HCNPFC17/3/2019
ID intern unic:  380345
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 17/3
din  22.04.2019
privind modificarea Anexei nr.3 la Hotărârea
CNPF nr.13/3 din 03.04.2008
Publicat : 24.05.2019 în Monitorul Oficial Nr. 171-177     art Nr : 852     Data intrarii in vigoare : 31.05.2019
ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei al
Republicii Moldova
nr. 1445 din 15 mai 2019
Ministru__________ IFTODI Victoria



    În temeiul art.1, art.31 alin.(8) lit.a) și art.311 din Legea nr.407/2006 cu privire la asigurări (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.47-49, art.213), art. 36 alin.(6) din Legea nr.414/2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.44-48, art.85),
COMISIA NAȚIONALĂ A PIEȚEI FINANCIARE
HOTĂRĂŞTE:

    1. Anexa nr.3 la Hotărârea Comisiei Naționale a Pieței Financiare nr.13/3 din 03.04.2008 cu privire la aprobarea unor regulamente (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.97-98, art.298), înregistrată la Ministerul Justiției cu nr.577 din 26.05.2008, va avea următorul cuprins:

„Anexa nr.3
la Hotărârea Comisiei Naţionale
a Pieţei Financiare
nr.13/3 din 3 aprilie 2008

REGULAMENT
cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţie de răspundere
ale asigurătorilor/reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări
și/sau în reasigurări

 Secțiunea I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţie de răspundere ale asigurătorilor/reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări (în continuare – Regulament) stabileşte cerinţele faţă de persoanele cu funcţii de răspundere ale asigurătorului/reasigurătorului, Biroului Național al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) și ale intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări, cu excepția agenților bancassurance.
    2. Noțiunile și termenii utilizați în Regulament au semnificația noțiunilor și termenilor utilizați în Legea nr.407/2006 cu privire la asigurări. În sensul Regulamentului, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    aprobare – emiterea de către autoritatea de supraveghere a unei decizii privind conformitatea/corespunderea persoanei evaluate cerințelor stabilite de actele normative;
    entitate supravegheată – asigurătorul și/sau reasigurătorul, brokerii de asigurare şi/sau reasigurare, agenții de asigurare persoane juridice, BNAA;
    integritate profesională – capacitatea persoanei cu funcție de răspundere de a-şi desfăşura activitatea în mod etic, liber de influenţă necorespunzătoare şi manifestări de corupţie, cu respectarea prevederilor legale referitor la riscul privind spălarea banilor şi finanţarea terorismului;
    buna reputație – reprezintă totalitatea informaţiilor oficiale despre o anumită persoană ce confirmă profesionalismul, buna-credinţă, integritatea, lipsa antecedentelor penale sau a probelor ce ar demonstra răspunderea pentru apariția unor problemele financiare și administrative la locurile de muncă anterioare, precum şi posedarea altor calităţi care certifică că persoana dată în calitate de persoană cu funcție de răspundere va activa în conformitate cu legea şi nu va acţiona în periclitarea siguranţei şi credibilităţii entității supravegheate;
    compartiment – subdiviziune în cadrul entității supravegheate responsabilă de un domeniu (economico-financiar, management al riscului și daune, juridic etc.).
    3. Regulamentul se aplică următoarelor persoane cu funcție de răspundere:
    1) membrii consiliului societății;
    2) membrii organului executiv;
    3) directorul executiv al BNAA;
    4) membrii comisiei de cenzori ai societății;
    5) membrii comitetului de audit;
    6) contabilul-şef sau directorul financiar, în cazul în care ultimul nu face parte din organul executiv;
    7) conducătorul sucursalei;
    8) administratorul special, lichidatorul societății în proces de lichidare;
    9) actuarul;
    10) alte persoane învestite prin lege, statut și/sau alte acte de împuternicire să-şi asume obligaţii, de sine stătător sau împreună cu alte persoane, în numele şi în contul societății (inclusiv conducătorii compartimentelor).
    4. Entitatea supravegheată, înainte de numirea în funcție și înaintarea pentru aprobare către Comisia Națională a Pieței Financiare (în continuare – Comisie Națională) a persoanelor menționate la pct. 3, are responsabilitatea primară de evaluare a gradului de corespundere a acestora funcției. În acest sens, entitatea supravegheată verifică veridicitatea informației prezentate, precum și dacă persoanele cu funcție de răspundere corespund Regulamentului sub aspectul competenței profesionale, experienței, integrității profesionale, bunei reputații.
    5. Alegerea de către organele competente ale entității supravegheate a persoanelor în funcţia de membru al consiliului societății, al comisiei de cenzori, al comitetului de audit, al organului executiv și director executiv al BNAA, inclusiv a persoanelor realese în funcțiile respective, se aprobă în prealabil de către Comisia Națională. Persoanele propuse/realese în funcțiile respective încep să-și exercite funcția doar după aprobarea acesteia de către Comisia Națională și înregistrarea de stat potrivit legislației.
    6. Persoanele numite în una din funcțiile de răspundere prevăzute la pct.3 sbp.6)-9) încep să-și exercite atribuțiile funcționale după aprobarea de către Comisia Națională și înregistrarea de stat potrivit legislației, după caz.
    Persoanele numite în una din funcțiile de răspundere prevăzute la pct.3 sbp.10) se evaluează de către entitățile supravegheate în condițiile Regulamentului.
    7. Entitatea supravegheată trebuie să reevalueze periodic, cel puțin o dată în 2 ani, corespunderea persoanelor cu funcție de răspundere exigenţelor Regulamentului.
    8. Dacă entitatea supravegheată, ca urmare a reevaluării conform pct.7, concluzionează că persoana cu funcție de răspundere nu mai corespunde funcţiei exercitate, aceasta va întreprinde măsurile de rigoare pentru conformarea persoanei funcției deținute sau o va înlocui potrivit procedurii din Regulament.
