HKK25/2019
ID intern unic:  380426
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 25
din  17.04.2019
cu privire la Raportul auditului rapoartelor financiare
ale or. Sângera încheiate la 31 decembrie 2017
Publicat : 31.05.2019 în Monitorul Oficial Nr. 178-184     art Nr : 28     Data intrarii in vigoare : 31.05.2019
    Curtea de Conturi, în prezența dlui Ghenadie Iurco, șeful Oficiului teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat; dlui Valeriu Poiata, primar al or. Sângera; dnei Zinaida Jalbă, șef adjunct al Direcției generale finanțe a mun. Chișinău, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere, călăuzindu-se de art.3 alin.(1), art.5 alin.(1) lit.a) și art.31 alin.(1) lit.a) din Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova1, a examinat Raportul auditului rapoartelor financiare ale or. Sângera încheiate la 31 decembrie 2017.
    ____________________________________________________
    1Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova nr.260 din 07.12.2017 (în continuare – Legea nr.260 din 07.12.2017).

    Misiunea de audit a fost realizată conform Programelor activității de audit ale Curții de Conturi pe anii 20182 și, respectiv, 20193, având drept scop oferirea asigurării rezonabile precum că rapoartele financiare ale or. Sângera sunt întocmite și prezentate în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil, prezintă o imagine fidelă și veridică și nu conțin denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori.
    ___________________________________________________
    2Hotărârea Curții de Conturi nr.75 din 29.12.2017 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2018”.
    3Hotărârea Curții de Conturi nr.100 din 21.12.2018 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2019”.

    Auditul public extern s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit: ISSAI 100 „Principii fundamentale ale auditului sectorului public”, ISSAI 200 „Principii fundamentale ale auditului financiar”4 și cu Liniile Directoare de Audit5.
    ___________________________________________________
    4Aprobate pentru aplicare prin Hotărârea Curții de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curții de Conturi”.
    5ISSAI 1000-2999, aprobate pentru aplicare prin Hotărârea Curții de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Examinând Raportul de audit, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente la ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Rapoartele financiare ale or. Sângera încheiate la 31 decembrie 2017, ținând cont de semnificația aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia contrară din Raportul de audit, nu prezintă o imagine corectă și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil6.
    __________________________________________________
    6Legea contabilității nr.113-XVI din 27.04.2007; Ordinul ministrului finanțelor nr. 216 din 28.12.2015 „Cu privire la aprobarea Planului de conturi contabile în sistemul bugetar și a Normelor metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar” (în continuare – Ordinul ministrului finanțelor nr. 216 din 28.12.2015).

    Reieșind din cele expuse, în temeiul art.14 alin.(2) și art.15 lit.d) din Legea nr.260 din 07.12.2017, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului rapoartelor financiare ale or. Sângera încheiate la 31 decembrie 2017, anexat la prezenta Hotărâre.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. Consiliului și primarului or. Sângera, pentru:
    2.1.1. examinarea în ședința Consiliului orașului Sângera a rezultatelor auditului, cu audierea persoanelor responsabile privind faptele descrise în Raport și cu aprobarea unui plan de măsuri de remediere a deficiențelor constatate;
    2.1.2. implementarea recomandărilor auditului indicate în Anexa la Scrisoarea către conducere;
    2.1.3. inventarierea, evaluarea, delimitarea drepturilor de proprietate pe domenii și contabilizarea conformă a patrimoniului public local, inclusiv a celui transmis în gestiunea entităților fondate, precum și a infrastructurii tehnico-edilitare proprietate publică locală (în special, a rețelelor de alimentare cu apă și de canalizare, de iluminat public etc.);
    2.1.4. asigurarea unei evidențe contabile conforme a patrimoniului local, conformarea evidenței sintetice și celei analitice a calculelor, achitărilor, avansurilor și restanțelor aferente impozitelor, taxelor, plăților pentru arendă și altor plăți, gestionate de Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale, la principiile contabilității de angajamente și la cadrul legal existent;
    2.1.5. implementarea unui sistem de control intern managerial viabil, asigurând identificarea proceselor operaționale de bază și descrierea acestora;
    2.1.6. fundamentarea, aprobarea, avizarea (la Cancelaria de Stat) și/sau înregistrarea conformă (la Ministerul Finanțelor) a statelor de personal;
    2.1.7. aprobarea unui plan pe termen mediu privind înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobiliare (inclusiv a terenurilor);
    2.1.8. transmiterea infrastructurii tehnico-edilitare a sistemelor publice de alimentare cu apă și de canalizare din teritoriul orașului în gestiunea întreprinderilor care prestează servicii de aprovizionare cu apă și de canalizare, în baza contractului de delegare a prestării serviciilor;
    2.1.9. majorarea veniturilor proprii, inclusiv prin asigurarea impozitării tuturor bunurilor imobile, stabilirii și încasării plăților de arendă/folosință a terenurilor și bunurilor imobile proprietate publică locală;
    2.2. Primarului general al mun. Chișinău, pentru informare și se reiterează recomandările înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr.8 din 27.02.2019;
    2.3. Serviciului Fiscal de Stat, pentru informare și se reiterează recomandările aprobate prin Hotărârile Curții de Conturi nr.78 din 23.11.2018 și nr.94 din 17.12.2018;
    2.4. Ministerului Finanțelor, pentru informare privind neutilizarea în anul 2017 de către or. Sângera a transferurilor cu destinație specială în sumă de 53,8 mii MDL; reiterarea recomandărilor 2.4.1 și 2.4.2 înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr.8 din 27.02.2019;
    2.5. Cancelariei de Stat și Oficiului teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, pentru asigurarea uniformității controlului administrativ al deciziilor autorităților administrației publice locale;
    2.6. Guvernului și Parlamentului Republicii Moldova, pentru documentare și luare de atitudine;
    2.7. Președintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Dat fiind faptul că recomandările neimplementate ale misiunii de audit precedente au fost reiterate în actuala misiune de audit, se exclud din regim de monitorizare cerințele și recomandările înaintate către primarul orașului Sângera, emise prin Hotărârea Curţii de Conturi nr.30 din 26.07.2016 „Privind Raportul auditului conformității gestionării patrimoniului public în cadrul entităților publice din mun. Chișinău pe anii 2014-2015”.
    4. Se împuternicește membrul Curții de Conturi, care coordonează sectorul respectiv, cu dreptul de a semna Scrisoarea către conducerea entității auditate.
    5. Prezenta Hotărâre intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    6. Despre acțiunile întreprinse pentru executarea subpunctului 2.1. din prezenta Hotărâre, se va informa Curtea de Conturi trimestrial, în termen de până la 12 luni din data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri.
    7. Hotărârea și Raportul de audit se publică pe site-ul oficial al Curții de Conturi (http://www.ccrm.md/hotariri-si-rapoarte-1-95).

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                                Marian LUPU

    Nr. 25. Chişinău, 17 aprilie 2019.