HKK31/2019
ID intern unic:  380428
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 31
din  23.04.2019
cu privire la Raportul auditului rapoartelor financiare
ale orașului Cricova încheiate la 31 decembrie 2017
Publicat : 31.05.2019 în Monitorul Oficial Nr. 178-184     art Nr : 30     Data intrarii in vigoare : 31.05.2019
    Curtea de Conturi, în prezența dlui Ghenadie Iurco, șef al Oficiului teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat; dlui Valentin Guțan, primar al or. Cricova; dnei Zinaida Jalobă, șef adjunct al Direcției Generale Finanțe a mun. Chișinău, precum și a altor persoane cu funcții de răspundere, călăuzindu-se de art.3 alin.(1), art.5 alin.(1) lit.a) și art.31 alin.(1) lit.a) din Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova1, a examinat Raportul auditului rapoartelor financiare ale orașului Cricova încheiate la 31 decembrie 2017.
    ___________________________________________________
    1Legea privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi a Republicii Moldova nr.260 din 07.12.2017 (în continuare – Legea nr.260 din 07.12.2017).

    Misiunea de audit a fost realizată conform Programelor activității de audit a Curții de Conturi pe anii 20182 și, respectiv, 20193, având drept scop oferirea asigurării rezonabile precum că rapoartele financiare ale or. Cricova sunt întocmite și prezentate, la 31.12.2017, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil, prezintă o imagine fidelă și veridică și nu conțin denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori.
    ___________________________________________________
    2Hotărârea Curții de Conturi nr.75 din 29.12.2017 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2018”.
    3Hotărârea Curții de Conturi nr.100 din 21.12.2018 „Privind aprobarea Programului activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2019”.

    Auditul public extern s-a desfășurat în conformitate cu Standardele Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit: ISSAI 100 „Principii fundamentale ale auditului sectorului public”, ISSAI 200 „Principii fundamentale ale auditului financiar”4, și cu Liniile Directoare de Audit5.
    ___________________________________________________
    4Aprobate pentru aplicare prin Hotărârea Curții de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaționale de Audit ale Instituțiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curții de Conturi”.
    5ISSAI 1000-2999, aprobate pentru aplicare prin Hotărârea Curții de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Examinând Raportul de audit, precum și explicațiile persoanelor cu funcții de răspundere prezente la ședința publică, Curtea de Conturi
A CONSTATAT:
    Rapoartele financiare ale orașului Cricova încheiate la 31 decembrie 2017,  cu excepția posibilelor efecte ale aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, oferă o imagine corectă și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară.
    Reieșind din cele expuse, în temeiul art.14 alin.(2) și art.15 lit. d) din Legea nr.260 din 07.12.2017, Curtea de Conturi
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Raportul auditului rapoartelor financiare ale orașului Cricova încheiate la 31 decembrie 2017, anexat la prezenta Hotărâre.
    2. Prezenta Hotărâre și Raportul de audit se remit:
    2.1. Consiliului și primarului or. Cricova, pentru:
    2.1.1. examinarea în ședința Consiliului orășenesc a rezultatelor auditului, cu audierea persoanelor responsabile referitor la faptele descrise în Raport și cu aprobarea unui plan de măsuri de remediere a deficiențelor constatate;
    2.1.2. implementarea recomandărilor auditului indicate în Anexa la Scrisoarea către conducerea orașului Cricova;
    2.1.3. inventarierea, evaluarea și contabilizarea conformă a patrimoniului public local, inclusiv a infrastructurii tehnico-edilitare din localitate;
    2.1.4. conformarea evidenței sintetice și celei analitice a calculelor, achitărilor, avansurilor și restanțelor aferente impozitelor, taxelor și altor plăți, administrate de Serviciul de colectare a impozitelor și taxelor locale, la principiile contabilității de angajamente și la cadrul legal existent;
    2.1.5. implementarea unui sistem de control intern managerial viabil, asigurând identificarea proceselor operaționale de bază și descrierea acestora;
    2.1.6. aprobarea unui plan pe termen mediu privind înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobiliare (inclusiv a terenurilor);
    2.2. Serviciului Fiscal de Stat, pentru informare, și se reiterează recomandările aprobate prin Hotărârile Curții de Conturi nr. 78  din  23.11.2018 și nr.94 din 17.12.2018;
    2.3. Ministerului Finanțelor, pentru informare privind reiterarea recomandărilor 2.4.1. și 2.4.2. înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr.8 din  27.02.2019;
    2.4. Cancelariei de Stat și Oficiului teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, pentru asigurarea uniformității controlului administrativ al deciziilor autorităților administrației publice locale;
    2.5. Guvernului și Parlamentului Republicii Moldova, pentru documentare și luare de atitudine;
    2.6. Președintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3.  Se ia act că, pe parcursul misiunii de audit, Primăria orașului Cricova: a efectuat clasificarea corespunzătoare a mijloacelor fixe și a stocurilor de materiale circulante; a evaluat și a contabilizat 216,7 mii m2 de străzi în valoare de 107,0 mil. MDL; a evaluat și a contabilizat 304,95 ha de terenuri în valoare de 38,4 mil. MDL; a înregistrat în evidența contabilă patrimoniul transmis în gestiunea Întreprinderii Municipale „Regia Comunal-Locativă Cricova” în valoare de 10,3 mil. MDL.
    4. Se împuternicește membrul Curții de Conturi care coordonează sectorul respectiv cu dreptul de a semna Scrisoarea către conducerea entității auditate.
    5.  Prezenta Hotărâre intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    6. Despre acțiunile întreprinse pentru executarea subpunctului 2.1. din prezenta Hotărâre se va informa Curtea de Conturi trimestrial, în termen de până la 12 luni din data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri
    7. Hotărârea și Raportul de audit se publică pe site-ul oficial al Curții de Conturi (http://www.ccrm.md/hotariri-si-rapoarte-1-95).

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                                 Marian LUPU

    Nr. 31. Chişinău, 23 aprilie 2019.