    9. Aprobarea de către Comisia Națională a persoanelor propuse/numite în funcția de răspundere se efectuează în următoarele cazuri:
    1) în cadrul examinării cererii (declarației) de obținere a licenței a entității supravegheate;
    2) înainte de alegerea persoanei în una din funcțiile de răspundere prevăzute la pct.3 sbp.1)-5) din Regulament;
    3) după numirea persoanei în una din funcțiile de răspundere prevăzute la pct.3 sbp.6)-9) din Regulament.
    10. Entitatea supravegheată și/sau persoanele propuse/numite în calitate de persoane cu funcție de răspundere sunt obligate să depună la Comisia Națională documentele prevăzute la Secțiunea IV și anexele nr.1-2 la Regulament, în dependență de funcția pretinsă, în termen de 10 zile lucrătoare de la data propunerii/numirii în funcție.
    11. Persoanele cu funcţie de răspundere ale asigurătorului/reasigurătorului îşi vor exercita obligaţiile cu scopul de a asigura cel puțin următoarele cerințe în dependență de funcția deținută:
    1) suficienţa rezervelor tehnice şi matematice şi calcularea lor conform principiilor actuariale, evitând supraestimarea sau subestimarea acestora;
    2) determinarea corectă a primelor de asigurare conform principiilor actuariale şi ţinând cont de riscurile asigurate, evitând supraestimarea sau subestimarea lor;
    3) menţinerea solvabilităţii în conformitate cu actele normative;
    4) îndeplinirea cerinţelor privind activele admise să reprezinte rezervele tehnice şi matematice;
    5) suficienţa permanentă a lichidităţii;
    6) respectarea principiilor guvernanței corporative;
    7) respectarea de către asigurător/reasigurător a prevederilor actelor normative aferente pieței asigurărilor.
    12. Persoanele cu funcţie de răspundere ale intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări îşi vor exercita obligaţiile cu scopul de a asigura respectarea de către intermediarul în asigurări și/sau în reasigurări a prevederilor actelor normative aferente pieței asigurărilor.
    13. Regulamentul se aplică corespunzător și persoanelor care exercită interimatul și adjuncților persoanelor cu funcție de răspundere.
Secțiunea II
CRITERII DE EVALUARE A PERSOANELOR
ÎNAINTATE ÎN FUNCȚIA DE RĂSPUNDERE

    14. Comisia Națională efectuează evaluarea individuală a fiecărei persoane propuse/numite în funcţia de răspundere şi constată dacă aceasta corespunde criteriilor prevăzute în Regulament, prin aplicarea raţionamentelor în baza informaţiilor disponibile aferente criteriilor de evaluare.
    15. Persoana înaintată în funcţia de răspundere trebuie să corespundă cerințelor Regulamentului, cât și cerinţelor prevăzute în alte acte normative în raport cu funcția deținută, întrunind în acest sens criteriile de integritate profesională, buna reputaţie, calificare și experienţă stabilite în Regulament, pentru asigurarea unei administrări prudente şi eficace a entității supravegheate.
    16. La evaluarea integrităţii profesionale a persoanei se va ţine cont de capacitatea persoanei înaintate în funcția de răspundere de a-şi desfăşura activitatea cu respectarea prevederilor normative referitoare la riscul privind influenţele necorespunzătoare, manifestările de corupţie, precum și spălarea banilor şi finanţarea terorismului.
    17. În cazul evaluării corespunderii persoanelor criteriului de reputație, Comisia Națională va evalua, ținând cont de relevanța și gravitatea circumstanţelor caracteristice fiecărei situaţii, cel puţin următoarele:
    1) existenţa probelor privind lipsa de transparenţă, cooperare şi corectitudine în relaţia cu autorităţile de supraveghere, tentativele de evitare a evaluării în cadrul unei proceduri de autorizare a unei entităţi supravegheate, ignorarea cu bună ştiinţă a obligaţiei de notificare a intenţiei de dobândire a unei participaţii calificate într-o entitate reglementată sau tentativele de evitare a evaluării în calitate de potenţial achizitor;
    2) persoanei i s-a refuzat înregistrarea, autorizarea/aprobarea, acordarea calităţii de membru sau acordarea unei specializări/calificări, i-a fost retrasă o asemenea calitate, autorizare sau radiată o asemenea înregistrare;
    3) persoana a exercitat, fără aprobarea autorităţii de supraveghere, o funcţie pentru care potrivit dispoziţiilor legale aplicabile era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de autorizaţii;
    4) retragerea în ultimii 5 ani de către Comisia Națională a confirmării acordate persoanei cu funcție de răspundere;
    5) aplicarea faţă de persoană în ultimii 5 ani a măsurilor de sancționare, în baza unei decizii judecătorești definitive și irevocabile, inclusiv privarea de dreptul de a ocupa o anumită funcţie sau de a desfăşura o anumită activitate, arest contravențional, obligare la repararea prejudiciilor materiale pentru contravenţii, alte încălcări, cauzarea de prejudicii materiale comise în exercitarea sau legate de exercitarea funcţiei de răspundere;
    6) în exercitarea funcţiei de răspundere în cadrul unei persoane juridice sau a unei subdiviziuni a acesteia, persoana a participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acesteia, prin care s-a urmărit satisfacerea unor interese individuale ori de grup, care erau în detrimentul respectivei persoane juridice;
    7) în exercitarea funcţiei de conducere în cadrul unui asigurător/reasigurător, entitatea a fost declarată insolvabilă și/sau a fost supusă lichidării și/sau au fost impuse măsuri de remediere sau redresare, iar în cazul prescrierii – acestea nu au fost îndeplinite;
    8) persoana, activând în cadrul unui asigurător/reasigurător, a participat la luarea deciziei de încheiere preferențială în interes personal a unor contracte de asigurare sau de efectuare a unor tranzacţii cu conflict de interese cu încălcarea prevederilor legislației;
    9) în exercitarea funcţiei de conducere în cadrul unui intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări ori în care deţine sau a deţinut cote substanţiale de participare la capitalul acestuia, s-au încălcat în mod repetat contractele de intermediere în asigurări sau reasigurări, inclusiv prin nedepunerea la asigurători sau reasigurători a sumelor încasate cu titlu de prime de asigurare sau de reasigurare, și/sau entitatea a fost declarată insolvabilă, și/sau a fost supusă lichidării;
    10) existența unei hotărâri definitive și irevocabile de condamnare a persoanei pentru infracţiuni de corupţie, infracţiuni contra patrimoniului, infracțiuni economice sau existența sancţiunilor, altele decât pedepsele penale, aplicate pentru nerespectarea prevederilor care reglementează domeniul financiar bancar și/sau nebancar;
    11) persoanele din consiliul societății în ultimii 5 ani au fost vizațe în proceduri contravenționale încheiate cu sancţiuni sau măsuri de natură să conducă la concluzia că nu există premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni sănătoase și prudente a entității supravegheate;
    12) existenţa unor procese civile, procese contravenționale sau penale aferente desfășurării activității în domeniul economico-financiar sau investiţii/expuneri şi datorii mari, inclusiv expirate, în cazul în care acestea au un impact semnificativ asupra solidităţii financiare a persoanei înaintate în funcţia de răspundere şi/sau asupra persoanelor juridice controlate de aceasta sau în care aceasta a deţinut o funcţie de conducere ori în capitalul social al cărora persoana a deţinut sau deţine o cotă substanţială.
