HGC34/2019
ID intern unic:  379433
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 34
din  30.01.2019
cu privire la aprobarea Reglementării tehnice
„Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”
Publicat : 22.02.2019 în Monitorul Oficial Nr. 59-65     art Nr : 117     Data intrarii in vigoare : 22.02.2021
    În temeiul articolului 18 alineatul (1) și poziției 20 din anexa nr. 3 la Legea nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare şi de evaluare a conformității (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 46–47, art. 136), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio” (se anexează).
    2. Punctele 7–13, 54, 71 subpct. 5)-7), 90–92 și 98 din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio” vor intra în vigoare odată cu legea pentru ratificarea Acordului dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană privind evaluarea conformității și acceptarea produselor industriale.
    3. Pînă la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană privind evaluarea conformității și acceptarea produselor industriale:
    1) se admite punerea la dispoziție pe piață și darea în folosință a echipamentelor radio cu marca de conformitate SM, aplicată conform prevederilor Legii nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității;
    2) producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, aplică marca de conformitate SM în situația în care evaluarea conformității echipamentelor radio destinate pieței naționale se efectuează de către organismele de evaluare a conformității recunoscute, prin utilizarea procedurilor prevăzute la capitolul III secțiunea a 2-a din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”;
    3) se interzice, în condițiile prevăzute de prezenta hotărîre, aplicarea pe același echipament radio a mărcii de conformitate SM și a marcajului CE;
    4) prevederile prezentei hotărîri referitoare la marcajul CE se aplică în egală măsură și mărcii de conformitate SM;
    5) Ministerul Economiei și Infrastructurii recunoaște organismele care efectuează evaluarea conformității echipamentelor radio destinate pieței naționale în concordanță cu procedurile prevăzute la capitolul III secțiunea a 2-a din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”. Procedura de notificare se efectuează ca urmare a procedurii de recunoaștere specificate în capitolul IV1 din Legea nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității;
    6) cerințele cu privire la organismele de evaluare a conformității notificate se aplică și organismelor de evaluare a conformității recunoscute, care au regim juridic similar, conform prevederilor Legii nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității. La desfășurarea procedurilor de evaluare a conformității, organismele de evaluare a conformității recunoscute care efectuează evaluarea conformității echipamentelor radio vor întocmi certificate de examinare de tip;
    7) lista ce cuprinde organismele recunoscute și numerele lor de identificare se gestionează de Centrul Național de Acreditare (MOLDAC) și se publică pe pagina web oficială a acestuia.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei și Infrastructurii.
    5. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 1274/2007 cu privire la aprobarea Reglementării tehnice „Echipamente radio, echipamente terminale de telecomunicații și recunoașterea conformității acestora” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 188–191, art. 1342).
    6. Prezenta hotărîre intră în vigoare la expirarea a 24 de luni de la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                           Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei
    și infrastructurii                                                Chiril Gaburici

    Nr. 34. Chişinău, 30 ianuarie 2019.


        Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr.34/2019
REGLEMENTAREA TEHNICĂ
„Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”
    Prezenta Reglementare tehnică transpune parțial Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio și de abrogare a Directivei 1999/5/CE (Text cu relevanță pentru SEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 153 din 22 mai 2014, astfel cum a fost modificată ultima oară prin Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2018.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Secțiunea 1
Domeniul de aplicare și terminologia
    1. Prezenta Reglementare tehnică stabilește un cadru de reglementare care are ca obiect:
    1) cerințele esențiale ale echipamentelor radio;
    2) condițiile de introducere pe piață, de punere la dispoziție pe piață și/sau de punere în funcțiune a echipamentelor radio;
    3) condițiile și cerințele cu privire la notificarea organismelor de evaluare a conformității.
    2. Prezenta Reglementare tehnică nu se aplică:
    1) echipamentelor radio enumerate în anexa nr. 1;
    2) echipamentelor radio utilizate exclusiv în cadrul activităților din domeniul apărării naționale, ordinii publice și siguranței naționale, inclusiv cel al protecției intereselor economice ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranța națională, precum și în cadrul activităților statului din domeniul dreptului penal.
    3. Echipamentele radio care intră în domeniul de aplicare al prezentei Reglementări tehnice nu fac obiectul Reglementării tehnice „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune”, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 745/2015, cu excepția cazurilor prevăzute la pct. 5 din prezenta Reglementare tehnică.
    4. În sensul prezentei Reglementări tehnice se utilizează noțiunile definite în Legea nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității, precum și termenii de mai jos, care au următoarele semnificații:
    1) clasă de echipamente radio – grup care cuprinde anumite categorii de echipamente radio considerate asemănătoare în temeiul prezentei Reglementări tehnice și interfețele radio pentru care aceste echipamentele radio sînt destinate;
    2) comunicații radio – comunicații prin intermediul undelor radio;
    3) echipament radio – produs electric sau electronic care emite și/sau recepționează intenționat unde radio în scopul efectuării comunicațiilor radio și/sau radiodeterminării ori produs electric sau electronic care trebuie să fie completat cu un accesoriu, cum ar fi o antenă, astfel încît să emită și/sau să recepționeze intenționat unde radio în scopul efectuării comunicațiilor radio și/sau radiodeterminării;
    4) interfață radio – specificație tehnică cu privire la utilizarea reglementată a spectrului de frecvențe radio;
    5) interferență dăunătoare – potrivit definiției prevăzute la art. 2 din Legea comunicațiilor electronice nr. 241/2007;
    6) operator al stației de radiocomunicații – persoană ce pune în funcțiune ori utilizează o stație de radiocomunicații în condițiile legii;
    7) perturbație electromagnetică – potrivit definiției prevăzute la pct. 6 din Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 807/2015;
    8) punere în funcțiune – prima utilizare a echipamentului radio de către utilizatorul final;
    9) radiodeterminare – determinarea poziției, vitezei și/sau a altor caracteristici ale unui obiect ori obținerea de informații referitoare la parametrii respectivi cu ajutorul proprietăților de propagare a undelor radio;
    10) rechemare – măsură luată în vederea returnării unui echipament radio care a fost deja pus la dispoziția utilizatorului final;
    11) retragere – măsură luată cu scopul de a împiedica punerea la dispoziție pe piață a unui echipament radio din lanțul de aprovizionare și de distribuție;
    12) specificație tehnică – document care stabilește cerințele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească echipamentul radio;
    13) unde radio – unde electromagnetice cu frecvențe cuprinse între 9 kHz și 3000 GHz, care se propagă în spațiu fără ghidare artificială.
Secțiunea a 2-a
Cerințe esențiale
    5. Echipamentele radio trebuie construite astfel încît să fie în conformitate cu următoarele cerințe esențiale:
    1) protecția sănătății și a siguranței persoanelor și a animalelor domestice, precum și protecția bunurilor, inclusiv obiectivele referitoare la cerințele de siguranță prevăzute în Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 745/2015, dar fără aplicarea unei limite de tensiune;
    2) nivel adecvat al compatibilității electromagnetice, astfel cum este prevăzut în Reglementarea tehnică „Compatibilitatea electromagnetică a echipamentelor”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 807/2015;
    3) utilizarea eficientă a spectrului de frecvențe radio alocat radiocomunicațiilor terestre, în scopul evitării interferențelor dăunătoare;
    4) echipamentele radio care aparțin anumitor categorii sau clase trebuie:
    a) să interacționeze cu accesoriile, în special cu încărcătoarele comune;
    b) să interacționeze cu alte echipamente radio prin intermediul rețelelor;
    c) să poată fi conectate la interfețe de tip corespunzător în cadrul Uniunii Europene;
    d) să nu afecteze rețeaua sau funcționarea ei și să nu folosească în mod necorespunzător resursele acesteia, cauzînd o degradare inacceptabilă a serviciului;
    e) să încorporeze sisteme de protecție care să asigure că datele cu caracter personal și viața privată ale utilizatorului și ale abonatului sînt protejate;
    f) să prezinte anumite caracteristici ce asigură protecția împotriva fraudelor;
    g) să prezinte anumite caracteristici ce asigură accesul la serviciile de urgență;
    h) să prezinte anumite caracteristici ce facilitează utilizarea acestora de către persoanele cu dizabilități;
    i) să prezinte anumite caracteristici ce asigură faptul că un software poate fi instalat în echipamentul radio doar atunci cînd conformitatea ansamblului echipament radio–software a fost demonstrată.
    6. Categoriile și clasele de echipamente radio vor fi stabilite de Guvern.
Secțiunea a 3-a
Prezentarea informațiilor privind conformitatea
combinațiilor de echipamente radio și software
    7. Producătorii de echipamente radio și de software care permit ca echipamentele radio să fie utilizate conform destinației și în corespundere cu categoriile sau clasele de echipamente radio stabilite de Guvern trebuie să prezinte Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației informații privind conformitatea combinațiilor de echipament radio–software cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5.
    8. Informațiile prevăzute la pct. 7 se obțin în urma unei evaluări a conformității realizate potrivit prevederilor specificate la pct. 37–40 și sînt prezentate sub forma unei declarații de conformitate care trebuie să cuprindă elementele prevăzute în anexa nr. 6.
    9. În funcție de combinațiile specifice de echipament radio–software, informațiile prevăzute la pct. 7 trebuie să identifice în mod precis echipamentul radio și software-ul evaluate și să fie actualizate în permanență.
Secțiunea a 4-a
Înregistrarea tipurilor de echipamente radio
în anumite categorii
    10. Producătorii au obligația să înregistreze, în sistemul de evidență pus la dispoziție de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, tipurile de echipamente radio aparținînd unor categorii de echipamente radio care prezintă un nivel scăzut de conformitate cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5.
    11. Înregistrarea se realizează înainte ca echipamentele radio aparținînd categoriilor prevăzute la pct. 10 să fie introduse pe piață.
    12. Pentru înregistrarea tipurilor de echipamente radio prevăzute la pct. 10, producătorii prezintă o parte sau, în cazul în care se justifică, toate elementele documentației tehnice specificate la subpct. 1) și 4)-9) din anexa nr. 5.
