referendum, dar neutilizat din vina acestuia, nu se recuperează.
    38. Timpii de antenă contra plată, acordaţi la solicitarea concurentului electoral/participantului la referendum, dar neutilizaţi din cauza defecţiunilor tehnice ale echipamentelor de transmisie sau din alte motive de forţă majoră, invocate de instituţia audiovizualului, vor fi reprogramaţi. Radiodifuzorul va înştiinţa concurentul electoral/participantul la referendum în mod oficial, în formă scrisă, despre motivul invocat, data şi ora reprogramării.
    39. Publicitatea electorală și spoturile electorale distribuite în rețeaua internet, inclusiv cea plasată pe paginile web administrate de radiodifuzori, publicitatea electorală distribuită prin intermediul telefoniei mobile se asimilează publicității electorale în presa scrisă.
III. Dezbateri electorale
    40. La organizarea dezbaterilor electorale, talk-show-urilor şi a altor emisiuni, radiodifuzorii vor asigura respectarea principiilor echilibrului, imparţialităţii, responsabilităţii şi pluralismului de opinii în cadrul luărilor de cuvînt ale concurenţilor electorali/participanților la referendum.
    41. Radiodifuzorii naţionali și publici sînt obligaţi, iar cei locali și regionali au dreptul să organizeze dezbateri electorale în campania electorală pentru alegerile parlamentare și referendum în circumscripția națională. Radiodifuzorii locali/regionali sînt obligaţi, iar cei naţionali sînt în drept să organizeze dezbateri electorale în campania electorală pentru alegerile parlamentare în circumscripții uninominale. Dezbaterile electorale vor fi organizate exclusiv în perioada campaniei electorale.
    42. La dezbaterile electorale participă candidaţii la alegeri sau reprezentanţii acestora. Tematica dezbaterilor electorale se stabileşte de radiodifuzor şi se anunţă odată cu invitarea la dezbateri.
    43. Procedura de stabilire a ordinii în care sînt invitaţi participanţii la dezbateri, precum şi gruparea acestora sînt stabilite în declaraţia privind politica editorială a radiodifuzorilor, cu respectarea egalităţii de şanse pentru fiecare participant, precum şi a principiilor transparenţei şi imparţialităţii.
    44. Refuzul de a participa ori absenţa unui sau mai multor candidaţi sau reprezentanţi ai acestora la dezbateri se face publică şi nu constituie temei pentru anularea sau suspendarea emisiunii. În cazul absenţei unui sau mai multor concurenţi electorali/participanți la referendum, timpul rezervat lor nu se recuperează. În cazul în care candidatul la alegeri sau reprezentantul acestuia vine cu întîrziere la emisiune, el poate participa la dezbateri, însă fără compensarea timpului neutilizat ca urmare a întîrzierii.
    45. Regulile de desfăşurare a dezbaterilor sunt aduse la cunoştinţa concurenţilor electorali/participanților la referendum în invitaţia de participare şi la începutul emisiunii de dezbateri electorale.
    46. Moderatorii, în cadrul dezbaterilor, vor asigura invitaților posibilitatea să-şi expună punctul de vedere asupra temelor dezbătute.
    47. Pe parcursul dezbaterilor, invitaților li se asigură condiții egale pentru libera exprimare a opiniilor. Totodată, în cadrul timpilor de antenă oferiţi pentru dezbateri, se interzice:
    - punerea în pericol a ordinii constituţionale, a integrității teritoriale, îndemnul la acte de violenţă publică, atentarea la siguranţa persoanei şi a bunurilor materiale;
    - divulgarea secretelor protejate de lege;
    - incitarea la ură sau discriminare;
    - incitarea la război, ură intre persoane, interetnică sau separatism teritorial, acțiuni ce pun în pericol ordinea de drept;
    - lezarea demnităţii sau reputaţiei altei persoane, ofensa publică;
    - utilizarea limbajului sexist;
    - exprimări verbale, scrise sau nonverbale care nu corespund normelor de conduită general acceptate într-o societate civilizată, inclusiv ale celor etice.
    48. Moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii:
    - să fie imparţiali;
    - să asigure echilibrul în luările de cuvînt, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea de a-și prezenta opiniile;
    - să formuleze întrebările clar, evitînd abordarea tendenţioasă sau părtinitoare;
    - să asigure menţinerea dezbaterilor în aria temei propuse spre discuție;
    - să intervină, inclusiv prin închiderea microfonului, dacă invitaţii încalcă prevederile legislaţiei şi ale prezentului regulament sau dacă nu se conformează solicitărilor moderatorului;
    - să nu aibă calitatea de candidați ori persoane de încredere la alegeri sau rude de gradul întîi și doi ale candidaților.