    18. Calificarea şi experienţa persoanei propuse în funcţia de răspundere trebuie să fie evaluate ținând cont de natura și complexitatea activității entității supravegheate şi responsabilităţile postului respectiv. Totodată, persoana propusă în funcţia de răspundere trebuie să dispună de o bună reputaţie, indiferent de mărimea entității supravegheate, natura şi complexitatea activităţii acesteia.
    19. Pentru corespunderea criteriului de calificare, persoana propusă în funcţia de răspundere trebuie să demonstreze că dispune de cunoştinţe suficiente naturii, mărimii, extinderii şi complexităţii activităţii entității supravegheate şi responsabilităţilor încredinţate, pentru a asigura o administrare prudentă și eficace a acesteia, având cel puţin studii superioare, care vor fi luate în considerare la evaluare în funcţie de relevanţa pentru funcţia de răspundere la care este înaintată persoana, după cum urmează:
    1) pentru funcţia de membru al consiliului – studii superioare, cu condiţia că majoritatea membrilor dispun de studii superioare în drept sau ştiinţe economice;
    2) pentru funcţia de membru al organului executiv – studii superioare în domeniile ce ţin de ştiinţele economice, de drept sau tehnice;
    3) pentru funcţia de conducător al sucursalei entității supravegheate – studii superioare, iar pentru lichidator al entității supravegheate în proces de lichidare, administrator special – studii superioare în drept sau ştiinţe economice;
    4) pentru funcţia de membru al comisiei de cenzori, contabil-şef al entității supravegheate – studii superioare în domeniile ce ţin de ştiinţele economice, cu specializare în contabilitate, finanțe şi/sau audit;
    5) pentru funcţia de conducător al compartimentelor: economico-financiar, subscriere a contractelor de asigurare, reasigurare, risc și daune, juridic, audit intern (control intern) – studii superioare specializate potrivit postului deținut;
    6) actuarul – studii superioare în matematică, statistică şi/sau în finanțe-economie, precum și să dispună de certificat de calificare profesională, obţinut în condiţiile Regulamentului cu privire la atestarea specialiştilor participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naționale nr.44/5  din 18.09.2008.
    20. Administratorul brokerului de asigurări și/sau reasigurări, administratorul agentului de asigurare persoană juridică trebuie să dispună de certificat de calificare profesională, obținut în condițiile Regulamentului privind cerințele de pregătire și competență profesională în asigurări, aprobat prin Hotărârea Comisiei Naționale a Pieței Financiare nr.49/5 din 30.09.2016 (în continuare Regulamentul privind cerințele de pregătire și competență profesională în asigurări).
    21. În sensul pct.19 prin „studii superioare juridice și/sau în ştiinţe economice” se înțeleg şi alte studii suplimentare în domeniul jurisprudenței și/sau ştiinţelor economice efectuate la organizaţiile internaţionale şi/sau calificările internaţionale general acceptate în domeniul juridic și/sau economic ori studii internaționale în alte domenii, dacă aceste cunoştinţe sunt relevante pentru funcţia ce urmează a fi ocupată sau pentru responsabilităţile încredinţate în cadrul entității supravegheate.