    13. Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației pune la dispoziție un sistem de evidență, care va permite producătorilor să înregistreze informațiile necesare. Sistemul respectiv garantează controlul adecvat al accesului la informații confidențiale.
Secțiunea a 5-a
Punerea la dispoziție pe piață, punerea în funcțiune
și/sau utilizarea echipamentelor radio

    14. Se admite punerea la dispoziție pe piață, punerea în funcțiune și/sau utilizarea echipamentelor radio care, atunci cînd sînt corect instalate, întreținute și utilizate conform destinației, îndeplinesc cerințele prezentei Reglementări tehnice și sînt însoțite de documente care atestă conformitatea.
    15. Suplimentar condițiilor prevăzute la pct. 14 cu privire la punerea în funcțiune și/sau utilizarea echipamentelor radio, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației poate impune cerințe referitoare la utilizarea frecvențelor radio, pentru motive ce țin de:
    1) utilizarea eficientă a spectrului de frecvențe radio;
    2) evitarea interferențelor dăunătoare sau a perturbațiilor electromagnetice;
    3) respectarea nivelurilor de referință prevăzute conform legislației naționale privind limitarea expunerii populației la cîmpuri electromagnetice.
    16. Cerințele prevăzute la pct. 15 pot fi impuse fără ca acest lucru să fie în contradicție cu prevederile pct. 14, aplicabile echipamentului radio pentru punerea la dispoziție pe piață, punerea în funcțiune și/sau utilizare, ori cu condițiile de utilizare a frecvențelor radio stabilite conform Legii comunicațiilor electronice nr. 241/2007.
    17. În vederea respectării normelor privind limitarea expunerii populației la efectele cîmpurilor electromagnetice, punerea în funcțiune și utilizarea stațiilor de radiocomunicații sînt condiționate de întocmirea documentației ce cuprinde datele necesare cu privire la îndeplinirea cerinței esențiale prevăzute la pct. 5 subpct. 1), inclusiv măsurători ale radiațiilor electromagnetice neionizante.
    18. În cazul stațiilor de radiocomunicații existente, documentația prevăzută la pct. 17 se întocmește în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri. În cazul stațiilor de radiocomunicații ce urmează a fi instalate după data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, documentația se întocmește în termen de 30 de zile de la data punerii în funcțiune.
    19. În vederea asigurării continue a respectării cerinței esențiale prevăzute la pct. 5 subpct. 1), stațiile de radiocomunicații sînt reverificate la intervale de maximum 24 de luni. În această situație, documentația prevăzută la pct. 17 este actualizată cu datele rezultate în urma reverificărilor.
    20. Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației este în drept să solicite în orice moment, în vederea respectării pct. 15 subpct. 3), prezentarea documentației realizate potrivit prevederilor pct. 17–19.
Secțiunea a 6-a
Notificarea specificațiilor de interfață radio
și alocarea claselor de echipamente radio
    21. Repartizarea benzilor de frecvențe pentru serviciile de radiocomunicații, precum și condițiile de utilizare a acestora sînt stabilite în Tabelul național de atribuire a benzilor de frecvență (TNABF), aprobat de către Comisia de Stat pentru Frecvențe Radio a Republicii Moldova.
    22. Instituția publică „Serviciul Național de Management al Frecvențelor Radio” va publica în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina sa web oficială interfețele radio în conformitate cu Tabelul național de atribuire a benzilor de frecvență.
Secțiunea a 7-a
Garantarea accesului pe piață
    23. Autoritățile publice nu pot împiedica punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio care sînt conforme cu cerințele prezentei Reglementări tehnice.
    24. Cu ocazia tîrgurilor comerciale, a expozițiilor și a altor evenimente similare, echipamentele radio care nu sînt în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică pot fi expuse, cu condiția existenței unui semn vizibil care să menționeze că astfel de echipamente radio nu pot fi puse la dispoziție pe piață sau puse în funcțiune înainte de aducerea acestora în conformitate cu prevederile prezentei Reglementări tehnice. Demonstrațiile de utilizare a acestui echipament radio pot fi realizate numai dacă au fost luate măsuri adecvate, pentru a evita interferențele dăunătoare, perturbațiile electromagnetice, precum și riscurile la adresa sănătății și siguranței persoanelor, a animalelor domestice sau a bunurilor.
Capitolul II
OBLIGAŢIILE AGENȚILOR ECONOMICI
Secțiunea 1
Obligațiile producătorilor
    25. Producătorii au următoarele obligații:
    1) să se asigure că echipamentele radio introduse pe piață au fost proiectate și fabricate în conformitate cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5;
    2) să se asigure că echipamentele radio sînt construite astfel încît să poată funcționa fără a se încălca cerințele aplicabile privind utilizarea spectrului de frecvențe radio;
    3) să întocmească documentația tehnică menționată la pct. 50 și să efectueze procedura de evaluare a conformității relevantă, menționată la pct. 37–40, sau să dispună efectuarea acestei proceduri.
    În cazul în care s-a demonstrat conformitatea echipamentelor radio cu cerințele aplicabile prin procedura de evaluare a conformității menționată, producătorii întocmesc o declarație de conformitate și aplică marcajul CE;
    4) să păstreze documentația tehnică și declarația de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentelor radio, în funcție de ciclul de viață al obiectului declarației și de nivelul de risc;
    5) să elaboreze proceduri care să garanteze conformitatea continuă a producției în serie cu prezenta Reglementare tehnică. Modificările referitoare la proiectarea sau caracteristicile echipamentelor radio, precum și modificările din standardele armonizate sau din alte specificații tehnice, în raport cu care se declară conformitatea echipamentelor radio, se iau în considerare în mod corespunzător;
    6) să efectueze, în vederea utilizării eficiente a spectrului de frecvențe radio, protecției sănătății și siguranței utilizatorilor finali, ori de cîte ori acest lucru este justificat de riscurile prezentate de echipamentele radio, încercări de laborator prin eșantionare asupra echipamentelor radio puse la dispoziție pe piață, să investigheze și, după caz, să păstreze un registru de reclamații privind echipamentele radio neconforme și rechemările acestora, cu informarea distribuitorilor despre aceste activități de monitorizare;
    7) să se asigure că pe echipamentele radio pe care le introduc pe piață este marcat tipul, lotul ori numărul de serie sau orice alt element care permite identificarea lor; dacă dimensiunea sau natura echipamentelor radio nu permite acest lucru, să se asigure că informația solicitată este prevăzută pe ambalaj sau într-un document care însoțește echipamentul radio;
    8) să indice pe echipamentele radio propria denumire, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată și adresa poștală la care pot fi contactați ori, în cazul în care dimensiunea sau natura echipamentelor radio nu permite acest lucru, să indice aceste informații pe ambalaj sau într-un document care însoțește echipamentele radio. Adresa menționată de producător trebuie să indice un singur punct de contact. Datele de contact ale producătorului trebuie să fie în limba de stat;
    9) să se asigure că echipamentele radio sînt însoțite de instrucțiuni de utilizare privind siguranța, traduse în limba de stat, ușor de înțeles pentru utilizatori. Instrucțiunile vor fi clare, accesibile, inteligibile, relevante și vor include:
    a) informații necesare privind utilizarea echipamentelor radio conform destinației;
    b) descrierea accesoriilor și a componentelor, inclusiv a software-ului ce permite echipamentelor radio să funcționeze conform destinației;
    c) banda/benzile de frecvențe radio în care funcționează echipamentul radio ce emite intenționat și puterea maximă de radiofrecvență emisă în banda/benzile de frecvențe radio în care acesta funcționează.
    Informațiile prevăzute la subpct. 9) sînt prezentate sub forma unui manual de utilizare redactat în limba de stat, pe suport de hîrtie. Informațiile pot fi prezentate și în format electronic, însă numai după acceptul exprimat de utilizatorul final;
    10) să ia măsurile necesare pentru ca fiecare echipament radio să fie însoțit de o copie a declarației de conformitate sau de o declarație de conformitate simplificată, completată în limba de stat. Declarația de conformitate simplificată trebuie să conțină adresa de internet și/sau de e-mail exactă de unde poate fi obținut textul integral al declarației de conformitate;
    11) să menționeze, pe ambalajul echipamentului radio și în instrucțiunile de utilizare, restricțiile de punere în funcțiune, zonele ori regiunile geografice în care este necesară o autorizare privind utilizarea spectrului de frecvențe radio, dacă este cazul. Astfel de informații sînt completate în instrucțiunile care însoțesc echipamentele radio;
    12) să lanseze de îndată, în cazul în care consideră sau au motive să creadă că un echipament radio care a fost introdus pe piață nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică, măsuri corective necesare pentru a aduce în conformitate respectivul echipament radio, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz.
    În situația în care echipamentul radio pus la dispoziţie pe piaţă prezintă un risc, producătorii informează imediat în acest sens Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, indicînd detaliile, în special cele cu privire la neconformitate şi la măsurile corective întreprinse;
    13) să coopereze cu Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, la solicitarea acesteia, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de echipamentele radio pe care aceștia le-au introdus pe piață.
    26. Producătorii, la cererea motivată a Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, trebuie să prezinte în format electronic sau pe suport de hîrtie, în limba acceptată de către autoritate, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea echipamentelor radio cu prezenta Reglementare tehnică.
Secțiunea a 2-a
Reprezentanții autorizați
    27. Un producător poate numi prin mandat scris un reprezentant autorizat. Obligațiile stabilite în pct. 25 subpct. 1) și 3) și obligația de întocmire a documentației tehnice menționate la pct. 50 nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat.
    28. Reprezentantul autorizat îndeplinește sarcinile prevăzute în mandatul primit de la producător. Mandatul permite reprezentantului autorizat să îndeplinească cel puțin următoarele sarcini:
    1) să mențină declarația de conformitate și documentația tehnică la dispoziția Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentelor radio;
    2) să prezinte, la cererea motivată a Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea echipamentelor radio;
    3) să coopereze cu Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de echipamentelor radio vizate de mandatul lor.
