DCCA2/2/2019
ID intern unic:  378888
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE Nr. 2/2
din  04.01.2019
cu privire la examinarea declarațiilor privind reflectarea campaniei
electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din
24 februarie 2019 de către instituțiile audiovizualului din
Republica Moldova
Publicat : 11.01.2019 în Monitorul Oficial Nr. 6-12     art Nr : 105     Data intrarii in vigoare : 11.02.2019
    În conformitate cu prevederile pct. 10 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1992 din 21.12.2018: Fiecare radiodifuzor care va reflecta campania electorală depune la CCA, în termen de 7 zile de la aprobarea prezentului regulament, o declarație privind politica editorială pentru campania electorală, cu următorul conținut:
    - numele proprietarului/proprietarilor radiodifuzorului;
    - principiile asumate de către radiodifuzor privind reflectarea campaniei electorale;
    - condițiile de programare a timpilor de antenă contra plată/gratuiți;
    - principiul de programare și acordare a timpilor de antenă;
    - orarul timpilor de antenă gratuiți și contra plată sau condițiile de programare a timpilor de antenă gratuiți și contra plată, tarifele pentru timpii de antenă contra plată care nu pot depăși tarifele stabilite în mod obișnuit pentru publicitatea comercială;
    - ordinea și principiile de organizare a dezbaterilor electorale;
    - modul de evidență a timpilor de antenă acordați concurenților electorali/participanților la referendum, în conformitate cu art. 69 din Codul electoral;
    - grila emisiunilor cu caracter electoral și condițiile de programare a acestora;
    - numele, prenumele, numerele telefoanelor de serviciu și al telefonului mobil, faxul și adresa electronică a persoanei responsabile de reflectarea campaniei electorale;
    - o declarație prin care se obligă săptămânal (în ziua de luni) să prezinte la CCA și CEC prin fax și/sau în format electronic informația despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație electorală/informare a alegătorilor elaborate de CEC, mediatizate în săptămâna precedentă.
    Pct. 11. din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova prevede că: Radiodifuzorii care nu vor reflecta campania electorală înștiințează CCA despre acest fapt în același termen. Aceștia vor avea obligația de a organiza dezbateri electorale, în conformitate cu prevederile art.70 alin. (3) din Codul electoral.
    Pct. 13 al aceluiași Regulament statuează că: CCA examinează în ședință publică declarațiile privind politica editorială pentru reflectarea alegerilor parlamentare și referendum și le plasează pe pagina sa web în termen de 24 de ore după aprobare. CCA are dreptul să respingă declarațiile care nu corespund cerințelor și le solicită aducerea lor în concordanță cu legislația în termen de până la 3 zile calendaristice. În cazul prezentării declarațiilor privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile parlamentare și referendum cu încălcarea termenului stabilit, CCA aplică sancțiuni, în conformitate cu legislația audiovizuală.
    Este de menționat că termenul-limită de depunere de către furnizorii de servicii aflați sub jurisdicția Republicii Moldova a declarațiilor privind politica editorială pentru campania electorală a fost data de 28 decembrie 2018, inclusiv.
    În prezent pe teritoriul Republicii Moldova își desfășoară activitatea 113 furnizori de servicii media (TV – 58, Radio – 55) care au obligația de a informa Consiliul Audiovizualului cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019.
    Până pe data de 27 decembrie 2018, la Consiliul Audiovizualului au fost înregistrate 71 de declarații (TV – 35, Radio – 36) privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019.
    Au fost examinate 55 de declarații (TV – 26, Radio – 29), dintre acestea 18 (TV – 7, Radio – 11) au fost îndreptate spre completare. Este de menționat că din declarațiile prezentate până la 27 decembrie 2018 de către furnizorii de servicii media urmau a fi examinate încă 16 (TV – 9, Radio – 7).
    În ședința publică din 28 decembrie 2018 au fost aprobate 37 de declarații (TV – 19, Radio – 18).
    Până la 1 ianuarie 2019, 110 furnizori de servicii media din cei 113 furnizori de servicii media (TV – 58, Radio – 55) care își desfășoară activitatea pe teritoriul Republicii Moldova au prezentat declarațiile cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019.
