OMEI84/90/2019
ID intern unic:  380465
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL ECONOMIEI ȘI INFRASTRUCTURII
ORDIN Nr. 84/90
din  10.04.2019
cu privire la aprobarea Regulamentului privind procedura de coordonare
a efectuării
și supravegherii lucrărilor de menținere a șenalului navigabil
intern al Republicii Moldova
Publicat : 31.05.2019 în Monitorul Oficial Nr. 178-184     art Nr : 906     Data intrarii in vigoare : 31.05.2019
ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei
al Republicii Moldova
nr. 1456 din 22 mai 2019
Ministru _______ Victoria IFTODI



    În temeiul art. 2, art. 3 alin. (2) și art. 6 alin. (3) din Legea nr. 176/2013 privind transportul naval intern al Republicii Moldova, precum și în vederea asigurării desfăşurării în siguranţă a navigației pe căile navigabile interne și securității ecologice,
ORDONĂM:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la procedura de coordonare a efectuării și supravegherii lucrărilor de menținere a șenalului navigabil intern al Republicii Moldova, conform anexei.
    2. Controlul asupra executării prezentului Ordin se pune în sarcina dlui Serghei Bucataru, secretar de stat din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii, și dnei Valentina Țapiș, secretar de stat din cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
    3. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    MINISTRUL ECONOMIEI
    ȘI INFRASTRUCTURII                                                       Chiril GABURICI

    MINISTRUL AGRICULTURII,
    DEZVOLTĂRII REGIONALE ȘI MEDIULUI                    Nicolae CIUBUC

    Nr. 84/90. Chişinău, 10 aprilie 2019.


Anexă

APROBAT
prin Ordinul ministrului Economiei
şi Infrastructurii şi
ministrului Agriculturii,
Dezvoltării Regionale şi Mediului
nr. 84/90 din 10 aprilie 2019

REGULAMENT
cu privire la procedura de coordonare a efectuării şi supravegherii
lucrărilor de menținere a șenalului navigabil intern al Republicii Moldova
I. Dispoziți generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte procedura de coordonare a efectuării şi supravegherii lucrărilor de menținere a șenalului navigabil intern al Republicii Moldova (în continuare – lucrări de menținere), de către autoritățile de specialitate.
    2. Coordonarea efectuării şi supravegherii lucrărilor de menținere, se efectuează în scopul asigurării navigației în siguranță, prevenirii avariilor pe căile navigabile interne ale Republicii Moldova și asigurării dimensiunilor garantate ale șenalului navigabil, publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.332-339 din 11.12.2015.
    3. Definițiile termenilor utilizați în prezentul Regulament sunt cei prevăzuți în Legea nr. 599/1999 pentru aprobarea Codului navigației maritime comerciale al Republicii Moldova și cele prevăzute în Legea nr.176 din 12.07.2013 privind transportul naval intern al Republicii Moldova, precum și noțiunile, termenii din legislația națională specifice domeniului de reglementare.
    În scopul prezentului Regulament, următoarele noțiuni semnifică:
    aluviune – material format și adus de râuri și fluvii, sedimentat în ordinea greutății specifice pe albia și pe malurile acestora, urmare a fenomenelor naturale de viitură (abundența ploilor sau de topirea bruscă a zăpezii), și/sau fenomenelor antropice, după caz.
    material aluvionar – totalitatea materialelor aluvionare derivate din regnul vegetal, materiale granulare de ex.: nămol, pământ argilos, bolovani de piatră sau pământ, inclusiv substanțe solide precum nisipul și pietrișul.
    lucrări de investigare – lucrări specifice efectuate sistematic în scopul identificării, măsurării și comparării pragurilor aluvionare existente față de dimensiunile garantate ale șenalului navigabil, depistării obstacolelor subacvatice pe căile navigabile interne și în acvatoriul porturilor.
    ridicare topografică – operațiune care are drept scop determinarea, prin măsurători de distanțe și unghiuri, a poziției punctelor de depunere aluvionară și reprezentarea lor pe o hartă pentru segmentul planificat pentru menținerea șenalului navigabile.
    izobata – linie care unește, pe o hartă marină sau geologică, punctele geodezice cu aceiași adâncime de pe albia râului, față de o suprafață de referință stabilită anterior.
    sectoare transfrontaliere de navigație – segmente ale șenalului navigabil intern care sunt riverane altor țări, utilizate în scop de navigație comercială sau a altor cazuri prevăzute de legislație specifică și acorduri internaționale.
    organizație specializată – executor al lucrărilor de menținere a șenalului navigabil intern, care conform statutului are dreptul de prestare a serviciilor și lucrărilor ce țin de transportul naval și care deține instalații, echipamente, utilaj tehnic, nave și ambarcațiuni.
    Eliminarea obstacolelor de navigație – acțiune realizată de organizațiile specializate prin ranfluare și/sau lucrări de terasament pe sectorul care prezintă pericol pentru navigația în siguranță.
    4. Coordonarea efectuării lucrărilor de menținere a șenalului navigabil, intră în competența comună a autorității de specialitate în domeniul transportului naval – Agenția Navală a Republicii Moldova şi autorităţii de specialitate în domeniul mediului şi resurselor naturale – Agenția de Mediu (în continuare – autorități de specialitate).
    5. Obținerea coordonării pentru efectuarea lucrărilor de menținere a șenalului navigabil se realizează în exclusivitate de către autoritățile de specialitate, în limitele mijloacelor alocate din bugetul de stat, veniturile proprii și/sau din alte surse legale.
    6. Menținerea șenalului navigabil constă din următoarele acțiuni de bază:
    a) îndepărtarea periodică a materialului aluvionar (derivat din regnul vegetal, materiale granulare de ex.: nămol, pământ argilos, bolovani de piatră sau pământ) depus pe albia râului/fluviului;
    b) desființarea dunelor și bancurilor călătoare de nisip formate în albia minoră.
    7. Inițierea lucrărilor de menținere a șenalului navigabil se dispune în cazul în care se depistează un obstacol care prezintă pericol pentru navigație.
    8. La efectuarea lucrărilor de menținere a șenalului navigabil pe sectoarele unde sunt amplasate construcții hidrotehnice în scopul captării și refluării apei se va păstra cota/nivelul minim admisibil pentru asigurarea funcționării în regim de siguranță în perioada de etiaj stabilit pe cursul de apă respectiv.
    9. Lucrările de menținere a șenalului navigabil pot fi efectuate doar în afara perioadei de prohibiție a pescuitului aprobată anual în modul stabilit de legislație.
    10. În caz de producere a prejudiciului resurselor biologice acvatice ca urmare a efectuării lucrărilor de menținere a șenalului navigabil, calcularea prejudiciului se va efectua de către instituțiile științifice din domeniu.
    11. Supravegherea lucrărilor de menținere se realizează de către autoritățile de specialitate care au coordonat efectuarea acestora, și/sau după caz, de către organele de supraveghere și control delegate.
    12. Monitorizarea parametrilor șenalului navigabil se realizează continuu prin efectuarea lucrărilor de măsurare cel puțin odată în trimestru de către organizațiile specializate.
II. Efectuarea lucrărilor prealabile pentru coordonarea executării
și supravegherii lucrărilor de menținere