Secțiunea a 3-a
Obligațiile importatorilor
    29. Importatorii au următoarele obligații:
    1) să se asigure că echipamentele radio introduse pe piață sînt conforme cu prevederile prezentei Reglementări tehnice;
    2) să se asigure, înainte de introducerea echipamentelor radio pe piață, că procedura corespunzătoare de evaluare a conformității menționată la pct. 37–40 a fost îndeplinită de către producător și că echipamentele radio sînt construite astfel încît să poată funcționa fără să încalce cerințele aplicabile privind utilizarea spectrului de frecvențe radio;
    3) să se asigure că producătorul a întocmit documentația tehnică, că echipamentele radio poartă marcajul CE și îndeplinesc cerințele prevăzute la pct. 46–49, că acestea sînt însoțite de informațiile și de documentele prevăzute la pct. 25 subpct. 9)-11) și că producătorul a respectat cerințele prevăzute la pct. 25 subpct. 7) și 8);
    4) să nu introducă pe piață echipamentul radio în cazul în care consideră sau au motive să creadă că acesta nu este conform cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5, înainte de a fi adus în conformitate. Atunci cînd echipamentele radio prezintă un risc, importatorii trebuie să informeze în acest sens producătorul și Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației;
    5) să indice pe echipamentul radio numele, denumirea comercială sau marca înregistrată și adresa poștală la care pot fi contactați sau, dacă acest lucru nu este posibil, în cazul în care dimensiunea echipamentului radio nu permite acest lucru ori ar trebui să deschidă ambalajul pentru a-și înscrie denumirea și adresa pe echipamentul radio – pe ambalaj sau într-un document care însoțește echipamentul radio. Datele de contact sînt comunicate în limba de stat;
    6) să se asigure de faptul că instrucțiunile de utilizare și informațiile privind siguranța ce însoțesc echipamentele radio respectă cerințele prevăzute la pct. 25 subpct. 9);
    7) să se asigure că, atît timp cît echipamentele radio constituie responsabilitatea lor, condițiile de depozitare sau transport al echipamentelor radio nu periclitează conformitatea acestora cu cerințele esențiale stabilite în pct. 5;
    8) să efectueze, în vederea utilizării eficiente a spectrului de frecvențe radio, protecției sănătății și siguranței utilizatorilor finali, ori de cîte ori acest lucru este justificat de riscurile prezentate de echipamentele radio, încercări de laborator prin eșantionare asupra echipamentelor radio puse la dispoziție pe piață, să investigheze și, după caz, să păstreze un registru de reclamații privind echipamentele radio neconforme și rechemările acestora, cu informarea distribuitorilor despre aceste activități de monitorizare;
    9) în cazul în care consideră sau au motive să creadă că un echipament radio care a fost introdus pe piață nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică, să lanseze de îndată măsuri corective necesare pentru a aduce în conformitate respectivul echipament radio, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz.
    În această situație, importatorii informează imediat Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației dacă echipamentul radio introdus pe piață prezintă un risc ce poate afecta funcționarea acestuia sau funcționarea altor echipamente radio ori din rațiuni de siguranță, furnizînd detalii în special cu privire la neconformitate, la măsurile corective luate și la rezultatele acestora;
    10) să păstreze o copie a declarației de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentelor radio și să se asigure că documentația tehnică poate fi pusă la dispoziția Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, la cerere;
    11) să prezinte, la cererea motivată a Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, în format electronic sau pe suport de hîrtie, în limba acceptată de către autoritate, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea echipamentelor radio cu prezenta Reglementare tehnică;
    12) să coopereze cu Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, la solicitarea acesteia, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de echipamentele radio pe care aceștia le-au introdus pe piață.
    30. Un importator este considerat producător în sensul prezentei Reglementări tehnice și este supus obligațiilor ce revin producătorului în temeiul pct. 25–26 atunci cînd introduce pe piață un echipament radio sub denumirea sau marca sa ori modifică un echipament radio deja introdus pe piață într-o manieră care poate afecta conformitatea acestuia cu prevederile prezentei Reglementări tehnice.
Secțiunea a 4-a
Obligațiile distribuitorilor
    31. Distribuitorii au următoarele obligații:
    1) să se asigure că modul în care pun la dispoziție pe piață echipamente radio nu este de natură să afecteze cerințele esențiale prevăzute la pct. 5;
    2) să verifice, înainte de a pune la dispoziție pe piață echipamentele radio, dacă acestea poartă marcajul CE și îndeplinesc cerințele prevăzute la pct. 41–45, dacă acestea sînt însoțite de documentația prevăzută de prezenta Reglementare tehnică și de instrucțiunile de utilizare și informațiile privind siguranța, cu respectarea întocmai a cerințelor pct. 25 subpct. 9), precum și dacă producătorul și importatorul au respectat cerințele prevăzute la pct. 25 subpct. 2) și 7)-11) și, respectiv, la pct. 29 subpct. 5);
    3) să nu introducă pe piață echipamentul radio în cazul în care consideră sau au motive să creadă că acesta nu este conform cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5, înainte de a fi adus în conformitate. În cazul în care echipamentele radio prezintă un risc, distribuitorii trebuie să informeze în acest sens producătorul sau importatorul și Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației;
    4) să se asigure că, atît timp cît echipamentele radio constituie responsabilitatea lor, condițiile de depozitare sau transport al echipamentelor radio nu periclitează conformitatea acestora cu cerințele esențiale stabilite în pct. 5;
    5) în cazul în care consideră sau au motive să creadă că un echipament radio care a fost introdus pe piață nu este conform cu prezenta Reglementare tehnică, să lanseze de îndată măsuri corective necesare pentru a aduce în conformitate respectivul echipament radio, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz.
    În această situație, distribuitorii informează imediat Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației dacă echipamentul radio introdus pe piață prezintă un risc ce poate afecta funcționarea acestuia sau funcționarea altor echipamente radio ori din rațiuni de siguranță, furnizînd detalii în special cu privire la neconformitate, la măsurile corective luate și la rezultatele acestora;
    6) să prezinte, la cererea motivată a Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, în format electronic sau pe suport de hîrtie, în limba acceptată de către autoritate, toate informațiile și documentația necesară pentru a demonstra conformitatea echipamentelor radio cu prezenta Reglementare tehnică;
    7) să coopereze cu Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, la solicitarea acesteia, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de echipamentele radio pe care aceștia le-au pus la dispoziție pe piață.
    32. Un distribuitor este considerat producător în sensul prezentei Reglementări tehnice și este supus obligațiilor ce revin producătorului în temeiul pct. 25–26 atunci cînd introduce pe piață un echipament radio sub denumirea sau marca sa ori modifică un echipament radio deja introdus pe piață într-o manieră care poate afecta conformitatea acestuia cu prevederile prezentei Reglementări tehnice.
Secțiunea a 5-a
Identificarea agenților economici
    33. Agenții economici transmit, la cerere, Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației datele de identificare:
    1) ale oricărui agent economic care le-a furnizat echipamente radio;
    2) ale oricărui agent economic căruia i-au furnizat echipamente radio.
    34. Agenții economici trebuie să poată prezenta informațiile prevăzute la pct. 33 timp de 10 ani după ce le-a fost furnizat echipamentul radio și timp de 10 ani după ce au furnizat echipamentul radio.
Capitolul III
CONFORMITATEA ECHIPAMENTELOR RADIO
Secțiunea 1
Prezumția de conformitate a echipamentelor radio
    35. Echipamentele radio care sînt conforme cu prevederile standardelor moldovenești ce adoptă standarde armonizate ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ori cu părți ale acestora sînt considerate a fi în conformitate cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5, vizate de acele standarde sau părți ale acestora.
    36. Lista standardelor moldovenești care adoptă standardele armonizate, prevăzute la pct. 35, ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene se elaborează și se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi infrastructurii, se actualizează periodic și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Secțiunea a 2-a
Procedurile de evaluare a conformității
    37. Producătorul are obligația de a realiza, în vederea respectării cerințelor esențiale prevăzute la pct. 5, o evaluare a conformității echipamentelor radio în următoarele condiții:
    1) evaluarea conformității echipamentelor radio ține cont de toate condițiile de funcționare prevăzute conform destinației acestora;
    2) în cazul cerinței esențiale prevăzute la pct. 5 subpct. 1), evaluarea conformității ține seama de condițiile previzibile în mod rezonabil;
    3) în cazul echipamentelor radio care permit configurații diferite, evaluarea conformității trebuie să determine dacă echipamentele radio corespund cerințelor esențiale prevăzute la pct. 5, în cazul tuturor configurațiilor posibile.
    38. Producătorii demonstrează conformitatea echipamentelor radio cu cerințele esențiale stabilite în pct. 5 subpct. 1) și 2) prin oricare dintre următoarele proceduri de evaluare a conformității:
    1) controlul intern al producției, prevăzut în anexa nr. 2;
    2) examinarea de tip, urmată de conformitatea de tip bazată pe controlul intern al producției, prevăzută în anexa nr. 3;
    3) conformitatea bazată pe asigurarea calității totale, stabilită în anexa nr. 4.
    39. În cazul în care, în procesul de evaluare a conformității echipamentelor radio cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5 subpct. 3) și 4), producătorul a aplicat standardele armonizate ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, au fost adoptate ca standarde moldovenești și ale căror liste au fost aprobate de Ministerul Economiei și Infrastructurii, el utilizează oricare dintre următoarele proceduri:
    1) controlul intern al producției, prevăzut în anexa nr. 2;
    2) examinarea de tip, urmată de conformitatea de tip bazată pe controlul intern al producției, prevăzută în anexa nr. 3;
    3) conformitatea bazată pe asigurarea calității totale, stabilită în anexa nr. 4.
    40. În cazul în care, în procesul de evaluare a conformității echipamentelor radio cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5 subpct. 3) și 4), producătorul nu a aplicat sau a aplicat parțial standardele armonizate ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, care sînt adoptate ca standarde moldovenești și ale căror liste au fost aprobate de Ministerul Economiei și Infrastructurii ori în cazul în care astfel de standarde armonizate nu există, echipamentelor radio li se aplică pentru evaluare una dintre următoarele proceduri:
    1) examinarea de tip, urmată de conformitatea de tip bazată pe controlul intern al producției, prevăzută în anexa nr. 3;
    2) conformitatea bazată pe asigurarea calității totale, stabilită în anexa nr. 4.