    22. Pentru corespunderea criteriului de experienţă persoana înaintată în funcţia de răspundere trebuie să demonstreze că dispune de experienţă adecvată naturii, extinderii şi complexităţii activităţii entității supravegheate şi responsabilităţilor încredinţate, pentru a asigura o administrare prudentă şi eficace a entității supravegheate, având în vedere poziţiile anterioare şi durata exercitării acestora, dimensiunea entităţilor în care a activat, responsabilităţile deţinute, numărul de subordonaţi, natura şi complexitatea activităţilor efectuate, care vor fi luate în considerare la evaluarea persoanei conform acestui criteriu, în funcţie de relevanţa experienţei dobândite pentru funcţia de răspundere la care este înaintată persoana, după cum urmează:
    1) pentru funcţia de membru al consiliului entității supravegheate – o experiență de minimum 3 ani în funcţia de răspundere şi/sau experienţă similară funcţiei de răspundere aferentă pieţei asigurărilor, sectorului economico-financiar și/sau juridic, şi/sau experienţă academică în domeniul ştiinţelor economice, drept și/sau asigurări și să nu cadă sub incidența art.66 alin.(6) din Legea nr.1134/1997 privind societățile pe acțiuni (în continuare – Legea nr.1134/1997);
    2) pentru funcţia de membru al organului executiv:
    a) cerința pentru asigurător/reasigurător/ director executiv BNAA – să dețină o experienţă de cel puţin 4 ani în sectorul asigurărilor sau 5 ani în domeniul juridic și/sau economico-financiar, din care cel puţin 2 ani și respectiv 3 ani – într-o funcţie de răspundere în aceste domenii;
    b) cerința pentru administratorul brokerului de asigurare şi/sau reasigurare, agentului de asigurare persoană juridică – să dețină o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul asigurărilor sau de 3 ani în domeniul economico-financiar și să nu cadă sub incidența art.69 alin.(2) din Legea nr.135/2007 privind societățile cu răspundere limitată ori art.69 alin.(4) din Legea nr.1134/1997, în dependență de forma organizatorico – juridică a entității;
    3) pentru funcţia de membru al comisiei de cenzori – experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul evidenţei contabile şi/sau controlului, şi/sau auditului extern şi/sau intern, şi/sau controlului şi evidenţei contabile a entităţilor de interes public, precum și cunoașterea evidenței contabile în domeniul asigurărilor;
    4) pentru funcţia de lichidator al entități supravegheate în proces de lichidare/administrator special al entități supravegheate – experienţă de cel puţin 3 ani în cadrul sectorului economico-financiar și/sau juridic;
    5) pentru persoana cu funcţie de răspundere care administrează şi gestionează activitatea de asigurare de viaţă și pentru persoana care administrează şi gestionează activitatea de asigurare generală a asigurătorului cu activitate simultană – experienţă de cel puțin 3 ani în domeniul asigurărilor, din care cel puțin 1 an în funcţie de răspundere.
    Funcţia menționată poate fi cumulată numai cu calitatea de director general adjunct, în cazul sistemului unitar, sau de membru al organului executiv, în cazul sistemului dualist. În aceste cazuri de cumul de funcţii, persoanele desemnate sunt considerate, în condițiile Regulamentului, că exercită o singură funcţie, funcția de conducător executiv.
    23. Pentru corespunderea criteriului de experienţă a persoanelor cu funcție de răspundere, altele decât cele menționate la pct.22, se va lua în considerație experienţa adecvată naturii, mărimii, extinderii şi complexităţii activităţii entității supravegheate şi responsabilităţilor încredinţate, pentru a asigura o administrare prudentă şi eficace a compartimentelor entității supravegheate, având în vedere poziţiile anterioare şi durata exercitării acestora, dimensiunea entităţilor în care a activat, responsabilităţile deţinute, numărul de subordonaţi, natura şi complexitatea activităţilor efectuate, care vor fi luate în considerare la evaluarea persoanei conform acestui criteriu, în funcţie de relevanţa experienţei dobândite pentru funcţia de răspundere la care este înaintată persoana, după cum urmează:
    1) conducătorul compartimentului economico-financiar, audit intern (control intern), actuarul - să dețină o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul asigurărilor aferentă activității compartimentului pe care urmează să-l conducă sau experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul evidenţei contabile şi/sau întocmirii situațiilor financiare, şi/sau experienţă în efectuarea auditului în sectorul societăţilor financiare;
    2) conducătorul compartimentului de subscriere a contractelor de asigurare, compartimentului de reasigurare, compartimentului juridic – să dețină o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul asigurărilor aferentă activității compartimentului pe care urmează să-l conducă;
    3) conducătorii compartimentelor de management al riscului și daune – să dețină o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul asigurărilor aferentă activității compartimentului pe care urmează să-l conducă. Compartimentele specializate trebuie să dispună de o persoană împuternicită să constate și să consemneze paguba în baza Certificatului de constat amiabil, precum și de o persoană împuternicită de management al riscului (risc manager), care să asigure implementarea politicilor şi procedurilor adecvate pentru identificarea, evaluarea, măsurarea, controlul şi gestionarea riscurilor;
    4) conducătorul sucursalei– să dețină o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul asigurărilor aferentă activităților subdiviziunii pe care urmează să o conducă;
    5) pentru funcţia de contabil-şef – experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul evidenţei contabile şi/sau întocmirii situațiilor financiare, şi/sau experienţă în efectuarea auditului în sectorul societăţilor financiare.
    24. Împuternicirile contabilului-șef pot fi delegate unei societăţi de audit, în baza deciziei organului executiv/consiliului societății şi contractului de audit, cu condiția că societatea de audit să dispună de cel puțin un angajat ce posedă certificat de calificare în domeniul asigurărilor, eliberat în conformitate cu legislaţia.
    25. Împuternicirile membrilor comisiei de cenzori pot fi delegate unei societăţi de audit, în baza hotărârii adunării generale şi contractului de audit, dacă aceasta nu efectuează controlul de audit extern al asigurătorului/reasigurătorului în cauză. Societatea de audit respectivă trebuie să dispună de cel puțin un angajat ce posedă certificat de calificare în domeniul asigurărilor, eliberat în conformitate cu legislația și să nu fie afiliată asigurătorului/reasigurătorului în cauză.
    26. Faţă de persoanele care sunt învestite prin lege sau statut să-şi asume obligaţii în numele entității supravegheate de sine stătător sau în comun cu alte persoane (administratori) se aplică aceleaşi exigenţe ca şi faţă de administratorii respectivi (care au obligaţiuni funcţionale similare).
    27. Persoana înaintată în funcţia de membru al consiliului entității supravegheate sau de membru al organului executiv trebuie să demonstreze o bună înţelegere a activităţii, direcțiilor strategice și a riscurilor la care entitatea supravegheată se expune.
