HKK9/2019
ID intern unic:  379853
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 9
din  27.02.2019
cu privire la Raportul auditului rapoartelor financiare ale
com. Cruzești încheiate la 31.12.2017
Publicat : 16.03.2019 în Monitorul Oficial Nr. 100     art Nr : 12     Data intrarii in vigoare : 16.03.2019
    Curtea de Conturi, în prezența dlui Ghenadie Iurco, șeful Oficiului teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat; dnei Violeta Crudu, primar al com. Cruzești; dnei Zinaida Jalobă, șef adjunct al Direcției generale finanțe a mun. Chișinău; dnei Olga Rusnac, șef adjunct interimar al Direcției politici bugetare sectoriale a Ministerului Finanțelor; dnei Anastasia Movilă, șef al Direcției management organizațional a Serviciului Fiscal de Stat; dlui Anatolie Lichii, director tehnic al S.A. „Apă-Canal Chișinău”, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere, călăuzindu-se de art.3 alin.(1), art.5 alin.(1) lit.a) și art.31 alin.(1) lit.a) din Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova nr.260 din 07.12.2017 1, a examinat Raportul auditului rapoartelor financiare ale com. Cruzești încheiate la 31.12.2017.
    ______________________________________
    1Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova nr.260 din 07.12.2017 (în continuare – Legea nr.260 din 07.12.2017).

    Misiunea de audit a fost realizată conform Programelor activității de audit a Curții de Conturi pe anii 2018 2 și 2019 3, având drept scop oferirea asigurării rezonabile precum că rapoartele financiare ale com. Cruzești sunt întocmite și prezentate, la 31.12.2017, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil, prezintă o imagine fidelă și veridică și nu conțin denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori.
    _____________________________________
    2Hotărârea Curții de Conturi nr.75 din 29.12.2017 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2018”.
    3Hotărârea Curții de Conturi nr.100 din 21.12.2018 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2019”.

    Auditul public extern s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit: ISSAI 100 „Principii fundamentale ale auditului sectorului public”, ISSAI 200 „Principii fundamentale ale auditului financiar” 4, și cu Liniile Directoare de Audit 5.
    _____________________________________
    4Aprobate pentru aplicare prin Hotărârea Curții de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curții de Conturi”.
    5ISSAI 1000–2999, aprobate pentru aplicare prin Hotărârea Curții de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000–9999) în cadrul auditului public”.