Secțiunea a 3-a
Declarația de conformitate
    41. Declarația de conformitate redactată conform pct. 25 subpct. 3) atestă faptul că a fost demonstrată îndeplinirea cerințelor esențiale stabilite la pct. 5.
    42. Declarația de conformitate se redactează incluzînd toate elementele prevăzute în anexa nr. 6 și se actualizează în permanență. Declarația de conformitate se întocmește/se traduce în limba de stat.
    43. Declarația de conformitate simplificată menționată la pct. 25 subpct. 10) conține elementele prevăzute în anexa nr. 7 și se actualizează în permanență. Textul complet al declarației de conformitate este accesibil la adresa de Internet menționată în declarația de conformitate simplificată, perfectată în limba de stat.
    44. În cazul în care echipamentul radio intră sub incidența mai multor acte normative prin care se solicită o declarație de conformitate, se întocmește o singură declarație de conformitate. Această declarație trebuie să cuprindă mențiuni cu privire la identificarea tuturor actelor normative, inclusiv referințele de publicare ale acestora.
    45. Prin întocmirea declarației de conformitate, producătorul își asumă responsabilitatea pentru conformitatea echipamentului radio cu cerințele prevăzute în prezenta Reglementare tehnică.
Secțiunea a 4-a
Principii generale ale marcajului CE
    46. Conformitatea unui echipament radio cu prezenta Reglementare tehnică este indicată prin prezența pe echipamentul radio a marcajului CE.
    47. Marcajul CE este supus principiilor generale prevăzute în Legea nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității.
    În funcție de natura echipamentului radio, înălțimea marcajului CE aplicat pe echipamentele radio poate fi mai mică de 5 mm, cu condiția ca acesta să rămînă vizibil și lizibil.
Secțiunea a 5-a
Norme și condiții pentru aplicarea marcajului CE și a numărului
de identificare al organismului notificat

    48. Marcajul CE se aplică pe echipamentele radio în următoarele condiții:
    1) se aplică, în mod vizibil, lizibil și într-o formă care nu poate fi ștearsă, pe echipamentul radio sau pe plăcuța sa de identificare, cu excepția cazului în care acest lucru nu este posibil sau este justificat din considerente ținînd de natura echipamentului radio. Marcajul CE se aplică, în mod vizibil și lizibil, și pe ambalaj;
    2) se aplică înainte ca echipamentul radio să fie introdus pe piață;
    3) în situația în care pentru evaluarea conformității este utilizată procedura de evaluare a conformității prevăzută în anexa nr. 4, marcajul CE trebuie însoțit de numărul de identificare al organismului notificat. Numărul de identificare al organismului notificat trebuie să aibă aceeași înălțime ca și marcajul CE;
    4) în situația prevăzută la subpct. 3), numărul de identificare al organismului notificat se aplică de către organismul notificat însuși ori, conform instrucțiunilor acestuia, de către producător sau reprezentantul său autorizat.
    49. În cazul în care Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației constată că marcajul CE nu a fost aplicat corespunzător, producătorul sau reprezentantul său autorizat stabilit în Republica Moldova ia măsuri pentru aducerea echipamentului radio în conformitate cu dispozițiile privind marcajul CE.
Secțiunea a 6-a
Documentația tehnică
    50. Documentația tehnică pentru echipamentele radio trebuie să corespundă următoarelor condiții:
    1) trebuie să conțină toate datele și detaliile relevante referitoare la mijloacele utilizate de către producător pentru a se asigura că echipamentul radio este în conformitate cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5. Aceasta trebuie să conțină cel puțin elementele prevăzute în anexa nr. 5;
    2) se întocmește înainte de introducerea pe piață a echipamentului radio și se actualizează în permanență;
    3) documentația tehnică și corespondența referitoare la orice procedură de examinare de tip se întocmesc în limba de stat sau în altă limbă acceptată de organismul de evaluare a conformității notificat.
    51. În cazul în care documentația tehnică nu respectă prevederile pct. 50 și în acest sens nu sînt prezentate suficiente date sau mijloace relevante utilizate pentru a se asigura conformitatea echipamentelor radio cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, după caz, este în drept să solicite producătorului sau importatorului să apeleze la un organism de evaluare a conformității recunoscut de către autoritatea de reglementare în vederea efectuării unor încercări.
    52. Încercările prevăzute la pct. 51 sînt realizate pentru a se verifica conformitatea cu cerințele esențiale prevăzute la pct. 5. Cheltuielile pentru efectuarea acestor încercări sînt suportate conform prevederilor art. 35 din Legea nr. 7/2016 privind supravegherea pieței în ceea ce privește comercializarea produselor nealimentare.
Capitolul IV
NOTIFICAREA ORGANISMELOR DE EVALUARE
A CONFORMITĂŢII
Secțiunea 1
Notificarea. Autoritățile de notificare
    53. Ministerul Economiei și Infrastructurii este autoritatea de notificare căreia îi revine răspunderea pentru instituirea și îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea și notificarea organismelor de evaluare a conformității și pentru monitorizarea organismelor notificate, inclusiv respectarea prevederilor pct. 68.
    54. Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică Comisiei Europene organismele de evaluare a conformității recunoscute pentru a efectua sarcinile de evaluare a conformității ca părți terțe în temeiul prezentei Reglementări tehnice.
    55. Ministerul Economiei și Infrastructurii poate decide ca evaluarea și monitorizarea menționate în pct. 53 să fie efectuate de organismul național de acreditare în sensul și în conformitate cu Legea nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității.
    56. Ministerul Economiei și Infrastructurii își asumă întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de organismul menționat în pct. 55.
Secțiunea a 2-a
Cerințe privind autoritatea de notificare
    57. Ministerul Economiei și Infrastructurii, ca autoritate de notificare, activează în următoarele condiții:
    1) este instituit astfel încît să nu existe conflicte de interese cu organismele de evaluare a conformității;
    2) se organizează și funcționează astfel încît să garanteze obiectivitatea și imparțialitatea activităților sale;
    3) se organizează astfel încît fiecare decizie cu privire la notificarea organismului de evaluare a conformității să fie luată de persoane competente, altele decît cele care au efectuat evaluarea;
    4) garantează confidențialitatea informațiilor obținute;
    5) dispune de suficient personal competent în vederea îndeplinirii corespunzătoare a atribuțiilor sale.
    58. Autoritatea de notificare nu oferă și nu prestează activități pe care le prestează organismele de evaluare a conformității și nici servicii de consultanță în condiții comerciale sau concurențiale.
Secțiunea a 3-a
Cerințe cu privire la organismele notificate
    59. Pentru a fi notificat, un organism de evaluare a conformității trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:
    1) să fie înființat conform cadrului legal național și să fie persoană juridică;
    2) să reprezinte un organism terț, independent de organizația sau de echipamentele radio pe care le evaluează;
    3) în cazul în care aparține unei asociații de întreprinderi sau unei federații profesionale care reprezintă întreprinderile implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea sau întreținerea echipamentelor radio pe care le evaluează, să demonstreze că este independent și că nu există conflicte de interese;
    4) personalul de conducere și personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității nu trebuie să acționeze ca proiectant, producător, furnizor, instalator, cumpărător, proprietar, utilizator sau operator de întreținere a echipamentelor radio pe care le evaluează și nici ca reprezentant al vreuneia dintre acele părți. Acest lucru nu exclude utilizarea echipamentelor radio evaluate care sînt necesare pentru operațiunile organismului de evaluare a conformității sau utilizarea unor astfel de echipamente radio în scopuri personale;
    5) personalul cu funcții de conducere și personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității nu trebuie să fie direct implicat în proiectarea, fabricarea sau construcția, comercializarea, instalarea, utilizarea sau întreținerea echipamentelor radio respective și nu trebuie să reprezinte părțile angajate în acele activități. Acesta nu trebuie să se implice în activități care i-ar putea afecta imparțialitatea sau integritatea în ceea ce privește activitățile de evaluare a conformității pentru care este notificat. Aceste dispoziții se aplică în special serviciilor de consultanță;
    6) să se asigure că activitățile filialelor sau ale subcontractanților săi nu afectează confidențialitatea, obiectivitatea sau imparțialitatea activităților de evaluare a conformității;
    7) personalul său trebuie să îndeplinească activitățile de evaluare a conformității la cel mai înalt grad de integritate profesională și de competență tehnică necesară în domeniul respectiv și trebuie să fie liber de orice presiuni și stimulente, îndeosebi financiare, care i-ar putea influența aprecierea sau rezultatele activităților sale de evaluare a conformității, în special din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane cu un interes pentru rezultatele acelor activități;
    8) să aibă capacitatea de a îndeplini toate atribuțiile de evaluare a conformității care îi sînt atribuite conform anexei nr. 3 și pentru care a fost notificat, indiferent dacă acele atribuții sînt îndeplinite chiar de către organismul de evaluare a conformității sau în numele și sub responsabilitatea acestuia;
    9) de fiecare dată și pentru fiecare procedură de evaluare a conformității și pentru fiecare tip sau categorie de echipamente radio pentru care a fost notificat, organismul de evaluare a conformității trebuie să aibă la dispoziție:
    a) personalul necesar, cu cunoștințe tehnice și experiență corespunzătoare pentru a îndeplini atribuțiile de evaluare a conformității;
    b) descrierile necesare ale procedurilor în corespundere cu care se realizează evaluarea conformității, asigurîndu-se transparența și posibilitatea de a reproduce procedurile în cauză. Organismul de evaluare a conformității trebuie să dispună de politici și proceduri care fac o distincție clară între atribuțiile îndeplinite ca organism notificat și oricare alte activități;
    c) procedurile necesare pentru a-și desfășura activitatea, ținînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate și structura acesteia, de gradul de complexitate al tehnologiei echipamentului radio în cauză, precum și de caracterul de serie sau de masă al procesului de producție;
    10) să aibă mijloacele necesare pentru a îndeplini în mod corespunzător atribuțiile tehnice și administrative ce țin de activitățile de evaluare a conformității și să aibă acces la toate echipamentele sau facilitățile necesare.