    28. În cazul în care persoana înaintată în funcţia de răspundere este calificată ca fiind o persoană expusă politic, aceasta trebuie să depună o declaraţie scrisă, cu indicarea că în procesul exercitării atribuţiilor această calitate nu va genera prejudicii materiale sau de imagine entității supravegheate. Persoanele expuse politic se vor determina conform legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.
Secțiunea III
INCOMPATIBILITĂȚI ȘI RESTRICȚII
    29. Persoana cu funcţie de răspundere trebuie să deţină funcţie şi să exercite atribuţii doar în cadrul unui singur participant profesionist la piaţa asigurărilor.
    30. Fondatorii, angajații și persoanele cu funcții de răspundere ale asigurătorilor/reasigurătorilor nu pot ocupa concomitent funcții de răspundere în cadrul intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări și viceversa.
    31. Se interzice participarea asigurătorului, precum şi a angajaţilor lui, la constituirea sau la activitatea agentului de asigurare.
    32. Responsabilităţile membrilor organului executiv nu pot fi transmise altor persoane, decât în condițiile interimatului.
    33. Persoanele prevăzute la pct.22 sbp.2), 5) și pct.23 trebuie să posede calitatea de angajat în baza unui contract individual de muncă încheiat pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii în cadrul unui asigurător, intermediar în asigurări sau să exercite responsabilitățile în baza unui contract de prestări servicii. Entitatea supravegheată va păstra contractele minimum 5 ani de la încetarea relațiilor de muncă/contractuale, documentele respective fiind disponibile pentru verificare.
    34. Este incompatibilă cu funcția de membru al organului executiv al entităților supravegheate persoana fizică ce exercită concomitent funcţia de administrator la o altă entitate supravegheată din Republica Moldova sau la o altă persoană juridică străină, cu excepţia lichidatorului, care poate cumula atribuţiile de lichidator la doi sau mai mulți asigurători/reasiguratori.
    35. Nu poate deține funcția de răspundere persoana care este supusă unei măsuri de ocrotire.
    36. Persoana căreia i s-a retras aprobarea Comisiei Naționale pentru a deține funcția de răspundere a unei entități supravegheate este restricționată în dreptul de a exercita orice funcție de răspundere pentru o perioadă de 5 ani în cadrul sectorului asigurărilor din Republica Moldova.
Secțiunea IV
DOCUMENTELE ŞI INFORMAŢIA NECESARĂ PENTRU
APROBAREA PERSOANELOR
CU FUNCŢIE DE RĂSPUNDERE
ȘI DESFĂȘURAREA INTERVIULUI
    37. Pentru a obține aprobarea Comisiei Naționale pentru persoana înaintată în funcţia de membru al consiliului sau membru al organului executiv/director executiv BNAA, entitatea supravegheată prezintă:
    1) cererea la adresa Comisiei Naționale, semnată olograf de președintele consiliului sau de organul executiv;
    2) hotărârea organului împuternicit de a lua decizia referitor la alegerea persoanei cu funcție de răspundere;
    3) fişa personală a candidatului la funcţia de răspundere și chestionarul completat conform Anexelor nr.1 și nr.2 la Regulament, completate și semnate de persoana înaintată în funcția de răspundere;
    4) pentru rezidenți – certificatul de cazier judiciar (inclusiv cazier judiciar detailat, după caz) pentru persoana fizică, eliberat de autorităţile competente ale Republicii Moldova, valabil la data depunerii cererii;
    pentru nerezidenți – documentul respectiv, eliberat de autorităţile competente din ţara al cărei rezident este şi, după caz, actele eliberate de către autorităţile competente din ţara/ţările în care îşi desfăşoară afacerea/afacerile cu deţinerea controlului şi/sau se află din alte motive o perioadă de peste 90 de zile, şi/sau are domiciliu, întocmite în decurs de 90 de zile precedente datei depunerii cererii, legalizate conform legislaţiei;
    5) confirmarea scrisă, datată și semnată de persoana propusă în funcţia de răspundere, privind studierea Legii nr.407/2006 şi a actelor normative ale Comisiei Naţionale aferente pieței asigurărilor;
    6) pentru cetăţenii străini şi apatrizi – copiile autentificate ale actelor care atestă dreptul de a se afla pe teritoriul Republicii Moldova o anumită perioadă de timp, precum și de a intra în raporturi de muncă;
    7) informaţie detaliată privind deţinerea anterior şi în prezent a 10% sau mai mult din capitalul social al unui asigurător/reasigurător, broker de asigurare/reasigurare;
    8) declarația că nu este acţionar, asociat al unui alt asigurător/reasigurător și/sau broker de asigurare şi/sau reasigurare, nici a unui agent de asigurare - persoană juridică;
    9) persoana înaintată în funcţia de membru al consiliului sau membru al organului executiv prezintă o descriere a direcţiilor strategice ale asigurătorului/reasigurătorului, BNAA sau intermediarului în asigurări și/sau în reasigurări propuse/preconizate şi a planului de acţiuni al acestuia, pe care planifică să le întreprindă în funcţia dată după aprobarea de către Comisia Națională, ţinând cont de împuternicirile funcţiei ocupate;
    10) copia legalizată de pe actul ce confirmă studiile universitare;
    11) copia certificatului de calificare, obținut în conformitate cu Regulamentul privind cerințele de pregătire și competență profesională în asigurări (după caz);
    12) actele care confirmă experienţa de muncă;
    13) declarația pe propria răspundere privind lipsa conflictelor de interese cu entitatea supravegheată;
    14) copia actului de identitate confirmată cu semnătura olografă a titularului;
    15) curriculum vitae al persoanei înaintate pentru funcţia de răspundere, ce conţine informaţii detaliate cu privire la studii şi experienţa profesională – perioada de timp, descrierea activităţilor;
    16) declaraţia pe propria răspundere de bună reputaţie/cu privire la sancţiunile aplicate de către Comisia Naţională sau altă autoritate de supraveghere, ori pentru cetăţenii străini – de către autorităţile similare din ţara de origine;
    17) declarația privind cunoașterea limbii de stat a Republicii Moldova;
    18) documentul justificativ privind achitarea taxei conform Hotărârii privind bugetul Comisiei Naționale pentru anul respectiv.