    13. Procedura de coordonare a documentației de executare a lucrărilor de menținere a șenalului navigabil, este precedată de lucrări specifice de investigare, ridicare topografică, în vederea elaborării Planului geodezic al sectorului de șenal navigabil și al Programului general de activitate pentru stabilirea tipului, volumelor și locului de depozitare a materialelor aluvionare și a altor lucrări necesare.
    14. Începerea lucrărilor de ridicare topografică se dispune în baza rezultatelor obținute în urma lucrărilor de investigație și măsurătorilor efectuate periodic pe toată lungimea sau unele segmente ale șenalului navigabil.
    15. După efectuarea lucrărilor de ridicare topografică a sectorului de șenal navigabil, în scopul începerii lucrărilor de menținere, organizația specializată elaborează Planul geodezic al sectorului de șenal navigabil și Programul general de activitate însoțit de fișa tehnică, hărți, schițe.
    16. Documentația de executare a lucrărilor de menținere a șenalului navigabil este examinată în comun de autoritățile de specialitate, care în termen de 10 zile lucrătoare, de la data recepționării, transmit în scris acordul sau dezacordul argumentat privind începerea lucrărilor de menținere a șenalului navigabil.
    17. Autoritatea de specialitate în domeniul transportului naval în termen de 1 zi, de la data recepționării notificării adresată de către organizația specializată, informează în scris autoritatea de specialitate în domeniul protecției mediului și resurselor naturale și autoritatea de specialitate în domeniul managementului integrat al frontierei de stat a Republicii Moldova despre solicitarea coordonării documentației de executare a lucrărilor de menținere a șenalului navigabil.
    18. Executarea lucrărilor de menținere a șenalului navigabil, pot demara doar după obținerea avizului comun al autorităților de specialitate, obținut în baza cererii de coordonare a documentației de executare a lucrărilor de menținere a șenalului navigabil.
    19. În cazul constatării unor neconformități în documentație, organizația specializată definitivează documentația de executare a lucrărilor de menținere, în conformitate cu recomandările primite și remite documentația pentru reexaminare.
III. Condiții generale de elaborare a documentației de executare
a lucrărilor de menținere a șenalului navigabil

    20. După finalizarea lucrărilor specifice de investigare și ridicare topografică, organizația specializată elaborează Planul geodezic și Programul general de activitate pe sectorul de râu planificat pentru efectuarea lucrărilor de menținere a șenalului navigabil, care va conține:
    a) nivelul de lucru a apei referitor la indicatorul „zero” de la cel mai apropiat post hidrometric;
    b) izobatele;
    c) distanța sectorului de râu de la estuar;
    d) dimensiunile garantate ale șenalului navigabil pentru sectorul examinat;
    e) parametrii sectorului (lungimea, lățimea, aria sectorului);
    f) sectorul în secțiune;
    g) nivelul mediu de excavare;
    h) volumul/cantitatea estimativă a substanțelor/deșeurilor/bunurilor scufundate, inclusiv a bunurilor periculoase planificate pentru ranfluare (recuperare și evacuare);
    i) procesul-verbal privind rezultatele lucrărilor de ridicare topografică;
    j) descrierea curentă a factorilor de mediu și eventualelor schimbări morfologice a acestora ca urmare a fenomenelor naturale pentru sectorul de râu examinat;
    k) cota de nivel a capetelor conductelor de aspirație la stațiile de captare a apei din râu.
    21. La Programul general de activitate se anexează Fișa tehnică a sectorului de șenal navigabil planificat pentru efectuarea lucrărilor de menținere, care va conține:
    a) foaia de titlu, cu indicarea locului efectuării lucrărilor exprimat în kilometri de la estuarele rîurilor Nistru sau Prut;
    b) cuprinsul;
    c) notă explicativă succintă referitor la sectorul unde sînt planificate lucrările;
    d) planul schematic a sectorului de lucru;
    e) volumul admisibil de terasament și evacuare a materialelor aluvionale;
    f) condica măsurărilor adîncimilor;
    g) locul depozitării materialului aluvionar;
    h) descrierea procesului tehnologic de efectuare a lucrărilor;
    i) amplasamentul prizelor de apă și cotele capetelor conductelor de aspirație, în cazul existenței acestor prize pe acest sector.