    60. Personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității trebuie să posede:
    1) pregătire tehnică și profesională care acoperă toate activitățile de evaluare a conformității pentru care organismul de evaluare a conformității a fost notificat;
    2) cunoștințe privind cerințele evaluărilor pe care le realizează și autoritatea corespunzătoare pentru realizarea acestor evaluări;
    3) cunoștințe privind cerințele esențiale prevăzute la pct. 5, standardele armonizate aplicabile și procedurile de evaluare a conformității;
    4) abilitatea de a elabora certificate de examinare de tip sau certificate pentru aprobări ale sistemului de calitate, evidențe și rapoarte pentru a demonstra că evaluările au fost îndeplinite.
    61. Imparțialitatea organismelor de evaluare a conformității, a personalului de conducere și a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității trebuie să fie asigurată în baza procesului de acreditare.
    62. Remunerația personalului cu funcții de conducere și a personalului responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității din cadrul organismului de evaluare a conformității nu depinde de numărul de evaluări realizate sau de rezultatele acestor evaluări.
    63. Organismele de evaluare a conformității încheie contracte de asigurare cu companiile de asigurare recunoscute legal pe teritoriul Republicii Moldova și dețin polițe de asigurare pentru a repara prejudiciul care poate fi cauzat terțelor părți prin activitatea lor și față de care poartă răspundere în conformitate cu legislația cu privire la asigurări.
    64. Personalul organismului de evaluare a conformității păstrează secretul profesional referitor la toate informațiile obținute în îndeplinirea sarcinilor sale în temeiul anexelor nr. 3 și nr. 4 sau al oricărei dispoziții din legislația națională. Drepturile de autor sînt protejate conform prevederilor Legii nr. 139/2010 privind dreptul de autor și drepturile conexe.
    65. Organismele de evaluare a conformității participă la sesiuni de informare sau se asigură că personalul responsabil de îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformității este informat în legătură cu activitățile de standardizare relevante, cu activitățile de reglementare în domeniul echipamentelor radio și al planificării frecvențelor radio.
Secțiunea a 4-a
Prezumția de conformitate a organismelor notificate
    66. Cerințele prevăzute la pct. 59–65 sînt considerate a fi respectate în situația în care organismul de evaluare a conformității își demonstrează conformitatea cu criteriile prevăzute în standardele armonizate relevante sau în părți ale acestora, ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și care sînt adoptate ca standarde moldovenești.
    67. Se consideră că organismul de evaluare a conformității respectă cerințele prevăzute la pct. 59–65 în măsura în care standardele de referință moldovenești care adoptă standarde europene armonizate acoperă aceste cerințe. Obținerea titlului de organism de evaluare a conformității acreditat atestă îndeplinirea cerințelor prevăzute la pct. 59–65.
Secțiunea a 5-a
Filialele organismelor notificate
și subcontractarea
    68. Un organism notificat, în cazul în care subcontractează anumite sarcini referitoare la evaluarea conformității sau recurge la o filială, se asigură că subcontractantul sau filiala îndeplinește cerințele stabilite în pct. 66–67 și informează în acest sens Ministerul Economiei și Infrastructurii.
    69. Organismul notificat preia întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanți sau filiale, oriunde ar fi acestea stabilite. Activitățile pot fi subcontractate sau realizate de o filială numai cu acordul clientului.
    70. Organismul notificat pune la dispoziția Ministerului Economiei și Infrastructurii documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului sau ale filialei și a activităților executate de către aceștia în temeiul anexelor nr. 3 și nr. 4.
Secțiunea a 6-a
Cererea și procedura de notificare
    71. Etapele de notificare a unui organism de evaluare a conformității sînt următoarele:
    1) organismul de evaluare depune o cerere de recunoaștere la organismul național de acreditare;
    2) organismul național de acreditare informează Ministerul Economiei și Infrastructurii atunci cînd organismul de evaluare a conformității solicită notificarea și după acordarea acreditării transmite solicitarea, însoțită de actele respective, Ministerului Economiei și Infrastructurii în scopul     notificării;
    3) cererea de recunoaștere este însoțită de o descriere a activităților de evaluare a conformității, a modulului sau modulelor de evaluare a conformității și a echipamentului radio pentru care organismul se consideră a fi competent, precum și de un certificat de acreditare, eliberat de organismul național de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformității satisface cerințele prevăzute la pct. 66–67;
    4) Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică numai organismele de evaluare a conformității care au îndeplinit cerințele prevăzute la pct. 59–65;
    5) Ministerul Economiei și Infrastructurii notifică folosind instrumentul de notificare electronică dezvoltat și gestionat de Comisia Europeană;
    6) notificarea include detalii complete ale activităților de evaluare a conformității, ale modulului sau modulelor de evaluare a conformității și ale echipamentului radio în cauză și atestarea competenței necesare;
    7) Ministerul Economiei și Infrastructurii informează Comisia Europeană în legătură cu orice modificare ulterioară relevantă adusă notificării.
Secțiunea a 7-a
Modificarea notificărilor
    72. În cazul în care a constatat sau a fost informat că un organism notificat nu mai respectă cerințele prevăzute la pct. 59–65 sau că acesta nu își îndeplinește obligațiile, Ministerul Economiei și Infrastructurii ia măsurile necesare în scopul restricționării, suspendării sau retragerii notificării, după caz, în funcție de gravitatea nerespectării cerințelor sau a neîndeplinirii obligațiilor.
    73. În cazul restricționării, suspendării sau retragerii notificării ori în cazul în care organismul notificat și-a încetat activitatea, Ministerul Economiei și Infrastructurii ia măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv fie sînt preluate de un alt organism notificat, fie, în lipsa unui alt organism notificat, sînt puse la dispoziția autorităților competente și a Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, la cererea acestora.
Secțiunea a 8-a
Obligații operaționale ale organismelor notificate
    74. Organismele notificate efectuează evaluări ale conformității în corespundere cu procedurile de evaluare a conformității prevăzute în anexele nr. 3 şi nr. 4, în următoarele condiții:
    1) evaluările conformității sînt realizate în mod proporțional, evitînd sarcinile inutile pentru operatorii economici. Organismele de evaluare a conformității își desfășoară activitatea ținînd seama în mod corespunzător de dimensiunea unei întreprinderi, de domeniul de activitate și structura acesteia, de gradul de complexitate al tehnologiei echipamentelor radio, precum și de caracterul de serie sau de masă al procesului de producție. În același timp, organismele de evaluare a conformității trebuie să respecte gradul de precizie și nivelul de protecție necesare pentru conformitatea echipamentelor radio cu prezenta Reglementare tehnică;
    2) în cazul în care un organism notificat constată că cerințele esențiale prevăzute la pct. 5 sau în standardele armonizate ori în alte specificații tehnice nu sînt îndeplinite de către un producător, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare și nu emite un certificat de examinare de tip sau o aprobare a sistemului de calitate;
    3) în cazul în care, pe parcursul monitorizării conformității, ulterior eliberării certificatului de examinare de tip sau aprobării sistemului de calitate, un organism notificat constată că echipamentele radio nu mai sînt conforme, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare și suspendă sau retrage certificatul de examinare de tip ori aprobarea sistemului de calitate, dacă este necesar.
    75. În cazul în care nu sînt adoptate măsuri corective sau în cazul în care acestea nu au efectul cerut, organismul notificat restricționează, suspendă sau retrage certificatele de examinare de tip ori aprobările sistemului de calitate, după caz.
Secțiunea a 9-a
Obligații de informare ale organismelor notificate
    76. Organismele notificate informează Ministerul Economiei și Infrastructurii în legătură cu:
    1) orice refuz, restricție, suspendare sau retragere a certificatelor;
    2) orice circumstanțe care afectează domeniul de aplicare sau condițiile notificării;
    3) orice cerere de informare cu privire la activitățile de evaluare a conformității desfășurate, primită de la Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației;
    4) la cerere, activitățile de evaluare a conformității realizate în cadrul notificării primite, precum și orice altă activitate realizată, inclusiv activitățile subcontractare.
    77. Organismele notificate oferă, în corespundere cu cerințele din anexele nr. 3 și nr. 4, celorlalte organisme notificate conform prezentei Reglementări tehnice, care îndeplinesc activități similare de evaluare a conformității, vizînd aceleași categorii de echipamente radio, informații relevante privind aspectele ce țin de rezultatele negative ale evaluărilor conformității și, la cerere, rezultatele pozitive ale evaluărilor conformității.
    78. Organismele notificate își îndeplinesc obligațiile de informare în conformitate cu anexele nr. 3 și nr. 4.
    79. Organismele de evaluare a conformității notificate pot participa, în mod direct sau prin intermediul unui reprezentant desemnat, la grupul sectorial al organismelor notificate coordonat de Comisia Europeană.
Capitolul V
SUPRAVEGHEREA PIEŢEI
Secțiunea 1
Procedura aplicabilă echipamentelor radio
care prezintă un risc la nivel național
    80. Supravegherea pieței și controlul echipamentelor radio care sînt plasate pe piață se efectuează în condițiile Legii nr. 7/2016 privind supravegherea pieței în ceea ce privește comercializarea produselor nealimentare.
    81. În cazul în care Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației are suficiente motive să considere că un echipament radio reglementat de prezenta Reglementare tehnică prezintă un risc pentru sănătatea sau siguranța persoanelor ori pentru alte aspecte ale protecției interesului public care intră sub incidența prezentei Reglementări tehnice, aceasta efectuează o evaluare cu privire la echipamentul radio în cauză, acoperind toate cerințele relevante stabilite în prezenta Reglementare tehnică. Agenții economici vizați cooperează în acest scop cu Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, la solicitarea acesteia.