    38. Pentru a obține aprobarea Comisiei Naționale pentru persoana desemnată în funcţia de membru al comisiei de cenzori, precum și în funcția de contabil –șef, suplimentar celor stabilite la pct.37, cu excepția sbp.7)-9),11), persoana prezintă o declarație pe propria răspundere privind cunoașterea evidenţei contabile în asigurări.
    39. Pentru a obține aprobarea Comisiei Naționale pentru persoana desemnată în funcţia de conducător al sucursalei asigurătorului/reasigurătorului, entitatea supravegheată prezintă informaţia şi documentele prevăzute la pct. 37, cu excepția sbp.7)-9),11).
    40. Împuternicirile contabilului-șef și/sau ale membrilor comisiei de cenzori pot fi delegate unei societăţi de audit, care corespunde cerințelor legislației cu privire la audit. În acest caz, asigurătorul/reasigurătorul prezintă pentru această organizație următoarele documente:
    1) extrasul din Registrul de stat emis de către organul competent de a înregistra persoanele juridice;
    2) copia contractului încheiat între asigurător/reasigurător şi societatea de audit, obiectul căruia va constitui delegarea împuternicirilor contabilului-șef și/sau comisiei de cenzori organizației de audit, autentificată prin ștampila și semnătura olografă a persoanei cu funcții de răspundere a asigurătorului;
    3) declarația privind lipsa conflictelor de interese cu entitatea auditată;
    4) informaţia referitor la numele, telefonul şi specimenul semnăturii conducătorului societăţii de audit.
    41. Pentru a obține aprobarea Comisiei Naționale pentru persoana desemnată în calitate de actuar al entității supravegheate, se prezintă informaţia şi documentele prevăzute la pct.37, cu excepția sbp.7)-9),11), la care se anexează copia certificatului de calificare profesională.
    42. Pentru numirea persoanei în funcția de administrator special sau lichidator al societății în proces de lichidare, persoana semnează şi prezintă Comisiei Naționale documentele indicate la pct.37 sbp.3)-8), precum şi următoarele documente:
    1) declaraţia privind interesele sale personale şi de afaceri, precum şi relaţiile financiare ale sale, ale soţiei/soţului şi ale copiilor, inclusiv:
    a) despre activitatea în entitate sau deţinerea unor drepturi de proprietate ale acesteia;
    b) despre relaţiile din ultimii 5 ani cu orice entitate supravegheată în calitate de angajat, administrator sau acţionar cu cotă substanţială;
    c) despre relaţiile financiare, de afaceri sau individuale cu orice persoană care are anumite interese faţă de entitatea în proces de lichidare sau sub administrare specială şi de activele ei, inclusiv informaţia despre o angajare viitoare la persoana dată;
    d) despre posedarea unei proprietăţi ce concurează cu bunurile imobile ale asiguratorului/reasiguratorului, dacă lichidarea acestuia presupune evaluarea, dispunerea şi gestionarea acestora;
    2) declaraţia privind existenţa sau inexistenţa unui careva conflict de interese ca urmare a intereselor personale şi relaţiilor cu Comisia Națională sau entitatea supravegheată.
    43. Documentele prevăzute în Regulament se prezintă Comisiei Naţionale în original, copie legalizată conform legislaţiei și/sau copie autentificată cu ştampila şi semnătura olografă a persoanei cu funcţie de răspundere, iar documentele emise în străinătate vor fi depuse în original, însoţite de traducere legalizată şi apostilate, după caz.
    44. Chestionarul semnat prin reprezentare nu va fi acceptat de către Comisia Națională.
    45. Persoanele menționate la pct. 23, cu excepția sbp.4), ce nu necesită aprobarea Comisiei Naționale, vor fi numite în funcție ulterior evaluării de către entitatea supravegheată, care va verifica prezența documentelor aferente criteriilor de calificare, experienţă, integritate profesională şi buna reputaţie.
    Documentele pentru aceste persoane sunt depuse, în limita termenului stabilit în contractul individual de muncă, la sediul entității supravegheate și sunt disponibile pentru verificarea lor, în condițiile Regulamentului, de către Comisia Națională.
    46. Persoana înaintată în funcţia de răspundere, calificată ca fiind o persoană expusă politic conform pct.28, depune o declaraţie scrisă, anexată la cererea și documentele aferente funcției înaintate, referitor la faptul că în procesul exercitării atribuţiilor această calitate nu va genera prejudicii materiale sau de imagine entității supravegheate.
    47. Comisia Națională are dreptul de a organiza un interviu profesional în scopul evaluării persoanelor înaintate în funcția de răspundere.
    48. Interviul profesional cu persoana înaintată în funcția de răspundere are loc în prezenţa membrilor Consiliului de administrație al Comisiei Naționale. În cadrul interviului, persoana înaintată în funcția de răspundere va prezenta activitatea pe care urmează să o desfăşoare, se va evalua viziunea strategică, experienţa profesională, capacitatea de identificare și gestionare a riscurilor, studiile și cunoaşterea cadrului normativ aferent domeniului asigurărilor.
    49. În situaţia în care nici unul dintre membrii organului executiv propuşi spre aprobare nu este cetăţean al Republicii Moldova, se prezintă documente din care reiese faptul că cel puţin unul dintre aceştia cunoaşte limba de stat.