    Examinând Raportul de audit, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente la ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    În cadrul Primăriei com. Cruzești controlul intern managerial instituit este unul redus și fragmentat. Deși a fost emisă Declarația privind buna guvernare pe anul 2017, aceasta nu s-a publicat pe pagina web a primăriei. Potrivit acesteia, sistemul de management financiar și control din cadrul entității a fost evaluat ca și conform Standardelor naționale de control intern în sectorul public, fapt ce nu corespunde cu situația reală. Unele carențe și neconformități constatate în cadrul auditului și expuse în Raportul de audit sunt consecințe ale neimplementării conforme a acestui sistem.
    Activitățile desfășurate în scopul colectării unor probe suficiente și adecvate, precum și constatările expuse în Raportul de audit au determinat echipa de audit să exprime o opinie contrară asupra Rapoartelor financiare ale com. Cruzești încheiate la 31 decembrie 2017. Opinia contrară a fost întemeiată pe efectul denaturărilor aferente: mijloacelor fixe, diminuate cu 8,20 mil. MDL; uzurii, diminuată cu suma de 4,29 mil. MDL; terenurilor, subevaluate cu suma de 39,50 mil. MDL; creanțelor, diminuate cu suma de 0,05 mil. MDL; datoriilor, diminuate cu suma de 0,26 mil. MDL; cheltuielilor efective, majorate cu suma de 0,27 mil. MDL, și veniturilor efective, diminuate cu suma de 0,13 mil. MDL.
    Reieșind din cele expuse, în temeiul art.14 alin.(2) și art.15 lit.d) din Legea nr.260 din 07.12.2017, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului rapoartelor financiare ale com. Cruzești încheiate la 31.12.2017, anexat la prezenta Hotărâre.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. Consiliului și primarului com. Cruzești, pentru:
    2.1.1. examinarea în ședința Consiliului comunei a rezultatelor auditului, cu audierea persoanelor responsabile referitor la faptele descrise în Raport și cu aprobarea unui plan de măsuri de remediere a deficiențelor constatate;
    2.1.2. implementarea recomandărilor auditului indicate în Anexa la Scrisoarea către conducerea com. Cruzești;
    2.1.3. inventarierea, evaluarea și contabilizarea conformă a patrimoniului public local, inclusiv a infrastructurii tehnico-edilitare a sistemelor publice de alimentare cu apă și de canalizare;
    2.1.4. conformarea evidenței sintetice și celei analitice a calculelor, achitărilor, avansurilor și restanțelor aferente impozitelor, taxelor și altor plăți, gestionate de Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale, la principiile contabilității de angajamente și la cadrul legal existent;
    2.1.5. implementarea unui sistem de control intern viabil, asigurând identificarea proceselor operaționale de bază și descrierea acestora;
    2.1.6. fundamentarea, aprobarea și/sau înregistrarea conformă (la Cancelaria de Stat și la Ministerul Finanțelor) a statelor de personal;
    2.1.7. aprobarea unui plan pe termen mediu privind înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobiliare (inclusiv a terenurilor);
    2.1.8. declararea infrastructurii tehnico-edilitare a sistemelor publice de alimentare cu apă și de canalizare din teritoriul comunei ca bunuri proprietate publică din domeniul public, cu transmiterea ulterioară a acesteia, conform contractului de delegare a prestării serviciilor, în gestiunea întreprinderilor care prestează servicii de aprovizionare cu apă și de canalizare;
    2.2. Primarului general și Consiliului mun. Chișinău, pentru informare, și se reiterează recomandările înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 8 din 27.02.2019;
    2.3. Serviciului Fiscal de Stat, pentru informare, și se reiterează recomandările aprobate prin Hotărârile Curții de Conturi nr. 78 din 23.11.2018 și nr.94 din 17.12.2018;
    2.4. Ministerului Finanțelor, pentru informare privind:
    2.4.1. reiterarea recomandărilor 2.4.1. și 2.4.2. înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr.8 din 27.02.2019;
    2.4.2. neutilizarea în anul 2017 de către com. Cruzești a transferurilor cu destinație specială în sumă de 52,2 mii MDL;
    2.5. Cancelariei de Stat și Oficiului teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, pentru asigurarea uniformității controlului administrativ al deciziilor autorităților administrației publice locale;
    2.6. Guvernului și Parlamentului Republicii Moldova, pentru documentare și luare de atitudine;
    2.7. Președintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Dat fiind faptul că recomandările misiunii de audit precedente neimplementate au fost reiterate în actuala misiune de audit, se exclud din regim de monitorizare cerințele și recomandările înaintate către primarul com. Cruzești, emise prin Hotărârea Curţii de Conturi nr.30 din 26.07.2016 privind auditul gestionării patrimoniului public în cadrul entităților publice din mun. Chișinău pe anii 2014–2015.
    4. Se împuternicește membrul Curții de Conturi care coordonează sectorul respectiv cu dreptul de a semna Scrisoarea către conducerea entității auditate.
    5. Prezenta Hotărâre intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    6. Despre acțiunile întreprinse pentru executarea subpunctului 2.1. din prezenta Hotărâre se va informa Curtea de Conturi trimestrial, în termen de până la 12 luni din data publicării Hotărârii.
    7. Hotărârea și Raportul de audit se publică pe site-ul oficial al Curții de Conturi (http://www.ccrm.md/hotariri-si-rapoarte‑1–95).

    PREŞEDINTELE
    CURŢII DE CONTURI                                       Marian LUPU

    Nr. 9. Chişinău, 27 februarie 2019.