    82. În cazul în care, pe parcursul evaluării realizate conform pct. 81, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației constată că echipamentul radio nu este conform cerințelor prevăzute în prezenta Reglementare tehnică, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației solicită de îndată agentului economic vizat să întreprindă toate măsurile corective necesare pentru a aduce echipamentul radio în conformitate cu cerințele respective sau să îl retragă de pe piață și/sau să îl recheme într-un termen rezonabil stabilit proporțional cu natura riscului de către Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației. Termenul se stabilește în funcție de circumstanțele fiecărui caz în parte, ținînd cont de numărul de echipamente radio asupra cărora urmează a fi dispuse măsurile corective necesare, precum și de locul în care acestea se află.
    83. În situația prevăzută la pct. 82, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației informează organismul notificat ce a realizat evaluarea conformității în legătură cu măsurile întreprinse.
    84. Legislația privind supravegherea pieței se aplică măsurilor menționate la pct. 81 din prezenta Reglementare tehnică.
    85. În cazul în care Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației consideră că neconformitatea nu se limitează la teritoriul țării, aceasta informează Ministerul Economiei și Infrastructurii cu privire la rezultatele evaluării și la acțiunile pe care le-a solicitat din partea agentului economic.
    86. Agentul economic se asigură că sînt întreprinse toate măsurile corective adecvate pentru toate echipamentele radio vizate pe care acesta le-a pus la dispoziție pe piață.
    87. În cazul în care agentul economic relevant nu întreprinde măsurile corective adecvate în termenul menționat la pct. 82, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației ia toate măsurile provizorii corespunzătoare pentru a interzice sau a restricționa punerea la dispoziție pe piața națională a echipamentului radio ori pentru a retrage și/sau a rechema echipamentul radio de pe piață.
    88. Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației informează de îndată Ministerul Economiei și Infrastructurii despre măsurile luate în conformitate cu pct. 87.
    89. Informațiile menționate la pct. 88 includ toate detaliile disponibile, în special cele cu privire la datele necesare pentru a identifica echipamentul radio neconform, originea echipamentului radio, natura neconformității invocate și riscul implicat, natura și durata măsurilor naționale luate, precum și argumentele prezentate de agentul economic relevant. Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației indică, în special, dacă neconformitatea se datorează oricărei dintre următoarele situații:
    1) nerespectarea cerințelor esențiale relevante prevăzute la pct. 5;
    2) existența deficiențelor standardelor armonizate menționate la pct. 35, care conferă prezumția de conformitate.
    90. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează Comisia Europeană cu privire la măsurile adoptate și oferă informațiile suplimentare prevăzute conform pct. 89.
    91. În cazul în care, în termen de 3 luni de la data primirii informațiilor menționate la pct. 89, Comisia Europeană nu a ridicat obiecții cu privire la măsura provizorie luată de Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, măsura este considerată justificată.
    92. În cazul în care Comisia Europeană adoptă un act prin care stabilește că măsura ori măsurile provizorii nu sînt justificate, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației retrage măsurile dispuse.
    93. În situația în care măsurile sînt considerate justificate, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației dispune ca măsurile provizorii prevăzute la pct. 87 să fie aplicate cu caracter permanent.
Secțiunea a 2-a
Echipamente radio conforme care prezintă un risc
    94. În cazul în care, ca urmare a evaluării realizate conform pct. 81, se constată că, deși echipamentul radio este conform cerințelor prevăzute în prezenta Reglementare tehnică, acesta prezintă totuși un risc pentru sănătatea sau siguranța persoanelor ori pentru alte aspecte privind protecția interesului public protejat de prevederile prezentei Reglementări tehnice, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației solicită agentului economic să ia toate măsurile corective necesare pentru ca acel echipament radio să nu mai prezinte respectivul risc ori să retragă echipamentul radio de pe piață și/sau să îl recheme într-un termen rezonabil, proporțional cu natura riscului. Perioada de timp pentru luarea măsurilor corective se stabilește în funcție de circumstanțele fiecărui caz în parte, ținîndu-se cont de numărul de echipamente radio asupra cărora urmează a fi dispuse măsurile corective necesare, precum și locul în care acestea se află.
    95. Agentul economic are obligația de a lua toate măsurile corective corespunzătoare pentru toate echipamentele radio în cauză pe care acesta le-a pus la dispoziție pe piață.
    96. Măsurile corective prevăzute conform pct. 94 și 95 se dispun prin decizia Consiliului de administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației.
    97. Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației informează de îndată Ministerul Economiei și Infrastructurii despre măsurile dispuse în conformitate cu prevederile pct. 96.
    98. Ministerul Economiei și Infrastructurii informează Comisia Europeană cu privire la măsurile dispuse conform prevederilor pct. 96.
    99. Informarea prevăzută la pct. 97 și 98 va cuprinde toate detaliile disponibile, cel puțin datele necesare pentru a identifica echipamentul radio respectiv, originea și lanțul de aprovizionare și de distribuție, natura riscului implicat, precum și natura și durata măsurilor naționale adoptate.
Secțiunea a 3-a
Neconformitatea formală
    100. Fără a exclude măsurile dispuse conform pct. 81–93, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației solicită agentului economic aducerea echipamentului radio în conformitate cu prevederile prezentei Reglementări tehnice, în termen de maximum 15 zile calendaristice, în cazul în care se constată următoarele:
    1) marcajul CE a fost aplicat cu încălcarea prevederilor art. 231 din Legea nr. 235/2011 privind activitățile de acreditare și de evaluare a conformității și/sau a prevederilor pct. 46 din prezenta Reglementare tehnică;
    2) nu a fost aplicat marcajul CE;
    3) numărul de identificare al organismului notificat, în cazul în care se utilizează procedura de evaluare a conformității prevăzută în anexa nr. 4, a fost aplicat cu încălcarea prevederilor pct. 48 sau nu a fost aplicat;
    4) nu a fost întocmită declarația de conformitate;
    5) declarația de conformitate nu a fost întocmită corect;
    6) documentația tehnică nu este disponibilă sau este incompletă;
    7) informațiile prevăzute la pct. 25 subpct. 7) sau 8) ori la pct. 29 subpct. 5) lipsesc, sînt false sau incomplete;
    8) informațiile privind utilizarea echipamentelor radio, declarația de conformitate sau restricțiile de utilizare prevăzute la pct. 25 subpct. 9)-11) nu însoțesc echipamentele radio;
    9) cerințele prevăzute la pct. 33–34 privind identificarea agenților economici nu sînt îndeplinite;
    10) nu sînt respectate prevederile pct. 10–12.
    101. În cazul în care neconformitatea menționată în pct. 100 se menține, Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației ia toate măsurile corespunzătoare pentru a restricționa sau a interzice punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio corespunzătoare ori pentru a se asigura că acestea sînt rechemate sau retrase de pe piață.

     Anexa nr. 1
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Echipamentele care nu sînt reglementate
de Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție
pe piață a echipamentelor radio”
    Nu sînt reglementate de Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio” următoarele echipamente:
    1) echipamentele radio utilizate de radioamatori în sensul art. 1 (definiția (56)) din Regulamentul de radiocomunicații al Uniunii Internaționale de Telecomunicații (UIT), în afară de cazul în care echipamentele sînt puse la dispoziție pe piață.
    Următoarele echipamente sînt considerate ca nefiind puse la dispoziție pe piață:
    a) kituri radio destinate montării și utilizării de către radioamatori;
    b) echipamente radio modificate de radioamatori pentru uz propriu;
    c) echipamente construite de radioamatori acționînd individual în scopuri științifice și experimentale în cadrul activității de radioamator;
    2) echipamentele maritime destinate utilizării la bordul:
    a) unei nave noi, indiferent dacă nava este sau nu situată în Republica Moldova în timpul construcției;
    b) unei nave existente:
    - în cazul în care acest echipament nu a fost dus la bord anterior; sau
    - în cazul în care echipamentul ce a fost dus anterior la bordul navei este înlocuit, cu excepția cazurilor în care convențiile internaționale permit altfel, indiferent dacă nava este sau nu situată în Republica Moldova atunci cînd echipamentul este montat la bord;
    3) echipamentele aeronautice, care sînt destinate exclusiv utilizării în zbor:
    a) aeronave, altele decît aeronavele fără pilot la bord, precum și motoarele, elicele, piesele și echipamentele neinstalate ale acestora;
    b) aeronave fără pilot la bord, precum și motoarele, elicele, piesele și echipamentele neinstalate ale acestora a căror proiectare este certificată și care sînt destinate operării exclusiv pe frecvențe alocate prin reglementările radio ale Uniunii Internaționale de Telecomunicații pentru utilizarea aeronautică protejată;
    4) kituri de evaluare construite la comandă, destinate profesioniștilor, care urmează să fie folosite exclusiv în instalații de cercetare și dezvoltare în aceste scopuri.

    Anexa nr. 2
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Modulul A de evaluare a conformităţii –
controlul intern al producției
    1) Controlul intern al producției este procedura de evaluare a conformității prin care producătorul îndeplinește obligațiile prevăzute la pct. 2)-4) și asigură și declară pe propria răspundere că echipamentele radio în cauză satisfac cerințele esențiale stabilite în pct. 5 din Reglementarea tehnică     „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio” (în continuare – Reglementare tehnică).
    2) Documentația tehnică
    Producătorul întocmește documentația tehnică în conformitate cu pct. 37–40 din Reglementarea tehnică.
    3) Fabricare
    Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricație și monitorizarea acestuia să asigure conformitatea echipamentelor radio cu documentația tehnică prevăzută la pct. 2) și cu cerințele esențiale relevante menționate la pct. 5 din Reglementarea tehnică.
    4) Marcajul CE și declarația de conformitate
    a) Producătorul aplică marcajul CE, în conformitate cu pct. 46–47 din Reglementarea tehnică, pe fiecare echipament radio care satisface cerințele aplicabile din Reglementarea tehnică.
    b) Producătorul întocmește o declarație de conformitate scrisă pentru fiecare tip de echipament radio și o păstrează în documentația tehnică la dispoziția autorității de supraveghere a pieței pe o perioadă de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentelor radio. Declarația de conformitate trebuie să identifice echipamentul radio pentru care a fost întocmită.
    c) La cerere, producătorul trebuie să pună la dispoziția autorității de supraveghere a pieței o copie a declarației de conformitate.