Secțiunea V
COMITETUL DE AUDIT
    50. Comitetul de audit al asigurătorului/ reasigurătorului trebuie să fie format din minimum 3 membri desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor. Comitetul de audit poate fi format, după caz, și din membri ai consiliului asigurătorului/ reasigurătorului. Una şi aceeaşi persoană poate fi aleasă în calitate de membru al comitetului de audit pentru cel mult două termene consecutive.
    51. Comitetul de audit al asigurătorului (reasigurătorului) raportează direct adunării generale a acționarilor.
    52. Pentru a obține aprobarea Comisiei Naționale pentru persoana desemnată în funcţia de membru al comitetului de audit al asigurătorului/reasigurătorului, entitatea supravegheată prezintă informaţia şi documentele prevăzute la pct.37, cu excepția sbp.7)-9),11).
    53. Preşedintele comitetului de audit nu trebuie să fie persoană afiliată asiguratorului/reasiguratorului și nu poate fi preşedintele consiliului asigurătorului/reasigurătorului.
    54. Față de membrul comitetului de audit se aplică aceleaşi exigenţe cu privire la studii și experiență ca și față de membrul consiliului asiguratorului/reasiguratorului, potrivit prezentului Regulament.
    55. Fără a aduce atingere responsabilităţilor atribuite membrilor consiliului asigurătorului/reasigurătorului, comitetul de audit are cel puţin următoarele atribuții, funcții și responsabilităţi:
    1) informează adunarea generală a acţionarilor cu privire la rezultatele auditului situațiilor financiare și în scop de supraveghere şi cu privire la constatările acestuia;
    2) monitorizează procesul de raportare financiară şi transmite recomandări sau propuneri organelor de conducere ale asigurătorului/reasigurătorului pentru a asigura integritatea acesteia;
    3) monitorizează eficiența sistemelor de control intern şi de administrare a riscurilor şi, dacă este cazul, a funcţiei de audit intern, fără a aduce atingere independenţei acesteia;
    4) analizează şi monitorizează independenţa şi caracterul adecvat al prestării serviciilor de către entitatea de audit;
    5) monitorizează desfăşurarea auditului situaţiilor financiare;
    6) răspunde de procedura de selecţie a entității de audit;
    7) monitorizează adecvarea politicilor de contabilitate ale asigurătorului (reasigurătorului);
    8) revizuieşte domeniul de aplicare şi frecvenţa auditului extern;
    9) primeşte, analizează şi ţine cont în cadrul desfăşurării activităţii de rezultatele auditului;
    10) verifică adoptarea la timp de către organul executiv al asigurătorului (reasigurătorului) a măsurilor corective necesare pentru a remedia deficienţele legate de control, neconformarea cu cadrul legal de reglementare, cu politicile, precum şi cu alte probleme identificate de entitatea de audit;
    11) prezintă adunării generale a acționarilor raportul anual de activitate, care cuprinde declarația privind respectarea cerinței de independență și realizarea atribuțiilor specificate în prezentul Regulament.
Secțiunea VI
DECIZIA PRIVIND APROBAREA PERSOANEI
CU FUNCȚIE DE RĂSPUNDERE
    56. Comisia Națională, în termen de până la 30 de zile lucrătoare de la data recepționării setului complet de documente depuse de entitatea supravegheată, în conformitate cu Secțiunea IV, aprobă ori refuză să aprobe persoana în funcția de răspundere.
    57. În cazul în care în perioada examinării cererii şi a documentelor intervin careva modificări, entitatea supravegheată este obligată să informeze despre aceasta Comisia Națională şi să prezinte documentele modificate/suplimentare în acest sens în termen de 5 zile lucrătoare.
    58. În cazul în care setul de documente prezentat la Comisia Națională nu este complet şi/sau documentele şi informaţiile necesare/suplimentare nu au fost prezentate în termenul stabilit de la pct.57, cererea se restituie în termen restrâns, dar nu mai mult de 10 zile lucrătoare din data expirării termenului de completare a setului, fără a fi examinată.
    59. În cazul în care documentele sau informaţiile prezentate corespund Secțiunii IV din Regulament, dar sunt insuficiente pentru constatarea corespunderii persoanei exigenţelor faţă de funcția de răspundere pretinsă şi luarea deciziei privind aprobarea persoanei în funcţie de răspundere conform prezentului Regulament, Comisia Națională poate solicita documente şi informaţii suplimentare, poate efectua investigaţii suplimentare, inclusiv poate consulta autorităţile publice şi alte persoane juridice privind activităţile persoanei înaintate în funcţia de răspundere, precum şi poate realiza un interviu profesional cu această persoană.
    60. În cazul necesităţii efectuării unor investigaţii suplimentare de către Comisia Națională termenul stabilit la pct.56 poate fi prelungit pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare sau, după caz, suspendat pentru o perioadă de timp stabilită de autoritate, cu informarea în scris a solicitantului.
    61. Comisia Națională este în drept să restituie, fără examinare, setul de documente depus pentru aprobarea persoanei înaintate în funcţia de răspundere, în cazul în care calitatea persoanei înaintate spre aprobare de către Comisia Națională este incompatibilă/limitată cu prevederile Secțiunii III din prezentul Regulament sau cu alte prevederi normative.
    62. Comisia Națională poate confirma, fără evaluare:
    1) persoana cu funcție de răspundere a entității supravegheate, care, în termen de 6 luni de la data obţinerii aprobării pentru funcţia pe care o deţine, este înaintată în aceeaşi entitate supravegheată în altă funcţie de răspundere, cu exigenţe similare;
    2) persoana cu funcție de răspundere a entității supravegheate, care, în termen de 6 luni, este înaintată în aceeaşi entitate supravegheată în altă funcţie de răspundere, cu un nivel mai jos, dar cu exigenţe similare sau cu exigenţe mai puţin riguroase.
    3) conducătorul sucursalei al entității supravegheate, aprobat de către Comisia Națională, care, în termen de 6 luni, este înaintat în aceeași entitate, în aceeași funcție.