    49. Realizatorii şi/sau moderatorii programelor de dezbateri electorale au dreptul să întrerupă dezbaterea electorală dacă unul sau mai mulţi participanţi la dezbateri încalcă prevederile pct.47 din prezentul regulament, reluînd emisiunea după restabilirea ordinii în studiou.
    50. Realizatorii şi/sau moderatorii au dreptul să sisteze programul de dezbateri electorale, la decizia administraţiei radiodifuzorului, după două întreruperi ale aceluiaşi program de dezbateri electorale. Radiodifuzorii vor informa concurenţii electorali/participanții la referendum din programul sistat referitor cu priviore la dreptului de a participa la dezbateri electorale pe bază de egalitate şi tratament nediscriminatoriu, în termen de 24 de ore din momentul adoptării deciziei privind sistarea emisiunii.
    51. În emisiunile de dezbateri electorale organizatorii nu vor difuza materiale publicitare despre activitatea concurenţilor electorali/participanților la referendum sau cu participarea candidaţilor la alegeri sau a persoanelor de încredere, reportaje televizate ori radiofonice de la întîlnirile concurenţilor electorali/participanților la referendum cu alegătorii, despre vizitele de lucru ale candidaţilor la alegeri din rîndul conducătorilor cu funcţii de răspundere, rezultatele sondajelor de opinii.
    52. În emisiunile de dezbateri electorale şi în talk-show-uri cu participarea candidaţilor la alegeri şi/sau a reprezentanţilor concurenţilor electorali/participanților la referendum se interzice difuzarea titrelor mobile (SMS ş.a.).
    53. Organizatorii de dezbateri electorale în mediul on-line (prin rețeaua internet) se conduc de aceleași reguli de organizare a dezbaterilor ca și radiodifuzorii licențiați conform legislației Republicii Moldova.
IV. Difuzarea sondajelor de opinie cu tematică electorală
    54. Radiodifuzorii au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală, cel tîrziu cu 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sînt însoţite de următoarele informaţii, care se fac publice odată cu difuzarea rezultatelor sondajelor:
    - denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul;
    - data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată;
    - dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare;
    - persoana care a comandat sondajul şi sursa de finanţare;
    - dovada privind înştiinţarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 70 alin. (10) din Codul electoral. În cazul exit-poll-urilor va fi prezentată hotărîrea CEC cu privire la desfăşurarea acestui sondaj.
    55. Concurenţii electorali care se consideră lezaţi în drepturi beneficiază de dreptul la replică în condiţiile art. 69 alin. (6) din Codul electoral. În cazul presei scrise sau publicațiilor pe internet dreptul la replică se va asigura în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tîrziu de penultima zi înainte de ziua alegerilor.
V. Dispoziții finale
    56. Din momentul adoptării prezentului regulament, CCA va prezenta CEC rapoarte de monitorizare în condițiile art. 70 alin. (12) din Codul electoral.
    57. Imprimările la toate materialele video şi audio cu tematică electorală se păstrează de către radiodifuzori pînă la publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărîrii cu privire la rezultatele alegerilor parlamentare/referendumului. În caz de apariţie a litigiilor, perioada de păstrare a imprimărilor va fi prelungită la decizia instanţei de judecată.
    58. Radiodifuzorii sînt obligați să ţină evidenţa timpilor de antenă oferiţi concurenţilor electorali/participanților la referendum şi să prezinte săptămînal (în ziua de luni) către CCA şi CEC, prin fax şi/sau în format electronic, informaţia despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri şi materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale), inclusiv informaţia despre difuzarea spoturilor de educaţie electorală și informare a alegătorilor în săptămîna precedentă, conform formularului aprobat de CCA.
    59. La cererea CCA, CEC sau a consiliului electoral de circumscripţie (în cazul radiodifuzorilor locali), radiodifuzorii sînt obligaţi să prezinte în termen de 24 de ore materialele video şi audio împreună cu copiile de pe contractele şi dovada de efectuare în avans a plăților respective.
    60. Contestaţiile privind reflectarea campaniei electorale de către radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova se examinează de către CCA în conformitate cu prevederile legislației electorale și audiovizuale, iar cele ce vizează presa scrisă ori publicațiile pe internet se examinează de către instanțele de judecată.
    61. Nerespectarea prezentului regulament atrage după sine aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare. În cazul radiodifuzorilor și distribuitorilor de servicii, CCA va aplica sancţiunile prevăzute de Codul audiovizualului, inclusiv pentru nerespectarea declaraţiilor privind politica editorială pentru campania electorală.