    5) Reprezentantul autorizat
    Obligațiile producătorului stabilite la pct. 4) pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său și pe răspunderea sa, cu condiția ca acestea să fie prevăzute în mandat.

    Anexa nr. 3
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Modulele B şi C de evaluare a conformităţii –
examinarea de tip și conformitatea de tip bazată
pe controlul intern al producției
    Modulul B – Examinarea de tip
    1) Examinarea de tip este acea parte a procedurii de evaluare a conformității prin care un organism notificat examinează desenul tehnic al echipamentelor radio, îl verifică și atestă că acesta corespunde cerințelor esențiale stabilite în pct. 5 din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio” (în continuare – Reglementare tehnică).
    2) Examinarea de tip se efectuează prin evaluarea caracterului adecvat al proiectului tehnic al echipamentelor radio la examinarea documentației tehnice și a documentației suplimentare prevăzute la pct. 3), fără examinarea unui eșantion (tip de model).
    3) Producătorul trebuie să înainteze o cerere pentru examinarea de tip către un singur organism notificat, la alegerea sa.
    Cererea trebuie să conțină următoarele:
    a) numele și adresa producătorului și, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, se precizează și numele și adresa acestuia;
    b) o declarație scrisă care să specifice că aceeași cerere nu a fost înaintată unui alt organism notificat.
    Cererea trebuie să fie însoțită de:
    a) documentația tehnică, care trebuie să permită evaluarea conformității echipamentului radio cu cerințele aplicabile ale Reglementării tehnice și trebuie să conțină o analiză și o evaluare adecvată a riscurilor. Documentația tehnică trebuie să specifice cerințele aplicabile și să conțină, în măsura în care acest lucru este relevant pentru evaluare, informații privind proiectarea, fabricarea și funcționarea echipamentelor radio. Documentația tehnică trebuie să cuprindă, după caz, elementele prevăzute în anexa nr. 5;
    b) documentele justificative privind caracterul adecvat al soluției proiectului tehnic, care trebuie să menționeze toate documentele care au fost utilizate, în special atunci cînd standardele relevante armonizate nu au fost aplicate în întregime sau deloc. Documentele justificative trebuie să conțină, dacă este necesar, rezultatele încercărilor efectuate, în conformitate cu alte specificații tehnice relevante, de laboratorul competent al producătorului sau de un alt laborator de încercări în numele producătorului și pe răspunderea acestuia.
    4) Organismul notificat examinează documentația tehnică și documentele justificative pentru a evalua caracterul adecvat al proiectului tehnic al echipamentelor radio.
    5) Organismul notificat întocmește un raport de evaluare care evidențiază activitățile întreprinse conform pct. 4), precum și rezultatele acestora. Fără a aduce atingere obligațiilor specificate la pct. 8), organismul notificat poate divulga conținutul raportului, integral sau parțial, numai cu acordul producătorului.
    6) Atunci cînd tipul de echipament radio îndeplinește cerințele Reglementării tehnice, organismul notificat emite producătorului un certificat de examinare de tip. Acest certificat cuprinde denumirea și adresa producătorului, concluziile examinării, aspectele cerințelor esențiale ce țin de examinare, condițiile, în cazul în care există, pentru valabilitatea sa și datele necesare pentru identificarea tipului evaluat. Certificatul de examinare de tip poate avea atașate una sau mai multe anexe.
    Certificatul de examinare de tip și anexele sale conțin toate informațiile relevante care permit evaluarea conformității echipamentelor radio fabricate cu tipul examinat și care permit controlul în utilizare.
    În cazul în care tipul nu satisface cerințele aplicabile ale Reglementării tehnice, organismul notificat refuză emiterea unui certificat de examinare de tip și informează solicitantul în consecință, precizînd în detaliu motivele refuzului.
    7) Organismul notificat se informează permanent în legătură cu orice modificare a stadiului actual al tehnologiei general recunoscut care indică faptul că tipul aprobat poate să nu mai fie conform cu cerințele aplicabile ale Reglementării tehnice și stabilește dacă aceste modificări necesită investigații suplimentare. În acest caz, organismul notificat informează producătorul în consecință.
    Producătorul informează organismul notificat care deține documentația tehnică referitoare la certificatul de examinare de tip în legătură cu toate modificările tipului aprobat care ar putea afecta conformitatea echipamentelor radio cu cerințele esențiale sau cu condițiile de valabilitate ale certificatului respectiv. Aceste modificări necesită o aprobare suplimentară sub forma unei completări aduse certificatului original de examinare de tip.
    8) Fiecare organism notificat informează Ministerul Economiei și Infrastructurii cu privire la certificatele de examinare de tip și/sau orice completări aduse acestora pe care le-a emis sau retras și pune la dispoziția autorității sale de notificare, periodic sau la cerere, lista acestor certificate și/sau a oricăror completări aduse acestora refuzate, suspendate sau restricționate în alt mod.
    Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate în legătură cu certificatele de examinare de tip și/sau orice completări aduse acestora pe care le-a refuzat, retras, suspendat sau restricționat în alt mod și, la cerere, în legătură cu astfel de certificate și/sau completări aduse acestora pe care le-a emis.
    9) Producătorul păstrează la dispoziția autorității de supraveghere a pieței o copie a certificatului de examinare de tip, inclusiv anexele și suplimentele sale, împreună cu documentația tehnică, timp de 10 ani de la data introducerii pe piață a echipamentelor radio.
    10) Reprezentantul autorizat al producătorului poate depune cererea menționată la pct. 3) și poate îndeplini obligațiile menționate la pct. 7) şi 9), cu condiția ca acestea să fie menționate în mandat.
    Modulul C – Conformitatea de tip bazată pe controlul intern al producției
    1) Conformitatea de tip bazată pe controlul intern al producției este acea parte a procedurii de evaluare a conformității prin care producătorul îndeplinește obligațiile prevăzute la pct. 2) și 3) și asigură și declară că echipamentul radio în cauză este în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare de tip și satisface cerințele Reglementării tehnice.
    2) Fabricarea
    Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricare și monitorizarea acestuia să asigure conformitatea echipamentelor radio fabricate cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare de tip și cu cerințele Reglementării tehnice.
    3) Marcajul CE și declarația de conformitate
    a) Producătorul aplică marcajul CE potrivit prevederilor pct. 46–47 din Reglementarea tehnică pe fiecare echipament radio care este în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare de tip și care satisface cerințele aplicabile ale Reglementării tehnice.
    b) Producătorul întocmește, în scris, o declarație de conformitate pentru fiecare tip de echipament radio și o păstrează la dispoziția autorității de supraveghere a pieței și controlul echipamentelor radio timp de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentelor radio. Declarația de conformitate trebuie să identifice echipamentul radio pentru care a fost întocmită.
    La cerere, producătorul trebuie să pună la dispoziția autorității de supraveghere a pieței o copie a declarației de conformitate.
    4) Reprezentantul autorizat
    Obligațiile producătorului prevăzute la pct. 3) pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său și pe răspunderea sa, cu condiția ca acestea să fie prevăzute în mandat.

    Anexa nr. 4
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Modulul H de evaluare a conformităţii –
conformitatea bazată pe asigurarea totală a calității
    1) Conformitatea bazată pe asigurarea totală a calității este procedura de evaluare a conformității prin care producătorul îndeplinește obligațiile prevăzute la pct. 2) și 3) și asigură și declară pe proprie răspundere faptul că echipamentul radio în cauză satisface cerințele Reglementării tehnice     „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio” (în continuare – Reglementare tehnică).
    2) Fabricare
    Producătorul trebuie să utilizeze un sistem de calitate aprobat pentru proiectarea, fabricarea, inspecția finală a echipamentelor radio finite și pentru încercările tehnice ale echipamentelor radio în cauză, astfel cum prevede pct. 3), și să se supună supravegherii prevăzute la pct. 4).
    3) Sistemul de calitate
    3.1. Producătorul trebuie să depună la organismul notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului său de calitate pentru echipamentul radio în cauză.
    Cererea trebuie să conțină următoarele:
    a) numele și adresa producătorului și, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul său autorizat, numele și adresa acestuia din urmă;
    b) o declarație scrisă care atestă că aceeași cerere nu a mai fost înaintată către niciun alt organism notificat.
    Cererea trebuie să fie însoțită de:
    a) documentația tehnică pentru fiecare tip de echipament radio care urmează să fie fabricat. Această documentație trebuie să cuprindă, după caz, elementele prevăzute în anexa nr. 5;
    b) documentația referitoare la sistemul de calitate.
    3.2. Sistemul de calitate trebuie să asigure conformitatea echipamentelor radio cu cerințele Reglementării tehnice.
    Toate elementele, cerințele și dispozițiile adoptate de producător trebuie să fie documentate în mod sistematic și ordonat, sub forma unor reguli, proceduri și instrucțiuni scrise. Documentația sistemului de calitate trebuie să permită o interpretare consecventă a programelor, planurilor, manualelor și înregistrărilor ori evidențelor cu privire la calitate.
    Documentația trebuie să cuprindă, în special, o descriere adecvată a:
    a) obiectivelor de calitate, a structurii organizaționale și a responsabilităților și atribuțiilor conducerii referitoare la calitatea proiectului și a produsului;
    b) specificațiilor tehnice de proiectare, incluzînd standardele care sînt aplicate, și, atunci cînd standardele armonizate relevante nu sînt aplicate în întregime, a mijloacelor care sînt utilizate pentru a se asigura că sînt îndeplinite cerințele esențiale ale Reglementării tehnice aplicabile echipamentelor radio;
    c) tehnicilor de control și de verificare a proiectării, a procedeelor și a acțiunilor sistematice folosite pentru proiectarea echipamentelor radio aparținînd tipului echipamentelor radio în cauză;
    d) tehnicilor corespunzătoare de fabricare, de control al calității și de asigurare a calității, procedeelor și acțiunilor sistematice care sînt utilizate;
    e) examinărilor și încercărilor tehnice care sînt efectuate înainte, în timpul și după fabricare, precum și a frecvenței cu care acestea sînt efectuate;
    f) documentelor privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecție și datele privind încercarea, datele privind etalonarea, rapoartele referitoare la calificările personalului și altele asemenea;
    g) mijloacelor de monitorizare privind realizarea calității necesare a proiectului și produsului, precum și funcționarea eficientă a sistemului de calitate.