    Astfel, în perioada 29 decembrie 2018 – 01 ianuarie 2019, Consiliul Audiovizualului a examinat 73 de declarații (18 care au fost îndreptate spre completare, 16 care urmau a fi examinate și 39 de declarații care au parvenit la CA în data de 28 decembrie 2018).
    Urmare a examinării declarațiilor până la 02 ianuarie 2019, 21 de declarații au fost îndreptate spre completare, iar 52 de declarații cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 au fost aprobate în ședința publică din 2 ianuarie 2019.
    Până în prezent, toți cei 113 furnizori de servicii media au prezentat declarații cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019.
    Consiliul Audiovizualului, în perioada 02-03 ianuarie 2019, a examinat cele 21 de declarații care au fost îndreptate spre completare și cele 3 declarații ale furnizorilor de servicii media „10 TV”, „Gold TV” și „Radio 7/Радио 7” (GERMES NORD SRL) care au fost sancționați cu avertizare publică prin Decizia nr. 1/1 din 2 ianuarie 2019.
    Este de menționat că postul de televiziune „VTV” și-a sistat activitatea din motive tehnice.
    Așadar, spre aprobare sunt propuse 23 de declarații ale următorilor furnizori de servicii media:
    Posturi TV – „CTC Mega”, „Familia Domashniy”, „Eni Ai”, „Busuioc TV”, „Jurnal TV”, „POPAS TV”, „Gold TV” „BIZIM DALGAMIZ”, „Agro TV Moldova”, „10 TV” și „TV-Găgăuzia”.
    Posturi Radio – „Radio Orhei”, „Jurnal FM”, „MICUL SAMARITEAN”, „Muz FM”, „Radio 7/Радио 7”, „Datina FM”, „GRT FM”, „BIZIM DALGAMIZ”, „Radio Orhei FM”, „Radio ONE”, „Maestro FM” și „Like FM – Русское радио”.
    În temeiul celor constatate, în conformitate cu prevederile Codului serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, adoptat prin Legea nr. 174 din 08.11.2018 a Parlamentului Republicii Moldova, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1992 din 21.12.2018, Consiliul Audiovizualului
DECIDE:
    1. A lua act de demersurile înaintate de furnizorii de servicii media:
    Posturi TV – „CTC Mega”, „Familia Domashniy”, „Eni Ai”, „Busuioc TV”, „Jurnal TV”, „POPAS TV”, „Gold TV” „BIZIM DALGAMIZ”, „Agro TV Moldova”, „10 TV” și „TV-Găgăuzia”.
    Posturi Radio – „Radio Orhei”, „Jurnal FM”, „MICUL SAMARITEAN”, „Muz FM”, „Radio 7/Радио 7”, „Datina FM”, „GRT FM”, „BIZIM DALGAMIZ”, „Radio Orhei FM”, „Radio ONE”, „Maestro FM” și „Like FM – Русское радио” (PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC și L. VIZIRU).
    2. A aproba declarațiile cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 ale următorilor furnizori de servicii media:
    Posturi TV – „CTC Mega”, „Familia Domashniy”, „Eni Ai”, „Busuioc TV”, „Jurnal TV”, „POPAS TV”, „Gold TV” „BIZIM DALGAMIZ”, „Agro TV Moldova”, „10 TV” și „TV-Găgăuzia”.
    Posturi Radio – „Radio Orhei”, „Jurnal FM”, „MICUL SAMARITEAN”, „Muz FM”, „Radio 7/Радио 7”, „Datina FM”, „GRT FM”, „BIZIM DALGAMIZ”, „Radio Orhei FM”, „Radio ONE”, „Maestro FM” și „Like FM – Русское радио”(PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC și L. VIZIRU).
    3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția licențiere și autorizare.
    4. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului.

    PREŞEDINTELE
    CONSILIULUI COORDONATOR
    AL AUDIOVIZUALULUI                                           Dragoș VICOL

    Nr. 2/2. Chişinău, 4 ianuariei 2019.