    63. Lichidatorul entității supravegheate numit de către Comisia Națională poate fi numit în aceeaşi funcţie în altă entitate supravegheată, fără constatarea repetată a corespunderii acestuia criteriilor de calificare și experienţă prevăzute de prezentul Regulament, cu condiţia respectării prevederilor aferente reputaţiei, precum și conflictelor de interese.
    64. Comisia Națională refuză aprobarea persoanei propuse/numite în funcţia de răspundere, indicând motivele refuzului în cazul în care:
    1) persoana nu corespunde cel puţin uneia din cerințele aferente calificării, experienţei, reputaţiei şi /sau altor cerinţe stabilite în Regulament; şi/sau
    2) Comisia Națională nu are certitudinea că persoana va asigura respectarea condiţiilor prevăzute în actele normative ale Comisiei Naționale sau alte condiții legale, inclusiv o administrare prudentă şi sănătoasă a entității supravegheate; şi/sau
    3) documentele prezentate conțin informaţii incomplete, eronate sau false.
    65. În cazul refuzului aprobării candidatului propus în funcţia de răspundere, entitatea supravegheată poate solicita repetat eliberarea avizului pentru aceeaşi sau altă persoană, cu condiţia înlăturării motivelor care au servit drept temei pentru refuz.
    66. Aprobarea acordată persoanei cu funcție de răspundere îşi pierde valabilitatea în cazul:
    1) transferului acesteia în altă funcţie de răspundere, cu excepţia cazurilor prevăzute în Regulament;
    2) transferului acesteia în altă funcţie decât funcția de răspundere;
    3) încetării contractului de muncă, după caz, încetării mandatului acesteia;
    4) retragerii de către Comisia Națională a aprobării date persoanei cu funcție de răspundere sau emiterii de către aceasta a prescripţiei de înlocuire a persoanei cu funcție de răspundere;
    5) iniţierii procesului de lichidare/administrare specială a entității supravegheate.
    67. Nu poate deține funcția de răspundere și/sau se retrage aprobarea Comisiei Naționale:
    1. persoanei cu funcție de răspundere ce nu corespunde prezentului Regulamentului;
    2. persoanei cu funcție de răspundere care, pe parcursul activității în cadrul unei entități supravegheate sau altei persoane juridice, a fost sancționată de cel puțin trei ori de către Comisia Națională sau altă autoritate de supraveghere, în decursul a 12 luni consecutive;
    3. persoanei cu funcție de răspundere, în privința căreia pe parcursul activității în cadrul unei entități supravegheate a fost emisă o decizie definitivă și irevocabilă a instanței de judecată privind săvârșirea unei infracțiuni (în legătură cu activitatea economic-financiară) sau s-a depistat existența antecedentelor penale nestinse;
    4. persoanei ce a prezentat documente neautentice sau ce conțin informații false pentru a obține aprobarea Comisiei Naționale într-o anumită funcție de răspundere.
    5. persoanei care este sau care va deveni membru al consiliului în două sau mai multe companii de asigurări din Republica Moldova;
    6. persoanei căreia i s-a retras dreptul de a fi membru al consiliului companiei de asigurări și nu a expirat termenul pentru care a fost restricționată în a exercita o astfel de funcție;
    7. persoanei care a fost subiectul unei proceduri instituite în baza Legii insolvabilității nr.149/2012 în raport cu o persoană juridică şi nu a fost eliberată de datorii;
    8. persoanei a cărei calitate de membru al consiliului companiei de asigurări este limitată de Legea nr.1134/ 1997 sau de statutul asigurătorului.
    68. În cazul retragerii aprobării de către Comisia Națională, entitatea supravegheată este obligată să întreprindă toate măsurile de rigoare în vederea retragerii atribuțiilor de conducere ale persoanei cu funcție de răspundere.
Secțiunea VII
NOTIFICAREA, RAPORTAREA ȘI SANCȚIONAREA
    69. Entitățile supravegheate vor notifica Comisia Națională în termen de 10 zile, în corespundere cu Anexa nr.3, despre modificările survenite în lista persoanelor cu funcţii de răspundere.
    70. În cazul în care funcția de membru al consiliului, comisiei de cenzori, comitetului de audit și/sau a funcției executive devine vacantă, în limitele prevăzute de legislație, entitatea supravegheată va identifica și prezenta spre aprobare Comisiei Naționale, în termen de până la 45 de zile, documentaţia completă pentru o nouă persoană. Perioada poate fi extinsă cu maximum 30 de zile cu avizul Comisiei Naționale.
    71. Pentru persoanele cu funcții de răspundere ale asigurătorului, altele decât cele menționate la pct.70, numirea unei alte persoane în funcția de răspundere respectivă se va realiza în cel mult 30 de zile din data eliberării precedente.
    72. În condițiile prezentului Regulament vor fi prelucrate doar date cu caracter personal strict necesare și neexcesive scopului stabilit, asigurându-se un nivel de securitate și confidențialitate suficient în ceea ce privește riscurile prezentate de prelucrare și caracterul datelor, conform legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
    73. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament atrage după sine sancţionarea entității supravegheate și a persoanelor în drept să facă propunerea pentru alegerea/numirea persoanei în funcția de răspundere, în conformitate cu legislația.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    2. Entitățile supravegheate, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri, vor identifica persoanele din cadrul entității care nu corespund prevederilor Regulamentului cu privire la cerinţele faţă de persoanele cu funcţie de răspundere ale asigurătorilor/reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări și vor întreprinde măsurile necesare în vederea conformării acestora funcției deținute sau le vor înlocui.
    3. Prezenta Hotărâre întră în vigoare din data de 31.05.2019.

    PREŞEDINTELE COMISIEI
    NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIARE                             Valeriu CHIȚAN

    Nr. 17/3. Chişinău, 22 aprilie 2019.