    3.3. Organismul notificat evaluează sistemul de calitate pentru a determina dacă acesta îndeplinește cerințele prevăzute la subpct. 3.2.
    Acesta presupune conformitatea cu cerințele respective în ceea ce privește elementele sistemului de calitate care respectă specificațiile corespunzătoare ale standardului armonizat relevant.
    Pe lîngă experiența în sisteme de management al calității, echipa de audit trebuie să cuprindă cel puțin un membru care să aibă experiență ca evaluator în domeniul echipamentelor radio relevante și al tehnologiei echipamentelor radio în cauză și să cunoască cerințele aplicabile din Reglementarea tehnică. Auditul include o vizită de evaluare la sediul producătorului. Echipa de audit analizează documentația tehnică prevăzută la pct. 3.1 lit. a) pentru a verifica capacitatea producătorului de a identifica cerințele aplicabile ale Reglementării tehnice și de a realiza examinările necesare cu scopul de a asigura conformitatea echipamentelor radio cu cerințele respective.
    Decizia de evaluare este notificată producătorului sau reprezentantului său autorizat. Notificarea cuprinde concluziile auditului și decizia de evaluare, motivată în mod corespunzător.
    3.4. Producătorul se angajează să îndeplinească obligațiile care decurg din sistemul de calitate aprobat și să îl mențină corespunzător și eficient.
    3.5. Producătorul informează organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate în legătură cu orice intenție de modificare a sistemului de calitate.
    Organismul notificat evaluează modificările propuse și decide dacă sistemul de calitate modificat continuă să satisfacă cerințele prevăzute la subpct. 3.2 sau dacă este necesară o reevaluare, notificînd producătorului decizia sa. Notificarea trebuie să conțină concluziile examinării și decizia motivată privind evaluarea.
    4) Supravegherea care intră în responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii este de a avea certitudinea că producătorul îndeplinește în mod corespunzător obligațiile care decurg din sistemul de calitate aprobat.
    4.2. Producătorul trebuie să permită accesul organismului notificat, în scopul evaluării, în spațiile unde își desfășoară activitatea de proiectare, de producție, de control, de încercare și de depozitare și trebuie să îi prezinte acestuia toate informațiile necesare, în special:
    a) documentația privind sistemul de calitate;
    b) înregistrările ori evidențele privind calitatea, așa cum sînt prevăzute în cadrul sistemului de calitate, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, încercărilor și altele asemenea;
    c) înregistrările ori evidențele privind calitatea așa cum sînt prevăzute pentru partea de fabricare din cadrul sistemului de calitate, cum ar fi: rapoartele de inspecție, datele referitoare la încercări, datele privind etalonarea, rapoartele referitoare la calificările personalului și altele asemenea.
    4.3. Organismul notificat efectuează periodic audit pentru a se asigura că producătorul menține și aplică sistemul de calitate și îi prezintă acestuia un raport de audit.
    4.4. Organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producătorului. Pe durata acestor vizite, organismul notificat poate, dacă este necesar, să efectueze încercări tehnice ale echipamentelor radio sau să dispună efectuarea acestora pentru a verifica dacă sistemul de calitate funcționează adecvat. Acesta prezintă producătorului un raport al vizitei și, dacă au fost efectuate încercări tehnice, un raport de încercări.
    5) Marcajul CE și declarația de conformitate
    5.1. Producătorul aplică marcajul CE potrivit prevederilor pct. 46–47 din Reglementarea tehnică și, sub responsabilitatea organismului notificat prevăzut la pct. 3) subpct. 3.1, numărul de identificare al acestuia pe fiecare echipament radio care îndeplinește cerințele aplicabile prevăzute la pct. 5 din Reglementarea tehnică.
    5.2. Producătorul întocmește, în scris, o declarație de conformitate pentru fiecare tip de echipament radio și o păstrează la dispoziția autorității de supraveghere a pieței timp de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentului radio. Declarația de conformitate trebuie să identifice tipul de echipamente radio pentru care a fost întocmită.
    La cerere, producătorul trebuie să pună la dispoziția autorității de supraveghere a pieței o copie a declarației de conformitate.
    6) Producătorul trebuie să păstreze la dispoziția autorităților de supraveghere a pieței, timp de 10 ani după introducerea pe piață a echipamentului radio, următoarele:
    a) documentația tehnică prevăzută la pct. 3) subpct. 3.1 lit. a);
    b) documentația privind sistemul de calitate prevăzută pct. 3) subpct. 3.1 lit. b);
    c) modificarea prevăzută la pct. 3) subpct. 3.5, astfel cum a fost aprobată;
    d) deciziile și rapoartele din partea organismului notificat prevăzute la pct. 3) subpct. 3.5, pct. 4) subpct. 4.3 și 4.4.
    7) Fiecare organism notificat informează Ministerul Economiei și Infrastructurii cu privire la avizele de aprobare ale sistemului de calitate emise sau retrase și, periodic sau la cerere, pune la dispoziția acestuia lista avizelor de aprobare ale sistemului de calitate refuzate, suspendate sau restricționate în alt mod.
    Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate cu privire la avizele de aprobare ale sistemului de calitate pe care le-a refuzat, suspendat sau retras și, la cerere, cu privire la avizele de aprobare ale sistemului de calitate pe care le-a emis.
    8) Reprezentantul autorizat
    Obligațiile producătorului prevăzute la pct. 3) subpct. 3.1, 3.5 și la pct. 5) și 6) pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său și pe răspunderea sa, cu condiția ca acestea să fie prevăzute în mandat.

    Anexa nr. 5
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Conţinutul documentaţiei tehnice
    Documentația tehnică trebuie să cuprindă, după caz, cel puțin următoarele elemente:
    1) descrierea generală a echipamentelor radio, incluzînd:
    a) fotografii sau ilustrații care să prezinte caracteristici externe, marcarea și dispunerea internă;
    b) versiunile de software sau de firmware care afectează conformitatea cu cerințele esențiale;
    c) informații pentru utilizatori și instrucțiunile de instalare;
    2) desenele proiectului de execuție, desenele de fabricație, precum și schemele componentelor, subansamblelor, circuitelor și altor elemente similare relevante;
    3) descrierile și explicațiile necesare pentru înțelegerea desenelor și a schemelor sus-prevăzute, precum și a funcționării echipamentelor radio;
    4) o listă a standardelor armonizate aplicate integral sau parțial ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și care sînt adoptate ca standarde moldovenești, ale căror liste au fost aprobate de Ministerul Economiei și Infrastructurii, iar în cazurile în care respectivele standarde armonizate nu au fost aplicate, descrieri ale soluțiilor adoptate pentru îndeplinirea cerințelor esențiale prevăzute la pct. 5 din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”, inclusiv o listă a altor specificații tehnice relevante aplicate. În cazul în care standardele armonizate au fost aplicate parțial, documentația tehnică menționează părțile respective care au fost aplicate;
    5) copia declarației de conformitate;
    6) în cazul în care a fost aplicat modulul de evaluare a conformității prevăzut în anexa nr. 3, copia certificatului de examinare de tip și a anexelor sale, astfel cum au fost transmise de organismul notificat în cauză;
    7) rezultatele calculelor de proiectare efectuate, ale examinărilor și ale altor elemente similare relevante;
    8) rapoartele de încercări;
    9) explicația referitoare la conformitatea cu cerința prevăzută la pct. 25 subpct. 2) și la includerea sau neincluderea informațiilor pe ambalaj potrivit prevederilor pct. 25 subpct. 11) din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”.

    Anexa nr. 6
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Declaraţia de conformitate (nr. XXX)*
    1. Echipamentul radio (produs, tip, lot sau număr de serie): …
    2. Denumirea și adresa producătorului sau a reprezentantului său autorizat: …
    3. Prezenta declarație de conformitate este emisă pe propria răspundere a producătorului.
    4. Obiectul declarației (identificarea echipamentelor radio permițînd trasabilitatea; poate include o imagine color, suficient de clară în cazul în care acest lucru este necesar pentru identificarea echipamentelor radio): …
    5. Obiectul declarației descris mai sus este în conformitate cu Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”.
    6. Referințele standardelor armonizate relevante folosite sau referințele la alte specificații tehnice în legătură cu care se declară conformitatea. Referințele sînt enumerate împreună cu numerele de identificare și cu versiunea acestora, precum și cu data emiterii, după caz: …
    7. După caz, organismul notificat … (denumire, număr) … a efectuat … (descrierea intervenției) și a emis certificatul de examinare de tip: …
    8. După caz, o descriere a accesoriilor și componentelor, inclusiv a software-ului, care permit echipamentelor radio să funcționeze conform destinației și care sînt incluse în declarația de conformitate: …
    9. Informații suplimentare:
    Semnat pentru și în numele: … locul și data emiterii: … numele, funcția, semnătura: …
    _________________________
    * Atribuirea unui număr declaraţiei de conformitate este opțională pentru producător.

    Anexa nr. 7
la Reglementarea tehnică
„Punerea la dispoziție pe piață
a echipamentelor radio”
Declaraţia de conformitate simplificată
    Declarația de conformitate simplificată, prevăzută la pct. 25 subpct. 10) din Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”, trebuie să aibă următoarea formă:
    Prin prezenta, [denumirea producătorului] declară că tipul de echipamente radio [desemnarea tipului de echipamente radio] este în conformitate cu Reglementarea tehnică „Punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio”.
    Textul integral al declarației de conformitate este disponibil la următoarea adresă de Internet: ___________________